Vetyauton vedyn kulutus lisääntyy selvästi talvella.

Anonyymi-ap

Koska autotehtaat eivät halua julkaista selkeinä lukuina paljonko vetyauton vedyn kulutus lisääntyy talvella, niin kysytään sitten tekoälyltä. Samoin autolehtien vetyautojen talvitesteihin en ole löytänyt netistä vaikka olen etsinyt, joten kovin vähän on ollut eri tahoilla testata vetyauton kulutusta talvella.

Tekoälyn mielestä vedyn kulutus nousee selvästi talvella... 10-30% :

"Vetyauton kulutus talvella voi kasvaa useista syistä, jotka liittyvät mataliin lämpötiloihin ja auton energiantarpeeseen kylmissä olosuhteissa. Vaikka tarkka kulutuksen kasvu riippuu ajoneuvon mallista, ajotavasta ja sääolosuhteista, voidaan esittää yleisiä havaintoja siitä, miksi vetyä kuluu enemmän talvella.
Syyt lisääntyneeseen vedynkulutukseen talvella:

Lämmitystarve: Talvella auton sisätilojen lämmittäminen vaatii lisäenergiaa. Vetyautossa ei ole perinteistä polttomoottoria, joka tuottaa hukkalämpöä, joten lämmitysenergia otetaan suoraan polttokennojen sähköntuotannosta. Tämä lisää energiankulutusta, koska osa vedystä käytetään auton lämmittämiseen eikä ajamiseen.

Akun ja polttokennon hyötysuhde: Vetyautoissa on yleensä akku ja polttokenno. Kylmissä olosuhteissa akkujen ja polttokennojen hyötysuhde voi heikentyä, mikä tarkoittaa, että auto tarvitsee enemmän vetyä tuottaakseen saman määrän sähköenergiaa kuin lämpimämmissä olosuhteissa.

Raskaampi ajovastus: Kylmä sää voi vaikuttaa tienpintaan, esimerkiksi lumi ja jää lisäävät rullausvastusta ja auton tarvitsemia tehoja. Lisäksi kylmä ilma on tiheämpää, mikä lisää ilmanvastusta erityisesti nopeassa ajossa, jolloin auto kuluttaa enemmän energiaa.

Alhaisempi polttokennon käynnistyslämpötila: Vetyautoissa polttokennon käynnistys kylmässä voi olla hitaampaa ja se voi kuluttaa enemmän energiaa alussa, ennen kuin järjestelmä saavuttaa optimaalisen lämpötilansa ja toimintatilansa. Tämä voi aiheuttaa tilapäistä ylimääräistä vedynkulutusta.

Kuinka paljon kulutus kasvaa?

Vedynkulutuksen kasvu talvella voi vaihdella merkittävästi, mutta arvioiden mukaan:

Kulutus voi kasvaa 10–30 % verrattuna kesäolosuhteisiin. Tämä vaihtelee huomattavasti riippuen ulkolämpötilasta, ajotavasta (kaupunkiajo vs. maantieajo), ja siitä, kuinka paljon sisätilojen lämmitystä käytetään.
Esimerkiksi vetyauton, joka kuluttaa kesällä noin 1 kg vetyä per 100 km, kulutus voi talvella nousta noin 1,1–1,3 kg per 100 km.

Yhteenveto

Talviolosuhteet lisäävät vetyauton energiankulutusta, mikä johtaa yleensä 10–30 % suurempaan vedynkulutukseen. Tärkeimmät tekijät ovat lämmityksen tarve, heikentynyt hyötysuhde kylmissä olosuhteissa ja lisääntynyt vastus ajon aikana."

Nyt jäädään odottamaan myös autolehtien testejä että tukeeko heidän tuloksensa tekoälyn tulosta.

19

1204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Missä tämmöisen vetyauton voisi edes nähdä? Niitä on tasan 0 kappaletta autokannassa, joka tekee 0,0 prosenttia. Ei olemattoman auton kulutus voi nousta, semminkin kun sitä vetyäkään ei saa mistään kulutettavaksi. Koko vetyauto on ns. "vaporwarea".

    • Anonyymi

      Kerron sinulle uutisen, koskaan ei tule käyttöön autoja joissa vety on polttoaineena, vedystä kyllä tehdään sähköä. Kun sähköautot yleistyy, ei ole mitään järkeäkään rakennella muita energian jakelumuotoja. Sinä voit matkustaa vaikka Marsiin sillä vedylläsi.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan totta, Nasa luottaa vetyyn raketeissaan, joten niillä voi todellakin matkustaa Mars planeetalle. :D

        Ei ole tähän ketjuun tullut ehdotuksia millä kapealla osa-alueella vety on aidosti (hieman) ylivoimainen ja alkaisi menestyä. Hiljaista on. Vain avaruusrakettien maailmassa vetyyn luotetaan, mutta se ei ole tavallisille ihmisille arkipäivää.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18057280/yksikaan-vetyajoneuvo-ei-tule-pitkassa-juoksussa-halvemmaksi-

        NASA ei käytä vetyä pitkäkestoisilla lennoilla. Haurastuttaa tankit ja kiehuu vähitellen pois.


      • Anonyymi

        .....Kerron sinulle uutisen, koskaan ei tule käyttöön autoja joissa vety on polttoaineena, vedystä kyllä tehdään sähköä. ..

        Sähköstä tehdään elektrolyysillä vetyä. Vedystä sitten takaisin polttokennolla sähköä vetyautossa.

        Vetyauto on sähköauto, jossa on vetytekniikka.

        Vetyauton käytön kokonaishyötysuhde on tämän takia huono.

        Vetyauto on myös monimutkaisuutensa takia kallis.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tekoäly unohti tyystin 15 kW:n kennopuhaltimen. Jos polttokennoon jää vettä ja kenno pääsee jäätymään, ei auto kulje enää minnekään.

    • Anonyymi

      Vaikeata on laskea vetyauton kulutusta talvella rahassa mitattuna kun eivät vetytankkausasemien puuhamiehet kehtaa julkisuudessa kertoa mitä vety maksaa pumpulla. Jos se olisi oikeasti halpaa energiaa, niin siitä kyllä rummutettaisiin joka tuutista, mutta vaikuttaa siltä että se on todellisuudessa kallista, niin siitä ollaankin yllättävän hiljaa, koska se tappaisi vetyautoilun innostuksen alkuunsa. Jos moni bensa/diesel autoilija onnistuu ajamaan 100km noin 10e kuluilla (noin 5l/100km), niin voi olla että vetykilo maksaa lähemmäs 20e eli noin 20e/100km maksaisi vetyautoilla ajo. Tämä hinta varmaan selviää sitten myöhemmin luotettavammin kun viimeinkin edes yksi vetytankkausasema saadaan pystyyn ja siitä voi tankata kuka tahansa eli ei ole vain jonkun yrityksen käyttöön.

      Toisinsanoen vetyauton ympärivuotinen kulutus pitäisi ottaa huomioon ja myös vedyn hinta, jotta voidaan saada selville paljonko vetyautolla ajaminen todellisuudessa maksaa.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17717322/koska-julkistetaan-vetytankkausaseman-kuluttajahinta-suomessa

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17672440/laskelma-vetytankkausaseman-kannattavuudesta-ei-kannata-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17449806/miksi-edes-yhta-ainoaa-vetyasemaa-ei-saada-pystyyn

    • Anonyymi

      Nyt se on todistettu että kliseinen hokema "vetyauton kantama ei tipu talvella" on VALHE. Ei siis ihmekkään että vetyautojen valmistajat eivät ole julkaisseet omia talvitestejään, koska se haittaa vetyautojen myymistä. Jo pikku pakkasilla -6c kulutus lisääntynyt -40% joten varmaan -20c sitten Lapin olosuhteissa kulutus lisääntyy YLI 50%?. Tuskinpa vetykuorma-autot ja vetytaksit pärjää kilpailussa vuositasolla (lyhyitä) vakioreittejä täyssähköä vastaan. Diesel käyttövoimana elää vielä pitkään vetyä vastaan pitkillä kuljetuksilla jos ei poliittisesti dieseliä nosteta veroilla reippaasti ylös.

      "Eräs MERKITTÄVÄ HAASTE oli ajoneuvojen ALENTUNUT TEHOKKUUS talviolosuhteissa. Niinkin alhaisissa lämpötiloissa kuin -6 °C (21 °F) vetykäyttöisten ajoneuvojen polttoaineenkulutus kasvoi 40 % verrattuna suorituskykyyn 20 °C:ssa (68 °F). Tämä johti korkeampiin käyttökustannuksiin, ja 100 km:n matkan hinta oli 27 dollaria, kun vetypumpun hinta oli 17,30 dollaria kilolta.

      Huolimatta hiilidioksidipäästöttömyyden ja nopeiden tankkausaikojen eduista, tutkimus nosti esiin vetyajoneuvojen käyttöön liittyviä merkittäviä energiahäviöitä. Hydro-Québecin sähköntuotannosta ajoneuvojen pyöriin energiahävikki voi olla jopa 77 % kesällä, optimaalisissa olosuhteissa. Tämä tehottomuus on saanut pohtimaan vetyteknologian käytön rajoittamista tiettyihin markkinarakoisiin, joissa vaihtoehdot eivät ehkä ole mahdollisia, kuten poliisiautot, ambulanssit ja taksit."

      https://fuelcellsworks-com.translate.goog/2024/10/09/clean-technology/quebec-study-highlights-challenges-of-hydrogen-vehicles-in-cold-weather?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp&_x_tr_hist=true

    • Anonyymi

      Ja samassa talvitestin artikkelissa jopa asiantuntija kehoittaa unohtamaan vetyautot:

      "Asiantuntijat, kuten Johanne Whitmore HEC Montréalin energiasektorin hallinnan puheenjohtajasta, ehdottavat, että sähkön käyttäminen suoraan ajoneuvoissa on paljon tehokkaampaa kuin sen muuntaminen vedyksi. Vaikka Quebecin hallitus ei aseta kevyitä vetykuljetuksia etusijalle, se tunnustaa vedyn potentiaalin vähentää raskaan liikenteen hiilidioksidia, vaikka käytännön esittelyjä tarvitaan vielä."

      "Testin osallistujat arvostivat yleensä vetyautojen ajokokemusta ja luotettavuutta, mutta ilmoittivat tyytymättömyydestään tankkausprosessiin, jota pahensivat toistuvat mekaaniset viat ainoalla huoltoasemalla Quebec Cityssä. Merkittävä osa tankkausyrityksistä epäonnistui tiettävästi teknisten ongelmien vuoksi.

      Myös vetyn tankkausverkoston laajentamisen taloudellinen kannattavuus on edelleen kyseenalainen, varsinkin kun otetaan huomioon alhainen kysyntä ja korkeat käyttökustannukset. Ilman tukia vedyn hinta voi nousta jyrkästi ja saavuttaa mahdollisesti Kaliforniassa havaitut hinnat, missä vetyä myydään jopa 34 dollarilla kilolta."

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Suora lainaus:

        "Tutkielman tuloksien mukaan vetyä voi polttaa polttomoottorissa kohtuullisen helposti,
        mutta moottorin puhtaasti ja tehokkaasti käyttäminen, sekä osien kestävyys on osoittau-
        tunut haastavaksi. Suurin haaste vetypolttomoottorien kestävyydessä tällä hetkellä on
        suuttimien kuluminen, koska vety ei voitele suuttimen pintoja kuten maakaasu tai bensiini
        voitelisi. Varastointikapasiteetti ja vetypolttomoottorin polttoaineenkulutus luovat haas-
        teita teknologian käytännöllisyydessä. Vedyn palamislämpötilasta johtuvat NOx-päästöt
        tekevät palamisprosessista päästöllisen, ja vaikka päästöt ovat bensiinimoottoreihinkin
        verrattuina pieniä, päästöjen olemassaolo haittaa vedyn imagoa puhtaana polttoai-
        neena. "


    • Anonyymi

      -20 pakkasta, niin sähköauton kulutus lisääntyy ~50%. Mitä kylmempää, sitä enemmän sähköä menee.
      T sähköautoilija

      • Anonyymi

        Ihan suomalaisen useamman vuoden tutkimustuloksen mukaan monilla eri täyssähköillä ajettuna eri kuljettajien toimesta kantama tippuu talvella noin 30%.... ei liioitellen 50%. Tässä kattavasti tutkimustuloksia. Ja nyt puhutaan ihan oikean elämän mitatuista tuloksista, ei mistään "musta tuntuu" nettiheitoista.

        https://fltp.fi/dl/375e23


    • Anonyymi

      .....Nyt jäädään odottamaan myös autolehtien testejä että tukeeko heidän tuloksensa tekoälyn tulosta...

      Mitä väliä näillä tuloksilla on?

      Eihän Suomessa ole vedyn jakelua. Ei ole fossiilivapaan vedyn valmistusta, ei jakelua, ei tankkausasemia eikä vetyautojen myynti- ja huoltoverkostoa.

      Vetyautojen valmistajia ihan muutama....

      Sähköautot on ne jotka tulevat ja ottavat markkinat. Suomessa pikku määrä biokaasuautoja.

      • Anonyymi

        Suomessa on vuonna 2023 kaksi vetyautoa. Energia-alan yrityksen omistuksessa on Hyundai Nexo. Toinen Hyundai sijaitsee Woikosken automuseossa Mäntyharjulla. Kumpaakaan ei voi tankata, koska tankkausasemia ei ole. Kaasualan yritys Woikoski rakensi vuonna 2014 kolme vetytankkausasemaa, mutta ne kaikki suljettiin tarpeettomina.

        Wikipedia

        Vetoautojen historia Suomessa on lähinnä huvittava nyanssi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on vuonna 2023 kaksi vetyautoa. Energia-alan yrityksen omistuksessa on Hyundai Nexo. Toinen Hyundai sijaitsee Woikosken automuseossa Mäntyharjulla. Kumpaakaan ei voi tankata, koska tankkausasemia ei ole. Kaasualan yritys Woikoski rakensi vuonna 2014 kolme vetytankkausasemaa, mutta ne kaikki suljettiin tarpeettomina.

        Wikipedia

        Vetoautojen historia Suomessa on lähinnä huvittava nyanssi.

        https://www.aut.fi/tieliikenne/polttoaineet_ja_kayttovoimat/sahko

        "Suomessa oli vuoden 2024 syyskuun lopussa yhteensä lähes 15 000 julkista latauspistettä, joista hieman yli 11 000 on peruslatauspisteitä ja noin 3 700 pikalatauspisteitä. Latausverkosto laajenee tällä hetkellä nopeasti ja uusia latauspaikkoja rakennetaan muun muassa huoltoasemille ja kaupan toimipaikkoihin."

        Siihen kun lisää kotilatausmahdollisuudet ja työpaikat, niin huomaa että pitkä matka on vetyautoilla ottaa kiinni tämäkin asia. Ja sähköverkko on yksi maailman parhaita, kiitos mm. Suomalaisten saunaharrastukset ja raskas teollisuus.


      • Anonyymi

        ".....Nyt jäädään odottamaan myös autolehtien testejä että tukeeko heidän tuloksensa tekoälyn tulosta...

        Mitä väliä näillä tuloksilla on? "

        Kyllähän sinäkin haluat oikeaa tietoa autoista, jotta osaat paremmin valita seuraavan autosi kun viimeinkin suomessakin aletaan vetyautoja myymään?

        Netissä muutamat ihmiset jatkuvasti väittävät että vetyauto kulkee kesät talvet yhtä pitkän matkan täydellä vetytankilla esim. 600km mikä on VALHE. Vaikka heille on huomauttanut toistuvasti eri keskusteluissa ettei se pidä paikkaansa, niin he jatkavat VALEHTELUA taas uudestaan myöhemmin toisessa ketjussa samalla lyhyellä VALHEELLISELLA heitollaan. Sinäkään et varmasti halua että ostat kalliin vetyautot ja petyt sitten siihen että sinulle VALEHDELTIIN talviominaisuuksista vaikkapa autokauppiaan toimesta?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

      Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      633
      8433
    2. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

      KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      351
      3234
    3. Pikkunaiselle terkkuja

      Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      422
      2269
    4. Kuinka paljon on

      Merkitystä seksillä kun valitset kumppania?
      Ikävä
      128
      1357
    5. Kauniit naiset

      Ketkä ne on suomussalamen kauniimpie naisie?
      Suomussalmi
      33
      1338
    6. Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."

      Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl
      Tv-sarjat
      15
      1275
    7. Kuka on mystinen heppamies?

      Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      1201
    8. Muutto ei ratkaise mitään.

      Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      93
      1123
    9. Olet vieläkin täällä

      Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h
      Ikävä
      65
      1085
    10. Kuinka hyvin tunnet kaivattusi?

      kuinka hyvin tunnet kaivattusi?
      Ikävä
      46
      943
    Aihe