Lapset

Jeps

Olen miettinyt yhtä asiaa. Jotkut papit ja myös jotkut lestaatiolaiset luulevat että ne lapset jotka kuolevat ennen kun ehtivät saada nimeä ei pääse taivaaseen...! Miten tuolla tavalla voi edes ajatella...! Jos taivaassa ei ole ne lapset niin ei ole muitakaan. En vain ymmärrä jonkun ajattelua.

48

3219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tunnustuskirjoista. Augsburgin tunnustus.
      II Perisynti
      Edelleen seurakuntamme opettavat, että Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä pahan himon hallitsemina, ja että tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan.

      Seurakuntamme tuomitsevat pelagiolaiset ja muut 8, jotka väittävät ettei perisynti ole synti ja kaventaakseen Kristuksen ansiota ja hänen hyville teoilleen kuuluvaa arvoa katsovat ihmisen voivan tulla omilla järjen voimillaan vanhurskaaksi Jumalan edessä.

      • Katekeetta

        Ev.Lut-kirkkokunnassakin ( ei Lutherin ) yleisesti esiintyvä käsitys, että kastamaton lapsi on perkeleen oma. Tästä on myös kirkkoisiltä ( Augustiinus ) periytyvä käsitys ja tarve ns. "hätäkasteesta".
        Näin käy, kun ihmisen autuus ja vieläpä vanhurskautus rakennetaan sakramenttien päälle; sakramenttien, joista Martti Luther sanoo,ettei sakramentti meitä vanhurskauta vaan sakramentin usko!
        Tosin jokainen maailmaan syntyvä ihmislapsi on perisynnin turmeluksesta osallinen, mutta ei häntä kaste pelasta, vaan se salattu usko, jota hän Jumalan lahjana kantaa sydämellään. Vasta synti alkaa erottamaan häntä jumalasta!
        Sinä ehkä sanot, että onhan hänellä syntiä; perisynti! Kyllä, perisyntikin on kadottavaiseksi synniksi luettava meidän luterialaisenkin opinkäsityksemme mukaan. Mutta tämän synnin on Jumalan Poika myös ottanut edesvastauksensa päälle ja niin ollen on "viattomuuden" tilassa oleva pieni lapsikin yhdistetty tämän lunastuksen osallisuuteen sen (meiltä) salatun uskon kautta, jota hän syntymälahjana saa kantaa sydämellään. Enkä ole minäkään yhdenkän tällaisen lapsen kuullut kieltävän uskoansa. Ja juuri tässä on lasten vanhemmilla, kummeilla ja kaikilla kristityillä suuri työ, että tämä lapsen usko säilyisi ihmisessä.
        Raamattu myös opettaa meitä Vapahtajan omilla sanoilla, että lapset uskovat Hänen päällensä ja vaatii vielä opetuslapsiaankin tulemaan lasten kaltaisiksi, sillä senkaltaisten on taivaan valtakunta.
        Se opettaa myös, ettei kaste ihmisiä pelastanut, vaan että pelastetut kastettiin. Filippus sanoi Etiopian korkealle virkamiehelle, jolle hän selitti myös Raamatun kirjoituksia Kristuksesta, ja joka pyysi häneltä kastetta: "Jos sinä sydämestäs uskot.." Saatuaan tältä myöntävän vastauksen uskosta tähän Kristukseen vei Filippus hänet kasteelle. Huomaa, että tässäkin usko käy kasteen edellä!
        Ja mitä Vapahtajan kastekäsky edellyttää; Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä nimeen Isän, Pojan ja Pyhän Hengen ja opettamalla heitä pitämään kaikki ,mitä minä olen käskenyt".
        Kaste ei siis tee näitä pienokaisia Jumalan lapseksi; sitä he ovat jo sitä sen lunastusarmon kautta sen uskon osallisuudessa josta yllä on mainittu. Mutta oikein toteutettuna ja liitettynä vapahtajan käskyyn, tekee heistä Hänen opetuslapsiansa.
        Mitä sitten kaste on? Pietarin sanain jälkeen se on hyvän omantunnon liitto Jumalan kanssa. Tämä hyvä omatunto säilyy ihmisessä Jumalan Sanan kuuliaisuuden ja seuraamisen kautta. Siksi Jeesus käskee opettamaan kastetuita pitämään Hänen käskynsä.
        Jumala on aina liitossansa ollut ja on vahva, mutta ihminen on liittonsa rikkoja. Siksi Luther sanoo: "Jos olet kasteen liittosi rikkonut, niin tee parannus ja palaja jälleen kasteen liittoon ja niin olet taas uusi pyhimys"!


      • käppäilijä

        pimeän harhaopin kannattajan

        huh huh!


      • SE ON

        Joka USKOO ja kastetaan pelastuu! Huomaa Raamatun sanajärjestys. Ja kasteella ei tarkoiteta ainoastaan papin suorittamaa vesikastetta, vaan Pyhän Hengen tulikastetta.


      • Katekeetta
        SE ON kirjoitti:

        Joka USKOO ja kastetaan pelastuu! Huomaa Raamatun sanajärjestys. Ja kasteella ei tarkoiteta ainoastaan papin suorittamaa vesikastetta, vaan Pyhän Hengen tulikastetta.

        ...mutta joka ei usko se kadotetaan! Siis, uskon puuttuminen kadottaa, ei kasteen puutos! Näi siis Raamattu opettaa tällä kohtaa.


    • luterilainen-lukija

      Niin se vaan on, että Jumala armostansa antaa ymmärrystä. Jää vain nöyränä odottamaan.

    • Nastaboi

      Ja valitettavan monet lestadiolaiset luulevat, että se suuri joukko kaikista kansoista tarkoittaa nimenomaan kaikkia niitä lapsia, jotka ovat kuolleet kehitysmaissa alle seitsenvuotiaina. Eikä esimerkiksi niitä miljoonia Kristukseen uskovia aikuisia kaikkialla maailmassa.

      Mitäs tähän sanot?

      • käppäilijä

        aikuisia, ellei sitä määrää satu olemaan riittävän syvällä tavalla kehitysvammaisia aikuisia.

        PYHÄN MATTEUKSEN EVANKELIUMI
        18 LUKU
        "1. Sillä hetkellä tulivat opetuslapset Jesuksen tykö, sanoen: kuka siis on suurin taivaan valtakunnassa?
        2. Ja Jesus kutsui tykönsä lapsen, ja asetti sen heidän keskellensä,
        3. Ja sanoi: totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle taivaan valtakuntaan.
        4. Sentähden joka itsensä alentaa niinkuin tämä lapsi, se on suurin taivaan valtakunnassa.
        5. Ja joka holhoo senkaltaisen lapsen minun nimeeni, hän holhoo minun.
        6. Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen.
        7. Voi maailmaa pahennusten tähden, sillä pahennukset kumminkin tulevat! Voi kuitenkin sitä ihmistä, jonka kautta pahennus tulee!
        8. Mutta jos kätes taikka jalkas pahentaa sinun, niin leikkaa ne pois, ja heitä pois tyköäs. Parempi on sinun elämään sisälle mennä ontuvana taikka raajarikkona, kuin että sinulla olis kaksi kättä eli kaksi jalkaa, ja sinä heitettäisiin ijankaikkiseen tuleen.
        9. Ja jos silmäs pahentaa sinun, niin puhkaise se ulos, ja heitä pois tyköäs. Parempi on sinun silmäpuolena elämään sisälle mennä, kuin että sinulla olis kaksi silmää, ja sinä heitettäisiin helvetin tuleen.
        10. Katsokaat, ettette katso ylön yhtäkään näistä pienimmistä; sillä minä sanon teille: heidän enkelinsä taivaissa näkevät aina minun isäni kasvot, joka on taivaissa.
        11. Sillä Ihmisen Poika tuli autuaaksi tekemään sitä, mikä kadonnut oli."


      • J. Juteini
        käppäilijä kirjoitti:

        aikuisia, ellei sitä määrää satu olemaan riittävän syvällä tavalla kehitysvammaisia aikuisia.

        PYHÄN MATTEUKSEN EVANKELIUMI
        18 LUKU
        "1. Sillä hetkellä tulivat opetuslapset Jesuksen tykö, sanoen: kuka siis on suurin taivaan valtakunnassa?
        2. Ja Jesus kutsui tykönsä lapsen, ja asetti sen heidän keskellensä,
        3. Ja sanoi: totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle taivaan valtakuntaan.
        4. Sentähden joka itsensä alentaa niinkuin tämä lapsi, se on suurin taivaan valtakunnassa.
        5. Ja joka holhoo senkaltaisen lapsen minun nimeeni, hän holhoo minun.
        6. Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen.
        7. Voi maailmaa pahennusten tähden, sillä pahennukset kumminkin tulevat! Voi kuitenkin sitä ihmistä, jonka kautta pahennus tulee!
        8. Mutta jos kätes taikka jalkas pahentaa sinun, niin leikkaa ne pois, ja heitä pois tyköäs. Parempi on sinun elämään sisälle mennä ontuvana taikka raajarikkona, kuin että sinulla olis kaksi kättä eli kaksi jalkaa, ja sinä heitettäisiin ijankaikkiseen tuleen.
        9. Ja jos silmäs pahentaa sinun, niin puhkaise se ulos, ja heitä pois tyköäs. Parempi on sinun silmäpuolena elämään sisälle mennä, kuin että sinulla olis kaksi silmää, ja sinä heitettäisiin helvetin tuleen.
        10. Katsokaat, ettette katso ylön yhtäkään näistä pienimmistä; sillä minä sanon teille: heidän enkelinsä taivaissa näkevät aina minun isäni kasvot, joka on taivaissa.
        11. Sillä Ihmisen Poika tuli autuaaksi tekemään sitä, mikä kadonnut oli."

        Älä sinä ryhdy karsimaan Kristuksen verellä ostetuita Jeesuksen lampaita, ettei sinulle kävisi kerran huonosti.

        Rukoile ihmispoloinen Jumalaa että pääsisit näistä omanvanhurskauden siteistäsi
        kiittämään Kristusta, yhdessä kaikkien Jeesuksen verellä ostettujen kanssa.


      • Hutu

        Mistä olet saanut noin viisaita ajatuksia kokoon.


      • heh heh
        J. Juteini kirjoitti:

        Älä sinä ryhdy karsimaan Kristuksen verellä ostetuita Jeesuksen lampaita, ettei sinulle kävisi kerran huonosti.

        Rukoile ihmispoloinen Jumalaa että pääsisit näistä omanvanhurskauden siteistäsi
        kiittämään Kristusta, yhdessä kaikkien Jeesuksen verellä ostettujen kanssa.

        Tuollainen oppi on suoraan jostakin helluntailaisten oppikirjoista, ei raamattu eikä Martti velikään tuolleen ole opettanut. Aina on ollut vain pieni joukko joka on seurannut Herraa ja Mestaria Jeesusta. Juteinin omat kootut selitykset. Perustele tuollaiset miljardin raamatulla.


      • Jutila
        Hutu kirjoitti:

        Mistä olet saanut noin viisaita ajatuksia kokoon.

        Samoja ekslusiivisia harhojaan päivästä päivään.
        Nastaboilla on Raamattu ja hän uskookin siihen.
        Siellähän se sanotaan ilmestyskirjassa selkeästi:

        Ilm. 5:8   Ja kun se oli ottanut kirjan, niin ne neljä olentoa ja kaksikymmentä neljä vanhinta lankesivat Karitsan eteen, ja heillä oli kantele kullakin, ja heillä oli kultaiset maljat täynnä suitsutuksia, jotka ovat pyhien rukoukset,
        Ilm. 5:9   ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista
        Ilm. 5:10   ja tehnyt heidät meidän Jumalallemme kuningaskunnaksi ja papeiksi, ja he tulevat hallitsemaan maan päällä."

        Ilm. 5:11   Ja minä näin, ja minä kuulin monien enkelien äänen valtaistuimen ja olentojen ja vanhinten ympäriltä,

        --------------------------------
        ..ja heidän lukunsa oli kymmenentuhatta kertaa kymmenentuhatta ja tuhat kertaa tuhat,
        --------------------------------

        Ilm. 5:12   ja he sanoivat suurella äänellä:

        "Karitsa, joka on teurastettu, on arvollinen saamaan voiman ja rikkauden ja viisauden ja väkevyyden ja kunnian ja kirkkauden ja ylistyksen."

        Ilm. 5:13   Ja kaikkien luotujen, jotka ovat taivaassa ja maan päällä ja maan alla ja meren päällä, ja kaikkien niissä olevain minä kuulin sanovan: "Hänelle, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalle ylistys ja kunnia ja kirkkaus ja valta aina ja iankaikkisesti!"

        Ilm. 5:14   Ja ne neljä olentoa sanoivat: "Amen", ja vanhimmat lankesivat kasvoilleen ja kumartaen rukoilivat.

        Ilm. 6:1   Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi yhden niistä seitsemästä sinetistä, ja kuulin yhden niistä neljästä olennosta sanovan niinkuin ukkosen äänellä: "Tule!"

        Ilm. 6:2   Ja minä näin, ja katso: valkea hevonen; ja sen selässä istuvalla oli jousi, ja hänelle annettiin seppele, ja...

        ****************************************
        *...hän lähti voittajana ja voittamaan.*
        ****************************************


      • heh heh
        Jutila kirjoitti:

        Samoja ekslusiivisia harhojaan päivästä päivään.
        Nastaboilla on Raamattu ja hän uskookin siihen.
        Siellähän se sanotaan ilmestyskirjassa selkeästi:

        Ilm. 5:8   Ja kun se oli ottanut kirjan, niin ne neljä olentoa ja kaksikymmentä neljä vanhinta lankesivat Karitsan eteen, ja heillä oli kantele kullakin, ja heillä oli kultaiset maljat täynnä suitsutuksia, jotka ovat pyhien rukoukset,
        Ilm. 5:9   ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista
        Ilm. 5:10   ja tehnyt heidät meidän Jumalallemme kuningaskunnaksi ja papeiksi, ja he tulevat hallitsemaan maan päällä."

        Ilm. 5:11   Ja minä näin, ja minä kuulin monien enkelien äänen valtaistuimen ja olentojen ja vanhinten ympäriltä,

        --------------------------------
        ..ja heidän lukunsa oli kymmenentuhatta kertaa kymmenentuhatta ja tuhat kertaa tuhat,
        --------------------------------

        Ilm. 5:12   ja he sanoivat suurella äänellä:

        "Karitsa, joka on teurastettu, on arvollinen saamaan voiman ja rikkauden ja viisauden ja väkevyyden ja kunnian ja kirkkauden ja ylistyksen."

        Ilm. 5:13   Ja kaikkien luotujen, jotka ovat taivaassa ja maan päällä ja maan alla ja meren päällä, ja kaikkien niissä olevain minä kuulin sanovan: "Hänelle, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalle ylistys ja kunnia ja kirkkaus ja valta aina ja iankaikkisesti!"

        Ilm. 5:14   Ja ne neljä olentoa sanoivat: "Amen", ja vanhimmat lankesivat kasvoilleen ja kumartaen rukoilivat.

        Ilm. 6:1   Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi yhden niistä seitsemästä sinetistä, ja kuulin yhden niistä neljästä olennosta sanovan niinkuin ukkosen äänellä: "Tule!"

        Ilm. 6:2   Ja minä näin, ja katso: valkea hevonen; ja sen selässä istuvalla oli jousi, ja hänelle annettiin seppele, ja...

        ****************************************
        *...hän lähti voittajana ja voittamaan.*
        ****************************************

        Lempäälän mies vauhdissa


      • J. Juteini
        heh heh kirjoitti:

        Tuollainen oppi on suoraan jostakin helluntailaisten oppikirjoista, ei raamattu eikä Martti velikään tuolleen ole opettanut. Aina on ollut vain pieni joukko joka on seurannut Herraa ja Mestaria Jeesusta. Juteinin omat kootut selitykset. Perustele tuollaiset miljardin raamatulla.

        Toistelet vain uskollisesti seurakunnassasi kuulemiasi valheita.

        Martti Luther:

        Jumalan sana on näet olemukseltaan sellainen, että se poistaa oppia koskevan erimielisyyden ja aikaansaa sydänten ja ajatusten yksimielisyyden.

        Silloin on Jumala valmistanut itselleen soveliaan kansan.

        Saatana pyrkii tosin tekemään parhaansa synnyttääkseen epäsopua ja herättää sen tähden niin monia hurmahenkiä. Yksimielisyys kuuluu kuitenkin vain niille, jotka kääntyvät hänen vallastaan eikä lainkaan muille.
        WA 27, 215. A. H.

        Toinen kappale on nimeltään »Hengen yhteys».

        Kristillinen usko pyrkii näet yhdistämään sydämet toisiinsa, että ne olisivat täysin yksimielisiä ja tahtoisivat vain samaa... Hengen yhteydestä puhuu myös pyhä Paavali usein kirjeissään (Room. 12:6; 1. Kor. 12:4 s.; Ef. 4:3).

        Erityisesti hän neuvoo meitä tähän viimeksimainitussa kohdassa, kun hän kehottaa meitä vaeltamaan niin, että pyrkisimme säilyttämään »hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä».

        Tällaisen yhteyden saavuttaminen ei voi kuitenkaan olla mahdollista muutoin...

        ....kuin uskon kautta. WA 10, I, 1, 132. A. H.


      • J. Juteini
        J. Juteini kirjoitti:

        Toistelet vain uskollisesti seurakunnassasi kuulemiasi valheita.

        Martti Luther:

        Jumalan sana on näet olemukseltaan sellainen, että se poistaa oppia koskevan erimielisyyden ja aikaansaa sydänten ja ajatusten yksimielisyyden.

        Silloin on Jumala valmistanut itselleen soveliaan kansan.

