Suomen haasteet syntyvyyden osalta

Jäin tässä funtsimaan, että kun syntyvyys laskee, eikä helppoa selittävää tekijää ole löytynyt, olkoonkin että pariutumisen selkeä väheneminen on varmasti yksi syy. Samaan aikaan siittiötuotanto on pudonnut voimakkaasti, mille ei ole ainuttakaan määräävää selittävää syytä keksitty (vielä...), joskin kemikaalja ja toksiineja on nostettu esille mahdollisina tekijöinä.

Kun samaan aikaan on tunnettu tosiasia, että huonosti liikkuva mies tuottaa huonosti siittiöitä, niin mikä tässä on sitten niin ihmeellistä? Kohta 50 vuotta alati heikkenevää Suomi-miesten fyysistä kuntoa ja täh?

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009334714.html

70

237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Körönärököte syynä.

      • Höysyissäs ön körönä, viittikö edes lukea koko älöitystä, täh?


    • Minulla on mielikuva, että pahimmat siittiönlaatuongelmat on tehomaatalousvaltaisilla alueilla kuten Tanska ja hieman nuoremmissa ikäpolvissa. Äitien ympäristömyrkkyjen altistusta on paljon tutkittu, mutta en ole itse lukenut aiheesta yhtään julkaisua abstraktia pidemmälle ja jonkun esityksen joskus kuunnellut. Suuri osa noista myrkyistä on varsin lipofiilisiä ja ne kertyy elimistöön ja luultavasti häiritsee myös aineenvaihduntaa (?). Nyt en jaksa olla niin tieteellinen että asian tarkistaisin, tiedän kyllä mistä data löytyy helposti. Ettei vaan siitiötuotanto olisi ensisijaisesti tästä johtuvaa?

      Olen itse todistanut kahdesti (kolmesta), että vaikka siittiöiden ei pitäisi pysyä hengissä ainakaan kovin hyvin 5-7 pv, mutta ne viis välittävät mistään todennäköisyyksistä ja löytävät perille. Tosin h-hetkellä ei ole ollut kyse ihan teineistä vaan ~31v ja ~40v miehistä. En tiedä onko kyse Suomessakin enemmän nuorista miehistä, mutta omakohtaisesti en tunne pareja, jotka avoimesti kertovat, että lapsettomuuden takana on mies. En tiedä johtuuko tämä siitä, että aihe on vielä tänäpäivänä tabu.

      • Ja maatalousvaltaisilla alueilla työ on usein fyysistä. Tässä kohtaa en tiedä mikä on totuus, kunhan ilman tietoa epäilen. että tuo toinen tekijä saattaa olla merkittävä.


      • Anonyymi
        Citrinella kirjoitti:

        Ja maatalousvaltaisilla alueilla työ on usein fyysistä. Tässä kohtaa en tiedä mikä on totuus, kunhan ilman tietoa epäilen. että tuo toinen tekijä saattaa olla merkittävä.

        Voisi kuvitella, että Tanskassa kuten Suomessakin maaseudun maanviljelyä harjoittavat miehet ovat suurelta osalta sinkkuja. Tämä vaikuttaa lisääntymiseen suuresti 🤔

        - Sheena


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voisi kuvitella, että Tanskassa kuten Suomessakin maaseudun maanviljelyä harjoittavat miehet ovat suurelta osalta sinkkuja. Tämä vaikuttaa lisääntymiseen suuresti 🤔

        - Sheena

        Nuo tutkimustulokset on siittiöiden laadusta, ei lapsien määrästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisi kuvitella, että Tanskassa kuten Suomessakin maaseudun maanviljelyä harjoittavat miehet ovat suurelta osalta sinkkuja. Tämä vaikuttaa lisääntymiseen suuresti 🤔

        - Sheena

        Etkö ole nähnyt Tanskalaista maajussia telkusta ( tai jostain toistopalvelusta ) ?

        Sellaisilla miehillä on kuule naisia jonona ovella.

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi
        Citrinella kirjoitti:

        Nuo tutkimustulokset on siittiöiden laadusta, ei lapsien määrästä.

        Minulla on 6 siitiötä.

        t. Ätmi toteaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on 6 siitiötä.

        t. Ätmi toteaa

        Niillä voisi saada kuusi lasta alkunsa, vai mitä? Ihan turhaa siittiöitä on miljardeja. Citrinellankaan ei kannata olla huolissaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niillä voisi saada kuusi lasta alkunsa, vai mitä? Ihan turhaa siittiöitä on miljardeja. Citrinellankaan ei kannata olla huolissaan.

        Kyllä niitä taitaa aika paljon tarvita, että joku pysyy hengissä pitkällä uintimatkallaan määrän päähän asti. Käsittääkseni miljoonia pikku-ätmejä pitää lähteä uimakisaan oikeaan aikaan, jos maaliin tavoittelee. Siis hypoteettisesti. Ensin pitää olla ne avoimet uimakisat. 😁

        Taitaa olla vain 3pv aikaikkuna/~kk, jos yli 10% mahdollisuudesta puhutaan edes miljoonien kaverien uimakisoissa (näin muistelen, en jaksa lähteä tarkastelemaan).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niillä voisi saada kuusi lasta alkunsa, vai mitä? Ihan turhaa siittiöitä on miljardeja. Citrinellankaan ei kannata olla huolissaan.

        Näin, yhden laadukkaan siittiön suihkuttaminen riemurasiaan riittää


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etkö ole nähnyt Tanskalaista maajussia telkusta ( tai jostain toistopalvelusta ) ?

        Sellaisilla miehillä on kuule naisia jonona ovella.

        -keinovaginamies-

        Tanskalainen maajussi on loistava. Mä en juuri edes juo siideriä, mutta kun näin tanskalaisen maajussin rakentaman omenamehupuristimen, niin melkein piti päästä rakentamaan samanlainen. Kyllä ois siideripissistä jonossa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näin, yhden laadukkaan siittiön suihkuttaminen riemurasiaan riittää

        No jos niin sanot. En tiedä onko mielikuvani väärä, kun olen kuvassa että vähän ja laadukas ei tieteellisessä mielessä ole välttämättä synonyymit tässä kohtaa. Mutta kyllä niitä esileikistäkin alkuunsa saaneita ihmisiä kai on, joten en sano että olet väärässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin, yhden laadukkaan siittiön suihkuttaminen riemurasiaan riittää

        Se yksi ainoa ei taida riittää edes koeputkessa. Siihen, että edes yksi pääsee läpi siitä munasolun kuoresta, tarvitaan useampi yrittäjä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se yksi ainoa ei taida riittää edes koeputkessa. Siihen, että edes yksi pääsee läpi siitä munasolun kuoresta, tarvitaan useampi yrittäjä.

        Siinä kuvassa minäkin olen, tosin ilman mitään varmaa tietoa.


      • Anonyymi
        Citrinella kirjoitti:

        Siinä kuvassa minäkin olen, tosin ilman mitään varmaa tietoa.

        Se yksi ainoa riittää vain niissä tilanteissa, joissa Se siittiö viedään ihmisen toimesta neulalla munasolun sisään.


    • Anonyymi

      Mun mielestä erikoista on se kun suomi oli ennen viroa ja ruotsia edellä. Mutta vain suomessa on ollut niin jyrkkä pudotus. Eli nyt ollaan naapurimaiden alapuolella enemmänkin etelä eurooppalaisella tasolla kuin pohjoismaa. Se mun mielestä viittaa enemmänkin politiikkaan. Suomen talouskäyrä putosi 2008 ja toi syntyvyys seuras pari vuotta myöhemmin. Lukijan kommentissä väitettiin että rahoituksen painopistettä on siirretty koulutuksesta eläkkeisiin. Pitempään oonkin ettiny tilaastoja onko näin? Voisko todella olla niin, että rahoitusta on siirretty nuorilta vanhoille. Että valtio sahaisi kuin omaa oksaa.

    • Anonyymi

      Syntyvyyden laskuun suurin syy on, ettei lapsia haluta (nuorina). Ja sitten vanhempana kun kenties halutaankin, mahdollisuus tulla raskaaksi on pieni.

      - Sheena

    • Anonyymi

      Ainkin yksi asia, joka on noissa tutkimuksissa selkeästi huomattu on, että 90-luvun lama-ajan lapset ovat huomattavasti turvallisuushakuisempi, kuin aiemmat sukupolvet. Se näkyy mm. siinä, että talouden koetaan tarvivan olla huomattavan vakaalla pohjalla ennen lasten tekemistä. Tämä näkyy siis siinä, että lasten tekemistä on tietoisesti lykätty, koulutuksen ja vakityön saamisen jälkeiseen aikaan. Sen lama-ajan vaikutukset ja silloin tehtyjen leikkausten vaikutukset näkyvät pitkälle vielä 2000-luvun ihan alunkin lapsissa. Vaikka ne vaikutukset eivät olisi suoraan enää itseä koskettaneet, niin asenteet ovat selvästi muuttuneet turvallisuushakuisempaan suuntaan mitä lapsiin ja perheeseen tulee.

      • Anonyymi

        Tuon jälkeen on sitten tietenkin tullut uusia haasteita, joista yhtenä ilmastonmuutos ja luontokato, jotka taas vaikuttavat todella paljon näiden nuorimpien lapsentekoikäisten asenteisiin.


      • Anonyymi

        Ja siis nyt monin paikoin vallalla oleva syyllistäminenhän ei ainakaan auta mitään. Ei kukaan ala tehdä lapsia, vain koska joku toinen vaatii sitä. Varsinkin kun moni tosiaan kokee toimivansa nimenomaan vastuullisesti, kun ei ala lisääntymään ennen valmistumista ja vakityöllistymistä jne. Jos itse tosiaan koet toimivasi vastuullisesti ja sitten joku alkaa syyllistää jostain itsekkyydestä ja itselle elämisestä ja ties jos sun mistä, niin ei se tilannetta ainakaan paranna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja siis nyt monin paikoin vallalla oleva syyllistäminenhän ei ainakaan auta mitään. Ei kukaan ala tehdä lapsia, vain koska joku toinen vaatii sitä. Varsinkin kun moni tosiaan kokee toimivansa nimenomaan vastuullisesti, kun ei ala lisääntymään ennen valmistumista ja vakityöllistymistä jne. Jos itse tosiaan koet toimivasi vastuullisesti ja sitten joku alkaa syyllistää jostain itsekkyydestä ja itselle elämisestä ja ties jos sun mistä, niin ei se tilannetta ainakaan paranna.

        Niin, ja sitten meihin, jotka emme halua lapsia omista itsekkäistä syistämme, painostus tai syyllistäminen ei vaikuta millään tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ja sitten meihin, jotka emme halua lapsia omista itsekkäistä syistämme, painostus tai syyllistäminen ei vaikuta millään tavalla.

        No kyllä se varmasti ärsyttää, sillä asiahan ei oikeasti kenellekään muulle kuulu ja jos ei lasta halua, niin silloin ei todellakaan ole syytä lasta tehdä. Vaan juu, ei se lopputulosta muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kyllä se varmasti ärsyttää, sillä asiahan ei oikeasti kenellekään muulle kuulu ja jos ei lasta halua, niin silloin ei todellakaan ole syytä lasta tehdä. Vaan juu, ei se lopputulosta muuta.

        No itse asiassa syyllistäminen ei ärsytä vaan se naurattaa suunnattomasti! 😁

        Tulee mieleen jokin kansalaistaidon oppikirja: näin sijaat vuoteesi oikein, näin valmistat terveellisen aamupuuron - ja teet tietysti lapsia sitten kun naiseksi kasvat! Not.

        Mitä sitten, jos olen itsekäs? Olen onnellinen. 😊


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kyllä se varmasti ärsyttää, sillä asiahan ei oikeasti kenellekään muulle kuulu ja jos ei lasta halua, niin silloin ei todellakaan ole syytä lasta tehdä. Vaan juu, ei se lopputulosta muuta.

        Mitä se haittaa, jos joku kysyy lapsista. Mä vastaan vaan, että vähän paha yksin tehdä, niin loppuu kyselyt. Mitä ihmeen mielensä pahoittajia te ootte. Se on sitten eri asia, ne joille ei sitä lasta toiveista huolimatta tuu, niin voi kyselyt ärsyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se haittaa, jos joku kysyy lapsista. Mä vastaan vaan, että vähän paha yksin tehdä, niin loppuu kyselyt. Mitä ihmeen mielensä pahoittajia te ootte. Se on sitten eri asia, ne joille ei sitä lasta toiveista huolimatta tuu, niin voi kyselyt ärsyttää.

        Itseäni kyselyt eivät ärsytä enää.

        Mutta katsopa ympärilläsi istuvien ilmeitä, kun naisena tunnustat, ettet pidä lapsista etkä lasten hoivaamisesta... 😁

        Se on melkoinen taboo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se haittaa, jos joku kysyy lapsista. Mä vastaan vaan, että vähän paha yksin tehdä, niin loppuu kyselyt. Mitä ihmeen mielensä pahoittajia te ootte. Se on sitten eri asia, ne joille ei sitä lasta toiveista huolimatta tuu, niin voi kyselyt ärsyttää.

        En kai mä kysymisestä mitään sanonut? Saa kai sitä kysyä. Eipä sen väliä. Vaan kysymisestähän ei tässä nyt puhuttu mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No itse asiassa syyllistäminen ei ärsytä vaan se naurattaa suunnattomasti! 😁

        Tulee mieleen jokin kansalaistaidon oppikirja: näin sijaat vuoteesi oikein, näin valmistat terveellisen aamupuuron - ja teet tietysti lapsia sitten kun naiseksi kasvat! Not.

        Mitä sitten, jos olen itsekäs? Olen onnellinen. 😊

        Se on hienoa, että sä otat sen noin. Aika monia muita se ärsyttää. Ainakin jos sen on kuullut sen sata kertaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on hienoa, että sä otat sen noin. Aika monia muita se ärsyttää. Ainakin jos sen on kuullut sen sata kertaa.

        Minäkin olen kuullut sen sata kertaa nuorempana. Kyllä se silloin ärsytti.

        Ikä vaikuttaa asiaan. Nyt olen jo sen ikäinen, että kyselyt ovat alkaneet vähentyä. Samalla ihmisten laumasieluisuus ylipäätään on alkanut enemmän huvittaa kuin ärsyttää. 😄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin olen kuullut sen sata kertaa nuorempana. Kyllä se silloin ärsytti.

        Ikä vaikuttaa asiaan. Nyt olen jo sen ikäinen, että kyselyt ovat alkaneet vähentyä. Samalla ihmisten laumasieluisuus ylipäätään on alkanut enemmän huvittaa kuin ärsyttää. 😄

        Noinhan se on. Mä itse olen lapseni tehnyt, mutta moni ystävä on ihan lopen kyllästynyt siihen jatkuvaan painostukseen ja oletuksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinhan se on. Mä itse olen lapseni tehnyt, mutta moni ystävä on ihan lopen kyllästynyt siihen jatkuvaan painostukseen ja oletuksiin.

        Niin. Tavallisesti vain aivan muissa kulttuureissa naisen ensisijainen tehtävä on olla synnytyskone.

        Sattumoisin näissä muissa kulttuureissa koko BKT menee sotateollisuuteen ja ainoa kunnioitettu ammatti on sotilas. 😄 Miehille tietysti. Naisten ammatti on synnyttää sotilaita.

        Olikos muuten ketjun aloittajakin tätä mieltä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Tavallisesti vain aivan muissa kulttuureissa naisen ensisijainen tehtävä on olla synnytyskone.

        Sattumoisin näissä muissa kulttuureissa koko BKT menee sotateollisuuteen ja ainoa kunnioitettu ammatti on sotilas. 😄 Miehille tietysti. Naisten ammatti on synnyttää sotilaita.

        Olikos muuten ketjun aloittajakin tätä mieltä?

        Yksi hassu asia tässä lapsipainostuksessa on se, että moni tosiaan kokee tuota painostusta hankkia lapsi, koska hänellä ei ole lapsia. Oma kokemukseni on, että yhden lapsen jälkeen painostettiin tekemään toinen, sillä lapsella ehdottomasti "pitää olla sisarus" ja "on jopa itsekkäämpää tehdä vain yksi lapsi kuin olla tekemättä lainkaan lapsia". Jossain vaiheessa totesin asiasta siskolleni ja hän totesi, että noinhan se on, mutta sitten kolmannen lapsen kanssa alkaa kulmien kohottelu, että eikö ne lapset ole nyt jo tehty ja neljännen kohdalla sanotaan jo suoraan, että älä nyt enää lisäänny. Siskollani on siis neljä lasta. Eli ikinä ei ole hyvä. 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi hassu asia tässä lapsipainostuksessa on se, että moni tosiaan kokee tuota painostusta hankkia lapsi, koska hänellä ei ole lapsia. Oma kokemukseni on, että yhden lapsen jälkeen painostettiin tekemään toinen, sillä lapsella ehdottomasti "pitää olla sisarus" ja "on jopa itsekkäämpää tehdä vain yksi lapsi kuin olla tekemättä lainkaan lapsia". Jossain vaiheessa totesin asiasta siskolleni ja hän totesi, että noinhan se on, mutta sitten kolmannen lapsen kanssa alkaa kulmien kohottelu, että eikö ne lapset ole nyt jo tehty ja neljännen kohdalla sanotaan jo suoraan, että älä nyt enää lisäänny. Siskollani on siis neljä lasta. Eli ikinä ei ole hyvä. 😂

        Olen kuullut myös, että lapsen hoitamiseen annetaan auliisti vinkkejä. Keskenään ristiriitaisia, tietenkin.

        Ihan sama kuin ulkonäön kanssa: miksi et pidä itsestäsi huolta? Mutta toisaalta: miksi olet noin pinnallinen?

        Tai seksuaalisuuden suhteen: ei sovi olla liian seksuaalinen! Mutta kyllä seksikäs pitää olla…

        Tai urakehityksen suhteen: kyllä naisen kuuluu osallistua perheen elättämiseen, jotta hän ei käytä miehen rahoja. Mutta aikaa ei urakehitykseen saa käyttää, ei ainakaan niin paljon kuin mies, eikä varsinkaan niin paljon, ettei kotitöitä ehdi tehdä…


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yksi hassu asia tässä lapsipainostuksessa on se, että moni tosiaan kokee tuota painostusta hankkia lapsi, koska hänellä ei ole lapsia. Oma kokemukseni on, että yhden lapsen jälkeen painostettiin tekemään toinen, sillä lapsella ehdottomasti "pitää olla sisarus" ja "on jopa itsekkäämpää tehdä vain yksi lapsi kuin olla tekemättä lainkaan lapsia". Jossain vaiheessa totesin asiasta siskolleni ja hän totesi, että noinhan se on, mutta sitten kolmannen lapsen kanssa alkaa kulmien kohottelu, että eikö ne lapset ole nyt jo tehty ja neljännen kohdalla sanotaan jo suoraan, että älä nyt enää lisäänny. Siskollani on siis neljä lasta. Eli ikinä ei ole hyvä. 😂

        2,3 on just se oikea määrä. Kaksi on liian vähän ja kolme liikaa. Mikä siinä voi olla niin vaikeaa.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        2,3 on just se oikea määrä. Kaksi on liian vähän ja kolme liikaa. Mikä siinä voi olla niin vaikeaa.

        Sanotaan missä? Suomalaiset naiset haluavat keskimäärin 1,83 lasta ja miehet 1,62 lasta.


    • Anonyymi

      Miontako oot ite tehny?

    • Nykyään ihmiset haluaa elää itselleen vuosikausia ennen lapsia ja sitten kun niitä lapsia teköökin mieli saada, niin ei enää mälli hedelmöitä eikä munasolut hedelmöity.

      Ja liekö se on vaan hyvä, että pöljä suomen kansa harvenee geenivirheineen.

    • Anonyymi

      Minusta on ihanaa, ettei ole pakko lisääntyä!

      Ei se ole mikään haaste. Se on ihanaa. 😁

      En minä lisäänny valtion vuoksi. Lisääntyisin jos haluaisin lapsia, mutta en ole koskaan halunnut.

      Olen nainen. 💖

      • Anonyymi

        Yhdyn ehdottomasti tähän kommentoijaan.

        Emme me elä täällä valtiota varten.

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdyn ehdottomasti tähän kommentoijaan.

        Emme me elä täällä valtiota varten.

        -keinovaginamies-

        Jumalan armosta voit yhtyä mielipiteeseeni, mutta minuun sinä et yhdy.

        -keinoaivonainen-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalan armosta voit yhtyä mielipiteeseeni, mutta minuun sinä et yhdy.

        -keinoaivonainen-

        :)
        Oho, aivo vähän oikaisi.

        -keinovaginamies-


    • Siinä olisi suomenkielinen referaattisiittiötiöanteesta
      https://www.duodecimlehti.fi/duo60343

      Tuon nopean pikalukemisen perusteella suomalaisten tilanne ei ole mitenkään paha.

