Moi,
Ensin kyselin täällä chippaamisesta ja sitten kyselin hyvistä paikoista. n. 6 kk:ta sitten varmaankin ja sain hyviä vastauksia.
No tilasin sitten steg 1:n BSR:ltä n. 4 viikkoa sitten ja tänään tuli. Asennettukin jo. Tässä muutama kysymys.
Olen nyt ajanut autolla n. 30 km. Varsinkin alakierroksilla vääntö on kasvanut todella huomattavasti ja kaikki toimii hyvin.
Tehoissa ei kuitenkaan vielä ole sellaista erityisen huomattavaa nousua. Kiihdytykset ovat hieman (ihan oma mutu -arvio) nopeutuneet ja turbon paineet nousee täyteen arvoon varsin vikkelään aikaisempaan verrattuna.
Turbon paineet itsessään ei kuitenkaan juuri nousseet ja esim. 3:lla täyskiihdytys saa viisarin juuri ja juuri punaisen puolelle. Näin se oli ennenkin. Mutta eikö sen pitäisi mennä jonnekin punaisen puolivälin yli?
Voiko tämä johtua siitä, että moottorinohjaus ei ole vielä tottunut uuteen chippiin? Vai siitä, että BSR:ltä sattui myös olemaan sportti-ilmafiltterit loppu. Eli tällä hetkellä vakiofiltteri edelleen päällä.
Olettaisin, että chippaus 215 -> 248 hp tuntuisi enemmän. Olen kyllä jo nyt aika tyytyväinen hankintaan, mutta tuo paineiden nousun puuttuminen hieman kummastuttaa.
Toinen asia, minkö olen huomannut on, että kun vaihtaa ja painaa kytkimen pohjaan, niin kierrokset nousee n. 200 - 400 kierrosta 1-2 sekunniksi. Vaikka ei siis painaisikaan kaasua. Onkohan tämä ihan normaalia?
BSR steg 1 asennettu 9-3 Aeroon.
41
6201
Vastaukset
- Npo
Se on varmaan toi väännönrajoittaja ohjelma toi bsr ?
Ainakaan 1-2 vaihteilla ei täysiä paineita voipi olla myös 3 vaihteella ? arvailuja ?
Ohita magneettiventtiili ohivuotoventtiilillä, syotät jatkuvasti sitä painetta jota trionic tarvii täysien paineiden aikaansaamiseksi.
Tehoja ainakin tulee mutta 100 000tkm päästä voi olla jo jotain huoltoa tehtävä ?
Jännästi kerrottu mutta aamulla ajatus ei luista. - tk
Mutta eikös VM:n testissä penkitetty ihan vakiostakin melkein 240 heppaa, joten jos BSR:n lastutehot on samalla tavalla testattu, niin ei siitä mitään hirveetä muutosta voi huomatakaan...
- Pevi
Trionic on oppiva säädin ja se on nollautunut asennuksen yhteydessä.
Ainakin epätasainen tyhjäynti ja kaasun vaeltelu aina kun kutketään vapaalle ( vaihdettaessa ) on tyypillisiä juttuja aluksi. Ajele muutama sata kilometri ja kiihdyttele 4-vaihtella 2000-4500 rpm, niin kyllä nikottelut pitäisi loppua ja paineetkin nousta kun trionic oppii nakutusrajat.- Turbo Sensonic
En haluaisi olla mikään pilkunnu**ija, mutta Saabin omissa ohjeissa neuvotaan kiihdyttämään kylläkin samojen kierroslukujen ohessa, kun jo ilmoititkin, mutta 3-, eikä 4-vaihteella.
- Turbo Sensonic
Luultavasti auto ei ole vielä tottunut uuteen Trionic -boksiin (ja päinvastoin). Tuo "totutusajo" voi vaatia jopa 300 km:n matkan. Luulisin, että kun totutusajo on ohi, ahtopaineen viisari menee "iloisesti" punaisen puolelle (siis jos kaikki muu on autossa kunnossa).
Vai ei BSR:llä ollut JR -filttereitä varastossa. Aika outo juttu. Luulisi, että heillä olisi tarpeeksi tavaraa varastossa, mutta luulo ei taida olla tiedon väärti. Tuo filtteri tuo lisää tehoa noin 2-3 hv. Toivottavasti BSR lupasi lähettää tuon filtterin sinulle kustannuksetta, sitten kun niitä tulee, vai antoivatko he rabattia tuon filtterin verran?
Vaikka auto onkin chipattu, niin ei se siitä mitään "rakettia" tee (ellei sitten ole heitetty kiinni steg 4 -settiä), mutta kyllä väännössä ja varsinkin yläkierroksilla kiihtymisessä pitäisi havaita muutoksia (varsinkin noilla BSR:n ilmoittamilla ohitukiihtyvyysarvoilla: 80-120 km/h 3-vaihteella, 80-140 km/h 4 -vaihteella ja 100-150 km/h 4-vaihteella).
BSR:llä on tosiaan tarkasti lasketut momentinrajoittimet käytössä. Varsinkin 1- ja 2-vaihteilla tuo momentinrajoitin on tarpeellinen, jottei vaihdelaatikko korkkaisi. Nuo em. vaihteet on nimittäin toteutettu eri tavalla, kuin vaihteet 3,4 ja 5. Noilla kolmella viimeisellä vaihteella ei pitäisi enää olla momentinrajoitinta käytössä, joten kolmosella 3000-5000 rpm:ssä täyskaasukiihdytyksellä pitäisi ahtopaineen viisarin mennä punaisen puolelle.
Itse kyselin eilen BSR:ltä tarjousta steg 2/steg 3 -setistä autooni. Jos he antavat hyvän tarjouksen steg 3 -setistä (245 hv, 358 Nm), niin sitten voisin jopa harkita sen ostamista.- 9-3 Aero
>joten kolmosella 3000-5000 rpm:ssä
> täyskaasukiihdytyksellä pitäisi ahtopaineen
> viisarin mennä punaisen puolelle.
Kyllä se sinne puneiselle meneekin. Mutta jää siihen ihan alkuun. Vakiossakin meni about samaan kohtaan. Mutta katsotaan nyt kun tulee ajeltua, että miten trionic tottuu. - Turbo Sensonic
9-3 Aero kirjoitti:
>joten kolmosella 3000-5000 rpm:ssä
> täyskaasukiihdytyksellä pitäisi ahtopaineen
> viisarin mennä punaisen puolelle.
Kyllä se sinne puneiselle meneekin. Mutta jää siihen ihan alkuun. Vakiossakin meni about samaan kohtaan. Mutta katsotaan nyt kun tulee ajeltua, että miten trionic tottuu.Siis tarkoitin, että sen ahtopainemittarin viisarin pitäisi mennä vähän yli punaisen alueen "keskiviivan", kovemmissa kiihdytyksissä jopa punaisen alueen loppuun saakka. Näin on ainakin omassa autossani.
- 9-5 '02 aero wagon
9-3 Aero kirjoitti:
>joten kolmosella 3000-5000 rpm:ssä
> täyskaasukiihdytyksellä pitäisi ahtopaineen
> viisarin mennä punaisen puolelle.
Kyllä se sinne puneiselle meneekin. Mutta jää siihen ihan alkuun. Vakiossakin meni about samaan kohtaan. Mutta katsotaan nyt kun tulee ajeltua, että miten trionic tottuu.on osoittanut, että esim. 70km/t vauhdista kolmosella nappia lautaan ja turbo viisari kerää itseään solmusta ihan oikeasta laidasta (kaukana punaisella alueella) vielä parikymmentä sekuntia kiihdytyksen alettua. tossa hommassa kyllä tulee vastaan sitten myös muut "rajoitukset" ;).
noh, ei ton jutun tarkoitus ollut sanoa muuta kuin sen, että kyllä sen viisarin pitäisi mennä aika kauas punaiselle alueelle.
saatan tosin olla väärässäkin. - NG900T
9-3 Aero kirjoitti:
>joten kolmosella 3000-5000 rpm:ssä
> täyskaasukiihdytyksellä pitäisi ahtopaineen
> viisarin mennä punaisen puolelle.
Kyllä se sinne puneiselle meneekin. Mutta jää siihen ihan alkuun. Vakiossakin meni about samaan kohtaan. Mutta katsotaan nyt kun tulee ajeltua, että miten trionic tottuu.Joo pitäs jaksaa ainakin punasen puolivälin yli. Mulla toimii siten, että vakiopaineilla kaasu pohjassa viisari jää kolmosvaihteella ja isommilla vaihteilla tasan punasen ja keltasen väliin ja pysyy siinä niin kaunan kun höllää kaasua. Käsittääkseni näin kuuluukin.
Steg-1:llä sitten olenkin kuullut erilaisia kokemuksia. Mulla meneee 3/4 punasta ja aina kun lähestyy "tappia" niin pudottaa taas siihen 3/4 osaan punasta. Ilmeisesti joku suojausefekti jos mennään nakutuksen rajamailla, ja viisari tapissa epäilemättä mennäänkin. Ja kai nää autot sen verran yksilöitä on, että pieniä eroja voi olla. Punasen puolivälin ylitykseen voi varmaan olla jo tyytyväinen, ehkä loppujenlopuksi parempi niin kuin viisari pohjassa, kestävyyden kannalta.
Niin kukas täällä väitti että ahtopainemittari on turha kapistus ja vain silmänruokaa? ;) - Turbo Sensonic
NG900T kirjoitti:
Joo pitäs jaksaa ainakin punasen puolivälin yli. Mulla toimii siten, että vakiopaineilla kaasu pohjassa viisari jää kolmosvaihteella ja isommilla vaihteilla tasan punasen ja keltasen väliin ja pysyy siinä niin kaunan kun höllää kaasua. Käsittääkseni näin kuuluukin.
Steg-1:llä sitten olenkin kuullut erilaisia kokemuksia. Mulla meneee 3/4 punasta ja aina kun lähestyy "tappia" niin pudottaa taas siihen 3/4 osaan punasta. Ilmeisesti joku suojausefekti jos mennään nakutuksen rajamailla, ja viisari tapissa epäilemättä mennäänkin. Ja kai nää autot sen verran yksilöitä on, että pieniä eroja voi olla. Punasen puolivälin ylitykseen voi varmaan olla jo tyytyväinen, ehkä loppujenlopuksi parempi niin kuin viisari pohjassa, kestävyyden kannalta.
Niin kukas täällä väitti että ahtopainemittari on turha kapistus ja vain silmänruokaa? ;)Moi!
Oletko jo kysynyt Speedpartsilta Steg 3:n hintaa autoosi? Itse pistin eilen kyselyn BSR:lle, jossa ilmoitin olevani kiinnostunut ostamaan joko Steg 2- tai Steg 3 -setin riippuen heidän antamastaan tarjouksesta. Pakoputken takapönttö alkaa olla jo hieman mätä (tarvikeputki katalysaattorista eteenpäin).
Lähinnä mua kiinnostaisi se, paljonko Speedparts ottaa steg 1 Trionicin softan päivityksestä steg 3:ksi.
Sellainen paha juttu tässä vaan on, että kun ajateltiin kavereiden kanssa tehdä "kimppakauppa" (steg 2 tai 3 mun autoon, kaverin 9-3 2.0t:hen steg 1 ja toisen kaverin Golf 1.8T:hen steg 1), niin Speedpartsilta ei saa VAG -autoihin virityssettejä. Täytyykin toivoa, että BSR antaisi kunnon alennukset noista kolmesta setistä. Jos ei muuta, niin ainakin postimaksut vähenevät per "lurjus". - JanMac
Turbo Sensonic kirjoitti:
Moi!
Oletko jo kysynyt Speedpartsilta Steg 3:n hintaa autoosi? Itse pistin eilen kyselyn BSR:lle, jossa ilmoitin olevani kiinnostunut ostamaan joko Steg 2- tai Steg 3 -setin riippuen heidän antamastaan tarjouksesta. Pakoputken takapönttö alkaa olla jo hieman mätä (tarvikeputki katalysaattorista eteenpäin).
Lähinnä mua kiinnostaisi se, paljonko Speedparts ottaa steg 1 Trionicin softan päivityksestä steg 3:ksi.
Sellainen paha juttu tässä vaan on, että kun ajateltiin kavereiden kanssa tehdä "kimppakauppa" (steg 2 tai 3 mun autoon, kaverin 9-3 2.0t:hen steg 1 ja toisen kaverin Golf 1.8T:hen steg 1), niin Speedpartsilta ei saa VAG -autoihin virityssettejä. Täytyykin toivoa, että BSR antaisi kunnon alennukset noista kolmesta setistä. Jos ei muuta, niin ainakin postimaksut vähenevät per "lurjus".sinun sijoittaa nykyiseen autoosi kovin paljon koska olet sitä lähiaikoina vaihtamassa uuteen?
Ja todennäköisesti viri osien "siirtäminen" ei onnistu seuraavaan. Tietysti ne voi myydä erikseen.
Itse miettisin pitäisinkö rahat sukassa nyt ja sijoittaisin ne uuteen myöhemmin.
Tähän "vanhaan" en laittaisi penniäkään extraa. Päinvastoin H- hetken koittaessa riisuisin hyvällä omallatunnolla kaikki irtilähtevät kilkkeet irti (joko myyntiin tai uuteen) Takapöntön harsisin läjään puuhapete- tyyliin.
Ei ne myyjät arvosta kuin kilometrejä ja vuosimallia. Susia ne on.
Karua puhetta mutta ekonomisesti ajateltuna olen oikeassa? - NG900T
Turbo Sensonic kirjoitti:
Moi!
Oletko jo kysynyt Speedpartsilta Steg 3:n hintaa autoosi? Itse pistin eilen kyselyn BSR:lle, jossa ilmoitin olevani kiinnostunut ostamaan joko Steg 2- tai Steg 3 -setin riippuen heidän antamastaan tarjouksesta. Pakoputken takapönttö alkaa olla jo hieman mätä (tarvikeputki katalysaattorista eteenpäin).
Lähinnä mua kiinnostaisi se, paljonko Speedparts ottaa steg 1 Trionicin softan päivityksestä steg 3:ksi.
Sellainen paha juttu tässä vaan on, että kun ajateltiin kavereiden kanssa tehdä "kimppakauppa" (steg 2 tai 3 mun autoon, kaverin 9-3 2.0t:hen steg 1 ja toisen kaverin Golf 1.8T:hen steg 1), niin Speedpartsilta ei saa VAG -autoihin virityssettejä. Täytyykin toivoa, että BSR antaisi kunnon alennukset noista kolmesta setistä. Jos ei muuta, niin ainakin postimaksut vähenevät per "lurjus".Joo,
pelkkä boksin vaihto steg-1 -> steg-3 = 800SEK
putkisto 7800SEK
rahtikulut 450SEK
boksi, putkisto ja rahti yhteensä 8250SEK
ilmeisesti päivityksestä ei laskuteta mikäli ostaa koko paketin.
BSR:n hinnat jo tänne kerran laitoin, eli vastaava tilaus on sieltä reilut 10000SEK. liekö boksin alkuperällä siis kuitenkin väliä.
Muita eroja:
Speedpartsilla putkisto on kokoa 3" kokonaisuudessaan, ja BSR:llä 3" etuputki kat josta loput 2.5"
nää on ilman klubialennuksia kun ei tullu sitä mainittua ;( - Turbo Sensonic
JanMac kirjoitti:
sinun sijoittaa nykyiseen autoosi kovin paljon koska olet sitä lähiaikoina vaihtamassa uuteen?
Ja todennäköisesti viri osien "siirtäminen" ei onnistu seuraavaan. Tietysti ne voi myydä erikseen.
Itse miettisin pitäisinkö rahat sukassa nyt ja sijoittaisin ne uuteen myöhemmin.
Tähän "vanhaan" en laittaisi penniäkään extraa. Päinvastoin H- hetken koittaessa riisuisin hyvällä omallatunnolla kaikki irtilähtevät kilkkeet irti (joko myyntiin tai uuteen) Takapöntön harsisin läjään puuhapete- tyyliin.
Ei ne myyjät arvosta kuin kilometrejä ja vuosimallia. Susia ne on.
Karua puhetta mutta ekonomisesti ajateltuna olen oikeassa?Joo, olet varmaan oikeassa. Alunperin tämä homma lähti käyntiin siitä, että kun tuo takapönttö on jo hieman mätänemässä, niin pitäisi saada tilalle uusi putki -> steg 2. No sitten ajattelin, että perkele, jos pystyn saamaan BSR:llä steg 3:n alle 6000 vanhan suomen markan, niin kai se on yksi lysti, hommaako sitä steg 2:n vai 3:n.
Auton myynnistä: en tietenkään aio tarjota sitä vaihdossa autoliikkeeseen, vaan yritän myydä sen yksityisesti. Viime lauantaina oli Hesarissa myynnissä 9-3 Viggen, jonka omistaja vielä suitsutti, että Viggen 230 hv, 370 Nm. No toi 370 Nm on mielestäni paskapuhetta, koska tietääkseni Viggenissä ei ole overboost -toimintoa, kuten 9-5 Aerossa. Oikea vääntömäärä on 350 Nm.
No se siitä, mutta ajattelin pistää auton sitten joskus (vuoden päästä?) myyntiin tyylillä "vaihtoehto Viggenille: NG900 Turbo Sensonic 245 hv, 358 Nm", tai jotain vastaavaa. Saa nähdä, kiinnostuuko kukaan meikäläisen hopasta :)
Viritetyn auton tarjoamisesta vaihdossa liikkeeseen: ainakin Länsiauto on jo noin kuukauden päivät yrittänyt myydä 9-5 Griffiniä, jossa on Nordicin steg 2 -paketti, joten ilmeisesti he arvostavat jonkun verran noita viritettyjä Saabejakin (ainakin Nordicin palikoilla viritettyjä).
Mutta periaatteessa olet oikeassa. Hulluahan se on satsata vanhaan autoon, mutta eihän noihin autoihin satsaaminen ole muutenkaan lainkaan taloudellisesti kannattavaa. Mietipä, kuinka paljon häviää siinä, että ostaa uuden auton pankkilainalla, kun auton arvo laskee kuin lehmän häntä, mutta pankkilaina on silti saman suuruinen (paitsi korot voivat vaikuttaa lainan kokonaismäärään). - Turbo Sensonic
NG900T kirjoitti:
Joo,
pelkkä boksin vaihto steg-1 -> steg-3 = 800SEK
putkisto 7800SEK
rahtikulut 450SEK
boksi, putkisto ja rahti yhteensä 8250SEK
ilmeisesti päivityksestä ei laskuteta mikäli ostaa koko paketin.
BSR:n hinnat jo tänne kerran laitoin, eli vastaava tilaus on sieltä reilut 10000SEK. liekö boksin alkuperällä siis kuitenkin väliä.
Muita eroja:
Speedpartsilla putkisto on kokoa 3" kokonaisuudessaan, ja BSR:llä 3" etuputki kat josta loput 2.5"
nää on ilman klubialennuksia kun ei tullu sitä mainittua ;(Toi Speedpartsin hintahan on halpa, jos se tosiaan on 7800 SEK - 15% Saabklubin jäsenille rahtikulut 450 SEK -> 6630 SEK 450 SEK = 7080 SEK ~ 787 € ~ 4679,3 mk. Ei paha!
Se juttu tuossa vain mietityttää, että eikös tuo BSR:n 2,5 -tuuman loppupää ole rosteria ja Speedpartsin 3 -tuuman putken loppupää alumiinisoitua peltiä? Itse valitsisin mieluummin rosteriputken, koska se ei ainakaan enää mätäne, ja tuo 2,5 -tuuman putken pää ei aiheuta mitään mahdollisia "nikotteluja", että "mikäs putki tässä autossa oikein on".
Jos muistan oikein, niin kysyit myös hintaa BSR:ltä, ja mainitsit tällöin olevasi Saabklubin jäsen, jolloin sait rabattia 5%. Ja he laskuttivat steg 3:n setin yhteydessä boksin vaihdosta 1500 SEK:iä. Muistanko oikein? Kerroitko muuten BSR:lle, että olet alunperin ostanut boksisi Speedpartsilta?
Täytyy myöntää, että mieluummin ehkä ostaisin tuon settini suoraan BSR:ltä, kun kuulemma on noissa Speedpartsin settien toimituksissa ollut takkuilua. No saa nähdä, mitä BSR:ltä vastataan minulle ja paljonko he myöntävät rabattia.
Miten muuten on omien viritystouhujesi laita. Oletko vielä tilaamassa steg 3 -settiä sitten joko BSR:ltä tai Speedpartsilta? - JanMac
Turbo Sensonic kirjoitti:
Joo, olet varmaan oikeassa. Alunperin tämä homma lähti käyntiin siitä, että kun tuo takapönttö on jo hieman mätänemässä, niin pitäisi saada tilalle uusi putki -> steg 2. No sitten ajattelin, että perkele, jos pystyn saamaan BSR:llä steg 3:n alle 6000 vanhan suomen markan, niin kai se on yksi lysti, hommaako sitä steg 2:n vai 3:n.
Auton myynnistä: en tietenkään aio tarjota sitä vaihdossa autoliikkeeseen, vaan yritän myydä sen yksityisesti. Viime lauantaina oli Hesarissa myynnissä 9-3 Viggen, jonka omistaja vielä suitsutti, että Viggen 230 hv, 370 Nm. No toi 370 Nm on mielestäni paskapuhetta, koska tietääkseni Viggenissä ei ole overboost -toimintoa, kuten 9-5 Aerossa. Oikea vääntömäärä on 350 Nm.
No se siitä, mutta ajattelin pistää auton sitten joskus (vuoden päästä?) myyntiin tyylillä "vaihtoehto Viggenille: NG900 Turbo Sensonic 245 hv, 358 Nm", tai jotain vastaavaa. Saa nähdä, kiinnostuuko kukaan meikäläisen hopasta :)
Viritetyn auton tarjoamisesta vaihdossa liikkeeseen: ainakin Länsiauto on jo noin kuukauden päivät yrittänyt myydä 9-5 Griffiniä, jossa on Nordicin steg 2 -paketti, joten ilmeisesti he arvostavat jonkun verran noita viritettyjä Saabejakin (ainakin Nordicin palikoilla viritettyjä).
Mutta periaatteessa olet oikeassa. Hulluahan se on satsata vanhaan autoon, mutta eihän noihin autoihin satsaaminen ole muutenkaan lainkaan taloudellisesti kannattavaa. Mietipä, kuinka paljon häviää siinä, että ostaa uuden auton pankkilainalla, kun auton arvo laskee kuin lehmän häntä, mutta pankkilaina on silti saman suuruinen (paitsi korot voivat vaikuttaa lainan kokonaismäärään).Näin on: auto on todella huono hankinta ja versinkin uuden auton osto on lähinnä "laillistettu ryöstö" niin nopeasti hinta tippuu. Eihän autoa saa edes vakuudeksi pankille.
Autoon ei kannata laittaa mitään lisävarusteita koska ei niistä hyvítetäkkään mitään jne jne...
Eli ajetaan -82 tercelillä jota kukaan ei halua -> hankinta hinta 100e, tässä autokaupassa ei voi hävitä kuin enempää 100e. Ei osteta siihen kuin bensaa, ei pestä ei vahata ajetaan niin kauan kun leimaa riittää. Korkeintaan jos haluaa uuden leiman vaihdetaan se käsijarruvaijeri tms pikkuosa ja romiskon osista tietenkin. Ei vie rahaa ! Kaikki hyvin?
Rahaa säästyy tilille, mitä varten? No että sitten "joskus" voi ostaa jotain (mökin?) Elämä menee, viides terceli menossa, tilillä rahaa. Ei vaan ole tullut käytettyä - sitä on ollut aina "liian" vähän. Tulee vanhemmaksi, pelottaa käyttää tilirahaa kun voi tulla "paha päivä"
Sairastuu, ehkä tulee noutaja (ennemmin tai myöhemmin)rahat tilillä odottaa sopivaa hetkeä.
Sopiva hetki tulee...perikunta jakaa ne ja lihovat kuin siat, naamat ruskeina mallorcan auringosta pistävät ranttaliksi papan rahat......
EI HELVETTI kyllä minä käytän itse elämäni aikana tienaamani rahat joka pennin!!!Ja suosittelen samaa omille vanhemmiekin.
Eikös tästä ollut vitsikin: raikuli poika vanhemmilleen "teidänkin pitäisi nyt ruveta pitkän linjan osakesäästäjiksi!"
No, lipes proosan puolelle mutta herätti edes jotakin mietteitä? Asioilla on aina kaksi puolta.
PS. Käy nyt koeajamassa se V6 griffin kun asut sielläpäin! - JanMac
Turbo Sensonic kirjoitti:
Toi Speedpartsin hintahan on halpa, jos se tosiaan on 7800 SEK - 15% Saabklubin jäsenille rahtikulut 450 SEK -> 6630 SEK 450 SEK = 7080 SEK ~ 787 € ~ 4679,3 mk. Ei paha!
Se juttu tuossa vain mietityttää, että eikös tuo BSR:n 2,5 -tuuman loppupää ole rosteria ja Speedpartsin 3 -tuuman putken loppupää alumiinisoitua peltiä? Itse valitsisin mieluummin rosteriputken, koska se ei ainakaan enää mätäne, ja tuo 2,5 -tuuman putken pää ei aiheuta mitään mahdollisia "nikotteluja", että "mikäs putki tässä autossa oikein on".
Jos muistan oikein, niin kysyit myös hintaa BSR:ltä, ja mainitsit tällöin olevasi Saabklubin jäsen, jolloin sait rabattia 5%. Ja he laskuttivat steg 3:n setin yhteydessä boksin vaihdosta 1500 SEK:iä. Muistanko oikein? Kerroitko muuten BSR:lle, että olet alunperin ostanut boksisi Speedpartsilta?
Täytyy myöntää, että mieluummin ehkä ostaisin tuon settini suoraan BSR:ltä, kun kuulemma on noissa Speedpartsin settien toimituksissa ollut takkuilua. No saa nähdä, mitä BSR:ltä vastataan minulle ja paljonko he myöntävät rabattia.
Miten muuten on omien viritystouhujesi laita. Oletko vielä tilaamassa steg 3 -settiä sitten joko BSR:ltä tai Speedpartsilta?takkuilu johtuu siitä kun se SP muuttaa uusiin tiloihin ? Siitä oli juttua niitten aloitussivulla.
- NG900T
Turbo Sensonic kirjoitti:
Toi Speedpartsin hintahan on halpa, jos se tosiaan on 7800 SEK - 15% Saabklubin jäsenille rahtikulut 450 SEK -> 6630 SEK 450 SEK = 7080 SEK ~ 787 € ~ 4679,3 mk. Ei paha!
Se juttu tuossa vain mietityttää, että eikös tuo BSR:n 2,5 -tuuman loppupää ole rosteria ja Speedpartsin 3 -tuuman putken loppupää alumiinisoitua peltiä? Itse valitsisin mieluummin rosteriputken, koska se ei ainakaan enää mätäne, ja tuo 2,5 -tuuman putken pää ei aiheuta mitään mahdollisia "nikotteluja", että "mikäs putki tässä autossa oikein on".
Jos muistan oikein, niin kysyit myös hintaa BSR:ltä, ja mainitsit tällöin olevasi Saabklubin jäsen, jolloin sait rabattia 5%. Ja he laskuttivat steg 3:n setin yhteydessä boksin vaihdosta 1500 SEK:iä. Muistanko oikein? Kerroitko muuten BSR:lle, että olet alunperin ostanut boksisi Speedpartsilta?
Täytyy myöntää, että mieluummin ehkä ostaisin tuon settini suoraan BSR:ltä, kun kuulemma on noissa Speedpartsin settien toimituksissa ollut takkuilua. No saa nähdä, mitä BSR:ltä vastataan minulle ja paljonko he myöntävät rabattia.
Miten muuten on omien viritystouhujesi laita. Oletko vielä tilaamassa steg 3 -settiä sitten joko BSR:ltä tai Speedpartsilta?Laitoinkin tänne kyselyä ihmisille kokemuksista JT:n putkesta, ei oikeen vastauksia/käyttäjiä ollut. Olis vaan kiva kuulla kokemuksia miten se 3" JT kestää, ja paksua rööriä kun se on, niin koliseeko helposti pohjaan. En kaipaa tohon vakaajien kolinoiden lisäksi enää muita kolinoita! Pitäs niitä vakaajakumejakin katella niin sais ne ylimääräset kolinat veke..
Mainitsin joo kyllä BSR:lle siitä mun SP:n boksista josta vaihtohyvitys 1500:- On se hintaero ainakin tässä mun tapauksessa niin suuri että kallistun SP:n settiin kun ajankohtaista.
Mulle se BSR 2.5" riittäis mainiosti, mutta kun SP:n paketissa ei taida olla vaihtoehtoja kun se 3" niin eikai muu auta kun tilata sitten sieltä, ja kun hinnat on kerran nuo mitä on ilmoitettu. Röörin halkaisijalla ei niin väliä kunhan etuputki turbolta lähtien on paksu.
joo kyllä mä sen kolmostason aion laittaa, en nyt just ihan vielä, viimeistään kesän kuluessa kuitenkin.. - Turbo Sensonic
JanMac kirjoitti:
Näin on: auto on todella huono hankinta ja versinkin uuden auton osto on lähinnä "laillistettu ryöstö" niin nopeasti hinta tippuu. Eihän autoa saa edes vakuudeksi pankille.
Autoon ei kannata laittaa mitään lisävarusteita koska ei niistä hyvítetäkkään mitään jne jne...
Eli ajetaan -82 tercelillä jota kukaan ei halua -> hankinta hinta 100e, tässä autokaupassa ei voi hävitä kuin enempää 100e. Ei osteta siihen kuin bensaa, ei pestä ei vahata ajetaan niin kauan kun leimaa riittää. Korkeintaan jos haluaa uuden leiman vaihdetaan se käsijarruvaijeri tms pikkuosa ja romiskon osista tietenkin. Ei vie rahaa ! Kaikki hyvin?
Rahaa säästyy tilille, mitä varten? No että sitten "joskus" voi ostaa jotain (mökin?) Elämä menee, viides terceli menossa, tilillä rahaa. Ei vaan ole tullut käytettyä - sitä on ollut aina "liian" vähän. Tulee vanhemmaksi, pelottaa käyttää tilirahaa kun voi tulla "paha päivä"
Sairastuu, ehkä tulee noutaja (ennemmin tai myöhemmin)rahat tilillä odottaa sopivaa hetkeä.
Sopiva hetki tulee...perikunta jakaa ne ja lihovat kuin siat, naamat ruskeina mallorcan auringosta pistävät ranttaliksi papan rahat......
EI HELVETTI kyllä minä käytän itse elämäni aikana tienaamani rahat joka pennin!!!Ja suosittelen samaa omille vanhemmiekin.
Eikös tästä ollut vitsikin: raikuli poika vanhemmilleen "teidänkin pitäisi nyt ruveta pitkän linjan osakesäästäjiksi!"
No, lipes proosan puolelle mutta herätti edes jotakin mietteitä? Asioilla on aina kaksi puolta.
PS. Käy nyt koeajamassa se V6 griffin kun asut sielläpäin!Tekstisi oli täyttä asiaa, ja varmaan pistää sellaisen henkilön miettimään, joka ei halua satsata rahaa autoonsa, koska sen voi satsata muuhunkin "taloudellisesti kannattavaan", jos sellaista nyt edes löytyykään.
Yksi syy tohon autoilun taloudelliseen kannattamattomuuteen on Suomen valtion suuri ja typerästi järjestetty autoverotus. Jos autovero maksettaisiin vuosittaisina käyttömaksuina kuten Saksassa, eikä kertasuoritteisena autoa ostettaessa, pankista tarvittavan (suurin osahan rahoittaa autonostonsa pankkilainalla) lainan suuruus ei olisi niin merkittävä kuin se nykyään on.
Joo, voishan tuon Nordicin Steg 2:lla viritetyn Griffinin käydä koeajamassa ihan mielenkiinnosta. Toi auto ei tosin kiinnosta meikäläistä lainkaan, vuosimalli on 1999 ja kilometrejäkin on lasissa muistaakseni aika paljon. Lisäksi Opel -pohjainen kone, josta ei oikein voi sanoa juuta, eikä jaata. - 9-5 '02 aero wagon
Turbo Sensonic kirjoitti:
Tekstisi oli täyttä asiaa, ja varmaan pistää sellaisen henkilön miettimään, joka ei halua satsata rahaa autoonsa, koska sen voi satsata muuhunkin "taloudellisesti kannattavaan", jos sellaista nyt edes löytyykään.
Yksi syy tohon autoilun taloudelliseen kannattamattomuuteen on Suomen valtion suuri ja typerästi järjestetty autoverotus. Jos autovero maksettaisiin vuosittaisina käyttömaksuina kuten Saksassa, eikä kertasuoritteisena autoa ostettaessa, pankista tarvittavan (suurin osahan rahoittaa autonostonsa pankkilainalla) lainan suuruus ei olisi niin merkittävä kuin se nykyään on.
Joo, voishan tuon Nordicin Steg 2:lla viritetyn Griffinin käydä koeajamassa ihan mielenkiinnosta. Toi auto ei tosin kiinnosta meikäläistä lainkaan, vuosimalli on 1999 ja kilometrejäkin on lasissa muistaakseni aika paljon. Lisäksi Opel -pohjainen kone, josta ei oikein voi sanoa juuta, eikä jaata.ei voi rahassa mitata, kuten sitä fiilistä että pitää autostaan ja että sillä on _hauska_ ajaa!
sitäpaitsi ----> raha on anonyymiä eikä tuo onnea...se mitä sillä tekee onkin toinen juttu. eikä nyt ole kyse siitä, onko sitä vähän vai paljon. - 9-5 AW
JanMac kirjoitti:
Näin on: auto on todella huono hankinta ja versinkin uuden auton osto on lähinnä "laillistettu ryöstö" niin nopeasti hinta tippuu. Eihän autoa saa edes vakuudeksi pankille.
Autoon ei kannata laittaa mitään lisävarusteita koska ei niistä hyvítetäkkään mitään jne jne...
Eli ajetaan -82 tercelillä jota kukaan ei halua -> hankinta hinta 100e, tässä autokaupassa ei voi hävitä kuin enempää 100e. Ei osteta siihen kuin bensaa, ei pestä ei vahata ajetaan niin kauan kun leimaa riittää. Korkeintaan jos haluaa uuden leiman vaihdetaan se käsijarruvaijeri tms pikkuosa ja romiskon osista tietenkin. Ei vie rahaa ! Kaikki hyvin?
Rahaa säästyy tilille, mitä varten? No että sitten "joskus" voi ostaa jotain (mökin?) Elämä menee, viides terceli menossa, tilillä rahaa. Ei vaan ole tullut käytettyä - sitä on ollut aina "liian" vähän. Tulee vanhemmaksi, pelottaa käyttää tilirahaa kun voi tulla "paha päivä"
Sairastuu, ehkä tulee noutaja (ennemmin tai myöhemmin)rahat tilillä odottaa sopivaa hetkeä.
Sopiva hetki tulee...perikunta jakaa ne ja lihovat kuin siat, naamat ruskeina mallorcan auringosta pistävät ranttaliksi papan rahat......
EI HELVETTI kyllä minä käytän itse elämäni aikana tienaamani rahat joka pennin!!!Ja suosittelen samaa omille vanhemmiekin.
Eikös tästä ollut vitsikin: raikuli poika vanhemmilleen "teidänkin pitäisi nyt ruveta pitkän linjan osakesäästäjiksi!"
No, lipes proosan puolelle mutta herätti edes jotakin mietteitä? Asioilla on aina kaksi puolta.
PS. Käy nyt koeajamassa se V6 griffin kun asut sielläpäin!Heh, asiahan on juri niin kuin sanoit. Mitäs tuosta perillisille säästelee. Antaa palaa vaan.
Vaikka eihän se autokaan mitään onnea tuo. Hyvää fiilistä kuitenkin. - Turbo Sensonic
NG900T kirjoitti:
Joo,
pelkkä boksin vaihto steg-1 -> steg-3 = 800SEK
putkisto 7800SEK
rahtikulut 450SEK
boksi, putkisto ja rahti yhteensä 8250SEK
ilmeisesti päivityksestä ei laskuteta mikäli ostaa koko paketin.
BSR:n hinnat jo tänne kerran laitoin, eli vastaava tilaus on sieltä reilut 10000SEK. liekö boksin alkuperällä siis kuitenkin väliä.
Muita eroja:
Speedpartsilla putkisto on kokoa 3" kokonaisuudessaan, ja BSR:llä 3" etuputki kat josta loput 2.5"
nää on ilman klubialennuksia kun ei tullu sitä mainittua ;(Kyselin BSR:ltä seuraavaa "virityssettipakettia":
-steg 3 mun autoon
-steg 1 kaverin vm. 2001 9-3 2.0t:hen (150 hv)
-steg 1 toisen kaverin Golf 1.8T:hen
10% saisin pois jokaisen setin hinnasta. Speedpartsilta sais pois 15% hinnasta, joten täytyy ilmeisesti jättää Golfisti "rannalle ruikuttamaan" :) - NG900T
Turbo Sensonic kirjoitti:
Kyselin BSR:ltä seuraavaa "virityssettipakettia":
-steg 3 mun autoon
-steg 1 kaverin vm. 2001 9-3 2.0t:hen (150 hv)
-steg 1 toisen kaverin Golf 1.8T:hen
10% saisin pois jokaisen setin hinnasta. Speedpartsilta sais pois 15% hinnasta, joten täytyy ilmeisesti jättää Golfisti "rannalle ruikuttamaan" :)Onko muuten sulle tarkemmin selvää että millä palikoilla toi speedpartsin steg-3 on?
Tarkotan kattia ja etuputkea. Näyttäs siellä nyt olevan uutuutena 3" etuputki, sport tai racekatilla, taikka ilman kattia. Kysymys kuuluukin käsittääköhän SP:n steg-3:n putkisto myös etuputken olevan 3 tuumasta, siis ehkä tässätapauksessa se tärkein osa putkea. Ja kummalla katilla, racella vai sportilla. Steg-3:n hinnastossa lukee SPORT, eli se kulisempi katti. Sporttia ei kuitenkaan hinnastossa mainosteta kolmetuumaiseksi ja jos se ei oo 3" niin liekö etuputkikaan? eikö olis hassua että katti olis 2.5 ja muut 3".
BSR:llä nuo molemmat on kolmetuumasta. Toisaalta speksit täsmää molempien puljujen seteissä samanlaisiksi. Liekö toi sitten osa selitys näiden kahden hintaeroon.
Muttajoo useimmille on varmaan ihan sama onkse race vai sport, 3" vai pienempi, jos luvatut tehot on samat. Mä vaan haluisin tietää ehkä tulevaisuuden nälkä-kasvaa-syödessä-ilmiön varalle, koska sitten enemmän tehoja haettaessa niillä todella on väliä... - Turbo Sensonic
NG900T kirjoitti:
Onko muuten sulle tarkemmin selvää että millä palikoilla toi speedpartsin steg-3 on?
Tarkotan kattia ja etuputkea. Näyttäs siellä nyt olevan uutuutena 3" etuputki, sport tai racekatilla, taikka ilman kattia. Kysymys kuuluukin käsittääköhän SP:n steg-3:n putkisto myös etuputken olevan 3 tuumasta, siis ehkä tässätapauksessa se tärkein osa putkea. Ja kummalla katilla, racella vai sportilla. Steg-3:n hinnastossa lukee SPORT, eli se kulisempi katti. Sporttia ei kuitenkaan hinnastossa mainosteta kolmetuumaiseksi ja jos se ei oo 3" niin liekö etuputkikaan? eikö olis hassua että katti olis 2.5 ja muut 3".
BSR:llä nuo molemmat on kolmetuumasta. Toisaalta speksit täsmää molempien puljujen seteissä samanlaisiksi. Liekö toi sitten osa selitys näiden kahden hintaeroon.
Muttajoo useimmille on varmaan ihan sama onkse race vai sport, 3" vai pienempi, jos luvatut tehot on samat. Mä vaan haluisin tietää ehkä tulevaisuuden nälkä-kasvaa-syödessä-ilmiön varalle, koska sitten enemmän tehoja haettaessa niillä todella on väliä...Oman käsityksen mukaan toi Speedpartsin setti sisältää 3" -JT Superflown etuputken, racekatin ja 3" -JT Superflown "halvsatsin". Luulisin, että tuo etuputki ja racekat ovat erikseen, koska Speedpartsin hinnaston mukaan 3" -JT Superflow racekat maksavat yhteensä 7900 SEK. Etkös maininnut aikaisemmin, että Speedpartsin hinta putkelle oli noin 7800 SEK. Tämä ainakin täsmäisi hintatietosi kanssa.
Muistaakseni toi sportkat ei ole "niin tehokas" kuin racekat ja muistaakseni se on 2,5". Eli 3" -putkeen kannattaa ilmeisesti asentaa racekat. Noissa Speedpartsin uusissa etuputkissa, johon on näköjään integroitu katalysaattori, on aika suolainen hinta. Sitä paitsi on vähän paskempi juttu, että jos katalysaattori tai etuputki brakaa, niin sitten ei voi vaihtaa vain toista, kun toi kat on ilmeisesti integroitu kiinni tohon etuputkeen.
Sitä ei vielä tullut kysyttyä Speedpartsilta, että onko etuputkessa valmis "hole" lambda-anturia varten vai täytyykö se itse porata siihen. Niin, ja olisi kiva tietää, että käykö Saabin normaali lambda-anturi ihan "heittämällä" tuohon putkeen.
Etkös sinä ollut muuten heittänyt jousimadallussatsia autoon? Ostitko sen Speedpartsilta vai mistä? Paljonko maksoi (jousien ja työn hinta erikseen, jos mahdollista) ja onko alusta nyt parempi (onko "pintakova", eli menikö ajomukavuus)? Mitenkäs tuo muutoskatastus hoituu ja vieläkö voi satsin alle heittämisen jälkeen ajaa 15" -V -luokan renkailla? En nimittäin haluaisi enää tässä vaiheessa vaihtaa renkaita & vanteita. Mitenkäs on NG900 etupään ohjaus/jousitus -geometrian kanssa, eli alkaako ravistamaan ratissa ja kuluvatko renkaat epätasaisesti? NG900:ssahan ei voi säätää Camberia (ainoastaan Castorit).
Itsellä ei ole nuo jousimadallussatsihommat oikein hanskassa, ja eilen kun ajeltiin kaverin (jolla on vm. 2001 9-3 2.0t) kanssa mun autolla, huomasin kuinka "purkkaa" alusta on kurveissa. Ei se kaverinkaan auton alusta paljoa parempi ollut, ja ajateltiinkin, että voitais tehdä jostain (Speedpartsista?) kimppatilaus jousimadallussatseista. - NG900T
Turbo Sensonic kirjoitti:
Oman käsityksen mukaan toi Speedpartsin setti sisältää 3" -JT Superflown etuputken, racekatin ja 3" -JT Superflown "halvsatsin". Luulisin, että tuo etuputki ja racekat ovat erikseen, koska Speedpartsin hinnaston mukaan 3" -JT Superflow racekat maksavat yhteensä 7900 SEK. Etkös maininnut aikaisemmin, että Speedpartsin hinta putkelle oli noin 7800 SEK. Tämä ainakin täsmäisi hintatietosi kanssa.
Muistaakseni toi sportkat ei ole "niin tehokas" kuin racekat ja muistaakseni se on 2,5". Eli 3" -putkeen kannattaa ilmeisesti asentaa racekat. Noissa Speedpartsin uusissa etuputkissa, johon on näköjään integroitu katalysaattori, on aika suolainen hinta. Sitä paitsi on vähän paskempi juttu, että jos katalysaattori tai etuputki brakaa, niin sitten ei voi vaihtaa vain toista, kun toi kat on ilmeisesti integroitu kiinni tohon etuputkeen.
Sitä ei vielä tullut kysyttyä Speedpartsilta, että onko etuputkessa valmis "hole" lambda-anturia varten vai täytyykö se itse porata siihen. Niin, ja olisi kiva tietää, että käykö Saabin normaali lambda-anturi ihan "heittämällä" tuohon putkeen.
Etkös sinä ollut muuten heittänyt jousimadallussatsia autoon? Ostitko sen Speedpartsilta vai mistä? Paljonko maksoi (jousien ja työn hinta erikseen, jos mahdollista) ja onko alusta nyt parempi (onko "pintakova", eli menikö ajomukavuus)? Mitenkäs tuo muutoskatastus hoituu ja vieläkö voi satsin alle heittämisen jälkeen ajaa 15" -V -luokan renkailla? En nimittäin haluaisi enää tässä vaiheessa vaihtaa renkaita & vanteita. Mitenkäs on NG900 etupään ohjaus/jousitus -geometrian kanssa, eli alkaako ravistamaan ratissa ja kuluvatko renkaat epätasaisesti? NG900:ssahan ei voi säätää Camberia (ainoastaan Castorit).
Itsellä ei ole nuo jousimadallussatsihommat oikein hanskassa, ja eilen kun ajeltiin kaverin (jolla on vm. 2001 9-3 2.0t) kanssa mun autolla, huomasin kuinka "purkkaa" alusta on kurveissa. Ei se kaverinkaan auton alusta paljoa parempi ollut, ja ajateltiinkin, että voitais tehdä jostain (Speedpartsista?) kimppatilaus jousimadallussatseista.Ok, eli se etuputki siis jokatapauksessa on 3"?
Niinhän ne kyllä antaa ymmärtääkin että se putkisto on kokonaisuudessaan 3", ja luulis käsittävän sitten myös eturöörin. Toi sport- mallinen katti vaan hämää kun se sitten lienee 2.5", kun koko putkiston muutenkin eniten tehoja rajoittava komponentti on sitten se ohuin osa putkistoa.... Nyt toi mainitsemasi lambdan valmius pisti vielä miettimään tuleeko mukaan todella myös uusi 3" etuputki, vai pidetäänkö vanha ja puretaan vain katti ja siitä muut taakse? Noissa uusissa etuputkissa kun näyttäs olevan lambda mukana.
H&R jouset tilasin SP:lta, hintaa tuli vuosi sitten postikuluineen 1500mk, ja hienolla toimitusajalla, 2 päivää tilauksesta! En kuulunut klubiin vielä sillon joten sitäkään alennusta ei ollu. Iskarit ostin kaverin kautta ihan suomesta. Jousien mukana tuli muistaakseni tää TÜV todistus katsastusta varten. Mulla ei ollu katsastuksessa jousien suhteen mitään epäselvyyksiä, liekö ollut osuutta asiaan sillä, että teetin täydellisen ruostesuojauksen muutama kuukausi ennen tuota katsastusta. Uudet jouset ja iskarit kun ovat niin paksusti pohjamassan peitossa, ettei katsastaja varmaan niihin kiinnittänyt edes huomiota. Toisin ehkä olis ollut jos alla kiiltelisi uudet osat. Talvella käyttämäni 15" mustat peltivanteet ei muutenkaan kovin paljoo korosta muutaman sentin madallusta.
Jäykemmällä alustalla ero ajettavuudessa on kyllä melkoinen vakioalustaan verrattuna. Steg-3:llakin on parempi pito sitten kun ei kiihdytyksissä pahemmin niiaile :) En vois enää kuvitella ajavani vakiolla alustalla, sen verran löysältä tuntui varsinkin pienempiinkin mutkissa ajo H&R/Koni ja 15" talvirengasyhdistelmälläkin nykyiseen 16" kesärenkaisiin verrattuna. Voit siis kuvitella että huomattava ero ajettavuudessa on nykyiseen alustaasi, eteenkin matalampiprofiilisimmilla renkailla.
Iskarithan olis suotavat vaihtaa samalla, mutta uskoisin että jo jousetkin auttaa paljon. Jos et iskareita vaihda, kannattaa varmistaa että ne jouset soveltuu nykyisten iskareittesi kanssa. Olen kuullut että monroen sensatracit ei sovi matalampien jousien kanssa(?) Mullahan ne samat monroet sitten oli, tosin halusin konit muutenkin. Säätömahdollisuus on hyvä olla, vaikkei niitä pahemmin ruuvailisikaan kun tehdasasäädötkin toimii ihan hyvin, on sitten ainakin varaa säätää tiukemmalle kun alkavat ikääntyä ja löystyä. - Turbo Sensonic
NG900T kirjoitti:
Ok, eli se etuputki siis jokatapauksessa on 3"?
Niinhän ne kyllä antaa ymmärtääkin että se putkisto on kokonaisuudessaan 3", ja luulis käsittävän sitten myös eturöörin. Toi sport- mallinen katti vaan hämää kun se sitten lienee 2.5", kun koko putkiston muutenkin eniten tehoja rajoittava komponentti on sitten se ohuin osa putkistoa.... Nyt toi mainitsemasi lambdan valmius pisti vielä miettimään tuleeko mukaan todella myös uusi 3" etuputki, vai pidetäänkö vanha ja puretaan vain katti ja siitä muut taakse? Noissa uusissa etuputkissa kun näyttäs olevan lambda mukana.
H&R jouset tilasin SP:lta, hintaa tuli vuosi sitten postikuluineen 1500mk, ja hienolla toimitusajalla, 2 päivää tilauksesta! En kuulunut klubiin vielä sillon joten sitäkään alennusta ei ollu. Iskarit ostin kaverin kautta ihan suomesta. Jousien mukana tuli muistaakseni tää TÜV todistus katsastusta varten. Mulla ei ollu katsastuksessa jousien suhteen mitään epäselvyyksiä, liekö ollut osuutta asiaan sillä, että teetin täydellisen ruostesuojauksen muutama kuukausi ennen tuota katsastusta. Uudet jouset ja iskarit kun ovat niin paksusti pohjamassan peitossa, ettei katsastaja varmaan niihin kiinnittänyt edes huomiota. Toisin ehkä olis ollut jos alla kiiltelisi uudet osat. Talvella käyttämäni 15" mustat peltivanteet ei muutenkaan kovin paljoo korosta muutaman sentin madallusta.
Jäykemmällä alustalla ero ajettavuudessa on kyllä melkoinen vakioalustaan verrattuna. Steg-3:llakin on parempi pito sitten kun ei kiihdytyksissä pahemmin niiaile :) En vois enää kuvitella ajavani vakiolla alustalla, sen verran löysältä tuntui varsinkin pienempiinkin mutkissa ajo H&R/Koni ja 15" talvirengasyhdistelmälläkin nykyiseen 16" kesärenkaisiin verrattuna. Voit siis kuvitella että huomattava ero ajettavuudessa on nykyiseen alustaasi, eteenkin matalampiprofiilisimmilla renkailla.
Iskarithan olis suotavat vaihtaa samalla, mutta uskoisin että jo jousetkin auttaa paljon. Jos et iskareita vaihda, kannattaa varmistaa että ne jouset soveltuu nykyisten iskareittesi kanssa. Olen kuullut että monroen sensatracit ei sovi matalampien jousien kanssa(?) Mullahan ne samat monroet sitten oli, tosin halusin konit muutenkin. Säätömahdollisuus on hyvä olla, vaikkei niitä pahemmin ruuvailisikaan kun tehdasasäädötkin toimii ihan hyvin, on sitten ainakin varaa säätää tiukemmalle kun alkavat ikääntyä ja löystyä.Sitä olisin vielä kysynyt, että asensitko itse nuo jouset/iskarit, vai asennutitko ne jossain firmassa? Ja jos asennutit, niin muistatko mikä oli asennustyön hinta?
Tuli tosta 3" etuputkesta vielä sellainen juttu mieleen, että olisko tuossa Speedpartsin "uudessa" etuputkessa (siinä mihin on integroitu racekat) myös integroitu lambda-anturi, johon sitten vain heitettäisiin piuhat kiinni? Itse ajattelin kysyä Speedpartsilta, onko heidän myymänsä 3" JT -Superflown etuputkessa "hole" Lambda-anturia varten ja käykö siihen Saabin alkuperäiseen etuputkeen sopiva Lambda-anturi ihan "heittämällä".
Mikä kanssa kiinnostaisi, niin ns. "nätgrill", jota Speedpartsilta sai ostaa jossain vaiheessa. Näköjään ovat kuitenkin ilmeisesti lopettaneet niiden myynnin ja myyvät enää ainoastaan verkkoa maskiin, joka pitäisi sitten itse "harsia" kiinni maskiin. Ei vaikuta hyvältä. - NG900T
Turbo Sensonic kirjoitti:
Sitä olisin vielä kysynyt, että asensitko itse nuo jouset/iskarit, vai asennutitko ne jossain firmassa? Ja jos asennutit, niin muistatko mikä oli asennustyön hinta?
Tuli tosta 3" etuputkesta vielä sellainen juttu mieleen, että olisko tuossa Speedpartsin "uudessa" etuputkessa (siinä mihin on integroitu racekat) myös integroitu lambda-anturi, johon sitten vain heitettäisiin piuhat kiinni? Itse ajattelin kysyä Speedpartsilta, onko heidän myymänsä 3" JT -Superflown etuputkessa "hole" Lambda-anturia varten ja käykö siihen Saabin alkuperäiseen etuputkeen sopiva Lambda-anturi ihan "heittämällä".
Mikä kanssa kiinnostaisi, niin ns. "nätgrill", jota Speedpartsilta sai ostaa jossain vaiheessa. Näköjään ovat kuitenkin ilmeisesti lopettaneet niiden myynnin ja myyvät enää ainoastaan verkkoa maskiin, joka pitäisi sitten itse "harsia" kiinni maskiin. Ei vaikuta hyvältä.Luulisin et uudessa etuputkessa on lambda valmiina, on se muuten aika suolasen hintanen, tai vielä suolasempi mitä nyt on.
Asennutin ne iskarit ja jouset eurostainlesissa, tonnin verran makso asennus. ei varmaankaan halvin paikka muttei kalleinkaan mistä noita asennuksia kyselin. paikan valintaan vaikutti myös se että se on tossa lähellä kotia, kävelymatkan päässä, eikä tarttenu lähtee julkisilla! Julkisilla kun mennään vaan kännissä. Onneks asiantuntevaa ja asiakapalveluhenkistä saabhuoltoakin löytyy kävelymatkan tuntumasta.. Iskareiden asennus ei kuulemma oo ihan mukavampia hommia NG:ssä. Eli aikaa vievä juttu, siis ainakin näiden liikkeiden mukaan mistä tarjousta kysyin. Tulihan niissä koneissa selkeet ohjeet mukana, mutta kun ei oo tiloja missä tekee niin on teetettävä muualla. Pelkät jouset meneekin helpommalla, ainakin taakse. Tunkilla ylös, takaiskari alakiinnitys irti ja jousi jousipuristimen kanssa paikoilleen. Etupuolelta joutuukin purkamaan jo enemmän roinaa pyörän takaa... - Turbo Sensonic
NG900T kirjoitti:
Luulisin et uudessa etuputkessa on lambda valmiina, on se muuten aika suolasen hintanen, tai vielä suolasempi mitä nyt on.
Asennutin ne iskarit ja jouset eurostainlesissa, tonnin verran makso asennus. ei varmaankaan halvin paikka muttei kalleinkaan mistä noita asennuksia kyselin. paikan valintaan vaikutti myös se että se on tossa lähellä kotia, kävelymatkan päässä, eikä tarttenu lähtee julkisilla! Julkisilla kun mennään vaan kännissä. Onneks asiantuntevaa ja asiakapalveluhenkistä saabhuoltoakin löytyy kävelymatkan tuntumasta.. Iskareiden asennus ei kuulemma oo ihan mukavampia hommia NG:ssä. Eli aikaa vievä juttu, siis ainakin näiden liikkeiden mukaan mistä tarjousta kysyin. Tulihan niissä koneissa selkeet ohjeet mukana, mutta kun ei oo tiloja missä tekee niin on teetettävä muualla. Pelkät jouset meneekin helpommalla, ainakin taakse. Tunkilla ylös, takaiskari alakiinnitys irti ja jousi jousipuristimen kanssa paikoilleen. Etupuolelta joutuukin purkamaan jo enemmän roinaa pyörän takaa...Pistin Speedpartsille kyselyn noista etuputkista, mutta eivätpä ole vielä vastanneet.
"Julkisilla mennään vain kännissä."
Joo, toi oli aika osuvasti sanottu :)
Itse muokkaisin lausetta vielä hieman:
"Julkisilla mennään joko kännäämään tai kännissä." :)
- Jone
Sen kun laitat pelaamaan niin ei tarvitse arvuutella paineita.
Jos BSR lupaa vaikka 1,2bar paineet, niin ahtopainemittarista näet pitääkö tuo lupaus paikkansa.
Saabin oma mittari on ns. suuntaa antava malli, siitä näkee joko paineet nousee tai ei.
Siis suosittelen ostamaan ahtopainemittarin jossa asteikko, jos siitä olisi hyötyä.
Yksi paikka johon tuon mittarin voi laittaa on vasemmalla puolella oleva valokytkin, tosin sitten tulee ongelma mihin laittaa valokytkin ?- Achilles Viggen
Oma suunnitelmani on ahtopainemittarin asennukseen on seuraava:
Paineanturi konehuoneeseen, virtaviesti piuhalla kojelaudan alle, kojelaudan alla virta-jänniteviesti muunnos vastuksella ja jännite viesti pienelle LCD-näytölle. LCD-näyttö on tarkoitus sijoittaa samalle paikalle mittaristoon missä HPT:ssä on ahtopainemittari. Pitäisi olla simppeli juttu, mutta totuus paljastunee kun jaksan raappasta mittariston irti... millainen "mateenpää" tuo mittariston takapuoli sitten on.
Homma ei tule halvemmaksi kuin viisarimittarin hankkiminen tarvikeliikkeestä jos osat täytyy ostaa kaupasta... itselläni sattuu osat löytymään pöytälaatikosta, joten siinä syy miksi teen sen näin... toisaalta uskoisin että oma mittarisysteemini tulee vähemmän tee-se-itse-virityksen näköiseksi kuin se jos asentaisin viisarimittarin.
