Helvetti-opin ontuvat perustelut!!!!

Reijo Karhunen

Raamattu sanana kirjoitetaan suomenkielessäkin isolla alkukirjaimella. Tällöin tarkoitetaan sarjaa kirjoituksia, jotka ovat hyväksytyt tähän Raamatun kokoonpanoon (kaanon). Alkuperäisissä kirjoituksissa, raamatuissa, ei kuitenkaan ole Raamattu sanaa vaan aina kirjoitukset (grafë). Eli aina kun 33/38 tai ihan mikä muu käännös tahansa puhuu Raamatusta, niin alkuperäisissä kirjoituksissa puhutaan kirjoituksista pienellä kirjaimella. Raamattu sanaa ei siis ole alun perin olemassakaan, vaan se on kehitetty myöhemmin.

Onko olemassa sitten muita kirjoituksia? On toki, paljonkin! Jopa sellaisia joita Paavali, Juudas ja Jaakob lainaavat omissa kirjeissään, mutta joita ei ole hyväksytty Katoliselta kirkolta perimäämme ”aarteeseen”! Näitä ovat esim. Enokin kirja, jota mm. Juuda lainaa 1:4. Raamattumme kokoonpano on useiden komiteamietintöjen ja käännöksien tulos. Juutalaiset itse tuhosivat paljon kirjoituksia aikoinaan ja Raamatun kirjoituksia on tuhottu aina. Kuitenkin niiden suurinta tuhoamista ovat jakeiden pois jättäminen (jaenumerot on lisätty jälkeen päin tietysti), törkeät käännösvirheet ja Raamatun nostaminen Jumalan ilmoituksen asemaan. Jumalan ilmoitus tälle maailmalle on edelleen ristille kuollut ja ylösnoussut Jeesus Kristus, josta kirjoitukset todistavat.

Protestanttisen uskonnon helvettiopin katsotaan yleisesti olevan hyvin Raamatullinen. Jos kuitenkin perehdymme vanhimpiin kreikankielisiin teksteihin, niin huomaamme tuon opetuksen iankaikkisesta kadotuksesta olevan lukuisten törkeiden ja tahallisten käännösvirheiden summa. Herra Jeesus Kristus puhuu kyllä iankaikkisesta Gehennan tulesta, mutta tällä hän ei uhkaile niitä jotka eivät usko. Jeesus puhuu täällä niille, jotka haluavat kelvata Jumalalle omilla ratkaisuillaan ja teoillaan. Mikään joka palaa ei tietenkään ole iankaikkista, vaikka tuli olisikin iankaikkinen. Luterilaiseen Raamatun käännökseen (ja kaikkiin suomenkielisiin käännöksiin) kadotus sana on lisätty vastoin alkuperäisiä vanhimpia tekstejä kaikkiin kohtiin (mm. Mark. 16:16). Kyllähän fariseuksilla uskoa oli Jumalaan. Tämä heidän oma uskonsa ja siitä seuraavat teot nostivat heidät muita ihmisiä korkeammalle heidän omissa silmissään.

Aina kun suomenkielinen Raamattu puhuu kadotuksesta, niin asiayhteydessä käytetään kreikankielisiä sanoja katakrinô = tuomita, apôleia = tuho, tuhoutua ja olethros = turmio, tuho. Joskus näitä sanoja käytetään yhdessä , ja toisinaan yhdessä. Kaikilla näillä sanoilla on lopullisen tuhoutumisen ja kuoleman merkitys. Kuitenkin kaikkiin suomenkielisiin käännöksiin on hyvin usein lisätty sana kadotus, jolla iankaikkisen tuomion ja ns. helvetin kärsimyksen merkitys. Vanhimmat käännökset ja käsikirjoitukset eivät siis puhu iankaikkisesta kadotuksesta vaan iankaikkisesta kuolemasta. Kristuksen Jeesuksen kuolemassa tämä kuolema on tullut kaikkien osaksi Adamissa, mutta niin myös on iankaikkinen Elämä tullut kaikkien osaksi Kristuksessa. Aina kun Raamattumme puhuu kadotuksesta, niin oikea käännös olisi kuolema, tuhoutuminen ja häviäminen. Näistä Raamatun kohdista ei totuudessa löydy tukea karmealle helvettiopille.

Iankaikkisen Elämän vastakohta on iankaikkinen kuolema. Jumalan iankaikkinen tuli on iankaikkinen, mutta ne jotka palavat eivät ole iankaikkisia. Raamatun valossakin näyttäisi siis siltä, että Jumala on rakastava Isä. Ei suinkaan mikään sadisti, joka kiduttaa iankaikkisesti luomiaan ihmisiä Helvetin tulessa. Tässä luterilaisessa opissa on lain huippu (ja huiputus), jolla ihmiset alistetaan kuin karja uskonnon ja valtion orjaksi!

Juutalaiset ovat omineet koko maailman Jumalan itselleen Tooransa kautta ja me kristityt olemme omineet (ristiinnaulinneet) koko maailman Vapahtajan itsellemme oman uskon ratkaisun ja Raamatun kautta. Näin on syntynyt kaksi uskontoa monien uskontojen rinnalle. Juutalaisille riittäisi se että Messias alistaisi kaikki kansat heidän alaisuuteensa, mutta kristityille ei riitä vähempi kuin helvetin tuli kaikille ”vääräuskoisille”. Evankeliumi Kristuksen Jeesuksen koko ihmiskunnan kattavasta sovituksesta ei sovi luonnolliselle ihmiselle, koska se haluaa tehdä jotain pelastuakseen. Vaikkapa vain uskonratkaisun mistä kerskata ympäriinsä. Tämä ei ole kuitenkaan kerskausta Jeesuksen rististä, jonka kautta minä ole ristiinnaulittu maailmalle (ja sen uskonnoille) ja maailma minulle. Jumala on koko maailman Jumala ja meille, joilla on myös Poika, Hän on myös Isä.

Kuolema on kuolema. Tuhoutuminen on tuhoutumista. Gehennan liekki polttaa, mutta vain siihen asti kun ei ole mitään jäljellä. Iankaikkinen tuli ei tee kärsimyksestä iankaikkista, sillä kärsijä (Adam, sielullinen ihminen) ei ole iankaikkinen! Se tuhoutuu ja niin me kaikki Adamissa. Olemmehan me itsessämme (Adamissa), niin kuin ruoho joka lakastuu tai savu joka haihtuu. Mutta niin kuin me olemme kaikki tuhoon ja kuolemaan tuomitut itsessämme, niin olemme me kaikki pelastetut Kristuksessa. Ja niin te kaikki nousette Kristuksessa yhdessä meidän kanssamme!

Tässä vielä löytämiäni käännösvirheitä:

Matt. 10:28
”Älkääkä pelätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin pelätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.”

Oikea sanatarkka käännös (käännetty vanhimmasta löydetystä kreikankielisestä tekstistä) tästä jakeesta on: ”Ja älkää pelätkö ruumiin tappavia, mutta sielua ei kykeneviä tappamaan. Mutta pelätkää enemmän kykenevää sielun ja ruumiin tuhoamaan Gehennassa.”

Oikeassa käännöksessä siis sielu ja ruumis tuhotaan Gehennassa. Luterilainen käännös taas ”hukuttaa sielun ja ruumiin helvettiin”. Ainakin minusta niillä on selvä merkitysero.

Mark. 16:16 on ehkä törkein käännösvirhe tai oikeastaan lisäys. Sana ”kadotus” on lisätty jälkikäteen molempiin luterilaisiin käännöksiin. Saarisalo kääntää jakeen oikein:

” Ja joka uskoo ja kastetaan, tulee autuaaksi, mutta joka ei usko, tuomitaan.” Haluaisinpa kuulla luterilaisen käännöskomitean selityksen sille, miksi tämä kadotus sana on lisätty niin 33/38 kuin 92 käännökseenkin. Onhan selvä merkitysero jos ”tuomitaan” kuin että ”tuomitaan kadotukseen”!

Luuk. 9:25
”Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saattaisi itsensä kadotukseen tai turmioon?”

Sanatarkka käännös: ”Mitä sillä hyötyy ihminen voittaen kaiken maailman, mutta tuhoten itsensä tai kärsien vahingon.” Tässä käännöskomitea on kääntänyt sanan apolesas kadotukseksi. Sama sana esiintyy esim. Room. 14:15 ja siellä se on käännetty oikeammin turmioon. Myös Joh. 6:12 tähteelle jääneet leivän palat ”katoavat” tai joutuvat ”hukkaan”. Sama sana sielläkin. Ainakin minulle ”kadotus” sanalla on aina helvetillinen kaiku.

Haluan vielä tuoda esille sen tosi asian, että aina kun Raamattumme puhuu kadotuksesta niin oikea käännös olisi tuhoutuminen ja kuolema.

6. ja kaikki liha on näkevä Jumalan autuuden. (Luuk. 3:6) Oikea käännös on ”kaikki liha näkee Jumalan PELASTUKSEN (soteria)

17

679

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Häneen uskova

Elämän puulle pääsemme vasta tulevassa uudessa maassa. Iankaikkinen elämä on armolahja joka annetaan Kristukseen uskovalle. Murhaajassa ei ole iankaikkista elämää. Se sielu joka syntiä tekee sen on kuoltava. Toinen kuolema, se on helvetin tuli.

Raamatunpaikkoja.

Joh 3: 15. jotta jokainen, joka uskoo häneen, *saisi iankaikkisen elämän*.16. Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan SAISI iankaikkisen elämän.
      Joh 5:24. "Totisesti, totisesti: se, joka

*kuulee* minun sanani ja *uskoo * minun lähettäjääni, *on saanut ikuisen elämän.*

Hän ei joudu tuomittavaksi, vaan hän on jo *siirtynyt kuolemasta elämään. *
      25. Totisesti, totisesti: tulee aika - ja se on jo nyt - jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen.

*Ne, jotka sen kuulevat, saavat elää, *

26. sillä Isä, elämän lähde, on tehnyt myös Pojasta elämän lähteen.
      27. Isä on myös antanut hänelle tuomiovallan, koska hän on Ihmisen Poika.
      28. Älkää ihmetelkö tätä! *Tulee aika, jolloin kaikki, jotka lepäävät haudoissaan, kuulevat hänen äänensä.
      29. He nousevat haudoistaan - hyvää tehneet elämän ylösnousemukseen, pahaa tehneet tuomion ylösnousemukseen.*

18. Rohkaiskaa siis toisianne näillä sanoilla.

Joh 6:39. Ja lähettäjäni tahto on, etten minä anna yhdenkään niistä, jotka hän on uskonut haltuuni, joutua hukkaan, *vaan viimeisenä päivänä herätän heidät kaikki.

*40. Minun Isäni tahtoo,

että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen,

on ikuinen elämä. Viimeisenä päivänä minä herätän hänet." *

44. Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka minut on lähettänyt, vedä häntä. Sen, joka tulee,

*minä herätän viimeisenä päivänä. *

*47. Totisesti, totisesti: sillä,

joka uskoo, on ikuinen elämä. *

48. Minä olen elämän leipä.
      50. Mutta tämä leipä tulee taivaasta, ja se,

* joka tätä syö, ei kuole.*

51. Minä olen tämä elävä leipä, joka on tullut taivaasta, * ja se, joka syö tätä leipää,

*elää ikuisesti.*

Leipä, jonka minä annan, on minun ruumiini.
      Minä annan sen,

että maailma saisi elää."

53. Jeesus sanoi heille:

"Totisesti, totisesti: ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, * teillä ei ole elämää. *

54. Mutta sillä, joka syö minun lihani ja juo minun vereni,

*on ikuinen elämä, ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet*.

56. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä.

57. Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja niin kuin minä saan elämäni Isältä,

niin
      * saa minulta elämän se, joka minua syö. *

58. Tämä on se leipä, joka on tullut alas taivaasta. Se on toisenlaista kuin se ruoka, jota teidän isänne söivät: he ovat kuolleet,

*mutta se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti." *

Ilm 20:13. Meri antoi kuolleensa, Kuolema ja Tuonela antoivat kuolleensa, ja kaikki heidät tuomittiin tekojensa mukaan.
      14. Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen.

*Tämä on toinen kuolema: * tulinen järvi. **

15. Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, heitettiin tuohon tuliseen järveen.

