http://www.paperiliitto.fi/paperiliitto/suomeksi/TES/vuorojasaunalisat.php
Kertokaahan mikä v***u on saunalisä
22
9814
Vastaukset
- jepjep
Jos esim lauantai on pyhäpäivä, niin perjantaille maksetaan palkkaan saunalisä.
Huonosti ovat ennen neuvotelleet. Ei taida olla saaneet läpi krapulalisää, eli jos tulis krapulassa duuniin, pitäs maksaa siitä lisää..- kettuuntunut duunari
Niinpä. Duunia painetaan muillakin aloilla pyhäpäivisin ja ympäri vuoden, mutta ei mitään saunalisiä maksella.
Toivottavasti ei nyt mitään tulkilakkoja paperityöläisten takia viritellä. Kyllä niiden olisi jo aikakin tulla muiden duunareiden tasolle. - sama
kettuuntunut duunari kirjoitti:
Niinpä. Duunia painetaan muillakin aloilla pyhäpäivisin ja ympäri vuoden, mutta ei mitään saunalisiä maksella.
Toivottavasti ei nyt mitään tulkilakkoja paperityöläisten takia viritellä. Kyllä niiden olisi jo aikakin tulla muiden duunareiden tasolle.lisä löytyy metallin TESsistä lauantailisän nimellä ja varmaan lähes jokaisella alalla maksetaan joku lisäkorvaus lauantaityöstä, paperilla se nyt vaan on saunalisäksi nimetty erillistä lauantailisää ei paperin sopimuksista löydy...
(ote metalliliiton TESsistä)
Keskeytymättömässä kolmivuorotyössä sekä jatkuvassa kaksi- tai yksivuorotyössä työskentelevälle työntekijälle maksetaan hänen kultakin lauantaityövuorokauden aikana tekemältään säännöllisen työajan tunnilta erillinen lisä, jonka suuruus on 181 senttiä/h sen palkanmaksukauden alusta, jonka alkamispäivä on 1.3.2005 tai lähinnä sen jälkeen.
Sen palkanmaksukauden alusta, jonka alkamispäivä on 1.6.2006 tai lähinnä sen jälkeen lisän suuruus on 184 senttiä/h.
Että silleen... - köyhä saunaton
sama kirjoitti:
lisä löytyy metallin TESsistä lauantailisän nimellä ja varmaan lähes jokaisella alalla maksetaan joku lisäkorvaus lauantaityöstä, paperilla se nyt vaan on saunalisäksi nimetty erillistä lauantailisää ei paperin sopimuksista löydy...
(ote metalliliiton TESsistä)
Keskeytymättömässä kolmivuorotyössä sekä jatkuvassa kaksi- tai yksivuorotyössä työskentelevälle työntekijälle maksetaan hänen kultakin lauantaityövuorokauden aikana tekemältään säännöllisen työajan tunnilta erillinen lisä, jonka suuruus on 181 senttiä/h sen palkanmaksukauden alusta, jonka alkamispäivä on 1.3.2005 tai lähinnä sen jälkeen.
Sen palkanmaksukauden alusta, jonka alkamispäivä on 1.6.2006 tai lähinnä sen jälkeen lisän suuruus on 184 senttiä/h.
Että silleen...Eipä vaan maksetankaan lauantaityöstä mitään lisiä, eikä lähestulkoonkaan jokaisella alalla, ei edes metallissa.
Elektroniikkateollisuus tekee ns. neljää vuoroa pääsääntöisesti, jolloin vuorot keskeytyvät sunnuntaipäiväksi. Mitään ylimäräisiä lisiä ei makseta lauantaityöstä, ainoastaan ilta- ja yövuorolisä.
- Oot
No se on se palkanlisä mikä muilta on syöty pois. Ostovoima on suomessa eu maiden heikoin.
- tää on toiseksi paras
juttu minkä olen näiden paperimiesten sopimuksista kuullut. Paras on se, että kun työantaja investoi tehtaalla, niin investoinnin seurauksena poistuvat työpaikat myydään palkankorotuksina. Vittu mitä meininkiä. Ei tässä kyllä enää voi pelkkiä paperimiehiä sormella osoittaa. Työantajan täytyy olla yhtä tyhmä. Ei nämä muuten ois läpi menneet...
- yleislakkoon
samat edut:
1. Lauantain ja juhlapäivän aaton klo 6.00 sekä sunnuntain ja juhlapäivän klo 6.00 välisenä aikana maksetaan työntekijälle kultakin työtunnilta erillisenä lisänä saunalisä, joka on 22,5 % paperiteollisuuden ensimmäisen vuosineljänneksen keskituntiansiosta (Paperiteollisuuden palkkatilasto sarakkeet F ja H yhteenlaskettuna).
Peräkkäisinä aatto- ja lauantaipäivänä saunalisä maksetaan ainoastaan ensimmäiseltä. Saunalisälle maksetaan työehtosopimuksen edellyttämät seisokki- ja ylityökorotukset.
Muist. 1. Ensimmäisen neljänneksen perusteella määräytyvää saunalisää sovelletaan neljännen vuosineljänneksen alusta lukien.
- Tutkain
http://www.paperiliitto.fi/paperiliitto/suomeksi/TES/18.php
PS Tuostahan voidaan näppärästi laskea, että paperiteollisuuden keskituntiansio viime vuoden lopulla oli Saunalisän perusteella 3,13€ /0.225 = 13.91 €/h, eli keskimääräinen palkka päivävuorossa on 2225,60 €/kk tai n. 28 000 €/v.
Yövuorolisän perusteella keskimääräinen palkka olisi ollut 1,47 €/h /0.125 13,92€/h ja iltavuorolisän perusteella 0,97 €/h /13.85€/h.
aaaviiivyyyvvv 3-vuororytmillä ilman ylitöitä tai sauna- ja sunnuntailisiä vuoropalkka olisi (3 3*1.07 3*1.125)/9 = 6.5% korkeampi. Eli 2370.26 €/kk tai 30 000 €/v.- tosi näppärä
Kiitokset. Itsellenikin tuli sama mieleen, mutta en laiskana viitsinyt alkaa laskea. :)
Ei tuon riidan tosiaankaan voi uskoa olevan palkoista kiinni, vaan muut asiat taitavat olla kyseessä. On tuollainen saunalisä kuitenkin aika omituinen nykypäivänä. - pidä paikkaansa
noi sun laskelmat siis. Paperimies saa n.50000 euroa vuodessa ilman ylitöitä,laske nyt siitä sit paljon se saa kuussa. Ja tämä on faktatietoo,on niin moni tuttava paperimies ja olen nähnyt niitä tilinauhoja,todellakin tiedän mistä puhun! (Itse en työskentele alalla) Mutta en ole kateellinen ´heille,kun tiedän mitä se on käydä kolmivuorotyössä ja pyhinä töissä. Ja kaikki kateelliset vaan haukkuu ja paperimiesten pitäs suostuu kaikkeen palkkojen takia.Muutama ystävä on suunnitellut tosissaan alan vaihtoa.
- edelliseen
pidä paikkaansa kirjoitti:
noi sun laskelmat siis. Paperimies saa n.50000 euroa vuodessa ilman ylitöitä,laske nyt siitä sit paljon se saa kuussa. Ja tämä on faktatietoo,on niin moni tuttava paperimies ja olen nähnyt niitä tilinauhoja,todellakin tiedän mistä puhun! (Itse en työskentele alalla) Mutta en ole kateellinen ´heille,kun tiedän mitä se on käydä kolmivuorotyössä ja pyhinä töissä. Ja kaikki kateelliset vaan haukkuu ja paperimiesten pitäs suostuu kaikkeen palkkojen takia.Muutama ystävä on suunnitellut tosissaan alan vaihtoa.
eräällä ystävälläni joka on määräaikainen paperitehtaalla on keskituntiansia n.16 euroa kuussa,siis kun lisät on laskettu mukaan. Vakituisilla on keskituntiansio n.18 euroa.
- ............
edelliseen kirjoitti:
eräällä ystävälläni joka on määräaikainen paperitehtaalla on keskituntiansia n.16 euroa kuussa,siis kun lisät on laskettu mukaan. Vakituisilla on keskituntiansio n.18 euroa.
kirjotin äsken et keskituntiansio on n.16 euroa kuussa,tarkotin tietenkin et tunnissa.
- ajattelin
............ kirjoitti:
kirjotin äsken et keskituntiansio on n.16 euroa kuussa,tarkotin tietenkin et tunnissa.
Ajattelin, että ystäväsi on Venäjällä tai Kiinassa töissä.
- pidä paikkaansa
ajattelin kirjoitti:
Ajattelin, että ystäväsi on Venäjällä tai Kiinassa töissä.
minkä perusteella päättelet et ystäväni on venäjällä tai kiinassa töissä? Kuule ihan suomessa on.
- ajattelin
minkä perusteella päättelet et ystäväni on venäjällä tai kiinassa töissä? Kuule ihan suomessa on.
No kun kuukausipalkka on 10 euroa. Vai saako ne senkään vertaa, siis kollegasi kiinan tai venäjän paperitehtaassa?
- Tutkain
50000€/v tekee tollaset 4000€/kk.
Ota huomioon, että tuossa 13,93€/h palkassa on myös siivoojat ym. perustyötä tekevät. Vaativimmissa hommissa keskipalkka voi hyvinkin olla yli 17-18 €/h. Toisaalta pelkät tupo-korotukset nostavat palkkaa 10% 3-4 vuodessa. Eli tasaisella palkkakehityksellä 20% sieltä. 18€/h *1.2 = n. 22€/h = n. 44 000 €/v ilman ylitöitä. Ja paperissa on tupo-korotukset olleet keskimääräistä suurempia. 50 000 €/v vuorotyössä ilman ylitöitä ei ole mikään mahdottomuus. - sä revit
ajattelin kirjoitti:
No kun kuukausipalkka on 10 euroa. Vai saako ne senkään vertaa, siis kollegasi kiinan tai venäjän paperitehtaassa?
ton 10 euroa? Kehottaisin käymään peruskoulun uudestaan! Ja niinku sanoin en itse ole paperialalla.
- lukihäiriö
sä revit kirjoitti:
ton 10 euroa? Kehottaisin käymään peruskoulun uudestaan! Ja niinku sanoin en itse ole paperialalla.
Sen kiinalaisen ystäväsi kuukausipalkka on kuitenkin kovin pieni. Ihmekös että paperitehtaita sinne perustetaan.
- paperiliitto
Onko paperimiehillä saunalisän lisäksi myös olut- ja makkaralisä? Eihän se sauna ilman olutta ja makkaraa ole mitään.
- Einari
Klapilisä se vasta hauska olikin. Ennen tehtailta sai jämäpuuta saunapuuksi, mutta sähkökiukaan omistajat kokivat niin suurta vääryyttä, että puut alettiin maksamaan rahana.
- Anonyymi
Suomi24.
- Anonyymi
Aivan, kaivetaan 15 vuotta vanha keskustelu esille vain jotta päästään pöyristymään "keskustelun tasosta".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1522545Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131101Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849