Kotipuolessa on mutkainen, mutta aika nopea hiekkatie. Se on yksityistie ja talvikunnossapito sen mukainen. Kyseinen tie on joskus ihan peilijäinen ja joskus jään pinnalla on kevyt pakkaslumi.
Jostain syystä tällä tiellä ajetaan paljon ojaan nelivetomaastureilla, vaikka suurin osa siellä liikkuvista autoista on kaksivetoisia. Yksi ojaanajo oli aika paha, kun auto meni metsään asti ja osui kovasti. Tuli rumaa jälkeä. Kovasti nämä nelivetoilijat tarvitsevat hinuria päästäkseen irti penkasta tai ylös ojasta tai pellolta. Näköjään maasturi kaatuu helposti ajautuessaan ojaan.
Onko se niin, että neliveto antaa väärän kuvan pidosta ja sitten ajetaan liian kovaa? Sivuttaispitohan ei nelivedossa ole yhtään parempi kuin etuvedossa - lukoista johtuen jopa huonompi.
Nelivedolla ajetaan ojaan liukkaalla. Mistähän se johtuu?
23
255
Vastaukset
- Anonyymi
Siellä teillä päin ei selvästikään osata ajaa. Ajaminen kun on katsos paljon muutakin, kuin pelkästään kaasun pohjaan painamista, ja ratin kääntämistä. Onko siellä teillä päin tapana käydä autokoulu, ja saada ajokortti, ennen kuin mennään auton rattiin, vai saadaanko se kortti peräti muropaketeista?
- Anonyymi
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/bef3befd-d716-40fd-9b0a-3fca6735a717
Jos nuokin kaverit olisivat olleet liikkeellä normaalilla kaksivetoisella autolla, olisi heillä kaikilla asiat nyt paljon paremmin. Tuskin olisivat millään Toyota Corollalla lähteneet "maastoajelulle".
Eipä ole neliveto yliveto. - Anonyymi
Olet totuuden jäljillä. Vanhan määritelmän mukaan neliveto mahdollistaa vain entistä pahemman juuttumisen.
Kokemattomalle kuskille neliveto tuo väärää turvallisuuden tunnetta koska liukkautta ei huomaa ajettaessa, vasta jarruttaessa totuus selviää. Ja jos kelin huonontuessa kytketään heti kaikki lukot ja vakauttajat päälle niin ajotuntuma häviää kokonaan.
Lukitusta lisätään vasta sitten kun on tarve. Siis OIKEASSA nelivedossa.
Itsellä on nelivetokokemusta reilut kolmekymmentä vuotta. Alussa tuli muutamia arviointivirheitä ja hinaustakin tarvittiin.
Pidän kuitenkin nelivetoa - perinteisellä automaattilaatikolla- edelleen ehdottomana valintana. Seuraavakin autoni tulee olemaan neliveto. - Anonyymi
Neliveto ei tosiaan paranna renkaiden sivuttais eikä jarrutus pitoa
- Anonyymi
Nelivetoa tulee ajaa eri tavalla kuin kaksivetoista. Se voi myös tuudittaa virheelliseen vakauden- ja turvallisuudentunteeseen, ainakin rajallisella sellaisen ajokokemuksella.
Neliveto vetää hyvin ja kulee varsin vakaasti, mutta liukkaalla jarrutuksissa ja sivuluisuissa se ei ole kaksivetoista kummaisempi, eli tilannenopeus ei saisi olla sen korkeampi kuin perinteisilläkään. Sitten jos autossa on vielä massaa, niin sekin osaltaan edesauttaa metsikön puolelle luisumista. - Anonyymi
Audin tv-mainoksessa kehuttiin nelivedon ylivoimaa. Siinä Audilla ajettiin jäistä pikkutietä pitkin ja koira juoksi auton perässä. Sitten tuli mutka jonka Audi meni eleettömästi, mutta koira liukui ojaan.
- Anonyymi
Mutta se oli mainos, you know?.... 😆
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta se oli mainos, you know?.... 😆
Muinoin oli mainos jossa Audi meni mäkihyppy mäen ylös siis sen tornin juu ei varmaan ollut köyttä vetämässä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muinoin oli mainos jossa Audi meni mäkihyppy mäen ylös siis sen tornin juu ei varmaan ollut köyttä vetämässä
Ja Arto nygvist hyppäsi rätti sitikalla kyseisestä mäestä...
- Anonyymi
"Onko se niin, että neliveto antaa väärän kuvan pidosta ja sitten ajetaan liian kovaa? Sivuttaispitohan ei nelivedossa ole yhtään parempi kuin etuvedossa - lukoista johtuen jopa huonompi."
Kyllä. Jatkuvalla nelivedolla kun ajelee menee talvikelillä yhtä vakaasti kuin jussina ja polanteiden ylityksiä ohitustilanteissa ei juuri huomaa. Siinäpä se justiinsa onkin, nopeus nousee helposti liian kovaksi ja sitten pölähtää penkka. Sivupito ei ole parampi mutta nelikko etenee (myös) siihen suuntaan johon etupyörät osoittavat ja takapää tuuppaa apuna, kunhan vetoa sopivasti päällä. Ongelmaksi muodostuu sivuttainen nelipyöräluisto ja normiteillä tilaa luisteluun ei liiemmin ole.
Lukot päällä tuskin kukaan ajelee yli 30km/h ja pääosin normi henkilöautoissa ei varsinaisia lukkoja ole. Oikeissa maastureissa kyllä, mutta ei niilläkään ajella lukko päällä kuin ns. maastossa tai mökkitiellä paksussa lumessa jokusen matkaa. Useimmissa nykyhenkilöautonelikoissa vedon ohjaus etu-/takapyörille tapahtuu sähköisesti ja pienellä viiveellä, joissain niin suurella että neliveto ei auta norminopeuksissa juuri mitään. Muutamia automalleja vielä löytyy uusinakin joissa neliveto on jatkuvana.
Kokemusta nelivedoista on useamman auton ajalta ja paluuta vajaavetoisiin ei ole. Kun järki on mukana, neliveto luo turvallisuutta. Tällä hetkellä tallissa subarun ja audin tekeleet, molemmat jatkuvalla nelivedolla ja matkaa taitetaan turvalisesti kiiruhtaen :)- Anonyymi
" Siinäpä se justiinsa onkin, nopeus nousee helposti liian kovaksi ja sitten pölähtää penkka."
Miksi sinun mielestäsi nopeus nousee neliveto autolla helposti liian kovaksi?
Minä ainakin ajan aina nopeusrajoituksien mukaan. Nelivedosta huolimatta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Siinäpä se justiinsa onkin, nopeus nousee helposti liian kovaksi ja sitten pölähtää penkka."
Miksi sinun mielestäsi nopeus nousee neliveto autolla helposti liian kovaksi?
Minä ainakin ajan aina nopeusrajoituksien mukaan. Nelivedosta huolimatta."Miksi sinun mielestäsi nopeus nousee neliveto autolla helposti liian kovaksi?
Minä ainakin ajan aina nopeusrajoituksien mukaan. "
Itse jo vastasit tuohon kysymyseesi.
Mutta kerron sinullekin, että nopeusrajoitus ei ole aina se nopeus, jota kannattaa ajaa. Riippuen olosuhteista, nopeusrajoituskin voi olla liian kova nopeus.
- Anonyymi
Nelivetoisella pääsee pahempaan paikkaan kiinni sutimaan. Sieltä ei tule enää työntämällä pois.
- Anonyymi
Jep, mutta nelikolla mennään kuin tyhjää vaan niistä paikoista missä kaksivetoista ollaan tuuppimassa joka kerta.
- Anonyymi
Ai jaa. Itselläni ei ole tuollaista tilannetta päässyt käymään vielä koskaan.
Mistähän sekin johtuu?... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai jaa. Itselläni ei ole tuollaista tilannetta päässyt käymään vielä koskaan.
Mistähän sekin johtuu?...Sinä olet nynny nysvääjä, joka ei uskalla ajaa kuin mies.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai jaa. Itselläni ei ole tuollaista tilannetta päässyt käymään vielä koskaan.
Mistähän sekin johtuu?...Ei älykäs ihminen aja itseään jumiin mihinkään tavallisellakaan autolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei älykäs ihminen aja itseään jumiin mihinkään tavallisellakaan autolla.
Näytä tällä palstalla yksikin älykäs ihminen!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei älykäs ihminen aja itseään jumiin mihinkään tavallisellakaan autolla.
Otetaanpa pari esimerkkitilannetta:
- Joudut kaupungissa pysähtymään muun liikenteen/liikennevalojen vuoksi ylämäkeen jossa on 10 cm sohjolumipöpperöä ja alla liukas jää
- Ajat pienempää tietä jossa on tiukan mutkan jälkeen jyrkkä ja luminen/liukas ylämäki. Mäkeen ei siis pysty ottamaan vauhtia.
Kerrotko miten älykäs ihminen selviää noista tilanteista kaksivetoisella autolla? Siis muuten kuin jättämällä auton kotiin ja käyttämällä jotain muuta kulkuvälinettä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Otetaanpa pari esimerkkitilannetta:
- Joudut kaupungissa pysähtymään muun liikenteen/liikennevalojen vuoksi ylämäkeen jossa on 10 cm sohjolumipöpperöä ja alla liukas jää
- Ajat pienempää tietä jossa on tiukan mutkan jälkeen jyrkkä ja luminen/liukas ylämäki. Mäkeen ei siis pysty ottamaan vauhtia.
Kerrotko miten älykäs ihminen selviää noista tilanteista kaksivetoisella autolla? Siis muuten kuin jättämällä auton kotiin ja käyttämällä jotain muuta kulkuvälinettä."Kerrotko miten älykäs ihminen selviää noista tilanteista kaksivetoisella autolla?"
Älykäs ihminen ei hakeudu laisinkaan noihin tilanteisiin. Sitä sanotaan riskienhallinnaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kerrotko miten älykäs ihminen selviää noista tilanteista kaksivetoisella autolla?"
Älykäs ihminen ei hakeudu laisinkaan noihin tilanteisiin. Sitä sanotaan riskienhallinnaksi.Eli jättää menemättä töihin/kotiin/harrastuksiin jos keli on huono, ei minusta kuulosta kovin älykkäälle ratkaisulle. Eikä liikkumistarpeet ole aina itse päätettävissä.
Oikeasti älykäs ihminen hankkii kulkuneuvon joka täyttää liikkumistarpeet kaikissa olosuhteissa, eli tässä tapauksessa nelivetoisen auton. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli jättää menemättä töihin/kotiin/harrastuksiin jos keli on huono, ei minusta kuulosta kovin älykkäälle ratkaisulle. Eikä liikkumistarpeet ole aina itse päätettävissä.
Oikeasti älykäs ihminen hankkii kulkuneuvon joka täyttää liikkumistarpeet kaikissa olosuhteissa, eli tässä tapauksessa nelivetoisen auton."Eli jättää menemättä töihin/kotiin/harrastuksiin jos keli on huono, ei minusta kuulosta kovin älykkäälle ratkaisulle. "
Juuri näin.
Jos keli on riittävän huono, silloin jäädään kotiin, eikä lähdetä riskillä liikkeelle ollenkaan.
Ilmeisesti et ole kovin älykäs.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833940
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t342933Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä992223Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?301860- 311760
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian231742Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell501587Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271527- 281481
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni81475