( Tämä on jatkoa aiemmille profeetta-asian katsauksille)
Profeetta-villitystä!
----------------------------
On joskus vaikea ymmärtää, miksi uskoviksi itseään esittävät sekoilevat niin paljon ns. ”profeetta-asiassa”?
Näyttää siltä, että Raamatun sisällön tuntemus, ja kokonaistuntemus on jäänyt hyvin hataralle pohjalle? Mennään muutaman jakeen varassa, ja etupäässä sielullisten fiiliksien ja fantasioiden aalloilla surffaillen. Illuusioissa?
Toinen syy voisi olla, että ”tervettä” Sanan opetusta puuttuu? Ja jos kukaan tartu villien profeettatouhujen asiaan, siitä seuraa – mitä? Sekin, että epäraittiin Tukh. Ennustuksen tiimoilta on voinut nähdä jopa kymmenien tyyppien julistuksen:
• Minä olen se profeetta (joka on luvattu Tukholman prof.)
• Minä olen se Suomen profeetta, joka luvattiin! (Veijonen, Piho...)
• Minä se olen!
Minäpäs se olen! (Kuinka MONTA heitä jo on?)
Useat ovat ihan omalla nimellään korottaneet itensä ”suomen profeetan rooliin”. Jouko Piho, Harri Veijonen, Pasanen, Puumala --- mitä näitä nyt onkin? Pitkä jono anonyymejä. Eräs tapaus Teuvo Sunikin koetti loistaa sellaisena. Korotti itsensä kaikkien kristillisten tahojen ylitse, ja..? Mutta hänkin poistui keskuudestamme, eikä Suomen kansa jalostunut.
Ja? Suomen kansa makaa turmeluksen ja joka lajin pahuuden suossa! Eivätkä näm "profeetat" ole saaneet aikaan mitään! Sitä luvattua herätysta? Koska?
Jumala EI OLE heitä lähettänyt. He pyörittävät kuka mitäkin profeetta-kiltaa ja Taia bisneksiä!
1) Mitä piirteitä näkyy näissä ”profeetta-ilmiöissä”?
-------------------------------------------------------------------
Seuratessani jopa kymmeniä vuosia näitä profeetta- kaahotuksia ja – kiihotuksia, niissä näkyy toistuvia piirteitä ja tekijöitä. Eräs kaikkein virheellisin ja vakavin eksymys on:
• Sotketaan sekaisin VT:n ajan (Israelin kansan) profeetta-asia ja UT:n opetus profeetta-asiasta. ( Tämä johtuu Sanan tuntemuksen puutoksesta.)
2) Mitkä ovat olennaiset erot VT:n ja UT:n profeetta-asiassa?
------------------------------------------------------------------------
Ero on aivan selkeä, Sanassa: Välimiehen rooli? VT.ssa, UT:ssa?
A)
• VT:n ajan profeetat olivat yksittäisiä henkilöitä, jotka Jumala valitsi, valtuutti tehtävään.
• VT:n profeettojen rooli oli olla ”välimies” Jumalan ja langenneiden ihmisten välissä. Kuin pasuna joka edusti Jumalan tahdon ilmoitusta.
• Jumala varusti heidät erikoisilla asioilla, tehtävää varten.
• Viimeisin VT:n mallin mukaan toimiva oli Johannes Kastaja. (Joh 1:6-34)
B)
• UT:n ”profeetat” ovat osa kaikkia seurakunnan palvelijoita (apostolit, opettaja, evankelistat, diakonit, jne ( Efe 4:11).
• UT:n profeetat eivät ole erillisiä, erikseen korotettuja ”välimiehiä” Jumalan ja ihmisten välillä, Koska?
• UT:n, Uuden Liiton ainoa ”välimies” on Jeesus Kristus! ( Lue: Heb 8:6-19, Heb 12:24, 9:15, 1 Tim 2:5, 2 Kor 5:19-20)
Raamatun kirjoitukset ovat aivan selvää luettavaa. UT:n, Jeesuksen seurakunta-organisaatiossa EI OLE ole (Sanan mukaan) sellaista Yli Kaiken Profeettaa (ihmistä) sellaista virkaa kuin oli VT:n Jumalan kansan parissa. Koska? Jeesuksessa täyttyi Mooseksen ennustus:
• ”Ja Herra sanoi minulle: Profeetan minä olen herättävä heille heidän veljiensä keskuudesssa, sinun kaltaisesi, ja minä panen sanani hänen suuhunsa, ja hän puhuu kaikki mitä minä käsken hänen puhua.” (5. Moos 18:17-18)
• Jeesuksen ajan ihmiset tunnustivat Hänessä profeetan. ( Luukas 7:16, Joh 4:19, John 6:14, Joh 7:40)
Aloitus jatkuu
Miten VT:n ja UT:n profeetta-asiat eroavat toisistaan? ( Osa 3)
11
125
Vastaukset
- Anonyymi
Jatkoa Aloitukseen: Miten VT:n ja UT:n profeetta-asiat eroavat toisistaan? ( Osa 3)
3) Opetukset Jeesuksen seurakunta-asiasta?
• Tässä seurakunta-kokoonpanossa siis profeetat ovat vain yksi virka muiden srk-virkojen kanssa. ( Siis miten UT opettaa!)
• Kaiken ”PÄÄ” on itse Herramme Jeesus Kristus, jonka alaisuudessa kukin uskova on jäsen, samoin kuin on ihmiskehossakin.
• Uskovat ovat samanarvoisia jäseniä. Rakentavat Kristuksen elävää ruumista. Kuten Paavali opettaa: Ei ole tarpeetonta jäsentä! ( 1 Kor 12:12-31)
• Erilaiset Hengen Lahjat ja erilaiset Hengen Virat täydentävät toisiaan. Rakentavat Kristuksen elävää ruumista.
Näissä selkeitä opetuksia: ( Efe 4:11- 16, Room 12:1-21, 1 Kor luvut 12 ja 14, Efe 1:22, Kol 3:23, Efe 2:19-22)
4) Lopuksi?
---------------
Herää kysymys, ja on herännyt monelle ja monta kertaa:
- Mikä saa jotkut (uskovat) eksymään niin vakavalla tavalla, että he nostavat itsensä ylitse muiden ”profeetaksi”? Vastoin selkeitä UT:n opetuksia?
• Onko se vallanhalu, vallanhimo?
• Kunnian ja maineen tavoittelu?
• Toive matkia VT:n profeettoja?
• Motiivi olla jokin ”erikoinen” - toisten yläpuolella?
• Kerätä ihmisiä omaan porukkaan?
• Tavoitella asemaa, jopa rahallisia seikkoja?
• Näytellä jotakin suurta Tietäjää, Näkijää, pätevää Ennustajaa?
• Loistaa starana ihmisten keskellä, ihmeiden tekijänä?
Toki VT:n profeetoilla oli sitä jotakin, jota moni ehkä hinkuu?
• Elia sai tulen lankemaan taivaasta! ( 1. Kun 18:36-39)
• Sekä Elia että Elisa herättivä kuolleita!
• Elia käskytti karhuja raatelemaan (pilkkaajiaan)! ( 2. Kun 2:20-24)
• Paljon muita ihmeitä, joita sen ajan profeetat osoittivat.
*Profetoimisen armolajahja ja
* UT:n opetusten mukainen profeetan virka on tarkoitettu seurakunnan (Kristuksen elävän ruumiin) rakentamiseen.
Profeettaa ei ole tarkoittu olemaan mikään Erikois-Extra-tapaus, joka esiintyisi jonakin ”Jumalan asian välittäjänä”. Joka harjoittaisi kuin liiketoimintaa, profeetan tittelillä!
Profetoiminen ja profeetan asia on tarkoitettu yhteistyöksi, seurakunnan (uskovien) arvostelun alle. ( 1 Kor 14:29-40).
Kun nykyisin näin ei ole, se on synnyttänyt juuri sairaan ja villin profeettavillityksen! Kuka vain voi keksiä, Minä Olen Profeetta! Ja hyväuskoiset ja Sanaa tuntemattomat "juoksevat perässä" (josta Jeesus varoitti). Matt 24:11, )
Mutta koska Jumala valvoo Krstuksen terveen opinkin asiaa, hänellä on sitten sellaisia ”vartiokoiria” (!) jotka muistuttavat Sanan rajoista. ( 2 Tim.4:1-4)
Ei tippakaan haittaa, vaikka saisi tuhat ja sata pilkkanimeä. . .
Tässä linkit profeetta-asian edellisiin:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17786231/vaarien-(profeettojen)--tuntomerkit-ja-agendat-lopunajassa
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17787491/miten-tunnistaa-vaarat-(profeetat)--ne-hedelmat--(-osa-2)#comment-119843245 - Anonyymi
Aloittajan huomautus:
HUOMAUTUS!
Tässä välissä näen tarpeelliseksi huomauttaa, että te jotka ette tämän lajin aloituksia siedä, ja olette toistamiseen ”polttaneet päreenne” meikäläisen aloituksiin - ottaakaa ihan iisisti. Koska? Lukemisen pakkoa ei ole. Käännä lehteä, kanavaa, otsikkoa! Jos joku teksti ei ”maistu”?
Kirjoittamisen yhdenvertainen vapaus kuitenkin toimii, täälläkin. Niissä rajoissa ja puitteissa, joita Raamattu UT:n uskoville opettaa. ( 1 Tess 5:21, 1 Joh 4:1) Nyt eteenpäin!- Anonyymi
Yhä vain näitä pikkutyttömäisiä lapsellisia niskojen nakkeluita !
Kasva nyt hyvä ihminen edes viimein aikuiseksi ja lopeta nämä lapsellisuudet !
Ja nythän sinä itse siis olet kieltämästä muita kirjoittamasta täällä vapaasti !
Eli sinulla on eri säännöt itsellesi ja ihan eri säännöt toisille kirjoittajille !
Tälläistä ihan samanlaista se on narsististen persoonien kanssa ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhä vain näitä pikkutyttömäisiä lapsellisia niskojen nakkeluita !
Kasva nyt hyvä ihminen edes viimein aikuiseksi ja lopeta nämä lapsellisuudet !
Ja nythän sinä itse siis olet kieltämästä muita kirjoittamasta täällä vapaasti !
Eli sinulla on eri säännöt itsellesi ja ihan eri säännöt toisille kirjoittajille !
Tälläistä ihan samanlaista se on narsististen persoonien kanssa !Näinhän se näyttää olevan.
- Anonyymi
Aloitus ei tarkoita, etteikö kuka vain voi ottaa omia valtuuksiaan ja toimia ns. "profettana". Ennustelijana, näkijänä.
Mutta Jumalan ja Jumalan valtakunnan asioissa pätevät Hänen Sanansa ohjeet ja raamit.
Joka ei niitä noudata ja niihin suostu, on valinnut tottelemattomuuden synnin.
Jumalan nimen ja Majesteetin häpäiseminen?
Jos siis "omiin touhuihinsa" kytkee Jumalan taikka Jeesuksen nimen, siitä voi lukea Jeesuksen sanat: Matteus 7:21-23, sekä Mooseksen sanat:
" Mutta profeetta, joka julkeaa puhua minun nimessäni jotakin, jota minä en ole käskenyt puhua, tahi puhuu muiden jumalien nimessä, sellainen profeeetta kuolkoon."
5 Moos 18:20
On siis suurella arkuudella harkittava, käyttääkö Jumalan nimeä?
Ja onko Jumala KÄSKENYT?- Anonyymi
Onko Jumala muka käskenyt sinua ?
Onko Jumala siis käskenyt sinua kirjoittamaan esim. naisen asemasta Seurakunnassa Raamatun vastaisesti ?
Sinä näet vastustat näitä Raamatun / Herran selviä sanoja ja naisen alamaisuutta käsitteleviä Raamatun kohtia avoimesti, eli olet kapinassa Jumalaa vastaan !
34 olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo.
35 Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa.
36 Vai teistäkö Jumalan sana on lähtenyt? Vai ainoastaan teidänkö tykönne se on tullut?
37 Jos joku luulee olevansa profeetta tai hengellinen, niin tietäköön, että mitä minä kirjoitan teille, se on Herran käsky.
Vastaatko nyt edes tähän kysymykseen !
Onko Jumala KÄSKENYT ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko Jumala muka käskenyt sinua ?
Onko Jumala siis käskenyt sinua kirjoittamaan esim. naisen asemasta Seurakunnassa Raamatun vastaisesti ?
Sinä näet vastustat näitä Raamatun / Herran selviä sanoja ja naisen alamaisuutta käsitteleviä Raamatun kohtia avoimesti, eli olet kapinassa Jumalaa vastaan !
34 olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo.
35 Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa.
36 Vai teistäkö Jumalan sana on lähtenyt? Vai ainoastaan teidänkö tykönne se on tullut?
37 Jos joku luulee olevansa profeetta tai hengellinen, niin tietäköön, että mitä minä kirjoitan teille, se on Herran käsky.
Vastaatko nyt edes tähän kysymykseen !
Onko Jumala KÄSKENYT ?Nyt meni varmaan kommentti väärään ketjuun? Tämän aloittaja ei ole koskaan missään kirjoitellut naisen asemasta! Joku, jotkut ketkä lienevät ovat siitä aiheesta kirjoittaneet.
Joten valitse oikea palsta, ja toimi oikein. Kiitos.
- Anonyymi
Raamatun opetukset profeetta-asiasta ovat selkeät.
Eräs tärkein on, että "profeetaksi" ei tule nostaa itseään, saati julkiseksi?
Kuin kansan profeetaksi? "Suomen Profeetta"?
Mitä Jumala sellaisesta? Raamattu valaisee!
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17796283/jumala-ei-ole-asettanut-suomen-profeettaa----- - Anonyymi
Mitään profeettoja ei ole Johannes kastajan jälkeen tarvittu, eikä niitä ole ollutkaan sen jälkeen.
Jo lähes 2000 vuotta sitten on kirjoitettu, että:
“8. Rakkaus ei koskaan häviä. Mutta profetoiminen katoaa, kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa. 9. Tietämisemme on näet vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista, 10. mutta kun tulee se, mikä on täydellistä, katoaa se, mikä on vajavaista.” (1. Korinttolaiskirje 13:8-10, FinRK)
Oikea todellinen profetoiminen on lakannut jo aikoja sitten ja kielillä puhuminenkin on vain joidenkin uskovien sosiaalisesta paineesta omassa lihassa suorittamaa hihhulointia. - Anonyymi
Melkein aina sotketaan mukaan Vanhan Testamentin mallin mukainen profeetta-asia, kun joku nostaa itsensä profeetaksi.
Sellaista mallia ei UT:n seurakuntaopetuksissa ole!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1767328
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes803149- 572285
Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se671455Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3681402- 571333
Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l201286Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä171051Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3841018Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni791010