Tulipa käytyä aikoinaan Waterloossa.

Kävin muinoin vielä nuoren poikani kanssa Waterloossa, Belgiassa. Napoléon Bonaparte oli siellä v. 1815 kokenut rökäletappion ja kuskattu sitten loppuelämäkseen Saint Helenan saarelle. Taistelukentälle oli muistomerkiksi pystytetty suuri pyramidi. https://www.sotahistoriallisetkohteet.fi/app/sights/view/-/id/335

Kouluhistoriassa taistelu tietenkin oli käyty läpi. Olin vain ihmetellyt, miksi Waterloo äännettiin englantilaisittain (wuotölu:), vaikka flaaminkielinen nimi olisi kuulunut ääntää melkein kuin suomeksi (va:terlo:). Eihän muutenkaan flaamilaisia nimiä äännetty englantilaisittain.

Ruotsalainen Abba-yhtye voitti euroviisut v. 1974 kipaleella Waterloo. Onko kellään palstalaisella tietoa, mikä innoitti laulamaan juuri Waterloosta? 🌹👀

12

178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mä olin ala-asteikäisenä Abba-fani, mutten silti tiedä vastausta kysymykseesi.

      Kirjautumaton palstalutka

      • Siel se kysymys kuiteski eelleen on, jos mikäli joku muu osais niiku vastata. 🌹👀


    • Voisin veikata, että Abbaa on innoittanut 1970 valmistunut elokuva nimeltä Waterloo, joka oli aikanaan merkittävä megaelokuva kertoen kyseisestä taistelusta.

    • Anonyymi

      Veikkaan että joku Björnin korvaan hissan tunnilla tarttunut sana, niinkuin suomalaisille 1323, merkityksetön, mutta sen saa rimmaamaan. Joskus sikari on vaan sikari.

    • Anonyymi

      Mahtaneeko tuossa olla kyse sen kummemmasta innoituksesta, kuin vain halusta valita kuuluisa taistelu metaforaksi. Internetin ihmeellinen maailma kertoo, että: "Waterloo is the place where Napoleon Bonaparte met his defeat at an epic battle in 1815. This song uses the battle as a metaphor for a woman who gives in and falls in love with a man - he's her "Waterloo.""

      • Anonyymi

        Laulun alkuperäinen nimi on kuulemma ollut "Honey Pie", joka on sitten muutettu Waterlooksi. Mitäpä luulette, oliskohan voittanut Honey Pie:na?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Laulun alkuperäinen nimi on kuulemma ollut "Honey Pie", joka on sitten muutettu Waterlooksi. Mitäpä luulette, oliskohan voittanut Honey Pie:na?

        Abba, itse kappaleensa esittäen tai kuten pari vuotta aikaisemmin, toiselle artistille kappaleen tehneenä, oli jäänyt Ruotsin karsinnoissa Melodifestivalenissa kärkisijan ulkopuolelle. Jopa myöhempi maailmanhitti Ring Ring ei läpäissyt karsintaa. Honey Pie tosiaan tuntui liian pliisulta nimeltä ja Benny&Björn muuttivat sen Waterlooksi.

        Mutta kuka tiesi, että myös Celine Dion on ponnahtanut maailmanmaineeseen euroviisuvoittajana?

        https://m.youtube.com/watch?v=8pEYw8PcBas&pp=ygUibmUgcGFydGV6IHBhcyBzYW5zIG1vaSBjZWxpbmUgZGlvbg==


    • Tuli edellisten kertomasta kosteutta kuivaan historiaan. Kiitos! 🌹👀

    • Anonyymi

      Kuulemani mukaan Björn ja Bengt jörnivät kyseisellä niityllä.

      • Anonyymi

        Tämä on niin totta. Vuonna 70 Bengt ja Björn interreilasivat pitkin Eurooppaa. Poikien matkareitille osui myös Belgiassa sijaitseva waterloo. Oli painostavan kuuma elokuinen päivä kun pojat levittivät vilttinsä niitylle. Kuuma päivä sai pojat vähentämään vaatetustaan. No yksi asia johti toiseen ja kas, hetken päästä viltillä harrastettiin miesrakkautta. Pitkään tolskattuaan pojat huomasivat ihon palaneen ja olon olevan muutenkin nääntynyt. Niityn pohjoislaidalla, lehmusten varjossa sijaitsi Louisin kioski. Nääntyneet ruotsalaisveijarit raahautuivat sinne anellen: water Louis, water Louis...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on niin totta. Vuonna 70 Bengt ja Björn interreilasivat pitkin Eurooppaa. Poikien matkareitille osui myös Belgiassa sijaitseva waterloo. Oli painostavan kuuma elokuinen päivä kun pojat levittivät vilttinsä niitylle. Kuuma päivä sai pojat vähentämään vaatetustaan. No yksi asia johti toiseen ja kas, hetken päästä viltillä harrastettiin miesrakkautta. Pitkään tolskattuaan pojat huomasivat ihon palaneen ja olon olevan muutenkin nääntynyt. Niityn pohjoislaidalla, lehmusten varjossa sijaitsi Louisin kioski. Nääntyneet ruotsalaisveijarit raahautuivat sinne anellen: water Louis, water Louis...

        Muuten selittäisi, miksi koulussakin opetettiin, että taistelu käytiin englantilaisittain Wuotöluussa eikä flaamilaisittain Waterloossa, mutta ongelmaksi jää, että jörniminen kioskiepisodeineen tapahtui vasta kouluopetuksen jälkeen. Pysynee SUURENA salaisuutena. 🌹👀


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      726
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      690
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe