Vedyn ominaisuuksia

Anonyymi-ap

Vety on atomipainoltaan kevein alkuaine , paino on alle kymmenesosa, mitä ilma painaa normaalipaineessa
Sillä on mielenkiintoisia ominaisuuksia, jos vetykaasua halutaan nesteyttää käytännössä tarvitaan normihuoneenlämmössä paine joka vastaa 70 kertaista ilmanpainetta, eli 70kg/cm2. Toisekseen se tulee normiteräksen läpi tuossa paineessa. Vetyä on helppo käsitellä jos se jäädytetään nestevedyksi, mutta se on kallista
Syttyy staattisesta sähköstä erittäin herkästi, monta kertaa herkemmin kuin bensan höyryt

Nestevedyn energia per litra on 2,45 kwh , verrattuna bensan 9,8 kwh ja diesel 11,8 kwh

Vetytankki paineisena pitää olla neljä kertaa suurempi kuin bensa tankki jotta sama energia

12

182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miten voi perustella, että vety parempi polttoaine kuin bensa tai diesel, ainoastaan niin että lähtee joukkohysteriään mukaan

    • Anonyymi

      Sitten on tämä vedyn iso ongelma, se paineisena tulee vähitellen kaikkien metallien läpi ja heikentää niitä, ei ole ratkaisua löydetty vaikka avaruusteollisuus etsinyt ratkaisua jo 60-luvulta lähtien.

      • Anonyymi

        Tämä on kaikkein pahin vetytalouden ongelma, atomipainoltaan pienin alkuaine ei oikein pysy missään paineisena metallitankeissa ja tulee metallin läpi ja heikentää metallia


    • Anonyymi

      Vety on ohimenevä vaihe. Uskokaa nyt, että tulevaisuuden ratkaisu on synteettinen etanoli. Sitä tehdään vihreästä vedystä ja sivutuotteena saadaan vielä lämpöä, joka voidaan käyttää esim. kaukolämpöön.

      • Anonyymi

        Etanoli on ihan järkevä polttoaine verrattuna tähän vetyyn, litra etanolia vastaa noin 0,7 litraa bensaa eli se on vetyyn verrattuna kunnon polttoaine ja se säilyy ihan huoneen lämmössä,


    • Anonyymi

      Wikipedia
      Nestevety


      Nestevetysäiliö.
      Nestevety on nestemäistä vetyä.

      Sen yleisin käyttökohde on avaruustoiminta, jossa sitä käytetään rakettien polttoaineena. Nestevedystä käytetään lyhennettä LH2 tai LH2. Lyhenne tulee siitä, että neste on englanniksi liquid ja vapaa vety on tavallisesti molekulaarisessa H2 muodossa mistä nimen H2-osa.

      NTP-olosuhteissa vety on kaasuna, joten se tulee paineistaa ja jäähdyttää hyvin alhaiseen lämpötilaan, jotta se voidaan puristaa nesteeksi. 101,3325 kPa paineessa vety kiehuu 20,28 K (−252,87 °C) lämpötilassa.

      Käyttö
      Raketti
      Ennen nestevedyn polttamista jäähdytetään yleensä moottorin suutinta, tavallisesti nestehapella. Tuloksena oleva savukaasu on varsin puhdasta vettä, jossa on aavistus otsonia ja vetyperoksidia.

      Vedyn massaenergiatiheys on käytettävissä olevista polttoaineista parhaimpia, 143 MJ/kg. Tämä on noin 40 prosenttia parempi kuin muilla rakettipolttoaineilla. Nestevedyn tiheys on 70,8 kg/m³ 20 K lämpötilassa.

      Vedyn tilavuusenergiatiheys taas on varsin huono. Nestevedyn varastointi vie enemmän tilaa kuin vastaavan energian varastointi jollain muulla polttoaineella. Esimerkiksi yhden bensiinilitran energiamäärää vastaa neljä litraa nestevetyä.

      Nestevedyn säilyttämiseen tarvitaan monimutkainen säilytysjärjestelmä matalan lämpötilan vuoksi. Vetyä on myös vaikea saada pysymään astiassa sillä se vuotaa seinämien läpi. Vety myös heikentää säiliön rakennetta niin kutsutun vetyhaurastumisen seurauksena. Tämän seurauksena ballistisissa ohjuksissa on siirrytty kiinteisiin polttoaineisiin, koska ne säilyvät jopa vuosia ampumavalmiina.

    • Anonyymi

      Tietääkseni vetyä ei voi nesteyttää tavan lämpötilassa pelkän paineen avulla, ota selvää siitä

      • Anonyymi

        Tämä herättää kysymyksiä miten vetyä oikein tankkausasemilla säilytetään , onko vetyauton tankki painesäiliön lisäksi lämpöeristetty ja kuinka kauan se esim säilyy siinä kun autoa ei aja vai päästää venttiili vedyn tankista pois kun se lämpenee
        Näistähän ei ole ollut mitään faktaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä herättää kysymyksiä miten vetyä oikein tankkausasemilla säilytetään , onko vetyauton tankki painesäiliön lisäksi lämpöeristetty ja kuinka kauan se esim säilyy siinä kun autoa ei aja vai päästää venttiili vedyn tankista pois kun se lämpenee
        Näistähän ei ole ollut mitään faktaa

        Vaatii kylmää, ei nesteydy huoneenlämmössä.

        https://vetyblogi.wordpress.com/2019/03/10/nestevety/


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kun noita vedynominaisuuksia lukee, ei ihan vetyauto tule minulle, vaikka jos olisi nappulaa ostaa se

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4946
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3516
    3. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2963
    4. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2935
    5. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      8
      2767
    6. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2280
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

      Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      39
      1778
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

      Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1700
    9. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1691
    10. Maailmassa monta

      On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16
      1584
    Aihe