Vedyn ominaisuuksia

Anonyymi-ap

Vety on atomipainoltaan kevein alkuaine , paino on alle kymmenesosa, mitä ilma painaa normaalipaineessa
Sillä on mielenkiintoisia ominaisuuksia, jos vetykaasua halutaan nesteyttää käytännössä tarvitaan normihuoneenlämmössä paine joka vastaa 70 kertaista ilmanpainetta, eli 70kg/cm2. Toisekseen se tulee normiteräksen läpi tuossa paineessa. Vetyä on helppo käsitellä jos se jäädytetään nestevedyksi, mutta se on kallista
Syttyy staattisesta sähköstä erittäin herkästi, monta kertaa herkemmin kuin bensan höyryt

Nestevedyn energia per litra on 2,45 kwh , verrattuna bensan 9,8 kwh ja diesel 11,8 kwh

Vetytankki paineisena pitää olla neljä kertaa suurempi kuin bensa tankki jotta sama energia

12

185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miten voi perustella, että vety parempi polttoaine kuin bensa tai diesel, ainoastaan niin että lähtee joukkohysteriään mukaan

    • Anonyymi

      Sitten on tämä vedyn iso ongelma, se paineisena tulee vähitellen kaikkien metallien läpi ja heikentää niitä, ei ole ratkaisua löydetty vaikka avaruusteollisuus etsinyt ratkaisua jo 60-luvulta lähtien.

      • Anonyymi

        Tämä on kaikkein pahin vetytalouden ongelma, atomipainoltaan pienin alkuaine ei oikein pysy missään paineisena metallitankeissa ja tulee metallin läpi ja heikentää metallia


    • Anonyymi

      Vety on ohimenevä vaihe. Uskokaa nyt, että tulevaisuuden ratkaisu on synteettinen etanoli. Sitä tehdään vihreästä vedystä ja sivutuotteena saadaan vielä lämpöä, joka voidaan käyttää esim. kaukolämpöön.

      • Anonyymi

        Etanoli on ihan järkevä polttoaine verrattuna tähän vetyyn, litra etanolia vastaa noin 0,7 litraa bensaa eli se on vetyyn verrattuna kunnon polttoaine ja se säilyy ihan huoneen lämmössä,


    • Anonyymi

      Wikipedia
      Nestevety


      Nestevetysäiliö.
      Nestevety on nestemäistä vetyä.

      Sen yleisin käyttökohde on avaruustoiminta, jossa sitä käytetään rakettien polttoaineena. Nestevedystä käytetään lyhennettä LH2 tai LH2. Lyhenne tulee siitä, että neste on englanniksi liquid ja vapaa vety on tavallisesti molekulaarisessa H2 muodossa mistä nimen H2-osa.

      NTP-olosuhteissa vety on kaasuna, joten se tulee paineistaa ja jäähdyttää hyvin alhaiseen lämpötilaan, jotta se voidaan puristaa nesteeksi. 101,3325 kPa paineessa vety kiehuu 20,28 K (−252,87 °C) lämpötilassa.

      Käyttö
      Raketti
      Ennen nestevedyn polttamista jäähdytetään yleensä moottorin suutinta, tavallisesti nestehapella. Tuloksena oleva savukaasu on varsin puhdasta vettä, jossa on aavistus otsonia ja vetyperoksidia.

      Vedyn massaenergiatiheys on käytettävissä olevista polttoaineista parhaimpia, 143 MJ/kg. Tämä on noin 40 prosenttia parempi kuin muilla rakettipolttoaineilla. Nestevedyn tiheys on 70,8 kg/m³ 20 K lämpötilassa.

      Vedyn tilavuusenergiatiheys taas on varsin huono. Nestevedyn varastointi vie enemmän tilaa kuin vastaavan energian varastointi jollain muulla polttoaineella. Esimerkiksi yhden bensiinilitran energiamäärää vastaa neljä litraa nestevetyä.

      Nestevedyn säilyttämiseen tarvitaan monimutkainen säilytysjärjestelmä matalan lämpötilan vuoksi. Vetyä on myös vaikea saada pysymään astiassa sillä se vuotaa seinämien läpi. Vety myös heikentää säiliön rakennetta niin kutsutun vetyhaurastumisen seurauksena. Tämän seurauksena ballistisissa ohjuksissa on siirrytty kiinteisiin polttoaineisiin, koska ne säilyvät jopa vuosia ampumavalmiina.

    • Anonyymi

      Tietääkseni vetyä ei voi nesteyttää tavan lämpötilassa pelkän paineen avulla, ota selvää siitä

      • Anonyymi

        Tämä herättää kysymyksiä miten vetyä oikein tankkausasemilla säilytetään , onko vetyauton tankki painesäiliön lisäksi lämpöeristetty ja kuinka kauan se esim säilyy siinä kun autoa ei aja vai päästää venttiili vedyn tankista pois kun se lämpenee
        Näistähän ei ole ollut mitään faktaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä herättää kysymyksiä miten vetyä oikein tankkausasemilla säilytetään , onko vetyauton tankki painesäiliön lisäksi lämpöeristetty ja kuinka kauan se esim säilyy siinä kun autoa ei aja vai päästää venttiili vedyn tankista pois kun se lämpenee
        Näistähän ei ole ollut mitään faktaa

        Vaatii kylmää, ei nesteydy huoneenlämmössä.

        https://vetyblogi.wordpress.com/2019/03/10/nestevety/


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kun noita vedynominaisuuksia lukee, ei ihan vetyauto tule minulle, vaikka jos olisi nappulaa ostaa se

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      42
      2442
    2. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      301
      2014
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      22
      1826
    4. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      24
      1605
    5. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      24
      1445
    6. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      43
      1338
    7. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1329
    8. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      139
      1285
    9. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      37
      1181
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      36
      1046
    Aihe