Koska autotehtaat eivät halua julkaista selkeinä lukuina paljonko vetyauton vedyn kulutus lisääntyy talvella, niin kysytään sitten tekoälyltä. Samoin autolehtien vetyautojen talvitesteihin en ole löytänyt netistä vaikka olen etsinyt, joten kovin vähän on ollut eri tahoilla testata vetyauton kulutusta talvella.
Tekoälyn mielestä vedyn kulutus nousee selvästi talvella... 10-30% :
"Vetyauton kulutus talvella voi kasvaa useista syistä, jotka liittyvät mataliin lämpötiloihin ja auton energiantarpeeseen kylmissä olosuhteissa. Vaikka tarkka kulutuksen kasvu riippuu ajoneuvon mallista, ajotavasta ja sääolosuhteista, voidaan esittää yleisiä havaintoja siitä, miksi vetyä kuluu enemmän talvella.
Syyt lisääntyneeseen vedynkulutukseen talvella:
Lämmitystarve: Talvella auton sisätilojen lämmittäminen vaatii lisäenergiaa. Vetyautossa ei ole perinteistä polttomoottoria, joka tuottaa hukkalämpöä, joten lämmitysenergia otetaan suoraan polttokennojen sähköntuotannosta. Tämä lisää energiankulutusta, koska osa vedystä käytetään auton lämmittämiseen eikä ajamiseen.
Akun ja polttokennon hyötysuhde: Vetyautoissa on yleensä akku ja polttokenno. Kylmissä olosuhteissa akkujen ja polttokennojen hyötysuhde voi heikentyä, mikä tarkoittaa, että auto tarvitsee enemmän vetyä tuottaakseen saman määrän sähköenergiaa kuin lämpimämmissä olosuhteissa.
Raskaampi ajovastus: Kylmä sää voi vaikuttaa tienpintaan, esimerkiksi lumi ja jää lisäävät rullausvastusta ja auton tarvitsemia tehoja. Lisäksi kylmä ilma on tiheämpää, mikä lisää ilmanvastusta erityisesti nopeassa ajossa, jolloin auto kuluttaa enemmän energiaa.
Alhaisempi polttokennon käynnistyslämpötila: Vetyautoissa polttokennon käynnistys kylmässä voi olla hitaampaa ja se voi kuluttaa enemmän energiaa alussa, ennen kuin järjestelmä saavuttaa optimaalisen lämpötilansa ja toimintatilansa. Tämä voi aiheuttaa tilapäistä ylimääräistä vedynkulutusta.
Kuinka paljon kulutus kasvaa?
Vedynkulutuksen kasvu talvella voi vaihdella merkittävästi, mutta arvioiden mukaan:
Kulutus voi kasvaa 10–30 % verrattuna kesäolosuhteisiin. Tämä vaihtelee huomattavasti riippuen ulkolämpötilasta, ajotavasta (kaupunkiajo vs. maantieajo), ja siitä, kuinka paljon sisätilojen lämmitystä käytetään.
Esimerkiksi vetyauton, joka kuluttaa kesällä noin 1 kg vetyä per 100 km, kulutus voi talvella nousta noin 1,1–1,3 kg per 100 km.
Yhteenveto
Talviolosuhteet lisäävät vetyauton energiankulutusta, mikä johtaa yleensä 10–30 % suurempaan vedynkulutukseen. Tärkeimmät tekijät ovat lämmityksen tarve, heikentynyt hyötysuhde kylmissä olosuhteissa ja lisääntynyt vastus ajon aikana."
Nyt jäädään odottamaan myös autolehtien testejä että tukeeko heidän tuloksensa tekoälyn tulosta.
Vetyauton vedyn kulutus lisääntyy selvästi talvella.
9
387
Vastaukset
- Anonyymi
Missä tämmöisen vetyauton voisi edes nähdä? Niitä on tasan 0 kappaletta autokannassa, joka tekee 0,0 prosenttia. Ei olemattoman auton kulutus voi nousta, semminkin kun sitä vetyäkään ei saa mistään kulutettavaksi. Koko vetyauto on ns. "vaporwarea".
- Anonyymi
Kerron sinulle uutisen, koskaan ei tule käyttöön autoja joissa vety on polttoaineena, vedystä kyllä tehdään sähköä. Kun sähköautot yleistyy, ei ole mitään järkeäkään rakennella muita energian jakelumuotoja. Sinä voit matkustaa vaikka Marsiin sillä vedylläsi.
