Pitkän parisuhteen salaisuus lyhyesti

Anonyymi-ap

Kunnioitus aidosti toista kohtaan molempien puolelta. Jos sinä kunnioitat toista oikeasti ja pidät toista arvokkaana niin silloin teet joka osa-alueella kaikkesi ja se kantaa pitkälle. Eikö ollut yksinkertaista:) ? Suurimmalla osallahan se ei mene näin..

4

120

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kunnioittamisen voi tulkita monellakin tavalla!
      Minusta elämän yhteiset perusarvot ovat hyvä pohja.
      Tarkoitan yleistä moraalia, asennetta rahaan ja sen käyttöön sekä puutteen sietämistä.
      Samansuuntaiset asenteet yhteiskunnallisiin asioihin. Samoin näkemykset lasten kasvattamiseen.
      Yhteiset kiinnostuksen kohteet. Meillä mm. likimain kaikki "tavallinen" urheilu. Vaimo katsoo kaikki perinteiset lajit sekä mm. painin, painonnoston silloin kun sitä tulee töllöstä. Olemme käyneet paikalla katsomassa painikisoja ja painonnostossa Baltic cupia, SM-kisoja, Suomi-Ranska maottelun sekä pienempiä karkeloita.
      Joukossa kiinnostus matkusteluun. Ennen vaimoni vakavampaa sairastumista 72 vuotisena aloitimme reissaamisen 1971 ja 2021 mennessä oli kertynyt yhteensä noin 18 kuukautta. 52 valtiota, 4 maanosaa. Eniten Euroopassa ja niistä melkein kaikki omatoimisia.
      Niiden lisäksi vaimoni teki vakioystävänsä kanssa Euroopan matkoja. 4 - 5 vrk > 2 viikkoa / matka.

      Kunnioittaminen? Onkohan se kunnoittamista kun vaimolle tärkeät asiat eivät ole minulle kynnyskysymyksiä ja vastaavasti vaimo suhtautuu minulle tärkeisiin asioihin suopeasti?
      Esimerkkinä vaikkapa sisustaminen. Minua ei paljoakaan hetkauta millaiset verhot roikkuvat ikkunoissa tai muu raskaampikaan. Tai kun vaimoni raahaa minut mukaan harvoin tapahtuvalle sohvakaluston hankintaturneelle. Hän katselee eikä ole enää vuosiin sanallisesti kysynyt mielipidettäni. Tietää, että osoittaessaan kiinnostusta jonkin kaluston suuntaan niin minä koemakaan se 3:n istuttavan. Aina on sopinut.

      Nimimerkki: Avioon 1969. Vaimollani oli pahvilaatikollinen tavaroita kuten liinavaatteita ja astioita. Minulla oli vanhat, kuluneet, niukat vaatteet ja velkaa.
      Molempien taustana köyhä työläiskoti.

    • Anonyymi

      Ja sitten kun vielä kerrot, miten tuo kunnioitus näkyy arjessa ja toimiessa siellä, ennen konkretiaa se on vain sanahelinää.

      Pitkässä parisuhteessa ei ole mitään salaisuuksia sai se perustu mihinkään salaiseen tietoon. Riittää kun haluaa olla yhdessä ja kokea yhdessä, myös ne vastoinkäymiset ja ongelmat. Kuka tahansa viihtyy parisuhteessa, jossa kaikki on hyvin mutta parisuhteen tila mitataankin sillä, miten se kestää kun tulee vastoinkäymisiä; enkä nyt tarkoita mitään pitkäkestoista pettämistä tai alkoholismia, koska tuollaisten syiden takia pitää jo ajatella ensisijaisesti omaa hyvinvointia.

      Meillä on takan yli 40 vuotta yhteistä taivalta ja toivottavasti vielä monta kymmentä edessä. Vuosiin on mahtunut kaikenlaista ja tosiaankaan kunnioitus ei ole ollut itsestään selvää; se pitää ensinnäkin ansaita ja toisaalta ensin oppia kunnioittamaan itseä arvokkaana, tasavertaisena puolisona.

      Seksi on ollut meille tärkeää ja on yhä, eli lähes 7-kymppisinä heiluu peitto vieläkin silloin tällöin. Juuri nyt, lauantai-iltana, otamme pienet näkäräiset ja rupeamme tekemään yhdessä iltapalaa; yhteisen arjen sujuvuus ja se että tykkää toisen seurasta vaikkei mitään erikoista sisältöä olisikaan, on todella tärkeää. Meille esim. iltakävelyt ovat olleet erittäin tärkeitä; kävelemme käsikädessä ja vaihdamme kuulumisia ja ajatuksia.

      • Anonyymi

        Hengentuotteessasi on paljon asiaa.
        Poimiakseni muutaman niin kaikki on yhteistä.
        Yhteiset tavoitteet.
        Yhteiset suunnitelmat sekä lyhyellä, että pitkällä tähtäyksellä.
        Ilo yhteisistä onnistumisista ja yhteinen toipuminen takaiskuista.
        Olemme 40-luvun pulivälin kahden puolen syntyneitä, köyhien työläiskotien kasvatteja.
        Vanhanaikaiset roolimallit ovat sopineet meille.
        Emme ole koskaan vaatineet mitään kumppanilta. Asiat on hoidettu muodossa "mitä jos - -" ootko ajatellu että, oon katellu tuota - -"? Äärimmillään muodossa "oliks tuo nyt pakko"?
        Kertaakaan emmeole menneet henkilökohtaiseen solvaamiseen edes miedossa muodossa. Tuo "olis tuo nyt pakko" edustaa äärilinjaa.

        Olin runsaasti puutteen torjunnassa viikot muualla. Ei merkkiäkään mustasukkaisuudesta ja luottamus velvoitti molemmin puolin.
        Toisaalta ajattelin, että jos vaimoni löytäisi mina paremman miehen niin hänen velvollisuutensa olisi tarttua siihen.

        Meillä ei olepeitto heilunut koskaan. Päiväpeiton päällä ja jo muutama vuosikymmen päivän valossa on sopivaa.
        Vaimoni vakuuttaa minut pari kertaa viikossa mieskuntoni säilymisestä.
        Spontaanisuus on taakse jäänyttä elämää joten sopii hyvin, että sovitan kuntoiluni raskaammat päivät siten, etteivät ne häiritse kotiharrastusta.

        Eräs yksityiskohta. Minä teen valtaosan kotiaskareista koska sapuskahuollossa olen taitavampi ja kiinnostunut luovasta toiminnasta. Raskaammissa puuhissa olen vahvempi ja osa on sellaista, että minä inhoan vähemmän. Minusta on mukava tehdä vaimoni elämä mahdollisimman miellyttäväksi.


    • Anonyymi

      Hyvä pointti. Toisen kunnioitukseen ja arvonantoon sisältyy yhteiselämän harmonisuus. Tuolloin kommunikointi kahden kesken sujuu, vältytään epäsovulta ja ilkeyksien latelimisilta - toisen mielen pahoittamiselta.
      Yhteisymmärrys kasvaa ajan saatossa - huomataahanha aikanaan " hei, me olemme yksi perhe!"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1223
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      966
    3. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      16
      869
    4. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      860
    5. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      859
    6. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      834
    7. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      760
    8. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    9. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    10. 3
      740
    Aihe