Paras korvike Rivatrilille? Kokemuksia?

Olen vuosia käyttänyt Rivatriliä (traumaperäiseen stressihäiriöön/ahdistukseen), mutta sen saatavuushäiriön takia olen nyt vaikeuksissa.

Lääkärini vaihtoi Rivatril 0,5mgx3 Opamoxiin 15mgx3.

En tiennyt aloittaessani opamoxit, että niiden vaikutusaika on huomattavasti Rivatriliä lyhyempi. Ihmettelinkin, miksi lääke tuntui toimivan niin hyvin, ja sitten yks kaks paniikkiahdistuksissa vain joidenkin tuntejen jälkeen.

Yritin saada aikaa terveyskekusksesta, mutta heillä ei ollut antaa aikaa ja puhelintäti suositteli yksityiselle menoa, vaikka maksaakin... (ja maksoihan se! yli 200e 15min aika.)

Siellä pitkän keskustelun jälkeen, kertoen että "vain tämän kerran", ja "uudestaan et tule tänne reseptejä hakemaan", lääkäri kirjoitti minulle opamoxin lisäksi Temesta 1mg otettavaksi kerran päivässä. Hän sanoi, että ottaa sen illalla. Sitä en kyllä käsitä, sillä tässä temestassa pidempi vaikutusaika kuin opamoxissa, en halua sitä tuhlata yöhön, päivällä tarvitsen "aktiivisia tunteja", kun lääkitys toimii ja pystyn työskentelemään/elämään/olemaan.

Luulin jo, että Rivatril tulisi tämän kuun lopussa takaisin apteekkeihin, mutta näyttääkin, että vasta 28.2.

Mikähän olisi kestoltaan ja tavaltaan Rivatrilia läheisesti muistuttavin bentso?

Kertokaa kokemuksianne, kiitos! :)

8

892

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itsellä vaihdettiin Xanor Depotin. Annokseni oli Rivatril 2 mg aamuin illoin ja nyt käytän Xanor Depot 2 mg aamuin illoin. Eli mikäli sulla on Rivatril 0,5 mg x3, kannattaa vaihtaa Xanor/Alprox 0,5 mg x3.

    • Anonyymi

      Jaa a. Se riippuu varmaan omista mieltymyksistäsi. Diapam on aika pitkävaikutteinen ja täten lähellä Rivaa. Voi varmaan olla myös "pöhnäännyttävämpi" tästä syystä. Vaikutus on pitkä. Veikkaan että lääkärit ei innoissaan määrää.

      Xanor on taas toista äärilaitaa. Tosi lyhytvaikutteinen. Pitkään vaikutusaikaan tottuneelle saattanee olla liiankin lyhytvaikutteinen. Samaa kaliiberia kuin Riva. Pienillä annoksilla voimakasta tavaraa.

    • Mulla ei riittänyt toi 3x15mg opamox, sain lääkärin vaihtamaan Diapamiin, kirjoitti sitä 5mg x 3. Tuntui, ettei tämä vastannut oikeaa määrää, ja laitoin hänelle tänään viestiä tutkittuani ensin vähän netistä ja eri taulukoista, että 15mg opamox on jotenkin verrattavissa 7,5mg diazepamiin. Hän nostkin annoksen nyt 1,5 x 5mg. Toivottavasti tämä olisi nyt toimiva! :)

    • Anonyymi

      Varmaan tarkoituksella tehty lääkkeen saatavuus ongelma. Eikös ulkomailta voi tilata postin kautta eikä pitäisi tulin kans tulla ongelmia jos on resepti.

      • Anonyymi

        Kun tunnut tietävän, osaatko sanoa mikä taho hyötyisi tästä saatavuusongelmasta ja millä tavoin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kun tunnut tietävän, osaatko sanoa mikä taho hyötyisi tästä saatavuusongelmasta ja millä tavoin?

        Aika moni tahohan voisi hyötyä saatavuushäiriöistä... Hintoja vois nostaa ja muutenkin tämmösillä "pakotteilla" vaikeuttaa ihmisten elämää, ja sitten vaatia....lunnaita...!


    • Anonyymi

      Sama juttu minulla. Kuin Rivatrilliä ei enää saanut ( logistiikka häiriöitä) niin minulle määrättiin Diapam 5mg. Butt se on vaihdettu Limbitrol nimiseen lääkkeeseen. En ole vielä hakenut mutta katsotaan sano lääkäri. Siinä pitäisi olla jotain Rivatrilliä "sukulaisia" ?.

    • Anonyymi

      Koska en saanut Rivatrilit marraskuussa 22', Aloitin vähentämään 3mg 2mg, mikä oli liian raju vauhti...No, siitä 1kk ja sain tiputettua 1mg:aan. Nyt 1.3 lähtien oon mennyt 0,5mg:llä ja tavoite olisi saada koko lääke pois, siksi hirveät viekkarit oli alussa , kun aloin vähentää siis. Kun tuo saatavuus on epävarmaa ja muutakin huonoa tullut tämän bentson käytöstä, en katso viisaaksi lieventää tuskaa tabulla, joka ei kuitenkaan vie sitä tuskaa. Oli oma hommansa vierottautua viinasta aikoinaan, mutta kun sekin onnistui, yritän nyt tätäkin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      224
      13641
    2. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      313
      2504
    3. Sille yhelle vaa

      Viime aikoina oon miettinyt sun juttuja aika paljon. Vaikka en oo saanu susta vielä kunnolla selvää kuvaa, jotenkin tunt
      Ikävä
      89
      1551
    4. Tuomas Sakari Matias Salminen. S.2005

      Nimi on ihan julkista tietoa. Ei tarvitse poistaa. Julkaistu monilla sivuilla.
      Valkeakoski
      22
      1418
    5. Kiitos kun annoit värejä elämääni

      Edes pienen hetken. Sellasiakin mitä en muuten näe ;) ❤️
      Ikävä
      55
      1107
    6. Hiljaista on

      Ei kuulu viestiä 😘 pallo on sinulla Mies, odotan!
      Ikävä
      61
      1012
    7. Farmasia valintakoe 2024

      Miten meni farmasia valintakoe teillä? Minun mielstä se oli ihan oko en voi sano, että se oli tosi vaikea.
      Pääsykokeet
      43
      968
    8. Onhan sulla

      Nainen nyt varmasti kaikki hyvin.
      Ikävä
      60
      947
    9. Olen ylpeä sinusta

      nainen. Vaikutat "vanhalta" tekijältä. Olet aarre tälle touhulle ja uskon että pääset vielä pitkälle jos haluat. Ehkä sa
      Tunteet
      35
      922
    10. Kysymys iltaan

      Kuinka kuuma kaivattusi on celsius-asteikolla?
      Ikävä
      55
      913
    Aihe