- Anonyymi
Aivan totta, Nasa luottaa vetyyn raketeissaan, joten niillä voi todellakin matkustaa Mars planeetalle. :D
Ei ole tähän ketjuun tullut ehdotuksia millä kapealla osa-alueella vety on aidosti (hieman) ylivoimainen ja alkaisi menestyä. Hiljaista on. Vain avaruusrakettien maailmassa vetyyn luotetaan, mutta se ei ole tavallisille ihmisille arkipäivää.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18057280/yksikaan-vetyajoneuvo-ei-tule-pitkassa-juoksussa-halvemmaksi- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan totta, Nasa luottaa vetyyn raketeissaan, joten niillä voi todellakin matkustaa Mars planeetalle. :D
Ei ole tähän ketjuun tullut ehdotuksia millä kapealla osa-alueella vety on aidosti (hieman) ylivoimainen ja alkaisi menestyä. Hiljaista on. Vain avaruusrakettien maailmassa vetyyn luotetaan, mutta se ei ole tavallisille ihmisille arkipäivää.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18057280/yksikaan-vetyajoneuvo-ei-tule-pitkassa-juoksussa-halvemmaksi-NASA ei käytä vetyä pitkäkestoisilla lennoilla. Haurastuttaa tankit ja kiehuu vähitellen pois.
- Anonyymi
Kaliforniassa taitaa olla aina talvi kun monet vetyautoilijat valittelevat ettei Mirailla pääse Toyota tehtaan ilmoittamiin kulutuslukemiin.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17152427/toyota-mirai-todellinen-kantama-tankilliselle-alle-500km-mittariston-mukaan- - Anonyymi
Tekoäly unohti tyystin 15 kW:n kennopuhaltimen. Jos polttokennoon jää vettä ja kenno pääsee jäätymään, ei auto kulje enää minnekään.
- Anonyymi
Vaikeata on laskea vetyauton kulutusta talvella rahassa mitattuna kun eivät vetytankkausasemien puuhamiehet kehtaa julkisuudessa kertoa mitä vety maksaa pumpulla. Jos se olisi oikeasti halpaa energiaa, niin siitä kyllä rummutettaisiin joka tuutista, mutta vaikuttaa siltä että se on todellisuudessa kallista, niin siitä ollaankin yllättävän hiljaa, koska se tappaisi vetyautoilun innostuksen alkuunsa. Jos moni bensa/diesel autoilija onnistuu ajamaan 100km noin 10e kuluilla (noin 5l/100km), niin voi olla että vetykilo maksaa lähemmäs 20e eli noin 20e/100km maksaisi vetyautoilla ajo. Tämä hinta varmaan selviää sitten myöhemmin luotettavammin kun viimeinkin edes yksi vetytankkausasema saadaan pystyyn ja siitä voi tankata kuka tahansa eli ei ole vain jonkun yrityksen käyttöön.
Toisinsanoen vetyauton ympärivuotinen kulutus pitäisi ottaa huomioon ja myös vedyn hinta, jotta voidaan saada selville paljonko vetyautolla ajaminen todellisuudessa maksaa.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17717322/koska-julkistetaan-vetytankkausaseman-kuluttajahinta-suomessa
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17672440/laskelma-vetytankkausaseman-kannattavuudesta-ei-kannata-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17449806/miksi-edes-yhta-ainoaa-vetyasemaa-ei-saada-pystyyn - Anonyymi
Nyt se on todistettu että kliseinen hokema "vetyauton kantama ei tipu talvella" on VALHE. Ei siis ihmekkään että vetyautojen valmistajat eivät ole julkaisseet omia talvitestejään, koska se haittaa vetyautojen myymistä. Jo pikku pakkasilla -6c kulutus lisääntynyt -40% joten varmaan -20c sitten Lapin olosuhteissa kulutus lisääntyy YLI 50%?. Tuskinpa vetykuorma-autot ja vetytaksit pärjää kilpailussa vuositasolla (lyhyitä) vakioreittejä täyssähköä vastaan. Diesel käyttövoimana elää vielä pitkään vetyä vastaan pitkillä kuljetuksilla jos ei poliittisesti dieseliä nosteta veroilla reippaasti ylös.
"Eräs MERKITTÄVÄ HAASTE oli ajoneuvojen ALENTUNUT TEHOKKUUS talviolosuhteissa. Niinkin alhaisissa lämpötiloissa kuin -6 °C (21 °F) vetykäyttöisten ajoneuvojen polttoaineenkulutus kasvoi 40 % verrattuna suorituskykyyn 20 °C:ssa (68 °F). Tämä johti korkeampiin käyttökustannuksiin, ja 100 km:n matkan hinta oli 27 dollaria, kun vetypumpun hinta oli 17,30 dollaria kilolta.
Huolimatta hiilidioksidipäästöttömyyden ja nopeiden tankkausaikojen eduista, tutkimus nosti esiin vetyajoneuvojen käyttöön liittyviä merkittäviä energiahäviöitä. Hydro-Québecin sähköntuotannosta ajoneuvojen pyöriin energiahävikki voi olla jopa 77 % kesällä, optimaalisissa olosuhteissa. Tämä tehottomuus on saanut pohtimaan vetyteknologian käytön rajoittamista tiettyihin markkinarakoisiin, joissa vaihtoehdot eivät ehkä ole mahdollisia, kuten poliisiautot, ambulanssit ja taksit."
https://fuelcellsworks-com.translate.goog/2024/10/09/clean-technology/quebec-study-highlights-challenges-of-hydrogen-vehicles-in-cold-weather?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp&_x_tr_hist=true
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166070Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334167- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582100Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441866- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579