Ekologisen vihreät akut saasteakkujen tilalle, haavetta vain ?

Anonyymi-ap

Milloin patteriautoihin, niiden maga-saasteakkujen tilalle innovoidaan ekologisesti kestävät, pitkän rangen tehokkaat, pitkäikäiset, kustannustehokkaat ja kevyet ** vihreät akut. **

Merivedestäkin puhutaan, puhetta piisaa, mutta mitään kokreettista läpimurtoa ei vaikuta olevan näkyvissä ja toteutettavissa edes pidemmällä aikajanalla, ei edes horisontissa.

"The Future of EV Batteries"

- https://www.greencars.com/greencars-101/the-future-of-ev-batteries

22

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      EV:n saasteongelmat eivät ole suinkaan uusi havainto / tietämys.

      11.1.2015 "Sähköauto voi olla kaikkein saastuttavin ja tappavin liikkumisen vaihtoehto."

      "Sähköauton saasteet tappavat pahimmillaan jopa kolme kertaa niin paljon ihmisiä kuin perinteiset polttomoottoriautot, väittävät tutkijat arvovaltaisessa The Economist –lehdessä."

      - https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tutkijat-sahkoauto-voi-olla-pahin-tappaja/66a8c3e9-6311-3382-a352-21631eecc1b3#!

      Sitten tuollaista ympäristöpommia markkinoidaan aivopesullisesti kaikkialla puhtaana ja ainoana oikeana autoilun"pelastavana" vaihtoehtona.

      No, onneksi EU:ssa on edelleen virallisesti ovi auki muillekin kehitteillä oleville ja mahdollisille aivan uusillekin vaihtoehdoille.

      • Anonyymi

        Artikkelin tekoaikana (2015) perinneautovalmistajat tilasivat jos jonkinlaisia tutkimuksia hätäpäissään jotta sähköautoteollisuus ei menestyisi ja oma teollisuus ei notkahtaisi. Nämä "tutkimukset" on todistettu vääriksi jo monesti.
        "JOS autoissa käytetään pelkästään kivihiilellä tuotettua sähköä" Missäköhän näin on? Jos on, siellä tuskin on hirveästi sähköautoja. Toisaalta sähköauto ei milloinkaan saastuta kaupunkiemme hengitysilmaamme pakokaasuilla kuten polttomoottoriautot.
        Tuossa artikkelissa unohdettiin (tarkoituksella?) täysin polttoaineiden tuotannon päästöt jotka ovat hirmuiset. Öljyntuotanto, jos mikä, käyttää juurikin sitä likaista sähköä huimat määrät.
        Sähköntuotanto sekä akkujen valmistusprosessit puhdistuvat jatkuvasti ja akut ovat kierrätettäviä, öljynjalosteet ei.

        https://www.youtube.com/watch?v=-wGO241g52U

        https://www.carboncounter.com/#!/explore


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Artikkelin tekoaikana (2015) perinneautovalmistajat tilasivat jos jonkinlaisia tutkimuksia hätäpäissään jotta sähköautoteollisuus ei menestyisi ja oma teollisuus ei notkahtaisi. Nämä "tutkimukset" on todistettu vääriksi jo monesti.
        "JOS autoissa käytetään pelkästään kivihiilellä tuotettua sähköä" Missäköhän näin on? Jos on, siellä tuskin on hirveästi sähköautoja. Toisaalta sähköauto ei milloinkaan saastuta kaupunkiemme hengitysilmaamme pakokaasuilla kuten polttomoottoriautot.
        Tuossa artikkelissa unohdettiin (tarkoituksella?) täysin polttoaineiden tuotannon päästöt jotka ovat hirmuiset. Öljyntuotanto, jos mikä, käyttää juurikin sitä likaista sähköä huimat määrät.
        Sähköntuotanto sekä akkujen valmistusprosessit puhdistuvat jatkuvasti ja akut ovat kierrätettäviä, öljynjalosteet ei.

        https://www.youtube.com/watch?v=-wGO241g52U

        https://www.carboncounter.com/#!/explore

        "Artikkelin tekoaikana (2015) perinneautovalmistajat tilasivat jos jonkinlaisia tutkimuksia hätäpäissään jotta sähköautoteollisuus ei menestyisi ja oma teollisuus ei notkahtaisi."

        Tuosta voisi myös kutsua käänteiseksi EV-propagandaksi.

        Patteriauto on __susi jo syntyesään__, eli noin 70% saastuttavampi jo tehtaan liukuhihnalta ulos tullessaan vastaavaan polttariin nähdne, eikä tuossa edes ole mukana kaivostoiminnan ympäristöllinen megasaastuttavuus.

        Niin, ja paljonkos se EV-teollisuus tilaa tupakkateollisuuden tapaan "riippumattomia tutkimuksia" tukeakseen saasteteollisuuttaan.

        "JOS autoissa käytetään pelkästään kivihiilellä tuotettua sähköä" Missäköhän näin on?

        No, vaikkapa "vähäväkisessä" Kiinassa on edelleenkin kovin rajallisesti puhtaaksi tituulerattua energiaa saatavilla.

        Saaste-energiasta ladattu EV ei milloinkana saavuta valimistuksensa takamatkaa vs. polttari.

        "Vuonna 2014 Kiinan energiankulutus oli lähes neljänneksen maailman energiankulutuksesta. Se vastasi 4,26 miljardia tonnia kivihiiltä. Kulutus kohdistuu varsinkin kivihiileen: Kiina kulutti yli puolet maailmassa käytetystä kivihiilestä, 12% öljystä ja 5,5% maakaasusta."

        - https://fi.wikipedia.org/wiki/Energia_Kiinassa

        Alla oleva ryhmä on yksi keskienen ev-saastekonseptin volyymikasvattaja Kiinassa.

        "Kiinan nopeasti kasvava keskiluokka on jo nyt maailman suurin" 2016

        - https://www.bofit.fi/fi/seuranta/viikkokatsaus/2016/vw201646_6/

        "Reutersin analyytikko: Kivihiilen poltto lisääntyy ainakin vuoteen 2027 asti - Tänä vuonna kirjataan uusi ennätys" 2022

        - https://www.msn.com/fi-fi/talous/uutiset/reutersin-analyytikko-kivihiilen-poltto-lis%C3%A4%C3%A4ntyy-ainakin-vuoteen-2027-asti-t%C3%A4n%C3%A4-vuonna-kirjataan-uusi-enn%C3%A4tys/ar-AAZX3EI

        "Sähköntuotanto sekä akkujen valmistusprosessit puhdistuvat jatkuvasti ja akut ovat kierrätettäviä, öljynjalosteet ei."

        Mineraalikaivannot ovat aina ja edelleen ymäristöllisesti todella laajamittaisen mega-saastuttavia.

        Akkujen valmistuksen "puhtaammaksi "muuttumisesta puhuminen on pelkkää kusetusta, sillä edistys on marginaaalista ja tulee jäämäänkin rajalliseksi.

        Myöskin "kierrätyksestä" puhuminen on pelkkää viherpesu-kusetusta, joka ei vastaa todellisuutta. Akkujen pahoin saastuttavan "kierrätyksen" ongelmallisuudesta on jopa Geenpeace esittänyt huolensa mm. Kiinan suhteen, jossa asianmukainen kierrätys ei edes toteudu.

