Painajaismainen matka Lappiin sähköautolla

Anonyymi-ap

Useita latauskertoja, toimimattomia latauspisteitä, riistohintaista sähköä, yöpyminen Oulussa ja sitä rataa. Tuollaisen reilun 1100 km siivun ajaa päivässä yhdellä tankkauksella polttiksella.

Sähköön meni 73 euroa. Tuolla rahalla saa 37 litraa dieseliä, jolla modernilla dieselautolla ajaa matka-ajoa 900 km. Veikkaan, että ylimääräisten kahvien ja purkavien hinta huomioiden diesel olisi tullut useita kymppejä halvemmaksi vaihtoehdoksi. Ja sitten tietysti se hotelliyö, sanotaan nyt 120 euroa. Eli aikaa tuhraantui ylimääräinen vuorokausi ja rahaa ehkä 150 euroa enemmän verrattuna matkantekoon dieselautolla.

Ei ole sähköautot valmiita vielä.

https://www.is.fi/autot/art-2000009247364.html

46

248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Et sitten lukenut / et ymmärtänyt lukemaasi. Autolla tultiin lataustauolle jokaisella kerralla yli 50% akulla koska matkustajat halusivat pitää tauon, autoa ei olisi tarvinnut / kannattanut välttämättä tuolloin edes ladata koska seuraavalla kahvitauolla latausnopeus olisi ollut huomattavasti suurempi mutta kuitenkin halusivat ladata.
      Myös hotelliyö oli matkustajien valinta, ei auton.
      Toimimattoman latausaseman tietää etukäteen latausapista kuten hinnan eri tarjoajilla, joten pitihän jutun kannalta saada vähän negatiivisnäkemystäkin ettei jutusta tulisi tylsä. Katokset olisi todellakin hyvä olla latauspaikoilla, siinä olikin ainoa anti koko jutussa, nykyään niitäkin alkaa olemaan.
      Tuo juttu on ilmestynyt jo vuosi sitten, joten nyt latauspaikkoja taitaa olla tuolla välillä liki kymmenkertainen määrä.

      • Anonyymi

        Pitäisi tehdä tili ja äänestää tätä kommenttia!

        100%!


    • Anonyymi

      Oliko autossa peräkärri?

    • Anonyymi

      Varmaan kiva istua pienten lasten kanssa autossa jossain peräkylän laturilla. No en keksi kyllä huonompaa tapaa viettää aikaa muutenkaan. On tosiaan ihan syvältä vielä tuo sähköautoilu. Kiinassa on tosin konsepti jossa voi käydä vaihtamassa uuden akun muutamassa minuutissa. Siinä on jo vähän järkeä. Ei ole huolta siitä vanhasta romuakusta. Tosin kestää yhden ihmisiän, ennen kuin mahdollista suomessa.

      • Anonyymi

        "Kiinassa on tosin konsepti jossa voi käydä vaihtamassa uuden akun muutamassa minuutissa. Siinä on jo vähän järkeä."

        Todella "hyvä" on idea. Uuden patteriauton ostanut saattaa sitten suurella todennäköisyydellä saada latausvaihdossa ties miten vanhan akun heikompine rangeineen tilalle, vaikka niiden kiertoikää valvottaisiinkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kiinassa on tosin konsepti jossa voi käydä vaihtamassa uuden akun muutamassa minuutissa. Siinä on jo vähän järkeä."

        Todella "hyvä" on idea. Uuden patteriauton ostanut saattaa sitten suurella todennäköisyydellä saada latausvaihdossa ties miten vanhan akun heikompine rangeineen tilalle, vaikka niiden kiertoikää valvottaisiinkin.

        Mitä sillä on väliä vaikka tulis joskus vähän huonompi akku. Ajelee sillä sen muutaman sata km ja käy vaihtamassa toisen. Paljon pahempi ongelma on kiinteäakkuisissa sähkiksissä missä akku saattaa olla muutaman vuoden kuluttua käyttökelvoton. Tuollaisen kiinalaisen systeemin auton uskaltaisi ostaa käytettynäkin, kiinteäakkuista en.


    • Anonyymi

      Tämä matkakertomus julkaistiin alun perin 5.12.2021.

