Miten Suomessa aiotaan saada sähkö riittämään tulevina vuosikymmeninä? Minkäänlaista suunnitelmaa ei ole tuotu julkisuuteen Pyhäjoen ydinvoimalahankkeen kaatumisen jälkeen. Tiedetään, että tuuli-ja aurinkoenergia on vuodenajoista ja sää tiloista riippuvaisia. Vaikka ne ovatkin hyvä lisä sähkön tuotannossa, ne ei riitä. Jo nyt elämme aikaa, jolloin sähkön riittävyys on kiikun kaakun. Siitä huolimatta hallitus vaatii Suomen liikenteen sähköistämistä?
Kun yhden sähköauton lataus kotitaloustöpselistä vie noin 2 kilowattia sähkötehoa ja sadan kilometrin ajomatkalla kuluu noin 20 kilowattituntia energiaa, menee senkin lataamiseen kymmenen tuntia. Lisäksi sähköauton lämmittäminen ja monet muut hienoudet syö akkua.
Jos maassamme olisi päivittäisessä käytässä 250 000 sähköautoa, tarvittaisiin niiden samanaikaiseen kotilataamiseen 500 megawatin teho. Siis yhtä paljon tehoa, mitä on Loviisa 1 tai Loviisa 2 -ydinreaktori tuotto. Suomen hallitus on laiminlyönyt energian tuotannon lisäämisen. Liikenne tahdotaan sähköistää kokonaan, kivihiilivoimaloita puretaan, turve kielletään ja korvaavaa voimalaa ei ole edes suunnitteilla. Nykyisin Suomessa on yli kaksi ja puolimiljoonaa henkilöautoa. Tuohon määrään sähköautoja tarvitaan enemmän kuin yhden Olkiluoto 3:n tuottama sähkö määrä.
Riittääkö sähkö?
6
121
Vastaukset
- Anonyymi
Sähkö riittää kun sähkön suurkäyttäjät (teollisuus) jättää Suomen.
Sitten on meille kaikille sähköä riittävästi - Anonyymi
Suunnitelmia on julkaistu vaikka kuinka hyviä. Ei tule sähköstä pulaa. Niitä ei vaan julkaista Simpsoneissa.
- Anonyymi
Ydinvoimalan rakentamisessa kuluu n. 10 vuotta vaikka se ei viivästyisi niin kuin Olkiluoto 3. Kun maailmalla ollaan luopumassa ydinvoimasta, onko mahdollista, että Suomeen vielä sitä rakennetaan? Vesivoimaa Suomeen ei enää merkittävästi saa lisää. Tuuli- ja aurinkosähkö ei riitä kaikkina vuodenaikoina. Mitkä on vaihtoehdot?
- Anonyymi
Sähköä on ilmeisesti suomessa valtavasti kun norjalaiset haluavat suuren terästehtaan tänne https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009303788.html
- Anonyymi
Terästehdas on hyväksi Suomelle. Useat teollisuuslaitokset tuottavat jonkin verran sähköä ja lämpöä oheistuotteena. Sen ne käyttävät itse ja lisää tarvitaan valtakunnan verkosta. Jospa Norja toimittaisi myös sähköä Suomeen.
Sähköautojen suurten akkujen kierrätysongelmia on kritisoitu. Sähköautojen akuston materiaalista vain noin puolet pystytään kierrättämään, jolloin puolet akun materiaalista päätyy kaatopaikalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831439Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä671225Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2021213Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2191204Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121049Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä104999Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍134926Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi65913Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t123798- 78783