      Jos miettii isovanhempiemme aika lapset hankittiin usein 16-22v, ja lapsia tuli kunnes mammasta tuli mummo tai mamma risti jalkansa tiukasti yhteen. Nyt ensisynnyttäjät taitaa olla jo lähelle 30v ja 40v ensisynnyttäjäkään ei ole tavaton. Isolla osalla pari on suurinpiirtein saman ikäinen ja se tarkoittaa keskimäärin useammin sekä lapsettomuutta että vähempää lasten määrää. Ja nykyaikana lasten hankinta on aito valinta.

      • Anonyymi

        Eihän siinä paljoo voi ite vaikuttaa, kun jo pelkkä pariutuminen näyttää olevan jo ydinfysiikkaa. Ettei se ihan oo kuin nappula, jossa lukee on ja ei.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eihän siinä paljoo voi ite vaikuttaa, kun jo pelkkä pariutuminen näyttää olevan jo ydinfysiikkaa. Ettei se ihan oo kuin nappula, jossa lukee on ja ei.

        Höps! Kyllä pariutuminen onnistuu keskimääräisillä sosiaalisilla taidoilla ja sillä, että tapaa ihmisiä, uskaltaa ottaa riskin ja kestää epävarmuutta, sekä jaksa yrittää uudestaan kun ei ekalla kerralla osu ja pelitä.


      • Anonyymi
        Citrinella kirjoitti:

        Höps! Kyllä pariutuminen onnistuu keskimääräisillä sosiaalisilla taidoilla ja sillä, että tapaa ihmisiä, uskaltaa ottaa riskin ja kestää epävarmuutta, sekä jaksa yrittää uudestaan kun ei ekalla kerralla osu ja pelitä.

        Pariutuminen voi onnistua, muttei perheen perustaminen. Parikymppiset naiset opiskelevat pitkään. Ehkä vielä parin tutkinnon jälkeen kolmas, tämän jälkeen työelämään kiinni. Yli kolmekymppisenä ehkä aletaan edes miettiä lasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pariutuminen voi onnistua, muttei perheen perustaminen. Parikymppiset naiset opiskelevat pitkään. Ehkä vielä parin tutkinnon jälkeen kolmas, tämän jälkeen työelämään kiinni. Yli kolmekymppisenä ehkä aletaan edes miettiä lasta.

        Pitäisikö kieltää koulunkäynti naisilta niin kuin eräissä maissa? Ymmärtäisivät pysyä kotona ja synnyttää lisää sotilaita…

        Kysyn siis sinulta. Itse olen päinvastaista mieltä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pariutuminen voi onnistua, muttei perheen perustaminen. Parikymppiset naiset opiskelevat pitkään. Ehkä vielä parin tutkinnon jälkeen kolmas, tämän jälkeen työelämään kiinni. Yli kolmekymppisenä ehkä aletaan edes miettiä lasta.

        Ei opiskelu estä lasten hankintaa, itse sain kaksi lasta ~1.5v välien tehdessäni väitöskirjaa. Onhan siinä riski, että opiskelu keskeytyy ja ainakin venyy, mutta silti kyse on arvovalinnasta.


    • Anonyymi

      Olen nero. Syynä on teknologinen edistyminen joka on paisunut jo överiin mittoihin. Ihmiset eivät enää liiku ja se linkittyy teknologisiin vempaimiin. Siitä seuraa läskiyttä. Terveys on synonyymi tilalle jossa energia virtaa alati ihmisen sisällä, ihmiseen sisään ja ihmisestä ulos. Jumeja syntynee esim. mikromuovista mitä on ihan kaikkialla. Lisäksi nyt kun on kännykät keksitty joiden säteilyvoimakkuudet kasvavat kasvamistaan niin niitä pidetään housuissa. Ihminen on elektromagneettinen olento. Kännykän säteily on elektromagneettista. Kännykän elektromagneettinen kenttä häiritsee siis ihmisen jalkovälin elektromagneettista kenttää mikä aiheuttaa epätasapainotilanteen eli häiriöitä ja jumeja ihmisen terveyteen. Ja tietysti ne kemikaalit. Kirjoitin tästä joskus jossain tällä palstalla aiemminkin.

      • Se termi on suomeksi sähkömagnetismi.


    • Anonyymi

      Jaa. Neljästi laukonut maaliin ja neljä lasta. En ymmärrä yhtään mistä tässä puhutaan?

