Vetyauton vedyn kulutus lisääntyy selvästi talvella.

Anonyymi-ap

Koska autotehtaat eivät halua julkaista selkeinä lukuina paljonko vetyauton vedyn kulutus lisääntyy talvella, niin kysytään sitten tekoälyltä. Samoin autolehtien vetyautojen talvitesteihin en ole löytänyt netistä vaikka olen etsinyt, joten kovin vähän on ollut eri tahoilla testata vetyauton kulutusta talvella.

Tekoälyn mielestä vedyn kulutus nousee selvästi talvella... 10-30% :

"Vetyauton kulutus talvella voi kasvaa useista syistä, jotka liittyvät mataliin lämpötiloihin ja auton energiantarpeeseen kylmissä olosuhteissa. Vaikka tarkka kulutuksen kasvu riippuu ajoneuvon mallista, ajotavasta ja sääolosuhteista, voidaan esittää yleisiä havaintoja siitä, miksi vetyä kuluu enemmän talvella.
Syyt lisääntyneeseen vedynkulutukseen talvella:

Lämmitystarve: Talvella auton sisätilojen lämmittäminen vaatii lisäenergiaa. Vetyautossa ei ole perinteistä polttomoottoria, joka tuottaa hukkalämpöä, joten lämmitysenergia otetaan suoraan polttokennojen sähköntuotannosta. Tämä lisää energiankulutusta, koska osa vedystä käytetään auton lämmittämiseen eikä ajamiseen.

Akun ja polttokennon hyötysuhde: Vetyautoissa on yleensä akku ja polttokenno. Kylmissä olosuhteissa akkujen ja polttokennojen hyötysuhde voi heikentyä, mikä tarkoittaa, että auto tarvitsee enemmän vetyä tuottaakseen saman määrän sähköenergiaa kuin lämpimämmissä olosuhteissa.

Raskaampi ajovastus: Kylmä sää voi vaikuttaa tienpintaan, esimerkiksi lumi ja jää lisäävät rullausvastusta ja auton tarvitsemia tehoja. Lisäksi kylmä ilma on tiheämpää, mikä lisää ilmanvastusta erityisesti nopeassa ajossa, jolloin auto kuluttaa enemmän energiaa.

Alhaisempi polttokennon käynnistyslämpötila: Vetyautoissa polttokennon käynnistys kylmässä voi olla hitaampaa ja se voi kuluttaa enemmän energiaa alussa, ennen kuin järjestelmä saavuttaa optimaalisen lämpötilansa ja toimintatilansa. Tämä voi aiheuttaa tilapäistä ylimääräistä vedynkulutusta.

Kuinka paljon kulutus kasvaa?

Vedynkulutuksen kasvu talvella voi vaihdella merkittävästi, mutta arvioiden mukaan:

Kulutus voi kasvaa 10–30 % verrattuna kesäolosuhteisiin. Tämä vaihtelee huomattavasti riippuen ulkolämpötilasta, ajotavasta (kaupunkiajo vs. maantieajo), ja siitä, kuinka paljon sisätilojen lämmitystä käytetään.
Esimerkiksi vetyauton, joka kuluttaa kesällä noin 1 kg vetyä per 100 km, kulutus voi talvella nousta noin 1,1–1,3 kg per 100 km.

Yhteenveto

Talviolosuhteet lisäävät vetyauton energiankulutusta, mikä johtaa yleensä 10–30 % suurempaan vedynkulutukseen. Tärkeimmät tekijät ovat lämmityksen tarve, heikentynyt hyötysuhde kylmissä olosuhteissa ja lisääntynyt vastus ajon aikana."

Nyt jäädään odottamaan myös autolehtien testejä että tukeeko heidän tuloksensa tekoälyn tulosta.

9

387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Missä tämmöisen vetyauton voisi edes nähdä? Niitä on tasan 0 kappaletta autokannassa, joka tekee 0,0 prosenttia. Ei olemattoman auton kulutus voi nousta, semminkin kun sitä vetyäkään ei saa mistään kulutettavaksi. Koko vetyauto on ns. "vaporwarea".

    • Anonyymi

      Kerron sinulle uutisen, koskaan ei tule käyttöön autoja joissa vety on polttoaineena, vedystä kyllä tehdään sähköä. Kun sähköautot yleistyy, ei ole mitään järkeäkään rakennella muita energian jakelumuotoja. Sinä voit matkustaa vaikka Marsiin sillä vedylläsi.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan totta, Nasa luottaa vetyyn raketeissaan, joten niillä voi todellakin matkustaa Mars planeetalle. :D

        Ei ole tähän ketjuun tullut ehdotuksia millä kapealla osa-alueella vety on aidosti (hieman) ylivoimainen ja alkaisi menestyä. Hiljaista on. Vain avaruusrakettien maailmassa vetyyn luotetaan, mutta se ei ole tavallisille ihmisille arkipäivää.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18057280/yksikaan-vetyajoneuvo-ei-tule-pitkassa-juoksussa-halvemmaksi-

        NASA ei käytä vetyä pitkäkestoisilla lennoilla. Haurastuttaa tankit ja kiehuu vähitellen pois.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tekoäly unohti tyystin 15 kW:n kennopuhaltimen. Jos polttokennoon jää vettä ja kenno pääsee jäätymään, ei auto kulje enää minnekään.

    • Anonyymi

      Vaikeata on laskea vetyauton kulutusta talvella rahassa mitattuna kun eivät vetytankkausasemien puuhamiehet kehtaa julkisuudessa kertoa mitä vety maksaa pumpulla. Jos se olisi oikeasti halpaa energiaa, niin siitä kyllä rummutettaisiin joka tuutista, mutta vaikuttaa siltä että se on todellisuudessa kallista, niin siitä ollaankin yllättävän hiljaa, koska se tappaisi vetyautoilun innostuksen alkuunsa. Jos moni bensa/diesel autoilija onnistuu ajamaan 100km noin 10e kuluilla (noin 5l/100km), niin voi olla että vetykilo maksaa lähemmäs 20e eli noin 20e/100km maksaisi vetyautoilla ajo. Tämä hinta varmaan selviää sitten myöhemmin luotettavammin kun viimeinkin edes yksi vetytankkausasema saadaan pystyyn ja siitä voi tankata kuka tahansa eli ei ole vain jonkun yrityksen käyttöön.

      Toisinsanoen vetyauton ympärivuotinen kulutus pitäisi ottaa huomioon ja myös vedyn hinta, jotta voidaan saada selville paljonko vetyautolla ajaminen todellisuudessa maksaa.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17717322/koska-julkistetaan-vetytankkausaseman-kuluttajahinta-suomessa

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17672440/laskelma-vetytankkausaseman-kannattavuudesta-ei-kannata-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17449806/miksi-edes-yhta-ainoaa-vetyasemaa-ei-saada-pystyyn

    • Anonyymi

      Nyt se on todistettu että kliseinen hokema "vetyauton kantama ei tipu talvella" on VALHE. Ei siis ihmekkään että vetyautojen valmistajat eivät ole julkaisseet omia talvitestejään, koska se haittaa vetyautojen myymistä. Jo pikku pakkasilla -6c kulutus lisääntynyt -40% joten varmaan -20c sitten Lapin olosuhteissa kulutus lisääntyy YLI 50%?. Tuskinpa vetykuorma-autot ja vetytaksit pärjää kilpailussa vuositasolla (lyhyitä) vakioreittejä täyssähköä vastaan. Diesel käyttövoimana elää vielä pitkään vetyä vastaan pitkillä kuljetuksilla jos ei poliittisesti dieseliä nosteta veroilla reippaasti ylös.

      "Eräs MERKITTÄVÄ HAASTE oli ajoneuvojen ALENTUNUT TEHOKKUUS talviolosuhteissa. Niinkin alhaisissa lämpötiloissa kuin -6 °C (21 °F) vetykäyttöisten ajoneuvojen polttoaineenkulutus kasvoi 40 % verrattuna suorituskykyyn 20 °C:ssa (68 °F). Tämä johti korkeampiin käyttökustannuksiin, ja 100 km:n matkan hinta oli 27 dollaria, kun vetypumpun hinta oli 17,30 dollaria kilolta.

      Huolimatta hiilidioksidipäästöttömyyden ja nopeiden tankkausaikojen eduista, tutkimus nosti esiin vetyajoneuvojen käyttöön liittyviä merkittäviä energiahäviöitä. Hydro-Québecin sähköntuotannosta ajoneuvojen pyöriin energiahävikki voi olla jopa 77 % kesällä, optimaalisissa olosuhteissa. Tämä tehottomuus on saanut pohtimaan vetyteknologian käytön rajoittamista tiettyihin markkinarakoisiin, joissa vaihtoehdot eivät ehkä ole mahdollisia, kuten poliisiautot, ambulanssit ja taksit."

      https://fuelcellsworks-com.translate.goog/2024/10/09/clean-technology/quebec-study-highlights-challenges-of-hydrogen-vehicles-in-cold-weather?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp&_x_tr_hist=true

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6070
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4167
    3. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3372
    4. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      3006
    5. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      258
      2100
    6. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1866
    8. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1706
    10. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1579
    Aihe