Koska autotehtaat eivät halua julkaista selkeinä lukuina paljonko vetyauton vedyn kulutus lisääntyy talvella, niin kysytään sitten tekoälyltä. Samoin autolehtien vetyautojen talvitesteihin en ole löytänyt netistä vaikka olen etsinyt, joten kovin vähän on ollut eri tahoilla testata vetyauton kulutusta talvella.
Tekoälyn mielestä vedyn kulutus nousee selvästi talvella... 10-30% :
"Vetyauton kulutus talvella voi kasvaa useista syistä, jotka liittyvät mataliin lämpötiloihin ja auton energiantarpeeseen kylmissä olosuhteissa. Vaikka tarkka kulutuksen kasvu riippuu ajoneuvon mallista, ajotavasta ja sääolosuhteista, voidaan esittää yleisiä havaintoja siitä, miksi vetyä kuluu enemmän talvella.
Syyt lisääntyneeseen vedynkulutukseen talvella:
Lämmitystarve: Talvella auton sisätilojen lämmittäminen vaatii lisäenergiaa. Vetyautossa ei ole perinteistä polttomoottoria, joka tuottaa hukkalämpöä, joten lämmitysenergia otetaan suoraan polttokennojen sähköntuotannosta. Tämä lisää energiankulutusta, koska osa vedystä käytetään auton lämmittämiseen eikä ajamiseen.
Akun ja polttokennon hyötysuhde: Vetyautoissa on yleensä akku ja polttokenno. Kylmissä olosuhteissa akkujen ja polttokennojen hyötysuhde voi heikentyä, mikä tarkoittaa, että auto tarvitsee enemmän vetyä tuottaakseen saman määrän sähköenergiaa kuin lämpimämmissä olosuhteissa.
Raskaampi ajovastus: Kylmä sää voi vaikuttaa tienpintaan, esimerkiksi lumi ja jää lisäävät rullausvastusta ja auton tarvitsemia tehoja. Lisäksi kylmä ilma on tiheämpää, mikä lisää ilmanvastusta erityisesti nopeassa ajossa, jolloin auto kuluttaa enemmän energiaa.
Alhaisempi polttokennon käynnistyslämpötila: Vetyautoissa polttokennon käynnistys kylmässä voi olla hitaampaa ja se voi kuluttaa enemmän energiaa alussa, ennen kuin järjestelmä saavuttaa optimaalisen lämpötilansa ja toimintatilansa. Tämä voi aiheuttaa tilapäistä ylimääräistä vedynkulutusta.
Kuinka paljon kulutus kasvaa?
Vedynkulutuksen kasvu talvella voi vaihdella merkittävästi, mutta arvioiden mukaan:
Kulutus voi kasvaa 10–30 % verrattuna kesäolosuhteisiin. Tämä vaihtelee huomattavasti riippuen ulkolämpötilasta, ajotavasta (kaupunkiajo vs. maantieajo), ja siitä, kuinka paljon sisätilojen lämmitystä käytetään.
Esimerkiksi vetyauton, joka kuluttaa kesällä noin 1 kg vetyä per 100 km, kulutus voi talvella nousta noin 1,1–1,3 kg per 100 km.
Yhteenveto
Talviolosuhteet lisäävät vetyauton energiankulutusta, mikä johtaa yleensä 10–30 % suurempaan vedynkulutukseen. Tärkeimmät tekijät ovat lämmityksen tarve, heikentynyt hyötysuhde kylmissä olosuhteissa ja lisääntynyt vastus ajon aikana."
Nyt jäädään odottamaan myös autolehtien testejä että tukeeko heidän tuloksensa tekoälyn tulosta.
Vetyauton vedyn kulutus lisääntyy selvästi talvella.
10
733
Vastaukset
- Anonyymi
Missä tämmöisen vetyauton voisi edes nähdä? Niitä on tasan 0 kappaletta autokannassa, joka tekee 0,0 prosenttia. Ei olemattoman auton kulutus voi nousta, semminkin kun sitä vetyäkään ei saa mistään kulutettavaksi. Koko vetyauto on ns. "vaporwarea".
- Anonyymi
Kerron sinulle uutisen, koskaan ei tule käyttöön autoja joissa vety on polttoaineena, vedystä kyllä tehdään sähköä. Kun sähköautot yleistyy, ei ole mitään järkeäkään rakennella muita energian jakelumuotoja. Sinä voit matkustaa vaikka Marsiin sillä vedylläsi.
- Anonyymi
Aivan totta, Nasa luottaa vetyyn raketeissaan, joten niillä voi todellakin matkustaa Mars planeetalle. :D
Ei ole tähän ketjuun tullut ehdotuksia millä kapealla osa-alueella vety on aidosti (hieman) ylivoimainen ja alkaisi menestyä. Hiljaista on. Vain avaruusrakettien maailmassa vetyyn luotetaan, mutta se ei ole tavallisille ihmisille arkipäivää.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18057280/yksikaan-vetyajoneuvo-ei-tule-pitkassa-juoksussa-halvemmaksi- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan totta, Nasa luottaa vetyyn raketeissaan, joten niillä voi todellakin matkustaa Mars planeetalle. :D
Ei ole tähän ketjuun tullut ehdotuksia millä kapealla osa-alueella vety on aidosti (hieman) ylivoimainen ja alkaisi menestyä. Hiljaista on. Vain avaruusrakettien maailmassa vetyyn luotetaan, mutta se ei ole tavallisille ihmisille arkipäivää.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18057280/yksikaan-vetyajoneuvo-ei-tule-pitkassa-juoksussa-halvemmaksi-NASA ei käytä vetyä pitkäkestoisilla lennoilla. Haurastuttaa tankit ja kiehuu vähitellen pois.
- Anonyymi
Kaliforniassa taitaa olla aina talvi kun monet vetyautoilijat valittelevat ettei Mirailla pääse Toyota tehtaan ilmoittamiin kulutuslukemiin.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17152427/toyota-mirai-todellinen-kantama-tankilliselle-alle-500km-mittariston-mukaan- - Anonyymi
Tekoäly unohti tyystin 15 kW:n kennopuhaltimen. Jos polttokennoon jää vettä ja kenno pääsee jäätymään, ei auto kulje enää minnekään.
- Anonyymi
Vaikeata on laskea vetyauton kulutusta talvella rahassa mitattuna kun eivät vetytankkausasemien puuhamiehet kehtaa julkisuudessa kertoa mitä vety maksaa pumpulla. Jos se olisi oikeasti halpaa energiaa, niin siitä kyllä rummutettaisiin joka tuutista, mutta vaikuttaa siltä että se on todellisuudessa kallista, niin siitä ollaankin yllättävän hiljaa, koska se tappaisi vetyautoilun innostuksen alkuunsa. Jos moni bensa/diesel autoilija onnistuu ajamaan 100km noin 10e kuluilla (noin 5l/100km), niin voi olla että vetykilo maksaa lähemmäs 20e eli noin 20e/100km maksaisi vetyautoilla ajo. Tämä hinta varmaan selviää sitten myöhemmin luotettavammin kun viimeinkin edes yksi vetytankkausasema saadaan pystyyn ja siitä voi tankata kuka tahansa eli ei ole vain jonkun yrityksen käyttöön.
Toisinsanoen vetyauton ympärivuotinen kulutus pitäisi ottaa huomioon ja myös vedyn hinta, jotta voidaan saada selville paljonko vetyautolla ajaminen todellisuudessa maksaa.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17717322/koska-julkistetaan-vetytankkausaseman-kuluttajahinta-suomessa
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17672440/laskelma-vetytankkausaseman-kannattavuudesta-ei-kannata-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17449806/miksi-edes-yhta-ainoaa-vetyasemaa-ei-saada-pystyyn - Anonyymi
Nyt se on todistettu että kliseinen hokema "vetyauton kantama ei tipu talvella" on VALHE. Ei siis ihmekkään että vetyautojen valmistajat eivät ole julkaisseet omia talvitestejään, koska se haittaa vetyautojen myymistä. Jo pikku pakkasilla -6c kulutus lisääntynyt -40% joten varmaan -20c sitten Lapin olosuhteissa kulutus lisääntyy YLI 50%?. Tuskinpa vetykuorma-autot ja vetytaksit pärjää kilpailussa vuositasolla (lyhyitä) vakioreittejä täyssähköä vastaan. Diesel käyttövoimana elää vielä pitkään vetyä vastaan pitkillä kuljetuksilla jos ei poliittisesti dieseliä nosteta veroilla reippaasti ylös.
"Eräs MERKITTÄVÄ HAASTE oli ajoneuvojen ALENTUNUT TEHOKKUUS talviolosuhteissa. Niinkin alhaisissa lämpötiloissa kuin -6 °C (21 °F) vetykäyttöisten ajoneuvojen polttoaineenkulutus kasvoi 40 % verrattuna suorituskykyyn 20 °C:ssa (68 °F). Tämä johti korkeampiin käyttökustannuksiin, ja 100 km:n matkan hinta oli 27 dollaria, kun vetypumpun hinta oli 17,30 dollaria kilolta.
Huolimatta hiilidioksidipäästöttömyyden ja nopeiden tankkausaikojen eduista, tutkimus nosti esiin vetyajoneuvojen käyttöön liittyviä merkittäviä energiahäviöitä. Hydro-Québecin sähköntuotannosta ajoneuvojen pyöriin energiahävikki voi olla jopa 77 % kesällä, optimaalisissa olosuhteissa. Tämä tehottomuus on saanut pohtimaan vetyteknologian käytön rajoittamista tiettyihin markkinarakoisiin, joissa vaihtoehdot eivät ehkä ole mahdollisia, kuten poliisiautot, ambulanssit ja taksit."
https://fuelcellsworks-com.translate.goog/2024/10/09/clean-technology/quebec-study-highlights-challenges-of-hydrogen-vehicles-in-cold-weather?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp&_x_tr_hist=true - Anonyymi
Ja samassa talvitestin artikkelissa jopa asiantuntija kehoittaa unohtamaan vetyautot:
"Asiantuntijat, kuten Johanne Whitmore HEC Montréalin energiasektorin hallinnan puheenjohtajasta, ehdottavat, että sähkön käyttäminen suoraan ajoneuvoissa on paljon tehokkaampaa kuin sen muuntaminen vedyksi. Vaikka Quebecin hallitus ei aseta kevyitä vetykuljetuksia etusijalle, se tunnustaa vedyn potentiaalin vähentää raskaan liikenteen hiilidioksidia, vaikka käytännön esittelyjä tarvitaan vielä."
"Testin osallistujat arvostivat yleensä vetyautojen ajokokemusta ja luotettavuutta, mutta ilmoittivat tyytymättömyydestään tankkausprosessiin, jota pahensivat toistuvat mekaaniset viat ainoalla huoltoasemalla Quebec Cityssä. Merkittävä osa tankkausyrityksistä epäonnistui tiettävästi teknisten ongelmien vuoksi.
Myös vetyn tankkausverkoston laajentamisen taloudellinen kannattavuus on edelleen kyseenalainen, varsinkin kun otetaan huomioon alhainen kysyntä ja korkeat käyttökustannukset. Ilman tukia vedyn hinta voi nousta jyrkästi ja saavuttaa mahdollisesti Kaliforniassa havaitut hinnat, missä vetyä myydään jopa 34 dollarilla kilolta."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin578757Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh123449Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r262640Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142030Kysely lieksan miehille
Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht802020Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.3571747Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2411432FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01211Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101095Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu671044