        Saatana pyrkii tosin tekemään parhaansa synnyttääkseen epäsopua ja herättää sen tähden niin monia hurmahenkiä. Yksimielisyys kuuluu kuitenkin vain niille, jotka kääntyvät hänen vallastaan eikä lainkaan muille.
        WA 27, 215. A. H.

        Toinen kappale on nimeltään »Hengen yhteys».

        Kristillinen usko pyrkii näet yhdistämään sydämet toisiinsa, että ne olisivat täysin yksimielisiä ja tahtoisivat vain samaa... Hengen yhteydestä puhuu myös pyhä Paavali usein kirjeissään (Room. 12:6; 1. Kor. 12:4 s.; Ef. 4:3).

        Erityisesti hän neuvoo meitä tähän viimeksimainitussa kohdassa, kun hän kehottaa meitä vaeltamaan niin, että pyrkisimme säilyttämään »hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä».

        Tällaisen yhteyden saavuttaminen ei voi kuitenkaan olla mahdollista muutoin...

        ....kuin uskon kautta. WA 10, I, 1, 132. A. H.

        Luetko sinä kirjoituksia lainkaan, vai rakenteletko omia mielikuvituksiasi?

        Jumalan sana on kaikkialla maailmassa, se on yksi ja sama kaikkialla, se ei riipu siitä missä päin sinä asut. Jos asut Lempäälässä niin toivottavasti ole tyytyväinen asuinpaikkaasi.

        Jumalan sanaa et sinäkään pysty kuitenkaan muuttamaan. Sen sijaan toivoisin että sinäkin alkaisit tutkimaan ja uskomaan Jumalan sanaan.
        Se tulisi valtavaksi siunaukseksi sinullekin!


      • heh heh kirjoitti:

        Tuollainen oppi on suoraan jostakin helluntailaisten oppikirjoista, ei raamattu eikä Martti velikään tuolleen ole opettanut. Aina on ollut vain pieni joukko joka on seurannut Herraa ja Mestaria Jeesusta. Juteinin omat kootut selitykset. Perustele tuollaiset miljardin raamatulla.

        Ilm:
        9. Tämän jälkeen näin suuren kansanjoukon, niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan. Siinä oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä. He seisoivat valtaistuimen ja Karitsan edessä yllään valkeat vaatteet ja kädessään palmunoksa
        10. ja huusivat kovalla äänellä: - Pelastuksen tuo meidän Jumalamme, hän, joka istuu valtaistuimella, hän ja Karitsa!

        Mahtasko olla muutama miljardi????


      • kerrotaan
        vihne kirjoitti:

        Ilm:
        9. Tämän jälkeen näin suuren kansanjoukon, niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan. Siinä oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä. He seisoivat valtaistuimen ja Karitsan edessä yllään valkeat vaatteet ja kädessään palmunoksa
        10. ja huusivat kovalla äänellä: - Pelastuksen tuo meidän Jumalamme, hän, joka istuu valtaistuimella, hän ja Karitsa!

        Mahtasko olla muutama miljardi????

        kautta aikojen ja kautta maailman elävässä uskossa kuolleista. Heitä on miljardeja.

        Ketjussa kinataan kai nyt par´aikaa elossa olevien elävässä uskossa olevien lukumäärästä.


      • Julis
        kerrotaan kirjoitti:

        kautta aikojen ja kautta maailman elävässä uskossa kuolleista. Heitä on miljardeja.

        Ketjussa kinataan kai nyt par´aikaa elossa olevien elävässä uskossa olevien lukumäärästä.

        Niistä on ihan turha kinata, sillä jotka suullaan tunnustavat, että Jeesus on Herra ja sydämessään uskovat, että Jumala on Kristuksen kuolleista herättänyt, niin he tulevat autuaaksi.
        --------------------------------------
        Pelastukseen ei siis tarvita oman vanhurskauden saatanan, tai omavanhurskaiden ihmisten lupaa lainkaan, mikä on monelle kateelliselle omavanhurskaalle sangen harmillista. Mutta meille jotka uskomme Kristuksen vanhurskauden omaksemme, se on Jumalan suuri lahja.
        --------------------------------------

        Room. 10:8-17   Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.

        Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;

        sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.    

        Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään." Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä;

        sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.

        Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu."

        Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa? Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä?

        Niinkuin kirjoitettu on: "Kuinka suloiset ovat niiden jalat, ....

        ....jotka hyvää sanomaa julistavat!"


        Mutta eivät kaikki ole olleet...

        ********************************
        ***kuuliaisia evankeliumille.***
        ********************************

        Sillä Esaias sanoo: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?" Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen *-Kristuksen-* sanan kautta.

        Näin sanoo Jumalan sana!
        --------------------------------------
        Osa oli kyllä kuuliaisia ihmisopeille ja ristillisyyden neuvoille myös. Mutta ei evankeliumille.

        *) Pimentoon jäi evankeliumin ilosanona,
        joka olisi todistanut heille heidän kaikkien syntiensä anteeksiantamuksen kertasuorituksella Golgatalla.

        KUNHAN HE VAIN OLISIVAT OTTANEET SYNTIENSÄ ANTEEKSIANTAMUKSEN VASTAAN USKOSSA KASTETTUINA.

        MUTTA OLIVAT SEN VERRAN YLPEITÄ, ETTEI HEILLE PELKÄSTÄÄN LAHJA KELVANNUT, VAAN PITI RYHTYÄ ITSE ANSAITSEMAAN JO KERRAN ANSAITTUA AUTUUTTA.

        Kun he eivät tunteneet Jumalan sanaa, niin he kuvittelivat pystyvänsä siihen, ei nyt ihan kokonaan, mutta kuitenkin osittain, ja siksi he olivat omalle vanhurkaudelle hyvin kilttejä ja kyyliaisia lapsia.

        He noudattivat ristillisyyden kaikkia neuvoja, tuntematta kuitenkaan Kristusta, KAIKISTA SYNNEISTÄÄN VAPAHTAJAA HENKILÖKOHTAISESTI.


      • kerrotaan kirjoitti:

        kautta aikojen ja kautta maailman elävässä uskossa kuolleista. Heitä on miljardeja.

        Ketjussa kinataan kai nyt par´aikaa elossa olevien elävässä uskossa olevien lukumäärästä.

        Eihän sitä tarvitse kinata, uskoa vain. Kaikista kansoista ja kielistä ja kansanheimoista. Pitäisi nyt sitten suhteuttaa se harvat valitut muutamassa maassa tähän ilmestykseen ja punastua häpeästä Jumalan edessä. Hän saa nimittäin pelastaa kenet haluaa, me emme sitä voi rajoittaa. Muuten Hän ei olisi Kaikkivaltias. Emmekö mekin tarvitse Kaikkivaltiaan Jumalan. On se lestadiolaistenkin pelastaminen niin kova juttu, ettei siihen muunlainen Jumala kykene.


      • Uskis*
        vihne kirjoitti:

        Eihän sitä tarvitse kinata, uskoa vain. Kaikista kansoista ja kielistä ja kansanheimoista. Pitäisi nyt sitten suhteuttaa se harvat valitut muutamassa maassa tähän ilmestykseen ja punastua häpeästä Jumalan edessä. Hän saa nimittäin pelastaa kenet haluaa, me emme sitä voi rajoittaa. Muuten Hän ei olisi Kaikkivaltias. Emmekö mekin tarvitse Kaikkivaltiaan Jumalan. On se lestadiolaistenkin pelastaminen niin kova juttu, ettei siihen muunlainen Jumala kykene.

        Juuri näinhän se on kun sanoit.

        Monelta lestadiolaiselta räjähtäisi koko tähänastinen oman vanhurskauden rakennus atomeiksi, jos hän uskoisi tuon.

        Kyllähän se on valtava "jyräys" kun omanvanhurskauden suomukset putoavat silmistä, olen sen itse kokenut ja tiedän.

        Sen jälkeinen näky on hämmästyttävä. Yhtäältä Kristuksen kasvojen kirkkaus hämmästyttää, se on niin ihanaa, ja toisaalta ihmisoppien sameus evankeliumin ymmärtämisessä hämmästyttää, suorastaan kauhistuttaa.

        Kuinka ihmispoloinen yleensäkään voi edes kuvitella palastuvansa -osittain omien tekojensa avulla.

        Sehän on Jumalan sanan mukaan täysin mahdoton asia, mutta yrittää vaan pitää siitä huolimatta!

        Voi surkeutta kuitenkin!!!!


      • Helminen
        Jutila kirjoitti:

        Samoja ekslusiivisia harhojaan päivästä päivään.
        Nastaboilla on Raamattu ja hän uskookin siihen.
        Siellähän se sanotaan ilmestyskirjassa selkeästi:

        Ilm. 5:8   Ja kun se oli ottanut kirjan, niin ne neljä olentoa ja kaksikymmentä neljä vanhinta lankesivat Karitsan eteen, ja heillä oli kantele kullakin, ja heillä oli kultaiset maljat täynnä suitsutuksia, jotka ovat pyhien rukoukset,
        Ilm. 5:9   ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista
        Ilm. 5:10   ja tehnyt heidät meidän Jumalallemme kuningaskunnaksi ja papeiksi, ja he tulevat hallitsemaan maan päällä."