        "‘Environmental disaster’: Electric cars have a dirty little recycling problem — batteries"

        - https://www.climatedepot.com/2021/02/06/environmental-disaster-electric-cars-have-a-dirty-little-recycling-problem-batteries/

        "Electric Cars’ Looming Recycling Problem"

        - https://undark.org/2021/01/21/electric-car-looming-recyclability-problem/

        Mutta milloin autoilumaailma näkee saasteakkujen sijaan ne puhtaat ja ekologisesti kestävät ***vihreät *** akut .... ilmeisesti ei milloinkaan, ei ainakaan yhden ihmissukupolven aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Artikkelin tekoaikana (2015) perinneautovalmistajat tilasivat jos jonkinlaisia tutkimuksia hätäpäissään jotta sähköautoteollisuus ei menestyisi ja oma teollisuus ei notkahtaisi."

        Tuosta voisi myös kutsua käänteiseksi EV-propagandaksi.

        Patteriauto on __susi jo syntyesään__, eli noin 70% saastuttavampi jo tehtaan liukuhihnalta ulos tullessaan vastaavaan polttariin nähdne, eikä tuossa edes ole mukana kaivostoiminnan ympäristöllinen megasaastuttavuus.

        Niin, ja paljonkos se EV-teollisuus tilaa tupakkateollisuuden tapaan "riippumattomia tutkimuksia" tukeakseen saasteteollisuuttaan.

        "JOS autoissa käytetään pelkästään kivihiilellä tuotettua sähköä" Missäköhän näin on?

        No, vaikkapa "vähäväkisessä" Kiinassa on edelleenkin kovin rajallisesti puhtaaksi tituulerattua energiaa saatavilla.

        Saaste-energiasta ladattu EV ei milloinkana saavuta valimistuksensa takamatkaa vs. polttari.

        "Vuonna 2014 Kiinan energiankulutus oli lähes neljänneksen maailman energiankulutuksesta. Se vastasi 4,26 miljardia tonnia kivihiiltä. Kulutus kohdistuu varsinkin kivihiileen: Kiina kulutti yli puolet maailmassa käytetystä kivihiilestä, 12% öljystä ja 5,5% maakaasusta."

        - https://fi.wikipedia.org/wiki/Energia_Kiinassa

        Alla oleva ryhmä on yksi keskienen ev-saastekonseptin volyymikasvattaja Kiinassa.

        "Kiinan nopeasti kasvava keskiluokka on jo nyt maailman suurin" 2016

        - https://www.bofit.fi/fi/seuranta/viikkokatsaus/2016/vw201646_6/

        "Reutersin analyytikko: Kivihiilen poltto lisääntyy ainakin vuoteen 2027 asti - Tänä vuonna kirjataan uusi ennätys" 2022

        - https://www.msn.com/fi-fi/talous/uutiset/reutersin-analyytikko-kivihiilen-poltto-lis%C3%A4%C3%A4ntyy-ainakin-vuoteen-2027-asti-t%C3%A4n%C3%A4-vuonna-kirjataan-uusi-enn%C3%A4tys/ar-AAZX3EI

        "Sähköntuotanto sekä akkujen valmistusprosessit puhdistuvat jatkuvasti ja akut ovat kierrätettäviä, öljynjalosteet ei."

        Mineraalikaivannot ovat aina ja edelleen ymäristöllisesti todella laajamittaisen mega-saastuttavia.

        Akkujen valmistuksen "puhtaammaksi "muuttumisesta puhuminen on pelkkää kusetusta, sillä edistys on marginaaalista ja tulee jäämäänkin rajalliseksi.

        Myöskin "kierrätyksestä" puhuminen on pelkkää viherpesu-kusetusta, joka ei vastaa todellisuutta. Akkujen pahoin saastuttavan "kierrätyksen" ongelmallisuudesta on jopa Geenpeace esittänyt huolensa mm. Kiinan suhteen, jossa asianmukainen kierrätys ei edes toteudu.

        "‘Environmental disaster’: Electric cars have a dirty little recycling problem — batteries"

        - https://www.climatedepot.com/2021/02/06/environmental-disaster-electric-cars-have-a-dirty-little-recycling-problem-batteries/

        "Electric Cars’ Looming Recycling Problem"

        - https://undark.org/2021/01/21/electric-car-looming-recyclability-problem/

        Mutta milloin autoilumaailma näkee saasteakkujen sijaan ne puhtaat ja ekologisesti kestävät ***vihreät *** akut .... ilmeisesti ei milloinkaan, ei ainakaan yhden ihmissukupolven aikana.

        Joka tapauksessa patteriauto on elinkaarensa aikana puhtaampi kuin perinteinen polttomoottorilla toimiva auto. Ongelmansa toki on sähköautoissakin.
        Tuo on todistettu useissa instansseissa.
        Minkään auton, tms. tuotteen valmistus ei ole puhdasta eikä tule koskaan olemaankaan. Kyse on siitä, mikä on tämän hetken osaamisen ja tiedon mukaan mahdollisimman puhdasta.
        Kiina ym. Aasian ja Afrikan maat tulee kyllä perässä kehityksessä, mutta sielläkin voidaan parantaa asioita kuten länsimaissakin. Öljyntuotannon radikaali parantaminen sekä polttomoottorien hyötysuhteen parantaminen on kuitenkin jo tiensä päässä.
        Vänkää mitä vänkäät. Häviät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joka tapauksessa patteriauto on elinkaarensa aikana puhtaampi kuin perinteinen polttomoottorilla toimiva auto. Ongelmansa toki on sähköautoissakin.
        Tuo on todistettu useissa instansseissa.
        Minkään auton, tms. tuotteen valmistus ei ole puhdasta eikä tule koskaan olemaankaan. Kyse on siitä, mikä on tämän hetken osaamisen ja tiedon mukaan mahdollisimman puhdasta.
        Kiina ym. Aasian ja Afrikan maat tulee kyllä perässä kehityksessä, mutta sielläkin voidaan parantaa asioita kuten länsimaissakin. Öljyntuotannon radikaali parantaminen sekä polttomoottorien hyötysuhteen parantaminen on kuitenkin jo tiensä päässä.
        Vänkää mitä vänkäät. Häviät.

        Juuri näin. Myöskään netin käyttö ei ole puhdasta. Se vie oikeasti paljon sähköä. Se kännykän/läppärin akun lataaminen on vain 2-5% kokonaissähköstä mitä oma surfaaminen vie.

        Täysin turhaa on matkat lappiin hiihtämään, oli mikä tahansa kulkuväline käytössä. Aivan turhaa fossiilista.
        Koiran omistaminen lisää puolikkaan bensa-auton verran päästöjä.
        Lomareissu etelässä on yhden auton verran päästöjä.

        On niin paljon asioita mitkä on pahasta saastemielessä. Mistä ajattelitte luopua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joka tapauksessa patteriauto on elinkaarensa aikana puhtaampi kuin perinteinen polttomoottorilla toimiva auto. Ongelmansa toki on sähköautoissakin.
        Tuo on todistettu useissa instansseissa.
        Minkään auton, tms. tuotteen valmistus ei ole puhdasta eikä tule koskaan olemaankaan. Kyse on siitä, mikä on tämän hetken osaamisen ja tiedon mukaan mahdollisimman puhdasta.
        Kiina ym. Aasian ja Afrikan maat tulee kyllä perässä kehityksessä, mutta sielläkin voidaan parantaa asioita kuten länsimaissakin. Öljyntuotannon radikaali parantaminen sekä polttomoottorien hyötysuhteen parantaminen on kuitenkin jo tiensä päässä.
        Vänkää mitä vänkäät. Häviät.

        Havaitsen runsaasti ns. tarpeen sanelemaa realiteettien ohiluentaa ja pakkohan sellaiseen onkin EV-konseptia puolustellakseen turvautua.

        Nyt avauksessa kun oli kyse siitä, milloin ne ekologiset ja ympäristöllisesti kestävät _vihreät akut_ saadaan patteriautoihin, noiden sysimustien saastepommien sijaan.