• Weijo

Sinun pitää selvittää Raamatun kanssa oppi ”iankaikkisesta tuomiosta” (Hebr. 6:2). Ei tällaisessa asiassa voida itse suunnitella, mitä mieltä me päätämme olla asiasta.

Ensimmäisenä lähtökohtana on se, että Jumalan luoma ihminen ei koskaan lakkaa olemasta. Hän loi meidät ikuisuusolennoiksi. Kaikki muu luomakunta on alistettu katoavaisuuden alle.

Tässä olevien Raamatun kohtien edessä jokainen voi tarkistaa joutuuko helvettiin vai pääseekö Taivaaseen.
        Näin suuren asian edessä pyydän Sinuakin ottamaan oman Raamattusi esille ja tutkimaan kaikki seuraavat Raamatun kohdat. Ikuisuuden edessä on muutama minuutti hyvin pientä… Eikö näin ole?

HELVETTI ELI KADOTETTUJEN IKUINEN TULIJÄRVI ON TODELLISUUTTA samassa määrin kuin Taivaskin on todellisuutta ja ikuisesti kestävää.

Matteus 5:22,29,30; 7:13; 10:28; 13:42; 18:8,9; 23:15,33; 24:48-51; 25:46.
        Markus 9:43-48; 16:16.
        Luukas 12:15; 16:19-31.
        Johannes 5:24,29; 15:6;
        Apostolien teot: 24:15.
        Filip. 3:18-21.
        2. Tessal. 1:8,9.
        2. Piet. 2:4.
        Jaakob 3:6.
        Juuda /4,6,7,13,15.
        Joh. Ilm. 14:9-12; 20:10-15; 21:8.

Luettuasi oheiset kohdat tee niistä yhteenveto. Anna Pyhän Hengen näin muodostaa itsellesi omakohtainen, selittelemätön ja Raamattuun perustuva käsitys aiheesta.
        Raamatussa on Jumalan ”mielipide” asiasta. Tästä tulkoon sinunkin mielipiteesi. Ei selitellä, vaan uskotaan se niin kuin se on.

Onko tietoista tilaa kuolemisen jälkeen?
        1 Samuel 28; 1 Kuning. 17:17-24; Luuk. 16:19-31; 2 Kor. 5:1-10; 12:1-4; Filip. 1:21-24; 1 Piet. 3:18-22 ja 4:6 ym., ym..¨
        Huomaa, ettei esim. Luuk.16:19-31 esitä vertausta, vaan todellisen tapahtuman: ”oli”.

Vakuutus uskoon tulleille, Jeesuksen vastaan ottaneille:
        ”Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.
        Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista”
        (Room.8:1-2).

Varoitus
        ”Jos joku muuta oppia opettaa eikä pitäydy meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen terveisiin sanoihin eikä siihen oppiin, joka on jumalisuuden mukainen, niin hän on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja, alituisia kinastuksia niiden ihmisten kesken, jotka ovat turmeltuneet mieleltään ja totuuden menettäneet ja jotka pitävät jumalisuutta keinona voiton saamiseen” ( 1 Timot. 6:3-5 ).
        ”Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan; ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu” ( Ilm.22.18-19 ).

Weijo

• Reijo Karhunen
        Weijo kirjoitti:

Sinun pitää selvittää Raamatun kanssa oppi ”iankaikkisesta tuomiosta” (Hebr. 6:2). Ei tällaisessa asiassa voida itse suunnitella, mitä mieltä me päätämme olla asiasta.

Ensimmäisenä lähtökohtana on se, että Jumalan luoma ihminen ei koskaan lakkaa olemasta. Hän loi meidät ikuisuusolennoiksi. Kaikki muu luomakunta on alistettu katoavaisuuden alle.

Tässä olevien Raamatun kohtien edessä jokainen voi tarkistaa joutuuko helvettiin vai pääseekö Taivaaseen.
        Näin suuren asian edessä pyydän Sinuakin ottamaan oman Raamattusi esille ja tutkimaan kaikki seuraavat Raamatun kohdat. Ikuisuuden edessä on muutama minuutti hyvin pientä… Eikö näin ole?

HELVETTI ELI KADOTETTUJEN IKUINEN TULIJÄRVI ON TODELLISUUTTA samassa määrin kuin Taivaskin on todellisuutta ja ikuisesti kestävää.

Juuda /4,6,7,13,15.

Luettuasi oheiset kohdat tee niistä yhteenveto. Anna Pyhän Hengen näin muodostaa itsellesi omakohtainen, selittelemätön ja Raamattuun perustuva käsitys aiheesta.
        Raamatussa on Jumalan ”mielipide” asiasta. Tästä tulkoon sinunkin mielipiteesi. Ei selitellä, vaan uskotaan se niin kuin se on.

1 Samuel 28; 1 Kuning. 17:17-24; Luuk. 16:19-31; 2 Kor. 5:1-10; 12:1-4; Filip. 1:21-24; 1 Piet. 3:18-22 ja 4:6 ym., ym..¨
        Huomaa, ettei esim. Luuk.16:19-31 esitä vertausta, vaan todellisen tapahtuman: ”oli”.

”Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.
        Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista”

Varoitus
        ”Jos joku muuta oppia opettaa eikä pitäydy meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen terveisiin sanoihin eikä siihen oppiin, joka on jumalisuuden mukainen, niin hän on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja, alituisia kinastuksia niiden ihmisten kesken, jotka ovat turmeltuneet mieleltään ja totuuden menettäneet ja jotka pitävät jumalisuutta keinona voiton saamiseen” ( 1 Timot. 6:3-5 ).
        ”Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan; ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu” ( Ilm.22.18-19 ).

Weijo

Jos olisit lukenut kirjoituksen, niin huomaat että nuokin sinun kohtasi perustuvat raamattujen tahallisiin käännäösvirheisiin.

Weijo, sinä olet ottanut tehtäväksesi yrittää kumota Jeesuksen Kristuksen sovitustyön väärennetyn raamatun voimalla. Olet katolisen opin orja ja oppipoika. Herännet vasta kuolemassa!

• waisveger
        Reijo Karhunen kirjoitti:

Jos olisit lukenut kirjoituksen, niin huomaat että nuokin sinun kohtasi perustuvat raamattujen tahallisiin käännäösvirheisiin.

Weijo, sinä olet ottanut tehtäväksesi yrittää kumota Jeesuksen Kristuksen sovitustyön väärennetyn raamatun voimalla. Olet katolisen opin orja ja oppipoika. Herännet vasta kuolemassa!

on täällä uskomattomia peeloja!

• rangaistus
        Reijo Karhunen kirjoitti:

Matt 25:46. Oikea käännös kuuluu ??

• Karhuselle
        rangaistus kirjoitti:

Matt 25:46. Oikea käännös kuuluu ??

tarkoitettu kysymys.

• Weijo kirjoitti:

Juuda /4,6,7,13,15.

Varoitus

Weijo

kohtia Raamatusta, Weijo.

1. Paavali uskoi, että "kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus" (Ap.t.17:30).

2. Jeesus opetti, että "he kaikki tulevat Jumalan opettamiksi" (Jh.6:45). Jumala opettaa kaikille ihmisille itsensä ja Kristuksen Jeesuksen tuntemisen, siispä:

3. "Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen." (Jh.17:3).

4. Opettaminen ja "valistaminen" koskee koko maailmaa, sillä Johannes Kastaja todisti: "Totinen VALKEUS, JOKA VALISTAA JOKAISEN IHMISEN, oli tulossa maailmaan",(Jh.1:9).

5. Jumala ei riitele loputtomasti: "En minä iankaiken riitele, enkä vihastu ainiaaksi", (Jes.57:16, Ps.30:6, 103:9).

6. "Jumala on kaikkien ihmisten vapahtaja", (1.Tim.4:10).

7. "Eikä ainoastaan meidän, vaan koko maailman syntien sovitus", (1.Jh.2:2).

8. "Jumala...joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuvat totuuden tuntoon tulemalla" (1.Tm.2:4)

9. "Kaiken, mitä tahdon, minä teen", (Jes.46:10).

10. "Kaiken, mitä ikinä hän tahtoo, hän tekee" Ps.115:3, 135:6).

11. "Hänen tykönsä tulevat kaikki, jotka ovat palaneet vihasta häntä vastaan", (Jes.45.23,24).

