Uudelleen määritellyn maskuliinisuuden ydin

Anonyymi-ap

Jerome Hunter nimeää kolme tärkeää taitoa, jota tarvitaan opeteltaessa "uutta maskuliinisuutta":

1. Terve ja tasapainoinen itsetunto
2. Selkeä viestintä muiden kanssa
3. Toimiminen yhteisössä

https://www.ted.com/talks/jerome_hunter_3_skills_every_middle_school_boy_needs

Tämä palsta on minulle sen verran tuttu, että olen tullut allergiseksi sille, että naisia syytetään yhteiskunnallisten ongelmien syyksi.

En tässäkään ketjussa aio vastata kuin niille, jotka ovat kanssani samaa mieltä. Toki muutkin saavat keskustella, mutta jos tavoitteena on esimerkiksi kieltää toksisen maskuliinisuuden olemassaolo, niin sellainen keskustelu ei vain ole minulle tarpeeksi feminististä. Sori.

Sen sijaan haluaisin kommentteja yllä linkitetyn videon aiheeseen heiltä, jotka haluaisivat keskustella uudesta maskuliinisuudesta ja toksisen maskuliinisuuden ongelmista ilman, että naisia velvoitetaan kantamaan vastuu miesten pahasta olosta. Videon kulttuurinen konteksti on erilainen kuin tässä maassa, mutta mielestäni videolla esitetyt kolme taitoa ovat opettelemisen arvoisia.

Maskuliinisuus ei sitten muuten ole sukupuolisidonnaista, kuten olette minusta huomanneet. Köh köh.

🦄

54

91

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ovatko nämä asioita jota naiset eivät siten edusta?

      • Anonyymi

        Nämä eivät ole asioita, joita naiset eivät edusta:

        Totesin jo aloituksessa:
        "Maskuliinisuus ei sitten muuten ole sukupuolisidonnaista [...]"

        Myös videossa todetaan, ettei maskuliinisuus ole sukupuolisidonnaista, vaikka videolla puhutaankin pojista.

        🦄


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nämä eivät ole asioita, joita naiset eivät edusta:

        Totesin jo aloituksessa:
        "Maskuliinisuus ei sitten muuten ole sukupuolisidonnaista [...]"

        Myös videossa todetaan, ettei maskuliinisuus ole sukupuolisidonnaista, vaikka videolla puhutaankin pojista.

        🦄

        Maskuliinisuus ei ole sukupuolisidonnaista eikä feminiinisyys. Meissä kaikissa on noita piirteitä, mutta ne korostuvat jokaisessa vain eri tavalla. Jotkut naiset ovat feminiinisiä luonteeltaan, jotkut maskuliinisempia, jotkut miehet taas feminiinisempiä ja jotkut maskuliinisempia. Ei se, että on nainen tarkoita automaattisesti sitä, että on naisellinen käytökseltään tai että on mies, automaattisesti macho tai muulla tavalla tosi maskuliininen.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Maskuliinisuus ei ole sukupuolisidonnaista eikä feminiinisyys. Meissä kaikissa on noita piirteitä, mutta ne korostuvat jokaisessa vain eri tavalla. Jotkut naiset ovat feminiinisiä luonteeltaan, jotkut maskuliinisempia, jotkut miehet taas feminiinisempiä ja jotkut maskuliinisempia. Ei se, että on nainen tarkoita automaattisesti sitä, että on naisellinen käytökseltään tai että on mies, automaattisesti macho tai muulla tavalla tosi maskuliininen.

        Juuri tätä tarkoitin. 😊

        Nyt puhutaan paljon siitä, miten maskuliinisuus on kriisissä, ja se täytyisi huomoida poikien kasvatuksessa. Olen siitä samaa mieltä, ja varsinkin tunnetaidot täytyisi opettaa jo lapsille, molemmille sukupuolille. Ei se riitä, että mies oppii vasta neljä-viisikymppisenä avioerokriisin sivutuotteena käsittelemään tunteitaan ja kertomaan niistä muille.

        Ihan samalla tavalla voidaan väittää myös, että feminiinisyys on kriisissä. Kenen etua palvelee esimerkiksi se, että nainen yrittää mukautua ulkonäköstandardeihin, joita ei koe omikseen? Se ei todellakaan palvele ainakaan naisen itsensä fyysistä eikä henkistä hyvinvointia. Jos yhdistämme hoivan ja huolenpidon feminiinisyyteen, voimme kysyä, miksi naiset eivät pidä kehoistaan ja mielistään parempaa huolta sen sijaan, että seuraisivat ulkoa päin asetettuja standardeja ulkonäölle (ja käytökselle tietysti myös)?

        🦄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä eivät ole asioita, joita naiset eivät edusta:

        Totesin jo aloituksessa:
        "Maskuliinisuus ei sitten muuten ole sukupuolisidonnaista [...]"

        Myös videossa todetaan, ettei maskuliinisuus ole sukupuolisidonnaista, vaikka videolla puhutaankin pojista.

        🦄

        No kerro jotain joka on sukupuolisidonnaista?

        Maskuliinista mies-sukupuolen kontekstissa voisi olla tuhoavuus, tiukka käskyhierarkia ja pidäkkeetön kilpailu.

        Uuskielessä saadaan määritellä asiat kuinka päin helvettiä tahansa ja ajaa vaikka kokonaisia sukupolvia psykooseihin, totuus on että osa porukasta irroittautuu näistä konteksteista koska ymmärtävät niiden päättömyyden ja alkavat toteuttamaan omaa malliaan kyrpänsä ohjaamana.

        Tässä uusmaailmassa kaikki on kivaa ja oikein - mutta mikään ei toimi. Ei muuta kuin jätemyllyyn ja vessanpöntöstä alas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kerro jotain joka on sukupuolisidonnaista?

