Avioero ja puolison elatus

Anonyymi-ap

Onko kenelläkään tietoa, mitä harkinta-aikana vielä voimassa oleva puolison elatusvelvollisuus pitää sisällään? Pitääkö minun maksaa takuuvuokrat, muuttokustannukset, uudet huonekalut ym? Exä hakee tt-tukea, ja nyt Kela uhkaa perivänsä ne minulta takaisin. Onko se nyt oikeasti niin, että minun velvollisuuteni on maksaa exälle kaikki mitä joku voi teoriassa harkinnanvaraisena saada?

Minulla kun on omaisuutta enkä ole sen vuoksi tt:n piirissä, niin Kelaa ei kiinnosta jääkö minulle rahaa ruokaan vai ei. Ja koska toisin kuin exä, minä olen hoitanut raha-asiani hyvin, niin minun lainojani ei huomioida maksukyvyssä toisin kuin exän uo-velat. Ihan hiton kiva.

26

1624

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Osta translakia loppurahoilla ihmeessä.

    • Anonyymi

      Onko kodinkone mennyt rikki? 🥺ja nyt sulle jää hoitovelat ja omistus asunto. Muija varmaan ottaa lapsetkin. Vai meinaatko ryövätä nekin?

    • Anonyymi

      Oma tyhmyys jos ei ole avioehtoa. Oot kohta itsekin ulosoton asiakas.

      • Anonyymi

        On täysi avioehto, mutta miten se tähän liittyy? Elatusvelvollinen on ihan eri asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On täysi avioehto, mutta miten se tähän liittyy? Elatusvelvollinen on ihan eri asia.

        Ei kai Suomessa kukaan elatusvelvollinen ole aikuisia kohtaan sehän on vapaaehtoista jos elättää toista ja gigolot yleensä elää naisen rahoilla asunnoissa ilmaiseksi seksiä vastaan syö ilmaista ruokaa vaatii rahaa.Toki on uskontolahkojen missä kokoajan varastellaan toisilta milloin huonekalu milloin vaate.Tai huumeisiin rahaa.Mutta aikuinen ihminen elättää yleensä itse itsensä. Toimeen tulo tuki on kk ruokaraha noin 5-600€ kyllä sillä pärjää.Hån saa asumistuen ja sinä voit kertoa että kirpputorit on täynnä varastettua tavaraa myynnissä ihan uuttakin.Hän saa ostettua itselleen oman sängyn pöydän tuolin oikein hyvin sieltä ja verhot myös.Jopa housuja 2-6€ kappale.Astioita saa kierrätyskeskuksen kaupasta ja konttikaupasta.Kukin varojensa mukaan.Ainoa millä voit auttaa on kuljettaa tavarat sinne asuntoon mitkä on hänen.Muuten erotessa ei kuulu muu jos kerran yhteistä asuntoa ei edes ollut ei ole mitään jakamista edes.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai Suomessa kukaan elatusvelvollinen ole aikuisia kohtaan sehän on vapaaehtoista jos elättää toista ja gigolot yleensä elää naisen rahoilla asunnoissa ilmaiseksi seksiä vastaan syö ilmaista ruokaa vaatii rahaa.Toki on uskontolahkojen missä kokoajan varastellaan toisilta milloin huonekalu milloin vaate.Tai huumeisiin rahaa.Mutta aikuinen ihminen elättää yleensä itse itsensä. Toimeen tulo tuki on kk ruokaraha noin 5-600€ kyllä sillä pärjää.Hån saa asumistuen ja sinä voit kertoa että kirpputorit on täynnä varastettua tavaraa myynnissä ihan uuttakin.Hän saa ostettua itselleen oman sängyn pöydän tuolin oikein hyvin sieltä ja verhot myös.Jopa housuja 2-6€ kappale.Astioita saa kierrätyskeskuksen kaupasta ja konttikaupasta.Kukin varojensa mukaan.Ainoa millä voit auttaa on kuljettaa tavarat sinne asuntoon mitkä on hänen.Muuten erotessa ei kuulu muu jos kerran yhteistä asuntoa ei edes ollut ei ole mitään jakamista edes.

        Lue nyt vaikka tuosta ja opi https://www.taloustaito.fi/Rahat/tiesitko-etta-avioliitossa-on-elatusvelvollisuus--puolison-velkoja-ei-yleensa-tarvitse-maksaa/#142af6ad


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai Suomessa kukaan elatusvelvollinen ole aikuisia kohtaan sehän on vapaaehtoista jos elättää toista ja gigolot yleensä elää naisen rahoilla asunnoissa ilmaiseksi seksiä vastaan syö ilmaista ruokaa vaatii rahaa.Toki on uskontolahkojen missä kokoajan varastellaan toisilta milloin huonekalu milloin vaate.Tai huumeisiin rahaa.Mutta aikuinen ihminen elättää yleensä itse itsensä. Toimeen tulo tuki on kk ruokaraha noin 5-600€ kyllä sillä pärjää.Hån saa asumistuen ja sinä voit kertoa että kirpputorit on täynnä varastettua tavaraa myynnissä ihan uuttakin.Hän saa ostettua itselleen oman sängyn pöydän tuolin oikein hyvin sieltä ja verhot myös.Jopa housuja 2-6€ kappale.Astioita saa kierrätyskeskuksen kaupasta ja konttikaupasta.Kukin varojensa mukaan.Ainoa millä voit auttaa on kuljettaa tavarat sinne asuntoon mitkä on hänen.Muuten erotessa ei kuulu muu jos kerran yhteistä asuntoa ei edes ollut ei ole mitään jakamista edes.

        Kyllä on elatusvelvollinen, miksi täällä pitää moneen kertaan selittää itsestään selvää asiaa joka on kenen tahansa tarkistettavissa?

        Ja tt-tuki on minustakin ihan riittävä, mutta kun Kela uhkaa periä sen minulta, niin se vähän ottaa pannuun.

        Ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on elatusvelvollinen, miksi täällä pitää moneen kertaan selittää itsestään selvää asiaa joka on kenen tahansa tarkistettavissa?

        Ja tt-tuki on minustakin ihan riittävä, mutta kun Kela uhkaa periä sen minulta, niin se vähän ottaa pannuun.

        Ap

        "Ja tt-tuki on minustakin ihan riittävä, mutta kun Kela uhkaa periä sen minulta, niin se vähän ottaa pannuun."

        Tuo onkin muuten harvinaisen v.ttumainen kuvio. Tuolle ei oikein se eksä itse mahda mitään, jos siis ei kykene jostakin muualta tuloja repimään. Vaikka hän ei haluaisia sua kupata, niin Kela sitten päättää hänen puolestaan, että kupataan sinua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on elatusvelvollinen, miksi täällä pitää moneen kertaan selittää itsestään selvää asiaa joka on kenen tahansa tarkistettavissa?

        Ja tt-tuki on minustakin ihan riittävä, mutta kun Kela uhkaa periä sen minulta, niin se vähän ottaa pannuun.

        Ap

        Työttömyystuen ja asumistuen kanssahan tuo ei kaatuisi sun niskaan, vaan ongelma on nimenoman kun se on tt-tuki, jonka ne pyrkii aina mahdollisuuksien mukaan perimään jostain takaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työttömyystuen ja asumistuen kanssahan tuo ei kaatuisi sun niskaan, vaan ongelma on nimenoman kun se on tt-tuki, jonka ne pyrkii aina mahdollisuuksien mukaan perimään jostain takaisin.

        Juuri näin. Ja Kela ei edes toistuvasti kysyttäessä suostu kertomaan, millä kriteereillä he arvioivat elatuksen riittävyyttä. Jos exän tulot on uo:n jälkeen 1600 ja olisi laskurin mukaan oikeutettu 1300 euron tt-tukeen, niin odotetaanko minun oikeasti maksavan koko erotus? Jos ei, niin paljonko pitää maksaa? Tähän Kela ei kertakaikkiaan vastaa. Koska jos joudun maksamaan yli tonnin, jään saman tien pois töistä, myyn asunnot, rällään rahat ja menen itsekin Kelan luukulle. On sen verran älytön kuvio.


    • Anonyymi

      Jos olen oikein ymmärtänyt niin parhaimmillaanhan tää elätysvelvollisuus voidaan määrätä jatkuvan myös virallisen eron jälkeenkin ex-puolisolle jos on antanut akan maata vuosia laakereillaan ns. kotiäitinä.

      • Anonyymi

        Että siinä vaiheessa onnea van uuden kumppanin metsästykseen. Itse en tuollaista ukkoa joka joutuu elättämään vielä edellistä muijaa. Lasten elatusvelvollisuus yksinään on ihan eri asia.


    • Anonyymi

      Jaa, Suomessa ei ole elatusvelvollisuutta ex puolisolle, alaikäisille lapsille kylläkin, huoh!

      • Anonyymi

        Joo, mutta harkinta-aikana on vielä elatusvelvollisuus siihen exään kunnes ero on virallisesti voimassa.


      • Anonyymi

        Tarkista faktat, oikeus voi määrätä elatusvelvollisuuden eron jälkeen myös ex-puolisolle. Yhdessä tapauksessa tämä velvollisuus on ollut jopa 3 vuotta eron jälkeen.


      • Anonyymi

        Ja on kyllä riski siihenkin, että exä maksattaa vielä eron jälkeen uo-velkansa minulla. Kela päättää millä perusteilla maksaa tt-tukea, ja karhuaa ne sitten minulta, koska heidän mukaansa se että exä ylipäänsä tarvitsee tukia on merkki siitä että elarit on liian pienet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkista faktat, oikeus voi määrätä elatusvelvollisuuden eron jälkeen myös ex-puolisolle. Yhdessä tapauksessa tämä velvollisuus on ollut jopa 3 vuotta eron jälkeen.

        Tuohon vaaditaan kyllä hyvät perusteet että exän elatusvelvollisuus jatkuisi vielä eron jälkeenkin. Meidän tapauksessa sellaisia ei ole.

        Ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, mutta harkinta-aikana on vielä elatusvelvollisuus siihen exään kunnes ero on virallisesti voimassa.

        EI VARMASTI OLE JOS ASUMUS EROSSA JO ASUTAAN ERI OSOITTEET.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EI VARMASTI OLE JOS ASUMUS EROSSA JO ASUTAAN ERI OSOITTEET.

        Elatusvelvollisuus jatkuu avioliitossa siihen asti, kun avioero on astunut voimaan. Puolisoiden erilleen muutto ilman lopullista avioeroa ei siis katkaise elatusvelvoitetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elatusvelvollisuus jatkuu avioliitossa siihen asti, kun avioero on astunut voimaan. Puolisoiden erilleen muutto ilman lopullista avioeroa ei siis katkaise elatusvelvoitetta.

        Juuri näin. Elatusvelvollisuus päättyy vasta siihen kun ero tulee voimaan.

        Ap


    • Anonyymi

      Mikä helvetin elatus velvollisuus aikuiseen olisi ? Huolta pidetään toisistaan molemmin puolin ja kulut puoliksi. Jos on itse alkanut elättää jotain se on oma valinta. Tää on nyt kuitenkin lähtenyt omilleen joten kyllä hän pärjää.

      • Anonyymi

        Yllättävän monelle tuntuu tulevan yllätyksenä, että aviossa tosiaan on elatusvelvollinen siitä puolisostaan.


      • Anonyymi

        Ihan kuule juridinen elatusvelvollisuus, kvg jos et ole tiennyt.

        Ap


    • Anonyymi

      No onhan se elatusvelvollisuus voimassa molemmin puolin. Jos sulle tulee 500e lasku niin keksi sinä oma 500e lasku kans.

    • Anonyymi

      Muuta pois yhteisestä kodista, ellet ole sitä jo tehnytkin ja tehkää ositus pikaisesti. Yritä pysyä ex-puolisosi kanssa väleissä ainakin siihen asti, kun avioero tulee voimaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe