Mitä tapahtuu, kun heitetään vettä kiukaalle?

Hikihän siinä tulee, kun lämpö lauteilla nousee hetkellisesti huikeisiin lukuihin.

Mitä siitä tulee, kun heitetään bensaa liekkeihin?

Oletteko sitä mieltä, että palsta ehti jähmettyä pidettyäni tauon, ja nyt olisi aika sytyttää se ilmiliekkeihin?

Vai onko elämässänne jotakin miellyttävämpää kuin lukea nerokkaita sutkauksiani ja oivalluksiani huumorin ehtymättömästä lähteestä?

Ja olen sitä paitsi palstan älykkäin kirjoittaja nimimerkin Moses_Zuckerkandl mielestä, joten pieni trippi kanssani voi olla jopa sivistävää ja kasvattavaa tai muuten vain tietoa ja ymmärrystä lisäävää.

Ehtikö olla ikävä palstan neroa ja hupiveikkoa?

Varma_Tieto?

37

178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aivan, heitin veteni kiukaalle. Kivet sähisi kuten myös muut saunojat

      Siihen minä että "öp öp öp. Raamattussa ei kielletä tätä tehtävän"
      - eli ei ole kiellettyä. MeamAmen

      Muistattehan, että kun minulla on ripuli Jumala suojelee minua siltä autolla ajaessakin.

      • Anonyymi

        Minuapa Jumala ei suojelekaan.

        Kun ajelin kerran vaimokkeeni kanssa kotiin päin, niin tuli niin kova paskahätä, että meni ripuli housuun.

        Ei ollut Jumala suojelemassa.

        Kyllä sen miikanaahumin kelpaa, kun tuollaista ei voi hänelle tapahtua.

        On nimittäin yliluonnollinen suojelija suojelemassa ripulin häpeältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minuapa Jumala ei suojelekaan.

        Kun ajelin kerran vaimokkeeni kanssa kotiin päin, niin tuli niin kova paskahätä, että meni ripuli housuun.

        Ei ollut Jumala suojelemassa.

        Kyllä sen miikanaahumin kelpaa, kun tuollaista ei voi hänelle tapahtua.

        On nimittäin yliluonnollinen suojelija suojelemassa ripulin häpeältä.

        Ateisteilla voi tosiaan tulla hätä housuun, mutta ei Jumalan valituilla ja pyhillä, joita Korkein ja Kaikkivaltias suojelee semmoiselta häpeältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minuapa Jumala ei suojelekaan.

        Kun ajelin kerran vaimokkeeni kanssa kotiin päin, niin tuli niin kova paskahätä, että meni ripuli housuun.

        Ei ollut Jumala suojelemassa.

        Kyllä sen miikanaahumin kelpaa, kun tuollaista ei voi hänelle tapahtua.

        On nimittäin yliluonnollinen suojelija suojelemassa ripulin häpeältä.

        Muistan lapsuudestani tapahtuman, kun olin noin 3-4 vuotta vanha. Minulla tuli iso lämmin kakka housuun, mutta minun äitini pesi kakkahousuni ja kakkaisen pyllyni lämpimällä vedellä. Eipä taida hihhuliäitien tarvita tehdä sellaista omille lapsilleen, kun Korkein ja kaikkivaltias suojelle lapsiaan, niin että kakka ei voi mennä heiltä housuun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan lapsuudestani tapahtuman, kun olin noin 3-4 vuotta vanha. Minulla tuli iso lämmin kakka housuun, mutta minun äitini pesi kakkahousuni ja kakkaisen pyllyni lämpimällä vedellä. Eipä taida hihhuliäitien tarvita tehdä sellaista omille lapsilleen, kun Korkein ja kaikkivaltias suojelle lapsiaan, niin että kakka ei voi mennä heiltä housuun?

        Äitini oli tosiaan ateisti... se unohtui sanona. Ja isäni oli ateisti niin ikään, sillä olen ateisti jo vähintään toisessa polvessa.

        Ja tämäkös se palstan trollia ja häirikköä harmittaa, että olen syntynyt ja kasvanut koko ikäni ateistisessa kodissa ja yhteisössä, jossa ei lestadiolaisia suvaittu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äitini oli tosiaan ateisti... se unohtui sanona. Ja isäni oli ateisti niin ikään, sillä olen ateisti jo vähintään toisessa polvessa.

        Ja tämäkös se palstan trollia ja häirikköä harmittaa, että olen syntynyt ja kasvanut koko ikäni ateistisessa kodissa ja yhteisössä, jossa ei lestadiolaisia suvaittu!

        Nythän on niin että minä (Varma Tieto) olen tämän palstan vanhin ateisti.
        Surullisena luen näitä uskontojen uhrien kirjoituksia jotka saavat ateistit näyttämään vatsavaivaisilta idiooteilta.

        Syökää aamulla kaurapuuroa pysyy vatsa kunnossa.
        Varma Tieto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nythän on niin että minä (Varma Tieto) olen tämän palstan vanhin ateisti.
        Surullisena luen näitä uskontojen uhrien kirjoituksia jotka saavat ateistit näyttämään vatsavaivaisilta idiooteilta.

        Syökää aamulla kaurapuuroa pysyy vatsa kunnossa.
        Varma Tieto

        Miten saisit tuon kuran päästäsi pois Varma_Kakkis?


    • Anonyymi

      Saunassa tulee käytyä kerran päivässä, kun on oma sauna.
      Vaikka ei ole päässyt lenkkeilemään. Niin sauna on pakollinen.
      Se on suomalainen riitti ja joskus voi nähdä tonttuja oikeassa lämpötilassa.

      Hessu hei alatko menee sekaisin. Koeta liikkua avo jaloin.

      • Anonyymi

        Löyly karkoo, jospi heittää kuu pallisia!!


    • Anonyymi

      Kun heittää vettä kuumalle kiukaalle, niin niin kiukaan henki eli sielu näyttäytyy.
      Sanan "löyly" kantamuoto itämerensuomalaisissa kielissä on "lewl" joka tarkoittaa henkeä, sielua tai henkäystä.

      Saunatonttu on näin aukottomasti todistettu ja perkeleellisten kristittyjen sopii lopettaa saunatontun rienaaminen!

      • Anonyymi

        Ramen.

        ~Hessu


    • Minulla kävi kuulkaas totanoin taannoin sellainen tapaus, että meinasi tulla paskat housuun kesken auton ajelun. Niin minä sitten siinä seisautin, avasin oven, pyllistin pihalle, vedin housut edestä pois ja annoin ruikulin lentää. Sitten huusin: "Saa tulla pyyhkimään!" Kukaan ei tullut, joten vedin housut ylös ja jatkoin matkaa. Siinäpä sitten ihmettelevät, että voi sentää, mistä tuota kuraa tuulilasiin lentää.

    • "Mitä tapahtuu, kun heitetään vettä kiukaalle?

      Hikihän siinä tulee, kun lämpö lauteilla nousee hetkellisesti huikeisiin lukuihin. "

      Itse asiassa saunan lämpötila ei nouse vaan todennäköisesti hieman laskee kun löylyveden kiehumispisteeseen lämmittäminen ja faasimuutos vedestä höyryksi ottaa energiaa kiukaasta. Mutta mutta, mitäpä se hihhuliteologi luonnontieteistä ymmärtäisi 😂😂😂

      • Anonyymi

        Olet siis sitä mieltä, että kuuma vesihöyry on samanlämpöistä kuin ilma lauteilla ennen veden heittoa kiukaalle ja vesihöyryn saapumista lauteille asti? :-O


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet siis sitä mieltä, että kuuma vesihöyry on samanlämpöistä kuin ilma lauteilla ennen veden heittoa kiukaalle ja vesihöyryn saapumista lauteille asti? :-O

        Kyllä, juuri näin. En olisi toivonut, että esittelet riemuidiotismiasi sentään tässä mittakaavassa.

        https://www.astro.utu.fi/zubi/weather/humidity.htm


      • Anonyymi
        Moses_Zuckerkandl kirjoitti:

        Kyllä, juuri näin. En olisi toivonut, että esittelet riemuidiotismiasi sentään tässä mittakaavassa.

        https://www.astro.utu.fi/zubi/weather/humidity.htm

        Jos asia on näin, niin mistä kuumuuden tunne johtuu?

        Ilmavirrasta?

        Jos löylyssä olevilla olisi tasaisen lämmin riippumatta siitä heittävätkö he vettä kiukaalle, niin miksi he sitä vettä kiukaalle heittävät?

        Ovatko he idiootteja tai mielisairaita?


      • Anonyymi
        Moses_Zuckerkandl kirjoitti:

        Kyllä, juuri näin. En olisi toivonut, että esittelet riemuidiotismiasi sentään tässä mittakaavassa.

        https://www.astro.utu.fi/zubi/weather/humidity.htm

        hmmm... en tosiaan lue juuri koskaan linkkejäsi, mutta tuo linkki näyttää osoitteen perusteella johtavan säätä käsittelevään kosteuteen. LOL

        Liekö eri asia kuin saunan lauteilla istuminen ja veden heittäminen kiukaalle ja sitä seuraava kuumuuden tunne?


      • Anonyymi

        Kun kiuas menettää lämpöenergiaansa vesihöyrynä sinne heitetyn veden johdosta, niin se lämpö siirtyy lauteilla istuvia kohti ja he tuntevat sen vuoksi, että tuntevat tämän kiukaasta vapautuneen lämpöpiikin kuumempana kuin sitä edeltäneen tasaisen lämpimän ilman.

        Odotin kyllä kaltaiseltasi koulupudokkaalta ja pseudotieteilijältä juuri jotakin tämän kaltaista idiotismia, joka paljastaa sinun olevan täysin pihalla kaikesta tieteestä... Heh !


      • Anonyymi

        Kiukaan lämpöä siirtyy kuuman vesihöyryn kautta lämpöpiikkinä lauteilla istuviin henkilöihin tai siellä istuvaan henkilöön, sillä se vesihöyry on saavuttaessaan lauteilla istuvan (istuvat) tosiaan kuumempaa kuin ilma siinä ympärillä silloin, kun löylyä ei heitetä.

        Kiukaasta vapautuva lämpö siirtyy siis tehokkaammin lauteilla istuviin vettä kiukaalle heitettäessä kuin jos sitä ei lainkaan heitettäisi. Löylyn ottajat tietävät tämän ja siksi juuri heittävät vettä kiukaalle, mutta mitäpä kaltaisesi riemuidiootti fysiikasta tietäisti?

        LOL LOL LOL


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos asia on näin, niin mistä kuumuuden tunne johtuu?

        Ilmavirrasta?

        Jos löylyssä olevilla olisi tasaisen lämmin riippumatta siitä heittävätkö he vettä kiukaalle, niin miksi he sitä vettä kiukaalle heittävät?

        Ovatko he idiootteja tai mielisairaita?

        "Jos asia on näin, niin mistä kuumuuden tunne johtuu? "

        Lisääntyvästä vesihöyrystä. Iho kestää melko pitkään 100C kuivaa ilmaa, mutta ei kovin pitkään 100C kiehuvaa vettä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kun kiuas menettää lämpöenergiaansa vesihöyrynä sinne heitetyn veden johdosta, niin se lämpö siirtyy lauteilla istuvia kohti ja he tuntevat sen vuoksi, että tuntevat tämän kiukaasta vapautuneen lämpöpiikin kuumempana kuin sitä edeltäneen tasaisen lämpimän ilman.

        Odotin kyllä kaltaiseltasi koulupudokkaalta ja pseudotieteilijältä juuri jotakin tämän kaltaista idiotismia, joka paljastaa sinun olevan täysin pihalla kaikesta tieteestä... Heh !

        "...lämpö siirtyy lauteilla istuvia kohti..."

        Ei kaikki, olomuotojen muutokset sitovat tai vapauttavat energiaa. Höyrystyminen sitoo paljon energiaa ja jos sitä ei korvata, ympäristö jäähtyy. Tähän perustuu se, että märissä vaatteissa palelee, kesällä voidaan viientää laittamalla kostutettu pyyhe pään ympärille löysästi niin, että siitä haihtuu tehokkaasti kosteutta tuulessa tai ennen on tehty jopa "jääkaappeja" niin, että maakuopan päälle on pingotettu märkä lakana, joka haihduttaessaan jäähdyttää ruokia siinä maakuopassa.

        Toisin päin voidaan tehdä esimerkiksi hallan uhatessa mansikan taimia, jolloin niitä suihkutellaan vedellä, joka jäätyy ja vapauttaa energiaa kasviin niin, ettei se jäädy.

        https://peda.net/joensuu/yläkoulut/pielisjoen-koulu/oppiaineet/fysiikka-ja-kemia/7-luokat/7e/efysiikka-8/1omstve


      • Anonyymi
        Moses_Zuckerkandl kirjoitti:

        "Jos asia on näin, niin mistä kuumuuden tunne johtuu? "

        Lisääntyvästä vesihöyrystä. Iho kestää melko pitkään 100C kuivaa ilmaa, mutta ei kovin pitkään 100C kiehuvaa vettä.

        Niinpä. Vesihöyry lisää kuumuuden tuntoa.


      • Anonyymi
        Moses_Zuckerkandl kirjoitti:

        "...lämpö siirtyy lauteilla istuvia kohti..."

        Ei kaikki, olomuotojen muutokset sitovat tai vapauttavat energiaa. Höyrystyminen sitoo paljon energiaa ja jos sitä ei korvata, ympäristö jäähtyy. Tähän perustuu se, että märissä vaatteissa palelee, kesällä voidaan viientää laittamalla kostutettu pyyhe pään ympärille löysästi niin, että siitä haihtuu tehokkaasti kosteutta tuulessa tai ennen on tehty jopa "jääkaappeja" niin, että maakuopan päälle on pingotettu märkä lakana, joka haihduttaessaan jäähdyttää ruokia siinä maakuopassa.

        Toisin päin voidaan tehdä esimerkiksi hallan uhatessa mansikan taimia, jolloin niitä suihkutellaan vedellä, joka jäätyy ja vapauttaa energiaa kasviin niin, ettei se jäädy.

        https://peda.net/joensuu/yläkoulut/pielisjoen-koulu/oppiaineet/fysiikka-ja-kemia/7-luokat/7e/efysiikka-8/1omstve

        Ei vittu, Pielaveden koulujen jutska linkkinä. Nyt kyllä ylitit itsesi... :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Vesihöyry lisää kuumuuden tuntoa.

        Ja se johtuu siitä, että vesihöyry on lämpimämpää kuin ilma siinä ympärillä. LOL


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei vittu, Pielaveden koulujen jutska linkkinä. Nyt kyllä ylitit itsesi... :)

        No ei kai siinä mitään. Olen tosiaan yläkoulun fysiikan, kemian ja biologian opettaja ja siinä sivussa kesäisin mansikanviljelijä.

        Mutta mutta, teidän hellareiden kannattaisi kehittää tästä sinun saunakeksinnöstä lämpövoimaloita. Laitetaan vaan tulet kiukaan alle ja paloruutalla vettä kiville niin lämpö nousee 😂😂😂

        Ei saatana, iltapäiväkahvit taas lentää sierainten kautta pihalle kun meinaan tukehtua nauruun näiden sinun keksintöjen kanssa 🤣🤣🤣


      • Anonyymi
        Moses_Zuckerkandl kirjoitti:

        No ei kai siinä mitään. Olen tosiaan yläkoulun fysiikan, kemian ja biologian opettaja ja siinä sivussa kesäisin mansikanviljelijä.

        Mutta mutta, teidän hellareiden kannattaisi kehittää tästä sinun saunakeksinnöstä lämpövoimaloita. Laitetaan vaan tulet kiukaan alle ja paloruutalla vettä kiville niin lämpö nousee 😂😂😂

        Ei saatana, iltapäiväkahvit taas lentää sierainten kautta pihalle kun meinaan tukehtua nauruun näiden sinun keksintöjen kanssa 🤣🤣🤣

        Etkö olekaan meribiologi niin kuin taannoin väitit?

        Ja sitä ennen sanoit olevasi Israelin armeijan kersantti kuuden päivän sodassa ja sitä ennen kerroit olevasi Suomen armeijassa pataljoonan komentaja ja komppanian päällikkö.

        Ja kerroit olevasi lestadiolaisen kodin kasvatti, mutta myös syntyperäinen juutalainen, joka sitten kuoli haimasyöpään, mutta jatkoit silti tällä palstalla trollaamista.

        Ihmetteletkö sitä, jos sanaasi ei uskota?

        P.S. En ole hellari enkä ole ikinä ollutkaan. Olen toisen polven ateisti toisin kuin sinä, lestapiru. :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etkö olekaan meribiologi niin kuin taannoin väitit?

        Ja sitä ennen sanoit olevasi Israelin armeijan kersantti kuuden päivän sodassa ja sitä ennen kerroit olevasi Suomen armeijassa pataljoonan komentaja ja komppanian päällikkö.

        Ja kerroit olevasi lestadiolaisen kodin kasvatti, mutta myös syntyperäinen juutalainen, joka sitten kuoli haimasyöpään, mutta jatkoit silti tällä palstalla trollaamista.

        Ihmetteletkö sitä, jos sanaasi ei uskota?

        P.S. En ole hellari enkä ole ikinä ollutkaan. Olen toisen polven ateisti toisin kuin sinä, lestapiru. :)

        Hah hah, taas vedin sinut kölin ali, ihan puolihuolimattomasti iltapäivän ratoksi:

        Saunan lämpötila ei löylyä lyötäessä nouse, vaan lämmön tunne johtuu höyryn tiivistyessä vapautuvasta energiasta. Sata-asteisen veden muuttaminen sata-asteiseksi höyryksi vaatii viisinkertaisen energiamäärän verrattuna siihen, mitä tarvitaan nolla-asteiden veden lämmittämiseen sata-asteiseksi. Näin suuri määrää energiaa vapautuu höyryn muuttuessa takaisin vedeksi ihon pinnalla. Se aiheuttaa iholla kuuman, joskus jopa kipuun saakka yltävän tunteen. Iholle löylyn lyönnin jälkeen nopeasti ilmestyvät vesipisarat eivät ole hikeä, vaan vedeksi tiivistynyttä löylyhöyryä.

        https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00927

        Ei saatana 😂😂😂


    • Anonyymi

      Kun heitetään vettä kuumalle kiukaalle niin lämpötila laskee mutta ihminen aistii että se nousee koska kosteus lisääntyy voimakkaasti heitetyn veden höyrystyessä, sanoi fyysikko (siis minä).

    • Anonyymi

      Näin on näreet. Kun kiukaalle heitetään vettä niin tosiasiassa kiukaan ja sitä myöten saunankin lämpötila laskee. Mutta kosteusprosentti kasvaa huimasti ja sen ihminen aistii lämpimänä.
      Mitä enemmän vettä kiukaalle heittelee niin sitä kylmemmäksi saunan ilma jäähtyy. Jos oikein paljon heittelee vettä kiukaalle niin se jäätyy ja sitä myöten jäätyy myös ilma saunassa.

      • Anonyymi

        Kas kun saunan lämpömittari ei reagoi siihen lämmön vähenemiseen, että heitetään ämpärillinen vettä kiukaalle...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas kun saunan lämpömittari ei reagoi siihen lämmön vähenemiseen, että heitetään ämpärillinen vettä kiukaalle...

        Meidän lämpömittarissa lämpö lisääntyy, kun vesihöyry saavuttaa mittarin.

        Eivät taida ymmärtää toimia fysiikan - eiku palstan ateistien lakien mukaan? ;)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Meidän lämpömittarissa lämpö lisääntyy, kun vesihöyry saavuttaa mittarin.

        Eivät taida ymmärtää toimia fysiikan - eiku palstan ateistien lakien mukaan? ;)

        Saunassa kannattaa pierrä, koska pieru on vain 37-asteista, mikä alentaa sata-asteista ilmapiiriä. Pieru tekee löylystä miellyttävää. Lisäksi pieru ei löylyssä haise, mikä viihdyttää muita lauteilla istuksijoita. Kannattaa pierrä löylyissä jo tänään. Ilmaiskaa lähimmäisrakkautenne pieremällä!!! Se on paljon parempi tapa kuin puhua lähimmäisenne korvat täyteen paskaa.


    • Anonyymi

      Testasin.

      Ennen löylyä lämpötila oli 77 astetta.

      Löylyssä se nousi noin 80-81 asteeseen.

      Kuuma vesihöyry siis nostaa lämpötilaa lauteilla, koska lämpöä vapautuu hetkellisesti kiukaasta enemmän kuin jos vettä ei kiukaalle heitettäisi.

      • Anonyymi

        Osta muovivihta, nii saat lämpövä. Kuha rupsuttelet.


      • ”Kuuma vesihöyry siis nostaa lämpötilaa lauteilla…”

        Höpsistä, vasta höyryn tiivistyminen vapauttaa energiaa ja nostaa lämpötilaa. Löylyn heittäminen ei nosta lämpötilaa. Ei edes silloin kun laitat lämpömittarin kiukaan päälle ja huomaat löylyn heiton jälkeen mittarissa lämpötilan nousun. Se lämpötilan nousu johtuu siitä, että höyrystynyt löylyvesi tiivistyy mittarissa takaisin vedeksi ja nostaa lämpötilaa.


    • Anonyymi

      "Mitä tapahtuu, kun heitetään vettä kiukaalle?"

      Silloin tietenkin kustaan kiukaalle. Se on vanha juutalainen tapa.
      Kamelitkin viihtyvät silloin löylyissä ja spitaali paranee.

    • Anonyymi

      Jeesus kautta jokainen pelastuu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      310
      3513
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1659
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1415
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1280
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      49
      1202
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      177
      1129
    Aihe