Kävin eilen oikojalla,kun pitkään olin suunnitellut hampaitteni oiontaa.
Hän sitten totesi kylmästi,että alaleukani on liian lyhyt,rakennevika.Se pitää kuulemma pidentää ja vaikka mitä kirurgista tehdä.Pelkkä oikominen ei kuulemma onnistu.
Voiko todellakin näin olla.En missään nimessä tahdo mennä mihinkään leukaleikkaukseen!!
Onko teillä kokemusta asiasta?
Olin niin järkyttynyt tämän kuultuani,etten osannut edes esittää lisäkysymyksiä.Hän käytännössä heitti minut pihalle,kun 20min tuli täyteen. Olisin halunnut rauhassa keskustella asiasta ja oletin,että tämä ensi käynti nimenomaan on sitä varten! Maksoi vielä lähemmäs 100€ ja hän hirveessä kiireessä teki tutkimuksen.
Pitäisikö vaihtaa lääkäriä..
Leuansiirtoleikkaus
21
7850
Vastaukset
- vaihto
Vaihda ihmeessä lääkäri!
Itsekin kävin kahdella oikojalla tilanteen arvioimassa. Se on pieni hinta koko operaatiota ajatellen.
Ja sitä paitsi, toinen oikoja ei välttämättä leikkausta pidä tarpeellisena ja oikominen saattaa onnistua aivan hyvin ilman leikkaustakin!
Suotta jäät murehtimaan käyntiäsi, marssi vain toiselle oikojalle, niin tein minäkin ja on kannattanut! - leikkaus
Joskus ei kyllä oikeasti auta muu kuin leikkaus, mutta ihmeellisesti vaan löytyy asiantuntijoita, jotka ovat keskenään asioista eri mieltä.
- rutina
Kaveriltani jouduttiin leuka leikkaamaan juuri samasta syystä. Iso operaatio oli ja joutui olemaan letkuruokinnassa jonkin aikaa, mutta sen jälkeen leuka on toiminut (ilmeisesti) ihan hyvin, tosin purentakiskoa joutuu kyllä käyttämään..(niin kuin me kaikki muutkin!)
- Sama vika
Tarvitsiko kiinteät oikomiskojeet leikkauksen jälkeen?
- rutina
Sama vika kirjoitti:
Tarvitsiko kiinteät oikomiskojeet leikkauksen jälkeen?
En tiedä niistä..
- muumi
Minulle laitettiin raudat kaksi viikkoa sitten, oikomisessa menee pari vuotta ja sitten leikataan alaleuka, se pelottaa tosi paljon, tämän leikkauksen takia olenkin pitkittänyt hoitoon lähtöä, mutta päätin että kärsimykset täytyy nyt loppua, en halua koko loppuikääni kärsiä hammas ja leukasäryistä ym. vaivoista. Minun kohdallani leikkaus on välttämätön. Tsemppiä, älä sä vaan pitkitä hoitoon lähtemistä, vaivoja tulee kokoajan vaan lisää, ainakin minulla.
- dytteli
Minä kyllä kysysisin jonkun toisenkin hammaslääkärin mielipidettä. Minullekin sanottiin, että ties mitä hoitoja pitäisi tehdä aina leuansiirtoon asti ja olin aivan kauhuissani. Etuhampaani kuulemma alkaisivat vähitellen törröttää yhä enemmän ja enemmän ulospäin, kunnes ne lopulta putoaisivat. Itse perusongelma, jonka takia lääkäriin menin (ja oikein suu- ja leikakirurgille) oli leukanivelen välilevyn siirtyminen pois paikaltaan. Purentakisko ei kuulemma siirrä levyä takaisin, vaikkakin rentouttaa niveltä.
Menin toiselle lekurille, joka sanoi, että voihan noita hampaita hitusen oikoa, mutta ei se sinun leukanivelongelmaasi välttämättä paranna. Leuansiirto kuulosti hänestä pöyristyttävältä, sillä purennassani ei edes ollut mitään kovin ihmeellistä vikaa.
Joten tarkkoina kaiken maailman ehdottelijoiden kanssa! Aina myös toisen mielipide paikallaan.- muumi
Minä käyn ihan kunnallisella puolella hoidossa, ei ne varmaan ihan turhaan ehdottele leikkausta. Aikoinaan tarkat mitat otettiin ja todettiin että pelkkä oikominen ei riitä, ulkoisesti ei näy leuan asentovirhettä, mutta minulla se on kuitenkin tarpeeseen, ja kyllä minä uskon tätä lääkäriä, vai mitä olette mieltä?
Ja kyllä jos yksityiselle menee, niin kyllä minäkin kävinsin toisenkin lääkärin mielipidettä kysymässä, mutta minulle kerrottiin kun hoitoon hakeuduin että kunnallisellä tehdään parempaa jälkeä kuin yksityisellä koska niiden on pakko tehdä oikein eikä mitään turhia juttuja. - olet
muumi kirjoitti:
Minä käyn ihan kunnallisella puolella hoidossa, ei ne varmaan ihan turhaan ehdottele leikkausta. Aikoinaan tarkat mitat otettiin ja todettiin että pelkkä oikominen ei riitä, ulkoisesti ei näy leuan asentovirhettä, mutta minulla se on kuitenkin tarpeeseen, ja kyllä minä uskon tätä lääkäriä, vai mitä olette mieltä?
Ja kyllä jos yksityiselle menee, niin kyllä minäkin kävinsin toisenkin lääkärin mielipidettä kysymässä, mutta minulle kerrottiin kun hoitoon hakeuduin että kunnallisellä tehdään parempaa jälkeä kuin yksityisellä koska niiden on pakko tehdä oikein eikä mitään turhia juttuja.Nimenomaan kunnallisella puolella tehdään se "paras" jälki. Eli siellä ei missään nimessä leikata eikä oiotakaan, jos sille ei ole todellista ja riittävän perusteltua tarvetta!
- ei aina
olet kirjoitti:
Nimenomaan kunnallisella puolella tehdään se "paras" jälki. Eli siellä ei missään nimessä leikata eikä oiotakaan, jos sille ei ole todellista ja riittävän perusteltua tarvetta!
Sekä kunnalliselta että yksityispuolelta tulee vastaan välillä oikomishoitoja, jotka ovat muka hoidettu loppuun - kuitenkin purenta kaikkea muuta kuin tasapainoinen. Kunnallisella tätä on perusteltu sillä, että tarvitseeko nyt sitä sitten viilailla täydelliseksi kun vähempikin riittää (huono ja lyhytnäköinen katsanto). Yksityisellä taas periaatteessa ei pitäisi olla resurssiongelmaa, mutta kyllästyvätkö potilaat sitten ennen aikojaan. En tiedä.
Ja mitä hammaslääkäreiden eriäviin mielipiteisiin tulee, kannattaa kuunnella sitä joka on perehtynyt ko erikoisalaan. Mikäli kokemus on vähäinen, voi olla ettei kaikkia "merkkejä" ja "ennusteita" näe - tietävämpi taas huomaa nopeasti esim. oikomisleikkauksen tarpeen. - Oma tahto ratkaisee
ei aina kirjoitti:
Sekä kunnalliselta että yksityispuolelta tulee vastaan välillä oikomishoitoja, jotka ovat muka hoidettu loppuun - kuitenkin purenta kaikkea muuta kuin tasapainoinen. Kunnallisella tätä on perusteltu sillä, että tarvitseeko nyt sitä sitten viilailla täydelliseksi kun vähempikin riittää (huono ja lyhytnäköinen katsanto). Yksityisellä taas periaatteessa ei pitäisi olla resurssiongelmaa, mutta kyllästyvätkö potilaat sitten ennen aikojaan. En tiedä.
Ja mitä hammaslääkäreiden eriäviin mielipiteisiin tulee, kannattaa kuunnella sitä joka on perehtynyt ko erikoisalaan. Mikäli kokemus on vähäinen, voi olla ettei kaikkia "merkkejä" ja "ennusteita" näe - tietävämpi taas huomaa nopeasti esim. oikomisleikkauksen tarpeen.Niin ja viime kädessä potilas/asiakas päättää millaisiin toimenpiteisiin hän on valmis.
Esim. omassa tapauksessani, kun oiontaa aloitin, kävin yksityisellä, joka lähetti minut klinikalle, koska tilanne oli sen verran vaikea eli riskejä oli, joten varminta oli mennä klinikan kautta.
Toimenpiteet, riskit ym. selitettiin tosi tarkkaan ja siellä sain IHAN ITSE PÄÄTTÄÄ millaisiin toimenpiteisiin olin valmis lähtemään mukaan.
Vähemmälläkin saadaan tuloksia aikaiseksi, jos ei ihan täydellistä halua! Kaikki on itsestä kiinni! - muumi
Oma tahto ratkaisee kirjoitti:
Niin ja viime kädessä potilas/asiakas päättää millaisiin toimenpiteisiin hän on valmis.
Esim. omassa tapauksessani, kun oiontaa aloitin, kävin yksityisellä, joka lähetti minut klinikalle, koska tilanne oli sen verran vaikea eli riskejä oli, joten varminta oli mennä klinikan kautta.
Toimenpiteet, riskit ym. selitettiin tosi tarkkaan ja siellä sain IHAN ITSE PÄÄTTÄÄ millaisiin toimenpiteisiin olin valmis lähtemään mukaan.
Vähemmälläkin saadaan tuloksia aikaiseksi, jos ei ihan täydellistä halua! Kaikki on itsestä kiinni!Ai saa itse vai päättää mitä hoitoja haluaa. minäkin kysyin että eikö pelkkä oikominen riittäisi, pitäisin sitten purentakiskoja oikomisen jälkeen...ei käynyt, jos en suostu leikkaukseen, koko hoitoa ei aloiteta, tämä hammaslääkäri kun oli sitä mieltä että ei halua huonoa jälkeä tehdä, vaivat jatkuisi vaikka hampaat oiotaan.
- Oma tahto ratkaisee
muumi kirjoitti:
Ai saa itse vai päättää mitä hoitoja haluaa. minäkin kysyin että eikö pelkkä oikominen riittäisi, pitäisin sitten purentakiskoja oikomisen jälkeen...ei käynyt, jos en suostu leikkaukseen, koko hoitoa ei aloiteta, tämä hammaslääkäri kun oli sitä mieltä että ei halua huonoa jälkeä tehdä, vaivat jatkuisi vaikka hampaat oiotaan.
No, mulla ainakin se tepsi.
Olen muutenkin hoitopelkoinen/kammoinen potilas ja toin heti alusta alkaen tämän esiin. Siis jo yksityisellä käydessäni.
Sanoin heti, että jos leikkauksia tulee, niin en ala ollenkaan.
No, siihen hän sanoi, että katsotaan mitä on tehtävissä pienimmilläkin operaatioilla ja niin päästiin alkuun! - huono tulos
muumi kirjoitti:
Ai saa itse vai päättää mitä hoitoja haluaa. minäkin kysyin että eikö pelkkä oikominen riittäisi, pitäisin sitten purentakiskoja oikomisen jälkeen...ei käynyt, jos en suostu leikkaukseen, koko hoitoa ei aloiteta, tämä hammaslääkäri kun oli sitä mieltä että ei halua huonoa jälkeä tehdä, vaivat jatkuisi vaikka hampaat oiotaan.
Mikäli on sanottu, että pelkällä oikomisella lopputulos on huono, se ei tarkoita sitä ettei hampaita saisi järjestykseen. Hampaita on periaatteessa helppo siirrellä. Jos ongelma on leukojen välinen epäsuhta, voi pelkkä hampaiden oikominen aiheuttaa ikävän yllätyksen: ruman profiilin! Siis todellakin huonomman kuin lähtötilanteessa.
Jos ei koko hommaan leikkauksineen halua ryhtyä, pelkkä purentakisko voi riittää pitämään kivut poissa, mutta tämä hoito on vain oireenmukaista.
- Mie
Mulla sama onkelma. Tei sopimuksen tohtorin kanssa, että tekee mulle avoimen lähetteen hoitoon, jos jossain elämänvaiheessa kiinnostaa. Nyt tarvitsee vain soittaa kunnalliselle, että joo olen valmis --> pääsee hoitoon. Hurjalta hommalta kuulosti. Ulkonäkökin siinä kuulemma muutuu ihan mukavasti...
- muumi
Joo, mullakin oli tuo lähete systeemi, kolmisen vuotta mietin ennenkuin soitin että nyt olisin valmis, alussa ollaan nyt hoidon suhteen, mutta kyllä se tästä, vuodet menee niin nopeasti, toi kolme vuotta miettiessäkin, en edes tajunnut miten pitkään jahkailin, homma olisi jo melkein valmis jos oisin heti lähtenyt, mutta oonpahan ainakin miéttinyt kaikki asiat loppuun asti...
- EEh11
Minulla on alaleuka liian kyhyt/takana. Syömisen ja puhumisen takia siirrän sitä eteen (huomaamattanikin) ja leuka on tottunut siihen. Koska leukaa liikuttavat lihakset ovat koko ajan töissä, ne ovat minulla jatkuvasti tulehtuneet (minkä ammattitaitoinen spesialisti pystyy toteamaan painamalla tiettyjä lihasryhmiä). Purentakiskot toimivat hyvin 15 vuotta. Kun ne hajosivat japiti saada uudet, menin ensin kaupungille. SIellä kiskot teetettiin ensin (täysin erilaiset kuin alkuperäiset) ja kysyttiin vasta myöhemmin, että mitäs varten ne tehtiinkään, kun valitin, etten pysty niiden kanssa olemaan. Siirryin yksityiselle, jolloin mentiin oikeaan suuntaan, mutta ainakaan vielä ei ole onnistanut, että olisin saanut sellaiset, jotka pitäisivät oireet poissa. Olen tietoinen leikkausvaihtoehdoista ja ongelmien lisääntyessä olen kallistunut siihen, että voisin leikkauksen haluta - jos vain raha riittää teettää se kunnon spesialistilla, eikä kaupungin suhlareilla.
- Leikkauksessa käynyt
En nyt ota kantaa siihen, että pitäisikö sun pyytää toisen lääkärin arvio. Tuollaisesta asiasta mulla ei nimittäin ole kokemusta.
Halusin vain kertoa sinulle ja kaikille muillekin sun tilanteessasi oleville, että leukaleikkausta ei kannata pelätä. Itselleni tehtiin alaleuan suht pieni leikkaus ja tuttavalleni molempien leukojen iso leikkaus. Olemme puhuneet toistemme kanssa kokemuksistamme paljon ja kumpikin on sitä mieltä, että leikkaus oli ehdottomasti oikea ratkaisu. Nestemäistä ruokaa joutuu syömään max. 2 viikkoa ja kun melkein koko tunto on palautun leukaan (siihen menee muutamia viikkoja), niin kuolaaminenkin loppuu. ;)
Tottakai leikkauksissa on aina riskinsä, mutta ne ovat pieniä siihen nähden, että elämänlaatu paranee. Kannattaa miettiä asiaa pitkällä tähtäimellä: Jos olet vielä suht nuori, kannattaa suuasiat hoitaa kuntoon, koska esim. leikkauksesta parantuminen on helpompaa ja nopeampaa kuin vanhempana. Lisäksi leikkauksen jälkeen purenta- ym. ongelmat ovat osaltasi ohi, eivätkä ne enää kalva jälkeenpäin. - T.L2
Mulle tehtiin alaleuan siirto toukokuussa, eikä tunto ole vieläkään täysin palautunut. Sanottiin että leukaan jää kolikon kokoinen tunnoton alue. Oikea puoli leuasta tuntuu omituiselta. Toivon että tunto palautuu täysin, mutta riskinä on että tunto ei palaudukkaan...kannattaa miettiä tarkoin suostuuko leikkaukseen, jos siihen ei ole ehdottomasti tarvetta. Lääkäri lohdutteli että vastahan siitä on puoli vuotta. Puoli vuotta on pitkä aika olla leuka turrana. Ulkonäkö on tietenkin parempi, ja huulet osuu yhteen. Siinä saa miettiä nyt meikäläinen otinko paremman ulkonäön, vai puudutuspiikin leukaan.:/
- qwerty7893
onko siirretty
- Smiley
Minulla oli ikää 44, kun todettiin oikomisen ja leikkauksen tarve. Kaksi vuotta täysraudoitus, sitten alaleuan siirtoleikkaus. Jälkeenpäin vielä puoli vuotta rautoja, nyt enää retentiokoje öisin, siitäkin saisi jo hiljalleen luopua. Leikkauksen jälkeen jäi hermosärky, johon söin tuhtia lääkitystä vuoden. Nyt on onneksi jäljellä enää lievää tunnottomuutta alahuulessa ja leuassa, ei häiritse elämää. Enemmän häiritsivät oireet ennen leikkausta ja oikomista, eli säryt ja tulehdukset. Pääsin hoitoon kunnallisesti, sillä virheellisen purennan aiheuttamat ongelmat olivat niin vaikeita. Kaupanpäällisenä sain upean hymyn...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624362Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141543Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381317Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681083- 58929
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.169847Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791