Suomessa erilaisten sähköautojen kulutustestejä oikeasta elämästä eri vuodenaikoina verrattuna WLTP testeihin. Antaa luotettavampaa kuvaa sähköautojen kulutuksista, että kuinka monta kilometriä akkua oikeasti riittää tavallisten ihmisten ajoprofiileilla. Helpompaa ja luotettavampaa tehdä sähköauton valintaa myös talven näkökulmasta kun on tutkittua tietoa Suomen olosuhteissa.
https://fltp.fi/dl/d0a5f4
https://www.youtube.com/watch?v=LheQYmbClpA
Panelistit kertovat miksi sähköautojen kulutusta pitäisi saada entistä enemmän pienemmäksi, jolloin ihmisiä kiinnostaa enemmän pidempi toimintamatka (myös talvella) ja halvempi hankintahinta kun ei tarvita suurempaa ajoakkua. Nopeampi lataustekniikka (akun esilämmitys) säästää myös reissussa autoilijan aikaa kun ei tarvitse niin pitkään laturilla roikkua.
https://www.youtube.com/watch?v=YLFHFurowk8
FLTP kulutustesti sähköautoille.
21
2103
Vastaukset
- Anonyymi
Noin kolmen kuukauden välein tarkoitus uusia testiä kun tulee taas uusia automalleja markkinoille. Pysyy kartalla myös kehityksessä esim. miten ilmalämpöpumppu vaikuttaa kulutukseen tietyssä lämpötilassa eri automalleilla kun yleistyvät.
- Anonyymi
Hyvä että on tälläinen kulutustesti tehty ihan Suomen oloissa. Loppuu se ikuinen esson baarin väittely paljonko eri sähköautot kuluttaa eri vuodenaikoina.
- Anonyymi
Puolueettomassa luotettavassa patteriautotestissä, jossa oli mukana liki 30 autoa, pienessä pakkasessa, vain YHDELLÄ, yli 100 000€ maksaneella, autolla pääsi yli 500km, ja testissä mukana olleista suurimmalla osalla pääsi alle 400km. Luvatuista WLTP arvoista jäätiin yleisesti n.20% mutta pahimmillaan jopa 35%.
Kyllä edellistä dieselmersuani tuli taas ikävä, sillä 1000km tankillisella meni kuorma päälläkin (4hlöä + tavaraa takana) helposti.
Ehkä joku joskus osaa kertoa, mikä (muu kuin raha) tässä patteriautokiimassa on oikein takana.- Anonyymi
Valtion ja eu:n taholta ilmastopolitiikka, yksittäisen autoilijan kannalta fossiiliautoon verrattuna voimalinjan mukavuus ajossa. Jopa sellainen kun auton suorituskyky voi koukuttaa, ostetaanhan polttis autostakin sporttisia tehokkaita malleja vaikka siihen mitään varsinaista järkisyytä ei ole vaan fiilispohjalta mennään. Asennetahan se vaatii kun ei voi ajaa 1000km yhteen soittoon vaan täytyy pitää esim. 20-30 min tauko pari kertaa. Monelle se on tauko muutaman sadan kilometrin välein on kyllä normaalia auton moottorista riippumatta, työpaikoillakin tapana pitää ruoka- ja kahvitunnit.
Kustannuspuoltahan ei kysytty kun taisi olla selvää että aika halvaksi tulee riippuen latausmahdollisuuksista ja sähkösopimuksista. Sähköauton huollot (en puhu siis korjauksista) on edulliset tai niitä ei joissain edes ole, verrattuna polttiksen huoltokuluihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valtion ja eu:n taholta ilmastopolitiikka, yksittäisen autoilijan kannalta fossiiliautoon verrattuna voimalinjan mukavuus ajossa. Jopa sellainen kun auton suorituskyky voi koukuttaa, ostetaanhan polttis autostakin sporttisia tehokkaita malleja vaikka siihen mitään varsinaista järkisyytä ei ole vaan fiilispohjalta mennään. Asennetahan se vaatii kun ei voi ajaa 1000km yhteen soittoon vaan täytyy pitää esim. 20-30 min tauko pari kertaa. Monelle se on tauko muutaman sadan kilometrin välein on kyllä normaalia auton moottorista riippumatta, työpaikoillakin tapana pitää ruoka- ja kahvitunnit.
Kustannuspuoltahan ei kysytty kun taisi olla selvää että aika halvaksi tulee riippuen latausmahdollisuuksista ja sähkösopimuksista. Sähköauton huollot (en puhu siis korjauksista) on edulliset tai niitä ei joissain edes ole, verrattuna polttiksen huoltokuluihin.Just eu, n ilmastopolitiikka.. Brasillia polttaa metsää ja laajentaa viljelystiloja venäjä tuhoaa ilmastoa... Suomi yksin pelastaa ilmaston.. Eroon koko vitun eu, sta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valtion ja eu:n taholta ilmastopolitiikka, yksittäisen autoilijan kannalta fossiiliautoon verrattuna voimalinjan mukavuus ajossa. Jopa sellainen kun auton suorituskyky voi koukuttaa, ostetaanhan polttis autostakin sporttisia tehokkaita malleja vaikka siihen mitään varsinaista järkisyytä ei ole vaan fiilispohjalta mennään. Asennetahan se vaatii kun ei voi ajaa 1000km yhteen soittoon vaan täytyy pitää esim. 20-30 min tauko pari kertaa. Monelle se on tauko muutaman sadan kilometrin välein on kyllä normaalia auton moottorista riippumatta, työpaikoillakin tapana pitää ruoka- ja kahvitunnit.
Kustannuspuoltahan ei kysytty kun taisi olla selvää että aika halvaksi tulee riippuen latausmahdollisuuksista ja sähkösopimuksista. Sähköauton huollot (en puhu siis korjauksista) on edulliset tai niitä ei joissain edes ole, verrattuna polttiksen huoltokuluihin.Ei patterilaatikolla pääse pakkasella kuin 200 km jos sitäkänn
Kylmässä taksissa matkustanut
- Anonyymi
"Ehkä joku joskus osaa kertoa, mikä (muu kuin raha) tässä patteriautokiimassa on oikein takana."
Sähköautot nyt facessa oli kysely että kummat arvot painaa vaakakupissa enemmän sähköauton valinnassa: Ympäristöarvot vai taloudellisuus. Meni aikalailla 50/50 se äänestys.
Paljon ajavat voittavat sähköautojen avulla kuluissa huomattavasti kun saavat vielä kilometrikorvaukset työajoihinsa lisäksi. Voit laskea omilla arvoillasi itse paljonko on ero sähköautolla ja toisella käyttövoimalla.
https://www.ilmastopaneeli.fi/autokalkulaattori/- Anonyymi
ilmastokouhotus on peestä...katsokaahan van kun kaikilla on sähköautot jne...ilmasto ei ole eikä muutu miksikään....tällaisesta paskakouhotuksesta maksetaan miljardeja...työttömät imastokouhottojat köyttää itsensä puihin ja limaa perseet asvaltiin, estää muiden työnteon..
- Anonyymi
Kaibistoiminta saatutaa besitöt suomessa ja ulkomailla
Konboltti
- Anonyymi
Rakkineet.. Onneksi olen jo vanha eikä tartte tapella noitten töpselihärpäkkeitten kans.. Bensalla mennään hautaan asti..
- Anonyymi
Helppoahan sähköautolla ajo ja lataaminen on suurimmalle osaa autoilijalle.
Kun tulee kotiin, niin auto töpseliin ja kun lähtee ajoon, niin ei tarvitse poiketa bensikselle tankkaamaan. Tämä riittää 90% autoilijalla ja muut voivat valita muita tapoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helppoahan sähköautolla ajo ja lataaminen on suurimmalle osaa autoilijalle.
Kun tulee kotiin, niin auto töpseliin ja kun lähtee ajoon, niin ei tarvitse poiketa bensikselle tankkaamaan. Tämä riittää 90% autoilijalla ja muut voivat valita muita tapoja.täälä pohjoisessa ei kovalla pakkasella ajella..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helppoahan sähköautolla ajo ja lataaminen on suurimmalle osaa autoilijalle.
Kun tulee kotiin, niin auto töpseliin ja kun lähtee ajoon, niin ei tarvitse poiketa bensikselle tankkaamaan. Tämä riittää 90% autoilijalla ja muut voivat valita muita tapoja.ei ne toimi....yhyyyyy
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei ne toimi....yhyyyyy
Jos töpselit ei toimi, kannattaa ne ihan turvallisuussyistä laittaa kuntoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
täälä pohjoisessa ei kovalla pakkasella ajella..
Siinä sanottiinkin että suurimmalle osalle, vähemmistöjä on asiassa kun asiassa...
Anonyymi kirjoitti:
Siinä sanottiinkin että suurimmalle osalle, vähemmistöjä on asiassa kun asiassa...
Ei täälä pohjoisesakhaan ole kokoajan niitä kovia pakkasia, jos net kokkee esteeksi autoilulle.
- Anonyymi
Ketä kiinnostaa yhden juntin aikeet?
- Anonyymi
Koska Suomessa tehdään vetyautoille talvella kulutustesti?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18675987/vetyauton-vedyn-kulutus-lisaantyy-selvasti-talvella- - Anonyymi
Kunhan testit tekee joku luotettava taho, kuten autolehdet. Näitä yksittäisten tube hörhöjen juttuihin ei kauheasti kannata uskoa tai panostaa.
- Anonyymi
Ei ainakaan kannata uskoa täällä suomi24 palstoilla kirjoittelevia hörhöjä.
Varmasti tubettajissa on hörhöjä. Niitäkin voi kommentoida ja oikaista virheitä.
Samoin kuin täällä voi asiaa kommentoida jos on erimieltä jostain asiasta.
Ei kai se tarvitse kuin itse kokeilla miten kulutus nousee eri olosuhteissa.
Oma ajaminen vaikuttaa aika paljon yleensä. Ajaa millä vain polttoaineella niin talvi nostaa kulutusta. Sille ei nyt vain voi mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ainakaan kannata uskoa täällä suomi24 palstoilla kirjoittelevia hörhöjä.
Varmasti tubettajissa on hörhöjä. Niitäkin voi kommentoida ja oikaista virheitä.
Samoin kuin täällä voi asiaa kommentoida jos on erimieltä jostain asiasta.
Ei kai se tarvitse kuin itse kokeilla miten kulutus nousee eri olosuhteissa.
Oma ajaminen vaikuttaa aika paljon yleensä. Ajaa millä vain polttoaineella niin talvi nostaa kulutusta. Sille ei nyt vain voi mitään.Käytännössä bensa-, tai dieselauton kulutus lisääntyy lähinnä vain nurkka-ajossa. Maantiellä ei ole kummoista eroa onko lämpötila +25 vai -25. Sähköauton kulutuksen lisäys -25 lukemilla on luokkaa 10 kWh/100 km kesäkeliin verrattuna.
Olen sähköautoilija(kin)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?486078Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki653846Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t162947- 1902845
- 232423
mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132389- 362389
törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/192260- 1491438
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu2991413