        "Joka tapauksessa patteriauto on elinkaarensa aikana puhtaampi kuin perinteinen polttomoottorilla toimiva auto."

        Tuossa on kyse itselleenkin valehtelun perus-oljenkorresta, tupla-sellaisesta.

        EV:tä lobataan aivopesullisesti joka tuutista puhtaana ja ainoana messiaana autoilun ympäristöongelmiin, vaikka se on __susi jo sytyessään_, osa ongelmaa, uusi ongelma, ei ratkaisu ongelmaan.

        Toisekseen, EV ei saavuta koskaan takamatkaansa saaste-energiasta ladattuna vs. polttari, kuten väkirikkaassa Kiinassa.

        Lisäksi, mikäli uudehkonkin EV:n pohja saa kolhun ja akusto vaihtoon, niin ko. EV lähtee vieläpä _tuplaten takamatkalta_.

        Mikäli ekologisesti kestävät synteettiset polttoaineet saavuttavat volyymiä, kuten toivon, niin EV jää välittömästi kauaksi horisontin taakse muinasjäänteeksi.

        !!! 90 % !!!

        "Synteettinen bensiini myyntiin huoltoasemilla Saksassa – päästöt 90 prosenttia pienemmät"

        " Tehdas ilmoittaa sen niin kutsutun well-to-wheel -päästöjen olevan 90 prosenttia alhaisemmat kuin tavallisella fossiilisella polttoaineella ..."

        - https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/32b630b5-f76f-445a-9671-5c7709869038

        "Öljyntuotannon radikaali parantaminen sekä polttomoottorien hyötysuhteen parantaminen on kuitenkin jo tiensä päässä."

        HUOM!

        EV on jälkeenjäänyt jo syntyessään sen saasteakkujen vuoksi ... niin, milloin ne puhtaat, ekologiset ja **vihreät ** akut saadaan patteriautoihin?

        Niitä kun ei näy vielä edes horisontissa, niin taitapa EV-konsepti olla jo valmiiksi tiensä päässä.

        "Vänkää mitä vänkäät. Häviät."

        Eivät suuret sanat suuta halkaise .... mutta "hieman" on heikossa hapessa tuo avauksen fakta-ongelmaan vastaamisen kyvykkyys ;-)


    • Anonyymi

      Kas, EV-eko-propagandaa tuuppaava / tuuppaavat katosivat paikalta ;-)

    • Anonyymi

      Kemian lait määrittävät millainen akku on sähköautossa 10 vuoden päästä
      Näkymä on pessimistinen, nykyakkuja ei voi paljon parantaa. Ei ole mitään mahdollisuutta rakentaa 100kwh akkua, joka painaa vain 100kg.
      Ei ole näköpiirissä mitään läpimurtoa, joilla päästäisiin Mooren lain kaltaiseen jatkuvaan parannukseen

    • Anonyymi

      Huh huh mitä tahallista VALEHTELUA jälleen.

      "JOS sähköautoa ladataan HIILIVOIMALLA tuotetulla sähköllä, se todennäköisesti aiheuttaa yli kolme kertaa enemmän saastumisesta aiheutuvia kuolemantapauksia kuin perinteisestä bensiinikäyttöisestä ajoneuvosta aiheutuu, tutkijat laskevat."

      Mutta sitten samassa artikkelissa:

      "Yllätys tutkijoille ei ollut se, että sähköautot, joiden akut ladattuna tuuli-, aurinko- tai vesivoimalla tuotetulla sähköllä, OLIVAT PUHTAIMPIA. Niiden otaksuttiin aiheuttavan 231 kuolemantapausta. Bensiinikäyttöisten autojen vertailuluku oli 878."

      Epätoivoista on sähköautojen mustamaalaaminen vielä kaiken lisäksi artikkelilla joka on yli 8 vuotta vanha.

      Mitä vetynarsisti ehdottaa sitten tilalle joka ratkaisee autoilun ympäristöongelmat? Et ole siihen ennenkään suostunut vastaamaan että mikä autotekniikka olisi sinun mielestäsi vastaus kun olet niin huolissasi ympäristöstä? Laita myös TIETEELLISET TUTKIMUKSET mukaan väitteellesi.

    • Anonyymi

      Vetynarsisti unohtaa sitten sujuvasti että sillä HIILIVOIMALLA myös tehdään osittain vetyä ja synteettisiä polttoaineitakin, mutta ne ovat tietysti sitten vihreitä. Ihankuin mukamas ne saisivat aina sen vihreän sähkön käyttöönsä vaikka todistetusti vihreää sähköä on vain hetkellisesti paljon tarjolla joka ei vuositasolla riitä valheellisesti lobattuun "vihreää vetyä" ja "vihreää synteettistä polttoainetta" sloganin taakse. Mutta kun niin sanotaan niin viis totuudesta. Sama ilmiö on myös kun vain sanotaan sähköautoja megasaasteeksi ilman USKOTTAVIA tutkimuksia.

    • Anonyymi

      Asian pihvi on siinä, että sen sijaan että EV olisi vain yksi kehityksen alla olevista vaihtoehdoista, niin se on EU-politiikan ja lain voimalla _pakotettu_ suunnilleen ainoaksi vaihtoehdoksi autoteollisuudelle sidosryhmineen, jotka ovat joutuneet laittamaan sille suunnilleen kaikki taloudelliset ja innovatiiviset voimavaransa.

      Tilanne on johtamassa samaan kuin "pertoli-mafian" aikaan, jossa kaikki mahdolliset aidon ekologiset innovaatiot tullaan torppaamaan, koska on jo investoitu kaikki panokset yhdelle ainoalle pseudo-ekologiselle EV:lle.

      Myöskin se on täysin absurdia, miten _susi jo syntyessään_ EV-ympäristöpommi pakotetaan polttarille ainoaksi korvaavaksi vaihtoehdoksi.

      Valitettavasti niitä vihreitä eko-akkuja ei ole vielä näköpiirissä edes horisontin takana.

      "The Dirty Secrets Of ‘Clean’ Electric Vehicles"

      "In the case of EVs, the dirty secrets of “clean energy” should seem apparent to all but, alas, there are none so blind as those who will not see."

      - https://www.forbes.com/sites/tilakdoshi/2020/08/02/the-dirty-secrets-of-clean-electric-vehicles/

      Kun tämäkään ei riittäisi, niin EU on laittamassa silmukan omaan kaulaansa Kiina-riippuvuudella tilanteessa, jossa EU:n maksimaalinen omavaraisuus ja vakaus ovat ensiarvoisen tärkeitä.

      Synteettisten salliminen on sinänsä myönteinen asia, mutta ne riskeeraavat jäädä tuotannoltaan marginaalisksi.

      Mikäli ne saataisiin EV:tä vastaavalla poliittisella tahdolla "nopeasti" massatuotantoon, niin niillä olisi lyhyellä aikavälillä todella suuri kokonaisuutta neutralisoiva asema ... niiden aidon ekologisten vaihtoehtojen innovointia odotellessa.

      "EU:n 2035-direktiivillä patteriautoihin sitoutuminen on totaalinen virhe !"

      - https://keskustelu.suomi24.fi/t/17731320/eun-2035-direktiivilla-patteriautoihin-sitoutuminen-on-totaalinen-virhe-!

    • Anonyymi

      Kerro nyt kaikille mikä automalli (tekniset tiedot) on sinusta se vihreä vaihtoehto, jonka kaikkien pitäisi ostaa ettei se ole "megasaastetta". Laita myös mukaan TIETEELLISET TUTKIMUKSET.

      Olen varmaan jo ainakin 10 kertaa kysynyt vastausta ja et edelleenkään suostu vastaamaan yksinkertaiseen selkeään kysymykseen. Se ettet pysty aukottomasti todistamaan täyssähköautojen olevan "megasaastetta", niin se todistaa ettet osaa aidosti vihreämpää ehdottaa tilalle ja näin jäät kiinni VALEHTELUSTA.

    • Anonyymi

      Kumma kun vetynarsisti löytää aina vain kaikenlaisia linkkejä monissa eri keskusteluissa, mutta ei sitten millään sitä vaihtoehtoa täyssähköautolle. Kertoo vain patologisesta valehtelijasta, jota harmittaa kun täyssähköautot menevät kaupaksi ja niistä keskustellaan paljon enemmän kuin vetyautoista, vetytaloudesta ja synteettisestä polttoaineesta. Valheen voimalla on sitten mustasukkaisuudessaan pakko kampittaa. ;)

      • Anonyymi

        Helpoin vaihto sähköautolle on autosta luopuminen kokonaan. Monille kaupungissa asuville se on aivan mahdollista.


      • Anonyymi

        Ylipäätään mitä vähemmän ostetaan uusia autoja niin sitä parempi. Autoja pitäisi käyttää paljon kauemmin kuin nyt.


    • Anonyymi

      "!!! 90 % !!!
      "Synteettinen bensiini myyntiin huoltoasemilla Saksassa – päästöt 90 prosenttia pienemmät"
      " Tehdas ilmoittaa sen niin kutsutun well-to-wheel -päästöjen olevan 90 prosenttia alhaisemmat kuin tavallisella fossiilisella polttoaineella ..."

      Ja näin sitä jälleen kerran VALEHDELLAAN P1 toimesta kun lobbaavat omaa tuotetta bisnes edellä. Laboratoriotestit paljastavat totuuden.

      "Synteettiset polttoaineet ovat myös paljon vähemmän ympäristöystävällinen ratkaisu autoille kuin akkukäyttöiset sähköautot. Vuoteen 2030 mennessä sähköauton hiilidioksidipäästöt ovat 53 % vähemmän CO2-päästöjä elinkaarensa aikana kuin e-polttoaineilla toimiva auto, viimeisin elinkaarianalyysi vahvistaa.

      E-polttoaineiden polttaminen autoissa ei myöskään vähennä myrkyllisiä päästöjä yhdestä suurimmista ilmansaastelähteistä. Viime vuonna LABORATORIOTESTIT OSOITTIVAT, että synteettisiä polttoaineita käyttävä auto pumppaa ulos yhtä paljon myrkyllisiä NOx-päästöjä kuin fossiilisten polttoaineiden polttaminen. Synteettiset polttoaineet ovat myös kalliita tuottaa jonkin aikaa, ja auton ajaminen e-polttoaineella maksaa keskimäärin 10 000 euroa viiden vuoden aikana enemmän kuin akkusähköauton ajaminen. E-polttoaineet tieliikenteessä ovat erittäin tehottomia verrattuna suoraan sähköistykseen: vain 10 prosentin vaihtaminen autoista e-polttoaineisiin ja 10 prosentin vaihtaminen vetyyn lisäisi sähkön kysyntää 36 prosenttia ."

      Ja kummasti unohtuu myös se seikka että synteettinen polttoaine tarvitsee noin 27kwh sähköä per litra. 5 litraa kuluttava auto tarvitsee sähköä 135khw per 100km. Ja kun on koko ajan sähköstä kroonisesti pulaa, niin se pitää kritisoimiasi HIILIVOIMALOITA ja HIILIKAIVOKSIA toiminnassa. Todellista viherpesua kun sitä VIHREÄÄ sähköä voitaisiin säästää suoraan ladaten täyssähköautoja kuten myös sitä mustaakin sähköä, mutta HUOMATTAVASTI VÄHEMMÄN koska täyssähköautot ovat energiatehokkaampia eikä tarvitse niin paljoa mustaa sähköä kuin vety ja synteettinen polttoaine. Vetytalous ja synteettiset polttoaineet tulevat lisäämään kroonista sähköpulaa nostaen sähkön hintaa. Samoin vetytalous kiihdyttää pulaa puhtaasta juomavedestä.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17241677/tulevaisuuden-vetytalous-on-pitkaan-viherpesua

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17798059/vihreaa-sahkoa-ei-pida-hukata-vetyautoihin-ja-synteettiseen-polttoaineeseen-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17698352/vetytehtaat-tulevat-lisaamaan-vesikriiseja-

      • Anonyymi

        Kuten olen aiemmin todennut, jos synteettisiä ei käytetä niin jopa vuonna 2040 Suomessa ajellaan pääosin fossiilisilla polttoaineilla ja muualla maailmassa jopa vuonna 2050. Sähköautoihin ei siirrytä vielä kymmeniin vuosiin.


    • Anonyymi

      Avauksen pihvi on se, että milloin ne ekologiset vihreät akut saadaan EV-autojen ympäristöpommiutta pelastamaan.

      Fundamentalistinen EV-aatteinen, ketjuun turhautumisiaan purkava lukee toistamiseen sujuvasti itse asian ohitse, systemaattisesti.

      EV on eko-susi jo syntyessään ja akkumineraalien vuoksi todellinen mega-ympäristöpommi. Tehtaan hihnalta ulos tullessaan se on jo noin70% saastuttavampi kuin vastaava polttari.

      Tässä ei edes vielä ole mukana kaivostoiminnan todella massiiivinen ympäristötuho, ja ko. toimintaan liityvistä ihmisoikeuksista puhumattakaan.

      Sitten tuollaista sutta on politiikan ja lain pakolla pakotettu "messiaana" yhdeksi ainoaksi hevoseksi atoteollisuudelle sidosryhmineen.

      Bonuksena tuolla myopisella politiikalla ollaan sitomassa Kiina-riippuvuuden silmukka EU:n kaulaan.

      Mutta ilmassa on ainakin jonkin asteista muutoksen tuulta, vaikka olenkin huolissasi siitä, että nuo CO2-kierrätykselliset ilmastoneutraalit e-polttoaineet saattavat jäädä marginaalisiksi.

      Niiden mahdollisimman nopealla käyttöönotolla saisi nopeasti radikaalia parannusta kokonaistilanteeseen .... sitä aidon ekologisen vaihtoehdon innovointia odotellessa.

      Yhden ainoan hevosen varaan ei tule laskea.

      "E-fuel’s given EU approval and Hydrogen fuelling stations agreed for all major European cities. "

      Transport Minister Volker Wissing:

      “The European Commission must deliver, to enable a registration of combustion engine vehicles even after 2035”, he said. “We need all options,” including battery-electric, hydrogen and combustion engines running on e-fuels, he added.

      - https://www.linkedin.com/pulse/e-fuels-given-eu-approval-hydrogen-fuelling-stations-agreed

    • Anonyymi

      Ja ei edelleenkään vastausta mikä automalli pitäisi ostaa ettei se olisi "ympäristöpommi". Jälleen vain kysymyksen väistelyä pitkillä litannioilla. Ja systemaattista ohiluentaa väittäen että VIHREÄÄ sähköä sitten riittäisi valtavat määrät synteettistä polttoainetta varten vaikka todellisuudessa lisää sähkön kysyntää reippaasti ja lisäten päästöjä harmaalla sekä mustalla sähköntuotannolla.

      • Anonyymi

        Vastaus tuohon on tietenkin, että jos uutta autoa ei kannata ostaa, jos ei ole pakko. Samalla autolla voi ajaa vaikka 40 vuotta. Mitä vähemmän uusia autoja ostetaan niin sitä parempi.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      327
      2752
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      89
      2055
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1600
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1012
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      973
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      873
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      734
    Aihe