HPT:nkin mittaritaulusta voisi löytyä tilaa pienelle LCD-näytölle... - Miia
paino ja pituus ?
ikä?
mistä päin oot ?
oikea nimesi on ?
muna koko ?
mitä harrastat ?
oletko pervo ?
oletko kiltti ?
oletko tapaja ?
panetko väkisin ?
oikea sukunimi ?
oletko vaapa kundi ?
Panetako sua ja ketä haluat pana ja missä ?
huisten väri ?
silmien väri ?
- 9-3 Aero
Jatkoa ongelman etsintään. Tässä siis kokooma, mitä tähän mennessä tapahtunut.
1) Joku sanoi joskus, että turbon maksimipaineet saa esille, kun painaa 3:lla kaasun pohjaan, mutta pitää jarrulla nopeuden 60:ssä.
No testasin tätä joskus viikkoja sitten vakioboksilla ja mulla jäi paineet mittarissa vihreän ja keltaisen väliin. Ihmettelin, mutta en välittänyt, koska normaalisti kun kiihdytin, niin toki viisari meni sinne punaisen rajalle. Ja auto kyllä kiihtyi ihan normaalisti (mikä nyt sitten normaalia onkaan) Eli se 205 hp tuntui olevan tallella.
2) Ennen virisetin asennusta huomasin (mielestäni ilmiötä ei ennen ollut. Olisiko merkki turboviasta?) että kun vaihtessa painaa kytkintä ja vaikka kaasua ei ole lainkaan, nostaa kone kierroksia 200 - 400 r/min parin sekunnin ajaksi. Voi olla, että painan hieman kaasua vaihtamisen aikana, josta tämä saattaisi johtua, mutta mielestäni en ole muuttanut ajotapaani. Ja tämä "vika" ilmaantui vasta jokunen viikko sitten. Mahdollisesti muuten Länsiauton tekemän 30 tkm huollon yhteydessä? Olisivatko polkeneet "koeajossa" kylmää turboa?
Auto toimii kuitenkin muuten loistavasti ja tämä ilmiö ei vaikuta kyllä oikeastaan mihinkään.
3) Tilasin BSR:ltä steg1 virisetin. Asensin sen eilen. No heti huomasi, että paineet nousee nopeammin ja vääntö on alakierroksialla huomattavasti parempi. Mutta tehopuoli jäi uupumaan. Turbon paineet eivät nouseet juuri punaisen rajan yli ja olen kuitenkin kuullut, että
yli puolen välin punaista pitäisi mennä kovassa kiihdytyksessä 3:lla.
Eli kiihdytykset eivät tuntuneet nopeutuneen. Kyllä siellä se 205 hp tuntuu olevan mutta 3:lla ja 4:lla en kyllä osaa sanoa, että onko yhtään lisää tehoja. Luulisi , että 215 -> 248 hp huomaisi eron. (215 on BSR:n dynon mukainen tulos)
1:llä ja 2:lla kyllä tehoja tuntuu oleva hieman enemmän, koska paineet nouseee nopeammin, mutta niillä vaihteilla on tehoja boksissa rajoitettu
ja vasta 3:lla pitäisi tulla täydet ahdot.
4) Eli ongelma on paineiden nousu. Suomi24.fi:n keskusteluissa tuntui olevan mielipide, että esim. magneettiventtiilissä saattaisi olla häikkää. Tai joku muu estää paineiden nousun.
No testasin tuossa juuri uudestaan tätä 3:lla kaasu pohjaan ja jarrulla pidetään nopeus 60:ssä. Paineet nousivatkin keltaisen puoliväliin. Eli nousua alkuperäiseen testiin oli about sen verran mitä pitäisi olla huippupaineissakin org vs. viri. = 1/2 "väristä" Mutta siellä huippupaineissa nousua ei tapahdu.
5) Katsoin päällisin puolin moottorin läpi ja esim. magneettivena oli kiinni ihan kunnolla. Ilman putsari on puhdas. Mistä vika voisi johtua? Estääkö esim joku nakutuksen tunnistin paineen nousun? Miten vikaa voisi jäljittää? Meilasin toki BSR:llekin, mutta sieltä joutuu vastausta aina jonkin verran odottelemaan.- NG900T
Teitkö sillä viriboksilla parit kaasupohjassasisäänajot 4-vaihteella about 2500 kierroksesta johonkin neljään tonniin? Pitäs pyrkiä yhtäjaksoisesti pitää kaasu pohjassa. Tossa pitäis saavuttaa maksimipaineet ainakin jo tokalla rykäsyllä. Pienen mukautumisen jälkeen maksimipaineet nousee jo helpommin. Äänestäkin kuulee turbon ottaessa enemmän kierroksia kun paineet nousee enemmän verrattuna vanhaan boksiin.
En ihan luottais tohon kaasupohjassa ja samalla jarrua, no, kai se toimii jos tekee sen oikein... Varma ja toimivin ja ennenkaikkea nopein konsti paineiden kokeilemiseksi on kuitenkin mennä motarille, painaa talla pohjaan, pitää se siellä ja antaa mennä, sakkojen uhalla ;) kolmosvaihteelta alkaen, niin maksimipaineet varmasti saavutetaan.
Tuli vaan mieleen, että 9-3 aerossahan on jo korkeemmat peruspaineet kun 185hp malleissa. (1.0bar & 0.8bar) Voiko mittarin lukemia siis verrata suoraan täällä paljon puhutuista NG900:n ja 9000:n virityksistä ja ahtoviisarin asennoista... en tiiä.. kun jos aeron ahtomittarin asteikko on sama kuin esim NG900:n niin sillonhan jo vakioaerossa pitäis mennä punasen puolelle. Eikös NG:ssä punasen ja keltasen raja on se 0.8bar, korjatkaa jos olen väärässä, kiinnostas saada varma tieto noista värialueiden paineista... - 9-3 Aero
NG900T kirjoitti:
Teitkö sillä viriboksilla parit kaasupohjassasisäänajot 4-vaihteella about 2500 kierroksesta johonkin neljään tonniin? Pitäs pyrkiä yhtäjaksoisesti pitää kaasu pohjassa. Tossa pitäis saavuttaa maksimipaineet ainakin jo tokalla rykäsyllä. Pienen mukautumisen jälkeen maksimipaineet nousee jo helpommin. Äänestäkin kuulee turbon ottaessa enemmän kierroksia kun paineet nousee enemmän verrattuna vanhaan boksiin.
En ihan luottais tohon kaasupohjassa ja samalla jarrua, no, kai se toimii jos tekee sen oikein... Varma ja toimivin ja ennenkaikkea nopein konsti paineiden kokeilemiseksi on kuitenkin mennä motarille, painaa talla pohjaan, pitää se siellä ja antaa mennä, sakkojen uhalla ;) kolmosvaihteelta alkaen, niin maksimipaineet varmasti saavutetaan.
Tuli vaan mieleen, että 9-3 aerossahan on jo korkeemmat peruspaineet kun 185hp malleissa. (1.0bar & 0.8bar) Voiko mittarin lukemia siis verrata suoraan täällä paljon puhutuista NG900:n ja 9000:n virityksistä ja ahtoviisarin asennoista... en tiiä.. kun jos aeron ahtomittarin asteikko on sama kuin esim NG900:n niin sillonhan jo vakioaerossa pitäis mennä punasen puolelle. Eikös NG:ssä punasen ja keltasen raja on se 0.8bar, korjatkaa jos olen väärässä, kiinnostas saada varma tieto noista värialueiden paineista...> Teitkö sillä viriboksilla parit
> kaasupohjassasisäänajot 4-vaihteella about
> 2500 kierroksesta johonkin neljään tonniin?
Jep. aika monetkin ;-) Eli on koneelle annettu kyllä mahdollisuus näyttää max paineet. 3:lla ja 4:lla pidetty kaasua pohjassa rajoittimeen saakka ja vielä välissä aina vauhtia hiljennetty.
> ahtomittarin asteikko on sama kuin esim NG900:n
> niin sillonhan jo vakioaerossa pitäis mennä
> punasen puolelle.
Menee hieman punaisen puolelle vakionakin. Ehkä about 1 mm:n. Mutta samaan siis tällä viriboksillakin. Jos se kelt-pun raja on se 0,8 Bar, niin 1,0 on vähän yli ja jotain 1,2-1,5 voisi olla sitten puolivälissä?
> kiinnostas saada varma tieto noista
> värialueiden paineista...
Kuten myös. Tosin kiinnostaa myös asentaa kunnon painemittari ohjaamoon, joten jos jollain on linkki kuvallisiin ohjeisiin tyyliä ensikertalaiselle, niin otan vastaan. - Turbo Sensonic
NG900T kirjoitti:
Teitkö sillä viriboksilla parit kaasupohjassasisäänajot 4-vaihteella about 2500 kierroksesta johonkin neljään tonniin? Pitäs pyrkiä yhtäjaksoisesti pitää kaasu pohjassa. Tossa pitäis saavuttaa maksimipaineet ainakin jo tokalla rykäsyllä. Pienen mukautumisen jälkeen maksimipaineet nousee jo helpommin. Äänestäkin kuulee turbon ottaessa enemmän kierroksia kun paineet nousee enemmän verrattuna vanhaan boksiin.
En ihan luottais tohon kaasupohjassa ja samalla jarrua, no, kai se toimii jos tekee sen oikein... Varma ja toimivin ja ennenkaikkea nopein konsti paineiden kokeilemiseksi on kuitenkin mennä motarille, painaa talla pohjaan, pitää se siellä ja antaa mennä, sakkojen uhalla ;) kolmosvaihteelta alkaen, niin maksimipaineet varmasti saavutetaan.
Tuli vaan mieleen, että 9-3 aerossahan on jo korkeemmat peruspaineet kun 185hp malleissa. (1.0bar & 0.8bar) Voiko mittarin lukemia siis verrata suoraan täällä paljon puhutuista NG900:n ja 9000:n virityksistä ja ahtoviisarin asennoista... en tiiä.. kun jos aeron ahtomittarin asteikko on sama kuin esim NG900:n niin sillonhan jo vakioaerossa pitäis mennä punasen puolelle. Eikös NG:ssä punasen ja keltasen raja on se 0.8bar, korjatkaa jos olen väärässä, kiinnostas saada varma tieto noista värialueiden paineista...Mun tietääkseni NG900 Turbon ahtopainemittarin keltaisen ja punaisen raja vastaa jotain 0,7-0,75 baria.
