Miksi polttomoottoriauton toimintamatka ei pitene ilman lämmetessä?

Anonyymi-ap

Siis miksi polttomoottoriauton "lämmityslaitetta" ei saa kesäksi pienemmälle teholle? Nykyään puskee kaikki kesät lämpöä harakoille jäähdyttimen kautta.

T. Model S

18

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko se jotenkin sinulta pois, vai mikä oli näsäviisautesi pointti?

      • Anonyymi

        Eiköhän pointti ollut osoittaa näille polttomoottorikuskeille (jotka jaksavat saarnata sähköautojen toimintamatkan pienenemisestä talvella) että miten tyhmiä kommentoivat.

        Onko sähköautojen toimintamatka jotenkin pois polttiskuskin elämästä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän pointti ollut osoittaa näille polttomoottorikuskeille (jotka jaksavat saarnata sähköautojen toimintamatkan pienenemisestä talvella) että miten tyhmiä kommentoivat.

        Onko sähköautojen toimintamatka jotenkin pois polttiskuskin elämästä?

        Yksinkertainen paristopelle yrittää vakuuttaa tyhmyyttään, mutta kyllähän me tiedämme muutenkin kuinka tolloja nuo sähköterot on.


        SÄHKÖTEROT HOITOON


    • Anonyymi

      Miksei Teslan toimintamatka puolittuu talvella? Eikö sitä saa millään nostettua kesän lukemiin?

    • Anonyymi

      "Miksi polttomoottoriauton toimintamatka ei pitene ilman lämmetessä?"

      Kyllä se pitenee.

      Merkittäviä asioita:

      -kesällä on parempi rullaavuus renkaalla
      -kesällä ilma on "ohuempaa" jolloin moottoriin menee vähemmän polttoainetta
      -kesälämpötila notkistaa laakerit ym voimansiirron osat

      Ainakin omassa autossani kulutus on talvella noin 8 litraa satasella ja kesällä 6 litraa satasella. 1,8 litrainen bensamoottori.

    • Anonyymi

      Kyllähän se vaan pitenee. Suomen olosuhteissa heinäkuussa pääsee aina pienimmällä kulutuksella.

    • Anonyymi

      Kyllä se poltttomoottoriautonkin toimintamatka pitenee mutta suhteellisesti vähemmän kun suurin osa energiasta menee hukkaan ja ulkoilman lämmittämiseen oli kesä tai talvi. Sähköautossa toimintamatkan muuttuminen sääolojen mukaan näkyy selvemmin, kun energiaa käytetään pääasiassa vain etenemiseen.

      • Anonyymi

        Teillä varmaan on huonosti Pohjolan talveen sopivia autoja? Omalla vm 2020 bensa-autolla (ei mitään hybridsointia) kulutus pitemmillä matkoilla on selvästi pienempi talvella. Syy tähän on talvirajoitusten ja kelin vaatima keskinopeuden lasku n. 10 km/h!


    • Anonyymi

      Polttomoottorilla varustetut autot ovat muinaisjäänteinen irvikuva. Mitä järkeä on:

      - Käyttää sähköä pelkästään yhdysvalloissa öljyn nostamiseen maan pinnalle 19,5 miljoonan sähköauton kulutuksen verran kuukaudessa. Lisäksi siirtolinjojen pumppaamojen kulutus. Tuosta vielä puuttuu venäjän, arabimaiden ym. öljyntuottajien sähkön kulutukset.
      - Öljykatastrofit saastuttanut luontoa mielettömästi.
      - Öljy laivataan tankkereilla jotka käyttävät epäpuhtainta erittäin saastuttavaa raakaöljyä voimanlähteinään.
      - Käyttää sähköä polttoaineen jalostamiseen 1kWh.n polttoaine litraa kohti.
      - Polttoaine rahdataan dieselkäyttöisillä tankkiautoilla jakelupisteisiin.
      - Lopuksi moottori polttaa tuosta kalliista polttoaineesta 80% taivaan tuuliin?

      - Olisiko järkevämpää käyttää tuo kaikki sähkö suoraan sähköautoon ja käyttää se 90% hyödyksi?
      https://www.youtube.com/watch?v=-wGO241g52U

      • Anonyymi

        "Mitä järkeä on:"

        Kun elää alle 8000 euron vuosibudjetilla, on vaikea löytää tuohon budjettiin sopivaa sähköautoa tai hybridiä.

        Polttomoottoriauton saan "satasilla", vakuutuksia ja käyttämaksua maksan vuositasolla 500 euroa, käyttökuluihin menee 1000 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mitä järkeä on:"

        Kun elää alle 8000 euron vuosibudjetilla, on vaikea löytää tuohon budjettiin sopivaa sähköautoa tai hybridiä.

        Polttomoottoriauton saan "satasilla", vakuutuksia ja käyttämaksua maksan vuositasolla 500 euroa, käyttökuluihin menee 1000 euroa.

        Kyllä vanhat autot kannattaa ajaa loppuun kaikesta huolimatta. Ei tuo öljyidiotismi heti lopu.
        Kyse onkin uusien polttomoottoristen autojen oston mielekkyydestä nykypäivänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vanhat autot kannattaa ajaa loppuun kaikesta huolimatta. Ei tuo öljyidiotismi heti lopu.
        Kyse onkin uusien polttomoottoristen autojen oston mielekkyydestä nykypäivänä.

        Siihenkin on ratkaisu jo keksitty. Tästä se lähtee yleistymään, kuten patterisuristimien lataustolpatkin.

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/32b630b5-f76f-445a-9671-5c7709869038


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siihenkin on ratkaisu jo keksitty. Tästä se lähtee yleistymään, kuten patterisuristimien lataustolpatkin.

