Kevytliikenne pitää saada kuriin ja vakuutusten piiriin.

Anonyymi-ap

Suomeenkin on ilmestynyt hurja määrä erilaisia moottoriajoneuvoja, joihin ei vaadita mitään vastuuvakuutuksia eikä kait ikärajojakaan. Niillä saa ajella missä haluaa ja kaduillakin mihin suuntaan vain liikennemerkeistä välittämättä. Vain nykyhallituksen aikana näiden laitteiden salliminen on ollut mahdollista. Touhu on lähtenyt "lapasesta". Vahingon sattuessa, nämä kuljettajat kaartavat hetkessä horisonttiin, jos vain itse hengissä selvisivät. Kuka korvaa aiheutuneet vahingot, jotka helposti nousevat tuhansiin euroihin (siinä syy, miksi paikalta mieluiten poistutaan)? Kaikkiin moottorilla kulkeviin laitteisiin täytyy saada rekisteritunnukset ja vakuutukset, sekä edes jonkinlaiset liikennesäännöt. Ennätys, jonka olen toistaiseksi nähnyt, on ollut neljä henkilöä potkulautaa muistuttavan moottoriajoneuvon kyydissä. Apinakiikku-kahvaisella mopolla on ollut kyydissä vain kolme.

53

131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei saa ajaa missä haluaa eikä miten haluaa. Älä levitä dis-informaatiota.

      • Anonyymi

        Se ei silti muuta sitä faktaa, että sähköhärpättimillä ajellaan miten ja missä sattuu. Se on vaarallista muille ja varsinkin niille kaksi tai kolme päällä yhden hengen kulkimilla suhaaville. Muuten, "kevyttä liikennettä" ei ole. On yksittäisiä kuskeja ja kävelijöitä, jotka tekevät liikenteessä omat ratkaisunsa itsenäisesti ja vastaavat niistä samoin itse.

        Kun isot vuokraajatkaan eivät tunnu saavan laitteidensa käyttöä kuriin, miten luulet saatavan yksittäiset ostajat tai yksittäisen vempeleen maahan tuoneet katetuksi? Entä yksittäiset sääntöjen vastaiset ajamiset? Suomessa liikennettä valvoo poliisi. Arvaa kuinka paljon heitä kiinnostaa yksittäinen skuuttailija.

        Kuten fillareidenkin kanssa, moni vahinko vältettäisiin jos jalankulkijat viitsisivät katsoa taakseen ennen kulkusuunnan äkillistä muuttamista.


      • Anonyymi

        Juu, ei SAA, mutta ajetaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, ei SAA, mutta ajetaan!

        Ja autoilla ajetaan ylinopeutta, painellaan suojatien poikki niin, että jalankulkijat joutuvat väistämään, peruutellaan parkkipaikoilla huolettomasti jne. Polkupyörillä ajellaan punaisia päin. Jalankulkijat hortoilevat pyöräteillä ja haahuilevat ajoradan poikki mistä sattuu kännyköitä tuijottaen.

        Kaikkien kulkumuotojen edustajia tuolla liikenteessä näkee hölmöilemässä. Ei tunnu paljon säännöt, kulkupelin rekisteröinnit tms auttavan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, ei SAA, mutta ajetaan!

        Nimenomaan näin. Täysin eri asia kyseessä se, että "saa tehdä" kuin se, että "tehdään joka tapauksessa". Maailman parhaimmatkaan lait eivät estä ihmisiä toimimasta lakien vastaisesti. Omasta asenteesta on homma kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei silti muuta sitä faktaa, että sähköhärpättimillä ajellaan miten ja missä sattuu. Se on vaarallista muille ja varsinkin niille kaksi tai kolme päällä yhden hengen kulkimilla suhaaville. Muuten, "kevyttä liikennettä" ei ole. On yksittäisiä kuskeja ja kävelijöitä, jotka tekevät liikenteessä omat ratkaisunsa itsenäisesti ja vastaavat niistä samoin itse.

        Kun isot vuokraajatkaan eivät tunnu saavan laitteidensa käyttöä kuriin, miten luulet saatavan yksittäiset ostajat tai yksittäisen vempeleen maahan tuoneet katetuksi? Entä yksittäiset sääntöjen vastaiset ajamiset? Suomessa liikennettä valvoo poliisi. Arvaa kuinka paljon heitä kiinnostaa yksittäinen skuuttailija.

        Kuten fillareidenkin kanssa, moni vahinko vältettäisiin jos jalankulkijat viitsisivät katsoa taakseen ennen kulkusuunnan äkillistä muuttamista.

        "Muuten, "kevyttä liikennettä" ei ole. "
        En tiedä onko kevyttä liikennettä, mutta voi olla, koska on kevyen liikenteen väyliäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Muuten, "kevyttä liikennettä" ei ole. "
        En tiedä onko kevyttä liikennettä, mutta voi olla, koska on kevyen liikenteen väyliäkin.

        Ei ole. Ne ovat kävely- ja/tai pyöräteitä.

        Ota vaikka tieliikennelaki ja etsi sieltä kevyen liikenteen väylä. Voi teettää töitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. Ne ovat kävely- ja/tai pyöräteitä.

        Ota vaikka tieliikennelaki ja etsi sieltä kevyen liikenteen väylä. Voi teettää töitä.

        Kevytliikenne on puhekielessä käytetty termi, eikä se tarkoita pelkästään väyliä, vaan kaikkea kevyttä liikennettä ja siihen liittyvää. Tieliikennelaista termiä ei löydy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kevytliikenne on puhekielessä käytetty termi, eikä se tarkoita pelkästään väyliä, vaan kaikkea kevyttä liikennettä ja siihen liittyvää. Tieliikennelaista termiä ei löydy.

        Mitä sitten kuuluu tähän kevyeen liikenteeseen?

        Jalankulkijat kuuluvat. Ja pyöräilijät. Kuuluvatko sähköpyöräilijät? Entä laittomilla sähköpyörillä polkematta viittäkymppiä huristelevat? Potkulaudoilla ja sähköskuuteilla kulkevat kuuluvat, mutta miten erilaiset sähkömopot? Ei ainakaan sillä perinteisellä kevyenliikenteenväylällä..? Missä välissä ovat yksipyöräisillä tasapainolaudoilla viilettävät? Entä mopoautot? Traktorimönkijät? Traktorit?

        Missä on raja kevyen liikenteen ja oikean liikenteen välillä?
        Vakuutuspakon kohdalla?
        Jossain leveysmitassa?
        Jossain ajoneuvon painossa?
        Muualla, missä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sitten kuuluu tähän kevyeen liikenteeseen?

        Jalankulkijat kuuluvat. Ja pyöräilijät. Kuuluvatko sähköpyöräilijät? Entä laittomilla sähköpyörillä polkematta viittäkymppiä huristelevat? Potkulaudoilla ja sähköskuuteilla kulkevat kuuluvat, mutta miten erilaiset sähkömopot? Ei ainakaan sillä perinteisellä kevyenliikenteenväylällä..? Missä välissä ovat yksipyöräisillä tasapainolaudoilla viilettävät? Entä mopoautot? Traktorimönkijät? Traktorit?

        Missä on raja kevyen liikenteen ja oikean liikenteen välillä?
        Vakuutuspakon kohdalla?
        Jossain leveysmitassa?
        Jossain ajoneuvon painossa?
        Muualla, missä?

        "Kevyt liikenne on suomalaisessa liikenteen käsitteistössä muodostettu kattokäsite, jolla tarkoitetaan yleensä kulkemista jalan, rullaluistimilla, potkulaudalla ja polkupyörällä sekä toisinaan mopolla, skootterilla, veneellä, kanootilla, hevosella ja hevosajoneuvolla." - Wikipedia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kevyt liikenne on suomalaisessa liikenteen käsitteistössä muodostettu kattokäsite, jolla tarkoitetaan yleensä kulkemista jalan, rullaluistimilla, potkulaudalla ja polkupyörällä sekä toisinaan mopolla, skootterilla, veneellä, kanootilla, hevosella ja hevosajoneuvolla." - Wikipedia

        Mikä on wikipedia?

        "Wikipedia on Internetissä usealla kielellä julkaistava ilmainen vapaan sisällön tietosanakirja, joka perustuu wiki-tekniikkaan ja vapaaehtoisten aktiivisuuteen."
        - Wikipedia -

        Lähteesi on siis tietokanta, johon kuka tahansa saa tallentaa mitä hyvänsä. Ja kun se on julkaistu, se on totta.

        Ehkä jätetään tämä tähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on wikipedia?

        "Wikipedia on Internetissä usealla kielellä julkaistava ilmainen vapaan sisällön tietosanakirja, joka perustuu wiki-tekniikkaan ja vapaaehtoisten aktiivisuuteen."
        - Wikipedia -

        Lähteesi on siis tietokanta, johon kuka tahansa saa tallentaa mitä hyvänsä. Ja kun se on julkaistu, se on totta.

        Ehkä jätetään tämä tähän.

        Ei wikipedia tee asioista totta, mutta totuuksia ja faktoja siellä on myös. Voidaan toki jättää tähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei silti muuta sitä faktaa, että sähköhärpättimillä ajellaan miten ja missä sattuu. Se on vaarallista muille ja varsinkin niille kaksi tai kolme päällä yhden hengen kulkimilla suhaaville. Muuten, "kevyttä liikennettä" ei ole. On yksittäisiä kuskeja ja kävelijöitä, jotka tekevät liikenteessä omat ratkaisunsa itsenäisesti ja vastaavat niistä samoin itse.

        Kun isot vuokraajatkaan eivät tunnu saavan laitteidensa käyttöä kuriin, miten luulet saatavan yksittäiset ostajat tai yksittäisen vempeleen maahan tuoneet katetuksi? Entä yksittäiset sääntöjen vastaiset ajamiset? Suomessa liikennettä valvoo poliisi. Arvaa kuinka paljon heitä kiinnostaa yksittäinen skuuttailija.

        Kuten fillareidenkin kanssa, moni vahinko vältettäisiin jos jalankulkijat viitsisivät katsoa taakseen ennen kulkusuunnan äkillistä muuttamista.

        Samaahan autoilla tehdään! Tässä p..kavaltiossa holhotaan jo ihan liikaa. Vähemmän pykäliä! Enemmän vapautta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on wikipedia?

        "Wikipedia on Internetissä usealla kielellä julkaistava ilmainen vapaan sisällön tietosanakirja, joka perustuu wiki-tekniikkaan ja vapaaehtoisten aktiivisuuteen."
        - Wikipedia -

        Lähteesi on siis tietokanta, johon kuka tahansa saa tallentaa mitä hyvänsä. Ja kun se on julkaistu, se on totta.

        Ehkä jätetään tämä tähän.

        Koitapa tallentaa sinne jotain sellaista, mitä muut ylläpitäjät eivät sinne halua. Muokkaamasi teksti muutetaan takaisin parissa minuutissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaahan autoilla tehdään! Tässä p..kavaltiossa holhotaan jo ihan liikaa. Vähemmän pykäliä! Enemmän vapautta!

        Kaikkialla on lait. Et voi missään tehdä mitä itse haluat. Joka yhteiskunnassa on eettiset pelisäännöt ja lait.


    • Anonyymi

      Onhan se outoa ettei edes omassa pihassa saa ajaa ruonhonleikkurilla kännissä mutta moottorikäyttöisellä sähköpotkulaudalla saa vapaasti ajaa muun liikenteen seassa kännissä.

      En keksi tälle muuta selitystä kuin ideologia, koska on sähkömoottorikäyttöinen, pitää keinolla millä hyvänsä edistää, jopa sallia kännissä ajo moottoriajoneuvolla muun liikenteen seassa.

      Mielestäni rattijuopmuslakia pitäisi laajentaa koskemaan yhtä vahvasti jokaista moottorikäyttöistä ajoneuvoa, myös alle 25km/h kulkevia. Eli sähköpotkulaudalla kännissä ajosta tulisi ihan sama tuomio kuin autolla kännissä ajosta ja sitä myös valvottaisiin kuten autoilua.

      • Anonyymi

        Mihin perustelet sen, että moottorikäyttöisellä sähköpotkulaudalla saisi vapaasti ajaa muun liikenteen seassa kännissä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin perustelet sen, että moottorikäyttöisellä sähköpotkulaudalla saisi vapaasti ajaa muun liikenteen seassa kännissä?

        Ainakin se Helsingissä on kesäiltaisin ihan yleistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin se Helsingissä on kesäiltaisin ihan yleistä.

        Tutustu siihen tieliikennelakiin, enenkuin tulet tänne vaatimaan siihen asioita, jotka siellä jo ovat. Ei sähköpotkulaudalla lain mukaan saa ajaa kännissä.

        Helsingissä on myös ihan yleistä ajella autolla ylinopeutta, niin kesäiltaisin kuin muutenkin. Sekin on kielletty.

        Rangaistus sähköpotkulaudalla kännissä ajamisesta on lievempi kuin autolla, mutta niin kuuluukin. Auton tuhovoima on moninkertainen. Sähköpotkulaudalla sekoileva satuttaa yleensä itsensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutustu siihen tieliikennelakiin, enenkuin tulet tänne vaatimaan siihen asioita, jotka siellä jo ovat. Ei sähköpotkulaudalla lain mukaan saa ajaa kännissä.

        Helsingissä on myös ihan yleistä ajella autolla ylinopeutta, niin kesäiltaisin kuin muutenkin. Sekin on kielletty.

        Rangaistus sähköpotkulaudalla kännissä ajamisesta on lievempi kuin autolla, mutta niin kuuluukin. Auton tuhovoima on moninkertainen. Sähköpotkulaudalla sekoileva satuttaa yleensä itsensä.

        Kyllähän kansan puheessa sallittua on kaikki se, johon lain valvoja ei katso aiheelliseksi puuttua. Ainakin kaupungissa, jossa asumme, on sallittua ajaa pyörällä tai mopolla jalkakäytävällä, koska poliisipartio liikennettä valvoessaan ei vaivaudu edes "ämyriin" sanomaan, että ajoradalle sieltä.
        Olen muuten nyt kuukautta vaille 12 vuotta täällä asunut, enkä ole kertaakaan nähnyt, että nuo partiot olisivat tulleet ulos autostaan, eli puuttuneet johonkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin se Helsingissä on kesäiltaisin ihan yleistä.

        Se että jokin asia on yleistä, ei tee siitä sallittua tai laillista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se että jokin asia on yleistä, ei tee siitä sallittua tai laillista.

        "Se että jokin asia on yleistä, ei tee siitä sallittua tai laillista"

        Jos yleisesti rikotaan liikennesääntöjä tai liikenteenohjauslaitteen määräystä, eikä lain valvoja katso tarpeelliseksi asiaan puuttua, voidaan kyllä sanoa, että toiminta on silloin sallittua, ei toki laillista, mutta kuka muu voi asiaan puuttua, kuin lain valvoja.
        Tieliikennelaissa on lueteltu monia rikkomuksia, joista poliisi SAA/VOI määrätä liikennevirhemaksun, mutta tuota oikeutta ei viitsitä käyttää, helpompi on olla näkemättä noita tapauksia. Esimerkkinä voin mainita yksisuuntaisia teitä, jotka ovat muuttuneet käytännössä kaksisuuntaisiksi, vaikka liikennemerkeistä voi niiden luulla edelleen olevan yksisuuntaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Se että jokin asia on yleistä, ei tee siitä sallittua tai laillista"

        Jos yleisesti rikotaan liikennesääntöjä tai liikenteenohjauslaitteen määräystä, eikä lain valvoja katso tarpeelliseksi asiaan puuttua, voidaan kyllä sanoa, että toiminta on silloin sallittua, ei toki laillista, mutta kuka muu voi asiaan puuttua, kuin lain valvoja.
        Tieliikennelaissa on lueteltu monia rikkomuksia, joista poliisi SAA/VOI määrätä liikennevirhemaksun, mutta tuota oikeutta ei viitsitä käyttää, helpompi on olla näkemättä noita tapauksia. Esimerkkinä voin mainita yksisuuntaisia teitä, jotka ovat muuttuneet käytännössä kaksisuuntaisiksi, vaikka liikennemerkeistä voi niiden luulla edelleen olevan yksisuuntaisia.

        Maailman parhaimmatkaan lait evät poista ihmisten asennevammaisuutta. Pitää kyetä toimimaan oikein, vaikka kukaan ei ole kyttäämässä, valvomassa tai hengittämässä niskaan. Asennevammaiset eivät kykene.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Se että jokin asia on yleistä, ei tee siitä sallittua tai laillista"

        Jos yleisesti rikotaan liikennesääntöjä tai liikenteenohjauslaitteen määräystä, eikä lain valvoja katso tarpeelliseksi asiaan puuttua, voidaan kyllä sanoa, että toiminta on silloin sallittua, ei toki laillista, mutta kuka muu voi asiaan puuttua, kuin lain valvoja.
        Tieliikennelaissa on lueteltu monia rikkomuksia, joista poliisi SAA/VOI määrätä liikennevirhemaksun, mutta tuota oikeutta ei viitsitä käyttää, helpompi on olla näkemättä noita tapauksia. Esimerkkinä voin mainita yksisuuntaisia teitä, jotka ovat muuttuneet käytännössä kaksisuuntaisiksi, vaikka liikennemerkeistä voi niiden luulla edelleen olevan yksisuuntaisia.

        Murhaaminenkin on sallittua, jos ei jätä johtolankoja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailman parhaimmatkaan lait evät poista ihmisten asennevammaisuutta. Pitää kyetä toimimaan oikein, vaikka kukaan ei ole kyttäämässä, valvomassa tai hengittämässä niskaan. Asennevammaiset eivät kykene.

        Valitettavasti tyhmyyttä ei voi kieltää lailla.

        Näillä sähköhärpättimillä töpeksivät rikkovat yleensä pahiten itsensä, ei onneksi niinkään viattomia kanssakulkijoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän kansan puheessa sallittua on kaikki se, johon lain valvoja ei katso aiheelliseksi puuttua. Ainakin kaupungissa, jossa asumme, on sallittua ajaa pyörällä tai mopolla jalkakäytävällä, koska poliisipartio liikennettä valvoessaan ei vaivaudu edes "ämyriin" sanomaan, että ajoradalle sieltä.
        Olen muuten nyt kuukautta vaille 12 vuotta täällä asunut, enkä ole kertaakaan nähnyt, että nuo partiot olisivat tulleet ulos autostaan, eli puuttuneet johonkin.

        Ei ole sallittua sen enempää, vaikka asiaan ei puututtaisikaan. Kyllä ihminen pitää kyetä toimimaan sääntöjen ja lakien mukaan, vaikka kukaan ei ole jatkuvasti kyttäämässä, valomassa tai hengittämässä niskaan.


    • Anonyymi

      Tieliikennelaki ottaa kylläkin kantaa asiohin.

      52 §
      Kevyen sähköajoneuvon ja moottorilla varustetun polkupyörän ajaminen

      Kevyttä sähköajoneuvoa ja moottorilla varustettua polkupyörää ajettaessa on noudatettava polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä ja liikenteenohjauslaitteita.

      Sellaista itsestään tasapainottuvaa kevyttä sähköajoneuvoa, joka pysyy tasapainossa myös silloin, kun ajoneuvo ei liiku tai siinä ei ole kuljettajaa, saa kuljettaa myös jalkakäytävällä. Tällöin kuljettajan on annettava jalankulkijalle esteetön kulku.

      • Anonyymi

        Miten oikeuslaitos yht'äkkiä tulkitsee sähköpotkulaudan moottorittomaksi ajoneuvoksi, kun kerran siinä on sähkömoottori, siis käsittämätöntä!!!!!
        Ei sähköpotkulauta ole moottoriton ajoneuvo, koska siinä on moottori.
        https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000009381852.html
        "Kyse oli miehen kuljettaman sähköpotkulaudan ja henkilöauton törmäyksestä.
        Pirkanmaan käräjäoikeus luki miehen syyksi liikennejuopumuksen moottorittomalla ajoneuvolla ja liikenneturvallisuuden vaarantamisen."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten oikeuslaitos yht'äkkiä tulkitsee sähköpotkulaudan moottorittomaksi ajoneuvoksi, kun kerran siinä on sähkömoottori, siis käsittämätöntä!!!!!
        Ei sähköpotkulauta ole moottoriton ajoneuvo, koska siinä on moottori.
        https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000009381852.html
        "Kyse oli miehen kuljettaman sähköpotkulaudan ja henkilöauton törmäyksestä.
        Pirkanmaan käräjäoikeus luki miehen syyksi liikennejuopumuksen moottorittomalla ajoneuvolla ja liikenneturvallisuuden vaarantamisen."

        Siksi koska ne toistaiseksi rinnastetaan polkupyöriksi, ja niillä ajetaan polkupyöräilijöiden säännöillä.
        Muistaakseni laissa on määritelmä tankojuoppoudesta, eli liikennejuopumus moottorittomalla ajoneuvolla. Promillerajaa tässä ei ole, eli teoriassa voit saada jo 0,1 puhalluksella saman tuomion.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi koska ne toistaiseksi rinnastetaan polkupyöriksi, ja niillä ajetaan polkupyöräilijöiden säännöillä.
        Muistaakseni laissa on määritelmä tankojuoppoudesta, eli liikennejuopumus moottorittomalla ajoneuvolla. Promillerajaa tässä ei ole, eli teoriassa voit saada jo 0,1 puhalluksella saman tuomion.

        Kaikkia ei rinnasteta polkupyöriksi. Tuo riippuu laitteen tehosta ja rakenteellisesta nopeudesta. Jotkut rinnastetaan jalankulkijaksi. Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet ovat tällainen laiteryhmä.

        - "Liikkumisvälineet rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan.

        - Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h."

        Haaste on se, että ulkoapäin ei näe minkälainen laite käyttäjällä on allaan, että rinnastetaanko se pyöräilijäksi vai jalankulkijaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkia ei rinnasteta polkupyöriksi. Tuo riippuu laitteen tehosta ja rakenteellisesta nopeudesta. Jotkut rinnastetaan jalankulkijaksi. Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet ovat tällainen laiteryhmä.

        - "Liikkumisvälineet rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan.

        - Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h."

        Haaste on se, että ulkoapäin ei näe minkälainen laite käyttäjällä on allaan, että rinnastetaanko se pyöräilijäksi vai jalankulkijaksi.

        "Haaste on se, että ulkoapäin ei näe minkälainen laite käyttäjällä on allaan, että rinnastetaanko se pyöräilijäksi vai jalankulkijaksi."

        Missä tilanteessa olet kokenut tämän haasteeksi? En ole vielä kertaakaan noin kokenut, vaikka tuolla pääkaupungin liikenteessä liikun päivittäin autolla ja jalan, joskus pyörälläkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Haaste on se, että ulkoapäin ei näe minkälainen laite käyttäjällä on allaan, että rinnastetaanko se pyöräilijäksi vai jalankulkijaksi."

        Missä tilanteessa olet kokenut tämän haasteeksi? En ole vielä kertaakaan noin kokenut, vaikka tuolla pääkaupungin liikenteessä liikun päivittäin autolla ja jalan, joskus pyörälläkin.

        Se että sinä et koe asioita, niin ei tarkoita sitä, etteikö joku muu voisi kokea sellaisia asioita/tilanteita/haasteita.

        'Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet' lasketaan jalankuluksi. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku. Mistä tiedät että minkälainen laite on käyttäjällä käytössä, että lasketaanko hänet jalankulkijaksi vai pyöräilijäksi. Eri väistämissäännöt eri käyttäjäryhmiä kohtaan. Meinaatko ettei tilanne voisi olla haasteellinen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se että sinä et koe asioita, niin ei tarkoita sitä, etteikö joku muu voisi kokea sellaisia asioita/tilanteita/haasteita.

        'Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet' lasketaan jalankuluksi. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku. Mistä tiedät että minkälainen laite on käyttäjällä käytössä, että lasketaanko hänet jalankulkijaksi vai pyöräilijäksi. Eri väistämissäännöt eri käyttäjäryhmiä kohtaan. Meinaatko ettei tilanne voisi olla haasteellinen?

        Ei tietenkään tarkoita, enkä niin väittänytkään. Minähän vain kysyin, että missä tilanteessa olet näin kokenut.

        Ymmärrän nyt millaista tilannetta tarkoitat, kiitos. Itse en noitakaan koe haasteellisiksi, koska ainahan sille lautailijalle voi antaa esteettömän kulun riippumatta siitä, onko kyseessä jalankulkijalautailija vai pyöräilijälautailija. Ei sitten tarvitse arvailla. Tietysti, jos haluaa varmistaa, ettei koskaan luovu "oikeuksistaan", voi tilanne olla kieltämättä hankala.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietenkään tarkoita, enkä niin väittänytkään. Minähän vain kysyin, että missä tilanteessa olet näin kokenut.

        Ymmärrän nyt millaista tilannetta tarkoitat, kiitos. Itse en noitakaan koe haasteellisiksi, koska ainahan sille lautailijalle voi antaa esteettömän kulun riippumatta siitä, onko kyseessä jalankulkijalautailija vai pyöräilijälautailija. Ei sitten tarvitse arvailla. Tietysti, jos haluaa varmistaa, ettei koskaan luovu "oikeuksistaan", voi tilanne olla kieltämättä hankala.

        Toiselle voi antaa ja toiselle pitää antaa. Toki voi antaa aina, niin homma on omalta osalta varmalla pohjalla. Vaaran paikka tuo on joka tapauksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toiselle voi antaa ja toiselle pitää antaa. Toki voi antaa aina, niin homma on omalta osalta varmalla pohjalla. Vaaran paikka tuo on joka tapauksessa.

        Jos ei ole varma, niin kannattaa antaa. Kaikkein huonoin vaihtoehto on ajaa päälle.


    • Anonyymi

      Kypärä pitäisi olla ehdoton ja pakollinen varuste sähköpotkulaudoille.
      Niissähän tapaturmat kohdistuvat yleensä pään alueelle.
      Polkupyörä on paljon turvallisempi liikkumisväline ja polkupyöräilijöistä suurin osa käyttää kypärää.
      Kypärämalli ei ole kuitenkaan riittävä suoja, koska ei suojaa leukaa millään tavoin.

    • Anonyymi

      Ai kukako maksaa ne vakuuttamattoman ajoneuvon aiheuttamat vahingot? Me kaikki vakuutusten ottaneet. Vakuutusmaksusta osa menee Liikennevakuutuskeskukselle.

      "Liikennevakuutuslain mukaan vakuuttamattoman ajoneuvon aiheuttaman liikennevahingon korvaa Liikennevakuutuskeskus. LVK:n vastuu vakuuttamattoman ajoneuvon aiheuttamasta vahingosta on pääsääntöisesti samanlainen kuin vakuutusyhtiön vastuu vakuutetun ajoneuvon aiheuttamasta vahingosta."

      Korvauspiirin ulkopuolelle jäävät kuitenkin vakuuttamattoman ajoneuvon
      -omistajalle tai haltijalle aiheutunut vahinko
      -kuljettajalle aiheutunut vahinko, mikäli kuljettaja tiesi, ettei ajoneuvoa varten ollut otettu liikennevakuutusta.

    • Anonyymi

      Autoilijat eivät tunnu ymmärtävän, että suojatien kohdalla on "yleinen" varovaisuusvelvoite. Laki ei erittele sitä, minkä vuoksi suojateiden kohdalla pitää varoa.

      Tieliikennelaissa yksinkertaisesti sanotaan, että: "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."

      Esteettömän kulun antamisen osalta jalankulkija määritetään sitten pykälässä suoraan. "Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku."

    • Anonyymi

      Yhtä tärkeää olisi saada polkupyöräilijöille nopeusrajoitus jos ajavat yhdistetyillä kävely ja pyöräteillä .Nythän heidän nopeus määräytyy vieressä menevän autotien mukaan jolloin pyöräilijät ajavat aivan liian suurella tilanne nopeudella, vaaratilanteita aiheuttaen kävelijöiden joukossa.
      Korkein sallittu nopeus pitäisi olla 25km/h jotta lemmikkien ja lasten turvallisuus lisääntyisi.

      • Anonyymi

        Nopeusrajoitus on "maksiminopeus". Useimmat unohtavat velvoitteen sovittaa oma nopeus tilanteeseen sopivaksi. Tämä koskee kaikkia ajoneuvoja, eli myös pyöräilijöitä. Jalankulkijoiden lähettyvillä ei siis saa ajaa "maksiminopeutta". Lisäksi laki velvoittaa antamaan jalankulkijoille turvallinen tila.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeusrajoitus on "maksiminopeus". Useimmat unohtavat velvoitteen sovittaa oma nopeus tilanteeseen sopivaksi. Tämä koskee kaikkia ajoneuvoja, eli myös pyöräilijöitä. Jalankulkijoiden lähettyvillä ei siis saa ajaa "maksiminopeutta". Lisäksi laki velvoittaa antamaan jalankulkijoille turvallinen tila.

        Muummuassa tieliikennelain 5 § ja 29 § liittyvät noihin asioihin.

        Tieliikennelaki
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729


    • Anonyymi

      Aloittajalle tuntuu olevan kovin epäselvää se, että nykyisessä tieliikennelainsäädännössä on täysin selkeät ja toimivat rajoitukset ja velvollisuudet kaikille liikenteessä oleville. Vain valvonta ja sitä myötä sanktioiden mahdollisuus puuttuvat.

      Ehkä "kevyt liikenne" saadaan esitettyyn tilaan samassa kuin se saadaan esim. täällä Suoli24:ssä otsikon "Liikenne" alle.

    • Anonyymi

      Tuolla paksupyöräisellä kontiolla ajellessa on helppo antaa tilaa muille, se kun kiihtyy taas matkavauhtiin niin vaivattomasti ja on vakaampi ajaa kuin polkupyörä.
      Lisäksi se on mun ainoa mahdollinen kulkupeli itsenäiseen liikkumiseen. Vaihdoin auton siihen koska ei ollut varaa enää pitää autoa kun ruoka on sen verran kalliimpaa ja lääkkeetkin pitää ostaa. Polvivamma ei oikein kestä pyöräilyä joten toi kontio on oivallinen.