    • Anonyymi

      Nauratti miksi piti ladata aina tyhjästä täyteen kaikista hitainta latausta ehkä vuosi sitten ei ollut latureita.

      • Anonyymi

        Ainahan voit testata sitä omaa patterisuristintasi samalla tapaa lähtemällä lappiin itä suomen kautta.
        Kerro sitten ne kokemuksesi täällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainahan voit testata sitä omaa patterisuristintasi samalla tapaa lähtemällä lappiin itä suomen kautta.
        Kerro sitten ne kokemuksesi täällä.

        https://latauskartta.fi/

        Pitääkö ajaa mehtäteitä vai päällystettyjä


      • Anonyymi

        Taulukkojen tulkinta ei ole vahvin lajisi.
        Kaikkiin latauspisteisiin tultiin yli 50% akulla ja ladattiin epäsuotuisalla alueella paitsi roi.ssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://latauskartta.fi/

        Pitääkö ajaa mehtäteitä vai päällystettyjä

        Latauskartta, joka on pelkkää valkoista taustaa. kertoo juuri sopivasti tuosta suristimella ajon vaikeuksista itäsuomessa.


    • Anonyymi

      Vai on 1.100 km uuvuttavan pitkä matka? Ajan joka vuosi Norjaan ja takaisin tuon matkan. Yksi pysähdys riittää. Ei viitsi viipyä matkalla yhtään enempää kuin on tarvis. Sähköautolla menisi hermot.

      • Anonyymi

        Oi.. Nyt on kova jätkä! Liikenneturvallisuudesta ei väliä kun on todella rautainen perse ja kuikka haarojenvälissä mihin kusta, eväät voipaperissa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oi.. Nyt on kova jätkä! Liikenneturvallisuudesta ei väliä kun on todella rautainen perse ja kuikka haarojenvälissä mihin kusta, eväät voipaperissa...

        Hyvällä ja mukavalla autolla menee kyllä helposti 500 km pätkä kerralla. Jos lähtee vaikka Lofooteille omalla autolla, niin ei mitään järkeä pysähdellä parin sadan km välein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oi.. Nyt on kova jätkä! Liikenneturvallisuudesta ei väliä kun on todella rautainen perse ja kuikka haarojenvälissä mihin kusta, eväät voipaperissa...

        Ei normaalin ihmisen tarvitse kusta 500 km välein. Vai heräätkö sinä yöllä kuselle 6-8 tunnin välein? Ja syömään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei normaalin ihmisen tarvitse kusta 500 km välein. Vai heräätkö sinä yöllä kuselle 6-8 tunnin välein? Ja syömään?

        Jos juo paljon, tulee kustakin silloin paljon. Jos syö paljon, tulee paskaakin silloin paljon. Jos harrastaa liikuntaa, tulee myös paljon hikeä.
        Onko näistä sinulle jokin jotenkin epäselvää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos juo paljon, tulee kustakin silloin paljon. Jos syö paljon, tulee paskaakin silloin paljon. Jos harrastaa liikuntaa, tulee myös paljon hikeä.
        Onko näistä sinulle jokin jotenkin epäselvää?

        No on! Ei sähköautoilijan tarvitse mitään juoda, eikä syödä, eikä varsinkaan hikoilla missään!
        Maailmamme kun on fossiilivapaa jo nyt YOU KNOW??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvällä ja mukavalla autolla menee kyllä helposti 500 km pätkä kerralla. Jos lähtee vaikka Lofooteille omalla autolla, niin ei mitään järkeä pysähdellä parin sadan km välein.

        Ainakin yleensä lofooteille mennään lomailemaan. Mikä ihmeen kiire ihmisillä on lomallakin?? Meikä ajelee lomalla mielellään pienempiä teitä pysähdellen mielenkiintoisissa paikoissa ilman kiirettä.


    • Anonyymi

      Muutavan vuoden päästä sähköautoilijat erottuvat tilastoissa normaalia pulleampina jatkuvien kahvi ja syömätaukojen vuoksi.

      • Anonyymi

        Se vasta kalliiksi yhteiskunnalle tuleekin, kun sähköautoilijoille alkaa tulla lihavuudesta elintasosairauksia. Kakkostyypin diabetesta, sydän- ja verisuonitauteja, jopa paksusuolensyöpää huoltoasemien moskaruoasta. Tupakkaakin varmasti palaa tuplasti enemmän, kun jotain se on lataustauoilla tehtävä ajankuluksi. Vähintään on luvassa vatsahaavan ylenpalttisesta kahvin kohtaamisesta. Sähköautot luovat merkittävän kansanterveydellisen haasteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se vasta kalliiksi yhteiskunnalle tuleekin, kun sähköautoilijoille alkaa tulla lihavuudesta elintasosairauksia. Kakkostyypin diabetesta, sydän- ja verisuonitauteja, jopa paksusuolensyöpää huoltoasemien moskaruoasta. Tupakkaakin varmasti palaa tuplasti enemmän, kun jotain se on lataustauoilla tehtävä ajankuluksi. Vähintään on luvassa vatsahaavan ylenpalttisesta kahvin kohtaamisesta. Sähköautot luovat merkittävän kansanterveydellisen haasteen.

        Tulee myös paljon vaivoja ylimääräisestä istumisesta lataustolpilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulee myös paljon vaivoja ylimääräisestä istumisesta lataustolpilla.

        Eiköhän ne vaivat ja veritulpat tule näille rautaperseille jotka väittävät ajavansa kusematta lappiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän ne vaivat ja veritulpat tule näille rautaperseille jotka väittävät ajavansa kusematta lappiin.

        Eli lataustolpilla istumisesta, ja liikkuvassa autossa istumisesta tulee molemmille veritulpat, ja muita istumisesta johtuvia vaivoja tasapuolisesti. Liikkuvassa autossa niiden saaminen on vaan jotenkin mieluisampaa, kun saa samalla katsella maisemien vaihtumista, kuin niillä lataustolpilla liikkumattomissa autoissa istuvista. jotka kököttävät siellä paikallaan tunti kausia.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli lataustolpilla istumisesta, ja liikkuvassa autossa istumisesta tulee molemmille veritulpat, ja muita istumisesta johtuvia vaivoja tasapuolisesti. Liikkuvassa autossa niiden saaminen on vaan jotenkin mieluisampaa, kun saa samalla katsella maisemien vaihtumista, kuin niillä lataustolpilla liikkumattomissa autoissa istuvista. jotka kököttävät siellä paikallaan tunti kausia.....

        Ei ladatessa suinkaan tarvitse autossa istua, erittäin harva autoilija niin toimii.
        Pikalatausasemilla on tullut oltua maksimissaan 25minuuttia 3 vuoden ja 95 000km.n matkalla. Tuossa ajassa kerkeää häthätää käydä vessassa ja juoda kupin kahvia. Näitä lataus sessioita tulee käytännössä pitkällä matkalla 4 tunnin välein joka on ihan sopiva väli vähän jaloitella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ladatessa suinkaan tarvitse autossa istua, erittäin harva autoilija niin toimii.
        Pikalatausasemilla on tullut oltua maksimissaan 25minuuttia 3 vuoden ja 95 000km.n matkalla. Tuossa ajassa kerkeää häthätää käydä vessassa ja juoda kupin kahvia. Näitä lataus sessioita tulee käytännössä pitkällä matkalla 4 tunnin välein joka on ihan sopiva väli vähän jaloitella.

        Olet siis omissa fantasioissasi päässyt jo polttomoottori autojen "lataus nopeuksiin".
        Onneksi olkoon unelmistasi. Siitä on vielä hieman matkaa todellisuuteen sieltä omasta kuplastasi, kuten putte possu putinillakin tuosta sodan voitosta....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet siis omissa fantasioissasi päässyt jo polttomoottori autojen "lataus nopeuksiin".
        Onneksi olkoon unelmistasi. Siitä on vielä hieman matkaa todellisuuteen sieltä omasta kuplastasi, kuten putte possu putinillakin tuosta sodan voitosta....

        Eihän bensapumpulla mene kuin muutama minuutti. Kannattaa tutustua kunnollisten sähköautojen latausnopeuteen ym. asioihin koska luulosi ja oletuksesi ovat noinkin metsässä.


    • Anonyymi

      Kesä lelu taitaa olla täys sähkö auto. Hybridi se olla pitää. Sillä pääsee paremmin perille.

    • Anonyymi

      Mitä sitten, kun latauspisteellä on 10 auton jono..?

    • Anonyymi

      Miksi ylipäänsä pitäisi ajaa lappiin? Tekeekö se autosta huonon jos ne muutama hassua jotka haluaa sinne lappiin etelästä ajaa, siihen jollan autolla pysty?

      En ole lapissa käynyt 40 vuoteen. Pitäisikö minun valita autoni sen perustella että sillä pääsisi ilman taukoa lappiin?

      Kerotkaapa minulle viisaammat miksi minun tai mudein 97% pitäisi päästä sinne lappiin ilman taukoja tai ylipäänsä ?

      • Anonyymi

        Kiitos tiedosta, mutta ketään ei kiinnosta jos juuri sinä et ole käynyt Lapissa autolla 40 vuoteen.

        Varsin moni sinne kuitenkin ajaa autolla syystä tai toisesta, useamman kerran vuodessakin jos on mökki/kakkosasunto pohjoisessa. Suomalaiset kuitenkin yöpyivät Lapin majoitusliikkeissä 2022 marraskuun tiedoilla (11kk siis) noin 1,6 miljoonaa yötä ja tuohon päälle vielä omassa mökissä/asunnossa majoittujat. Toki osa menee lentokoneella/junalla, mutta ei se nyt ihan pieni massa ole joka Lapissa käy.


      • Anonyymi

        Miksikö ajaa Lappiin, siihen on lukemattomia syitä.
        - hiihto
        - laskettelu
        - patikointi
        - ruskaretket
        - kalastus
        - metsästys
        - jne, jne...
        Me käydään Lapissa joka syksy ruskaretkillä ja useinmyös hiihtämässä ja laskettelemassa.
        Jos mennään autolla, niin suoraan Lappiin kuskia välillä vaihtamalla.
        Jos mennään matkailuautolla, niin yhden yöpymisen taktiikalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksikö ajaa Lappiin, siihen on lukemattomia syitä.
        - hiihto
        - laskettelu
        - patikointi
        - ruskaretket
        - kalastus
        - metsästys
        - jne, jne...
        Me käydään Lapissa joka syksy ruskaretkillä ja useinmyös hiihtämässä ja laskettelemassa.
        Jos mennään autolla, niin suoraan Lappiin kuskia välillä vaihtamalla.
        Jos mennään matkailuautolla, niin yhden yöpymisen taktiikalla.

        Tuohon on pakko lisätä ennen kun joku ehtii kommentoimaan että lentäen on paljon nopeampi ja helpompi mennä pohjoiseen:
        Toki on varsinkin jos lähtee pk-seudulta, mutta sitten käytännössä kun laskee paljonko maksaa vaikka 5 hengen meno-paluulennot sesonkiaikana + perillä riittävän iso vuokra-auto reissun ajaksi jne. niin alkaa matkan hinta olla sitä luokkaa että ei ole kovin vaikea perustella omalla autolla reissun tekoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon on pakko lisätä ennen kun joku ehtii kommentoimaan että lentäen on paljon nopeampi ja helpompi mennä pohjoiseen:
        Toki on varsinkin jos lähtee pk-seudulta, mutta sitten käytännössä kun laskee paljonko maksaa vaikka 5 hengen meno-paluulennot sesonkiaikana perillä riittävän iso vuokra-auto reissun ajaksi jne. niin alkaa matkan hinta olla sitä luokkaa että ei ole kovin vaikea perustella omalla autolla reissun tekoa.

        Lentäen Saariselälle vaikkapa Savonlinnasta? Sukset, kaikki muut kamppeet ja koira mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksikö ajaa Lappiin, siihen on lukemattomia syitä.
        - hiihto
        - laskettelu
        - patikointi
        - ruskaretket
        - kalastus
        - metsästys
        - jne, jne...
        Me käydään Lapissa joka syksy ruskaretkillä ja useinmyös hiihtämässä ja laskettelemassa.
        Jos mennään autolla, niin suoraan Lappiin kuskia välillä vaihtamalla.
        Jos mennään matkailuautolla, niin yhden yöpymisen taktiikalla.

        Nuo kaikki onnistuu täällä etelässäkin mainiosti. Ei tarvitse pers puuduksissa lappiin ajella moisten asioiden takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon on pakko lisätä ennen kun joku ehtii kommentoimaan että lentäen on paljon nopeampi ja helpompi mennä pohjoiseen:
        Toki on varsinkin jos lähtee pk-seudulta, mutta sitten käytännössä kun laskee paljonko maksaa vaikka 5 hengen meno-paluulennot sesonkiaikana perillä riittävän iso vuokra-auto reissun ajaksi jne. niin alkaa matkan hinta olla sitä luokkaa että ei ole kovin vaikea perustella omalla autolla reissun tekoa.

        Auto junaan ja makuupaikat. Tuo on järkevin tapa mennä lappiin. Kuka oikeesti jaksaa istua autossa yli 10 tuntia? 5 henkeä tavallisessa henkilöautossa + matkatavarat = kidutusta. Mitä lomaa tuollainen kidutus on? Jos ei ole varaa junaan niin valitsisin muunlaisen loman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auto junaan ja makuupaikat. Tuo on järkevin tapa mennä lappiin. Kuka oikeesti jaksaa istua autossa yli 10 tuntia? 5 henkeä tavallisessa henkilöautossa matkatavarat = kidutusta. Mitä lomaa tuollainen kidutus on? Jos ei ole varaa junaan niin valitsisin muunlaisen loman.

        Riippuu mistä lähtee ja minne menee. Omassa tapauksessa suora ajoaika (ilman taukoja) on noin 10h. Jos menisin autojunalla, pitäisi ensin ajaa 2h "väärään suuntaan" autojuna-asemalle, ja sitten pohjoisessa perille vielä 3h. Eli todellinen ajoajan säästö vain 5h, ja autojuna mennen tullen maksaisi pahimmillaan yli tonnin. Ei mitään järkeä.

        Mutta ymmärrän että joissain tilanteissa (asuu lähellä autojuna-asemaa eikä matkusta sesonkiaikana) ihan varteenotettava vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu mistä lähtee ja minne menee. Omassa tapauksessa suora ajoaika (ilman taukoja) on noin 10h. Jos menisin autojunalla, pitäisi ensin ajaa 2h "väärään suuntaan" autojuna-asemalle, ja sitten pohjoisessa perille vielä 3h. Eli todellinen ajoajan säästö vain 5h, ja autojuna mennen tullen maksaisi pahimmillaan yli tonnin. Ei mitään järkeä.

        Mutta ymmärrän että joissain tilanteissa (asuu lähellä autojuna-asemaa eikä matkusta sesonkiaikana) ihan varteenotettava vaihtoehto.

        Eli summana... Jos aikoo autolla etelästä lappiin, normiperseellä varustettu 5h perhe pitää puolen tunnin taukoja noin 3 - 4 tunnin välein, tuokin on tosi haaste nuorisolle.
        Eli sähköauto sopii myös lapinmatkaajille 99%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auto junaan ja makuupaikat. Tuo on järkevin tapa mennä lappiin. Kuka oikeesti jaksaa istua autossa yli 10 tuntia? 5 henkeä tavallisessa henkilöautossa matkatavarat = kidutusta. Mitä lomaa tuollainen kidutus on? Jos ei ole varaa junaan niin valitsisin muunlaisen loman.

        Joskus pk-seudulla asuessa tätäkin vaihtoehtoa katseltiin. Hinta hiihtolomien aikoihin olisi ollut niin suolainen, ettei auto-juna ollut todellinen vaihtoehto. Sen enempiä enää ole hintoja seuraillut, sillä nyt asutaan paikassa, josta tuo junahomma pitäisi tehdä monen mutkan takaa...
        Mitä kidutusta tuo 10 tuntia on vaikka yksin, vielä vähemmän kaksin? Mieti ammattiautoilijoita...
        Toki perheen ja vallankin pienten lasten kanssa 10 h voi olla mahdoton rasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus pk-seudulla asuessa tätäkin vaihtoehtoa katseltiin. Hinta hiihtolomien aikoihin olisi ollut niin suolainen, ettei auto-juna ollut todellinen vaihtoehto. Sen enempiä enää ole hintoja seuraillut, sillä nyt asutaan paikassa, josta tuo junahomma pitäisi tehdä monen mutkan takaa...
        Mitä kidutusta tuo 10 tuntia on vaikka yksin, vielä vähemmän kaksin? Mieti ammattiautoilijoita...
        Toki perheen ja vallankin pienten lasten kanssa 10 h voi olla mahdoton rasti.

        Joille junamatka kerran, pari vuodessa on liian kallis, on turha haaveilla sähköautosta. Eli raha on todellinen este sähköauton ostolle, ei sen ominaisuudet jota täällä yritetään epätoivoisesti korostaa.
        Ammattiautoilijat pitävät lakisääteisen 45 min. tauon 4 tunnin välein. Noin pitäisi tehdä myös henkilöautoilijan liikenneturvallisuuden ja oman terveydenkin kannalta. Tuollaisilla tauoilla autokin lataantuu 100%.n.
        Olen ihmetellyt suuresti, minkälainen loma sellainen on jossa vajaalla parilla tunnilla matka-ajassa on merkitystä? Ensin stressataan duunissa, sitten vielä lomallakin... Ennenaukainen kuolema kutsuu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli summana... Jos aikoo autolla etelästä lappiin, normiperseellä varustettu 5h perhe pitää puolen tunnin taukoja noin 3 - 4 tunnin välein, tuokin on tosi haaste nuorisolle.
        Eli sähköauto sopii myös lapinmatkaajille 99%.

        Varmasti useimmissa tapauksissa näin jos on lasten kanssa liikenteessä. Toisaalta ihan puhtaasti matka-ajan minimoimiseksi sitten kaveriporukalla on myös ajettu yhtä soittoa omilla eväillä ja 2h ajovuoroilla kuskia vaihtaen (5 min verryttelytauko aina kuskia vaihtaessa). Sama onnistuu kahden aikuisenkin matkatessa, eli parin tunnin välein muutaman minuutin happihyppely on ihan riittävä tauko... Joissain tapauksissa siis omaa matkustustapaa joutuu vähän sopeuttamaan jos on sähköautolla liikenteessä.


    • Anonyymi

      Ei kannata ostaa sähköautoa. Kohta voit ajaa vanhalla hyvällä bensa-autolla päästöttömästi.
      https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/05569f8d-4604-4026-8a86-272f7a4d5d45

      • Anonyymi

        Tuotannossa vedestä erotellaan vetykaasua tuulivoimalla tuotetun sähkön avulla.

        Tämän jälkeen tuota vetyä jalostetaan useassa eri vaiheessa, joista osa itse asiassa sitoo hiilidioksidia ilmasta. Toki tähänkin vaaditaan energiaa.

        Lopulta tuloksena on polttoaine, jota voidaan käyttää bensiinin korvaajana.

        Aika hurja määrä sähköä menee litraan bensaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuotannossa vedestä erotellaan vetykaasua tuulivoimalla tuotetun sähkön avulla.

        Tämän jälkeen tuota vetyä jalostetaan useassa eri vaiheessa, joista osa itse asiassa sitoo hiilidioksidia ilmasta. Toki tähänkin vaaditaan energiaa.

        Lopulta tuloksena on polttoaine, jota voidaan käyttää bensiinin korvaajana.

        Aika hurja määrä sähköä menee litraan bensaa.

        Akut ne vasta kalliiksi tulevat.


    • Anonyymi

      On monia sähköautoja millä voi ajaa 1000Km päivässä helposti.
      Ainoa täyssähkäri taitaa olla Toyota ja Subaru millä se ei onnistu.
      https://youtu.be/LenFwTgX-us

      • Anonyymi

        Sinä et ainakaan aja yhdelläkään sähköautolla 1000km Yhdellä latauksella! 😆


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      306
      7708
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      85
      6019
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      171
      3560
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      2037
    5. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      195
      1911
    6. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      1886
    7. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1669
    8. Olet kiva

      Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1494
    9. Miksi haluat alentaa muita?

      Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1441
    10. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      55
      1422
    Aihe