- c900
Turbo Sensonic kirjoitti:
Mun tietääkseni NG900 Turbon ahtopainemittarin keltaisen ja punaisen raja vastaa jotain 0,7-0,75 baria.
mutta c900 turbossa jarrupolkimen painallus antaa APC-boxille merkin siirtyä peruspaineille. Miten on trionicissa.
- NG900T
9-3 Aero kirjoitti:
> Teitkö sillä viriboksilla parit
> kaasupohjassasisäänajot 4-vaihteella about
> 2500 kierroksesta johonkin neljään tonniin?
Jep. aika monetkin ;-) Eli on koneelle annettu kyllä mahdollisuus näyttää max paineet. 3:lla ja 4:lla pidetty kaasua pohjassa rajoittimeen saakka ja vielä välissä aina vauhtia hiljennetty.
> ahtomittarin asteikko on sama kuin esim NG900:n
> niin sillonhan jo vakioaerossa pitäis mennä
> punasen puolelle.
Menee hieman punaisen puolelle vakionakin. Ehkä about 1 mm:n. Mutta samaan siis tällä viriboksillakin. Jos se kelt-pun raja on se 0,8 Bar, niin 1,0 on vähän yli ja jotain 1,2-1,5 voisi olla sitten puolivälissä?
> kiinnostas saada varma tieto noista
> värialueiden paineista...
Kuten myös. Tosin kiinnostaa myös asentaa kunnon painemittari ohjaamoon, joten jos jollain on linkki kuvallisiin ohjeisiin tyyliä ensikertalaiselle, niin otan vastaan.Kumma juttu kuitenkin jos ne paineet ei tosiaan nouse vakioboksin maksimipainesta. En uskos magneettivenassa olevan vikaa kun se kuitenkin punaselle asti ahtaa.
Mulla kun se vena oli rikki, niin auto muuttui kokonaan selvästi laiskemmaksi kun se 227 hp piti löytyä, ikäänkuin matalapaineturboksi, ja ahdot jäi tasan keltasen puoliväliin. Niitä lukemiahan ne on matalapaineturbossa, eli siinä keltasen puolivälissä, 0.4bar.
Yks keino kokeilla paineiden nousua on ottaa magn.vena hukkaportin letku irti kokonaan, mutta sitten kiihdyttelyä helvetin varovasti! Kun toi letku on irti, turbo ahtaa niin paljon kun se kestää ja kaasua painaa, eli viisari pitäs liikahtaa kaasujalasta riippuen tappiin saakka.
Noin voit siis kokeilla nouseeko ahdot koskaan siihen mitä tavoittelet.
Jä tää leikki sitten omalla vastuulla :-) Mä ajoin viikon ilman tota letkua kunnes ostin uuden magneettivenan. Ajelin varovasti tyyliin puolikaasulla. Polkastaessa lähti kuin raketti.
Jos ei edelleen ahda enempää, vika lienee vuotava letkussa/kiinnitys, magn.vena, sähköissä = BOKSISSA.
Mites sun tulpat? Mitkä tulpat, kärkiväli ok ja paljon ajettu? Entä käykö kone muuten nätisti kuin kello, koko kierrosalueella? Tulpatkin kun voi aiheuttaa erilaisia ylläreitä. Ainakin omien kokemusten perusteella.
Koita kalastella muiden aerovirittäjien kokemuksia vaikka saabturboclub.com:sta. Kiinnostaa iteänikin tietää mikä mättää, vai mättääkö mikään. Tai varmaan ne vastaavat sieltä BSR:ltä, niin laita kommenttia.
Kannattaa siis ekaks jostain varmistua miten paineiden kuuluu aerossa steg-1:llä toimia, siitä sitten lähteä testailemaan.. - Turbo Sensonic
c900 kirjoitti:
mutta c900 turbossa jarrupolkimen painallus antaa APC-boxille merkin siirtyä peruspaineille. Miten on trionicissa.
...että ahtopaineet laskevat vasemman jalan jarrutuksessa, vaikka oikea jalka painaisi samalla kaasua, vai yleensäkin jarruttaessa? Ainakin omassa autossa ahtopaineet laskevat normaalissa jarrutuksessa. Eli taitaa olla sama homma Trionicissa, niin kuin kyselit. Sitten jos auton varustaisi ns. paukkujärjestelmällä, niin ei tarvitsisi huolestua ahtopaineiden laskusta pikaisen jarrutuksen aikana. Mutta sitten kannattaisikin jo huolestua moottorin käyttöiästä, sillä tuo paukkujärjestelmä ei pidemmän päälle tee mitenkään "eetvarttia" moottorille :)
- Joku vaan
Kannattaa viedä auto dynoon niin saat varmuuden noista tehoista. Perstuntumalta on kuitenkin aina todella vaikea arvioida todellista tehonkasvua, varsinkin kun virityksestä on maksanut pitkän pennin. Tällöin helposti yrittää vakuuttaa itselleen että ne tehot oikeasti myös nousi :)
Muutenkin olis kiva kuulla kuinka lähellä tuollaisen chipatun turbokoneen tehot on virisarjan tekijän ilmoitukseen verrattuna.- Turbo Sensonic
Toi tehojen mittauskin on sellaista puuhaa, että koskaan ei välttämättä tiedä, mitä sieltä tulee teholukemiksi. Nordic Uhrin Rolf Uhr sanoi, että he olivat käyttäneet erään tunatun Saabinsa 8:ssa eri dynossa, ja niiden välinen max. tehoero oli ollut 40 hv!
Edelleen ihmetyttää, kuinka VM sai 9-3 Aerosta irti 227 hv, ja hetkellisesti jopa 236 hv, kun Saab itse ilmoittaa 205 hv, ja esim. BSR on mitannut autolle 214 hv.
Enpä tiedä noista virifirmojen tehojen ja vääntöjen ilmoituksista, mutta se on hyvä, että ilmoittavat ohituskiihtyvyydet virisetillä varustetulle autolle ja vertailevat sitä originaaleihin ohituskiihtyvyyksiin. Siitä voi jo saada osviittaa, kuinka auton suorituskyky on kasvanut. Periaattessa ohituskiihtyvyysaikojen pitäisi parantua samassa suhteessa, kuin tehojen pitäisi lisääntyä (siis prosentuaalisesti). - Joku vaan
Turbo Sensonic kirjoitti:
Toi tehojen mittauskin on sellaista puuhaa, että koskaan ei välttämättä tiedä, mitä sieltä tulee teholukemiksi. Nordic Uhrin Rolf Uhr sanoi, että he olivat käyttäneet erään tunatun Saabinsa 8:ssa eri dynossa, ja niiden välinen max. tehoero oli ollut 40 hv!
Edelleen ihmetyttää, kuinka VM sai 9-3 Aerosta irti 227 hv, ja hetkellisesti jopa 236 hv, kun Saab itse ilmoittaa 205 hv, ja esim. BSR on mitannut autolle 214 hv.
Enpä tiedä noista virifirmojen tehojen ja vääntöjen ilmoituksista, mutta se on hyvä, että ilmoittavat ohituskiihtyvyydet virisetillä varustetulle autolle ja vertailevat sitä originaaleihin ohituskiihtyvyyksiin. Siitä voi jo saada osviittaa, kuinka auton suorituskyky on kasvanut. Periaattessa ohituskiihtyvyysaikojen pitäisi parantua samassa suhteessa, kuin tehojen pitäisi lisääntyä (siis prosentuaalisesti).Huh, olen aina pitänyt noita dynoja melkoisen tarkkoina mutta näköjään asia ei sittenkään ole niin yksinkertainen. Omat/kaveripiirin autot ovat vain saanet erittäinkin odotetun kaltaisia tuloksia(pikkasen päälle valmistajan ilmoituksen vakiosta jne). Käyttämäni dyno on ollut ST-motors ja uskon kyllä tuon olevan erittäin luotettava.
Tietenkin tohon tulokseen vaikuttaa aina monta asiaa mm. jäähdytys ja ilman lämpötila jne. Turboissa varmaan jäähdytys on vielä paljon tärkeämpi. Toi 40hp on kuitenkin melkoinen ero. Nuo eri lehtien mittaukset johtuvat kuitenkin varmaan siitä että kaikki autot ovat yksilöitä. 40hp samasta autosta on kuitenkin paljon. - Turbo Sensonic
Joku vaan kirjoitti:
Huh, olen aina pitänyt noita dynoja melkoisen tarkkoina mutta näköjään asia ei sittenkään ole niin yksinkertainen. Omat/kaveripiirin autot ovat vain saanet erittäinkin odotetun kaltaisia tuloksia(pikkasen päälle valmistajan ilmoituksen vakiosta jne). Käyttämäni dyno on ollut ST-motors ja uskon kyllä tuon olevan erittäin luotettava.
Tietenkin tohon tulokseen vaikuttaa aina monta asiaa mm. jäähdytys ja ilman lämpötila jne. Turboissa varmaan jäähdytys on vielä paljon tärkeämpi. Toi 40hp on kuitenkin melkoinen ero. Nuo eri lehtien mittaukset johtuvat kuitenkin varmaan siitä että kaikki autot ovat yksilöitä. 40hp samasta autosta on kuitenkin paljon.Ton VM:n 9-3 Aeron 236 hv:n "piikkitehot" ja 227 hv:n jatkuva teho oli juuri mitattu ST -motorsilla.
Kuinka paljon toi ST -motors muuten ottaa tehon mittauksesta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271944
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001690Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy561306Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?671244Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M311008Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47906Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51903Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44872- 107828
Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37820