        Maskuliinista mies-sukupuolen kontekstissa voisi olla tuhoavuus, tiukka käskyhierarkia ja pidäkkeetön kilpailu.

        Uuskielessä saadaan määritellä asiat kuinka päin helvettiä tahansa ja ajaa vaikka kokonaisia sukupolvia psykooseihin, totuus on että osa porukasta irroittautuu näistä konteksteista koska ymmärtävät niiden päättömyyden ja alkavat toteuttamaan omaa malliaan kyrpänsä ohjaamana.

        Tässä uusmaailmassa kaikki on kivaa ja oikein - mutta mikään ei toimi. Ei muuta kuin jätemyllyyn ja vessanpöntöstä alas.

        Monet asiat ovat sukupuolisidonnaisia:

        1. Sukupuolispesifit hormonit vaikuttavat kehon toimintaan, ulkonäköön, käyttäytymiseen ja omaan kokemukseen maailmasta. Yksilötasolla on kuitenkin suurta vaihtelua, miten nämä asiat näkyvät ulos päin, ja osa ihmisistä haluaa muokata hormonitoimintaansa kemiallisesti.

        2. Naisten kehot kehittelevät munasolut, miesten kehot siittiöt.

        3. Naiset kantavat jälkeläisensä (joko omansa tai muiden) kohdussaan, jos haluavat.

        En minä kauheasti muita keksi.

        🦄


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tätä tarkoitin. 😊

        Nyt puhutaan paljon siitä, miten maskuliinisuus on kriisissä, ja se täytyisi huomoida poikien kasvatuksessa. Olen siitä samaa mieltä, ja varsinkin tunnetaidot täytyisi opettaa jo lapsille, molemmille sukupuolille. Ei se riitä, että mies oppii vasta neljä-viisikymppisenä avioerokriisin sivutuotteena käsittelemään tunteitaan ja kertomaan niistä muille.

        Ihan samalla tavalla voidaan väittää myös, että feminiinisyys on kriisissä. Kenen etua palvelee esimerkiksi se, että nainen yrittää mukautua ulkonäköstandardeihin, joita ei koe omikseen? Se ei todellakaan palvele ainakaan naisen itsensä fyysistä eikä henkistä hyvinvointia. Jos yhdistämme hoivan ja huolenpidon feminiinisyyteen, voimme kysyä, miksi naiset eivät pidä kehoistaan ja mielistään parempaa huolta sen sijaan, että seuraisivat ulkoa päin asetettuja standardeja ulkonäölle (ja käytökselle tietysti myös)?

        🦄

        Henkinen hyvinvointi on minusta tärkeää. Jos ihminen ei esimerkiksi voi olla sellainen kuin on, niin ei hän jaksa olla niin hyvin läsnä muille ihmisille kuin jos ei tarvitsisi koko ajan pingottaa ja esittää toisenlaista.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Maskuliinisuus ei ole sukupuolisidonnaista eikä feminiinisyys. Meissä kaikissa on noita piirteitä, mutta ne korostuvat jokaisessa vain eri tavalla. Jotkut naiset ovat feminiinisiä luonteeltaan, jotkut maskuliinisempia, jotkut miehet taas feminiinisempiä ja jotkut maskuliinisempia. Ei se, että on nainen tarkoita automaattisesti sitä, että on naisellinen käytökseltään tai että on mies, automaattisesti macho tai muulla tavalla tosi maskuliininen.

        Tarkoittaa kylläkin, että mies on 90%+ todennäköisyydellä maskuliinisempi kuin nainen.


    • Anonyymi

      Kun luen nuo kolme kriteeriä ja peilaan niitä itseeni miehenä niin se on yhtä kuin r.i.p. 😅. Ne kaikki liittyvät tavallaan toisiinsa. Minulle ei kehittynyt tervettä itsetuntoa koska minulla ei ollut sosiaalista elämää tarpeeksi varttuessani. Itsetunnon vähyys on osaltaan ruokkinut sitä että ihmissuhteet ovat jääneet. En myöskään luota ihmisiin riittävästi.

      • Anonyymi

        Uskotko että videolla mainittuja asioita on mahdollista opetella?

        Videollahan väitetään, että kyseisiä asioita voisi jopa opettaa toisille (tosin teini-ikäisille).

        🦄


      • Anonyymi

        Entä miten selität sen, että minulla on aurinkokunnan kokoinen itsetunto, vaikka en ole koskaan halunnut runsasta sosiaalista elämää? Mielestäni sosiaaliset taidot ovat tärkeitä, mutta niiden opettelu onnistuu kyllä ilman, että on sosiaalinen perhonen.

        Saati sitten itsetunto! Sehän paisuu ihan itsekseen kuin pullataikina, vaikka ei tekisi mitään.

        🦄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä miten selität sen, että minulla on aurinkokunnan kokoinen itsetunto, vaikka en ole koskaan halunnut runsasta sosiaalista elämää? Mielestäni sosiaaliset taidot ovat tärkeitä, mutta niiden opettelu onnistuu kyllä ilman, että on sosiaalinen perhonen.

        Saati sitten itsetunto! Sehän paisuu ihan itsekseen kuin pullataikina, vaikka ei tekisi mitään.

        🦄

        Itsetunnon säätely on mennyt sulta vähän yli. Tarkoittaa, et huomioi säätelyn tarvetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsetunnon säätely on mennyt sulta vähän yli. Tarkoittaa, et huomioi säätelyn tarvetta.

        Niin. Patriarkaatti haluaisi, että naiset olisivat:

        1. Vaatimattomia
        2. Tottelevaisia
        3. Hiljaisia

        Kannatatko patriarkaattia?

        Ellet kannata, miksi vaadit naisilta asioita, joita ei vaadita miehiltä?

        🦄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Patriarkaatti haluaisi, että naiset olisivat:

        1. Vaatimattomia
        2. Tottelevaisia
        3. Hiljaisia

        Kannatatko patriarkaattia?

        Ellet kannata, miksi vaadit naisilta asioita, joita ei vaadita miehiltä?

        🦄

        "Kannatatko patriarkaattia?"

        Tottakai kannatan. Miehet ovat älykkäämpiä, kykeneväisempiä ja sitoutuneempia sekä heille on luontaista toimia hierarkiassa.

        Miesten kuuluu johtaa toimivaa maailmaa jotta se toimisi.


      • Anonyymi

        Tämä on vasta ensimmäinen vastaukseni tuohon 21:05-tekstiini. Kaikki liittyy kaikkeen ja tästä syystä asioiden analysoiminen on vaikeaa. Kaipa yritän sanoa että se ihmisen inhimillinen osanen säilyy paremmin silloin kun itsellä on yllä sosiaalista elämää. Se voi olla arvokysymys. Minulla ei riitä aikaa ihmissuhteille ollenkaan. Olen tainnut jo niin kasvaa kiinni tähän elämäntyyliini vaikka tiedän että se tekee minulle hallaa. Luovuttaminen asioiden suhteen on tavallaan helppoa mutta siitä seuraa ahdistusta elämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kannatatko patriarkaattia?"

        Tottakai kannatan. Miehet ovat älykkäämpiä, kykeneväisempiä ja sitoutuneempia sekä heille on luontaista toimia hierarkiassa.

        Miesten kuuluu johtaa toimivaa maailmaa jotta se toimisi.

        Hierarkia ei ole tehokkain organisoitumisen muoto. Siinä yksilön positio yhteisössä määrittää tiedon saatavutta tarpeettoman paljon, mikä vähentää tiedonkulun ja siten koko järjestelmän tehokkuutta.

        Tämä on myös yksi syy siihen, miksi nykyinen, valtaosin miesten johtama maailma ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla.

        Useimmat nykyajan psykologit ovat sitä mieltä, ettei sukupuolten välisessä älykkyydessä ole eroja.

        🦄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on vasta ensimmäinen vastaukseni tuohon 21:05-tekstiini. Kaikki liittyy kaikkeen ja tästä syystä asioiden analysoiminen on vaikeaa. Kaipa yritän sanoa että se ihmisen inhimillinen osanen säilyy paremmin silloin kun itsellä on yllä sosiaalista elämää. Se voi olla arvokysymys. Minulla ei riitä aikaa ihmissuhteille ollenkaan. Olen tainnut jo niin kasvaa kiinni tähän elämäntyyliini vaikka tiedän että se tekee minulle hallaa. Luovuttaminen asioiden suhteen on tavallaan helppoa mutta siitä seuraa ahdistusta elämään.

        "Minulla ei riitä aikaa ihmissuhteille ollenkaan."

        Etkö sitten saa mitään itsetuntoasi tukevaa fiilistä siitä, mihin käytät aikasi?

        Olen samaa mieltä siitä, että kyseessä on arvokysymys. Kukaan ulkopuolinen ei kuitenkaan voi määritellä, että sosiaalisen elämän pitäisi olla arvoasteikossa ensimmäisellä tai edes toisella sijalla. Sen sijaan kannattaa huolehtia siitä, että oma tekeminen edes jollain tavalla tukee sekä omaa että muiden hyvinvointia. 😊

        🦄


    • Anonyymi

      Olet kyllä harvinaisen toksinen tyyppi, omalla omahyväisellä tavallasi.

      • Anonyymi

        Sinä olet varmaankin niitä, joiden mielestä naiset ovat syy miesten ongelmiin. Minulle ei ole sinulle mitään kommentoitavaa.

        🦄


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet varmaankin niitä, joiden mielestä naiset ovat syy miesten ongelmiin. Minulle ei ole sinulle mitään kommentoitavaa.

        🦄

        On todellakin tapahtunut jotakin hyvin radikaalia. Sisko, joka tullessaan palstalle puhkui elämäniloa ja ystävällisyyttä, syytää nyt poikkeuksellisen tylyä tekstiä. Mitenköhän tämä päättyy? Alkaa herätä pahoja epäilyjä asian luonteesta. 🌹👀


      • Anonyymi
        Kynis kirjoitti:

        On todellakin tapahtunut jotakin hyvin radikaalia. Sisko, joka tullessaan palstalle puhkui elämäniloa ja ystävällisyyttä, syytää nyt poikkeuksellisen tylyä tekstiä. Mitenköhän tämä päättyy? Alkaa herätä pahoja epäilyjä asian luonteesta. 🌹👀

        Pahoitteluni, jos olen vaikuttanut tylyltä. Se ei ole ollut tarkoitukseni muita kuin niitä kohtaan, jotka suhtautuvat naisiin tylysti. Kaikkia muita kohtaan pyrin olemaan ystävällinen kuten aina.

        Elämäniloni on tallella ja se on itse asiassa lisääntynyt paitsi viime vuosina myös aivan viime kuukausina. 😊

        Siihen tämä päättyy, että olen totaalisen kyllästynyt henkilöihin, jotka:
        - syyttävät naisia yhteiskunnallisista ongelmista
        - syyttävät naisia omista ongelmistaan
        - eivät osaa keskustella järkevin argumentein.

        Näiden asioiden sijaan haluaisin herättää keskustelua siitä, miten ongelmia voisi ratkaista naisia syyttämättä. Siihen minä pyrin ja toivottavasti pääsen.

        Sinä et ole koskaan syyttänyt naisia yhteiskunnallisista ongelmista enkä mielestäni ole ollut sinulle tyly. Voimme jatkaa samoin asetuksin kuin ennemminkin.

        🦄


    • Musta jokaisen olisi hyvä mennä enemmän sen oman persoonansa mukaan oli mies tai nainen eikä jonkun muotin. Jos poika tai mies ei ole mikään macho äijä, niin pakkoko sitä on yrittää olla sellainen ja jos nainen ei ole lady, ei vaikka kuinka yrittäis niin pakkoko sitä on olla ja jos taas on lady, niin olkoon. Kuitenkin ystävällinen, rauhallinen ja kohtelias käytös on suotavaa.

      Ja sitten en oikein pidä siitä, että korostetaan kauheasti sitä miehisyyttä joka lauseessa ja pelätään miehisyyden menevän, jos vaikka on vähänkin pidempi tukka tai vaikka värikäs kaulahuivi tai vaikka kukallinen paita päällä. Ei hyvä luoja =D

      No, sitten ei vanhat rockarit ja kasarilla myös erilaiset popartistit olis ollu ollenkaan miehiä, heillä kun oli välillä päällään jos jonkinmoisia asuja (lavalla, valokuvissa, musiikkivideolla, juhlissa, kotioloissa jne) ja monet käyttivät huiveja ja korujakin ja jotkut meikkiäkin.

      https://fi.pinterest.com/pin/583145851720179580/
      https://www.pinterest.co.uk/pin/705235622886440014/
      https://www.pinterest.nz/pin/64528207136499947/
      https://fi.pinterest.com/pin/318277898651942319/
      https://fi.pinterest.com/pin/296956169151831386/
      https://fi.pinterest.com/pin/148689225185673003/
      https://fi.pinterest.com/pin/387872586647943135/
      https://fi.pinterest.com/kathleendaprix/boy-george/

      • Anonyymi

        Kiitos! Tämä oli oikein hyvä kommentti. 😊

        "Kuitenkin ystävällinen, rauhallinen ja kohtelias käytös on suotavaa."

        Tämä on hyvin tiivistetty.

        On tosiaan perin kummallista, että normeista poikkeaminen -- esimerkiksi maskuliinisuuden normeista -- on jo kauan ollut sallitumpaa niille, joiden asema yhteiskunnassa on ollut tietynlainen: joko korkealla tai marginaalissa. Tarkoitan että jos joku alemman keskiluokan ihminen olisi 80-luvulla pukeutunut samalla tyylillä kuin linkittämiesi kuvien miehet, sitä ei olisi katsottu hyvällä. Eikä ero ollut aikakaudessa vaan sosiaalisissa ympyröissä!

        Silloin harvoin kun näen nykyajan nuoria, minä ihailen heitä yhdessä asiassa: he ovat pääosin avoimempia erilaisuudelle ja moninaisuudelle kuin nuoret ihmiset minun nuoruudessani. Luulen että joissain nykyajan nuorten ryhmissä, kuten katujengeissä, maskuliinisuus määritellään kuitenkin vielä tiukan toksisella tavalla. Mutta pääpiirteissään nuoret ovat avoimempia ja sallivampia kuin aikaisemmin.

        🦄


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos! Tämä oli oikein hyvä kommentti. 😊

        "Kuitenkin ystävällinen, rauhallinen ja kohtelias käytös on suotavaa."

        Tämä on hyvin tiivistetty.

        On tosiaan perin kummallista, että normeista poikkeaminen -- esimerkiksi maskuliinisuuden normeista -- on jo kauan ollut sallitumpaa niille, joiden asema yhteiskunnassa on ollut tietynlainen: joko korkealla tai marginaalissa. Tarkoitan että jos joku alemman keskiluokan ihminen olisi 80-luvulla pukeutunut samalla tyylillä kuin linkittämiesi kuvien miehet, sitä ei olisi katsottu hyvällä. Eikä ero ollut aikakaudessa vaan sosiaalisissa ympyröissä!

        Silloin harvoin kun näen nykyajan nuoria, minä ihailen heitä yhdessä asiassa: he ovat pääosin avoimempia erilaisuudelle ja moninaisuudelle kuin nuoret ihmiset minun nuoruudessani. Luulen että joissain nykyajan nuorten ryhmissä, kuten katujengeissä, maskuliinisuus määritellään kuitenkin vielä tiukan toksisella tavalla. Mutta pääpiirteissään nuoret ovat avoimempia ja sallivampia kuin aikaisemmin.

        🦄

        Joo, musiikki,-elokuva,-ja taidepiireissä sekä mallimaailmassa on aina ollut jotenkin sallivampaa venyttää enemmän tai vähemmän maskuliinisuuden ja feminiinisyyden rajoja kuin niin sanottujen tavallisten ihmisten keskuudessa. On jotenkin ollut hyväksyttyä, että taiteen ja viihteen tekijät saavat leikitellä tyyleillä ja jopa sukupuolellakin joutumatta liikaa leimatuiksi miksikään. Myös seksuaali-ja sukupuolivähemmistöjen on ollut helpompi olla tuollaisissa piireissä, koska niissä ollaan oltu enemmän tai vähemmän avoimempia kaikenlaisille ihmisille ja persoonallisuuksille. Kaikenlaiset tyylit saivat kukkia olivat ne sitten erikoisia tai ihan tavallisia.

        Nykyajan nuoret kokeilevat eri tavalla kaikenlaista. Tosin nuoret ovat aina kokeilleet, jo kymmeniä vuosiakin sitten, mutta varsinkin 1960-luvulta lähtien, kun nuoriin alettiin suunnata enemmän huomiota markkinoinnissa ja muissa asioissa. Nykyään tuntuu, että nuorten keskuudessa myös sukupuoli on alkanut enemmän hämärtyä ja myös seksuaalinen suuntaus eikä niihin kiinnitetä enää ihan niin paljon huomiota.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Joo, musiikki,-elokuva,-ja taidepiireissä sekä mallimaailmassa on aina ollut jotenkin sallivampaa venyttää enemmän tai vähemmän maskuliinisuuden ja feminiinisyyden rajoja kuin niin sanottujen tavallisten ihmisten keskuudessa. On jotenkin ollut hyväksyttyä, että taiteen ja viihteen tekijät saavat leikitellä tyyleillä ja jopa sukupuolellakin joutumatta liikaa leimatuiksi miksikään. Myös seksuaali-ja sukupuolivähemmistöjen on ollut helpompi olla tuollaisissa piireissä, koska niissä ollaan oltu enemmän tai vähemmän avoimempia kaikenlaisille ihmisille ja persoonallisuuksille. Kaikenlaiset tyylit saivat kukkia olivat ne sitten erikoisia tai ihan tavallisia.

        Nykyajan nuoret kokeilevat eri tavalla kaikenlaista. Tosin nuoret ovat aina kokeilleet, jo kymmeniä vuosiakin sitten, mutta varsinkin 1960-luvulta lähtien, kun nuoriin alettiin suunnata enemmän huomiota markkinoinnissa ja muissa asioissa. Nykyään tuntuu, että nuorten keskuudessa myös sukupuoli on alkanut enemmän hämärtyä ja myös seksuaalinen suuntaus eikä niihin kiinnitetä enää ihan niin paljon huomiota.

        Tähän on kai pakko todeta kaksi kliseetä:

        1. Ei ole taiteilijaa karvoihin katsominen.

        2. Tytöstä polvi paranee.

        🦄


    • Taitaa mennä yksinpuheluksi koska olen aloituksesta eri mieltä mutta kirjataan nyt kuitenkin eriävä mielipide.

      Otetaan vaikka tuo toimiminen yhteisössä. Se että feministit eivät erottelisi toksista käytöstä sukupuoliperusteisesti ei ihan pidä paikkaansa.
      "Turvallisemman tilan käsitteen juuret ovat 1970-luvulla feministisessä liikkeessä"- "Yksi syrjivän käytöksen muoto on johtavan asiantuntijan Anna Moringin mukaan esimerkiksi joidenkin miesten tapa keskeyttää naisten puhe ......" Eli lähtökohta on se että mies on se joka tällaiseen syyllistyy.
      https://yle.fi/a/74-20022350

      Terve ja tasapainoinen itsetunto. Jos tähän vielä lyhyesti ja peilaten sitä kommenteihin joissa kehuttiin nuorisoa niin tulokset kyselysta Briteistä kattaen milleniaalit ja sukupolven x eli käsittääkseni syntymävuodet 1981-2012. Brittinuorista noin puolet on sitä mieltä että tasa-arvo on johtanut poikien syrjintään.
      https://www.telegraph.co.uk/news/2023/03/09/womens-rights-have-gone-far-say-majority-gen-z-millennials-study/
      Vertaisin vähän kuin koulukiusaamiseen, osa nousee ylös vahvempana, mutta osa sitten menettää itsetuntonsa rippeetkin.

      Jos sitten noihin väitteisiin lopuksi niin 1-kohta lienee iätön ohje
      Kakkos ja kolmoskohdan miellän enemmän nykyiseksi maskuliinisuudeksi.
      Uudessa maskuliinisuudessa painottaisin enemmän viestintäkanavan valinnan merkitystä. Ihan vaan jos pyytää treffeille niin tekeekö sen luuria näppäilemällä, soittamalla, lähettämällä kirje tai käymällä.

      Kolmoskohdalla painottaisin monitaitoisuutta enemmän kuin yhteisössä toimimista. Kuten urheilussa niin varhain hieman kaikkia lajeja monipuolisesti ja keskittyy myöhemmin johonkin paremin jos tarvis

      • Anonyymi

        "Kolmoskohdalla painottaisin monitaitoisuutta enemmän kuin yhteisössä toimimista. Kuten urheilussa niin varhain hieman kaikkia lajeja monipuolisesti ja keskittyy myöhemmin johonkin paremin jos tarvis"

        Kolmoskohta tarkoitti sitä, että käyttää niitä taitojaan muiden hyväksi. Videossa se tapahtui kouluprojektin kautta. (Ja sosiaalinen vuorovaikutus on yleensä kaksisuuntaista, eli muiden hyväksi toimiminen hyödyttää jollain tavalla myös itseä.) Sinä puhut vain yksilön kehityksestä, mikä ei lisää yksilöiden hyvinvointia pidemmällä tähtäimellä. Se johtaa sellaiseen maskuliinisuuteen, joka videolla mielletään tuhoavammaksi, koska mukana ei ole auttamisen elementtiä.

        🦄


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kolmoskohdalla painottaisin monitaitoisuutta enemmän kuin yhteisössä toimimista. Kuten urheilussa niin varhain hieman kaikkia lajeja monipuolisesti ja keskittyy myöhemmin johonkin paremin jos tarvis"

        Kolmoskohta tarkoitti sitä, että käyttää niitä taitojaan muiden hyväksi. Videossa se tapahtui kouluprojektin kautta. (Ja sosiaalinen vuorovaikutus on yleensä kaksisuuntaista, eli muiden hyväksi toimiminen hyödyttää jollain tavalla myös itseä.) Sinä puhut vain yksilön kehityksestä, mikä ei lisää yksilöiden hyvinvointia pidemmällä tähtäimellä. Se johtaa sellaiseen maskuliinisuuteen, joka videolla mielletään tuhoavammaksi, koska mukana ei ole auttamisen elementtiä.

        🦄

        Itse osaan käyttää mootorisahaa sekä ajaa traktorilla ja näillä perusteilla minua on esim kutsuttu talkoisiin. Minusta se menee niin päin että jos yksilö kehittää taitojaan hän pystyy paremmin toimimaan yhteisön osana. Tämä taas auttaa sekä yksilöä että yhteisöä. Meillä ainakin töissä on keskitytty yksilöiden ammatilliseen moniosaamiseen jotta voi toimia tarvittaessa eri osastoilla. Turha sinne muille osastoille on mennä jos ei siellä osaa mitään tehdä.

        Samoin olen kehittynyt omassa ammatissani jo melko pitkälle enkä nyt oikein työssäni näe mitään auttamisen elementtiä. Se että koen onnistuvani työelämässä ei kyllä ole mitenkään tuhonnut maskuliinisuuttani vaan nimenomaan parantanut itsetuntoa.


      • Anonyymi
        M184 kirjoitti:

        Itse osaan käyttää mootorisahaa sekä ajaa traktorilla ja näillä perusteilla minua on esim kutsuttu talkoisiin. Minusta se menee niin päin että jos yksilö kehittää taitojaan hän pystyy paremmin toimimaan yhteisön osana. Tämä taas auttaa sekä yksilöä että yhteisöä. Meillä ainakin töissä on keskitytty yksilöiden ammatilliseen moniosaamiseen jotta voi toimia tarvittaessa eri osastoilla. Turha sinne muille osastoille on mennä jos ei siellä osaa mitään tehdä.

        Samoin olen kehittynyt omassa ammatissani jo melko pitkälle enkä nyt oikein työssäni näe mitään auttamisen elementtiä. Se että koen onnistuvani työelämässä ei kyllä ole mitenkään tuhonnut maskuliinisuuttani vaan nimenomaan parantanut itsetuntoa.

        "Minusta se menee niin päin että jos yksilö kehittää taitojaan hän pystyy paremmin toimimaan yhteisön osana."

        Tämä on totta myös, ja se mainittiin videolla.

        🦄


    • Keskustelu menee pieleen, koska oletetaan IMPLISIITTISESTI, että yhteiskunnassa vallitsevat IDEOLOGIAT olisivat muutoksen moottorina. Eivät ole. Kuten Karl Marx jo aikoinaan totesi, ALARAKENNE LUO YLÄRAKENTEEN.

      Vaikka Marxin kuvitelmista ei ole juuri mitään jäljellä, tämä on edelleen perumaton sosiologian teoria.

      Eivät talousrakenteet, yhteiskunnan alarakenteet, ole yhteiskunnassa vallitsevan ajattelun SEURAUKSIA, vaan päin vastoin, talousrakenteet ovat vallitsevan ajattelun SYY.

      Tasa-arvon ideologian on pakottanut esiin muuttunut talousrakenne, jonka pohjasyy on TEKNINEN KEHITYS. Tasa-arvoideologia ei ole luonut tasa-arvoa, vaan muuttunut talousrakenne on luonut tasa-arvoideologian.

      Feminismi vihaoppeineen ja ontuvine ad hoc -filosofioineen on tasa-arvoideologian falsettiin noussut muoto. Se kuolee mahdottomuuteensa kuten, kommunismi oli todellisuuteen sopimaton yltiöideologinen aate. Se aikanaan rauhoittuu, kun on riittävästi koettu, että todellisuutta ei voi luoda ideologiaan sopivaksi, vaan todellisuus luo siihen sopivan ajatusmaailman.

      Kirjoituspöydällä tai ajattelulla ei voi luoda toimivaa yhteiskuntaa, vaan kulloinenkin yhteiskunta luo kehitystasoon sopivan ajattelun. Miehen maskuliinisuuden pohtiminen ja sen kautta siihen vaikuttaminen on erehdys. Ei sillä ole mitään vaikutusta.

      Tekninen kehitys -> kohonnut elintaso -> tasa-arvo -> tasa-arvoideologia.

      Nykyinen talousrakenne luo kasvavan syrjäytymisen, myös miesten syrjäytymisen, mutta syrjäytymiseen feministiset viha-aatteet eivät ole voineet vaikuttaa.

      Sen sijaan luonnontieteellinen tieto on ja pysyy, sillä se perustuu TUTKIMUKSEEN. Sitä eivät horjuta ylä- eikä alarakenne. 🌹👀

      • Se kuolee mahdottomuuteensa kuten, kommunismi... > Se kuolee mahdottomuuteensa, kuten kommunismi... Anteeksi. 🌹👀


    • Anonyymi

      Miksi tarvitsee keksiä pyörää yhä uudelleen ja uudelleen keksimällä iänkaikkisen vanhoille asioille uusia nimiä ja tarkoituksia, asioita joita on täysin turha mennä lokeroimaan ja jaottelemaan. Eivät ne siitä sen selkeämmäksi muutu. 3 taitoa omg

      • Anonyymi

        Kysymykseen vastattiin videolla ja se käsitteli niinkin perustavanlaatuista asiaa kuin sitä, mihin ihminen käyttäisi valtaansa, jos valtaa olisi paljon/rajattomasti.

        Teini-ikäiset pojat olivat ehdottaneet, että valtaa voisi käyttää hyvien asioiden edistämiseen.

        🦄


      • Anonyymi kirjoitti: "Miksi tarvitsee keksiä pyörää yhä uudelleen ja uudelleen keksimällä iänkaikkisen vanhoille asioille uusia nimiä ja tarkoituksia, asioita joita on täysin turha mennä lokeroimaan ja jaottelemaan. Eivät ne siitä sen selkeämmäksi muutu. 3 taitoa omg"

        Ihminen on sekoittanut KIELEN ja TODELLISUUDEN. Kielen oikea funktio on kyky PUHUA todellisuudesta, mutta itse todellisuuteen kielen lokeroinnit ja määrittelyt eivät vaikuta MITÄÄN.

        Kieltä käytetään sen takia, että voitaisiin OSOITTAA oikea kohde, josta puhutaan, mutta ihminen on ruvennut kuvittelemaan, että 'määrittelemällä' toisin, voitaisiin itse ilmiöön vaikuttaa. Ei voi, mutta monet LUULEVAT, että voi.

        Tuloksettomalle vatkaamiselle ei ole odotettavissa loppua. 🌹👀


    • En tiedä mitä tarkoitetaan uudella maskuliinisuudella, mutta jos sitä mitataan seuraavilla kriteereillä:

      1. Terve ja tasapainoinen itsetunto
      2. Selkeä viestintä muiden kanssa
      3. Toimiminen yhteisössä

      Ei maskuliinisuus silloin tarvitse mitenkään uutta.

      Kun aikoinaan kävin armeijan, ei siellä olut naisia kuin siivoojina, sotilaskotisisarina ja kirjastonhoitajina. Tästä syystä armeija oli pelkkää maskuliinisuutta alokkaasta kenraaliin ja parakista paraatimarssiin asti.

      Erityisesti mieleen jäi kantahenkilökunnan terve ja tasapainoinen itsetunto. He eivät koskaan arkailleet joukon edessä taikka jääneet muutoinkaan tuppisuina ihmettelemään. Jokainen myös tiesi oman paikkansa.

      Samaisten kantahenkilökuntaan kuuluvien maskuliinisten miesten viestintä oli erittäin selkeää ja suorastaan kovaäänistä. Harvemmin kenellekään jäi epäselväksi heidän tarkoituksensa, vaikka aika ajoin heidän sanallinen viestintänsä saattoi pelkistyi yhteen harkittuun ja hyvin valittuun sanaan.

      Näiden armeijan maskuliinikkojen toimiminen yhteisössä oli selkeää selkeiden sääntöjen vuoksi. He myös tekivät säännöt selviksi muillekin yhteisöön tuleville, joten mitään hämminkiä auktoriteetin taikka vastuun suhteen ei ollut.

      Maskuliinisuus ei ole rikki, eikä se ole ikinä rikki ollutkaan, joten sitä ei tarvitse korjata mihinkään suuntaan.

      • Anonyymi

        Maskuliinisuuden rikkonaisuudella viitattaneen ns. toksiseen maskuliinsuuteen eli käyttäytymiseen, joka on haitaksi yhteiskunnalle (sekä miehille että naisille).

        WebMD-sivusto luettelee seuraavat piirteet toksiseen maskuliinisuuteen kuuluviksi:
        - homofobia
        - ylikontrollointi
        - monien seksisuhteiden salliminen miehille mutta ei naisille
        - kieltäytyminen kotitaloustöistä
        - vaarallinen riskinotto
        - seksuaalinen väkivalta naisia kohtaan
        - tunteiden näyttäminen
        - väkivalta

        https://www.webmd.com/sex-relationships/what-is-toxic-masculinity

        Muitakin määritelmiä on, mutta ellet tiedä toksisesta maskuliinisuudesta mitään, tai olet sitä mieltä, että kaikenlainen maskuliinisuus on hyväksi, lue vaikka tuo ensin.

        Väittäisin, että kaikkia yllä lueteltuja ilmiöitä on nähtävissä myös armeijayhteisöissä, joten en pidä armeijoita mitenkään parempana maskuliinisuuden edustajina kuin muita yhteiskunnan miesvaltaisia instituutioita.

        🦄


    • No oikeastaan voisikin keksiä jonkun muun termin miehenä ja naisena, sekä muunsukupuolisena olemiseen, eikä sotkettais maskuliinisuutta ja/tai feminiinisyyttä sukupuoliin.

      Kun yhteiskunta muuttuu pois sukupuolirooleista, ei tarvita silloin määritteitä sukupuolisuudelle. Maskuliinisuus ja feminiinisyys on vain piirteitä ihmisessä, kuten narsistisuus, introverttiys tai ujous....

      Tokdinen maskuliinisuuskin vois olla aika muuttaa vaikka toksiseksi mieskuvaksi. Sopisi paremmin.

      • Anonyymi

        Videolla huomautetaan kyllä, ettei maskuliinisuus liity tiukasti sukupuoleen, mutta videon puhuja käsittelee kuitenkin enemmän poikien tilannetta.

        Toksista maskuliinisuutta ei voi kutsua toksiseksi mieskuvaksi, koska myös naiset voivat edustaa toksista maskuliinisuutta.

        🦄


      • Anonyymi kirjoitti:

        Videolla huomautetaan kyllä, ettei maskuliinisuus liity tiukasti sukupuoleen, mutta videon puhuja käsittelee kuitenkin enemmän poikien tilannetta.

        Toksista maskuliinisuutta ei voi kutsua toksiseksi mieskuvaksi, koska myös naiset voivat edustaa toksista maskuliinisuutta.

        🦄

        Miten naiset edustaa toksista maskuliinisuutta?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Videolla huomautetaan kyllä, ettei maskuliinisuus liity tiukasti sukupuoleen, mutta videon puhuja käsittelee kuitenkin enemmän poikien tilannetta.

        Toksista maskuliinisuutta ei voi kutsua toksiseksi mieskuvaksi, koska myös naiset voivat edustaa toksista maskuliinisuutta.

        🦄

        Btw. En katsonut videota, tuumin muuten asiaa. .


      • Anonyymi


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Niin, no homofobisn lisäksi ei kovin montaa kohtaa nainen oikrin voi suorittaa, mutta ehkä sallia miehille ja jopa jotenkin mahdollistaa... mutta minusta sekin on vain toksista mieskuvaa miehistä, naiselta. 😁

        Kyllä nainen voi suorittaa noista aivan jokaista. Ikävä kyllä.

        🦄


      • Anonyymi

        Aivan ehdottomasti pitäisi korostaa, että maskuliinisuutta ja feminiinisyyttä on kaikissa sukupuolissa. "toksinen mieskuva" kertoisi huomattavasti paremmin mistä on kyse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Videolla huomautetaan kyllä, ettei maskuliinisuus liity tiukasti sukupuoleen, mutta videon puhuja käsittelee kuitenkin enemmän poikien tilannetta.

        Toksista maskuliinisuutta ei voi kutsua toksiseksi mieskuvaksi, koska myös naiset voivat edustaa toksista maskuliinisuutta.

        🦄

        Toksinen sukupuoli-ihmiskuva.

        Maskuliinisuus ja feminiinisyys ovat huonosti määriteltyjä ja niistä molemmista muodostuu useinmiten täysin väärä kuva.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nainen voi suorittaa noista aivan jokaista. Ikävä kyllä.

        🦄

        Varmaankin...mutta harvemmin...

        Minusta ongelma naisienkin kohdalla on se, että kannattavat toksista miesmallia.

        Olen kuullut monen naisen suusta lauseen: "haluan miehen, jonka vierellä voin olla nainen". Minusta tosi typerä sanonta... muutenko ei vois olla nainen? 🤣 Mutta se kumpuaa siitä, että voi toteuttaa paremmin feminiinisiä puoliaan, kun maskuliinisuus tulisi toisaalta. Itse koen sen vähän heittäytymisenä...


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Varmaankin...mutta harvemmin...

        Minusta ongelma naisienkin kohdalla on se, että kannattavat toksista miesmallia.

        Olen kuullut monen naisen suusta lauseen: "haluan miehen, jonka vierellä voin olla nainen". Minusta tosi typerä sanonta... muutenko ei vois olla nainen? 🤣 Mutta se kumpuaa siitä, että voi toteuttaa paremmin feminiinisiä puoliaan, kun maskuliinisuus tulisi toisaalta. Itse koen sen vähän heittäytymisenä...

        Olen myös kuullut tuollaista mutta en ole ikinä ymmärtänyt asiaa.

        Minä koen itseni yhtä tasaisen miehekkääksi siitä riippumatta, kuka on vierelläni. 😁

        🦄


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen myös kuullut tuollaista mutta en ole ikinä ymmärtänyt asiaa.

        Minä koen itseni yhtä tasaisen miehekkääksi siitä riippumatta, kuka on vierelläni. 😁

        🦄

        "Minä koen itseni yhtä tasaisen miehekkääksi siitä riippumatta, kuka on vierelläni. 😁"

        -Sama mulla, paitsi että joidenkin kanssa ei voi olla täysin oma itsensä, joutumatta silmätikuksi. Niinpä jotain jää aina piiloon ja peittoonkin.

        Tämä on myös yksi syy, miksi seuransa on hyvä valita niin, että kelpaa itsenään eikä mitään tarvitse salailla tai esittää roolia äijä/rinsessa jne.


      • Disseisback kirjoitti:

        Varmaankin...mutta harvemmin...

        Minusta ongelma naisienkin kohdalla on se, että kannattavat toksista miesmallia.

        Olen kuullut monen naisen suusta lauseen: "haluan miehen, jonka vierellä voin olla nainen". Minusta tosi typerä sanonta... muutenko ei vois olla nainen? 🤣 Mutta se kumpuaa siitä, että voi toteuttaa paremmin feminiinisiä puoliaan, kun maskuliinisuus tulisi toisaalta. Itse koen sen vähän heittäytymisenä...

        Mä taas sanon tuon sijaan, että haluan kumppanin, jonka kanssa voin olla aito omaitseni. Niine kaikkine puolineen, femiini tai maskuliini, sellainen kun olen. 🙂

        Ja aika hyvin saan ollakin itsenilainen, enimmäkseen. En kuitenkaan ihan täysin koe olevani hyväksytty itsenäni. Kritiikki kertoo tästä.


      • G-LoveR kirjoitti:

        Mä taas sanon tuon sijaan, että haluan kumppanin, jonka kanssa voin olla aito omaitseni. Niine kaikkine puolineen, femiini tai maskuliini, sellainen kun olen. 🙂

        Ja aika hyvin saan ollakin itsenilainen, enimmäkseen. En kuitenkaan ihan täysin koe olevani hyväksytty itsenäni. Kritiikki kertoo tästä.

        Niinhän pitäis olla ja samaa hyväksyntää antaa kumppanillekin. 😊


      • Disseisback kirjoitti:

        Niinhän pitäis olla ja samaa hyväksyntää antaa kumppanillekin. 😊

        Nimenomaan just näin. 👍


    • Anonyymi

      Sanopas kun tiedät kaiken, olenko maskuliininen nainen, koska tykkään työnteosta ja toimimisesta yhteisössä?

      • Anonyymi

        Ai, minäkö tiedän kaiken? 😁

        Mielestäni luettelit vain viimeisen (eli yhden) noista kolmesta terveen maskuliinisuuden piirteistä, jotka aloituksessa mainittiin.

        Tämän perusteella, sekä kaikkitietävyyteni nojalla, sanoisin että olet 33,33-prosenttisesti maskuliininen. 😉😂

        🦄


    • Anonyymi

      Jos sitä pitää opetella, se ei ole aitoa ja oikeaa, vaan jotain päälleliimattua paskaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      335
      3940
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      276
      2259
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      114
      1574
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      94
      1400
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1393
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1257
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1228
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      49
      1078
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1064
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      326
      962
    Aihe