Mietitty (tai paremminkin vaimon haave) sähköauton hankintaa, lähinnä Teslaa.
Vaan kun kun katsoo miten niiden hinta näkyy sulavan jo muutamassa vuodessa, niin minun (tosin huono) laskupää sanoo muuta.
Siis onko tosiaan niin, että 2017 ~140.000 € maksaneen Teslan arvo on tänään vain luokkaa 40.000 €? Siis pelkät pääomakulut kustantaneet 100.000 € / 5-6 vuotta.
Sähköauton arvon alenema?
30
1841
Vastaukset
- Anonyymi
Jäi mainitsematta, että Teslan Model S on se vaimoni haaveilema malli.
- Anonyymi
Perhepolitiikka pitää järjestää niin, että vaimo e pääse järjestelemään autoasioita. Meillä vaimolla ei ole mielipidettä autoista, ja siitä syystä voinkin nautinnollisesti ajella itselataavalla hybridi-Toyotalla. Vaimokin tykkää ajella sillä kauppareissut, sillä auto on taajama-ajossa aivan erinomainen.
- Anonyymi
Sellaisten ihmisten jotka ostavat 140.000 euron autoja ei tarvitse kysellä tällaisia asioita suolipalstalla.
- Anonyymi
Korjataan nyt vähän.
Tesla model S 90D, sittemmin 100D maksoi 2017 "vain " noin 100 000€
Nettiauton halvimmat mallit 60D, 70D ja 75D mallit joita tutkit, maksoivat noin 70 000 - 80 000€.
Eli 6 - vuodessa on sulanut vajaa puolet, 100D.stä noin kolmasosa, mikä on jopa hyvin noinkin kalliin auton arvonalentumaksi.- Anonyymi
autotalli.comissa S-Tesloja 2017 kaupitellaan 40-50 tonnilla. Ja Tesloja on paljon, 37 kpl. Kun hakee E-Mersua samalla kriteerillä eli 2017 mallia niin tulos on nolla autoa. Ei vaikuta kovin hyvältä ostokselta tämän perusteella Tesla.
- Anonyymi
Teslaa pohtivan kannattaa lukea TM 05/2022 TM, missä 4-vetoisten sähköautojen talvitesti. "kaksi erinomaista, pari hyvää ja yksi ongelma". Tuo ongelma oli Tesla .
Talviajo maantiellä
*cruisea käyttäen kouluarvosana 4 ja ilman cruisea 6. Eliskä selvästi huonompi maantiellä talvella kuin Tojota yaris.
Lämmityslaite sai kouluarvosanan 5 eli taisi olla huonoin koskaan mitatuista viimeiseen 30 vuoteen.
En tarkoita että Tesla olisi huono auto mutta kannattaa selvittää etukäteen onko heikkoudet hyväksyttäviä omasta vinkkelistä vai ei.- Anonyymi
Talviajo maantiellä on jo korjattu ohjelmistopäivityksellä. Ongelma oli liian raju virran talteenotto, eli liukkaalla takapyörät alkoivat luistaa kun nosti kaasun, eli valikosta renkaiden valinta kesä/talvi. Myös Cruisen "haamujarrutukset" on korjattu päivityksellä,
Lämmityksen ilmalämpöpumpuissa oli alkuun ongelmia, nyt nekin alkaa olemaan korjattu.
Eli noita ongelmia ei enää ole.
Model 3 on paras / lämpimin talviauto jota olen koskaan ajanut. Se on 26.s omistamani auto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Talviajo maantiellä on jo korjattu ohjelmistopäivityksellä. Ongelma oli liian raju virran talteenotto, eli liukkaalla takapyörät alkoivat luistaa kun nosti kaasun, eli valikosta renkaiden valinta kesä/talvi. Myös Cruisen "haamujarrutukset" on korjattu päivityksellä,
Lämmityksen ilmalämpöpumpuissa oli alkuun ongelmia, nyt nekin alkaa olemaan korjattu.
Eli noita ongelmia ei enää ole.
Model 3 on paras / lämpimin talviauto jota olen koskaan ajanut. Se on 26.s omistamani auto."Ongelma oli liian raju virran talteenotto, eli liukkaalla takapyörät alkoivat luistaa kun nosti kaasun, eli valikosta renkaiden valinta kesä/talvi. Myös Cruisen "haamujarrutukset" on korjattu päivityksellä, ..."
Eli tuo auto laitettiin myyntiin ja liikenteeseen keskeneräisenä ja suorastaan vaarallisena beta-versiona. Tänään toimii mutta huomisesta ei tietoa.
Vaikuttaa patteriautot oleva potentiaalisti vaarallisia, jossa jokin softabugi voi aiheuttaa vakavan tai jopa tappavan kolarin, siis merkistä riippumatta.
Sitten noiden nelipyöräisten matkapuhelimien tietoturva on lievästikin ilmaisten kyseenalainen ja tulee olemaan yksi hakkereiden paratiisi.
Mutta ne jotka ihan oikeasti omalla lompakollaankin patteriautoa harkitsevat (ovat marginaalinen ryhmä edelleen), niin kannattaa tehdä perusteellinen selvitys ennen merkin ja mallin valintaa.
Avaus kuulostaa trollailulta jos jo auton hintakin on pahoin virheellisesti kuviteltu.
Mutta sokeuttavan vahva kiima ja harmaiden solujen vajaatoiminta tulee olla, jos kerrotun hintaisen auton yksityiskäyttöön velaksi itselleen haluaa. Ammattiajo kuoletusaikoineen ja verovähennyksineen on sitten toinen asia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ongelma oli liian raju virran talteenotto, eli liukkaalla takapyörät alkoivat luistaa kun nosti kaasun, eli valikosta renkaiden valinta kesä/talvi. Myös Cruisen "haamujarrutukset" on korjattu päivityksellä, ..."
Eli tuo auto laitettiin myyntiin ja liikenteeseen keskeneräisenä ja suorastaan vaarallisena beta-versiona. Tänään toimii mutta huomisesta ei tietoa.
Vaikuttaa patteriautot oleva potentiaalisti vaarallisia, jossa jokin softabugi voi aiheuttaa vakavan tai jopa tappavan kolarin, siis merkistä riippumatta.
Sitten noiden nelipyöräisten matkapuhelimien tietoturva on lievästikin ilmaisten kyseenalainen ja tulee olemaan yksi hakkereiden paratiisi.
Mutta ne jotka ihan oikeasti omalla lompakollaankin patteriautoa harkitsevat (ovat marginaalinen ryhmä edelleen), niin kannattaa tehdä perusteellinen selvitys ennen merkin ja mallin valintaa.
Avaus kuulostaa trollailulta jos jo auton hintakin on pahoin virheellisesti kuviteltu.
Mutta sokeuttavan vahva kiima ja harmaiden solujen vajaatoiminta tulee olla, jos kerrotun hintaisen auton yksityiskäyttöön velaksi itselleen haluaa. Ammattiajo kuoletusaikoineen ja verovähennyksineen on sitten toinen asia.Voiko autoja hankkia muullakin kuin omalla lompakolla?
Voi olla että naapuri ei innostu jos alan hänen postilaatikkoonsa työntämään oman autoni kuluista syntyneitä laskuja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voiko autoja hankkia muullakin kuin omalla lompakolla?
Voi olla että naapuri ei innostu jos alan hänen postilaatikkoonsa työntämään oman autoni kuluista syntyneitä laskuja."Voiko autoja hankkia muullakin kuin omalla lompakolla?"
Onko tuossa kyse kontekstin ymmärtämättömyydestä vai jälleen kerran epäterveestä provo-saivartelusta?
Kas kun patteriautoista suurin osa on leasing-yritysautoja ja varsinkin Teslossa ko. prosentti ehkä vieläkin korkeampi, eli hyvin harva yksityishenkilö sellaisen ostaa puhtaasti omaan piikkiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Voiko autoja hankkia muullakin kuin omalla lompakolla?"
Onko tuossa kyse kontekstin ymmärtämättömyydestä vai jälleen kerran epäterveestä provo-saivartelusta?
Kas kun patteriautoista suurin osa on leasing-yritysautoja ja varsinkin Teslossa ko. prosentti ehkä vieläkin korkeampi, eli hyvin harva yksityishenkilö sellaisen ostaa puhtaasti omaan piikkiin.Niin varmaan onkin suurin osa leasingautoja, joko työsuhde- tai yksityisliisareita.
Kenen ajattelit niiden kulut maksavan?
Olisin halutessani saanut työsuhdeauton jo 15 vuotta sitten, mutta excel oli sitä mieltä että se nyt vaan oli halvempaa ajaa omalla käytetyllä. Eli voisi kai sanoa että ei ollut varaa olla ajamatta omalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin varmaan onkin suurin osa leasingautoja, joko työsuhde- tai yksityisliisareita.
Kenen ajattelit niiden kulut maksavan?
Olisin halutessani saanut työsuhdeauton jo 15 vuotta sitten, mutta excel oli sitä mieltä että se nyt vaan oli halvempaa ajaa omalla käytetyllä. Eli voisi kai sanoa että ei ollut varaa olla ajamatta omalla.No, hienoa. Nythän excel-mestari voi sitten tehdä seuraavan laskelman.
1) Henkilö ostaa uuden Teslan omaan piikkiin ns. omalla rahalla ja omaan yksityiskäyttöön suurella avauksen kuvaamalla pankkilainalla ja maksaa lompakostaan lainanlyhennykset korkoineen, auton vakuutukset huollot, sekä ottaenhuomioon auton arvon aleneman seuraavan kahden vuoden aikana ymv.
2) Toinen henkilö saa samanlaisen Teslan työsyhdeautoksi omakuluineen ja mahdollisine km-verovahennyksineen ymv. Mitkä ovat kk-kulut 1 vs. 2.
Mikä on lopputulema kehden vuoden kuluttua 1 vs 2.
Tuosta laskelmasta ehkä selvinee miksi niitä Tesloja ostetaan varsin vähän ns. omaan piikkiin pankkilainoineen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, hienoa. Nythän excel-mestari voi sitten tehdä seuraavan laskelman.
1) Henkilö ostaa uuden Teslan omaan piikkiin ns. omalla rahalla ja omaan yksityiskäyttöön suurella avauksen kuvaamalla pankkilainalla ja maksaa lompakostaan lainanlyhennykset korkoineen, auton vakuutukset huollot, sekä ottaenhuomioon auton arvon aleneman seuraavan kahden vuoden aikana ymv.
2) Toinen henkilö saa samanlaisen Teslan työsyhdeautoksi omakuluineen ja mahdollisine km-verovahennyksineen ymv. Mitkä ovat kk-kulut 1 vs. 2.
Mikä on lopputulema kehden vuoden kuluttua 1 vs 2.
Tuosta laskelmasta ehkä selvinee miksi niitä Tesloja ostetaan varsin vähän ns. omaan piikkiin pankkilainoineen.Ei tarvitse tehdä, olen tehnyt jo ja pihassa on työsuhdesähköauto. Ei tosin Tesla.
Siitä on mulle suora kustannus X euroa pois tilinauhasta. X on vähän enemmän kuin tähänastisten käytettyjen autojen kokonaiskustannus mutta selvästi vähemmän kuin saman auton kokonaiskustannus itse ostaen. Työnantaja on halukas maksamaan leasingmaksun ja verotusarvon erotuksen, koska ilmeisesti olettaa saavansa minultakin vastineeksi jotakin. Niin kuin vaikkapa työpanosta.
Yksityisleasingin kustannukset ovat sitten selkeämpi juttu, niissä kaikki kustannukset tulevat suoraan auton käyttäjälle. Paljonhan tätäkin nykyään käytetään, koska automarkkina on murroksessa ja auton käyttäjällä ei ole riskiä jälleenmyyntiarvosta vaan kiinteä ja ennustettava kuukausihinta auton käytöstä. Tietysti liisarifirma on parhaan näkemyksensä mukaisesti leiponut sen riskin osaksi kuukausimaksua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tarvitse tehdä, olen tehnyt jo ja pihassa on työsuhdesähköauto. Ei tosin Tesla.
Siitä on mulle suora kustannus X euroa pois tilinauhasta. X on vähän enemmän kuin tähänastisten käytettyjen autojen kokonaiskustannus mutta selvästi vähemmän kuin saman auton kokonaiskustannus itse ostaen. Työnantaja on halukas maksamaan leasingmaksun ja verotusarvon erotuksen, koska ilmeisesti olettaa saavansa minultakin vastineeksi jotakin. Niin kuin vaikkapa työpanosta.
Yksityisleasingin kustannukset ovat sitten selkeämpi juttu, niissä kaikki kustannukset tulevat suoraan auton käyttäjälle. Paljonhan tätäkin nykyään käytetään, koska automarkkina on murroksessa ja auton käyttäjällä ei ole riskiä jälleenmyyntiarvosta vaan kiinteä ja ennustettava kuukausihinta auton käytöstä. Tietysti liisarifirma on parhaan näkemyksensä mukaisesti leiponut sen riskin osaksi kuukausimaksua.Niinpä. Tuo kertoo juurikin sen miksi suurin osa patteriautoista on työsuhdeautoja tavalla tai toisella. Osaltaan asiaan vaikuttaa yrityksien eko-politiikka, sekä yritysimago. Harvempi niitä ostaa suoraan omaan piikkiin.
Patteriauton hankkivalla tulee myös olla kotonaan oma latauspiste, muutoin auton käytön konsepti on aivan kelvoton.
Muutenkin Suomessa (-kin) keskiverto auton hinta on varsin vaatimaton, muistaakseni noin 5000 euron käytetyt ovat se eniten ostettu kategoria (?), joka "hieman" rajoittaa vaihtoehtoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä. Tuo kertoo juurikin sen miksi suurin osa patteriautoista on työsuhdeautoja tavalla tai toisella. Osaltaan asiaan vaikuttaa yrityksien eko-politiikka, sekä yritysimago. Harvempi niitä ostaa suoraan omaan piikkiin.
Patteriauton hankkivalla tulee myös olla kotonaan oma latauspiste, muutoin auton käytön konsepti on aivan kelvoton.
Muutenkin Suomessa (-kin) keskiverto auton hinta on varsin vaatimaton, muistaakseni noin 5000 euron käytetyt ovat se eniten ostettu kategoria (?), joka "hieman" rajoittaa vaihtoehtoja.Yleensä työntekijälle tuleva kustannus autosta perustuu verotusarvoon, ja tuohon merkitystä on sillä että täyssähköautoista on vuoteen 2025 saakka 170 eur/kk alennus verotusarvosta. Lisäksi kun työnantajan tarjoamaa lataussähköä ei veroteta, voi ottaa auton käyttöetuna vaikka sisällöllisesti etu on lähempänä vapaata autoetua.
Nuo kaksi seikkaa lisää selvästi täyssähköauton houkuttelevuutta työsuhdeautona. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä. Tuo kertoo juurikin sen miksi suurin osa patteriautoista on työsuhdeautoja tavalla tai toisella. Osaltaan asiaan vaikuttaa yrityksien eko-politiikka, sekä yritysimago. Harvempi niitä ostaa suoraan omaan piikkiin.
Patteriauton hankkivalla tulee myös olla kotonaan oma latauspiste, muutoin auton käytön konsepti on aivan kelvoton.
Muutenkin Suomessa (-kin) keskiverto auton hinta on varsin vaatimaton, muistaakseni noin 5000 euron käytetyt ovat se eniten ostettu kategoria (?), joka "hieman" rajoittaa vaihtoehtoja.Mitä edullisempi käytetty niin sisä parempi auto se on.
Näin se on aina mennyt, kun on niin suuri ero hinnassa.
Siksi ette näe uusia autoja ihmisillä. Jos ajatellaan vielä kansantalouden kannalta niin mitä enemmän edullisia autoja käytettynä ja vähä uusia niin sitä enemmän on rahaa Suomessa.
Uuden ostaja rahoittajaa merkittävästi Kiinaa ja muita maita, sekä yhtiötä ja maata jossa auto kasataan. Todella iso määrä euroja valuu suomesta pois. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä. Tuo kertoo juurikin sen miksi suurin osa patteriautoista on työsuhdeautoja tavalla tai toisella. Osaltaan asiaan vaikuttaa yrityksien eko-politiikka, sekä yritysimago. Harvempi niitä ostaa suoraan omaan piikkiin.
Patteriauton hankkivalla tulee myös olla kotonaan oma latauspiste, muutoin auton käytön konsepti on aivan kelvoton.
Muutenkin Suomessa (-kin) keskiverto auton hinta on varsin vaatimaton, muistaakseni noin 5000 euron käytetyt ovat se eniten ostettu kategoria (?), joka "hieman" rajoittaa vaihtoehtoja.Jos on mahdollisuus työsuhdesähköautoon niin saman auton ostamisessa omalla rahalla ei vaan ole tällä hetkellä mitään järkeä, johtuen tuosta määräaikaisesta alennuksesta verotusarvoon. Katsotaan sitten mikä on tilanne siinä vaiheessa kun nykyisen auton soppari loppuu.
Ihmettelen edelleen miksi ihmiset miettivät autoilun kuluja auton ostohinnan kautta. Eihän ostohinta (tai siitä syntyvä arvon aleneminen ja rahoituskulu) ole kuin yksi komponentti koko hommassa. Näin 20 tonnia vuoteen ajavalle aikaisempi Amperani oli kaikkine kuluineen selvästi halvempi pitää kuin joku keskimääräinen viiden tonnin auto. Tietty ison remontin riski oli aina olemassa, ja jotenkin sekin pitää arvioida ja jyvittää mukaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos on mahdollisuus työsuhdesähköautoon niin saman auton ostamisessa omalla rahalla ei vaan ole tällä hetkellä mitään järkeä, johtuen tuosta määräaikaisesta alennuksesta verotusarvoon. Katsotaan sitten mikä on tilanne siinä vaiheessa kun nykyisen auton soppari loppuu.
Ihmettelen edelleen miksi ihmiset miettivät autoilun kuluja auton ostohinnan kautta. Eihän ostohinta (tai siitä syntyvä arvon aleneminen ja rahoituskulu) ole kuin yksi komponentti koko hommassa. Näin 20 tonnia vuoteen ajavalle aikaisempi Amperani oli kaikkine kuluineen selvästi halvempi pitää kuin joku keskimääräinen viiden tonnin auto. Tietty ison remontin riski oli aina olemassa, ja jotenkin sekin pitää arvioida ja jyvittää mukaan."Ihmettelen edelleen miksi ihmiset miettivät autoilun kuluja auton ostohinnan kautta. Eihän ostohinta (tai siitä syntyvä arvon aleneminen ja rahoituskulu) ole kuin yksi komponentti koko hommassa."
Niin, niillä suurella osalla autoilijoista, niillä viiden tonnin käytettyjä ostavilla ei ole varaa eikä mahdollsuutta edes saada pankkilainaa uuteen autoon, eikä se olisi edes taloudellisesti lainkaan mielekästä.
Toisaalta, jos henkilön pankkitileillä lojuu uuden premiumin hintaa vastaava summa, niin tuottavempaahan se olisi sijoittaa vaikka osinkoa maksaviin vakavaraisiin yrityksiin, joissa on vielä arvon nousunkin mahdollisuus. Tämä mikäli sillä viiden tonnin tai 10-tonninkin autolla tulee omissa vuosittaisissa ajoissaan hyvin toimeen.
Hyvin pidettyyn ja huollettuun autoon harvemmin tulee "konkurssitason" yllättäviä remontteja, eli huollot ja rempat ovat kohtuullinen osa autoilun kustannuksia.
Autoon "sijoittaminenhan" ei ole milloinkaan taloudellisesti kannattavaa (mahdolliset keräyly-klassikot pois lukien), paitsi ammatikseen ajaville työkaluna, joka tuottaa tulosta.
Mutta tilanteita ja lähestymistapoja on erilaisia ja osalla työsyhdeauto on varsin optiimi vaihtoehto.
Muuan tuttu yksityisyrittäjä, joka on paljon tien päällä, laskee autoilun pääomakustannukset lähinnä ensi-kertainvstoinnin ja vaihtokulujen kautta, eli se paljonko noin joka toinen vuosi aina uuteen vaihtaessaan tarvitssee välirahaa. Yrityksensä saa mm. km-kulut ymv. vähennyksiin. Hänellä on aina uudenkarhea takuun alainen auto käytössään ja tokihan hän sellaisen toimessaan tarvitseekin. - Anonyymi
Tesla tuli sentään Lapista takaisin omin voimin, kun taas Yaris jouduttiin tuomaan lavetilla jarruvian iskettyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ongelma oli liian raju virran talteenotto, eli liukkaalla takapyörät alkoivat luistaa kun nosti kaasun, eli valikosta renkaiden valinta kesä/talvi. Myös Cruisen "haamujarrutukset" on korjattu päivityksellä, ..."
Eli tuo auto laitettiin myyntiin ja liikenteeseen keskeneräisenä ja suorastaan vaarallisena beta-versiona. Tänään toimii mutta huomisesta ei tietoa.
Vaikuttaa patteriautot oleva potentiaalisti vaarallisia, jossa jokin softabugi voi aiheuttaa vakavan tai jopa tappavan kolarin, siis merkistä riippumatta.
Sitten noiden nelipyöräisten matkapuhelimien tietoturva on lievästikin ilmaisten kyseenalainen ja tulee olemaan yksi hakkereiden paratiisi.
Mutta ne jotka ihan oikeasti omalla lompakollaankin patteriautoa harkitsevat (ovat marginaalinen ryhmä edelleen), niin kannattaa tehdä perusteellinen selvitys ennen merkin ja mallin valintaa.
Avaus kuulostaa trollailulta jos jo auton hintakin on pahoin virheellisesti kuviteltu.
Mutta sokeuttavan vahva kiima ja harmaiden solujen vajaatoiminta tulee olla, jos kerrotun hintaisen auton yksityiskäyttöön velaksi itselleen haluaa. Ammattiajo kuoletusaikoineen ja verovähennyksineen on sitten toinen asia.Paljonko on autoissa takaisinvetoja niissä ilmenneiden ongelmien vuoksi? Oletko tutustunut?
Tesloissa nuo takaisinvedot onnistuu päivityksin 99% kuten kännykässä konsanaan. Ei tarvitse pahimmillaan satojentuhansien autonomistajien varata huoltoa ja nähdä vaivaa huoltokäynnistä. Myös polttiksissa on nykyään paljon softaongelmia... aina huoltoon.
Siitä vaan hakkeroimaan Tesla... kannattaa, sillä Tesla on luvannut antaa uuden Teslan onnistujalle, vielä ei kukaan ole onnistunut.
Merkki, malli ja hinta kannattaa aina ostotilanteessa miettiä oman autonkäytön kannalta. Tesla on todettu kuitenkin markkinoiden parhaaksi sähköautoksi kokonaisuudessaan. Täydellistä autoa ei vielä keksitty, jotkut olettavat kuitenkin että Teslan pitäisi sellainen olla.
- Anonyymi
Viime aikoina vuoden ikäisista ja parkymmentätuhatta ajetuista ID-nelosista on hyvitetty enemmän kuin mitä uutena maksoivat. Alkuun ainakin arvon pudotus on hyvin maltillista tai sitä ei ole.
- Anonyymi
Hullunkurisia poikkeustilanteita. Autojen saatavuusongelma pitkine odotusaikoineen ja ei-oota-myymisineen, komponenttipulan seurauksen on johtanut monissa maissa tilanteeseen, jossa vaikkapa käytetty 20 tkm ajettu polttari-Duster, merkin marmorilla on maksanut enempi kuin uusi vastaava, uusi jollaista ei ole ollut saatavilla. Enempi kysyntää kuin tarjontaa.
- Anonyymi
Samoin TM:n 60 tkm:n käyttötestissä olleesta ID.4:sta pyyntihinta oli 60 tkm jälkeen neljä tonnia enemmän mitä oli auton hinta uutena.
Nuo ajat on kuitenkin takanapäin, sähkön hinnannousu ja autojen toimitusvaikeuksien helpottaminen johtaa siihen että sähköautojen arvonalenema tulee olemaan lähempänä tavanomaista tasoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samoin TM:n 60 tkm:n käyttötestissä olleesta ID.4:sta pyyntihinta oli 60 tkm jälkeen neljä tonnia enemmän mitä oli auton hinta uutena.
Nuo ajat on kuitenkin takanapäin, sähkön hinnannousu ja autojen toimitusvaikeuksien helpottaminen johtaa siihen että sähköautojen arvonalenema tulee olemaan lähempänä tavanomaista tasoa.Sitä odotellessa jatkan vielä muutaman vuoden plugarilla, ja vaihdan sitten vähän ajettuun sähkikseen, sopivalla hinnalla, omasta pussista. Eläke ei riitä aivan uuden ostoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä odotellessa jatkan vielä muutaman vuoden plugarilla, ja vaihdan sitten vähän ajettuun sähkikseen, sopivalla hinnalla, omasta pussista. Eläke ei riitä aivan uuden ostoon.
Omalla kohdallani jatkan polttarilla ajoa niin pitkälle kuin mahdollista toivoen, että jokin pseudo-ekologista patteriautoa järkevämpi vaihtoehto saavuttaisi massamarkkinat ... ehkäpä synteettiset polttoaineet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Omalla kohdallani jatkan polttarilla ajoa niin pitkälle kuin mahdollista toivoen, että jokin pseudo-ekologista patteriautoa järkevämpi vaihtoehto saavuttaisi massamarkkinat ... ehkäpä synteettiset polttoaineet.
Synteettiset polttoaineet saastuttavat JA maksavat täyssähköautovaihtoehtoa enemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Synteettiset polttoaineet saastuttavat JA maksavat täyssähköautovaihtoehtoa enemmän.
2-2,5 tonnin painoiset patteriautot saastuttavat ympäristöä polttomoottoriautoja enemmän. Polttomoottoriautoissa pakokaasut puhdistetaan jo niin tehokkaasti, että nykyään pahin päästölähde ovat renkaat. Siis renkaista irtoava materiaali (mm. tienvarsia ja valumavesien kautta vesistöjä saastuttavat mikromuovit) + tienpinnan kuluminen. Patteriautoilla rengaspäästöt luonnollisesti isot, kun painoa on 600 kg enemmän ja käyttötesteissäkin on havaittu renkaiden kuluvan nopeasti.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/3a357471-3a93-4e70-9510-da990210680c
CO2 päästöjen kannalta pitäisi herätä todellisuuteen, mutta turha toivo uskovaisten kanssa.
https://www.talouselama.fi/uutiset/sahkoautot-eivat-leikkaa-paastoja-riittavan-nopeasti-kertoo-autovalmistajien-tutkimus-akkuja-ladataan-hiilivoimalla/195e0abf-57a3-4250-88fc-40fa73677ce7
Patteriautojen osuus autokannasta vain pari prosenttia ja myynnin kasvu on loppunut. Patteriautot ovat edelleen liian kalliita ja latausinfra puuttuu paitsi syrjäseuduilta, niin myös lähes kaikilta kerros- ja rivitaloissa asuvilta. Siis suomalaisten enemmistöltä.
Patteriautojen määrä ei tule kasvamaan edes 20 prostenttiin autokannasta 2030 mennessä, tämä on jo päivänselvää kaikille muille paitsi omassa kuplassaan eläville patteriuskovaisille. Niinpä liikenteen päästöjä ei patteriautoilla puoliteta 2030 mennessä eikä nykyisillä myyntiluvuilla edes 2035 mennessä.
Patteriautojen pienen määrän vuoksi niiden merkitys autokannan päästöissä on tällä hetkellä hyttysen kusi meressä. Liikenteen päästöt ovat silti loivassa laskussa Suomessa. Olleet jo kohta 10 vuotta. Temppu tehtiin biopolttoaineille, mm. bensaan lisätyllä etanolilla. Koska autokantamme uusiutuu hyvin hitaasti, tämä on ainoa realistinen tapa vähentää päästöjä jo tällä vuosikymmenellä. Patteriautoihin tie kieltämättä vie, mutta patteriautoijen osuus autokannasta kasvaa merkittäväksi vasta 2030 luvulla. Jotain tarttis tehdä sitäkin ennen. Ottaen huomioon, että valtaosa tämän päivän sähköautoista on todellisuudessa hybridejä, joissa on iso polttomoottori ja pieni akku. Kun autoijen käyttöikä on reilut 20 vuotta, 2023 käyttöön otetuilla hybrideillä huristellaan vielä 2040 -luvulla. Ei lopu ihan pian nestemäisten polttaineiden käyttö, joten todellakin kannattaa panostaa biopolttoaineisiin ja synteettisiin polttoaineisiin.
- Anonyymi
Autolla ajaminen maksaa aina. Olkoon se työsuhdesuto tai oma. Kun se jokatapauksessa maksaa niin olen valinnut autokseni jotain jolla on ilo ajaa. Ei siis koskaan toyotaa.
Olisi hölmöä maksaa jostain autosta joka on vain bläääh. - Anonyymi
Ostakaa mersu niin ei tarvitse hävetä joka kaupan pihassa.
- Anonyymi
Enemmän häpeämistä on perseessä roikkuvissa ja likaisissa vaatteissa ja T-paita pukeutumisessa ja eritoten huonossa käytöksessä.
Itsetunnon pitää olla todella huonossa kunnossa jos auton merkillä pitää sitä itselleen pönkittää. Toisille sillä ei ole mitään väliä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462761Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201529Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57976Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15974Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27934Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm78889- 80888
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829