Mitä safkoja teitte opiskeluaikoina kun rahasta oli tiukkaa?

Anonyymi-ap

Nötköttimakaronimössöä tuli ikävä omasta nuoruudesta

85

200

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tabascoa söin!

      • Anonyymi

        Pelkkää tabascoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelkkää tabascoa?

        Olin nuorena niin kuuma mies


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin nuorena niin kuuma mies

        Eli kaikkea muuta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli kaikkea muuta

        Arvaa moniko on maistanu mun melaa? Melko moni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvaa moniko on maistanu mun melaa? Melko moni.

        Se on hienoa


    • Kävin vanhemmilla paljon kylässä😇 ja joinakin päivinä makaronia ketsupilla.

    • Anonyymi

      Makaroonia tonnikalla ja majoneesilla. Hyvää se on vieläkin

      • Anonyymi

        Olitpa varakas! Se tonnikala kun ei ole koskaan ollut halpaa.


      • Anonyymi

        Tämä typerintä mitä opiskelija voi tehdä. Katoppa josku tonnikalan kilohintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä typerintä mitä opiskelija voi tehdä. Katoppa josku tonnikalan kilohintaa.

        Halvempaa kuin järvikala ja lohi. Tonnikala on säilykkeenä noin kympin kilo!
        Joku pangasius taitaa olla halvempaa muttei säilykkeenä, ja pangasius elää ja kasvaa jossain Vietnamin viemärijoessa, bon appetit!


      • Anonyymi

    • Eipä tullut tehtyä, ei ole ollut sellaista opiskelujaksoa elämässä. Pari pätkää työttömyyttä tuli 90-luvun lamassa, niin siinä oppi hyvin laskemaan rahoja tarkasti. Mutta ikinä ei tarttenu pelkälle makaroni-ketsuppi -linjalle lähteä, perusruokaa tekee yllättävän halvalla.

      • Oliko tää jotenkin kettuilua tolle mun makaronikommentille? Mulla oli ensimäisen opintojen kohdalla tilanne, milloin se ruokavalio oli usein nestemäistä ja sitä rahaa piti riittää siihen. En mä ikinä sit siihen ammattiin kyllä valmistunut, mutta usko tai älä...osaan kaataa puun moottorisahalla.

        Noi kolme muuta koulua tuli käytyä vähän iisimmin ja söin ihan ruokaakin.


      • EmpressOfTheLight kirjoitti:

        Oliko tää jotenkin kettuilua tolle mun makaronikommentille? Mulla oli ensimäisen opintojen kohdalla tilanne, milloin se ruokavalio oli usein nestemäistä ja sitä rahaa piti riittää siihen. En mä ikinä sit siihen ammattiin kyllä valmistunut, mutta usko tai älä...osaan kaataa puun moottorisahalla.

        Noi kolme muuta koulua tuli käytyä vähän iisimmin ja söin ihan ruokaakin.

        Ei suinkaan, makaronit oli mainittu aloituksessa. Ja on mulle makaronimössöt tuttuja, kuten klassinen nistipata ja hundspytta/daddy special, ne on ihan hyviä kun kattoo että rehuja on mukana riittävästi.

        Kai se on aika yleistä, että nuorena rahojen pitää riittää ensisijaisesti bilettämiseen ja vuokraan, kaikki muu on toissijaista 😂

        Ja niinhän se oli itelläkin, vaikka duunissa olinkin, rahan piti riittää ensin bilettämiseen ja muut jutut katottiin sen mukaan mitä tilistä oli jäljellä 😂


      • Anonyymi
        EmpressOfTheLight kirjoitti:

        Oliko tää jotenkin kettuilua tolle mun makaronikommentille? Mulla oli ensimäisen opintojen kohdalla tilanne, milloin se ruokavalio oli usein nestemäistä ja sitä rahaa piti riittää siihen. En mä ikinä sit siihen ammattiin kyllä valmistunut, mutta usko tai älä...osaan kaataa puun moottorisahalla.

        Noi kolme muuta koulua tuli käytyä vähän iisimmin ja söin ihan ruokaakin.

        Ei tarvinnut paljon makaroni ym haluis mössöjä syödä , kun kävin extra hommissa hotellissa niin aina sai syödä kunnolla 1-3 iltaa viikossa tai viikonloppuna ja sai vielä kohtuulliset tulot. En ollut hanttihommissa vaan se oli entinen ammatti.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Ei suinkaan, makaronit oli mainittu aloituksessa. Ja on mulle makaronimössöt tuttuja, kuten klassinen nistipata ja hundspytta/daddy special, ne on ihan hyviä kun kattoo että rehuja on mukana riittävästi.

        Kai se on aika yleistä, että nuorena rahojen pitää riittää ensisijaisesti bilettämiseen ja vuokraan, kaikki muu on toissijaista 😂

        Ja niinhän se oli itelläkin, vaikka duunissa olinkin, rahan piti riittää ensin bilettämiseen ja muut jutut katottiin sen mukaan mitä tilistä oli jäljellä 😂

        Työttömänä 90-luvun lamassa??? Sun täytyy olla vanha kuin aatami, mä olin vielä peruskoulussa silloin.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Ei suinkaan, makaronit oli mainittu aloituksessa. Ja on mulle makaronimössöt tuttuja, kuten klassinen nistipata ja hundspytta/daddy special, ne on ihan hyviä kun kattoo että rehuja on mukana riittävästi.

        Kai se on aika yleistä, että nuorena rahojen pitää riittää ensisijaisesti bilettämiseen ja vuokraan, kaikki muu on toissijaista 😂

        Ja niinhän se oli itelläkin, vaikka duunissa olinkin, rahan piti riittää ensin bilettämiseen ja muut jutut katottiin sen mukaan mitä tilistä oli jäljellä 😂

        Ehkä se oli sinun piireissäsi yleistä, mutta ei taatusti isommissa piireissä!
        Kouluaikana ammattikoulussa päivällä oli ruokailu koulun ruokalassa. Ruskeassa suolavesikastikkeessa pari sitkeää lihanmurua ja enemmän tai vähemmän mustia perunoita. (Siihen aikaan Oulussa oli varmasti Suomen huonoimmat perunat; kaikkein pahimmat oli Lentävässä Lautasessa.) Jos kastikkeeseen oli tipahtanut herneen kokoinen kurkun pala, sillä oli joku nimi. Olikohan stroganoff? Jos punajuuren pala, niin joku toinen nimi. Illalla munkkipossu ja puoli litraa maitoa. Paino pysyi terveelisessä 55 kilossa ja yleensä allekin.
        Työelämässä arkisin työmaaruokalassa hyvä ja halpa ateria päivällä ja usein jotakin työpäivän jälkeenkin. Asunnolla laihaa teetä ja näkkileipää. Viikoloppuna Keilabaarissa tai Karjamajalla ateria kerran päivässä.
        Sitten tekussa pari kertaa päivässä munkkipossu ja maitopurkki, puoli litraa. Illalla kimppakämpässä laihaa teetä ja vähän vajaa paketti näkkileipää ja rahatilanteesta riippuen joskus noin 12 cm pitkä pätkä suomimakkaraa tai lenkkiä, en muista kumpaa. Se suomimakkara kun loppui siinä vaiheessa kun kaikki Suomen hevoset oli syöty. Tilalle tuli vähän paksumpi ja paljon huonompi lenkki. Viikonloppuna Karjamajalla ruoka kerran päivässä. Yhtenä sunnuntaina sorruin mässäilyyn ja söin kahdesti Karjamajalla! Siellä oli siihen aikaan hyvä ja kohtuuhintainen ruoka, tosin joskus annokset pieniä.
        Nyt vanhana mitä sattuu kaupasta halvalla saamaan. Lämmintä ruokaa (mikrokaurapuuro) ehkä kerran viikossa. Maha reistailee, painoa kertyy liikaa (75 kg) ja perse levenee, vaikka koetan ruokahalua hillitä kahvilla. Kakkostyypin diabeteskin pääsi iskemään. Alamäki vain jyrkkenee.
        Tilasin muumioituneena aikanaan löydettävälle ruumiilleni halvimman mahdollisen polttohautauksen ja tuhkan sirottelun hiljaisuudessa. Ei peijaisia eikä lehti-ilmoitusta: kun ei ole haluttu muistaa eläessä, ei tarvitse muistaa kuoltuakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työttömänä 90-luvun lamassa??? Sun täytyy olla vanha kuin aatami, mä olin vielä peruskoulussa silloin.

        Ja minulla oli töitä melkein koko ajan kun en nirsoillut. Työttömyyskorvauksia ole saanut yhteensä 6 päivältä koko ikänäni. Nyt saan työeläkettä käteen verojen jälkeen melkein 3000 euroa kuussa. Ja rahallisesti pärjään loistavasti, kun en nirsoillut töitten kanssa vaan aina tein sitä työtä, mihin satuin pääsemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja minulla oli töitä melkein koko ajan kun en nirsoillut. Työttömyyskorvauksia ole saanut yhteensä 6 päivältä koko ikänäni. Nyt saan työeläkettä käteen verojen jälkeen melkein 3000 euroa kuussa. Ja rahallisesti pärjään loistavasti, kun en nirsoillut töitten kanssa vaan aina tein sitä työtä, mihin satuin pääsemään.

        Perhanan ÖKY! Itse saan osaeläkettä 1300€ käteen. Täysikään eläke ei olisi, kuin 2000€ käteen.

        En ole kateellinen, pärjään ihan kohtuullisesti tällä puolikkaallakin, kun en juurikaan harrasta matkailua. Se vain ei ole mun juttu.

        >simiti<


      • Anonyymi kirjoitti:

        Työttömänä 90-luvun lamassa??? Sun täytyy olla vanha kuin aatami, mä olin vielä peruskoulussa silloin.

        Pitää kutinsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja minulla oli töitä melkein koko ajan kun en nirsoillut. Työttömyyskorvauksia ole saanut yhteensä 6 päivältä koko ikänäni. Nyt saan työeläkettä käteen verojen jälkeen melkein 3000 euroa kuussa. Ja rahallisesti pärjään loistavasti, kun en nirsoillut töitten kanssa vaan aina tein sitä työtä, mihin satuin pääsemään.

        Eläkeläiset sinkkupalstalla!

        Teille on oma ikäryhmäpalsta jokin +60-vuotiaat, menoks, ukki!


    • Anonyymi

      Nötköttiä tuli vedettyä intissä sen verran että ei enää ikinä. Nuudelit tais olla se juttu sillon, olivat just tulleet Suomeen jos en väärin muista

    • Anonyymi

      Kauraleivoksia hunaja ja hirvipyttipannua. Hirvi ja hunaja oli kotoa pakattu matkaan. Kaurahiutaleita tuli ihan omilla rahoilla ostettua. Ja sitten tietenkin purkkihernari ja nuudelit oli kovassa huudossa. Makaronia tuli ostettua, mutta rahat hupenivat pitkälti kotomatkalla ihanaan leipomon, jossa myytiin leipää opiskelijakokoon :) nuuh, oli se vaan niin vaikea ohittaa

    • Kalapuikkoja ja spagettia. Sika-nautajauhelihaa ja spagettia. Ihan menee vieläkin kurkusta alas.

      • Anonyymi

        Spagettia tai nuudelleita ,valkosipuli voilla, jos ei muuhun ollut varaa. Varmaan n. kerran kuukaudessa ruokarahat oli loppu. Keitin usein kattilallisen perunoita ja pyttipannua kasvisten kera oli ainakin kahdesti viikossa. Opiston ruokalassa tuli usein syötyä sen päivän lounas, joten ei ollut niin tarkkaa mitä kämpilläni nälkääni kokkailin.

        Rahasta oli aina puutetta, vuokra, sähkö ja linja-autoliput sekä opistonruokalaan varattu raha, lopuilla tuli järjestettyä illanistujaisia mun kämpilläni. Joskus nyyttikestejäkin, mutt useimmiten mä tarjosin purtavaa, milloin hirvestä tehtyä palapaistia perunia, jos Emo oli käynyt vierailulla.

        Sen hirvenlihan hän kyllä oli tarkoittanut riittävän mulle pidemmäksikin aikaa, mutt mä käytin sen usein ruokapirskeisiin... eikä tulijoista ollut puutetta. Mulla kyllä useimmiten sitten hiukan ankeampi viikko edessä, centtejäni laskiessa mihin ne riittävät! Nuoruus ja hulluus; kun oli pakko kuulua johonkin ryhmään. Nyt mä ymmärrän ostaneeni sen suosion itselleni.
        Silloin ainoastaan ajattelin jelppaavani kavereitani, joilla monellakin oli vieläkin tiukempaa eläminen mitä mulla. Ei heidän opintotukensa riittänyt minusta mihinkään.

        Mä puolestani sain Emolta kiinteän summan kuukaudessa ja käydessään hän toi elintarvikkeita, tai osti niitä lähikaupasta... mitä nyt mun kaapistani milloinkin puuttui.
        Hirveä ja peuraa toi, koska broidit sitä hänelle olivat tuoneet ihan pakastettavaksi asti useita kiloja. Niistä lihoista mä sain aina osan, ja samoin tekivät broidit, käydessään moikkaamassa.

        Kesälomat olivat mukavaa aikaa, silloin en ollut köyhä enkä kippee! Tein töitä mitä sain, kahdessa joskus kolmessakin paikassa yhtä aikaa... Siis sijaisuuksia tuntitöinäkin, saman vuorokauden aikana eri paikoissa ja usein juosten ne välimatkat. Nuoruus ja hulluus; enää en samanlaiseen rumpaan ryhtyisi, toisten palveluksessa. ;) Tällä hetkellä mä teen töitä omassa virmassani, sekä kotona että töissä! =)))
        trollikka

        Ja nyt mä haen annoksen kaalilaatikkoa, puolukkasurvosta, isonlasin maitoa ja limpunsiivun,
        kiljuva nälkä mulla. Seuraavaksi vuorossa astioiden asettelu pesukoneeseen, olen tiskari viimeisen työtunnin aikana. Raportti ja sitten kotiin... toivottavasti!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Spagettia tai nuudelleita ,valkosipuli voilla, jos ei muuhun ollut varaa. Varmaan n. kerran kuukaudessa ruokarahat oli loppu. Keitin usein kattilallisen perunoita ja pyttipannua kasvisten kera oli ainakin kahdesti viikossa. Opiston ruokalassa tuli usein syötyä sen päivän lounas, joten ei ollut niin tarkkaa mitä kämpilläni nälkääni kokkailin.

        Rahasta oli aina puutetta, vuokra, sähkö ja linja-autoliput sekä opistonruokalaan varattu raha, lopuilla tuli järjestettyä illanistujaisia mun kämpilläni. Joskus nyyttikestejäkin, mutt useimmiten mä tarjosin purtavaa, milloin hirvestä tehtyä palapaistia perunia, jos Emo oli käynyt vierailulla.

        Sen hirvenlihan hän kyllä oli tarkoittanut riittävän mulle pidemmäksikin aikaa, mutt mä käytin sen usein ruokapirskeisiin... eikä tulijoista ollut puutetta. Mulla kyllä useimmiten sitten hiukan ankeampi viikko edessä, centtejäni laskiessa mihin ne riittävät! Nuoruus ja hulluus; kun oli pakko kuulua johonkin ryhmään. Nyt mä ymmärrän ostaneeni sen suosion itselleni.
        Silloin ainoastaan ajattelin jelppaavani kavereitani, joilla monellakin oli vieläkin tiukempaa eläminen mitä mulla. Ei heidän opintotukensa riittänyt minusta mihinkään.

        Mä puolestani sain Emolta kiinteän summan kuukaudessa ja käydessään hän toi elintarvikkeita, tai osti niitä lähikaupasta... mitä nyt mun kaapistani milloinkin puuttui.
        Hirveä ja peuraa toi, koska broidit sitä hänelle olivat tuoneet ihan pakastettavaksi asti useita kiloja. Niistä lihoista mä sain aina osan, ja samoin tekivät broidit, käydessään moikkaamassa.

        Kesälomat olivat mukavaa aikaa, silloin en ollut köyhä enkä kippee! Tein töitä mitä sain, kahdessa joskus kolmessakin paikassa yhtä aikaa... Siis sijaisuuksia tuntitöinäkin, saman vuorokauden aikana eri paikoissa ja usein juosten ne välimatkat. Nuoruus ja hulluus; enää en samanlaiseen rumpaan ryhtyisi, toisten palveluksessa. ;) Tällä hetkellä mä teen töitä omassa virmassani, sekä kotona että töissä! =)))
        trollikka

        Ja nyt mä haen annoksen kaalilaatikkoa, puolukkasurvosta, isonlasin maitoa ja limpunsiivun,
        kiljuva nälkä mulla. Seuraavaksi vuorossa astioiden asettelu pesukoneeseen, olen tiskari viimeisen työtunnin aikana. Raportti ja sitten kotiin... toivottavasti!

        Kuulostaa tutulta tuo sosiaalinen ruokakulttuuri. Itse pidin joskus ”brunsseja” opiskelukavereille krapulasunnuntaisin, eli paahtoleipää ja pannulla paistettuja nakkeja ja kananmunia klo 12 alkaen 😄 Saattoi siinä pikku loiventavatkin mennä samalla, jos jotain oli jäljellä. Brunssi yksiössä tarkoitti 2-4 vierasta.
        Hursti-äiti muakin jeesasi, mistä kyllä olen kiitollinen. Ei järki aina sanonut, että ruokarahaakin pitää olla jemmassa.

        Kaalilaatikko ja -keitto ei uppoa. Lapsuuden trauma. Millähän oppisi? Ongelma on kypsä lötkö kaali.


      • Anonyymi
        MaximiIIian kirjoitti:

        Kuulostaa tutulta tuo sosiaalinen ruokakulttuuri. Itse pidin joskus ”brunsseja” opiskelukavereille krapulasunnuntaisin, eli paahtoleipää ja pannulla paistettuja nakkeja ja kananmunia klo 12 alkaen 😄 Saattoi siinä pikku loiventavatkin mennä samalla, jos jotain oli jäljellä. Brunssi yksiössä tarkoitti 2-4 vierasta.
        Hursti-äiti muakin jeesasi, mistä kyllä olen kiitollinen. Ei järki aina sanonut, että ruokarahaakin pitää olla jemmassa.

        Kaalilaatikko ja -keitto ei uppoa. Lapsuuden trauma. Millähän oppisi? Ongelma on kypsä lötkö kaali.

        "Kaalilaatikko ja -keitto ei uppoa. Lapsuuden trauma. Millähän oppisi? Ongelma on kypsä lötkö kaali."

        Eikä jumatsukka, kaalilaatikko ole mitään lötköä! Vika on siinä ette sä ole saanut kunnon kaalilaatikkoa silloin koskaan. Tuolla selityksellä ei ole todenperäistä pohjaa.
        Miten sä pystyt syömään keittoja; kuten hernekeittoa se on taatusti lötsömpää, lusikkaruokaa.
        Kaalilaatikkoa mä syön haarukalla ja veitsellä... veitsellä nostan sitä puolukkasurvosta hieman haarukassa olevan kaalilaatikon päälle... se puolukkasurvos siinä päällä on se vaikein osuus pysymään haarukassa. Tuppaa putoamaan juuri ennen kuin haarukka on suussa. No siinä menee sitten vähintäänkin paita vaihtoon, joskus mekkokin.

        Kaalikeiton kaali on tosiaankin kypsää, mutt onhan siinä mukana porkkanaa, selleriä, perunaa ja kassleria paloina ja sipulia silputtuna, maustepippuria ja lihalientä runsaasti!
        Mutt eihän ne kaalin palaset mitään lakanankokoisia rämmäleitä siellä keitossa ole, herran jestas sentään... joku on tunaroinut sen keitonkeittämisessä silloin.

        Sulla taitaa olla mielessä jokin armeija aikainen kokemus... Mä muistaisin ainakin toisen veljeni kitisseen juuri kaalikeitosta; jossa oli "lakanan kokoisia vetisiä kaalinpalasia, eikä oikeastaan perunan lisäksi mitään muuta!" Armeijan kovapanosleirillä ollessaan.
        trollikka


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kaalilaatikko ja -keitto ei uppoa. Lapsuuden trauma. Millähän oppisi? Ongelma on kypsä lötkö kaali."

        Eikä jumatsukka, kaalilaatikko ole mitään lötköä! Vika on siinä ette sä ole saanut kunnon kaalilaatikkoa silloin koskaan. Tuolla selityksellä ei ole todenperäistä pohjaa.
        Miten sä pystyt syömään keittoja; kuten hernekeittoa se on taatusti lötsömpää, lusikkaruokaa.
        Kaalilaatikkoa mä syön haarukalla ja veitsellä... veitsellä nostan sitä puolukkasurvosta hieman haarukassa olevan kaalilaatikon päälle... se puolukkasurvos siinä päällä on se vaikein osuus pysymään haarukassa. Tuppaa putoamaan juuri ennen kuin haarukka on suussa. No siinä menee sitten vähintäänkin paita vaihtoon, joskus mekkokin.

        Kaalikeiton kaali on tosiaankin kypsää, mutt onhan siinä mukana porkkanaa, selleriä, perunaa ja kassleria paloina ja sipulia silputtuna, maustepippuria ja lihalientä runsaasti!
        Mutt eihän ne kaalin palaset mitään lakanankokoisia rämmäleitä siellä keitossa ole, herran jestas sentään... joku on tunaroinut sen keitonkeittämisessä silloin.

        Sulla taitaa olla mielessä jokin armeija aikainen kokemus... Mä muistaisin ainakin toisen veljeni kitisseen juuri kaalikeitosta; jossa oli "lakanan kokoisia vetisiä kaalinpalasia, eikä oikeastaan perunan lisäksi mitään muuta!" Armeijan kovapanosleirillä ollessaan.
        trollikka

        En muista yksityiskohtia kypsän kaalin ja mun välisestä haaksirikosta, mutta joskus lapsena se tapahtui, ennen armeija-aikaa. Kaalikeitto oli vielä pahempaa kuin laatikko, jossa sentään oli liha-riisi-mössö ja ne kaalin lerpakkeet saattoi haudata jukkapalmun juurelle 😄
        En ole aikuisiällä muistaakseni kumpaakaan yrittänytkään syödä koskaan, vakaumus on vankka.


      • MaximiIIian kirjoitti:

        En muista yksityiskohtia kypsän kaalin ja mun välisestä haaksirikosta, mutta joskus lapsena se tapahtui, ennen armeija-aikaa. Kaalikeitto oli vielä pahempaa kuin laatikko, jossa sentään oli liha-riisi-mössö ja ne kaalin lerpakkeet saattoi haudata jukkapalmun juurelle 😄
        En ole aikuisiällä muistaakseni kumpaakaan yrittänytkään syödä koskaan, vakaumus on vankka.

        Kaalikeitto sekä -laatikko ovat muuten jääneet minultakin syömättä. Enkä varmaksi edes tiedä mistä syystä. - Äitini on kuitenkin ollut suhteellisen taitava tekemään ja maustamaan ruokia, joten siinä mielessä ei pitäisi olla mikään lapsuuden trauma kyseessä. 🙂


      • Xena-183 kirjoitti:

        Kaalikeitto sekä -laatikko ovat muuten jääneet minultakin syömättä. Enkä varmaksi edes tiedä mistä syystä. - Äitini on kuitenkin ollut suhteellisen taitava tekemään ja maustamaan ruokia, joten siinä mielessä ei pitäisi olla mikään lapsuuden trauma kyseessä. 🙂

        Kypsällä kaalilla on varmaan vain huono aura ja karma, joita chakrat eli kehon energiakeskukset hyljeksivät 😅
        Tätä ei pidä kertoa trollikalle, joka selvästi uskoo hyvin valmistetun kaalin voimaan, varmaan siksi koska oikeasti osaa laittaa ruokaa, jopa kaalia.


      • MaximiIIian kirjoitti:

        Kypsällä kaalilla on varmaan vain huono aura ja karma, joita chakrat eli kehon energiakeskukset hyljeksivät 😅
        Tätä ei pidä kertoa trollikalle, joka selvästi uskoo hyvin valmistetun kaalin voimaan, varmaan siksi koska oikeasti osaa laittaa ruokaa, jopa kaalia.

        Samaan luiskaan minulta menee myös jalapenopaprika. Ehkä hän osaa valmistaa sitäkin herkullisesti, mutta passaan 🙂


      • Xena-183 kirjoitti:

        Samaan luiskaan minulta menee myös jalapenopaprika. Ehkä hän osaa valmistaa sitäkin herkullisesti, mutta passaan 🙂

        Kuka tietää, ehkä trollikka järjestää ruokaennakkoluuloisten palstalaisten siedätyskurssin 😊


      • Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

        Samaan luiskaan minulta menee myös jalapenopaprika. Ehkä hän osaa valmistaa sitäkin herkullisesti, mutta passaan 🙂

        Tjaa, en minäkään vihreää jalopenoa syö sellaisenaan. Mutt pitaleivän välissä paahdetun lihan ja salatin joukossa olevat pienet marinoidut jalopenon palaset menettelee.

        Joskus nuorempana mä tykkäsin Chili con carnesta, tein sitä kavereille jotka myöskin tykkäs tulisesta ruuasta. Naudanlihasta tulee parasta ja punaisesta jalopenosta tai useinmiten käytin Cayennepippuria (purkkituote ja aina saatavilla)sipuli, valkosipuli, tölkki papuja, kanelia, tomaattimurskaa tai sosetta, korianteria, palsami viinietikkaa, mustapippuria, suolaa. Niin ja tietenkin keitettyä riisiä.

        Eipä ole aikoihin tullut tehtyä, tai syötyä muuallakaan. Yksinkertaisesti mun vatsani ei tykkää enää kovinkaan tulisista ruuista. Enkä ehdointahdoin vatsakipuja itselleni hanki.
        Joten karjalanpaistia useimmiten tulee tehtyä, keitetyn riisin kanssa tarjottavaksi...
        tosin siitä usein jää lihalientä käyttämättä. Jonka mä väsään ruskeaksi kastikkeeksi; paistetulle jauhelihalle, se taas käy keitettyjen perunoiden kaveriksi.

        Hyvää yötä, huomenna on taas työpäivä!
        trollikka


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tjaa, en minäkään vihreää jalopenoa syö sellaisenaan. Mutt pitaleivän välissä paahdetun lihan ja salatin joukossa olevat pienet marinoidut jalopenon palaset menettelee.

        Joskus nuorempana mä tykkäsin Chili con carnesta, tein sitä kavereille jotka myöskin tykkäs tulisesta ruuasta. Naudanlihasta tulee parasta ja punaisesta jalopenosta tai useinmiten käytin Cayennepippuria (purkkituote ja aina saatavilla)sipuli, valkosipuli, tölkki papuja, kanelia, tomaattimurskaa tai sosetta, korianteria, palsami viinietikkaa, mustapippuria, suolaa. Niin ja tietenkin keitettyä riisiä.

        Eipä ole aikoihin tullut tehtyä, tai syötyä muuallakaan. Yksinkertaisesti mun vatsani ei tykkää enää kovinkaan tulisista ruuista. Enkä ehdointahdoin vatsakipuja itselleni hanki.
        Joten karjalanpaistia useimmiten tulee tehtyä, keitetyn riisin kanssa tarjottavaksi...
        tosin siitä usein jää lihalientä käyttämättä. Jonka mä väsään ruskeaksi kastikkeeksi; paistetulle jauhelihalle, se taas käy keitettyjen perunoiden kaveriksi.

        Hyvää yötä, huomenna on taas työpäivä!
        trollikka

        Huomenta trollikka.
        Hyvän ruoan tekeminen on taitolaji ja se sinulta näköjään onnistuu. Onnittelut siitä.👍

        Minä en ole oikein koskaan pitänyt kovin tulisesta ruoasta. En tiedä onko se allergiaa, muuten vain vilkasta pintaverenkiertoa vai mitä, mutta esimerkiksi voimakas chili aiheuttaa kaulalleni punoitusta. - Olen siten välttänyt mm. meksikolaisittain maustettuja ruokia. - Minulla on ystäviä, joille ei oikein mikään tulisuus ruoassa tunnu olevan liikaa. 🙂 Yrttejä käytän kyllä muuten ruoan maustamiseen.

        Karjalanpaistia minunkin tulee silloin tällöin tehtyä. Ja jauhelihasta tietenkin erilaisia ruokia; lihapullia, kastikkeita ja pataruokia.
        Mukavaa työpäivää!


    • Söin riisiä ja tonnikalaa, vähän vihanneksia joukkoon. Ja porukoilla kävin säännöllisesti märehtimässä äipän tekeleitä.

      Asuinkin vain n. 6 kk muualla. Loput vanhemmillani silloin 90-luvulla.

    • Anonyymi

      Tonnikalapasta, munakas, riisruokia, salaatteja.. Söin yleensä tosin kampuksella opiskelijaloubaan, niin kotona en kauheasti enää kokkaillut. Tai kämpillä, kauhea soluläävä sekin oli. Ei suostuisi enää nykypäivän opiskelijat asumaan moisissa 😄

      • Anonyymi

        On teillä rikkailla ollut helppoa ja ylellistä!


      • Anonyymi

        Soluläävässä sitä tuli itsekin majailtua, pahoittelut kämppäkaverille oli nimittäin meno sitä luokkaa että heikompia hirvitti ja rohkeampia kummastutti


    • Anonyymi

      Ranskalaisia, helvetisti ranskalaisia

    • Makarooneja ja nuudeleita ja riisiä eri jatkeilla joskus pelkiltään ja hernaria ja ranskalaisia kalapuikoilla tai makkaralla. Näitä perusjuttuja. En tosin opiskellu kovin pitkää pätkää. Oppisopimuksella sain käytyä itelleni nuoriso ja vapaa-ajanohjaajan paperit. Joskus kyllä ihmettelen vieläkin että miten se edes siinä elämäntilanteessa oli mitenkään mahdollista.🙂.

    • Opntotuki ja asumislisä meni vuokraan ja bussilippuun. Tein töitä 15-30h/vko, jolla elin. Söin yliopistoruokalassa päivällä ja illalla alkukuusta aika normaalisti ja loppukuusta makaronia ensin herne-maissi-paprikalla ja ketsupilla ja välillä vika viikko makaronia suolalla, mausteilla ja öljyllä. Asia oli oma valinta, koska rahan käytti mielummin ystävien kanssa illanistumiseen ja yökerhon sisäänpääsymaksuun. Baarissa ei tullut enää juotua ainakaan paljon, mutta opiskelijabudjetissa pelkkät pohjat oli iso sijoitus. 😁

      • Anonyymi

        Eli viinamies siis ihan oikeassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli viinamies siis ihan oikeassa.

        Se oli nuoruus opiskelijana ja rajattu aika. Sen jälkeen siirryin 1-3 krt/v juhlimiseen. Miesystävät, silloin nuorena, ei ole löytynyt baarista vaan muualta enkä edes harrastanut yhden illan juttuja.

        Viinamies toistaa samaa mantraa, mutta ei näytä ilmeisestä alkoholismista huolimatta naista löytyvän… epäilen teorian toimivuutta.


      • Anonyymi
        Citrinella kirjoitti:

        Se oli nuoruus opiskelijana ja rajattu aika. Sen jälkeen siirryin 1-3 krt/v juhlimiseen. Miesystävät, silloin nuorena, ei ole löytynyt baarista vaan muualta enkä edes harrastanut yhden illan juttuja.

        Viinamies toistaa samaa mantraa, mutta ei näytä ilmeisestä alkoholismista huolimatta naista löytyvän… epäilen teorian toimivuutta.

        Hieno kommenti sinulta, u rock!


      • Anonyymi

        Valehtele lisää!
        Jos tosiaan opiskelit etkä vain lorvinut koulun kirjoilla, niin et taatusti tehnyt yhtään ainoaa tuntia viikossa ansiotyötä. Minulla kaikki vapaa-aika meni kotitehtäviin. Lukemiseen, piitämiseen, laboratorioselostuksiin jne. Viimeisenä vuotena mm koko pääsisäispyhät piirsin, laskin ja kirjoitin labratöitä joka aioan päivän aamusta iltaan. Tosin kävin välillä syömässä halvassa ruokabaarissa kerran päivässä.
        Eikä tosiaan yhtään ainutta kertaa missään juottolassa, ei edes elokuvissa muista herrojen huveista puhumattakaan. Kultalusikka suussa syntyneet kermaperseet tietysti eri asia.
        Eikä siihen aikaan ollut mitään opintotukia, asumislisiä eikä muitakaan, millä nykyiset loiset elantonsa hankkivat. Jos et pystynyt itse elantoasi hankkimaan, niin sait kuolla kylmään ja nälkään eikä se ketään kiinostanut pätkääkään.
        Asuntona oli kimppakämppä toisen samanlaisen kanssa OKT:n yläkerrassa aiemmin Umpikujalla, sittemmin Ilvestiellä. Siinä välissä vähän aikaa keskustassa OKT:n "piianhuoneessa" kuunnellen, miten seinän takana mies juovuksissa hakkasi nättiä ja kiltin oloista vaimoaan, ja sittemmin kerrostalon pienessä makuuhuoneessa alivuokralaisena.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Valehtele lisää!
        Jos tosiaan opiskelit etkä vain lorvinut koulun kirjoilla, niin et taatusti tehnyt yhtään ainoaa tuntia viikossa ansiotyötä. Minulla kaikki vapaa-aika meni kotitehtäviin. Lukemiseen, piitämiseen, laboratorioselostuksiin jne. Viimeisenä vuotena mm koko pääsisäispyhät piirsin, laskin ja kirjoitin labratöitä joka aioan päivän aamusta iltaan. Tosin kävin välillä syömässä halvassa ruokabaarissa kerran päivässä.
        Eikä tosiaan yhtään ainutta kertaa missään juottolassa, ei edes elokuvissa muista herrojen huveista puhumattakaan. Kultalusikka suussa syntyneet kermaperseet tietysti eri asia.
        Eikä siihen aikaan ollut mitään opintotukia, asumislisiä eikä muitakaan, millä nykyiset loiset elantonsa hankkivat. Jos et pystynyt itse elantoasi hankkimaan, niin sait kuolla kylmään ja nälkään eikä se ketään kiinostanut pätkääkään.
        Asuntona oli kimppakämppä toisen samanlaisen kanssa OKT:n yläkerrassa aiemmin Umpikujalla, sittemmin Ilvestiellä. Siinä välissä vähän aikaa keskustassa OKT:n "piianhuoneessa" kuunnellen, miten seinän takana mies juovuksissa hakkasi nättiä ja kiltin oloista vaimoaan, ja sittemmin kerrostalon pienessä makuuhuoneessa alivuokralaisena.

        Opiskelin yliopistossa. Työni oli iltaisin ja viikonloppuisin, luennot päivisin. Ei siis samaan aikaan. Paljon muuta ei kyllä ehtinyt tehdä, eikä katsoa tv moneen vuoteen tai maata sohvalla. Paitsi että työ oli myös samalla harrastus ja intohimo, ja myös illanistujaiset oli saman tiiviin porukan kanssa.

        Olen nopea oppimaan ja omaksumaan. Olen ammatissani hyvä, joten oppi ei mennyt hukkaan. En tavoitellut 3/3 arvosanoja, vaan 2-2.5/3 riitti ja sen sai kohtuullisen helposti. Hetken solussa asuessani huomasin kyllä, että kämppis luki ainakin 5 kertaa enemmän kuin itse luin. 😳 Ei opinnoissa kuitenkaan ole oleellista tuntimäärä vaan oppiminen!

        Olet varmaan lähes vanhempieni ikäinen, jos olet opiskellut ilman opintotukea… Opintotuki on pieni, pienempi kuin minimityöttömyysturva. Silti se on loistava asia, koska se mahdollistaa kaikille mahdollisuuden opiskella, jos omaa tahtoa ja kykyä läytyy. Jos sitä ei olisi opiskelu olisi rikkaiden perheiden lasten yksinoikeus!


    • Anonyymi

      Hernekeitto on hyvää ja edullista.

      • Anonyymi

        Yksi peltipurkki hernaria riittää kahdelle päivälle, vähän vettä sekaan. Parasta Suomesta Prismassa alle euron/ purkki.


    • Anonyymi

      Oli muuten prseestä tulla yöllä baarista kotiin nakertamaan pelkkää makaroonia mausteilla kun ruoka nyt ei ollut se prioriteetti rahankäytön suhteen. Tyhmästä päästä kärsii koko vatsa

    • Anonyymi

      Ihan tavallista perus kotiruokaa. Se tulee aina halvemmaksi. Paljon juureksia jne.

    • Anonyymi

      Kaapin hyllylle oli jäänyt näkkileivän muruja. Pyyhkäisin ne kattilaan, lisäsin vettä ja kiehautin siitä velliä, jota en iljennyt syödä.

    • Anonyymi

      kananmunia ja perunoita

    • Anonyymi

      3 kananmunaa keitettynä jos ei rahaa rasvaan, leipään ei ikinä rahaa, ja perunat myöskin keitettynä samalla kun kananmunat koviksi niin perunat pehmeiksi.

    • Anonyymi

      En muista enään noin tarkkaan kun tuo syöminen vähä enämpi sellain välttämätön paha

    • Anonyymi

      Ei ollut tiukkaa. Sain tonnin isältäni joka kuukausi.

    • Anonyymi

      Mä en oikein ikinä ymmärtänyt niitä opiskelukavereita, jotka elivät makarooni-nötkötti- tai yleisemmin makarooni-tonnikalamössöllä. Sehän ei lopulta ole mitään halpaa ruokaa. Mä kokkasin aina parin kolmen päivät ruoat ihan perusruokaa ja mulla meni selkeästi vähemmän rahaa ruokaa, kuin noilla opiskelukavereilla ja oli monipuolisempaakin.

      • Anonyymi

        No ei tietenkään ole tonnikala eikä vissiin nötköttikään halpaa. Makkaraa makaronin sekaan ennen oli Lidlissä alle euron kahden uunimakkaran paketti. Ja vielä pakasteherneitä siihen sekkaan ja sipulia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei tietenkään ole tonnikala eikä vissiin nötköttikään halpaa. Makkaraa makaronin sekaan ennen oli Lidlissä alle euron kahden uunimakkaran paketti. Ja vielä pakasteherneitä siihen sekkaan ja sipulia.

        Ei tule halvimmaksi tuokaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei tietenkään ole tonnikala eikä vissiin nötköttikään halpaa. Makkaraa makaronin sekaan ennen oli Lidlissä alle euron kahden uunimakkaran paketti. Ja vielä pakasteherneitä siihen sekkaan ja sipulia.

        Mutta sitten jos tekee siitä makkarasta kunnon ruoan, vaikka jonkun pataruoan, johon lykkää reilusti juureksia jne. niin alkaa annothinnat olla todella edulliset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei tietenkään ole tonnikala eikä vissiin nötköttikään halpaa. Makkaraa makaronin sekaan ennen oli Lidlissä alle euron kahden uunimakkaran paketti. Ja vielä pakasteherneitä siihen sekkaan ja sipulia.

        Makkara ei ole ruokaa!!!


    • Anonyymi

      Sun pitää fiilistellä ja tehdä sitä. Ketsuppia et sitten siihen laita! Minä elin pitkään luulossa, että nötkötti on "täyttä" lihaa.

      Voi kuinka väärässä olinkaan. Purkin kyljessä luki: Lihapitoisuus 50 %, lihaa ja lihaan verrattavia valmistusaineita yhteensä 60 %.

      Aivan sama. Pää-asia, että on hyvää. Keittoihin, varsinkin hernekeittoon sopii mainiosti. Armeijassa oli aina torstaisin hernekeittoa nötkötillä ja jälkkäriksi pannaria.

      Oi niitä aikoja. Nykyään ei enää huolita sinne. Pahus sentään.

      >simiti<

      • Anonyymi

        Nötköttihän on hyvää edelleen. Nötköttiä, perunaa ja raejuustoa sekaisin kyllä maistuu


      • Anonyymi

        Nödeen en aio koskea enää ikinä, pataljoonasoppa, aah makuhermoja ja vatsakin huusi armoa!

        Ja miten eläkeläisten jaarittelu liittyy opiskelijaruokailuihin, häh?


    • Anonyymi

      Opiskeluaikoina joskus lainasimme tytöiltä ikkunanpesuvälineitä kun teimme kevätsiivousta :D

      Joitain muitakin hauskoja seikkailuja oli kyllä, paljon seksiä :D

    • Anonyymi

      makaroni on sinänsä huono ruoka, kun sehän on pääasiassa ilmaa, koska on reikä keskellä siinä vain vähän vehnäjauhoa on makaronissa, spaghetissa on enemmän ainetta.

      Enemmän kiinteitä molekyylejä, siis.

    • Anonyymi

      Riisi-munakas. Yllättävän hyvää - ja halpaa. Keitettyä riisiä paistinpannulla, munat sekaan. Siinä on hiilarit ja protskut. Pakasterehuja keitettynä kaveriksi, loraus öljyä ja etikkaa mausteeksi. Siinä kasvikset ja öljyt. Hyvin pysyi hengissä.

      xLiner

    • Anonyymi

      250gramman tonnikalapurkki maksoi joskus 29 senttiä :D

      • Anonyymi

        On niitä saanut 5kpl/10mk. 10mk≈1,68€

        >simiti<


      • Anonyymi

        Sitä salaattitonnikalaa? Oli muuten ihan kauheaa


      • Anonyymi

        Tonnikalahiutaleita :D Niitä ei pysty kyllä syömään eikä niissä ole juuri ravintoarvojakaan. :D

        Hyvä tapa testata ruoan kelpoisuutta on antaa kissan haistaa kyseistä tuotosta. :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tonnikalahiutaleita :D Niitä ei pysty kyllä syömään eikä niissä ole juuri ravintoarvojakaan. :D

        Hyvä tapa testata ruoan kelpoisuutta on antaa kissan haistaa kyseistä tuotosta. :D

        Tässä "kelpo" esitys purkkitonnikalaksi, suoraan aasiamarketista:

        https://www.aasiamarket.fi/tuote/tuna-flakes-afritada-fi3764/

        Kalaakin purkin sisällöstä peräti 30 prosenttia eli 55 grammaa! :D

        Tonnikalahiutaleet on roskaa.


    • Osaamisen puuttuminen, välineiden ja tilan niukkuus ja rahan niukkuus tekivät jokainen omat rajoitteensa. Ja ehkä tärkeimpänä, että aikaa ei ruokaan kovin paljon uhrattu. Voileivät olivat usein riittävästi.

      Makaroni+jauhelija/halpismakkara-viritelmät tuli tutuksi. Letut+pannukakut oli myös suht helppoa ja ravitsevaa. Ja sitten uunipellin täydeltä levitetty "pizza", jos oli yhtään aikaa antaa taikinan nousta. Täytteeksi kävi melkein mikä tahansa, tomaatiksi esim. tuoreiden tomaattien ja ketsupin yhdistelmä tai mitä nyt sattui olemaan.

      • Anonyymi

        Letut ja pannukakut ravitsevaa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Letut ja pannukakut ravitsevaa?

        "Letut ja pannukakut ravitsevaa?"

        Miksei? Kananmunissa on melkein kaikkea tarvittavaa, maidossa lisää proteiinia ja esim. kalsiumia ja vehnä on ihan sitä samaa mitä pastassa tai leivässä. Lettujen paistamiseen saattoi vielä mennä kasviöljyä ja päällä marjoja vähintään hillona.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        "Letut ja pannukakut ravitsevaa?"

        Miksei? Kananmunissa on melkein kaikkea tarvittavaa, maidossa lisää proteiinia ja esim. kalsiumia ja vehnä on ihan sitä samaa mitä pastassa tai leivässä. Lettujen paistamiseen saattoi vielä mennä kasviöljyä ja päällä marjoja vähintään hillona.

        Muista mainita maitosokeri eli laktoosi!

        T. flatus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muista mainita maitosokeri eli laktoosi!

        T. flatus

        Eihän se kaikille sovi. Tässäkin on jonkinlaista geneettistä sopeutumista tapahtunut. Olen tämmöinen paimentolainen, joka on elänyt nautojen kanssa symbioosissa jo vuosisatoja. Enemmän suolikaasua saan kehitettyä esim. palkokasvien tai sipuleiden avulla.


    • Riisiä, pakastevihanneksia ja purkki tonnikalaa.

      Nam!

    • Anonyymi

      Makaroonimössöö jauhelihalla ja ilman, riippui oliko kaksi euroa vaiko euro käytössä ja sitten maksalaatikkoo mikrossa.

    • Anonyymi

      Mä tein aina opiskeluaikana pääosin ruokaostokset heti kun opintotuet yms. tulivat. Sillon oli usein tarjolla todella edullisia kaslerpaisteja ja sellasia ja niitä sitten ostin ja tein jääkaapin pakastelokeroon pataruokia niistä ja keittoja. Samaten mulla oli niitä leikattuna tosi ohuiksi leikkeleiksi leivälle ym. Olivat paljon halvempia kuin esim. jauheliha kun osti tarjouksista.Sitten tietysti oli aina paljon satokauden kasviksia ja mulla oli myös aina erilaisia papuja keitettynä pakkasessa ja soijarouhetta jen. Mä söin todella halvalla, mutta hyvin.

    • No mä oon ollut hyvällä ruualla aina. (Lähellä porukoita) Mutta tykkään kylmästä keitetystä makaroonista ja tonnikslasta joskus. En tiedä onks se halpaa, mutta se on joskus jees. .ja vähän suolakurkkua sekaan ja majoneesia. 🤤

    • Anonyymi

      Opiskelin tutkinnot työn ohessa, joten sain palkka koko ajan ja söin sen tavallisesti.

    • Anonyymi

      Söin normaalia ruokaa. Rahaa sain kelasta ja vanhemmiltani noin tonnin kuussa.

    • Anonyymi

      Kaikilla on erilainen normaali, toisille normaali on 21 makaronia vuorokaud43ssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      568
      3769
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3268
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2761
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2679
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2064
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2021
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1837
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1785
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1710
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      46
      1692
    Aihe