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/32b630b5-f76f-445a-9671-5c7709869038

        Tuommoisen synteettisen bensan valmistus kuluttaa 5 kertaisen määrän sähköä kuin siihen saa energiaa sidottua, sitten käytät siitä polttomoottorissa vain noin 20% hyödyksi, lopulla 80%.lla lämmität harakoita. Ei mitään järkeä!
        Edelleen on sata kertaa järkevämpää ladata kaikki tuon polttoaineen valmistukseen käytetty sähkö suoraan sähköauton akkuun ja käyttää siitä hyödyksi 90%


    • Anonyymi

      Olen tuossa miettinyt ,miksi polttomoottorin polttoaineen lämpötilaa nosteta ennen sylinteriin ruiskuttamista kaasumaiseen olotilaan valmiiksi?

      Palaminen olisi tällöin vielä nykyistä huomattavasti tehokkaampaa ja nostaisi moottorin hyötysuhdetta ihan jonkun verran.

      Hukkalämpöä riittää kyllä niin tekemään jäähdytysvedestä ja pakosarjasta ja polttomoottoreilla voisi ajella nykyistä paljon laihemmilla pa/ilma seoksilla. Sisään vedettävän ilman pitää olla mahdollisimman kylmää jotta happea on mukana mahd. paljon mutta polttoaineen kanssa on päinvastoin, sekä puristuksen mahdollisimman korkea max hyötysuhteen saavuttamiseksi.

      Onko tässä ollut aukko koko ajan polttiksen kehityskaaressa? Minusta on.

      • Anonyymi

        Niin... Eihän ne moottoreita kehittävät insinöörijuipit mitään ymmärrä. Kyllä Sinun nyt kannattaisi heitä mennä vähän neuvomaan.


      • Anonyymi

        Opel P1 autossa mm. moottori lämpöeristetiin hyötysuhteen takia. Kaasutin puski tulistettua bensiinihöyryä jne. Kovat renkaat onhan noita menetelmiä.

        Maailma keskittyy enemmän vihreään energiaan ja ympäristön säästämiseen dinopolttoaineiltamme enemmän kuin koskaan tänään. Mutta Opel ja Shell tekivät vuonna 1973 kokeen, joka saattaisi jopa nykypäivän polttoainetehokkaimmat ajoneuvot häpeään. Tutustu vuoden 1959 Opel P-1:een, jota ei pidä sekoittaa McLaren P1:een.

        Vuonna 1973 vuoden 1959 Opel P-1, kokeellinen Opelin ja Shellin bensiinin prototyyppiajoneuvo, rikkoi maailmanennätyksen yhdellä gallonalla öljyä kuljetetussa matkassa. Tämä luku oli 376 mailia gallonaan, ja se on edelleen ajoneuvokoon ennätys.

        Opel P-1 on pohjimmiltaan CaraVan-farmari, jonka katto on leikattu lava-autoksi.

        Shell muokkasi hieman työntötangon moottoria saavuttaakseen ennätyksen Wood Riverissä, Illinoisissa. Nelisylinterinen moottori on lähes täysin eristetty ja yhdistetty kaksinopeuksiseen ketjukäyttöön. Ilmanimua kutsuttiin "oudoksi" kaasuttimen kolmen neljäsosan reiän takia, ja sen takapyörät on yhdistetty akselin keskelle.

        Saavutuksensa jälkeen se löysi kodin Talledega SuperSpeedways Motorsports Hall of Famesta ennen kuin se unohdettiin kokonaan. Uudelleen löydettyään, kun kokonaisuus alkoi myydä omaisuuttaan, Opelista tuli historiallisena saavutuksena uusien uutisten lähde. Hall of Fame myi ajoneuvon pois tunnustamatta sen saavutuksia ennen kuin se laskeutui Seattlen keräilyautokauppiaalle.


    • Anonyymi

      Pääasia, että pääsee sen reilut tuhat kilometriä kesät talvet kolmen minuutin tankkauksella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      501
      5213
    2. Miehen lapsettomuus keski-ikäisten deittailussa

      Tällä palstalla esitetään usein ajatus, jonka mukaan lapsia saanut nainen olisi parisuhdemarkkinoilla huonommassa asemas
      Sinkut
      246
      2133
    3. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      415
      1950
    4. Olisit saanut minut naisen

      Jos olisit oikeasti halunnut. Mutta et halunnut. Annoit paaaaljon epämääräisiä signaaleja, annoit jutun edetä todella hi
      Ikävä
      58
      1401
    5. Miehelle naiselta

      Jos haluat anna jokin vinkki, niin saan varmuutta ottaa yhteyttä. Tai onko niin että otat yhteyttä itse, jos haluat pitä
      Ikävä
      92
      1327
    6. Kunpa voisin halata sinua

      ja sanoa sinulle miten onnellinen olen siitä, että olet elämässäni. Mutta et ole halausetäisyydellä... etkä elämässäni.
      Ikävä
      44
      1083
    7. Kaipaan sinua...

      J-mies. Surullinen olo kaikesta.
      Ikävä
      86
      1049
    8. Muut yrittää seata meidän välejä

      Nainen, oot varmaan sen myös huomannut. Ihan irl oon sen huomannut jo hyvän aikaa. Eihän anneta sen häiritä.
      Ikävä
      100
      1013
    9. Tulethan sitten

      loppukesästä katsomaan minua? Nyt sinulla on mahdollisuus ”kostaa” ja herpaannuttaa minun keskittymiseni. Jos yhtä inten
      Ikävä
      38
      992
    10. Mikä oli se hetki

      kun tajusit rakastuneesi?
      Ikävä
      74
      980
    Aihe