Kotimainen suola-akku voi mullistaa sähköautoilun

Anonyymi-ap

Suomessa tehdään merkittävää akkukehitystyötä ja eräänä erittäin potentiaalisena game changerina on nähtävä nopeasti latautuva, hyvin yleisistä materiaaleista koostuva suola-akku. Suola-akku on ladattavissa täyteen viidessä minuutissa. Haasteena sähköautokäytössä on nykyisten suola-akkujen suuri koko, mutta akkujen energiatiheyttä on koko ajan pystytty kasvattamaan. Suola-akun voi käytännössä tehdä ruokasuolasta. Lähivuosina hankalat ja vaivalloiset litiumakut, jotka vaativat kobolttia ja muita verimineraaleja, tulevatkin luultavasti korvaantumaan suola-akuilla, joiden raaka-aine saadaan merivedestä haihduttamalla. Raaka-ainetta on saatavilla edulliseen hintaan lähes loputtomasti. Suola-akun uskotaan myös peittoavan paljon puhutut solid-state akut sähköautokäytössä.

Nyt ei todellakaan kannata ostaa uutta sähköautoa, sillä kehitys menee eteenpäin äärimmäisen nopeasti. Vuoden 2023 sähköauto on antiikkinen jo 2025.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/94d9ce46-e3ea-4b6a-a473-ce8047e305e2

Suola-akun kehitystyö on pitkällä myös Englannissa ja Kiinassa:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tutkijat-kehittivat-suola-akun-joka-on-vaihtoehto-tulevaisuuden-sahkoautoihin/07087dec-f0d2-4b1e-9e06-04858bf9146a

Suola-akku sisältää ainoastaan turvallisia kemikaaleja ja tärkein kehityskohde on saada ne kestämään enemmän lataussyklejä. Käytännössä tuhansien lataussyklien kesto pitää saada tasolle kymmeniä tuhansia:

https://yle.fi/a/3-10853858

Suola-akku on erinomainen valinta myös aurinkoenergian varastointiin. Voit ladata akun kesällä auringonpaisteella ja sitten talvella ladata sähköautosi suola-akun autinkoenergiaa varastoineesta suola-akusta:

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/uusi-suola-akku-on-ratkaisu-sahkoautoihin-ja-aurinkoenergian-varastointiin/9b993162-adf1-4b81-8f8a-3b1ec7309cf1

”markkinat OG”

13

1263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja mikä parasta, hygroskooppisuutensa vuoksi syttynyt sähköauton suola-akku on erittäin helppo sammuttaa pienellä määrällä vettä. Litiumakun sammuttaminen vie vettä 150000 litraa, suola-akun sammuttaa ämpärillisellä.

      ”markkinat OG”

    • Anonyymi

      Etkö sitten yhtään uudempia uutisia löytänyt? Vanhin näistä linkeistä on jo 3,5 vuoden takaa.

      Lisäksi todellisuus on aivan toista. Suola-akku ei lataudu yhtään nopeammin kuin normaali akku vaan päinvastoin hitaammin ja suola-akun energiatiheys on heikompi kuin litiumakuissa. Joten autoon tulisi satoja kiloja lisäpainoa.

      Ja vaikka suolaa onkin paljon niin silti suola-akussakin on paljon harvinaisia metalleja. Suola tai litium ovat yksi pieni osa akkua. Valtaosa suola-akustakaan EI ole suolaa.

      Tällä vuosikymmenellä suola-akkuja ei tulla sähköautoissa näkemään yhtään.

      • Anonyymi

        Lisään... Ja oli kyse mistä tahansa akkutekniikasta niin sitä varten pitää perustaa tehtaat ja saada varmistettua raaka-aineet. Vaikka suolaa onkin paljon niin sitä ei kuitenkaan tuoteta riittävästi. Eli suolan tuotantoa pitäisi reilusti lisätä ja siihen, että suolan tuotanto saataisiin vastaamaan litiumin tuotantoa menee vähintään 10 vuotta.

        Mikään uusi akkutekniikka ei tule korvaamaan aiempia nopeasti, koska näissä kaikissa on samat ongelmat. Tuotannon lisäämiseen menee vain väkisinkin aina kauan aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään... Ja oli kyse mistä tahansa akkutekniikasta niin sitä varten pitää perustaa tehtaat ja saada varmistettua raaka-aineet. Vaikka suolaa onkin paljon niin sitä ei kuitenkaan tuoteta riittävästi. Eli suolan tuotantoa pitäisi reilusti lisätä ja siihen, että suolan tuotanto saataisiin vastaamaan litiumin tuotantoa menee vähintään 10 vuotta.

        Mikään uusi akkutekniikka ei tule korvaamaan aiempia nopeasti, koska näissä kaikissa on samat ongelmat. Tuotannon lisäämiseen menee vain väkisinkin aina kauan aikaa.

        Se kenelle kommentoit on yksi ja sama hullu joka vastustaa henkeen ja vereen sähköautoja. Välillä koettaa vain olla vähän ovelampi ja yrittää vakuutella ihmisiä että sähköautoja pitäisi vain ostaa joskus paljon myöhemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se kenelle kommentoit on yksi ja sama hullu joka vastustaa henkeen ja vereen sähköautoja. Välillä koettaa vain olla vähän ovelampi ja yrittää vakuutella ihmisiä että sähköautoja pitäisi vain ostaa joskus paljon myöhemmin.

        Mikä aloituksessani viittaa sähköautojen vastustamiseen? Eikö mielestäsi ole hienoa, että tehokkaan ja ekologisen akun voi rakentaa pelkästään suolasta, hiekasta, rikistä ja hiilestä? Suola-akkuun kun ei muuta tarvita. Kotelo tietenkin, mutta siinä se. Kun tilannetta vertaa nykyiseen Li-ion -akkuun, parannus on huomattava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se kenelle kommentoit on yksi ja sama hullu joka vastustaa henkeen ja vereen sähköautoja. Välillä koettaa vain olla vähän ovelampi ja yrittää vakuutella ihmisiä että sähköautoja pitäisi vain ostaa joskus paljon myöhemmin.

        "Se kenelle kommentoit on yksi ja sama hullu joka vastustaa henkeen ja vereen sähköautoja."

        En ole tietoinen ketä tuossa onnellisuuden mielentilassa nimitellään peräti hulluksi, mutta sähköauto on todellakin pelkkä pseudo-ekolloginen, puolitotuuksin ja valhein lobattu konsepti ja _susi jo syntyessään_ saaste-akkujensa vuoksi.

        Jo tehtaalta ulos tullessaan se on noin 70% saastuttavampi "eko-auto" kuin vastaava polttari.

        Saaste-energiasta ladattuna se ei milloinkaan saavuta valimistuksensa takamatkaa vs. polttari ...... ja tässäkin vielä sivuutetaan itse kaivostoiminnan ymäristöllinen mega-saastuttavuus.

        Aivonsa voi toki laittaa narikkaan ja silmänsä sulkea, niin halutessaan.


    • Anonyymi

      Kihihii...2025 suola-akku korvaa nykyakut ja sähköauto on vanhentunut....buuuuaaahahaaaaaa 🤣🤣🤣🤣🤣

      • Anonyymi

        "Vuoden 2023 sähköauto on antiikkinen jo 2025. "
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣


    • Anonyymi

      Jatkuvan auringon alueilla on jo nyt aurinkofarmeja joissa energia varastoidaan yöksi ja käytettäviksi suolatankkeihin, mutta tuosta autojen suola-akkuinhin on pitkä matka, tekniikka jota on tutkittu jo pitkään ilman todellista läpimurtoa.

      "New Concentrating Solar Tower Is Worth Its Salt with 24/7 Power"

      "A California firm is converting sunlight to heat and storing it in molten salt so it can supply electricity when the wind is calm or the sun isn’t shining"

      "The trick is to have all those mirrors heat up a massive tank fullof sodium and potassium nitrates that are pumped up to the top of the tower. There the molten salt can reach temperatures as high as 565 degrees Celsius."

      "When electricity is needed, the hot salt is used to boil water and produce high-temperature, high-pressure steam, which turns turbines that generate electricity."

      - https://www.scientificamerican.com/article/new-concentrating-solar-tower-is-worth-its-salt-with-24-7-power/

      "Ekologisen vihreät akut saasteakkujen tilalle, haavetta vain ?"

      - https://keskustelu.suomi24.fi/t/17748655/ekologisen-vihreat-akut-saasteakkujen-tilalle-haavetta-vain-

    • Anonyymi

      Näillä "game changereilla" on vain tapana kehittyä ensin parikymmentä vuotta ja sen jälkeen jos "game changer" on vielä elossa, on sillä mahdollisuuksia.
      Yleensä kaikki mikä kuulostaa akulta yritetään tänä päivänä sovittaa akkuautoilun game changeriksi, mutta turha näitä on hehkuttaa siinä vaiheessa kun Teslan perään pitäisi kiinnittää peräkärry jossa on kymmenen tonnia suolaa, jotta saataisiin teslaan riittävästi energiaa, tosin ei taidettaisi saada enää räjähtävää kiihtyvyyttä tuon kymmenen tonnin peräkärryn kanssa...

    • Anonyymi

      kotimainen suola-akku ei mullista yhtään mitään koska natriumioni akkuja kehittelee ihan oikeat akkuyhtiötkin kuten yksi maailman suurimmista kiinalainen CATL jonka aikoo tuoda sellaisen markkinoille tänävuonna.

      • Anonyymi

        Akkuintoilijoiden pitää laittaa jäitä hattuun. Vaikka akku olisi kuinka kevyt tahansa ja sen varauskyky olisi nykyisiä akkuja parempi, niin siltikään 95 % maailman ihmisistä ei voi sähköautoa käyttää. Suurin osa ihmisistä asuu sellaisilla alueilla, ettei sähköautoa pysty siellä lataamaan heikon sähköverkon vuoksi.

        Kyllä latausinfra pitää ensin laittaa kuntoon, ja vasta siten voidaan miettiä sähköautojen käyttämistä. On tämän yksinkertaisen asian ymmärtäminen monelle sähköautointoilijalle todella vaikeaa.


    • Anonyymi

      Tämä akku-asia on vielä vaiheessa. Kehitystyötä tehdään paljon.
      Ehkä tulevaisuudessa keksitään aineet ja koostumus, keveään halpaan akkuun ?
      Mutta nämä nykyiset litium akut voi olla uhka, kun vanhemmiten kuluvat.
      Palo, räjähdys, kolarit,... yms aiheuttaa vaaraa...
      'https://youtu.be/_J_Qt8RQpao

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos nainen harrastaa seksiä

      Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2201
    2. Pihlaja-puulle

      Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

      Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      21
      978
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

      ”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      176
      877
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

      Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      816
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

      Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      762
    9. Olen valtavan ihastunut

      Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

      Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      685
    Aihe