      • Anonyymi

        Se on hyvä, että sulla on osunu. Mä jo lapsena pakotin mun vanhemmat kertoo, miten se lapsi pistetään alulle. Ja sitten kun mulle kerrottiin, niin kysyin, että mitä jos ei osu. Mulle vastattiin vaan että sitten ei tuu lasta. Mutta niin mulle lopulta kävi. että en oo osunu ja enää ei kannata yrittääkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on hyvä, että sulla on osunu. Mä jo lapsena pakotin mun vanhemmat kertoo, miten se lapsi pistetään alulle. Ja sitten kun mulle kerrottiin, niin kysyin, että mitä jos ei osu. Mulle vastattiin vaan että sitten ei tuu lasta. Mutta niin mulle lopulta kävi. että en oo osunu ja enää ei kannata yrittääkään.

        Minulla puolestaan on jo sellainen kasa konkreettista kokemusta asian tiimoilta että osaan penikselläni mittailla milloin naisella on ovulaatio menossa (kirjaimellisesti silloin kun naisen ruumis tekee kaikkensa ettet malttaisi lopettaa kesken). Tätä aaltoa surffaamalla tehdään miehen työ ja hyvin tehdäänkin.

        Vielä kun olisi yhtä hyvä parisuhteen toisena osapuolena kuin lapsentekoaikeiden osallisena ...


    • Anonyymi

      Miten vauvat joutuvat äitiensä kohtuun ?

      • Anonyymi

        Vaikka muumimukista. Ja sama muki sitten lapselle lahjaksi. Ja sama muki läpi koko elin iän. Eiks ois somaa. Ja voi sitä onnetonta, jolta muki menee rikki.


    • Anonyymi

      Onks tappaminen sulle ongelma selittäessäsi itse itsellesi tekijöitä?

    • Anonyymi

      Sen tietää jo tekohetkellä, sen että nainen tulee raskaaksi.
      Kosteutta siittää uimareille ylitsepursuavasti. Kuivahkolla maalla voi esittää vain pantomiimia.

      AV

      • Havaitset siis ovulaation. Sitähän se hedelmällisen ajan kosteus on. Ovislimaa.


    • Anonyymi

      Ei ole haasteita. Tavis naiset ei kelpuuta tavis miehiä kumppaniksi joten syntyvyys laskee. Se on vaan luonnnon laki että naiset määrää parisuhdemarkkinoilla ja rumimmat miehet jää ilman kumppania. Sen takia ei lapsiakaan enää tehdä entiseen malliin ja syntyvyys laskee. Tinderit pilasi miesten saumat saada parisuhteita.

      • Miksiköhän se on niin vaikeeta lukea? Edes niitä kahta (2) ensimmäistä lausetta? Osaatko sanoa, vain omalta kohdaltasi? Oletko siis tyhmä vai vain piittaamaton?


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Miksiköhän se on niin vaikeeta lukea? Edes niitä kahta (2) ensimmäistä lausetta? Osaatko sanoa, vain omalta kohdaltasi? Oletko siis tyhmä vai vain piittaamaton?

        Oletko sinä? Vastaaja esitti ihan mahdollisen syyn ihmisten pariutumattomuudelle, paljon pidemmälle ja syvällisemmän perustelun asialle kuin itse aloituksessasi esitit. Miksi sinun on niin vaikea ymmärtää lukemaasi yhtään laajemmassa kontekstissa? Ovatko putkiaivosi hyvin pienikokoiset?


    • Mjoo.. No, siis vähäinen arkiliikunta ja istuvat harrastukset ja istumatyö. En tiedä kuinka vaikuttavat siittiöiden määrän tai laadun laskuun.
      Suomessa moni perhe hankkii vähemmän lapsia kuin haluaisi ihan taloudellisen- tai muun vaikean elämäntilanteen vuoksi. Nuoria pelottaa, kun puhutaan, että he eivät tule jäämään eläkkeelle siitä ammatista, mihin he ensimmäisenä valmistuvat, vaan ennen eläkeikää heidän täytynee opetella vielä toinen tai kolmaskin ammatti. Siinä epävarmuudessa perheen perustaminen lykkääntyy ja vaikeuttaa sitten myöhemmällä iällä lasten saamista.

      Mitähän sinä kysyitkään? Mutta vastasinpa jotakin, kuitenkin 🙂

      • Anonyymi

        Just niin, ja sen takia mun mielestä yhteiskunnan pitää panostaa enemmän lapsiin ettei perheet jää talousongelmineen yksin. Näin sinkkuna kun huomaa, että pienestä palkasta huolimatta rahaa on paljon, kun ei menoja juuri oo. Että vaikka kuinka paljon tulon jaosta puhutaan. Niin se ei jakaudu tarvitseville, vaan moni osaa käyttää sosiaalijärjestelmää törkeesti hyväksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Just niin, ja sen takia mun mielestä yhteiskunnan pitää panostaa enemmän lapsiin ettei perheet jää talousongelmineen yksin. Näin sinkkuna kun huomaa, että pienestä palkasta huolimatta rahaa on paljon, kun ei menoja juuri oo. Että vaikka kuinka paljon tulon jaosta puhutaan. Niin se ei jakaudu tarvitseville, vaan moni osaa käyttää sosiaalijärjestelmää törkeesti hyväksi.

        Kannatan myös lämpimästi lapsiperheiden taloudellista tukemista ja jopa kannustinrahoja muuttotappioalueilla.


      • Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

        Kannatan myös lämpimästi lapsiperheiden taloudellista tukemista ja jopa kannustinrahoja muuttotappioalueilla.

        Sitä ihmettelen itsekin, miksei tänne maakuntiin haluta muuttaa. Täällä ois uudet koulut ja tilaa lasten elää. Mitään erikoisjohtajien työpaikkoja täällä ei ole, mutta esim. koneistajien ja hitsarien töissä on jatkuva työvoimapula. Ois sellasta lepposta tavallista elämää tarjolla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sitä ihmettelen itsekin, miksei tänne maakuntiin haluta muuttaa. Täällä ois uudet koulut ja tilaa lasten elää. Mitään erikoisjohtajien työpaikkoja täällä ei ole, mutta esim. koneistajien ja hitsarien töissä on jatkuva työvoimapula. Ois sellasta lepposta tavallista elämää tarjolla.

        Työvoiman kohtaanto-ongelma, rakenteellinen työttömyys, on tosiaan harmillinen ilmiö. Itse asun kyllä siellä, missä kunnat ovat vielä muuttovoittoisia ja syntyvyys suurempaa kuin kuolleisuus. Täältäkin nuoret lähtevät opiskelemaan, jos toisen asteen opinnoille ei ole riittävästi vaihtoehtoja. Palaavat kylläkin perheen perustettuaan asumaan väljemmin ja tosiaan, uusien päiväkotien ja koulujen läheisyyteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just niin, ja sen takia mun mielestä yhteiskunnan pitää panostaa enemmän lapsiin ettei perheet jää talousongelmineen yksin. Näin sinkkuna kun huomaa, että pienestä palkasta huolimatta rahaa on paljon, kun ei menoja juuri oo. Että vaikka kuinka paljon tulon jaosta puhutaan. Niin se ei jakaudu tarvitseville, vaan moni osaa käyttää sosiaalijärjestelmää törkeesti hyväksi.

        No siis rehellisesti, minusta monet perheelliset kuluttavat rahaa täysin turhiinkin asioihin. Ei lapsen kanssa eläminen nyt ihan aidosti niin kauhean kallista ole. Monilla tuntuu lapseen kuluvan enemmän rahaa kuin aikuiseen itseensä ja se on rehellisesti sanoen aika hullua. Ei lapseen tarvitse kulua jumalattomia summia rahaa.


    • Anonyymi

      Mulla nyt on paljon sairaanhoitajia tuttava piirissäni, osa ollut ensiavussakin töissä.
      Paljon kertovat nuorten miesten kulkevan ilman alushousuja, talvipakkasillakin, pelkät pillifarkut jaloissaan. Saattaa kovimmilla pakkasilla ne "kulkusetkin" saada
      paleltumisvaurioita... saattaa nekin vaikuttaa jonkin verran kyseiseen probleemaan.
      trollikka

    • Anonyymi

      Siittiötuotannon putoaminen tuskin vaikuttaa syntyvyyteen kovinkaan pahasti. Silti miesten kunnon heikkeneminen on huonompi asia.

    • Anonyymi

      Menkää lenkille ja hyppikää narua suomen hyväksi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1366
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1204
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1181
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1177
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      2
      1130
    Aihe