Kun olen asunut vuosi ja yksitoistakuukautta, sellaisessa suomalaisessa vanhustenhoitolaitoksessa, jossa on ympärivuorokautinen hoito. Ja jossa asukkaat ovat suurimmaksi osaksi niin huonokuntoisia, ettei osata enää itse syödä, ei juoda, eikä osata esittää toivomuksia, eikä pahaa oloa.
Kokemukseni tästä asuntomuodosta on järkyttävä, ennen tätä asumusta, en ole voinut kuvitella tälläisen paikan olevan olemassa!
Ja vaikka tässä kerron, tästä kuolettavasta laitoksesta niin en usko, tätä kokemattomien, uskovan kertomaani todeksi.
Ja yksi asia, että tälläisiä ihmisenhoitolaitoksia on mahdollista olla olemassa, on juuri tuo, kun maassamme on vanhuksia kohtaan yleinen asenne se, vanhuksen sanomaa ei oteta todesta. Ja kun hoitolaitoksella, piiloutuessaan "Palvelutalo" nimikkeen suojiin, on mahdollisuus ulkopuolisten tietämättä, toimia miten laitokselle halvemmaksi tulee. Niin laitoshan toimii, miten se tahtoo kun eihän kukaan tule kyselemään, kouliko laitoksessa hoidettavana ollut vanhus, liian suuriin vai, liian pieniin lääkeannoksiin, tai olisiko vanhus kuollut ja muutenkin.
Kas, kun koko sinä aikana jonka olen asunut tässä, saadakseni päivittäin kaikki minulle määrätyt lääkkeet, minun on ollut pakko pitää itseni huolta lääkkeiden saannistani ja jopa vielä siitä, ettei lääkkeet pääse loppumaan, että lääkereseptit ovat tarpeeksi ajoissa uusitut. Ja tämä lääkeasia on se asia, joka herättää pelkoa menettää ajattelukyky ennen kuolemaa, kun sen jälkeen kun pääni ei toimisi, lääkkeistäni ei kukaan huolehtisi.
Ja lääkkeiden saamisen epävarmuuden lisäksi, ne vähän hoitajat joita hoitolaitoksessa työskentelee, kaikki hoitotyöt tehdään siten, kun se vähiten rasittaa hoitajie, ei siten, että siinä huomioitaisiin, miten hoidettavalla hoidoissa ollessaan, olisi miellyttävämpi olotila.
Ja kun olen pyytänyt saada apua lääkehoitooni ym. niin suomessa ei ole olemassa paikkaa josta on mahdollista apua saada. Ainoastaan Banhus asia valtuutettu kun vastasi hänelle lähettämääni avunpyyntööni, neuvoi, että ota yhteys Valviraan! Yhteydenotto Valviraan on vielä työn alla
Kun tämän kaiken lisäksi, kuntoni on niin huono, etten pysty osallistumaan laitoksessa järjestettäviin tilaisuuksin niin, tästä on tullut ajan kanssa koko henkilökunnan taholta, minuun kohdistuva kiusaamistapa. Ihmetellään joukolla sitä, miksi minulla ei ole haluja osallistua! Kerran suutuin ja sanoin, miten ei ymmärretä sitä, ettei osallistumattomuuteni ole haluttomuutta, kun tiedetään minulla olevan useita sairauksia ja tulehdustauteja? Mutta ei vanhusta, suomalaisessa vanhusten surkeassa saattokodissa, kuulla.
Onko tiedossa, miten monien vanhusten elinikä on saatu lyhennettyä suomalaisella vanhustenhoidolla?
1
160
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1095804Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453803Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503275Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4632670Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681700- 871386
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321363Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151336- 771258
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1541245