Voiko kiinteistövälittäjä...

Ensiasunnon ostaja

...keksiä, että asunnosta on tehty muitakin tarjouksia, jotta hintaa saadaan ylöspäin? Vai miten voi varmistua ettei näin ole?

kiitos vastauksista :)

17

14353

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viivi-nro1

      Ainahan myyntimiehet yrittää vetää nenästä. Kannattaa olla tarkkana ja hoppu ei koskaan ole hyväksi. Liian nopeasti kauppaan pyrkivä myyjä ei monestikaan ole täysin rehellinen.

      Viivi
      http://kotisivu.mtv3.fi/viivi.nro1/

      • luota

        Umpikierot asunnonvälittäjät ovat suurin syy Suomen täysin järjettömään asuntojen hintatasoon. Pikemmin sääntö kuin poikkeus on että välittäjä vedättää hintaa kun huomaa jonkun kiinnostuneen asunnosta


    • kiinteistönvälittäjää

      ei ole olemassa. Provisiopalkka houkuttelee kaikkiin mahdollisiin temppuihin jotta ostaja maksaisi asunnosta korkeimman hinnan. Varsin yleistä on vedätys tyyliin "asunnolla on muitakin ostajia,jotka ovat tarjonneet melkein pyydetyn hinnan, mutta kun oma asunto on myymättä" tai yrittävät uskotella että samalta alueelta on myyty korkeampaan hintaan,kun päätätte heti niin tarjous voi mennä läpi jne.

    • deppo

      Käsitykseni mukaan jos välittäjällä on kirjallinen käsirahallinen tarjous, niin asunnun myynti/ esittely myynti tarkoituksella on kielettyä eikä tarjous tietoja / yksityiskohtia saa muille kertoa .JOs ei taas ole käsirahallista tarjousta (voimassaolevaa) niin välittäjä voi höpistä myynninedistämiseksi mitä tahansa tulee mieleen tai katsoo tarpeelliseksi ostotarjouksen tai korkeamman tarjouksen saamiseksi.Muistaa pitää myös se että välittäjät höpisevät pehmosia yleensä molemmille osapuolille, koska heidän tavoite on saada asunto kaupaksi Eli myyjä pitää saada uskomaan että ei ole asiakkaita olemassa jotka asunnosta olisivat valmiit maksamaan myyjän toivomaa hintaa, ja mahdolliselle ostajalle taas välittäjä monesti kertoo että on kova kysyntä tämän tyyppisistä asunnoista ja siksi asunnosta kannattaa maksaa ennemmän tai korottaa tarjousta.

    • Mauri*

      Ei voi. Välittäjä tekee syntiä toimiessaan näin.

      Ps. Rakastan teitä jokaista koosta ja lähtökohdista riippumatta!


      Mauri 36

      • monenlaisia

        Olin itse aikaan neljä kuukautta alalla, joten voin nyt esiintyä suurena asiantuntijana.

        Välittäjälle on tärkeintä, että kauppa ylipäätänsä syntyy ja että se syntyy mahdollisimman nopeasti. Mahdollisesti "huijaamalla" saatu lisä kauppahintaan ei nosta välittäjän palkkiota kovinkaan paljon suhteessa siihen riskiin, että lehti-ilmoituskuluja kertyy kaupan viipyessä lisää ja että pahimmassa tapauksessa jopa koko toimeksianto ehtii loppua ilman kaupan syntymistä.

        Eli hintoja nostaa kyllä myyjien ahneus - jokaisen mielestä oma asunto on aina alueen paras ja siitä tulisi saada huomattavasti yli alueen yleisten hintojen.


      • Lauri
        monenlaisia kirjoitti:

        Olin itse aikaan neljä kuukautta alalla, joten voin nyt esiintyä suurena asiantuntijana.

        Välittäjälle on tärkeintä, että kauppa ylipäätänsä syntyy ja että se syntyy mahdollisimman nopeasti. Mahdollisesti "huijaamalla" saatu lisä kauppahintaan ei nosta välittäjän palkkiota kovinkaan paljon suhteessa siihen riskiin, että lehti-ilmoituskuluja kertyy kaupan viipyessä lisää ja että pahimmassa tapauksessa jopa koko toimeksianto ehtii loppua ilman kaupan syntymistä.

        Eli hintoja nostaa kyllä myyjien ahneus - jokaisen mielestä oma asunto on aina alueen paras ja siitä tulisi saada huomattavasti yli alueen yleisten hintojen.

        ..asiantuntija. Mun isä kerran kävi kiinteistönvälitysfirmassa tekemässä kauppaa joten olen kyllä häneltä kuullut miten välittäjät toimivat. Kauppaa ne kuulemma tekivät siellä kovasti..näin isukki tiesi kertoa.


      • pettynyt
        Lauri kirjoitti:

        ..asiantuntija. Mun isä kerran kävi kiinteistönvälitysfirmassa tekemässä kauppaa joten olen kyllä häneltä kuullut miten välittäjät toimivat. Kauppaa ne kuulemma tekivät siellä kovasti..näin isukki tiesi kertoa.

        no...minulla paljon hyviä kokemuksia väittäjistä!
        Ikäväkseni yksi Helsingin naisvälittäjistä vedätti minua tarjouksen suhteen. Olin tosi pettynyt tähän pieneen vanhaan Haikalaan!!!!


    • lauralaura

      Voit tehdä asunnosta tarjouksen joka on esim viikon voimassa. Jos myyjä hyväksyy sen ja kirjoitat kauppakirjan sen jälkeen hintaa ei voi nostaa. Niin kauan kuin mitään ei ole paperilla välttäjä voi hakea asunnolle parempia tarjouksia. Saattaa myös vedättää sinua, jotta tarjoaisit enemmän. Itse sain oman ensiasuntoni pyyntihintaa halvemmalla. Tein tarjouksen, välittäjä antoi sen myyjälle ja myyjä hyväksyi sen. Mieti paljonko olet valmis maksamaan asunnosta ja miten kovasti haluat sen. Yleensä hinnoissa on ilmaa eli tinkiä kannattaa ja kuntokartoitus on syytä olla että et osta viallista asuntoa. Jos asunnon hinta menee liian kalliiksi jatka etsintää muualta. T Onnea kauppoihin.

    • Tampere10

      Todellakin muiden tarjoukset voi keksiä, tai sitten ihan vaan kertoa muille mitä olet tarjonnut ja saada muut siten tarjoamaan hiukan enemmän. Eräänkin kiinteistötelluksen välittäjän mukaan "on hyvien tapojen vastaista" kertoa toisten tarjoukset, mutta kertoi silti minulle mitä joku oli tarjonnut, ihan vain hyvää hyvyyttään, että minulla "olisi parempi asema". Minun täytyy olla jotenkin aivan erityinen siis, kun hän halusi näin kovasti auttaa juuri minua!

      Tosin kaikki keinot tuntuvat olevan sallituja kiinteistö(välitys)maailmassa. Esimerkiksi välittäjä voi olla ottamatta täyden myyntihinnan tarjouksen käsirahan vastaan sanomalla, ettei se ole tarpeellista, koska ei hän "aio ottaa muita tarjouksia vastaan ennen määräajan umpeutumista". Sitten kaksi minuuttia ennen tarjouksen umpeutumista tulee soitto, että joku on tarjonnut tonnin enemmän.

      Asiakkuuteni ainakin kyseisen pelurivälittäjän ja luultavasti koko firman kanssa päättyi toivottavasti lopullisesti viimeisen kusetuksen jälkeen. Ehkä niitä rehellisiäkin välittäjiä on jossain?

    • LKV ex-välittäjä

      Harvasta äidinkielenopettajasta on kiinteistönvälittäjäksi. Ei myöskään kielitieteilijöistä. Kokemukseni mukaan edellä esitettyjen ammattikuntien edustajat ovat kaikkein tumpelointa sakkia kiinteistökaupassa (päälle DI:t ja tohtorit).

    • bisnisnainen

      Meille välittäjä sanoi, että joku oli jo kuukausia aiemmin tarjonnut hiukan enemmän kuin me mutta myyjä ei siihen hintaan suostunut silloin myymään. Kohde onkin ollut melko pitkään myynnissä ja välillä poissa myynnistä.

      Pyysimme kuitenkin ilmoittamaan myyjälle meidän tarjoaman hinnan. Olihan viime tarjouksesta ilmeisesti melkoisesti aikaa.
      Saimme myyjältä vastatarjouksen, johon heitimme taas oman hinnan. Ilmoitimme myös, että se on viimeinen hinta, jonka tarjoamme ja että katsomme myös muita kohteita. Kaupat tehtiin sillä hinnalla, jota suurempaa emme olleet valmiita maksamaankaan.

      Joku olisi voinut tarjota meitä enemmän ja sille ei sitten mitään voi. Joku raja vaan pitää itsellekin laittaa, että paljonko tietystä kohteesta on valmis maksamaan.
      Tässäkin tapauksessa on ihan varmaa, että nimenomaan myyjä olisi halunnut maksimoida voittonsa. Välittäjä taas oli helpottunut, että vihdoin pääsee eroon kämpästä.

      Pää on hyvä pitää kylmänä näissä asuntokaupoissa. Se tietty auttaa, että on tullut näitä asuntoja ja kiinteistöjä ennenkin ostettua. On hyvä olla hiukan sen oloinen, että "ei se nyt niin kirpase jos tuo kämppä ei meille jää". Sitten ei välittäjällekään tule fiilis, että voisi lypsää hintaa ylöspäin.

      Erään kiinteistövälitysfirman tyylinä on käyttää tarjouskauppaa. Monissa kämpissä oli mielestäni jo valmiiksi liian kova hinta, eikä voi tarjota pyyntihintaa vähempää. Jaloilla voi äänestää.

    • Anonyymi

      Jatkan ketjua, vuosien jälkeen. Tänään möin asuntoni suurella tappiolla. Kerrostaloasuntoni on muuttotappiokunnassa, jonka arvo kymmenessä vuodessa laskenut kamalasti. Tämän ymmärrän, mutta ostaja vedätti vielä lisäksi. Hän haki isännöitsijätodistuksen kauppakirjan tekijälle. Sain jälestäpäin sen lukea, ja mulle selvisi jotta talomme putkiremontti ei alakkaan ensi vuoden alusta, vaan vuosien päästä. Ostaja oli ovela ja valehteli putkiremontin alkavan ensi vuonna. Sai muutaman tonnin vielä siksi pudotettua hintaa alemmaksi. Kyllä nyt vanhaa ihmistä harmittaa kovasti.

      • Anonyymi

        Ikävä juttu. Huijasit kuitenkin tavallaan itse itseäsi. Myyjähän sen isännöitsijätodistuksen hankkii välittäjälle.


    • Anonyymi

      Sitten kun käsirahat on maksettu niin joku menettää rahaa .
      tarkoitan uusien kohteiden varauksia , voi pistää 30 tiliä ja sano ne on varattu yksi olisi vielä tarjolla 🤣

    • Anonyymi
      UUSI

      ”Julkisvallan anastus”
      ”Julkisvallan anastus” on petollinen ja manipuloiva taktiikka, jossa yksityinen yritys tai henkilö esittää julkisen vallan edustajaa neuvotteluasemiensa vahvistamiseksi. Tämä vakiintunut käytäntö on erityisen ongelmallinen Suomessa isojen isännöintitoimistojen neuvotteluvälineiden joukossa.

      Taktiset piirteet
      1. Esiintyminen julkisen vallan edustajana: Julkisvallan anastuksessa joku esittää olevansa julkisen vallan edustaja ja käyttää harvinaista termiä, jota kiistan osapuolet ovat käyttäneet. Tämä antaa harhaanjohtavan kuvan siitä, että julkinen taho olisi mukana kiistassa.

      2. Manipulatiivinen painostus: Julkisvallan anastajan kätyri saattaa painostaa esimerkiksi perheellistä äitiä vihjaamalla, että hän voisi menettää jälkeläisistään saamiaan laillisia korvauksia. Tavoitteena on pelotella vastapuolta ja saada hänet luopumaan laillisista vaatimuksistaan.

      Vaikutukset
      1. Luottamuksen heikkeneminen: Tällainen toiminta heikentää luottamusta sekä neuvottelukumppanien välillä että laajemmin yhteiskunnassa. Se voi vahingoittaa yrityksen mainetta ja johtaa pitkäaikaisiin haittoihin.

      2. Oikeudelliset seuraamukset: Tämä toiminta on laitonta ja voi johtaa oikeudellisiin seuraamuksiin, kuten sakkoihin, vahingonkorvauksiin tai rikossyytteisiin.

      3. Eettiset ongelmat: Julkisvallan anastus on eettisesti ongelmallista, koska se perustuu petokseen ja harhaanjohtamiseen. Tämä voi heikentää luottamusta julkisiin instituutioihin ja luoda haitallista liiketoimintakulttuuria.

      Hoitokeinot
      1. Tietoisuuden lisääminen: Organisaatioiden tulisi tiedottaa tällaisista manipulaatiokeinoista ja varmistaa, että heidän työntekijänsä tunnistavat ja välttelevät niitä.

      2. Sääntelyn vahvistaminen: Viranomaisten tulisi harkita sääntelyn vahvistamista tällaisten manipulointikeinojen estämiseksi ja seuraamusten lisäämiseksi.

      3. Rehellinen neuvottelu: Yritysten tulisi pyrkiä rehellisiin ja avoimiin neuvotteluihin, joissa molempien osapuolten intressit otetaan tasapuolisesti huomioon ilman harhaanjohtamista tai manipulaatiota.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      300
      3455
    2. 204
      2951
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2534
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      233
      1992
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1425
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1318
    9. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      170
      1304
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    Aihe