      Sääli että muutaman idiootin takia noi varmaan pistetään pannaan samalla skuuttien kanssa tai niihin pakotetaan sen verran vakuutusmaksuja että jään kotini vangiksi.

      Joten opetelkaa käyttäytymään ja ajamaan tai jättäkää ajaminen meille jotka osaamme ottaa muut huomioon ja ajaa asiallisesti.

    • Anonyymi

      Kyllä polkupyörällekin pitää määrätä pakollinen vakuutus, kun sillä ajellaan yleisillä kevyen liikenteen väylillä tai ajoradoilla.

      • Anonyymi

        Sinä et kuitenkaan sitä määrää. Nykyisellä mallilla mennään.


      • Anonyymi

        Aika harvoin polkupyörällä aiheutetaan vahinkoja muille, varsinkaan sellaisia, ettei pyöräilijän varallisuus riittäisi korvaamiseen. Ei siis ole perusteita määrätä pakollista vakuutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika harvoin polkupyörällä aiheutetaan vahinkoja muille, varsinkaan sellaisia, ettei pyöräilijän varallisuus riittäisi korvaamiseen. Ei siis ole perusteita määrätä pakollista vakuutusta.

        Pyöräilijöille sattuu todella paljon henkilövahinkoja ajettuihin kilometreihin nähden.
        Ei mitään pieniä kustannuksia.

        Kaikkia ei vaan voi niputtaa samaan kategoriaan, kun sukkahousu-ammattilainen, satunnaiset työmatkailijat ja känniörveltäjät on aivan eri ryhmiä.

        Valistuksella voi saada paljonkin aikaan, varmaan enitem, mutta kyllä se kontrollitoimiin meinaa aina lipsua Suomessa joka asiassa.


      • Anonyymi

        Asia ei vaan etene, koska kukaan ei koe sitä edistämisen arvoiseksi. Sille on varmaan jokin syy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijöille sattuu todella paljon henkilövahinkoja ajettuihin kilometreihin nähden.
        Ei mitään pieniä kustannuksia.

        Kaikkia ei vaan voi niputtaa samaan kategoriaan, kun sukkahousu-ammattilainen, satunnaiset työmatkailijat ja känniörveltäjät on aivan eri ryhmiä.

        Valistuksella voi saada paljonkin aikaan, varmaan enitem, mutta kyllä se kontrollitoimiin meinaa aina lipsua Suomessa joka asiassa.

        Kotona sattuu ihmisille kaikkein eniten onnettouuksia. Kotona ei siis pidä olla lähes ollenkaan.

        Vale, emävale, tilasto.


    • Anonyymi

      Jos polkupyöriin tulee vakuutusmaksu ja jotain muuta, niin mie ostan moposkootterin.
      Pääsee nopeemmin joka paikkaan, voi pysäköidä kuten polkupyörää ja saa jalat sateensuojaan.

      • Anonyymi

        Sähköpyörä menee edelle ja on luotettava....kun taas skoottereit käynnistyy huonosti..


    • Anonyymi

      Sähköpyöriin rekisterikyltti ja runkoon ja vanteisiin numerot.?..loppus se varastelu.samoiten pieni vakuutusmaksu vaikkan10€ per vuosi.

    • Anonyymi
      UUSI

      Tässä taasen hyvä esimerkki ruokalähetistä, joka ei noudata liikennesääntöjä:

      https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010414269.html

      Mistä mahtaa johtua, että erittäin monet ruokalähetit autolla, polkupyörällä, sähköisillä liikkumisvälineillä (joilla ajetaan polkupyörän liikennesäännöillä) eivät noudata Suomen liikennesääntöjä?

      Mikäli täällä ajaa niin sitä täytyy opetella liikennesäännöt. Perusteluksi ei riitä, että ei ole kantasuomalainen.

      Itse ajan polkupyörällä Euroopassa eri maissa ja noudatan siellä olevia liikennesääntöjä enkä välttämättä edes osaa paikallista kieltä. Tietoa löytyy
      maiden sivuilta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1900
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1509
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1288
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1275
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1200
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      1009
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      962
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      925
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      109
      881
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      47
      733
    Aihe