        Ilm. 5:11   Ja minä näin, ja minä kuulin monien enkelien äänen valtaistuimen ja olentojen ja vanhinten ympäriltä,

        --------------------------------
        ..ja heidän lukunsa oli kymmenentuhatta kertaa kymmenentuhatta ja tuhat kertaa tuhat,
        --------------------------------

        Ilm. 5:12   ja he sanoivat suurella äänellä:

        "Karitsa, joka on teurastettu, on arvollinen saamaan voiman ja rikkauden ja viisauden ja väkevyyden ja kunnian ja kirkkauden ja ylistyksen."

        Ilm. 5:13   Ja kaikkien luotujen, jotka ovat taivaassa ja maan päällä ja maan alla ja meren päällä, ja kaikkien niissä olevain minä kuulin sanovan: "Hänelle, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalle ylistys ja kunnia ja kirkkaus ja valta aina ja iankaikkisesti!"

        Ilm. 5:14   Ja ne neljä olentoa sanoivat: "Amen", ja vanhimmat lankesivat kasvoilleen ja kumartaen rukoilivat.

        Ilm. 6:1   Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi yhden niistä seitsemästä sinetistä, ja kuulin yhden niistä neljästä olennosta sanovan niinkuin ukkosen äänellä: "Tule!"

        Ilm. 6:2   Ja minä näin, ja katso: valkea hevonen; ja sen selässä istuvalla oli jousi, ja hänelle annettiin seppele, ja...

        ****************************************
        *...hän lähti voittajana ja voittamaan.*
        ****************************************

        koko Ilmestyskirjaa tähän kopioinut! Tuon kaiken voi jokainen itsekin lukea Raamatustaan, mutta kuka sen OIKEIN selittää, se on mies, se!
        Se on harva lestadiolaissaarnaajakaan, joka uskaltaa ottaa näitä paikkoja saarnansa johdantotekstiksi, juuri niiden syvällisyyden tähden.
        Ilmestyskirjahan on yksi Raamatun kiisteltyipiä kirjoja. Mm. Luther suhtautui siihen sangen kriittisesti. Hän piti sitä jopa "olkievankeliumina", koska se hänen näkemyksensä mukaan ei "aja Kristusta"! Hänen kriittinen asenteensa näkyy myös Lutherin UT:n saksannoksessa Ilm.kirjan esipuheessa, jonka Agricola jätti pois suomalaisesta UT: käännöksestään.


      • Jutila
        Helminen kirjoitti:

        koko Ilmestyskirjaa tähän kopioinut! Tuon kaiken voi jokainen itsekin lukea Raamatustaan, mutta kuka sen OIKEIN selittää, se on mies, se!
        Se on harva lestadiolaissaarnaajakaan, joka uskaltaa ottaa näitä paikkoja saarnansa johdantotekstiksi, juuri niiden syvällisyyden tähden.
        Ilmestyskirjahan on yksi Raamatun kiisteltyipiä kirjoja. Mm. Luther suhtautui siihen sangen kriittisesti. Hän piti sitä jopa "olkievankeliumina", koska se hänen näkemyksensä mukaan ei "aja Kristusta"! Hänen kriittinen asenteensa näkyy myös Lutherin UT:n saksannoksessa Ilm.kirjan esipuheessa, jonka Agricola jätti pois suomalaisesta UT: käännöksestään.

        Kiistele sinä itse itsesi kanssa ja kritisoi Jumalan sanaa.

        Kristus on ainut voittaja ja sellaisena pysyy.

        Miljardit pelastuvat evankeliumin kautta, siinä ei ole edes mitään selittelemistä koska se on jo tänäänkin vallitseva tosiasia. Kiitos Jeesus sinun rakkausestasi ja pelastuksesta. Sinussa tulee vanhurskaaksi ihan jokainen joka uskoo.


      • Nastaboi
        vihne kirjoitti:

        Eihän sitä tarvitse kinata, uskoa vain. Kaikista kansoista ja kielistä ja kansanheimoista. Pitäisi nyt sitten suhteuttaa se harvat valitut muutamassa maassa tähän ilmestykseen ja punastua häpeästä Jumalan edessä. Hän saa nimittäin pelastaa kenet haluaa, me emme sitä voi rajoittaa. Muuten Hän ei olisi Kaikkivaltias. Emmekö mekin tarvitse Kaikkivaltiaan Jumalan. On se lestadiolaistenkin pelastaminen niin kova juttu, ettei siihen muunlainen Jumala kykene.

        Tuo mainitsemani ajattelutapa onkin juuri se kömpelö yritys "suhteuttaa se harvat valitut muutamassa maassa tähän ilmestykseen". Näin monet esikoisista kuitenkin opettavat ja ajattelevat. Voi kun joku saisi nuo ihmisten rakennelmat sortumaan.


      • näin on
        J. Juteini kirjoitti:

        Toistelet vain uskollisesti seurakunnassasi kuulemiasi valheita.

        Martti Luther:

        Jumalan sana on näet olemukseltaan sellainen, että se poistaa oppia koskevan erimielisyyden ja aikaansaa sydänten ja ajatusten yksimielisyyden.

        Silloin on Jumala valmistanut itselleen soveliaan kansan.

        Saatana pyrkii tosin tekemään parhaansa synnyttääkseen epäsopua ja herättää sen tähden niin monia hurmahenkiä. Yksimielisyys kuuluu kuitenkin vain niille, jotka kääntyvät hänen vallastaan eikä lainkaan muille.
        WA 27, 215. A. H.

        Toinen kappale on nimeltään »Hengen yhteys».

        Kristillinen usko pyrkii näet yhdistämään sydämet toisiinsa, että ne olisivat täysin yksimielisiä ja tahtoisivat vain samaa... Hengen yhteydestä puhuu myös pyhä Paavali usein kirjeissään (Room. 12:6; 1. Kor. 12:4 s.; Ef. 4:3).

        Erityisesti hän neuvoo meitä tähän viimeksimainitussa kohdassa, kun hän kehottaa meitä vaeltamaan niin, että pyrkisimme säilyttämään »hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä».

        Tällaisen yhteyden saavuttaminen ei voi kuitenkaan olla mahdollista muutoin...

        ....kuin uskon kautta. WA 10, I, 1, 132. A. H.

        "Toistelet vain uskollisesti seurakunnassasi kuulemiasi valheita.

        Martti Luther: jne."

        Miksi pidät valheina näitä Lutherin opetuksia, jotka ovat yhtäpitäviä raamatun, Laestadiuksen ja kaikkien uskollisten saarnaajien opetusten kanssa?

        Jos väität, että ymmärsin väärin kirjoituksesi, niin kiistän. Sinä ja sinunlaisesi olette juuri niitä, jotka olette katkomassa hengenyhteyttä ja rakentamassa riitaa ja epäsopua. Seurakunta olisi yksimielinen jos ei sinunlaisia olisi. En ymmärrä miksi sinun täytyy yrittää muuttaa sellaista mikä on ollut yli 100 vuotta? Mikset mene niiden miljardien joukkoon, jotka luulet tulevan autuaaksi? Ehkä siksi, kun raamattu sanoo, että teidän seassanne pitää eriseurat oleman, niin täytyyhän jonkun olla sitä rakentamassa.


      • Helminen
        Jutila kirjoitti:

        Kiistele sinä itse itsesi kanssa ja kritisoi Jumalan sanaa.

        Kristus on ainut voittaja ja sellaisena pysyy.

        Miljardit pelastuvat evankeliumin kautta, siinä ei ole edes mitään selittelemistä koska se on jo tänäänkin vallitseva tosiasia. Kiitos Jeesus sinun rakkausestasi ja pelastuksesta. Sinussa tulee vanhurskaaksi ihan jokainen joka uskoo.

        mitä Herran Henki puhuu profeetan kautta Vanhan liiton ajalla lupauksen kansasta, Israelista, jotka kans luulivat, että koko Israel pelastuu, kun heille oli Jumalalta uskottu Laki, Liitto ja Lupaukset: "Vaikka Israelin kansan luku olisi kuin meren santa, kuitekin tähteet siitä autuaaksi tulevat"!

        Ja myös:" Minä, Herra otan kaksi kaupungista ja yhden suuresta suvusta"!

        Ja prof. Sakarja 13;8-8:" Ja pitää tapahtuman, sanoo Herra, että jokaisessa maakunassa kaksi osaa häviää ja hukkuu, ja kolmas osa siihen jääpi. Ja (sen) kolmannen osan tahdon minä viedä tulen lävitse, ja puhdistaa sen, ja tahdon sen kirkastaa, niin kuin kulta kirkastetaan. Nämät minun nimeäni avuksi huutavat, ja minä tahdon heitä kuulla ja sanoa: se on minun kansani; ja heidän pitää sanoman : Herra minun Jumalani".

        Ja itse Jumalan Poika opetuslapsilleen, jotka kyselivät häneltä autuaaksi tulevien määrää:Vähänkö niitä on jotka autuaaksi tulevat? Ei selittele Jeesus heille paljonko vai vähän, mutta Hän asettaa heidän eteesä yhden ahtaan portin ja kaidan tie, ja sanoo heille:"Pyytäkää ahtaasta portista sisälle käydä, sillä minä sanon teille, monta on jotka pyytävät ja eivät taida (Miksi?). Sillä portti on akdas ja tie on kaita, joka vie elämään ja HARVAT ovat, jotka sen löytävät. Mutta se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen ja niitä on monta, jotka sitä tietä käyvät"!

        Myöskin Jeesus sanoo:"Eivät kaikki, jotka huutavat Herra, Herra, tule taivaanvaltakuntaan"!

        "Sillä monta on kutsuttu, mutta HARVAT ovat valitut" (Matt. 24;14)

        Pietari myös sanoo, että "Jos hurskas tuskalla vapaaksi (tuomiosta) tulee , kussa sitten syntinen ja jumalaton näkyy?"

        Jo näidenkin Raamatun paikkojen valossa näyttää siltä, että taivaaseen ei marssita massa-armeijoina ja miljardeittain.
        Kyllähän kristikunnan keskuudessa on kautta aikain ollut jos jonkin näköistä uskonnollisuutta, jotka vetoavat Raamattuun ja Jeesukseen. Ja ei vähiten meidän ajallamme, jolloin uskonnollisuudesta on tullut eräänlainen muoti-ilmiö; kaikenlaiset julkkikset ja sammuvat viihdetaivaan tähdet hakeutuvat ja "tulevat" uskoon.

        Mutta elävällä uskolla on myös oikea perustuksensa, sillä ei kaikkinainen uskominen tee ihmistä autuaaksi saati sitten vanhurskaaksi. Mitä ovatkaan ne ihmiset, joille Kristus on sanova viimeisenä päivänä:" Menkää pois te vääeintekijät, en minä tunne teitä"! Ja kuitenkin he olivat Hänen nimessään tehneet suuria ihmeitä, parantaneet sairaita, soittaneet ja hypänneet Hänen kadullansa! Nämä lienee niitä, joista Jeesue varoittaa puhuessaan opetuslapsilleen viimeisten aikain merkeistä:Silloin, jos joku teille sanoisi:katso, tässä on Kristus taikka siellä! Älkää uskoko. Sillä väärät Kristukset ja väärät profeetat nousevat, ja tekevät suuria ihmeitä ja merkkejä: niin että myös, jos taitais tapahtua, valitutkin eksytettäisiin".


      • Jutila
        Helminen kirjoitti:

        mitä Herran Henki puhuu profeetan kautta Vanhan liiton ajalla lupauksen kansasta, Israelista, jotka kans luulivat, että koko Israel pelastuu, kun heille oli Jumalalta uskottu Laki, Liitto ja Lupaukset: "Vaikka Israelin kansan luku olisi kuin meren santa, kuitekin tähteet siitä autuaaksi tulevat"!

        Ja myös:" Minä, Herra otan kaksi kaupungista ja yhden suuresta suvusta"!

        Ja prof. Sakarja 13;8-8:" Ja pitää tapahtuman, sanoo Herra, että jokaisessa maakunassa kaksi osaa häviää ja hukkuu, ja kolmas osa siihen jääpi. Ja (sen) kolmannen osan tahdon minä viedä tulen lävitse, ja puhdistaa sen, ja tahdon sen kirkastaa, niin kuin kulta kirkastetaan. Nämät minun nimeäni avuksi huutavat, ja minä tahdon heitä kuulla ja sanoa: se on minun kansani; ja heidän pitää sanoman : Herra minun Jumalani".

        Ja itse Jumalan Poika opetuslapsilleen, jotka kyselivät häneltä autuaaksi tulevien määrää:Vähänkö niitä on jotka autuaaksi tulevat? Ei selittele Jeesus heille paljonko vai vähän, mutta Hän asettaa heidän eteesä yhden ahtaan portin ja kaidan tie, ja sanoo heille:"Pyytäkää ahtaasta portista sisälle käydä, sillä minä sanon teille, monta on jotka pyytävät ja eivät taida (Miksi?). Sillä portti on akdas ja tie on kaita, joka vie elämään ja HARVAT ovat, jotka sen löytävät. Mutta se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen ja niitä on monta, jotka sitä tietä käyvät"!

        Myöskin Jeesus sanoo:"Eivät kaikki, jotka huutavat Herra, Herra, tule taivaanvaltakuntaan"!

        "Sillä monta on kutsuttu, mutta HARVAT ovat valitut" (Matt. 24;14)

        Pietari myös sanoo, että "Jos hurskas tuskalla vapaaksi (tuomiosta) tulee , kussa sitten syntinen ja jumalaton näkyy?"

        Jo näidenkin Raamatun paikkojen valossa näyttää siltä, että taivaaseen ei marssita massa-armeijoina ja miljardeittain.
        Kyllähän kristikunnan keskuudessa on kautta aikain ollut jos jonkin näköistä uskonnollisuutta, jotka vetoavat Raamattuun ja Jeesukseen. Ja ei vähiten meidän ajallamme, jolloin uskonnollisuudesta on tullut eräänlainen muoti-ilmiö; kaikenlaiset julkkikset ja sammuvat viihdetaivaan tähdet hakeutuvat ja "tulevat" uskoon.

        Mutta elävällä uskolla on myös oikea perustuksensa, sillä ei kaikkinainen uskominen tee ihmistä autuaaksi saati sitten vanhurskaaksi. Mitä ovatkaan ne ihmiset, joille Kristus on sanova viimeisenä päivänä:" Menkää pois te vääeintekijät, en minä tunne teitä"! Ja kuitenkin he olivat Hänen nimessään tehneet suuria ihmeitä, parantaneet sairaita, soittaneet ja hypänneet Hänen kadullansa! Nämä lienee niitä, joista Jeesue varoittaa puhuessaan opetuslapsilleen viimeisten aikain merkeistä:Silloin, jos joku teille sanoisi:katso, tässä on Kristus taikka siellä! Älkää uskoko. Sillä väärät Kristukset ja väärät profeetat nousevat, ja tekevät suuria ihmeitä ja merkkejä: niin että myös, jos taitais tapahtua, valitutkin eksytettäisiin".

        Ja kaikki ne jotka sekoittavat ihmistekoja vanhurskauttamiseen, tai rajaavat tavalla tai toisella evankeliumin kuulumista kaikille ihmisille, he edustavat näitä vääriä Kristuksia.

        Siispä lopeta sinä turha uhosi ja lue Raamatun Jeesuksesta ja myös usko häneen.

        Jumala antaa näet uskovalle oman Henkensä pantiksi, joten jokainen pelastettu tietää kenen lapsi hän on. Ja Kristus joka jokaisessa uskovassa asuu, tuntee omat lampaansa.

        Jumala ei tarvitse ylpeiltä omavanhurskailta neuvoja, eivätkä myöskään Jumalan lapset.


      • Jutila
        Helminen kirjoitti:

        mitä Herran Henki puhuu profeetan kautta Vanhan liiton ajalla lupauksen kansasta, Israelista, jotka kans luulivat, että koko Israel pelastuu, kun heille oli Jumalalta uskottu Laki, Liitto ja Lupaukset: "Vaikka Israelin kansan luku olisi kuin meren santa, kuitekin tähteet siitä autuaaksi tulevat"!

        Ja myös:" Minä, Herra otan kaksi kaupungista ja yhden suuresta suvusta"!

        Ja prof. Sakarja 13;8-8:" Ja pitää tapahtuman, sanoo Herra, että jokaisessa maakunassa kaksi osaa häviää ja hukkuu, ja kolmas osa siihen jääpi. Ja (sen) kolmannen osan tahdon minä viedä tulen lävitse, ja puhdistaa sen, ja tahdon sen kirkastaa, niin kuin kulta kirkastetaan. Nämät minun nimeäni avuksi huutavat, ja minä tahdon heitä kuulla ja sanoa: se on minun kansani; ja heidän pitää sanoman : Herra minun Jumalani".

        Ja itse Jumalan Poika opetuslapsilleen, jotka kyselivät häneltä autuaaksi tulevien määrää:Vähänkö niitä on jotka autuaaksi tulevat? Ei selittele Jeesus heille paljonko vai vähän, mutta Hän asettaa heidän eteesä yhden ahtaan portin ja kaidan tie, ja sanoo heille:"Pyytäkää ahtaasta portista sisälle käydä, sillä minä sanon teille, monta on jotka pyytävät ja eivät taida (Miksi?). Sillä portti on akdas ja tie on kaita, joka vie elämään ja HARVAT ovat, jotka sen löytävät. Mutta se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen ja niitä on monta, jotka sitä tietä käyvät"!

        Myöskin Jeesus sanoo:"Eivät kaikki, jotka huutavat Herra, Herra, tule taivaanvaltakuntaan"!

        "Sillä monta on kutsuttu, mutta HARVAT ovat valitut" (Matt. 24;14)

        Pietari myös sanoo, että "Jos hurskas tuskalla vapaaksi (tuomiosta) tulee , kussa sitten syntinen ja jumalaton näkyy?"

        Jo näidenkin Raamatun paikkojen valossa näyttää siltä, että taivaaseen ei marssita massa-armeijoina ja miljardeittain.
        Kyllähän kristikunnan keskuudessa on kautta aikain ollut jos jonkin näköistä uskonnollisuutta, jotka vetoavat Raamattuun ja Jeesukseen. Ja ei vähiten meidän ajallamme, jolloin uskonnollisuudesta on tullut eräänlainen muoti-ilmiö; kaikenlaiset julkkikset ja sammuvat viihdetaivaan tähdet hakeutuvat ja "tulevat" uskoon.

        Mutta elävällä uskolla on myös oikea perustuksensa, sillä ei kaikkinainen uskominen tee ihmistä autuaaksi saati sitten vanhurskaaksi. Mitä ovatkaan ne ihmiset, joille Kristus on sanova viimeisenä päivänä:" Menkää pois te vääeintekijät, en minä tunne teitä"! Ja kuitenkin he olivat Hänen nimessään tehneet suuria ihmeitä, parantaneet sairaita, soittaneet ja hypänneet Hänen kadullansa! Nämä lienee niitä, joista Jeesue varoittaa puhuessaan opetuslapsilleen viimeisten aikain merkeistä:Silloin, jos joku teille sanoisi:katso, tässä on Kristus taikka siellä! Älkää uskoko. Sillä väärät Kristukset ja väärät profeetat nousevat, ja tekevät suuria ihmeitä ja merkkejä: niin että myös, jos taitais tapahtua, valitutkin eksytettäisiin".

        1. Joh. 4:1-8   Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.

        Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta; ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa.

        Lapsukaiset, te olette Jumalasta ja olette voittaneet heidät; sillä hän, joka teissä on, on suurempi kuin se, joka on maailmassa.

        He ovat maailmasta; sentähden he puhuvat, niinkuin maailma puhuu, ja maailma kuulee heitä.
        Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, se kuulee meitä; joka ei ole Jumalasta, se ei kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.

        Rakkaani, rakastakaamme toinen toistamme, sillä rakkaus on Jumalasta; ja jokainen, joka rakastaa, on Jumalasta syntynyt ja tuntee Jumalan.

        Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.


      • Hymyilyttää
        heh heh kirjoitti:

        Tuollainen oppi on suoraan jostakin helluntailaisten oppikirjoista, ei raamattu eikä Martti velikään tuolleen ole opettanut. Aina on ollut vain pieni joukko joka on seurannut Herraa ja Mestaria Jeesusta. Juteinin omat kootut selitykset. Perustele tuollaiset miljardin raamatulla.

        Pieni joukko ("piskuinen lauma") on kovin suhteellinen käsite. Ovathan "nämä viimeiset ajatkin" kestäneet pelkästään minun kokemukseni mukaankin jo ainakin puolivuosisataa!


      • Hymyilyttää
        Nastaboi kirjoitti:

        Tuo mainitsemani ajattelutapa onkin juuri se kömpelö yritys "suhteuttaa se harvat valitut muutamassa maassa tähän ilmestykseen". Näin monet esikoisista kuitenkin opettavat ja ajattelevat. Voi kun joku saisi nuo ihmisten rakennelmat sortumaan.

        Juuri niin - voi kun!


    • käppäilijä

      "myös jotkut lestaatiolaiset luulevat että ne lapset jotka kuolevat ennen kun ehtivät saada nimeä ei pääse taivaaseen"

      Oikeastaan se pitäisi kuulua näin:
      myös jotkut -lestadiolais-ryhmät(etupäässä pappislinjalaiset)- luulevat että ne lapset jotka kuolevat ennen kun ehtivät -tulla kastetuiksi- ei pääse taivaaseen

      Tarkensin näin, ettei tulisi sellaista väärinkäsitystä että jotkut meistä vanhoillislestadiolaisista kannattaisivat moista hornan syövereistä nousevaa petomaista harhaoppia.

      • J. Juteini

        Pinipä on sinunkin napero Jumalasi.

        Daavidkin riesi ettei hänestä ole neuvojaa Kaikkitietävälle Jumalallle mutta sinä et jässikkä näemmä tiedä vielä sitäkään!

        Sinä itse kertailet vain omia luulojasi.

        Luuletko sinä raukka ettei Jumala tiedä kenet hän armahtaa ja kenet pelastaa?

        Jokainen Kristukseen uskova jättää tuomion YKSINOMAAN Herralleen Kristukselle, eikä käy spekuloimaan sellaisilla aioilla joita hän ei todellakaan tiedä eikä edes ymmärrä.


      • edell.
        J. Juteini kirjoitti:

        Pinipä on sinunkin napero Jumalasi.

        Daavidkin riesi ettei hänestä ole neuvojaa Kaikkitietävälle Jumalallle mutta sinä et jässikkä näemmä tiedä vielä sitäkään!

        Sinä itse kertailet vain omia luulojasi.

        Luuletko sinä raukka ettei Jumala tiedä kenet hän armahtaa ja kenet pelastaa?

        Jokainen Kristukseen uskova jättää tuomion YKSINOMAAN Herralleen Kristukselle, eikä käy spekuloimaan sellaisilla aioilla joita hän ei todellakaan tiedä eikä edes ymmärrä.

        Siitähän ei ollutkaan kysymys mitä Jumala tietää, vaan siitä mitä sinä ja muut luulevat tietävänsä.


      • J. Juteini
        edell. kirjoitti:

        Siitähän ei ollutkaan kysymys mitä Jumala tietää, vaan siitä mitä sinä ja muut luulevat tietävänsä.

        Siitähän oli kysymys että sinä luulet tietäväsi.

        Jeesuksessa Kristuksessa olevat luottavat täysin siihen, että heidän Herransa tietää. Ei ole edes mitään tarvetta arvioida kenenkään pelastuksesta.


      • Kainuun Jussa
        J. Juteini kirjoitti:

        Siitähän oli kysymys että sinä luulet tietäväsi.

        Jeesuksessa Kristuksessa olevat luottavat täysin siihen, että heidän Herransa tietää. Ei ole edes mitään tarvetta arvioida kenenkään pelastuksesta.

        Se vain on tosi.
        Met häädymme ajatella, että Jumala on se, joka päättää ja valitsee, kenet hän nimeltänsä kutsuu.

        Met vain emme saata sanoa, kuinka on niiden lasten laita, jotka ilman Kristuksen sanaa ja opetusta elävät ja kuolevat, olivat he kuinka pieniä tahansa.
        Met saamme vain kuningas Taavetin kanssa todelta, että syntisiä olemme kaikki, äitimme kohdusta alkain.
        Mutta, joutavat lorut ja opetukset, ne villitsevät monet. Se on yksi väkevä eksytys.

        Raamattu ei sano pienten lasten viattomuudesta sanaakaan. Het uskoivat Vapahtajan päälle, mutta he myötänsä näit Jumalan pojan itsensä ja kuulevaisilla korvilla otit vastaan hänen sanansa.


      • Uskova veljmies
        J. Juteini kirjoitti:

        Siitähän oli kysymys että sinä luulet tietäväsi.

        Jeesuksessa Kristuksessa olevat luottavat täysin siihen, että heidän Herransa tietää. Ei ole edes mitään tarvetta arvioida kenenkään pelastuksesta.

        Se on tosi.
        Nimenannolla ei ole asian kanssa sinänsä mitään tekemistä. Mutta Lutherin ajoista lähtien ovat
        eriseuraiset pyrkineet mitätöimään kasteen.


    • jeps

      kyllä tämä keskustelu on mennyt pikkasen yli...Minusta näillä sivuilla yleensä vain kinataan ja tapellaan, ja se ei ole jumalan tahtoa..Näyttäkää enemmän rakkautta toisianne kohtaan ja lopettakaa kinastelu. Miksi on näin?

      • Martti Luther

        Kirkkopostillan toinen osa.

        9. Me kristityt kaikki muodostamme keskenämme kuin luonnollisen ihmisruumiin.

        Niin kauan kuin ruumis on täällä maan päällä, se koskaan ei sisäisesti enemmän kuin ulkonaisestikaan ole kokonaan puhdas:

        sisältä se on saastainen, täynnä räkää, näljää, ajettumia, visvaa,ulostuksia,saastaa ja löyhkää;

        ulkoa se on rupinen, siinä on ihottumaa ja täitä, se on syyhyinen, silmät ja korvat ovat juoksevaiset ja räämäiset;

        kuta kauemmin se elää, sitä vähemmän kaunista ja puhdasta siinä on.

        Kuitenkin me tiedämme, että kristittyjen ruumis on oleva ihana ja puhdas tulevaisessa elämässä, nykyistä, kirkasta aurinkoakin kirkkaampi ja puhtaampi;

        mutta sitä ennen hänen on riisuttava likansa ja saastansa sekä mädättävä, tullaksensa niin hengen kuin ruumiinkin puolesta täysin puhtaaksi, sillä toisenlaisena Jumala ei häntä taivaaseen huoli.


      • kuvaukselliset
        Martti Luther kirjoitti:

        Kirkkopostillan toinen osa.

        9. Me kristityt kaikki muodostamme keskenämme kuin luonnollisen ihmisruumiin.

        Niin kauan kuin ruumis on täällä maan päällä, se koskaan ei sisäisesti enemmän kuin ulkonaisestikaan ole kokonaan puhdas:

        sisältä se on saastainen, täynnä räkää, näljää, ajettumia, visvaa,ulostuksia,saastaa ja löyhkää;

        ulkoa se on rupinen, siinä on ihottumaa ja täitä, se on syyhyinen, silmät ja korvat ovat juoksevaiset ja räämäiset;

        kuta kauemmin se elää, sitä vähemmän kaunista ja puhdasta siinä on.

        Kuitenkin me tiedämme, että kristittyjen ruumis on oleva ihana ja puhdas tulevaisessa elämässä, nykyistä, kirkasta aurinkoakin kirkkaampi ja puhtaampi;

        mutta sitä ennen hänen on riisuttava likansa ja saastansa sekä mädättävä, tullaksensa niin hengen kuin ruumiinkin puolesta täysin puhtaaksi, sillä toisenlaisena Jumala ei häntä taivaaseen huoli.

        sanat.
        Kiitos kirjoituksestasi.
        Juuri näin tämä tuntuu olevan,kuin mitä kirjoituksesi kertoo(lainattu).

        Ihminen pieni, on niin suuri luuloissansa , että jo toisen tuomitsisi,vaikka itse tuomiolle joutuu.


      • Martti Luther
        kuvaukselliset kirjoitti:

        sanat.
        Kiitos kirjoituksestasi.
        Juuri näin tämä tuntuu olevan,kuin mitä kirjoituksesi kertoo(lainattu).

        Ihminen pieni, on niin suuri luuloissansa , että jo toisen tuomitsisi,vaikka itse tuomiolle joutuu.

        Toisaalta sekin on turvallista tietää, että aina roiskuu kun rapataan. Missä on elämää siellä on myöskin ääntä ja hälyä.


    • joopajoo

      On se vaan kumma, jos Kristuksen lunastustyöhön olisi jäänyt pienen lapsen mentävä aukko. Ettei lunastustyö riittäisi tällaiselle. Miljoonat synninrakastajat kyllä päästetään taivaaseen, mutta ei pientä lasta, joka ei ole yhdenkään käskyn yli käynyt omilla jäsenillään?

      • Katekeetta

        Kun kuuntelee meidän ev.lut-kirkkokunnan papiston hautauspuheita, niin melkein poikkeuksetta vainaja siunataan taivaaseen "toivon mukaan",oli eletty elämä millainen tahansa.Ei kysele papit edes sitä, uskoiko vainaja eläessään todella Kristukseen ja Hänen lunastustyöhönsä ja oliko hänen vaelluksensa millään tavalla sidoksissa Jumalan sanaan. Itsekin olen ollut läsnä kun julkinen Jumalan kieltäjä ja uskovien ivaaja näin siunattiin "toivon mukaan" taivaaseen ja odottamaan sitä ylösnousemuksen ihanaa aamua! Sukulaiset kun halusivat komeat kristilliset hautajaiset ja kauniit saattopuheet! Se jäi minulle kyllä epätietoiseksi, minkä ja kenen "toivosta" tuo pappi puhui.

        Mutta vastasyntynyttä lasta tämä pappi piti, Lutheriin ja tunnustuskirjoihin vedoten perkeleen omana ennen kuin hän on kastettu.


      • Judastic

        Sellaista on turha satuilla, mutta Kristuksen lunastustyön kautta kylläkin.


      • Uskova veljmies

        Sekavaa puhetta.
        Mitään aukkoa ei ole, eivätkä synninrakastajat
        pääse taivaaseen.
        Joka uskoo ja kastetaan, se pääsee.
        Mutta, jos ei usko, se kadotetaan.
        Aukkoja ei ole.

        Missään ei sanota, etteikö lapsi tarvitse myös kastetta ja uskoa kasteeseensa.
        Jos on, näytä pian raamattuasi


      • joopajoo
        Uskova veljmies kirjoitti:

        Sekavaa puhetta.
        Mitään aukkoa ei ole, eivätkä synninrakastajat
        pääse taivaaseen.
        Joka uskoo ja kastetaan, se pääsee.
        Mutta, jos ei usko, se kadotetaan.
        Aukkoja ei ole.

        Missään ei sanota, etteikö lapsi tarvitse myös kastetta ja uskoa kasteeseensa.
        Jos on, näytä pian raamattuasi

        Kukaan ei ole väittänyt etteikö uskoa tarvita. Uskolla lapsi myös ottaa vastaan kasteen. Ilman uskoa kasteesta ei ole hyötyä. Usko kulkee aina edellä.

        Ja mikä on tämä usko joka lapsella on, koska hänet myös kastetaan. Eiköpä se ole Jumalan lahjoittama elävä usko, johonka ei mitään ihmistyötä tai toimitusta kuulu. Se lahjoitetaan lapsellekkin jolla järki ei ole sitä estämässä. Vaikka ei olisi vielä kastettu.

        Apostolien teoista voimme lukea, että ensin pitää olla usko sitten vasta kastettiin. Kasteeseen kuuluu Jumalan pettämättömät armolupaukset. Ihminen valitettavasti ne rikkoo kun oma ymmärrys kasvaa, ja tulee tehdyksi tekosynti. Perisyntikin on kadottavainen, mutta siihen riittää kyllä Kristuksen lunastustyö. Vai onko se sen osalta turha?


      • joopajoo
        Uskova veljmies kirjoitti:

        Sekavaa puhetta.
        Mitään aukkoa ei ole, eivätkä synninrakastajat
        pääse taivaaseen.
        Joka uskoo ja kastetaan, se pääsee.
        Mutta, jos ei usko, se kadotetaan.
        Aukkoja ei ole.

        Missään ei sanota, etteikö lapsi tarvitse myös kastetta ja uskoa kasteeseensa.
        Jos on, näytä pian raamattuasi

        On se vaan kumma jos me tässä paikassa alamme autuuden ehdoksi asettamaan jotakin ihmiskäsin tehtyä toimitusta, joka on kylläkin Jumalan pojan asettama. Jumalan pojan asettama on myös ehtoollinen. Myös rippi on Jumalalta annettu, mutta se ei ole sakramentti. Näissä kaikissa Jumalan sana on se joka tekee nämä iankaikkisen elämän kannalta tarpeellisiksi.

        Nämä asiat ovat aivan välttämättömiä tiellä ja matkalla, että me illaksi perille kostumme. Mutta nämä eivät ole autuuden ehtoja. Ei ne meitä pelasta, vaan yksin Kristuksen lunastustyö uskolla omistettuna.


      • J.Bugenhagen
        joopajoo kirjoitti:

        On se vaan kumma jos me tässä paikassa alamme autuuden ehdoksi asettamaan jotakin ihmiskäsin tehtyä toimitusta, joka on kylläkin Jumalan pojan asettama. Jumalan pojan asettama on myös ehtoollinen. Myös rippi on Jumalalta annettu, mutta se ei ole sakramentti. Näissä kaikissa Jumalan sana on se joka tekee nämä iankaikkisen elämän kannalta tarpeellisiksi.

        Nämä asiat ovat aivan välttämättömiä tiellä ja matkalla, että me illaksi perille kostumme. Mutta nämä eivät ole autuuden ehtoja. Ei ne meitä pelasta, vaan yksin Kristuksen lunastustyö uskolla omistettuna.

        < Myös rippi on Jumalalta annettu, mutta se ei ole sakramentti>

        Ev.Lut-kirkkokunta ei pidä rippiä sakramenttinä, koska se edellyttää sakramentilta, että

        1. se on liiton pyhä toimitus
        2. se on Herran Jeesuksen itsensä asettama
        3. se on asetettu kaikkien ihmisten hyväksi
        4. siinä on mukana näkyväisiä luonnon aineita;
        kasteessa vesi ja HPE:ssä leipä ja viini
        5. että näiden kautta annetaan jokin Uuden Liiton
        armolahja

        Näitä vaatimuksia vastaavia pyhiä toimituksia löytyy ainoastaan kaksi; kaste ja HPE.

        Sakramentti on siis luterialaisen kirkkokunnan tunnustuksen mukaan pyhä liiton toimitus, jonka Herra Jeesus Kristus on itse asettanut sovitusarmonsa välikappaleeksi, antaakseen meille näkyväisissä luonnonaineissa, niiden alla ja kautta uuden liiton armolahjoja. Sakramentti ei siis ole mikään ihmistoimi, vaan Herra Jeesus itse on se, joka siinä toimii sovitusarmonsa jakajana Pyhän Henkensä kautta. Sakramentin nauttija on todellisesti vain sen vastaanottaja, ja pappi jakaa hänelle ainoastaan ne näkyväiset luonnonaineet, jotka Herran määräyksestä kuuluvat sakramenttiin.

        Kuitenkin Luther piti myös Ripin sakramenttina; Kirjoittipa siitä erillisen selityksenkin " Ripin Sakramentista". Tämä käy selville myös muutamista hänen kirjeistään ystävilleen ja kannattajilleen; mm. kirje 15. lokakuuta 1519 Kreivitär Margarethelle, Brauschweigin ja Luneburgin herttuattarelle, joka oli pyytänyt Lutheria kirjoittamaan jotakin kristillistä ja lohdullista hänelle. Tässä Luther puhuu ripin, kasteen ja pyhän ehtoollisen korkea-arvoisista ja lohtua tuovista sakramenteista!

        Näemme siis, että Ev.Lut-kirkkokunta ei kaikessa seuraa Lutherin näkemyksiä. Syynä on osaltaan Melanchton ja hänen kannattajansa ( filippistat), joka Lutherin kuoleman jälkeen tekivät kompromisseja katolisten kanssa lieventäen monin paikopin Lutherin näkemyksiä, pitäen niitä liian jyrkkinä. Toisaalta myös ne oppiriidat, jotka olivat hajottamassa koko protestanttista liikettä ja jonka johdosta oli välttämätöntä määritellä ne asiat, joista kaikki voivat olla (lähes) yksimielisiä. Tämä johti ns. Yksimielisyyden ohjeen laatimiseen ja tässä ohjessa ( kaavassa) ei ole ensinkään sitä Lutherin katekismuksen pääkappaletta, jossa puhutaan "ripistä ja synninpäästöstä", niin se on jäänyt mainitusta syystä ottamatta kirkkomme uusimpiin katekismuksiin; vanhemmissa meillä käytetyissä vähän katekismuksen painoksissahan se vielä oli ( ne sisälsivät kuusi päkappaletta, kuten Lutherin alkuperäiset ja vieläpä meilläkin käytetty vanha Swebilius-katekismus sisälsi sen).

        Vanhan Liiton Ympärileikkaus ja Pääsiäislammas, jotka olivat Jumalalta annettu vain Israelin kansalle, eivätkä antaneet mitään Uuden Liiton armolahjaa, ja olivat näin ollen ainoastaan Uuden Liiton sakramentteja kuvaavia ja ennustavia esikuvia. Mutta sakramentteja ne eivät olleet sanan protestanttisessa mielessä!


      • Hymyilyttää
        J.Bugenhagen kirjoitti:

        < Myös rippi on Jumalalta annettu, mutta se ei ole sakramentti>

        Ev.Lut-kirkkokunta ei pidä rippiä sakramenttinä, koska se edellyttää sakramentilta, että

        1. se on liiton pyhä toimitus
        2. se on Herran Jeesuksen itsensä asettama
        3. se on asetettu kaikkien ihmisten hyväksi
        4. siinä on mukana näkyväisiä luonnon aineita;
        kasteessa vesi ja HPE:ssä leipä ja viini
        5. että näiden kautta annetaan jokin Uuden Liiton
        armolahja

        Näitä vaatimuksia vastaavia pyhiä toimituksia löytyy ainoastaan kaksi; kaste ja HPE.

        Sakramentti on siis luterialaisen kirkkokunnan tunnustuksen mukaan pyhä liiton toimitus, jonka Herra Jeesus Kristus on itse asettanut sovitusarmonsa välikappaleeksi, antaakseen meille näkyväisissä luonnonaineissa, niiden alla ja kautta uuden liiton armolahjoja. Sakramentti ei siis ole mikään ihmistoimi, vaan Herra Jeesus itse on se, joka siinä toimii sovitusarmonsa jakajana Pyhän Henkensä kautta. Sakramentin nauttija on todellisesti vain sen vastaanottaja, ja pappi jakaa hänelle ainoastaan ne näkyväiset luonnonaineet, jotka Herran määräyksestä kuuluvat sakramenttiin.

        Kuitenkin Luther piti myös Ripin sakramenttina; Kirjoittipa siitä erillisen selityksenkin " Ripin Sakramentista". Tämä käy selville myös muutamista hänen kirjeistään ystävilleen ja kannattajilleen; mm. kirje 15. lokakuuta 1519 Kreivitär Margarethelle, Brauschweigin ja Luneburgin herttuattarelle, joka oli pyytänyt Lutheria kirjoittamaan jotakin kristillistä ja lohdullista hänelle. Tässä Luther puhuu ripin, kasteen ja pyhän ehtoollisen korkea-arvoisista ja lohtua tuovista sakramenteista!

        Näemme siis, että Ev.Lut-kirkkokunta ei kaikessa seuraa Lutherin näkemyksiä. Syynä on osaltaan Melanchton ja hänen kannattajansa ( filippistat), joka Lutherin kuoleman jälkeen tekivät kompromisseja katolisten kanssa lieventäen monin paikopin Lutherin näkemyksiä, pitäen niitä liian jyrkkinä. Toisaalta myös ne oppiriidat, jotka olivat hajottamassa koko protestanttista liikettä ja jonka johdosta oli välttämätöntä määritellä ne asiat, joista kaikki voivat olla (lähes) yksimielisiä. Tämä johti ns. Yksimielisyyden ohjeen laatimiseen ja tässä ohjessa ( kaavassa) ei ole ensinkään sitä Lutherin katekismuksen pääkappaletta, jossa puhutaan "ripistä ja synninpäästöstä", niin se on jäänyt mainitusta syystä ottamatta kirkkomme uusimpiin katekismuksiin; vanhemmissa meillä käytetyissä vähän katekismuksen painoksissahan se vielä oli ( ne sisälsivät kuusi päkappaletta, kuten Lutherin alkuperäiset ja vieläpä meilläkin käytetty vanha Swebilius-katekismus sisälsi sen).

        Vanhan Liiton Ympärileikkaus ja Pääsiäislammas, jotka olivat Jumalalta annettu vain Israelin kansalle, eivätkä antaneet mitään Uuden Liiton armolahjaa, ja olivat näin ollen ainoastaan Uuden Liiton sakramentteja kuvaavia ja ennustavia esikuvia. Mutta sakramentteja ne eivät olleet sanan protestanttisessa mielessä!

        Kristillisistä kirkkokunnista roomalaiskatolinen Vatikaani ja luterilaisista herätysliikkeistä esikoislestadiolainen Jällivaara, ovat otaksuakseni ainoat hengelliset ryhmittymät, mitkä saarnavat ripin sakramentiksi.
        Näin on todistettu ainakin es.lest. osalta viimeksi helluntain jälkeisenä maanantai-iltana Kiirunasta.


    • näin on

      EI OLE VIATTOMAMPAA KUIN VASTASYNTYNYT LAPSI!!!!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naisiin ei ole luottamista

      Ainakaan useimpiin suurin osa hakee vain hyötyä miehistä tavalla tai toisella.
      Ikävä
      97
      2157
    2. Minun täytyisi lopettaa

      Kaipaaminen. Siksi kun en pysty mihinkään. Tulee vain harmia kun kaipaan. Olen niin väsynyt, ei kiinnosta mikään, enkä e
      Ikävä
      31
      1905
    3. Olet niin lähellä

      .... mutta en tiedä haluatko nähdä tai kuulla minusta. Minulla on ikävä sua, minua nuorempi nainen.
      Ikävä
      42
      1869
    4. Mies miten reagoisit jos

      satuttais näkemään sattumalta?
      Ikävä
      32
      1745
    5. Tänään onkin hyvä päivä

      Selata koko päivän Tinderin hunajaisia naisia. Jospa löytyy se rakkaus. Vähän kuin pelaisi hedelmäpelejä. 💘🍑🍍
      Sinkut
      61
      1349
    6. Miksi rikkaiden pitäisi

      maksaa köyhien ja laiskojen verot, en ymmärrä tätä laskuoppia?
      Maailman menoa
      177
      1342
    7. Kuvaile kaivattusi luonnetta

      Millaista ihmistä kaipaat?
      Ikävä
      50
      1158
    8. Sun kannattais nainen yrittää edes ehostaa

      ittees ja olla tyylikkäämpi. Oot kuin navettapiika. Ei millään pahalla. 😃 Mieheltä
      Ikävä
      90
      979
    9. Hyvää rakkaushuomenta

      Tässä tulee rakkautta päivääsi. ❤️🤍💙💚💛💜💝💞💕💓💖💗💘💟🩷🩵🫶🏼❤️‍🔥😘😍😻💌🏩
      Ikävä
      179
      918
    10. Muistatko? Juha Mieto täräytti Farmilla suorat sanat - Nyt hiihtäjälegenda uudelleen tosi-tv:ssä!

      Näinköhän Mietaalle käy Miina Äkkijyrkän kohtalo… Edellisellä Farmi-kaudella Mietaa teki ns. miesten töitä ahkerasti, pä
      Tv-sarjat
      7
      904
    Aihe