12. Silloin he tunnustavat syntivelkansa ja isiensä syntivelan...silloin heidän ympärileikkaamaton sydämensä nöyrtyy, ja SILLOIN HE SOVITTAVAT SYNTIVELKANSA" (3.Ms.26:40,41).

13. Minä luon huulten hedelmän; RAUHAN KAUKAISILLE JA LÄHEISILLE", (Jes.57:19).

14. "Tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä", (Rm.11:27,32).

15. "Niinpä siis, samalla tavalla, kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kuolemaksi, samalla tavalla yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikkien ihmisten elämän vanhurskauttamiseksi." (Rm.5:18).

16. Hes. 16:62; "Ja minä teen liittoni sinun kanssasi, ja sinä tulet tietämään, että minä olen Herra. 63.Niin sinä muistat ja häpeät, etkä voi häpeäsi tähden suutasi avata, kun MINÄ ANNAN SINULLE ANTEEKSI KAIKKI, MITÄ SINÄ TEHNYT OLET; SANOO HERRA."

17. "niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten jotka maan alla ovat, ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra." (Flp.2:10,11). Raamattu todistaa tämän kelpaavan parannukseksi, mutta helluntailaiset eivät sitä hyväksy sellaiseksi!

18. "Herra, sinä saatat meille rauhan, sillä myös kaikki meidän tekomme olet sinä tehnyt." (Jes. 26:12).

Ja Jos Raamatusta ristiriitoja löytyy sanan kuolettavasta kirjaimesta, niin on hyvä muistaa, että Paavali vakuutti, Jumalan ihmisille antamilla lupauksilla olevan paljon parempi vakuus ja arvovalta kuin katoavaisten kautta vannotuilla, meitä vastaan olevilla kirjoituksilla.

"Minä tarkoitan tätä: »Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi»", (Gal.3:17).

Sillä: "Jumala...pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meildän tieltämme pois ja naulitsi ristiin", (Kol.2:14).

Sillä Jumalan Poika, Jeesus Kristus, jota minä julistan, "ei tullut ollakseen »on» ja »ei», vaan hänessä tuli »on».
        Sillä niin monta kuin Jumalan lupausta on, kaikki ne ovat hänessä »on», sen tähden tulee hänen kauttaan myös niiden »amen», Jumalalle kunniaksi meidän kauttamme." (2.Kor.1:20).

Weijo, sinun asiasihan ei tietysti minulle kuulu, mutta mieleni tekee kysyä sinulta, Weijo, että annatko sinä mitään arvoa näille Paavalin opettamille ensisijaisuussäännöille?

• ekivaari kirjoitti:

kohtia Raamatusta, Weijo.

1. Paavali uskoi, että "kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus" (Ap.t.17:30).

2. Jeesus opetti, että "he kaikki tulevat Jumalan opettamiksi" (Jh.6:45). Jumala opettaa kaikille ihmisille itsensä ja Kristuksen Jeesuksen tuntemisen, siispä:

3. "Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen." (Jh.17:3).

4. Opettaminen ja "valistaminen" koskee koko maailmaa, sillä Johannes Kastaja todisti: "Totinen VALKEUS, JOKA VALISTAA JOKAISEN IHMISEN, oli tulossa maailmaan",(Jh.1:9).

5. Jumala ei riitele loputtomasti: "En minä iankaiken riitele, enkä vihastu ainiaaksi", (Jes.57:16, Ps.30:6, 103:9).

6. "Jumala on kaikkien ihmisten vapahtaja", (1.Tim.4:10).

7. "Eikä ainoastaan meidän, vaan koko maailman syntien sovitus", (1.Jh.2:2).

8. "Jumala...joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuvat totuuden tuntoon tulemalla" (1.Tm.2:4)

9. "Kaiken, mitä tahdon, minä teen", (Jes.46:10).

10. "Kaiken, mitä ikinä hän tahtoo, hän tekee" Ps.115:3, 135:6).

11. "Hänen tykönsä tulevat kaikki, jotka ovat palaneet vihasta häntä vastaan", (Jes.45.23,24).

12. Silloin he tunnustavat syntivelkansa ja isiensä syntivelan...silloin heidän ympärileikkaamaton sydämensä nöyrtyy, ja SILLOIN HE SOVITTAVAT SYNTIVELKANSA" (3.Ms.26:40,41).

13. Minä luon huulten hedelmän; RAUHAN KAUKAISILLE JA LÄHEISILLE", (Jes.57:19).

14. "Tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä", (Rm.11:27,32).

15. "Niinpä siis, samalla tavalla, kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kuolemaksi, samalla tavalla yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikkien ihmisten elämän vanhurskauttamiseksi." (Rm.5:18).

16. Hes. 16:62; "Ja minä teen liittoni sinun kanssasi, ja sinä tulet tietämään, että minä olen Herra. 63.Niin sinä muistat ja häpeät, etkä voi häpeäsi tähden suutasi avata, kun MINÄ ANNAN SINULLE ANTEEKSI KAIKKI, MITÄ SINÄ TEHNYT OLET; SANOO HERRA."

17. "niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten jotka maan alla ovat, ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra." (Flp.2:10,11). Raamattu todistaa tämän kelpaavan parannukseksi, mutta helluntailaiset eivät sitä hyväksy sellaiseksi!

18. "Herra, sinä saatat meille rauhan, sillä myös kaikki meidän tekomme olet sinä tehnyt." (Jes. 26:12).

Ja Jos Raamatusta ristiriitoja löytyy sanan kuolettavasta kirjaimesta, niin on hyvä muistaa, että Paavali vakuutti, Jumalan ihmisille antamilla lupauksilla olevan paljon parempi vakuus ja arvovalta kuin katoavaisten kautta vannotuilla, meitä vastaan olevilla kirjoituksilla.

"Minä tarkoitan tätä: »Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi»", (Gal.3:17).

Sillä: "Jumala...pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meildän tieltämme pois ja naulitsi ristiin", (Kol.2:14).

Sillä Jumalan Poika, Jeesus Kristus, jota minä julistan, "ei tullut ollakseen »on» ja »ei», vaan hänessä tuli »on».
        Sillä niin monta kuin Jumalan lupausta on, kaikki ne ovat hänessä »on», sen tähden tulee hänen kauttaan myös niiden »amen», Jumalalle kunniaksi meidän kauttamme." (2.Kor.1:20).

Weijo, sinun asiasihan ei tietysti minulle kuulu, mutta mieleni tekee kysyä sinulta, Weijo, että annatko sinä mitään arvoa näille Paavalin opettamille ensisijaisuussäännöille?

Weijo, kun sinä ratkaiset jotakin yhtälöä, otatko huomioon tehtävien ratkaisujärjestyksen; kerto-, jako-, yhteen ja vähennyslaskut, sulkumerkkisäännöt jne?

Vähintäänkin yhtä tärkeätä on noudattaa Raamatun antamia tulkintaohjeita Jumalan sanalle! Eikös niin?

• Muinaisisraelilaisilla ei ollut käsitystä taivaasta tai helvetistä. Jumalan siunaukset, tuomiot ja pelastus koskivat vain tätä maan päällä elettävää aikaa. Taivas- ja helvettikäsitykset viimeisine tuomioineen alkoivat kehittyä vasta "baabelin virtain vierillä", pakkosiirtolaisuudessa, zarathustralaisuuden vaikutuksesta. - Zarathustralaisilla oli nimittäin hyvä ja paha jumala sekä kuoleman jälkeinen viimeinen tuomio.
      Jeesuksen aikaan mennessä jotkut juutalaiset uskonnolliset ryhmät - eivät suinkaan kaikki - olivat omaksuneet nämä ajatukset.
      Muuten, mitä tulee Raamatun käännöksiin, niin jokainen käännös on aina myös tulkinta. Täysin tarkasti on käytännössä täysin mahdotonta kääntää mitään toiseen kieleen ja kulttuuriperintöön. Käännös on aina kompromissi tekstin ajatuksen ja sanatarkkuuden välillä. Täysin sanatarkka käännös on melko mahdoton luettavaksi ja kadottaa helposti ajatuksen; luettavuuden lisääntyessä taas sanatarkkuus kärsii. Puhumattakaan aika- ja kulttuurierojen tuottamista ongelmista, joista klassinen esimerkki lienee seuraava (josta en kylläkään tiedä onko se tosi): Koska eskimoilla ei ollut mitään käsitystä lampaista tai karitsoista, raamatunkohdat, joissa puhutaan "Jumalan karitsasta" käännettiin heidän Raamattuunsa "Jumalan hylkeiksi". Näin he saattoivat paremmin ymmärtää kertomuksen sisällön ja juonen kuin jos olisi kerrottu karitsoista, jotka eivat millään tavoin olleet heidän maailmaansa kuuluvia.

• poistat

Oletko adventisti, jehova, liberaaliteologi vai muutenko vain pelkäät ikuista tuomiota ja haluat sen poistaa mielestäsi.

• heppu

Mitä pahaa on ottaa selvää ja kertoa ihmisille mitä sinne raamattuun on alunperin alkuteksteissä kirjoitettu?

• Kempiläinen

Karhunen koettaa nähdäkseni poistaa kristittyjen (katolisten?) tekemiä lisäyksiä ja vääriä tulkintoja Raamatun alkuperäiseen tekstiin. Olen itse opiskellut jonkin verran UT:n kreikkaa, ja voin vahvistaa, että hänen käsityksensä sanojen merkityksestä on oikea eikä poikkea sanakirjamääritelmistä. Esim. sana kadotus (apoleia, olethros) tarkoittaa tosiaan täydellistä tuhoa: vahvistava alkuliite apo ollymi: tappaa, tuhota = tappaa, tuhota perin pohjin.

Apostolit eivät puhu kirjeissään helvetistä vaan kadotuksesta. Monet nykykristityt luulevat kummankin tarkoittavan ikuista piinaa, mutta todellinen merkitys on täysin päinvastainen.

• Kempiläinen kirjoitti:

Karhunen koettaa nähdäkseni poistaa kristittyjen (katolisten?) tekemiä lisäyksiä ja vääriä tulkintoja Raamatun alkuperäiseen tekstiin. Olen itse opiskellut jonkin verran UT:n kreikkaa, ja voin vahvistaa, että hänen käsityksensä sanojen merkityksestä on oikea eikä poikkea sanakirjamääritelmistä. Esim. sana kadotus (apoleia, olethros) tarkoittaa tosiaan täydellistä tuhoa: vahvistava alkuliite apo ollymi: tappaa, tuhota = tappaa, tuhota perin pohjin.

Apostolit eivät puhu kirjeissään helvetistä vaan kadotuksesta. Monet nykykristityt luulevat kummankin tarkoittavan ikuista piinaa, mutta todellinen merkitys on täysin päinvastainen.

On mukava huomata, että löytyy edes muutamia totuuden puolesta oikeata tietoa antavia!

• fri
        heppu kirjoitti:

Mitä pahaa on ottaa selvää ja kertoa ihmisille mitä sinne raamattuun on alunperin alkuteksteissä kirjoitettu?

käännökset tulevat miellyttämään vielä enemmän ihmistä ,kuin Jumalaa.
        Armo ja ylistys on hyviä mutta jos ei ole tarvetta armoon, niin ei kait ylistyskään kaiu.

Ihmetys sinänsä sekin, että satsataan miljaardeja evankeliumin julistukseen, jos kaikki kuitenkin pelastuu teikipä sit titä tai tätä.
        Kaikki vauva kasteesta eteenpäin olis siis vihdoinkin tyhjyyttä ja typeryyttä.

• »Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois.»"
      (Matt. 15:13).

• Kiitän valaisevasta ja selvästä kirjoituksestasi.Jumala on rakkaus,olet oikeassa!Voisiko rakkaus kiduttaa ja piinata ikuisesti,ei totisesti. Miksi muuten "helvettioppi"on niin tärkeä??? Se on helvetillä pelottelua!!!Onko vihollisen tarkoitus tällaisella harhaopilla antaa väärä kuva kaikkeuden luojasta Jumalasta?

• Raamattu todistaa että ennen "viimeistä tuomiota" Jumala tyhjentää Kuoleman ja Tuonelan, ja "kukin" tuomitaan "tekojensa mukaan." (Obadja,15, Rm.2:6, Ilm.18:5,7, 20:12,13).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5776
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3791
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3323
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2758
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2222
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2167
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162