Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Sama palkka

minä

Auttakaa. Veropörssi kertoo, että samaa työtä tekevä kaveri saa parempaa palkkaa. Molemmilla sama koulutus. Kaveri 5 vuotta vanhempi ja aikaisempi työkokemus näyttää hienommalta. Nykyiset tehtävät aivan samanlaisia. Toiseksi en jää osaamisessa. Kerroin pomolle, että tiedän tilanteen. Sain 200 euron korotuksen, minulla palkka nyt 2 200 ja tällä toisella 3 100. Perustelut oli, että kaverin siirtyessä talon sisällä palkka pysynyt. Mitä teen. Voiko tähän jotenkin puuttua, laitonta? Ainakin vie työmotivaation. Palkankorotusta ei enempää luvattu, todettiin vaan, että toisella on "liian hyvä palkka"

7

5567

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tmn

      Veropörssi ei kerro kenenkään palkkaa vaan verotettavan tulon/vuosi.

    • verop

      Kuten aiempi vastauskin kertoi, niin eihän tuo veropörssi kerro kuin ansiotulon, pääomatulon sekä omaisuuden. Työkaverillasi voi olla myös muita tulonlähteitä, joista hänelle maksetaan ansiotuloon rinnastettavaa palkkaa.

      Toisekseen, mistä voit olla 100%:n varma, että kyseinen henkilö on juuri työkaverisi, sillä samalla alueellahan voi asua useita samanniminisiä henkilöitä?

      Ja vielä lopuksi. Ei kaikissa firmoissa makseta samasta työstä samaa palkkaa, vaikka koulutus olisikin sama. Jos työkaverillasi on parempi työhistoria ja hänet on esim. palkattu "korkean buumin" aikaan tai hän on voinut neuvotella paremman työsopimuksen, niin tottahan hänen palkka voi olla parempi kuin mitä sinulla. Kaikki vaikuttaa kaikkeen :)

      • :))

        Juu, mutta huomattava ero palkoissa ei ole millään selityksellä perusteltavissa mikäli on kyse samasta työstä. Lakikin jo sanoo ettei työntekijöitä saa asettaa eriarvoiseen asemaan eli syrjiä. Yleistä on että monissa firmoissa harrastetaan tällaista palkkasyrjintää ja toivotaan ettei työntekijät keskustelisi keskenään palkoistaan. Seurauksenahan olisi pelkkää riitaa, potkuja ja pahaa mieltä.


    • kokemusta

      Kuulutko liittoon? Ota ihmeessä yhteyttä sinne. Oletteko samaa sukupuolta? Sattuupa olemaan hieman omakohtaista kokemusta asiasta. Tuota kutsutaan palkkasyrjinnäksi ja asialle on tehtävissä jotakin, kunhan vain "todisteet" ovat riittävät (esim. jos teillä on kirjalliset työtehtäväkuvaukset tmss.) Laissa sanotaan ettei ketään saa kohdella eri arvoisesti oli sitten kyseessä palkka tai muu työsuhteeseen kuuluva asia. Työnantajalla pitää olla todella painavat syyt miksi palkkaero on suuri. Ei riitä, että on siirrytty talon sisällä vanhalla palkalla, otettu työhön "korkean suhdanteen aikana" tms. nuo ovat puppua, sillä samasta työstä on maksettava melko sama palkka ja siihen ei kovin heppoiset työnantajan selittelyt auta.
      Itselläni asia vielä avoin. Asianajaja selvittelee miten edetään. Näyttää siltä että oikeuteen mennään jos ei sopua synny ja mikäli niin haluan (työnantaja ei suostu näillä näkymin korjaamaan palkkaeroa).

      Voit vielä käydä verotoimistossa tarkistamassa tämän kaverin ansiotiedot, jos satut tietämään onko hänellä sivutuloja tms. niin sitten on tietty vaikeampi arvioida hänen suorat palkkatulonsa tästä samasta työstä.
      (Kyllä siellä veropörssissä ainakin minun tuttujeni palkat ovat 99% laskettavissa ja pitävät paikkansa.)

      Onnea matkaan ja voin vain sanoa, että helppoa ei tule olemaan ja hankalan ihmisen maineen varmaankin saat, kun yrität saada itsellesi oikeutta. Kokemusta on!

      • sama tilanne

        Vaikka keskustelusta on jo pitkä aika olisin kysynyt nimimerkiltä tuttu juttu, miten asia eteni menikö oikeuteen ja mikä oli lopputulos?Itsellä asia lähtee varmaankin menemään samaa rataa.


      • miesorja.
        sama tilanne kirjoitti:

        Vaikka keskustelusta on jo pitkä aika olisin kysynyt nimimerkiltä tuttu juttu, miten asia eteni menikö oikeuteen ja mikä oli lopputulos?Itsellä asia lähtee varmaankin menemään samaa rataa.

        Liityin juuri ammattiliittoon, ja työpaikallamme on liittoon kuuluva luottamusmies. Osastollamme palkkahaitari 500 euroa/kk, ja kuulun alimpaan päähän vaikka olen tehnyt tulosta, nopeasti, enkä ole lörpöttelijä käytävillä. Ja ei, en ole nainen, vaan mies naisvaltaisella alalla!

        Voiko liitto/luottamusmies vaikuttaa mukamas palkkaepätasa-arvoon? Mikä on toimintamahdollisuus? Luulisi, ettei talomme johto niin vaan luottamusmiehen painostukseen taipuisi? Ja mikä on mahdollisuus viedä asiaa oikeuteen, liiton kauttako?


      • Jaska492
        miesorja. kirjoitti:

        Liityin juuri ammattiliittoon, ja työpaikallamme on liittoon kuuluva luottamusmies. Osastollamme palkkahaitari 500 euroa/kk, ja kuulun alimpaan päähän vaikka olen tehnyt tulosta, nopeasti, enkä ole lörpöttelijä käytävillä. Ja ei, en ole nainen, vaan mies naisvaltaisella alalla!

        Voiko liitto/luottamusmies vaikuttaa mukamas palkkaepätasa-arvoon? Mikä on toimintamahdollisuus? Luulisi, ettei talomme johto niin vaan luottamusmiehen painostukseen taipuisi? Ja mikä on mahdollisuus viedä asiaa oikeuteen, liiton kauttako?

        Paras palkkahaitari ollut missä olen ollut atk-töissä asiantuntija/tuki noin 2000€/kk. Eli joku saa 2000€ ja paras 4000€/kk samoista töistä.
        SYY: koska on talon sisällä siirtyneitä toisiin töihin ja on ns.takuupalkka. sitten porukat lähtee pois kuten itse olen tehnyt jo 4 firmasta koska tympiihän se kun joku vetää puolet enemmän ja vielä ei tajua mistään mitään vaan siirretty ns.muista töistä aina atk-puolen hommiin.

        näin se vaan tämä työelämä menee ja loppua ei näy


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2184
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2013
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1632
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1460
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      75
      1420
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1347
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. 50
      1215
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe