Jumala ei pelkää mitään

Suoraan asiaan: Jumala ei pelkää mitään.
Jumala ei pelkää tulevaisuutta, koska tulevaisuus ei ole hänelle tuntematon.
Jumala ei pelkää epäonnistumisia, koska Jumalalle kaikki on mahdollista.
Jumala ei pelkää kuolemaa, koska hänessä on ikuinen elämä.
Jumala ei pelkää menetyksiä, koska taivaassa ei ole puutetta mistään.
Jumala ei pelkää saatanaa, koska saatana ei ole Jumala.
Jumala ei pelkää menettävänsä sinua, koska mikään ei voi ryöstää sinua hänen kädestään.
Jumala ei pelkää lopun aikoja, sillä hän hallitsee maailman tapahtumia.

Miksi me pelkäämme?

Me pelkäämme monia asioita, koska, toisin kuin Jumala, tietomme, henkiset ja aineelliset resurssimme, terveytemme ja elämämme ovat rajallisia.

Kaikki mikä uhkaa näitä elämän rajoja aiheuttaa meissä levottomuutta ja pelkoa.

Niinpä pyrimme hälventämään hankkimalla tietoa, vaalimalla resursseja, ylläpitämällä terveyttä ja suojelemalla mainetta sekä ennakoimalla tulevaisuutta.

On olemassa tervettä pelkoa, joka on yhteydessä luonnolliseen itsesuojeluvaistoon. Se saa ihmisen pitämään huolta asioista ja välttämään kohtuuttomia riskejä. Omien rajojen tunteminen on viisautta ja synnyttää tervettä varovaisuutta sekä nöyryyttä, muttei kahlitse ja lamauta ihmistä paikoilleen.

Vääristynyt pelko kahlitsee ja lamauttaa. Se voi johtua kyvyttömyydestä sietää epävarmuutta.

Epävarmuutta voi vähentää hankkimalla tietoa, joka auttaa ennakoimaan tulevia. Siksi seuraamme säätiedotuksia, lainakorkojen, sähkön hinnan ja Ukrainan sodankin kehitystä.

Usein elämässä joutuu tekemään päätöksiä ja valintoja puutteellisin tiedoin. Koska emme ole kaikkitietäviä, emme yksinkertaisesti voi saada täydellistä varmuutta kaikista päätöstemme seurauksista.

Päätöksiä ei silti voi lykätä loputtomasti, koska täydellistä varmuutta odotellessa päättämättömyys voi kostautua. Kosinta on jossain vaiheessa vain tehtävä, vaikka lopullista varmuutta siitä elämmekö yhdessä onnellisina elämän loppuun saakka, ei voi saavuttaa. Elämä jää elämättä ja hyvät asiat kokematta.

Kaikkein eniten taidamme ihmisinä pelätä hallinnan menettämistä, kuolemaa ja epäonnistumisia. Kaksi viimeksi mainittua sysäävät ihmisen kohti suurta tuntematonta ja riistävät elämän hallinnan tunteen, jonka pyrimme maksimoimaan minimoidaksemme pelkomme. Hallinnan tunne puolestaan luo turvallisuuden tunnetta. Siksi suunnittelemme tulevaisuutta oli kyse taloudesta tai kesälomasta. Ennakointi vähentää epävarmuutta.

Pelko sinänsä ei ole syntiä. Se päin vastoin voi saada meidät välttämään vahingollisia asioita, kuten menemästä heikoille jäille.

Mutta synti voi vääristää myös itsesuojeluvaistomme. Jos annamme pelon kohtuuttomasti ohjata meitä se voi viedä meidät syntiin. Ihmiset esimerkiksi valehtelevat, koska pelkäävät totuuden vahingoittavan heidän mainettaan. Niinpä ihminen peittää väärin tekonsa valehtelemalla. Itsesuojeluvaisto on vääristynyt.

Siksi elämässä on oltava sellaista ohjaavaa merkityksellisyyttä, joka auttaa meitä tarpeen tullen nousemaan luonnollisen viettielämän ja vaistojemme vaatimusten yläpuolelle.

Sellaisen merkityksellisyyden kristitty voi löytää Jumalasta ja Hänen sanastaan.

Kolme neuvoa pelon hallintaan:

Kolme asiaa auttaa sinua kristittynä hallitsemaan pelon, niin, ettei se pääse kahlitsemaan sinua:

(1) Opi sietämään epävarmuutta ajallisissa asioissa, joita et voi täysin hallita.

(2) Muistuta itseäsi siitä, mistä voit pelkojenkin keskellä olla ehdottoman varma: Jumala ei pelkää mitään ja Hän on sinun puolellasi!

(3) Ruoki sisintäsi Jumalan varmalla ja luotettavalla sanalla.

Tutkistele siksi viikon varrella rauhassa näitä seuraavia totuuksia ja jakeita omasta Raamatustasi. Anna Pyhän Hengen valaa sinuun rohkeutta elää Jeesuksen seuraajana:

Älä pelkää, koska Herra on sinun kanssasi – Joosua 1:9; Jesaja 41:10; Psal. 118:6.
Älä pelkää, koska Jumala ei koskaan hylkää sinua – 5 Moos. 31:6, 8; Hebr. 13:6.
Älä pelkää, koska Herra on auttajasi – Jesaja 41:13.
Älä pelkää, koska Herra on hyvä paimenesi – Psal. 23:4.
Älä pelkää, koska et ole orja vaan lapsi – Room. 8:15.
Älä pelkää, koska olet monia varpusia arvokkaampi – Matt. 10:29–31.
Älä pelkää, koska elämäsi myrskyissä Jeesus itse tulee luoksesi – Mark. 6:49–50.
Älä pelkää, koska Isäsi antaa sinulle valtakunnan – Luuk. 12:32.
Älä pelkää, vaan muuta huolesi rukoukseksi ja kiitä Herraa – Fil. 4:6–7, 1 Piet. 5:7
Älä pelkää, koska Jeesus on kukistanut saatanan ja voittanut kuoleman - Hebr. 2:14–15; 1. Kor. 15:54–58.
Tulipa taas pitkästi, vaikka aloittaessani olin päättänyt kirjoittaa lyhyesti. Ehkä tämä korvasi myös viime viikolla väliin jääneen kirjeeni.

Ennen kaikkea kirjoitan siksi, että toivon näistä ajatuksistani Jumalan sanan äärellä olevan sinulle apua elämässäsi Jeesuksen seurassa. Olet hänelle rakas kaikkine pelkoinesi.

Muista: Jumala ei pelkää mitään!

242

903

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aamen! 🙏

      • Anonyymi

        Olematon ei pelkää mutta uskovaiset pelkäävät katoavaisuutta luomansa Jumalan...pelon lisäksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olematon ei pelkää mutta uskovaiset pelkäävät katoavaisuutta luomansa Jumalan...pelon lisäksi.

        Minä en viitsisi edes minulle olemattomasta puhua. 😹


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Minä en viitsisi edes minulle olemattomasta puhua. 😹

        Et.
        Uskot olemattoman olevaiseksi.
        😆


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et.
        Uskot olemattoman olevaiseksi.
        😆

        Uskon olevaksi sen mikä minulle on olevaa.


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Uskon olevaksi sen mikä minulle on olevaa.

        Mikä todistettu.
        Objektiivisesti ei ole syytä olla olemassa.
        Usko sana ilmaisee saman.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikä todistettu.
        Objektiivisesti ei ole syytä olla olemassa.
        Usko sana ilmaisee saman.

        Uskon todisteisiin joita olen saanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä todistettu.
        Objektiivisesti ei ole syytä olla olemassa.
        Usko sana ilmaisee saman.

        Toisin sanoen.
        Subjektiivinen syy on uskosi perusta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toisin sanoen.
        Subjektiivinen syy on uskosi perusta.

        Eikö jokainen itse päätä jokaisen asian mitä pitää totena?


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Eikö jokainen itse päätä jokaisen asian mitä pitää totena?

        Hullut eivät päätä.
        Terveiksi luokitellaan ne jotka päättävät.
        Teillä osittain myös omaa tahtoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hullut eivät päätä.
        Terveiksi luokitellaan ne jotka päättävät.
        Teillä osittain myös omaa tahtoa.

        Kuka sitten puolestasi pättää? 🙀


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Kuka sitten puolestasi pättää? 🙀

        Ei kukaan.
        Teillä "profeetat" ja papit kiskovat eri suuntiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan.
        Teillä "profeetat" ja papit kiskovat eri suuntiin.

        Sekin on oma valintasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan.
        Teillä "profeetat" ja papit kiskovat eri suuntiin.

        Myös pääsuuntaukset eli kirkkokunnat.
        Katolinen, ortodoksinen ja luterilainen.
        Varsinainen pöheikkö on versonut luterilaisesta emosta.


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Sekin on oma valintasi.

        Minkä suuntaukset ole valinnut tai vanhempasi valitsivat sinulle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä suuntaukset ole valinnut tai vanhempasi valitsivat sinulle?

        Suuntauksen


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minkä suuntaukset ole valinnut tai vanhempasi valitsivat sinulle?

        Eikö puhuttu sinusta?


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Eikö puhuttu sinusta?

        En ole valinnut mitään jokea.
        Pikkuruinen osa uskossa olevista sattuu kyllä silloin tällöin valitsemaan eri joen kuin vanhempansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole valinnut mitään jokea.
        Pikkuruinen osa uskossa olevista sattuu kyllä silloin tällöin valitsemaan eri joen kuin vanhempansa.

        Olette tahdottomuuden orjia pääsääntöisesti.


      • aito_Iainen kirjoitti:

        Kuka sitten puolestasi pättää? 🙀

        Sinun puolestasi päättää Meller. Hän ohjaa sinua lähinnä luovuttamaan rahaa.


      • aito_Iainen kirjoitti:

        Uskon todisteisiin joita olen saanut.

        Kerro yksi todiste minkä olet saanut ja todista se. Muuten se on vain sinun ajatuksesi.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Sinun puolestasi päättää Meller. Hän ohjaa sinua lähinnä luovuttamaan rahaa.

        Sinulla ei one rahaa kuin halpaan ruokaan ja viinaan.


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Eikö jokainen itse päätä jokaisen asian mitä pitää totena?

        Eli jos minä päätät että 1 plus 1 on kolme niin se on sinun logiikkasi mukaan totta, koska minä pidän sitä totena?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli jos minä päätät että 1 plus 1 on kolme niin se on sinun logiikkasi mukaan totta, koska minä pidän sitä totena?

        Se on sitten sinun päätöksesi totuudesta.


      • Anonyymi

        Herra olkoon vaivoillakin palvelijansa ja köyhilläkin oma asianajansa niin tänään kuin tulevinakin päivinä,jos kuulla rukoustani suot.


    • Anonyymi

      Uskova pelkää jumalankin edestä

      • Emme suinkaan pelkää koska Jumala on meidän kanssamme.


      • aito_Iainen kirjoitti:

        Emme suinkaan pelkää koska Jumala on meidän kanssamme.

        Raamattu: pelkää Jumalaa.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Raamattu: pelkää Jumalaa.

        Uskottomalle Jumalan pelko merkitsee Jumalan tuomiota ja iankaikkista kuolemaa, joka on iankaikkinen ero Jumalasta (Luuk. 12:5; Hepr. 10:31). Uskovaiselle Jumalan pelko merkitsee tyystin muuta. Uskovaisen pelko on Jumalan kunnioittamista. Hepr. 12:28-29 kuvaa tätä hyvin: "Me saamme valtakunnan, joka ei järky. Olkaamme sen vuoksi kiitollisia, kiittäkäämme Jumalaa ja palvelkaamme häntä hänen tahtonsa mukaisesti, kunnioituksen ja pyhän pelon tuntein, sillä meidän Jumalamme on tuhkaksi polttava tuli." Tämä kunnioitus on juuri sitä, jota Jumalan pelko merkitsee kristityille. Tämä motivoi meitä alistumaan maailmankaikkeuden Luojalle.

        Sananl. 1:7 kertoo meille, "Herran pelko on tiedon perusta..." Emme voi tuntea todellista viisautta, jos emme ymmärrä kuka Jumala on and jos meillä ei ole oikeanlaista kunnioittavaa pelkoa häntä kohtaan. Oikea viisaus tulee vain sen ymmärtämisestä, kuka Jumala on ja että hän on pyhä, oikeudenmukainen ja vanhurskas. 5. Moos. 10:12, 20-21 kuuluu, "Kuulkaa siis, israelilaiset! Herra, teidän Jumalanne, ei vaadi teiltä muuta kuin sen, että pelkäätte häntä, että aina vaellatte hänen teitään, että rakastatte häntä ja palvelette häntä koko sydämestänne ja koko sielustanne. Pelätkää Herraa, Jumalaanne, palvelkaa häntä, pysykää hänelle uskollisina ja vannokaa valanne hänen nimeensä! Ylistäkää häntä, hän on teidän Jumalanne. Hän teki teidän hyväksenne ne suuret ja pelottavat teot, jotka olette omin silmin nähneet." Jumalan pelko muodostaa perustan, miksi seuraamme hänen tietään, miksi palvelemme häntä, ja miksi rakastamme häntä.

        Jotkut määrittelevät uskovien Jumalaa kohtaan tunteman pelon Jumalan kunnioittamiseksi. Kunnioitus toki kuuluu Jumalan pelkoon, mutta siihen kuuluu muutakin. Uskovalle raamatulliseen Jumalan pelkoon kuuluu Jumalan syntiä kohtaan tunteman vihan ymmärtäminen ja sitä seuraavan tuomion pelkääminen - jopa uskovan omassa elämässä. Hepr. 12: 5-11 kuvaa Jumalan kuritusta uskovalle. Vaikka se tapahtuu rakkaudessa (Hepr. 12:6), on se silti pelottavaa. Lapsina vanhempiemme kurituksen pelko eittämättä pidätti meidät monista pahoista teoista. Sama pätee suhteessamme Jumalaan. Meidän on syytä pelätä hänen kuristustaan ja sen tähden elää häntä miellyttävällä tavalla.

        Uskovien ei tule pelätä Jumalaa. Meillä ei ole mitään syytä pelätä häntä. Meillä on hänen lupauksensa, että mikään ei voi meitä erottaa meitä hänen rakkaudestaan (Room. 8:38-39). Meillä on hänen lupauksensa, että hän ei koskaan jätä tai hylkää meitä (Hepr. 13:5). Jumalan pelko merkitsee sellaista kunnioitusta häntä kohtaan, että se vaikuttaa elämäntapoihimme. Jumalan pelko on hänen kunnioittamistaan, tottelemistaan, hänen kuritukselleen nöyrtymistä ja hänen palvomistaan kaikella kunnioituksella.


      • Mä skippaan sen. 😹


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uskottomalle Jumalan pelko merkitsee Jumalan tuomiota ja iankaikkista kuolemaa, joka on iankaikkinen ero Jumalasta (Luuk. 12:5; Hepr. 10:31). Uskovaiselle Jumalan pelko merkitsee tyystin muuta. Uskovaisen pelko on Jumalan kunnioittamista. Hepr. 12:28-29 kuvaa tätä hyvin: "Me saamme valtakunnan, joka ei järky. Olkaamme sen vuoksi kiitollisia, kiittäkäämme Jumalaa ja palvelkaamme häntä hänen tahtonsa mukaisesti, kunnioituksen ja pyhän pelon tuntein, sillä meidän Jumalamme on tuhkaksi polttava tuli." Tämä kunnioitus on juuri sitä, jota Jumalan pelko merkitsee kristityille. Tämä motivoi meitä alistumaan maailmankaikkeuden Luojalle.

        Sananl. 1:7 kertoo meille, "Herran pelko on tiedon perusta..." Emme voi tuntea todellista viisautta, jos emme ymmärrä kuka Jumala on and jos meillä ei ole oikeanlaista kunnioittavaa pelkoa häntä kohtaan. Oikea viisaus tulee vain sen ymmärtämisestä, kuka Jumala on ja että hän on pyhä, oikeudenmukainen ja vanhurskas. 5. Moos. 10:12, 20-21 kuuluu, "Kuulkaa siis, israelilaiset! Herra, teidän Jumalanne, ei vaadi teiltä muuta kuin sen, että pelkäätte häntä, että aina vaellatte hänen teitään, että rakastatte häntä ja palvelette häntä koko sydämestänne ja koko sielustanne. Pelätkää Herraa, Jumalaanne, palvelkaa häntä, pysykää hänelle uskollisina ja vannokaa valanne hänen nimeensä! Ylistäkää häntä, hän on teidän Jumalanne. Hän teki teidän hyväksenne ne suuret ja pelottavat teot, jotka olette omin silmin nähneet." Jumalan pelko muodostaa perustan, miksi seuraamme hänen tietään, miksi palvelemme häntä, ja miksi rakastamme häntä.

        Jotkut määrittelevät uskovien Jumalaa kohtaan tunteman pelon Jumalan kunnioittamiseksi. Kunnioitus toki kuuluu Jumalan pelkoon, mutta siihen kuuluu muutakin. Uskovalle raamatulliseen Jumalan pelkoon kuuluu Jumalan syntiä kohtaan tunteman vihan ymmärtäminen ja sitä seuraavan tuomion pelkääminen - jopa uskovan omassa elämässä. Hepr. 12: 5-11 kuvaa Jumalan kuritusta uskovalle. Vaikka se tapahtuu rakkaudessa (Hepr. 12:6), on se silti pelottavaa. Lapsina vanhempiemme kurituksen pelko eittämättä pidätti meidät monista pahoista teoista. Sama pätee suhteessamme Jumalaan. Meidän on syytä pelätä hänen kuristustaan ja sen tähden elää häntä miellyttävällä tavalla.

        Uskovien ei tule pelätä Jumalaa. Meillä ei ole mitään syytä pelätä häntä. Meillä on hänen lupauksensa, että mikään ei voi meitä erottaa meitä hänen rakkaudestaan (Room. 8:38-39). Meillä on hänen lupauksensa, että hän ei koskaan jätä tai hylkää meitä (Hepr. 13:5). Jumalan pelko merkitsee sellaista kunnioitusta häntä kohtaan, että se vaikuttaa elämäntapoihimme. Jumalan pelko on hänen kunnioittamistaan, tottelemistaan, hänen kuritukselleen nöyrtymistä ja hänen palvomistaan kaikella kunnioituksella.

        Yleensä kunnioitus ei liity pelkoon, vaan siihen, että antaa suuren arvon.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Yleensä kunnioitus ei liity pelkoon, vaan siihen, että antaa suuren arvon.

        Sinulle pelko on negatiivinen asia.
        Todellisuudessa terve pelko suojelee ihmistä.


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Mä skippaan sen. 😹

        Et eilen⁉️⁉️⁉️⁉️⁉️⁉️


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et eilen⁉️⁉️⁉️⁉️⁉️⁉️

        Eilen teinkin virheen! 😹


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinulle pelko on negatiivinen asia.
        Todellisuudessa terve pelko suojelee ihmistä.

        Tai arkuus. Itse en ole uhkarohkea, vaikka olen meinannut kuolla jo neljä kertaa.

        Lapsena pelkäsin kuollakseni mörköjä. Negatiivinen asia.


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Emme suinkaan pelkää koska Jumala on meidän kanssamme.

        Uskovaiset kokevat aitoa pelkoa mm. homoja, transuja ja muun sukupuolisia kohtaan. He myös mielellään ummistavat silmänsä monilta asioilta, kuten omilta peloiltaan, koska pelkäävät kohdata totuutta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uskovaiset kokevat aitoa pelkoa mm. homoja, transuja ja muun sukupuolisia kohtaan. He myös mielellään ummistavat silmänsä monilta asioilta, kuten omilta peloiltaan, koska pelkäävät kohdata totuutta.

        Vai niin sinä koet. 🙀


      • aito_Iainen kirjoitti:

        Vai niin sinä koet. 🙀

        Kahvio kuvitteli, että yhteiskunta tuhoutuu, jos homot pääsevät avioliittoon. Oliko pelkoa?


      • Olet maailman negatiivisin ihminen. Sinusta ei ole mitään hyötyä maailmassa.


      • aito_Iainen kirjoitti:

        Eilen teinkin virheen! 😹

        Muina päivinä olet toki itse täydellisyys .

        Uskotaan.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Kahvio kuvitteli, että yhteiskunta tuhoutuu, jos homot pääsevät avioliittoon. Oliko pelkoa?

        Kuutio se kuvitteli oIevansa hoikassa kunnossa.


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Eilen teinkin virheen! 😹

        Ja saat maksaa siitä kauan‼️‼️‼️‼️‼️


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Tai arkuus. Itse en ole uhkarohkea, vaikka olen meinannut kuolla jo neljä kertaa.

        Lapsena pelkäsin kuollakseni mörköjä. Negatiivinen asia.

        OIet aina oIIut aivan TäysToIIo.

        Et pysty pakenemaan Totuutta.


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Emme suinkaan pelkää koska Jumala on meidän kanssamme.

        Hävisit väittelyn edellä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hävisit väittelyn edellä.

        Minä ihmeen väittelyt?


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Vai niin sinä koet. 🙀

        Luetun ymmärtämisesi pysyy aina vaan yhtä heikkona. Reputit varmaan rippikoulunkin. 🤣🤣🤣🤣🤣


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luetun ymmärtämisesi pysyy aina vaan yhtä heikkona. Reputit varmaan rippikoulunkin. 🤣🤣🤣🤣🤣

        Minkäs minä edelleenkään sinun kokemuksellesi voin. 😸


    • Anonyymi

      Mitenkäs kun koko Kristinusko perustuu pelkkään pelotteluun? ”Usko Jeesukseen TAI MUUTEN sinua kidutetaan ikuisesti helvetissä!”

      • Anonyymi

        Eiköhän se ole syyllisyyden tuntosi joka sinus pelottaa.
        Kristinusko on evankeliumi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän se ole syyllisyyden tuntosi joka sinus pelottaa.
        Kristinusko on evankeliumi.

        Ei pelota kun en usko näihin helvettifantasioihin. Kannan itse vastuun omista teoistani enkä yritä saada anteeksiantoa lahkoilta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei pelota kun en usko näihin helvettifantasioihin. Kannan itse vastuun omista teoistani enkä yritä saada anteeksiantoa lahkoilta.

        Jumala tosiaan on se joka voi sinullekin antaa anteeksi.


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Jumala tosiaan on se joka voi sinullekin antaa anteeksi.

        Kannattaa ennemmin kehittää itseään siihen suuntaan ettei toistaisi virheitään ja tekisi jatkossa vähemmän ”syntiä”, niiden aikaisempien ”syntien” miettiminen hyödyttää vain jos sillä tavoin oppii toimimaan jatkossa paremmin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa ennemmin kehittää itseään siihen suuntaan ettei toistaisi virheitään ja tekisi jatkossa vähemmän ”syntiä”, niiden aikaisempien ”syntien” miettiminen hyödyttää vain jos sillä tavoin oppii toimimaan jatkossa paremmin.

        Ihminen ei itse pysty elämään ilman syntiä, mutta Jumala antaa siihen voiman.
        Ihmisliha on heikko, paikoitellen se on täynnä reikiä. 😸


      • aito_Iainen kirjoitti:

        Ihminen ei itse pysty elämään ilman syntiä, mutta Jumala antaa siihen voiman.
        Ihmisliha on heikko, paikoitellen se on täynnä reikiä. 😸

        Raamatussa Jumala ei anna voimaa.

        Kun joku tekee väärin, niin Jumala määrää kivitettäväksi kuoliaaksi.

        Uskovilla on heikkoa tuo Jumalan tunteminen, sekä Raamatun.


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Ihminen ei itse pysty elämään ilman syntiä, mutta Jumala antaa siihen voiman.
        Ihmisliha on heikko, paikoitellen se on täynnä reikiä. 😸

        Oletko sitten onnistunut elämään synnittömästi Jumalan antaman voiman avulla?


      • Anonyymi

        "Mitenkäs kun koko Kristinusko perustuu pelkkään pelotteluun? ”Usko Jeesukseen TAI MUUTEN sinua kidutetaan ikuisesti helvetissä!”"


        Koko kristinusko perustuu maantierosvon "rahat tai henki" moraaliin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko sitten onnistunut elämään synnittömästi Jumalan antaman voiman avulla?

        En elä synnissä vaikka joskun syntiin lankeankin,

        1.Joh. 1:
        8.Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
        Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        En elä synnissä vaikka joskun syntiin lankeankin,

        1.Joh. 1:
        8.Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
        Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

        Sinällään oikea logiikka että kunhan on rehellinen itselleen eikä yritä valkopestä tekojaan niin tämä ”synti” ei saa niin vahvaa otetta eikä vie mennessään, vaikka en muuten ihan samalla tavalla uskokaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinällään oikea logiikka että kunhan on rehellinen itselleen eikä yritä valkopestä tekojaan niin tämä ”synti” ei saa niin vahvaa otetta eikä vie mennessään, vaikka en muuten ihan samalla tavalla uskokaan.

        Oletko sitten rehellinen itsellesi?


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Oletko sitten rehellinen itsellesi?

        Kyllä ainakin pyrin siihen parhaani mukaan.


      • aito_Iainen kirjoitti:

        En elä synnissä vaikka joskun syntiin lankeankin,

        1.Joh. 1:
        8.Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
        Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

        Minä olen tunnustanut syntini täällä ainakin 100 kertaa.

        En silti usko mitä Johannes hölisee.


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Ihminen ei itse pysty elämään ilman syntiä, mutta Jumala antaa siihen voiman.
        Ihmisliha on heikko, paikoitellen se on täynnä reikiä. 😸

        Turre on Kuution kanssa perässäsi nyt‼️‼️‼️‼️‼️


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Minä olen tunnustanut syntini täällä ainakin 100 kertaa.

        En silti usko mitä Johannes hölisee.

        Ei kiinnosta ketään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turre on Kuution kanssa perässäsi nyt‼️‼️‼️‼️‼️

        Pieto sammuu aina alkuillasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pieto sammuu aina alkuillasta.

        Kun herätään aina ennen kuutta, niin ei kyllä jaksa valvoa myöhään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kiinnosta ketään!

        Minua kyllä synnit kiinnostaa.


    • Anonyymi

      Unohdit tärkeimmän "Jumala ei..." listastasta:

      Jumala ei ole olemassa.

      • Anonyymiä ei ole olemassa. 😹


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Anonyymiä ei ole olemassa. 😹

        Muistatko Turren ja sen toisen ToIIon⁉️⁉️⁉️⁉️⁉️


    • Anonyymi

      joku väitti, että jumalan nimissä tehty on kaikki sallittua
      niin uskovainen ummisti kaikelta silmiä ja on valmis kuolemaan

      tuosta nähtynä kristinuskossa on menty ylitse

      ajattele nyt itse

      ja ketä olet ahdistelut viimeisten vuosien jälkeen

    • Anonyymi

      Älystä osaton voi keksiä ja valehdella mitä tahansa ominaisuuksia jumalalleen. Ei se siitä silti sen todemmaksi muutu.

      Itse asiassa tämän keksityn jumalan kyvyille asettaa rajoitukset ainoastaan uskovaisen oma mielikuvitus.

      • Anonyymi

        Sinulla on vain mielikuvituksesi koska sinä et tunne Jumalaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on vain mielikuvituksesi koska sinä et tunne Jumalaa.

        Pystynet sitten varmaan esittelemään Jumalasi minulle ettei asia jää pelkästään sinun puheidesi varaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on vain mielikuvituksesi koska sinä et tunne Jumalaa.

        Jumalasi on mielikuvitusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalasi on mielikuvitusta.

        Sinä olet mielikuvitusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pystynet sitten varmaan esittelemään Jumalasi minulle ettei asia jää pelkästään sinun puheidesi varaan.

        Hän ei halua tutustua sinuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hän ei halua tutustua sinuun.

        Silti hän juttujenne mukaan yrittää kosiskella kaikkia mukaan. Tuollainen on varsin huonoa markkinointia.

        Pistää epäilemään että yrität esittää omia mielipiteitäsi jumalasi tahtona.

        Ymmärrän toki ettet sinä halua tutustua minuun, koska esitän kysymyksiä joihin sinulla ei näytä olevan vastauksia. Vastauksien puute puolestaan rapistuttaa pahasti imagoasi koska se paljastaa ettei sinulla ole suoraa yhteyttä jumalaasi vastauksien saamiseksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hän ei halua tutustua sinuun.

        Tunnet siis Jumalan niin hyvin, että tiedät mitä se kenestäkin ajattelee.

        Eli miksi se ei halua tutustua häneen?


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Tunnet siis Jumalan niin hyvin, että tiedät mitä se kenestäkin ajattelee.

        Eli miksi se ei halua tutustua häneen?

        Tunnen tyhmyytesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silti hän juttujenne mukaan yrittää kosiskella kaikkia mukaan. Tuollainen on varsin huonoa markkinointia.

        Pistää epäilemään että yrität esittää omia mielipiteitäsi jumalasi tahtona.

        Ymmärrän toki ettet sinä halua tutustua minuun, koska esitän kysymyksiä joihin sinulla ei näytä olevan vastauksia. Vastauksien puute puolestaan rapistuttaa pahasti imagoasi koska se paljastaa ettei sinulla ole suoraa yhteyttä jumalaasi vastauksien saamiseksi.

        Ei sinus kukaan yritä kosiskella. Älä tyrkytä turhaan itseäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sinus kukaan yritä kosiskella. Älä tyrkytä turhaan itseäsi.

        Aitoon kristittyyn seurakuntaan ovat kaikki tervetulleita. Joten et ole ainakaan aito kristitty.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tunnen tyhmyytesi.

        Eli oli taas vain uskovan huulenheittoa.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Eli oli taas vain uskovan huulenheittoa.

        Älysi on kuin kasa paskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älysi on kuin kasa paskaa.

        Liioittelet.

        Ei TurreIla edes niin paljoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hän ei halua tutustua sinuun.

        Tää on aina yhtä huvittavaa kun uskis esittää omia aivopierujaan jumalansa tahtona.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Liioittelet.

        Ei TurreIla edes niin paljoa.

        Eli et tiedäkään miksi Jumala ei halua tutustua häneen..

        Tämä oli tietysti selvää muutenkin.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Eli et tiedäkään miksi Jumala ei halua tutustua häneen..

        Tämä oli tietysti selvää muutenkin.

        Et tiedä tosiaan mitään.

        Kuutio tosiaan tuhdimmassa kunnossa koskaan.

        Mässäystä ja juopottelua siellä aivan joka päivä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et tiedä tosiaan mitään.

        Kuutio tosiaan tuhdimmassa kunnossa koskaan.

        Mässäystä ja juopottelua siellä aivan joka päivä.

        Et sinä tiedä sen enempää. Sinä osaat vain halveksia. Edes hellarit eivät suhtaudu tuolla tavalla.


    • Jos Jumala on kaikkitietävä, niin hän tietää kaiken tulevaisuudesta. Tällöin ihmisen valinnat ovat vain näennäisiä, koska ne on ennalta määrätty. Jumalahan tietää jo, miten me valitsemme, tai sitten hän ei ole kaikkitietävä.

      Samoin kaikkitietävä Jumala ei voi olla kaikkivoipa. Hän tietää jo kaiken siitä, mitä tapahtuu tulevaisuudessa, joten hän ei voi muuttaa siitä mitään.

      Jos Jumala on kaikkivoipa, niin hänen pitäisi pystyä luomaan niin iso kivi, ettei hän voi nostaa sitä. Jos hän ei voi nostaa sitä kiveä, niin hän ei ole kaikkivoipa. Jos hän voi nostaa sen kiven, niin hän ei ole kaikkivoipa, koska ei pystynyt luomaan niin isoa kiveä, ettei voinut nostaa sitä.

      Kaikkivoipuus ei siis ole mahdollista ja kaikkitietävyys on ristiriidassa kaikkivoipuuden kanssa.

      • Anonyymi

        Ovat ne liitännäisenä lisänneet vapaa tahtoakin.
        Taivas vai helvetti.
        Revi siitä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ovat ne liitännäisenä lisänneet vapaa tahtoakin.
        Taivas vai helvetti.
        Revi siitä.

        Taivaan näkee kun katsoo ylöspäin. Yleensä se on harmaa ja sieltä tippuu räntää. Jos helvetti on olemassa, niin elämme siellä nyt. Kuoleman jälkeen ei varmaankaan ole yhtään mitään. Maailmankaikkeus oli olemassa miljardeja vuosia ennen minua ja se on olemassa biljoonia vuosia minun jälkeeni. Ihmisen elämä on yksi hyttysen inahdus.

        Ensi lukemalta tuo voisi vaikuttaa synkältä, mutta kun sen sisäistää niin ymmärtää miten vähän asiat tässä elämässä merkitsevät. Kiinalaisen viisauden mukaan: "Tärkeintä elämässä on puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeätä:" Tuon kun sisäistää niin loppuu turha huolehtiminen taivaista ja helveteistä ja työelämän oravanpyörästä.


      • Anonyymi
        joopajoogi kirjoitti:

        Taivaan näkee kun katsoo ylöspäin. Yleensä se on harmaa ja sieltä tippuu räntää. Jos helvetti on olemassa, niin elämme siellä nyt. Kuoleman jälkeen ei varmaankaan ole yhtään mitään. Maailmankaikkeus oli olemassa miljardeja vuosia ennen minua ja se on olemassa biljoonia vuosia minun jälkeeni. Ihmisen elämä on yksi hyttysen inahdus.

        Ensi lukemalta tuo voisi vaikuttaa synkältä, mutta kun sen sisäistää niin ymmärtää miten vähän asiat tässä elämässä merkitsevät. Kiinalaisen viisauden mukaan: "Tärkeintä elämässä on puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeätä:" Tuon kun sisäistää niin loppuu turha huolehtiminen taivaista ja helveteistä ja työelämän oravanpyörästä.

        Orjuudesta voi olla mahdotonta vapautua.
        Juutalaisten herra tarttunut osaan epäjuutalaisistakin.
        😌


      • Anonyymi

        Tätä asiaa / ristiriitaa täällä on palloiteltu jo useampaa otteeseen, mutta eivät nämä hihhulit sitä tajua ollenkaan....amen...


    • Anonyymi

      mielikuvituskaveri pystyy vaikka mihin 🤣

      • Anonyymi

        Et pysty!


      • Anonyymi

        Minun Jumala antaa selkään sinun jumalalle....


      • Anonyymi

        Kyl hän yhden kenokaulaisen koukkunokan päihittää.


    • Anonyymi

      Ez:5:5 Thus saith the Lord GOD; This is Jerusalem: I have set it in the midst of the nations and countries that are round about her. > Jakeen lisätiedot
      5:6 And she hath changed my judgments into wickedness more than the nations, and my statutes more than the countries that are round about her: for they have refused my judgments and my statutes, they have not walked in them. > Jakeen lisätiedot
      5:7 Therefore thus saith the Lord GOD; Because ye multiplied more than the nations that are round about you, and have not walked in my statutes, neither have kept my judgments, neither have done according to the judgments of the nations that are round about you; > Jakeen lisätiedot
      5:8 Therefore thus saith the Lord GOD; Behold, I, even I, am against thee, and will execute judgments in the midst of thee in the sight of the nations. > Jakeen lisätiedot
      5:9 And I will do in thee that which I have not done, and whereunto I will not do any more the like, because of all thine abominations. > Jakeen lisätiedot
      5:10 Therefore the fathers shall eat the sons in the midst of thee, and the sons shall eat their fathers; and I will execute judgments in thee, and the whole remnant of thee will I scatter into all the winds. > Jakeen lisätiedot
      5:11 Wherefore, as I live, saith the Lord GOD; Surely, because thou hast defiled my sanctuary with all thy detestable things, and with all thine abominations, therefore will I also diminish thee; neither shall mine eye spare, neither will I have any pity. > Jakeen lisätiedot
      5:12 A third part of thee shall die with the pestilence, and with famine shall they be consumed in the midst of thee: and a third part shall fall by the sword round about thee; and I will scatter a third part into all the winds, and I will draw out a sword after them. > Jakeen lisätiedot
      5:13 Thus shall mine anger be accomplished, and I will cause my fury to rest upon them, and I will be comforted: and they shall know that I the LORD have spoken it in my zeal, when I have accomplished my fury in them. > Jakeen lisätiedot
      5:14 Moreover I will make thee waste, and a reproach among the nations that are round about thee, in the sight of all that pass by. > Jakeen lisätiedot
      5:15 So it shall be a reproach and a taunt, an instruction and an astonishment unto the nations that are round about thee, when I shall execute judgments in thee in anger and in fury and in furious rebukes. I the LORD have spoken it. > Jakeen lisätiedot
      5:16 When I shall send upon them the evil arrows of famine, which shall be for their destruction, and which I will send to destroy you: and I will increase the famine upon you, and will break your staff of bread: > Jakeen lisätiedot
      5:17 So will I send upon you famine and evil beasts, and they shall bereave thee; and pestilence and blood shall pass through thee; and I will bring the sword upon thee. I the LORD have spoken it.

    • Anonyymi

      Jos tähän sotkee vähän logiikkaa, mitä ei tietenkään pitäisi uskovaisten juttujen suhteen tehdän, niin:

      Jos Jumala tietää tulevaisuuden, niin tulevaisuus on jo olemassa joten missä on vapaa tahto ja sen merkitys?
      Jos Jumala on kaikkivaltias ja hyvä, niin se mitä tapahtuu on oikein ja Jumalan hyväksymää. Miksi siis auttaa vaikka maanjäristyksen tai malarian uhreja, jos kerran Jumala on sallinut että näin käy?
      Jos Jumala on ylivertainen Saatanaan verrattuna, niin Saatana on olemassa, koska Jumala HALUAA että Saatana on olemassa.

      • Olen itse ajatellut, että mitä Jumala tekee sillä tiedolla mitä tulevaisuudessa tapahtuu

        Turhaa tietoa?


      • Anonyymi

        Ja eikös taas yksi Jeesuksen oma näyttänyt mitä on käytännön lähimmäisenrakkaus:
        haukkumista ja halveksuntaa.

        Kiitos, että muistutit miksi teistä laitauskovista kannattaa pysyä kaukana.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Olen itse ajatellut, että mitä Jumala tekee sillä tiedolla mitä tulevaisuudessa tapahtuu

        Turhaa tietoa?

        Tämä on totta.

        Mitä kaikkivaltias tekisi tiedolla tulevaisuudesta, kun voi muuttaa kaiken mieleisekseen koska tahansa?

        Toisaalta jos Jumala voi muuttaa kaiken mieleisekseen koska tahansa (ja Jumalalla on vapaa tahto), niin voiko tulevaisuutta tietää edes Jumala? Eikö vapaa tahto tarkoita sitä, että voi myös muuttaa mielensä?


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Olen itse ajatellut, että mitä Jumala tekee sillä tiedolla mitä tulevaisuudessa tapahtuu

        Turhaa tietoa?

        Alahan vastailla!

        Paljonko olet juonut aIkoholis tämän kuun aikana?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja eikös taas yksi Jeesuksen oma näyttänyt mitä on käytännön lähimmäisenrakkaus:
        haukkumista ja halveksuntaa.

        Kiitos, että muistutit miksi teistä laitauskovista kannattaa pysyä kaukana.

        En ole mikään ”Jeesuksen oma”, mutta tuo Jàmmun näköinen ja oloinen törkyturpa saa tosiaan kuulla kunniansa.

        OIet samaa kastia hänen kanssaan siis!


      • Anonyymi

        Oletko ollut katkera ja ilkeä aina vai vasta sen jälkeen tulit uskoon?


      • Olet noussut väärällä jalalla.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Olet noussut väärällä jalalla.

        Et siis kykene vastaamaan juomismääriisi?

        Juot aIkohoIia kuin pesusieni ja oIet Kuutionkin opettanut huonoille tavoille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko ollut katkera ja ilkeä aina vai vasta sen jälkeen tulit uskoon?

        En ole uskossa.

        Kerron tällä palstalla miten asiat ovat ja sinustakin Spurgusta totuuden.


      • Anonyymi

        Onko se taas jo kânnissä⁉️⁉️⁉️⁉️⁉️


      • Oletko sinä pipi päästä? Jutut ovat sinulla päättömiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et siis kykene vastaamaan juomismääriisi?

        Juot aIkohoIia kuin pesusieni ja oIet Kuutionkin opettanut huonoille tavoille!

        Ei tule laskettua. Äsken otin lasillisen valkoviiniä paellan kanssa.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Olet noussut väärällä jalalla.

        Tämä taitaa olla jo syntynyt väärällä jalalla.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Ei tule laskettua. Äsken otin lasillisen valkoviiniä paellan kanssa.

        Juot viinaa niin paIjon, et pysy laskuissa perässä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juot viinaa niin paIjon, et pysy laskuissa perässä.

        Miksi laskea, en ymmärrä.

        On muutenkin hankala laskea kun pullot ovat erikokoisia ja menee kahteen pekkaan useana päivänä. En ole koskaan ajatellut laskea, koska sillä ei ole merkitystä.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Miksi laskea, en ymmärrä.

        On muutenkin hankala laskea kun pullot ovat erikokoisia ja menee kahteen pekkaan useana päivänä. En ole koskaan ajatellut laskea, koska sillä ei ole merkitystä.

        JuopoiIIa on siis tuollaisia ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole mikään ”Jeesuksen oma”, mutta tuo Jàmmun näköinen ja oloinen törkyturpa saa tosiaan kuulla kunniansa.

        OIet samaa kastia hänen kanssaan siis!

        Jeesuksen oma tai et, niin palstan mätäpaise. Vaivaako darra, kun olet noin äkäinen? Vai vieroitusoireet joistain muista kamoista?


      • Anonyymi kirjoitti:

        JuopoiIIa on siis tuollaisia ongelmia.

        En tiedä mitä ongelmia juopoilla on, mutta moni kuolee ennemmin, perhe hajoaa, työ menee.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        En tiedä mitä ongelmia juopoilla on, mutta moni kuolee ennemmin, perhe hajoaa, työ menee.

        Sinähän oIet juoppo, muttet silti ymmärrä🤔


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesuksen oma tai et, niin palstan mätäpaise. Vaivaako darra, kun olet noin äkäinen? Vai vieroitusoireet joistain muista kamoista?

        OIet tosiaan paIstan mätäpaise yhdessä Turren kanssa.

        Ja krapuIakin sinua juoppoa siis vaivaa, en ole yllättynyt. Huumeitakin vedät Turren tavoin.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        En tiedä mitä ongelmia juopoilla on, mutta moni kuolee ennemmin, perhe hajoaa, työ menee.

        KuutioIIe maistuu myös hapan, kaksi todellista ToIIukkaa siellä!


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Oletko sinä pipi päästä? Jutut ovat sinulla päättömiä.

        Vaikutat todella sairaaIta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se taas jo kânnissä⁉️⁉️⁉️⁉️⁉️

        On.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän oIet juoppo, muttet silti ymmärrä🤔

        Tiedän ja olen tuntenut monia alkoholisteja. He ovat kuolleet aikoja sitten yhtä lukuunottamatta.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Tiedän ja olen tuntenut monia alkoholisteja. He ovat kuolleet aikoja sitten yhtä lukuunottamatta.

        Olet se yksi.


    • Anonyymi

      1) Ap personoi Jumalan.

      • Anonyymi

        'A' liittynee alkuun, mutta mistä tulee 'p'?


    • Anonyymi

      Raamatunlukijan älykkyysosamäärän ei tarvitse olla yli 80, jotta tajuaa Jumalan olevan sisimmissään hyvinkin pelokas ja omanarvontarkka öykkäri.

      • Anonyymi

        Jo vain!
        😁


      • Anonyymi

        Jehova kuten Putin.


    • Anonyymi

      Jumala pelkää vain itseään.
      Muutenhan hän rikkoisi omaa sääntöään.

      • Anonyymi

        Narsismi on miehen itsesuojelukeino?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Narsismi on miehen itsesuojelukeino?

        Olen tutkinut muutoinkin Jumalan mielenterveyttä.
        Psykopaatti, narsistinen mielialahäiriö, skitsofrenia ja siionismi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen tutkinut muutoinkin Jumalan mielenterveyttä.
        Psykopaatti, narsistinen mielialahäiriö, skitsofrenia ja siionismi.

        Ja nais sekä homoseksi viha.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen tutkinut muutoinkin Jumalan mielenterveyttä.
        Psykopaatti, narsistinen mielialahäiriö, skitsofrenia ja siionismi.

        Vähän kuin Putin.

        Henki pois niiltä, jotka tekevät väärin sen mielestä.


    • Anonyymi

      Kun lähdin hyvästä kodistani, ainut pelkoni oli etten pärjää taloudellisesti ja joudun palata kotiin. Nyt naurattaa mutta silloin oli todellista. Kaikki pelkoni liittyivät toimeentuloon. Olisi ollut tosi noloa pyytää rahaa.
      Kun sain lapsen, pelkäsin etten saa hänestä selviytyvää ihmistä. Olin väärässä, ihan on hyvä. Ja heitä on lisää.
      Harvoin nykyään pelkään mutta nekin liittyvät tulevaisuuteen.
      Katsoin Ukrainan kerrostalojen raunioita ja ajattelin josko minunkin asunnostani joskus on etuseinä hävinnyt ja sisältä näkyy pyyheliinoja, puseroni, lempitauluni ja perintötuoli.
      Tai kun olen hoitokodissa, koenko samat virheet kohtelussa kuin näen käydessäni tervehtimässä ystävääni.
      Tai koenko kipuja ennen lähtöä.
      Eikä tässä vaiheessa ole mitään hätää. Olen pitkään opetellut elämään tatä hetkeä, jonkin verran oppinut mutta sillä tiellä. Kiitokseen on aihetta joka päivä.
      Hyvä oli aloitus, pisti miettimään.

    • Anonyymi

      Pikkumaisuudessaan ja pelokkuudessaan jumala vastaa pelokasta pikkuhitleriä.

    • Tämä on Pasi Turusen kirjoitus.

      • Moi, moi, aitolainen. Kun ottaa huomioon, että sää oot hyvin perehtynyt Raamatun tekstiin ja varsinnii vunkkutulkintaan, niin mää oon ny neljä päivää oottanu ku kuuta nousevaa sun kommenttii.

        Sää ku oot selkeesti kertonu, miten kaikki erityistapaukset on helposti nähtävissä kuuluviks raamatunajan tielon mukasiin lokeroihin. Siks mää oonkin oottanu, et sää selittäisit, miten siamilaiset siskokset pannaan oikeeseen lokeroon. https://keskustelu.suomi24.fi/t/17765090/siamilaiset-sisarukset

        Vaan sit ku sua ei oo kuulunu, nii on tullu sellane niiku väärä epäilys, et sä vähän karttasit keskusteluu. Ettet vaan oo varmuuleks siirtäny sun residenssii Hannegevin autiomaahan, mis jotkut ketkut piileksii.

        Niet terkkuu myös Don Quijote de la Manchalle. Se ku kuuluu olevan samalla asialla, ku sääki. 🌹👀


      • Anonyymi
        Kynis kirjoitti:

        Moi, moi, aitolainen. Kun ottaa huomioon, että sää oot hyvin perehtynyt Raamatun tekstiin ja varsinnii vunkkutulkintaan, niin mää oon ny neljä päivää oottanu ku kuuta nousevaa sun kommenttii.

        Sää ku oot selkeesti kertonu, miten kaikki erityistapaukset on helposti nähtävissä kuuluviks raamatunajan tielon mukasiin lokeroihin. Siks mää oonkin oottanu, et sää selittäisit, miten siamilaiset siskokset pannaan oikeeseen lokeroon. https://keskustelu.suomi24.fi/t/17765090/siamilaiset-sisarukset

        Vaan sit ku sua ei oo kuulunu, nii on tullu sellane niiku väärä epäilys, et sä vähän karttasit keskusteluu. Ettet vaan oo varmuuleks siirtäny sun residenssii Hannegevin autiomaahan, mis jotkut ketkut piileksii.

        Niet terkkuu myös Don Quijote de la Manchalle. Se ku kuuluu olevan samalla asialla, ku sääki. 🌹👀

        Se karttaa niitä keskusteluja joissa jää alakynteen.
        Harhojen puolustaminen ei ole helppoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se karttaa niitä keskusteluja joissa jää alakynteen.
        Harhojen puolustaminen ei ole helppoa.

        Jos se kerran USKOO, että fundamentalistinen kuvitelmansa on totta, niin miten se sit voi etukäteen kuiteskin tietää, missä keskustelussa se jää alakynteen?

        Eihän se oikeesti USKO. Sillon vaan piinallinen VÄITTELYHALU, joka ajaa sitä takaa kuin addiktio. Ihan samoin kuin addiktio ajaa huumeriippuvaista huumeen käyttöön. Semmosta se ittensä ylentäminen uskonsankariks on, addiktoituneen ja toleroituneen narkkarin epätoivoista hosumista. Raadollista. 🌹👀


      • Anonyymi
        Kynis kirjoitti:

        Jos se kerran USKOO, että fundamentalistinen kuvitelmansa on totta, niin miten se sit voi etukäteen kuiteskin tietää, missä keskustelussa se jää alakynteen?

        Eihän se oikeesti USKO. Sillon vaan piinallinen VÄITTELYHALU, joka ajaa sitä takaa kuin addiktio. Ihan samoin kuin addiktio ajaa huumeriippuvaista huumeen käyttöön. Semmosta se ittensä ylentäminen uskonsankariks on, addiktoituneen ja toleroituneen narkkarin epätoivoista hosumista. Raadollista. 🌹👀

        Et edes kykene keskusteluun. 🤣🤣🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se karttaa niitä keskusteluja joissa jää alakynteen.
        Harhojen puolustaminen ei ole helppoa.

        Oletko saanut nenuusi kun tulit taas valehtelemaan?


      • Kynis kirjoitti:

        Moi, moi, aitolainen. Kun ottaa huomioon, että sää oot hyvin perehtynyt Raamatun tekstiin ja varsinnii vunkkutulkintaan, niin mää oon ny neljä päivää oottanu ku kuuta nousevaa sun kommenttii.

        Sää ku oot selkeesti kertonu, miten kaikki erityistapaukset on helposti nähtävissä kuuluviks raamatunajan tielon mukasiin lokeroihin. Siks mää oonkin oottanu, et sää selittäisit, miten siamilaiset siskokset pannaan oikeeseen lokeroon. https://keskustelu.suomi24.fi/t/17765090/siamilaiset-sisarukset

        Vaan sit ku sua ei oo kuulunu, nii on tullu sellane niiku väärä epäilys, et sä vähän karttasit keskusteluu. Ettet vaan oo varmuuleks siirtäny sun residenssii Hannegevin autiomaahan, mis jotkut ketkut piileksii.

        Niet terkkuu myös Don Quijote de la Manchalle. Se ku kuuluu olevan samalla asialla, ku sääki. 🌹👀

        Moro, moro! Noiden kaksosten oikea lokero on kehityshäiriöiset - monivammaiset.

        Oliko vielä muuta? 😸


      • aito_Iainen kirjoitti:

        Moro, moro! Noiden kaksosten oikea lokero on kehityshäiriöiset - monivammaiset.

        Oliko vielä muuta? 😸

        No, terve vaan! Nyt kun saatiin sinut pois lymysiltä, seuraava kysymys onkin, että saavatko tällaiset 'kehityshäiriöiset' tytöt pariutua ollenkaan, kun jos pariutuu yhden tai kahden miehen kanssa, niin aina törmää vunkkujen moraalisiin esteisiin. Ne ku on kuulemma Jumalan asettamia. Panepa kertoen. 🌹👀


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko saanut nenuusi kun tulit taas valehtelemaan?

        Tuo kyl 'saada nenuunsa' on tuttu sanonta. Kukahan sitä käyttää? On niin suuri hengellinen salaisuus, et on ihan anonyyminä huudeltava.

        Ei mee läpi. Kyl sut kuiteski tunnistetaan. Eiks soo niiku noloo? Vähän niiku keisarin vaatettautuminen ois menny hiukka pieleen. 🌹👀


      • Kynis kirjoitti:

        No, terve vaan! Nyt kun saatiin sinut pois lymysiltä, seuraava kysymys onkin, että saavatko tällaiset 'kehityshäiriöiset' tytöt pariutua ollenkaan, kun jos pariutuu yhden tai kahden miehen kanssa, niin aina törmää vunkkujen moraalisiin esteisiin. Ne ku on kuulemma Jumalan asettamia. Panepa kertoen. 🌹👀

        Olen pahoillani, mutta työnteko vähän haitaa tätä sivistävää keskustelua kanssasi.

        Eiköhän he itse ja maan laki päätä omasta avioitumisestaan jos sinäkin. 😸


      • aito_Iainen kirjoitti:

        Olen pahoillani, mutta työnteko vähän haitaa tätä sivistävää keskustelua kanssasi.

        Eiköhän he itse ja maan laki päätä omasta avioitumisestaan jos sinäkin. 😸

        So, so, ei ny sillei. Säähän asetit maallisen lain Jumalallisen vunkkulain yläpuolelle. Moosessii tuost jo näkee pahoi unii. Ei sillei teilläpäin voi tehä. 🌹👀


      • aito_Iainen kirjoitti:

        Olen pahoillani, mutta työnteko vähän haitaa tätä sivistävää keskustelua kanssasi.

        Eiköhän he itse ja maan laki päätä omasta avioitumisestaan jos sinäkin. 😸

        Mukava kuulla, että olet nykyään sitä mieltä, että avioliittoon voi mennä maan lakien mukaan.


      • Kynis kirjoitti:

        So, so, ei ny sillei. Säähän asetit maallisen lain Jumalallisen vunkkulain yläpuolelle. Moosessii tuost jo näkee pahoi unii. Ei sillei teilläpäin voi tehä. 🌹👀

        He itse toki päättävät siitäkin.


      • aito_Iainen kirjoitti:

        He itse toki päättävät siitäkin.

        Meinaakkonää, et saa ihan Jumalan (vunkkutulkinta) mieleen käyvästi päättää myös, että bylsii. Mullon kyl kalvava epäilys, et sää kaartelet ku mirri kuumaa sapuskaa. Jatketaan taas, ku työltäsi kerkeet. 🌹👀


      • Kynis kirjoitti:

        Meinaakkonää, et saa ihan Jumalan (vunkkutulkinta) mieleen käyvästi päättää myös, että bylsii. Mullon kyl kalvava epäilys, et sää kaartelet ku mirri kuumaa sapuskaa. Jatketaan taas, ku työltäsi kerkeet. 🌹👀

        Jokainen itse päättää mitö tekee.


      • aito_Iainen kirjoitti:

        Jokainen itse päättää mitö tekee.

        Eelleen kiertelet, kun et suostu sanoon, mitkä on Jumalalle mieluisii vaihtohtoi. Vai kiertelekssää siks, et sää et tiijä. Mut eihän se oo mahollista sun niiku kohalla. 🌹👀


      • Kynis kirjoitti:

        Eelleen kiertelet, kun et suostu sanoon, mitkä on Jumalalle mieluisii vaihtohtoi. Vai kiertelekssää siks, et sää et tiijä. Mut eihän se oo mahollista sun niiku kohalla. 🌹👀

        Mutta kun minä en voi päättää kenenkään toisen puolesta.


      • aito_Iainen kirjoitti:

        Mutta kun minä en voi päättää kenenkään toisen puolesta.

        Oli kyse siitä on mitä Jumala ajattelee. Sinä olet ollut siitä kaikkein tietävin asiassa kuin asiassa.

        Olet kyllä muuttunut paljon.


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Mutta kun minä en voi päättää kenenkään toisen puolesta.

        Se on totta. Turha sinulta on muiden tekemisiä tivata.


      • aito_Iainen kirjoitti:

        Mutta kun minä en voi päättää kenenkään toisen puolesta.

        Elähän vääntele ja kaartele. Ei sua oo ees pyyetty päättään jonkun puolesta, vaan sulton kysytty, mikä Jumalan mielest on OIKEIN, kun sää niin hyvin hallitset nää vunkkujutut.

        Mut sitä sä et saa kakistettuu, ku tiiät, et sun vastaus ei sun yksinkertaseen vundiskuvioos sopis. Jatketaan si, kun oot vähän niiku vetäny henkee. 🌹👀


      • Kynis kirjoitti:

        Elähän vääntele ja kaartele. Ei sua oo ees pyyetty päättään jonkun puolesta, vaan sulton kysytty, mikä Jumalan mielest on OIKEIN, kun sää niin hyvin hallitset nää vunkkujutut.

        Mut sitä sä et saa kakistettuu, ku tiiät, et sun vastaus ei sun yksinkertaseen vundiskuvioos sopis. Jatketaan si, kun oot vähän niiku vetäny henkee. 🌹👀

        Lue Raamatusta Jumalan mielipide.


      • aito_Iainen kirjoitti:

        Lue Raamatusta Jumalan mielipide.

        Tarkottaaks tää sitä, et vunkut onki niiku kehnoi sananselittäjii, joihin ei kantsi luottaa? Meinaan, että suoltavat sutta ja sekundaa? Jos kahedorgat ei voi saala kaiken taitavemman vunkun kontribuutiota niiku selittämises, niin on se si kyl heikkoo. Kakista vaan, kun tiiät.

        Sekin etiopialainen eunukki ku itestään ei bonjannu, nii sit se sano, et miten mää voisin bonjata, ku eioo selittäjää. Ja sit se Filippos rupes heti selittään. Mut sei vänkyröinykään, vaan oli valmis julistaan. 🌹👀


      • Kynis kirjoitti:

        Tarkottaaks tää sitä, et vunkut onki niiku kehnoi sananselittäjii, joihin ei kantsi luottaa? Meinaan, että suoltavat sutta ja sekundaa? Jos kahedorgat ei voi saala kaiken taitavemman vunkun kontribuutiota niiku selittämises, niin on se si kyl heikkoo. Kakista vaan, kun tiiät.

        Sekin etiopialainen eunukki ku itestään ei bonjannu, nii sit se sano, et miten mää voisin bonjata, ku eioo selittäjää. Ja sit se Filippos rupes heti selittään. Mut sei vänkyröinykään, vaan oli valmis julistaan. 🌹👀

        Se tarkoittaa sitä, että sinun kannattaa itse lukea jos sinulle ei vielä ole tullut selväksi.


      • aito_Iainen kirjoitti:

        Se tarkoittaa sitä, että sinun kannattaa itse lukea jos sinulle ei vielä ole tullut selväksi.

        Eks niiku bonjaa, et tätä lukee muutki?

        Ja ne heti kässää, et sää oot niiku joutunu tiukoille. Mut eine ees vunkut tuu sua auttaan, kunne ei haluu joutuu samaan liemeen. Niet siinähä räpistelet. Eikä meilloo vielä aavistustakaan, et onks niil siskoil lupa bylsii vai ei.

        Kyl sunny pitäs neuvoo, kun sää oot niin oiva neuvoon. Aineski oot antanu sellasen kuvan, et sää kyl tiijät sillonnii, ku kukaan muu ei tiijä. 🌹👀


      • Kynis kirjoitti:

        Eks niiku bonjaa, et tätä lukee muutki?

        Ja ne heti kässää, et sää oot niiku joutunu tiukoille. Mut eine ees vunkut tuu sua auttaan, kunne ei haluu joutuu samaan liemeen. Niet siinähä räpistelet. Eikä meilloo vielä aavistustakaan, et onks niil siskoil lupa bylsii vai ei.

        Kyl sunny pitäs neuvoo, kun sää oot niin oiva neuvoon. Aineski oot antanu sellasen kuvan, et sää kyl tiijät sillonnii, ku kukaan muu ei tiijä. 🌹👀

        Pääasia, että sinä itse bonjaat. 😹


      • aito_Iainen kirjoitti:

        Pääasia, että sinä itse bonjaat. 😹

        Turha yrittää viedä sivuraiteelle. Vastaa vaan kysymykseen, saaks siskot vunkkutulkinnan mukaan bylsii vai ei. 🌹👀


      • Kynis kirjoitti:

        Turha yrittää viedä sivuraiteelle. Vastaa vaan kysymykseen, saaks siskot vunkkutulkinnan mukaan bylsii vai ei. 🌹👀

        En suinkaan, vain sinun parastasi ajattelen.
        Jokainen kantaa itse vastuun omista teoistaan.


      • aito_Iainen kirjoitti:

        Lue Raamatusta Jumalan mielipide.

        Jumalalla ei kyllä ole siitäkään mielipidettä.

        Niitä on vain menneestä ajasta.


      • aito_Iainen kirjoitti:

        En suinkaan, vain sinun parastasi ajattelen.
        Jokainen kantaa itse vastuun omista teoistaan.

        Mää oon vanha ja vatunen, niet mua tältä päivältä jo suurväsy vaivaa, mut huomenessa sit saat jatkaa venkoiluu.

        Sää voit si jo valmiiks ensyönä miettii, jos mikäli ja millä sais mut kammettuu sivuraiteelle kyselemäst asiantuntijan neuvoo, et saaks Raamatun vunkkutulkinnan mukaan siamilaiset siskot bylsii vai ei. Hyv yötä! 🌹👀


      • aito_Iainen kirjoitti:

        En suinkaan, vain sinun parastasi ajattelen.
        Jokainen kantaa itse vastuun omista teoistaan.

        Raamatussa Jeesus vastaa ainakin synneistä.


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        En suinkaan, vain sinun parastasi ajattelen.
        Jokainen kantaa itse vastuun omista teoistaan.

        Kaaleppi: "Vain sinun parastasi ajattelen."
        Miina: "Ja sitähän sinä et saa."


      • Kynis kirjoitti:

        Mää oon vanha ja vatunen, niet mua tältä päivältä jo suurväsy vaivaa, mut huomenessa sit saat jatkaa venkoiluu.

        Sää voit si jo valmiiks ensyönä miettii, jos mikäli ja millä sais mut kammettuu sivuraiteelle kyselemäst asiantuntijan neuvoo, et saaks Raamatun vunkkutulkinnan mukaan siamilaiset siskot bylsii vai ei. Hyv yötä! 🌹👀

        Kirjoitat kuin pieni lapsi. 😹


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Kirjoitat kuin pieni lapsi. 😹

        Nyt vaan varovaisesti ettei ipadista ala tulla kirjoitusvirheitä 😹


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt vaan varovaisesti ettei ipadista ala tulla kirjoitusvirheitä 😹

        Ole tosiaan tarkkana, ettet tee viheitä. 😹


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Ole tosiaan tarkkana, ettet tee viheitä. 😹

        Turre taas kimpussasi‼️‼️‼️‼️


      • aito_Iainen kirjoitti:

        Kirjoitat kuin pieni lapsi. 😹

        Nii, kylhämmää jo ennennii, kun manasin sut esiin, tiesin niinku muutki, et viime kädessä sun julistus kangertelee just syvän VAATIMATTOMUULEN takii. Mää kyl ymmärrän, et julistustyö on vaikeeta, ku on niin haluton tuomaan ITTEENSÄ esiin. Sikshä sä et nyt voi kiertelemättä sanoo suoraan, et saaks siamilaiset siskot niiku bylsii.

        Mut kuitennii uskallat sanoo, et raamatunaikane lokerointi ei salli muita variaatioita, niiku homoiluu ja muuta seksuaalisen identiteetin erilaisuutta. Vähän epätasasta. Kaiken selittää jäämättömästi sun mahoton vaatimattomuus. Niet mä taas jätän sut ny rauhaan. Saas näkee, keritääks me vielä tapaan. Mut terkkuu aineski toistaseks.

        Terkkuu muuten myös sille sun virkaveljelle Don Quijote de la Manchalle. 🌹👀


      • aito_Iainen kirjoitti:

        Ole tosiaan tarkkana, ettet tee viheitä. 😹

        "Kirjoitat kuin pieni lapsi. 😹"

        Oi, voi! Sulton jääny huomaamatta, et mää kirjotan eri henkilöille erilailla. Vaatimatonta ku pitää jututtaa vaatimattomasti, ettei kamaloidu. 🌹👀


      • Kynis kirjoitti:

        "Kirjoitat kuin pieni lapsi. 😹"

        Oi, voi! Sulton jääny huomaamatta, et mää kirjotan eri henkilöille erilailla. Vaatimatonta ku pitää jututtaa vaatimattomasti, ettei kamaloidu. 🌹👀

        Niin, minusta olet jotenkin niin liikuttava kuin pieni lapsi. 😸


      • aito_Iainen kirjoitti:

        Niin, minusta olet jotenkin niin liikuttava kuin pieni lapsi. 😸

        Miten muuten tehdään "viheitä"?


      • Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

        Jokainen itse päättää mitö tekee.

        Se on juuri näin.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Miten muuten tehdään "viheitä"?

        Näytät tosiaan aivan JammuIta‼️‼️‼️


    • Jumalle tulevaisuus ei ole mikään tuntematon, onpa lutterilainsen kirkon miehe ukoka raamatun ilmoitusesta tosiaan, pihalla toden teolla.

      • Eipä sillä ole mitään merkitystä, että Jumalalle ei tulevaisuus ole mikään tuntematon.

        Hän kun ei puhu siitä yhtään mitään.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Eipä sillä ole mitään merkitystä, että Jumalalle ei tulevaisuus ole mikään tuntematon.

        Hän kun ei puhu siitä yhtään mitään.

        Mene pois!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mene pois!

        Et saa sillä Jumalaa puhumaan tulevaisuudesta. Etkä mistään muustakaan.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Et saa sillä Jumalaa puhumaan tulevaisuudesta. Etkä mistään muustakaan.

        Kuutio on todella surkea tapaus.

        NoIIamyynti jatkuu.


    • Anonyymi

      Äpäräkultin jumala se on sellainen paskahousu ettei siitä ole edes naamansa näyttäjäksi. Huuteli aikoinaan puskista sekavia kuin pahainen trolli.

      Raamattu on sinänsä todella hyvin kehitelty kusetus alun perin. Näkymätön jumala, pyhä henki, tiedonhankinnan kieltäminen ja bonusten maksu vasta kuoleman jälkeen tässä nyt mainitakseni.

    • Anonyymi

      Jumala ei pelkää käydä sotaa,
      Jumala ei pelkää tappaa Ukrainan kansaa: lapsia, sairaita, vanhuksia, vammaisia, naisia eikä myöskään Ukrainan miehiä.
      Jumala ei pelkää käyttää biologisia aseita.
      Jumala ei pelkää tuhota, Jumalan viha on loppumaton ja sitä ei voi inhimillisin voimin vastustaa.
      Jumala on narsisti.
      Ellet elä ja tee juuri niinkuin Jumala tahtoo ja käskee, niin Hän rankaisee sinua ja lopulta tuhoaa sinut kokonaan, Jumala EI ole rakkaus, Jumala on vain kurittaja, rankaisija ja tuhoaja ja tappaja, EI ole olemassa mitään hyvää Jumalaa, joka auttaisi milloinkaan - hyvillä hetkillä saati sitten hädässä ja huonoilla hetkillä.
      Jumala ei estä sotia, luonnon katastrofeja ja muita hirveysiä, koska Jumalaa ei ole olemassa.

    • Anonyymi

      Jumala saattaa mustasukkainen ämmä joka haluaa omistaa miesten seksuaalisuuden.

      • Anonyymi

        Saattaa olla...


    • ”Jos annamme pelon kohtuuttomasti ohjata meitä se voi viedä meidät syntiin.”

      Olet tässä aivan oikeassa. Voisi sanoa vääränlainen pelko ohjaa meitä tekoihin, sanoihin tai vastaavaan, joista koituu pahaa. Se voi myös sokaista, emmekä näe asioita riittävän selvästi.

      ”Kaikkein eniten taidamme ihmisinä pelätä hallinnan menettämistä, kuolemaa ja epäonnistumisia.”

      Elämänhallintaan liittyy monia eri asioita. Eräs niistä on se, millaisen elämänkatsomuksen olemme muotoilleet. Ikävä kyllä se saattaa olla myös sellainen uskonnollinen näkemys, jota oikeastaan ohjaa vain pelko. Pelko rangaistuksesta. Silloin on sokea ja ei näe omia tekojaan oikein, vaan selittää niitä hyvin vääristyneellä tavalla. Se johtaa yhä vääristyneempään Jumala suhteeseen.

      • Anonyymi

        Eikö koko kristinuskon ydin ole kuoleman / helvetin pelko joka verhotaan yleensä uskoksi "ikuiseen elämään"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö koko kristinuskon ydin ole kuoleman / helvetin pelko joka verhotaan yleensä uskoksi "ikuiseen elämään"?

        Ei helvetti koske Jeesuksen omia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei helvetti koske Jeesuksen omia.

        Helvetti koskee siis noin 95 prosenttia ihmisistä..

        Raamattu kertoo ainakin niin, että ne jotka eivät ota kotiinsa outoja, eivät anna vettä ja ruokaa tarvitseville, eivät katsomassa vankeja ja sairaita, niin heidät heitetään ikuiseen kärsimykseen.

        Ja toinen juttu, että jokainen tuomitaan tekojensa mukaan.

        Sinun mukaan helvetti ei koske Jeesuksen omia.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Helvetti koskee siis noin 95 prosenttia ihmisistä..

        Raamattu kertoo ainakin niin, että ne jotka eivät ota kotiinsa outoja, eivät anna vettä ja ruokaa tarvitseville, eivät katsomassa vankeja ja sairaita, niin heidät heitetään ikuiseen kärsimykseen.

        Ja toinen juttu, että jokainen tuomitaan tekojensa mukaan.

        Sinun mukaan helvetti ei koske Jeesuksen omia.

        Onpa siellä kaksi todella rumaa iImestystä.
        🤮🤮🤮🤮🤮


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onpa siellä kaksi todella rumaa iImestystä.
        🤮🤮🤮🤮🤮

        Tuo asenne vie Raamatun mukaan taivaaseen. Jatka samaan malliin!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö koko kristinuskon ydin ole kuoleman / helvetin pelko joka verhotaan yleensä uskoksi "ikuiseen elämään"?

        Ei ole. Sen ydin on rakkaus.


      • Mummomuori2 kirjoitti:

        Ei ole. Sen ydin on rakkaus.

        Kristinuskon ydin on Joh:3:16
        Jeesuksen uhri joka sovitti synnit.
        Se joka on paljon saanut anteeksi paljon rakastaa.
        Ilman syntien sovituksen ymmärtämistä ja vastaan ottamista ihminen ei tiedä rakkaudesta mitään.


      • aito_Iainen kirjoitti:

        Kristinuskon ydin on Joh:3:16
        Jeesuksen uhri joka sovitti synnit.
        Se joka on paljon saanut anteeksi paljon rakastaa.
        Ilman syntien sovituksen ymmärtämistä ja vastaan ottamista ihminen ei tiedä rakkaudesta mitään.

        Ydin on rakkaus.

        1Joh 3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
        3:17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.

        1Joh. 4:10 Siinä on rakkaus - ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Ydin on rakkaus.

        1Joh 3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
        3:17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.

        1Joh. 4:10 Siinä on rakkaus - ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.

        Rakkaus on se, että me teemme Jumalan tahdon, emmekä hyväksy syntiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Rakkaus on se, että me teemme Jumalan tahdon, emmekä hyväksy syntiä.

        Tosin Raamattu on vähän eri mieltä noissa kohdissa.


    • Anonyymi

      Jos jumala tietää tulevaisuuden, niin tulevaisuus on olemassa / ennalta määrätty, mikä tarkoittaa että Jumalalla ei ole vapaata tahtoa, koska jos olisi, niin hänhän voisi muuttaa tulevaisuuden.

      Jos Jumalalla on vapaa tahto, niin hän voi muuttaa mielensä ja vaikuttaa tulevaisuuteen eikä tulevaisuus ole ennalta määrätty eikä sitä silloin voi tietää.

      • Anonyymi

        Jumalalla ei ole aikaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jumalalla ei ole aikaa.

        Onko se niin sanonut? Vai itsekö keksit?


      • torre3 kirjoitti:

        Onko se niin sanonut? Vai itsekö keksit?

        Ja onneksi ihmiset tietävät ajan tarkasti.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Ja onneksi ihmiset tietävät ajan tarkasti.

        Kuutio tietää Iaiskotteluajat.


    • Anonyymi

      Missä hörhö on tavannut ja jutskannut tuon jumalan kanssa ja mikä on hänen oikea nimensä?

      • Anonyymi

        Vihapuhetta.
        Meillä kaikilla on yhteys Jeesukseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vihapuhetta.
        Meillä kaikilla on yhteys Jeesukseen.

        Miksi pitää aina panna vitsiksi?


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Miksi pitää aina panna vitsiksi?

        Olet vitsi vihaajillesi!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet vitsi vihaajillesi!

        Kuka minua vihaa?


      • Anonyymi

        Hänen nimi on Jehova.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Kuka minua vihaa?

        Mikä oikeasti olet?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikä oikeasti olet?

        Entinen juoksija, ateisti, ollut naimisissa naisen ja miehen kanssa, mies, 65 v.

        Mitä muuta voit tarkoittaa?


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Entinen juoksija, ateisti, ollut naimisissa naisen ja miehen kanssa, mies, 65 v.

        Mitä muuta voit tarkoittaa?

        Kittilän kansakoulun mestari. 🤣🤣🤣


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Entinen juoksija, ateisti, ollut naimisissa naisen ja miehen kanssa, mies, 65 v.

        Mitä muuta voit tarkoittaa?

        Illusionisti voit ilmeisestikin olla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kittilän kansakoulun mestari. 🤣🤣🤣

        Ja ollut Kittilän edustaja sekä hiihdon että juoksun Lapin maakuntamestaruuskisoissa.

        Voitin tosissaan kirkonkylän kansakoulun hiihdot joka kerta. Kun oli hiihtoloma, niin hiihdin aamulla 10 km, päivällä 10 km, ja ennen iltaa 10 km. Isovaaran päälle ja takaisin. Jouduin usein aukomaan latua.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Ja ollut Kittilän edustaja sekä hiihdon että juoksun Lapin maakuntamestaruuskisoissa.

        Voitin tosissaan kirkonkylän kansakoulun hiihdot joka kerta. Kun oli hiihtoloma, niin hiihdin aamulla 10 km, päivällä 10 km, ja ennen iltaa 10 km. Isovaaran päälle ja takaisin. Jouduin usein aukomaan latua.

        Siinä onkin meriittiä. 🤣🤣🤣🤣


      • Anonyymi kirjoitti:

        Illusionisti voit ilmeisestikin olla.

        En kylläkään. Mutta lapsena asuin sangossa olevien lasinsirujen päällä ja otin palavan soihdun suuhun ym. Olin ottanut mallia tivolista. Perheelle esitys.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siinä onkin meriittiä. 🤣🤣🤣🤣

        Ja sinun menestys?


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Ja sinun menestys?

        Olen koulutettu ja varakas.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen koulutettu ja varakas.

        No hyvä. Eräällä tutulla on nyt lähemmäs 50 miljoonaa. Hänestä on ollut jo hyötyä.

        Varakkuus on hyvä juttu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen koulutettu ja varakas.

        Tarkotin kyllä sitä menestystä urheilussa.

        Mutta kukin menestyy missä menestyy. Minun menestys tavallaan katosi, kun varkaat veivät palkinnot.


      • torre3 kirjoitti:

        En kylläkään. Mutta lapsena asuin sangossa olevien lasinsirujen päällä ja otin palavan soihdun suuhun ym. Olin ottanut mallia tivolista. Perheelle esitys.

        HEH. Astuin lasinsirujen päälle ja tepastelin.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Tarkotin kyllä sitä menestystä urheilussa.

        Mutta kukin menestyy missä menestyy. Minun menestys tavallaan katosi, kun varkaat veivät palkinnot.

        Olet köyhä etkä hupsu mitenkään alpakkalusikoistasi!


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        No hyvä. Eräällä tutulla on nyt lähemmäs 50 miljoonaa. Hänestä on ollut jo hyötyä.

        Varakkuus on hyvä juttu.

        OIet tyhjätasku ja pummi.

        Kehtaat pummata ventovierailta rahaa.

        Kaksi räävitöntä ToIIoa siellä.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Tarkotin kyllä sitä menestystä urheilussa.

        Mutta kukin menestyy missä menestyy. Minun menestys tavallaan katosi, kun varkaat veivät palkinnot.

        Alkoholisti sinä enää olet.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Tarkotin kyllä sitä menestystä urheilussa.

        Mutta kukin menestyy missä menestyy. Minun menestys tavallaan katosi, kun varkaat veivät palkinnot.

        Mitään todellista menestystä ei ole ollut siellä.

        OIet surkea kaikessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitään todellista menestystä ei ole ollut siellä.

        OIet surkea kaikessa.

        En ole olympiavoittaja. Se jäi haaveeksi.

        Minä en pummaa rahaa keneltäkään. Mutta tuttu multimiljonääri on auttanut jopa ratkaisevasti. Hän on 18 vuotta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet köyhä etkä hupsu mitenkään alpakkalusikoistasi!

        Lusikat ovat menneet roskiin. Varkaille meni muut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitään todellista menestystä ei ole ollut siellä.

        OIet surkea kaikessa.

        Joo, suorastaan säälittävä.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        En ole olympiavoittaja. Se jäi haaveeksi.

        Minä en pummaa rahaa keneltäkään. Mutta tuttu multimiljonääri on auttanut jopa ratkaisevasti. Hän on 18 vuotta.

        Ihan uskomatonta potaskaa.

        Et pärjännyt edes Suomen tasolla millään tavalla.

        OIet surkein tapaus koskaan.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Ja ollut Kittilän edustaja sekä hiihdon että juoksun Lapin maakuntamestaruuskisoissa.

        Voitin tosissaan kirkonkylän kansakoulun hiihdot joka kerta. Kun oli hiihtoloma, niin hiihdin aamulla 10 km, päivällä 10 km, ja ennen iltaa 10 km. Isovaaran päälle ja takaisin. Jouduin usein aukomaan latua.

        OIet surkein ikinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet köyhä etkä hupsu mitenkään alpakkalusikoistasi!

        Se on viinaan menevä pummi!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihan uskomatonta potaskaa.

        Et pärjännyt edes Suomen tasolla millään tavalla.

        OIet surkein tapaus koskaan.

        En todellakaan ole olympiavoittaja. Usko tai älä. Kun et usko mitään.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        En todellakaan ole olympiavoittaja. Usko tai älä. Kun et usko mitään.

        OIet piirikunnallisellakin tasolla mitättömyys, Suomen tasosta puhumattakaan.

        OIet surkea kaikessa, surkein tapaus koskaan.


    • Anonyymi

      Torre3 voi olla joku projekti.
      Uskottavasti rakennettu jonkun katkeran homofoobikon toimesta.
      Koskaan emme voi mennä takuuseen.

      • Anonyymi

        Se on vanha alkoholisoitunut homppeli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on vanha alkoholisoitunut homppeli.

        Ruma Persu hetero?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruma Persu hetero?

        Pöhönaamainen punavihreä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruma Persu hetero?

        Turre ja 🌛tio ovat rumia kommunisteja, kuten sinäkin.


    • Anonyymi

      Hyvin Pasi kirjoittaa.

    • Anonyymi

      Hyvin Turunen on kirjoittanut.

    • Anonyymi

      Ei pelkää Mustanaamiokaan!

      Vanha viidakon sanalasku: "Mustanaamion katse jähmettää tiikerinkin."

      • Anonyymi

        Mustanaamio pelkää valkoisia trikoita.


    Ketjusta on poistettu 26 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      13442
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe