Te toimisto ja työtodistukset

Anonyymi-ap

Olen viimeiset pari vuotta tehnyt pelkkiä keikkatöitä (jokainen keikka muodostaa oman työsuhteensa, joiden välissä en ole ollut työsuhteessa keneenkään). Nyt olen jäämässä työttömäksi muuton ja syksyllä alkavien opiskeluiden takia. Työtodistuksia keikoista en ole pyytänyt (palkkatodistukset ovat tallessa ja näistä selviää, milloin olen töissä ollut).
Vaatiiko te-toimisto toimittamaan työtodistukset keikkatöistä, kun ilmoittaudun työnhakijkasi ja riittääkö todistus viimeisimmästä keikasta (=1vrk työsuhde), vai pitääkö minun hankkia todistuksia koko keikkailun ajalta?

24

967

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Pitää olla työtodistus. Firma, jonka kautta olet tehnyt keikat kirjoittaa sen sinulle. Työkkäriä ei kiinnosta palkkatodistukset. Menevät maksajalle, eli kassalle tai Kelalle.

• Anonyymi

Voit pyytää TE toimiston henkilökuntaa hankkimaan työtodistukset, jos et itse niitä saa pyytämällä. Viranomaisella on virkaan perustuva auttamisvelvollisuus. Virka-apua TE toimisto voi pyytää työsuojeluviranomaisilta.

Mikäli virkailija ei hanki työtodistuksia, niin tee hänestä kantelu oikeusasiamiehelle.
      https://www.oikeusasiamies.fi/kantelu-oikeusasiamiehelle

• Anonyymi

Mulla riitti työsoppareiden lähetys

• Anonyymi

Ei vaadi työtodistuksia, mutta halutaan työkokemuksista tiedot mitä on tähän saakka työkseen tehnyt ja minkä aikaa työsuhteet kestäneet.
      Työkokemustiedoista yhdessä koulutuspohjan kanssa muodostuu työnhakusuunitelmat mitä lähdet toteuttamaan työttömänä ollessa.

Ensimmäisiä tehtäviä on tehdä itselle CV jossa esittäydytään, kerrotaan osaamiset ja työkokemukset jossa mainitaan työpaikkojen nimet, tämä liitetään työnhakuun kun haetaan työpaikkaa.

• Anonyymi

Totanoin, aloittaja on kyllä jo ollut töissä. Että eiköhän CV ole jo tehty aikaa sitten, kun on keikkatöihin mennyt. Mutta kiva kertaus noin ensimmäisen kerran töihin hakevaa ajatellen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totanoin, aloittaja on kyllä jo ollut töissä. Että eiköhän CV ole jo tehty aikaa sitten, kun on keikkatöihin mennyt. Mutta kiva kertaus noin ensimmäisen kerran töihin hakevaa ajatellen.

Ja viimeisintä työtodistusta kysytään. Pitää tarkistaa työsuhteen päättymisen syy, että tuleeko karenssi.

• Anonyymi

Mikäli puhut työmarkkinatorin profiilista, sinne ei merkitä firmojen nimiä vaan yleisluontoinen kuvaus koulutuksesta ja osaamisesta. Henkilökohtainen CV työpaikan hakemista varten on tyystin toinen juttu ja sitä ei lueta näihin 4 paikkaa kuukaudessa oleviin hakuihin

• Anonyymi

Minun CV on tyhjää täynnä.

t. yksiöjankuttaja
        olen 50+ äitillä loisiva mies

• Anonyymi

Minulla on muutama lyhyt työsuhde.
        Joitakin viikkoja.
        Työkkärissa alkoivat mauramaan kun esitin ne.

Tinnistivät vässykin.

t. yksiöjankuttaja

• Anonyymi

Höpö höpö. Otatkohan elämän liian vakavasti?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja viimeisintä työtodistusta kysytään. Pitää tarkistaa työsuhteen päättymisen syy, että tuleeko karenssi.

Se ainoastaan korkeintaan ja ei sitä kannata toimittaa kuin kassalle samalla kun hakee päivärahaa. Ei työtodistusta nykyään työkkäriin tarvitse ja liekö tarvinnut ikinä, muuta kuin itsensä työkkärin suojatyöläisten työllistämiseksi. Se on kassan asia. Työllisyyspalvelut luottaa mitä työtön kertoo ja työttömän kannattaa olla rehellinen. Kassa kyllä näkee tulorekisteristä, jos työtön kusettaa ja asiaa selvitellään sitten jälkikäteen ja kusetus on rikos.

• Anonyymi

työtodistukset kyllä kannattaa aina pyytää niistä työpaikosta missä on ollut. Ei vain Te-toimistoa varten.
      Todistukset voi pyytää ja tilata itsellensä jälkeenkin päin.
      Jos siis ajattelet työllistymistä jatkossa niin dokumentit (työtodistus) siitä mitä oikeasti on työpaikoilla tehnyt työksensä. Työtodistuksilla on aina merkitystä vaikka olisi pätkätyöjuttujakin. Omat muistikuvat ja ihmisten nimet haihtuvat nopeasti kun vuodet vierii aika laukkaa.
      Yleensäkin työssä tapaamiensa ihmisten nimet on hyvä listata vaikka ruutuvihkoon tai päiväkirjaansa. Se on sitä on kontaktien ja oman verkoston hallintaa. Hän joka kulkee vain takki auki on helpostikin tuuliajolla.

• Anonyymi

Työtodistukset on tulevaa työelämää varten, ei mitään työkkäriä varten. Niitä ei työkkäriin tarvitse. Jos pyytävät, niin turhaan.

• Anonyymi

Ei työkkäri mitään todistuksia kaipaa vaan ilmoitukset tulee laittaa sähköisesti heidän sivuilleen.

Todistuksia eli palkkatodistuksia tarvitaan päivärahan maksajalle eli KELAan tai työttömyyskassaan mikäli olet jonkun kassan jäsen.

• Anonyymi

Palkkatodistuksiakaan ei enää välttämättä tarvi, koska tiedot saadaan tulorekisteristä.

• Anonyymi

Kyllä TE-toimistoon on vietävä kopio lääkärin lausunnosta ja työnpäättymisen todistus.
        Muutoin pitää olla jo asiointi keskusteluketju jossa voi lähettää erinäisiä liitetiedostoja.
        Itse toimitin erinäiset todistukset paikanpäälle ja kirjattuna toimituksena minkä tekevät henkilöllisyyden tarkastuksella lisättynä. Saa kuitin!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Palkkatodistuksiakaan ei enää välttämättä tarvi, koska tiedot saadaan tulorekisteristä.

Palkkatudistuksia jos työkköri johonkin pyytää, niin siellä kyllä ruokitaan omaa sairasta uteliaisuutta ja keksitään itselle mapitettavaa. Sellaisia tyhmiä on kyllä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä TE-toimistoon on vietävä kopio lääkärin lausunnosta ja työnpäättymisen todistus.
        Muutoin pitää olla jo asiointi keskusteluketju jossa voi lähettää erinäisiä liitetiedostoja.
        Itse toimitin erinäiset todistukset paikanpäälle ja kirjattuna toimituksena minkä tekevät henkilöllisyyden tarkastuksella lisättynä. Saa kuitin!

Ei. Ensinnäkään sinä et mene sinne työkkäriin, vaan hoidat asiat sähköisesti! Sinulle tulee selvityspyyntö työsuhteesta, jos kerrot että se on päättynyt omaan irtisanoutumiseen. Muuten ei tule edes selvityspyyntöä. Etkä toimita työkköriin yhtään lappua! Ymmrrätkö? Nyt eletään jo vuotta 2025 ja viineistään Koronan aikaan ja jälkeen paperilappusten lähettelyn on ymmärretty olevan typerää muinaista toimintaa, jossa ei ole ollut funktiota sen jälkeen kun internet keksittiin.

Työtodistukset on tulevaa työelämää varten. Ei muuta. Nykyisin on tulorekisteri!

• Anonyymi

TE-toimisto tarvitsee työn päättymisen/ irtisanoutumisen syyn ja todistuksen siitä!

Jos jonkun työttömyyskassan jäsen niin ne tarvitsevat tilitiedot palkanmaksuista ja lopputilin määrän josta lasketaan ansiosidonnaisen määrä.

• Anonyymi

Työkkäri ei tarvitse mitään todistusta, vaan työtön kertoo itse sen syyn ja kassa kysyy sitten sen todistuksen. Älkää lähettäjä yhtään lappua työkkäriin. Kaikki perustuu siihen mitä työtön kertoo, mutta valheesta jää kiinni ja siitä seuraa rangaistus.

• Anonyymi

Kyllä sinua neuvotaan kun sen aika on ja niputetaan työt puuhasteluksi.
      Pelkät keikkatyöt on nyhräämistä joka kertonee nyhrääjästä kaiken tarpeellisen!

TE-toimistolla aletaan tekemään sinusta kunnon kansalaista uusilla vaatimuksilla hakea kokopäivätyötä ja siihen tähtäävään koulutukseen!
      Keikkatyön tekeminen ei ole tavoite millään tasolla vaan kokopäiväinen työ joka jatkumona toistaiseksi sopimuksella!

• Anonyymi

Tottahan se on että keikkatyöt pitäisi lailla kieltää, koska sitten syntyisi vakituista kokoaikatyötä. Ei työkköriä kiinnosta työsuhteet, vaan se kiinnostaa tulevaa työnantajaa. Työkkäriin riittää mitä työtön ilmoittaa.

• Anonyymi

Ei vaadi. Jos vaatii, niin turhaan.

• Anonyymi

Samaa mieltä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      16
      7190
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      199
      2577
    3. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      108
      2110
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1568
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      191
      1099
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      41
      990
    7. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      46
      979
    8. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      79
      899
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      45
      739
    10. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      7
      738
    Aihe