Akun korjaaminen

Anonyymi-ap

Akkuja korjaavia firmoja alkaa syntyä Sumeenkin.
https://www.youtube.com/watch?v=opSMQPAbB6c

Teslan Model S akun modulin hinta käytettynä n. 1000e (akussa 16 modulia). Modulin tai useamman vaihto 1-2 päivän työ eli 2-3000e työtä enimmillään.

Aku korjaaminen siis n. 3000e.

9

61

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Akun pitäminen balanssissa on vaikeaa. Saa nähdä miten kestää jos moduulien ikääntyminen ei ole samalaista.

    • Anonyymi

      Nostan kyllä hattua kaverille että on asiaan perehtynyt, mutta näen tuossa touhussa muutaman huonon jutun.

      -tuo ei sinänsä ole korjaamista vaan modulin vaihtoa käytettyyn, joka voi kestää tai olla kestämättä
      -korjaamiseksi sanoisin yksittäisten viallisten 18650-akkukennojan vaihtamista, mutta se on rakenteesta johtuen ilmeisen vaikeaa ellei mahdotonta
      -käytetyn modulin vaihto ei ole aivan ilmaista, puhutaan tuhansista euroista, sille rahalle tulisi saada jonkinlainen takuu toimivuudesta
      -uudemmissa tesloissa rakenne on erilainen, eikä ole ilmeisesti laisinkaan avattavissa

      • Anonyymi

        Sitähän se "korjaaminen" vanhoissa polttisautoissakin useimmiten on että jos joku isompi vika tulee se korjataan vaihtamalla purkaamolta haettu ehjä käytetty osa tilalle. Viallinen moduuli on nopeasti tunnistettavissa ja vaihdettavissa kuin että alat yhden moduulin sadoista kennoista haarukoimaan mikä niistä on hajalla. Toisaalta viallisen moduulinen eheyttämiseen kennoja vaihtamalla voi kehittyä omat nyrkkipajansa. Sitä odotellessa viallisen moduulien jatkokäyttönä joko kierrätys tehtaalle, taipurku kennoiksi muihin projekteihin

        4680 kennoihin perustuva kantava akkurakenne on umpeen vaahtomuovitettu mikä tekee korjauksista hyvin hankalaa. LFP-tesloissa on taas CATLin prismaattiset lifepokennot ihan siistissä rivissä ja korjaus voidaan tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitähän se "korjaaminen" vanhoissa polttisautoissakin useimmiten on että jos joku isompi vika tulee se korjataan vaihtamalla purkaamolta haettu ehjä käytetty osa tilalle. Viallinen moduuli on nopeasti tunnistettavissa ja vaihdettavissa kuin että alat yhden moduulin sadoista kennoista haarukoimaan mikä niistä on hajalla. Toisaalta viallisen moduulinen eheyttämiseen kennoja vaihtamalla voi kehittyä omat nyrkkipajansa. Sitä odotellessa viallisen moduulien jatkokäyttönä joko kierrätys tehtaalle, taipurku kennoiksi muihin projekteihin

        4680 kennoihin perustuva kantava akkurakenne on umpeen vaahtomuovitettu mikä tekee korjauksista hyvin hankalaa. LFP-tesloissa on taas CATLin prismaattiset lifepokennot ihan siistissä rivissä ja korjaus voidaan tehdä.

        "Sitähän se "korjaaminen" vanhoissa polttisautoissakin useimmiten on että jos joku isompi vika tulee se korjataan vaihtamalla purkaamolta haettu ehjä käytetty osa tilalle."

        Aivan totta, sillä erolla että se osa maksaa ehkä satasen ja vaihtaminen toisen satasen.

        " Viallinen moduuli on nopeasti tunnistettavissa ja vaihdettavissa kuin että alat yhden moduulin sadoista kennoista haarukoimaan mikä niistä on hajalla. "

        On toki, mutta... onhan se 18650-kennostokin jaettu vielä "lohkoihin" siinä modulissa. Koestat erikseen jokaisen lohkon, oliko niitä 6 vai 7 ja sen jälkeen pääset tarkemmin tutkimaan yksittäisiä 18650-kennoja.

        Hommaa rajoittanee se, että noihin ei taida päästä sähköisesti kovinkaan hyvin käsiksi ja se vaihtokin taitaa olla nykyosaamisella lähes mahdotonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sitähän se "korjaaminen" vanhoissa polttisautoissakin useimmiten on että jos joku isompi vika tulee se korjataan vaihtamalla purkaamolta haettu ehjä käytetty osa tilalle."

        Aivan totta, sillä erolla että se osa maksaa ehkä satasen ja vaihtaminen toisen satasen.

        " Viallinen moduuli on nopeasti tunnistettavissa ja vaihdettavissa kuin että alat yhden moduulin sadoista kennoista haarukoimaan mikä niistä on hajalla. "

        On toki, mutta... onhan se 18650-kennostokin jaettu vielä "lohkoihin" siinä modulissa. Koestat erikseen jokaisen lohkon, oliko niitä 6 vai 7 ja sen jälkeen pääset tarkemmin tutkimaan yksittäisiä 18650-kennoja.

        Hommaa rajoittanee se, että noihin ei taida päästä sähköisesti kovinkaan hyvin käsiksi ja se vaihtokin taitaa olla nykyosaamisella lähes mahdotonta.

        Kennon vaihtaminen esim tesla-moduuliin on aikalailla tehtävä mahdoton purkamatta koko moduulia. Mutta ainakin varhaisemmissa malleissa viallisen kennon eristämiseen pois virtapiiristä riittää kennon toiseen napaan juotetun sulakkeena toimivan ohuen langan katkaiseminen. Koska moduulissakin on satoja kennoja ei yhden toiminnasta poisottaminen vielä tunnu juurikaan missään. Ja näin niitä korjaillaan.

        https://www.youtube.com/watch?v=F-B_8oMZNeI


    • Anonyymi

      No sen räjäytetyn teslan akku korjattiin ja silti piti räjäyttää. Kai tuolla pari vuotta saa lisäaikaa vrt. akkupölynimurien kennotukset yhden kun vaihtaa niin kohta hajoaa toinen kun kennot ratsastaa.

      • Anonyymi

        Taas näitä jotka ei tiedä akkutekniikasta eikä akkujen hallinasta yhtään mitään ja kuitenkin tullaan esittämään miten asiat on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas näitä jotka ei tiedä akkutekniikasta eikä akkujen hallinasta yhtään mitään ja kuitenkin tullaan esittämään miten asiat on.

        Arvostettu tesla hakkeri Jason Hughes on kovin eri mieltä ässän akun korjaamisesta moduuleita vaihtamalla. Ei kuulemma pysy balanssissa vaikka aluksi näyttää todella hyvältä. Lukekaa twitter ketju https://twitter.com/wk057/status/1437607772959428608

        "Et voi vaihtaa yksittäisiä moduuleja S/X-paketissa. Ei ole mitään keinoa sovittaa niitä tarpeeksi hyvin pitkäaikaista korjausta varten. Voi kestää muutaman kuukauden, mutta kuolee aina uudelleen. Kokeiltu puoli tusinaa kertaa. Paras kesto oli noin vuosi."

        Kaverilla on tietotaitoa taisi tehdä ensimäisten joukossa offgrid storagen teslan moduuleilla itse suunnitellut bmssät sun muut. Nettisivut löytyy https://057tech.com/solar


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2671
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1228
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1125
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      998
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      964
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      939
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      13
      855
    8. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      845
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      845
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      39
      822
    Aihe