Oi tule jo menopaussi!!!

Anonyymi-ap

Täällä joku kirjoittaja yrittää/jotkut kirjoittajat yrittävät luoda vaihdevuosista ja menopaussista kuvaa pelkomörkönä. Tässä yhden nausen ajatuksia asiasta.

Heräsin (taas) aamulla helvetilliseen vatsakipuun. Tai kyllähän sen heti tunnisti, että ei se mitään vatsakipua ole, vaan kuukautiskipua. En olekaan taas vähään aikaan tuollaista kipua tuntenut, särkylääkekään ei meinannut tehota. Raskauden ja synnytyksen jälkeen kipu on ollut pitkään vähäisempää, mutta sitä ennen onkin tullut kärsittyä tätä p.skaa joka s.tanan kuukausi 11-vuotiaasta lähtien. No ei se onneksi heti alusta ihan näin kivuliasta ollut. Eikö tämä nyt voisi jo pikkuhiljaa loppua? Mä olen saanut niin .vetänyt tarpeekseni tästä. Olen haaveillut menopaussista jo alle 25-vuotiaasta lähtien. Oi tule jo!!!

46

219

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eikö voi laittaa kierukkaa tms?

• Anonyymi

Ei nyt helvetti taas ensimmäisenä tuollaista. Joo, tiedän, että tarkoitat ihan hyvällä, mutta eiköhän tässä ole kaikki keinot jo tähän ikään mennessä kokeiltu. Sinun ei tarvitse yrittää ratkaista ongelmaani, mutta kiitos ajatuksesta.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei nyt helvetti taas ensimmäisenä tuollaista. Joo, tiedän, että tarkoitat ihan hyvällä, mutta eiköhän tässä ole kaikki keinot jo tähän ikään mennessä kokeiltu. Sinun ei tarvitse yrittää ratkaista ongelmaani, mutta kiitos ajatuksesta.

Olisin kyllä ehdottanut samaa.
        Kierukka voidaan asettaa nykyään myös synnyttämättömille ja nuorille naisille.

Minulla oli tosi runsaat ja kivuliaat menkat, mistä syystä minulle laitettiin hormonikierukka jo alle nelikymppisenä.
        Puolen vuoden tiputteluvuodon jälkeen (ikävää, mutta kannatti sietää), minulka ei ole ollut enää yksiäkään runsaita vuotoja ja muutkin oireet lieventyivät kuin taikaiskusta, myös kivut. Silloin tällöin huomaan lievää, menkkojen tyyppistä muuta oireilua, enää.

Ainoa mikä jäi harmittamaan oli se, ettei kierukkaa laitettu jo aiemmin. Se uusitaan noin 5 vuoden välein.

• Anonyymi kirjoitti:

No arvelinkin, että ei onnistu...mutta kannattaa silti kysellä lääkäriltä, onko tullut uusia konsteja, mitkä vois laitella kuukautiskierron pois...

Mun eräs naisystävä kävi laitattamassa jotkin klipsit munanjohtimeen tms, joten siltä loppui menkat liki kokonaan ja mitään hormoonallista, tai kemiallista ehkäisyä ei käytetty. Oli tyytyväinen niihin.

• Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

Olisin kyllä ehdottanut samaa.
        Kierukka voidaan asettaa nykyään myös synnyttämättömille ja nuorille naisille.

Minulla oli tosi runsaat ja kivuliaat menkat, mistä syystä minulle laitettiin hormonikierukka jo alle nelikymppisenä.
        Puolen vuoden tiputteluvuodon jälkeen (ikävää, mutta kannatti sietää), minulka ei ole ollut enää yksiäkään runsaita vuotoja ja muutkin oireet lieventyivät kuin taikaiskusta, myös kivut. Silloin tällöin huomaan lievää, menkkojen tyyppistä muuta oireilua, enää.

Ainoa mikä jäi harmittamaan oli se, ettei kierukkaa laitettu jo aiemmin. Se uusitaan noin 5 vuoden välein.

Jep, oletetaan toki, että ihminen ei itse ole koskaan noista selvää ottanut. Minulla ei hormonaalinen ehkäisy toimi. Siinä erilaisten vaihtoehtojen kokeilukierteesä meni lähes kymmenen vuotta. Kun eivät toimi, niin eivät toimi. Eivät lopeta vuoroa, eivät poista kipua, eivät edes estäneet tulemasta raskaaksi, että joo you name it kokeiltu on. On kokeiltu eri tyypit ja eri merkit, ei toimi.

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

No arvelinkin, että ei onnistu...mutta kannattaa silti kysellä lääkäriltä, onko tullut uusia konsteja, mitkä vois laitella kuukautiskierron pois...

Mun eräs naisystävä kävi laitattamassa jotkin klipsit munanjohtimeen tms, joten siltä loppui menkat liki kokonaan ja mitään hormoonallista, tai kemiallista ehkäisyä ei käytetty. Oli tyytyväinen niihin.

Lääkkellinen vaihdevuosien käynnistäminen toimisi. Siinä taas on sen verran suuret muut riskit, että eivät sellaiseen suostu, jolloin siihen ole aitoa lääketieteellistä syytä.

• Anonyymi kirjoitti:

Jep, oletetaan toki, että ihminen ei itse ole koskaan noista selvää ottanut. Minulla ei hormonaalinen ehkäisy toimi. Siinä erilaisten vaihtoehtojen kokeilukierteesä meni lähes kymmenen vuotta. Kun eivät toimi, niin eivät toimi. Eivät lopeta vuoroa, eivät poista kipua, eivät edes estäneet tulemasta raskaaksi, että joo you name it kokeiltu on. On kokeiltu eri tyypit ja eri merkit, ei toimi.

Voi kurjuus.. Sitten vain toivon, että saat viikonlopun vain levätä.

• Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

Voi kurjuus.. Sitten vain toivon, että saat viikonlopun vain levätä.

Tähän on jo totuttu, mutta se vaan .tuttaa. Se on tämä yksi päivä se pahin, mutta jahka särkylääke toimii, niin kaikki ok. Vaan kun tuo alkaa yöllä niin sitten se kipu ehtii jo kovaksi ennen kun siihen herää kunnolla ja sitten lääkekään ei hetkessä vaikuta. Hereillä ollessaanhan sen tabun ottaisi jo heti kun edes vähän tuntuu.

No mutta positiivisella puolella, että eipä tuntunut synnytyskään sen kummoisemmalta, kun näihin kramppeihin ja supistuksiin on tässä jo vuosien varrella totuttu.

• Anonyymi kirjoitti:

Tähän on jo totuttu, mutta se vaan .tuttaa. Se on tämä yksi päivä se pahin, mutta jahka särkylääke toimii, niin kaikki ok. Vaan kun tuo alkaa yöllä niin sitten se kipu ehtii jo kovaksi ennen kun siihen herää kunnolla ja sitten lääkekään ei hetkessä vaikuta. Hereillä ollessaanhan sen tabun ottaisi jo heti kun edes vähän tuntuu.

No mutta positiivisella puolella, että eipä tuntunut synnytyskään sen kummoisemmalta, kun näihin kramppeihin ja supistuksiin on tässä jo vuosien varrella totuttu.

Sitäpä se naisen elämä on, pelkkää kärsimystä ja kurjuutta.. 😉
        Tsemppiä päivään 🤗👍

• Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

Sitäpä se naisen elämä on, pelkkää kärsimystä ja kurjuutta.. 😉
        Tsemppiä päivään 🤗👍

Olen ehkä huono nainen, kun en suostu noin sanomaan. Tätä p.skaa lukuunottamatta elämäni on pääosin onnea ja autuutta 😉. Kiitos!👍

• Anonyymi kirjoitti:

Lääkkellinen vaihdevuosien käynnistäminen toimisi. Siinä taas on sen verran suuret muut riskit, että eivät sellaiseen suostu, jolloin siihen ole aitoa lääketieteellistä syytä.

Niin, vilkaisin noista klipseistä, niin nehän ei hormoonituotantoo keskeytä, niin se vois olla, että sulle nekään ei auttais...

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

Niin, vilkaisin noista klipseistä, niin nehän ei hormoonituotantoo keskeytä, niin se vois olla, että sulle nekään ei auttais...

Mä en jaksanut edes alkaa aiheesta sulle huomautella, siis että eivät nuo hormoneihin mitään vaikuta.

• Anonyymi

Annukka tota ei voi tietää muu kuin nainen

• Tosi ikävää että suhun sattuu ja oot joutunut niin kauan kärsimään pahoista naistenvaivoista. Toivottavasti kivut mahdollisimman pian helpottaa ja olo paranee. Mä toivotan sulle paljon voimia jaksamiseen.🙂. Vaikka eihän se paljoa lohduta tietysti kun sattuu.

• Anonyymi

Kiitos kiitos, vaikka ei tämä nyt varsinaisesti sympatian keräämiseksi tehty aloitus ollut. Pointti oli todeta, että monille (en todellakaan ole ainut) menopaussi on kauan odotettu ja toivottu helpotus, vaikka tuo yksi (tai useampi) jaksaa yrittää siitä mörköä maalailla.

• Anonyymi kirjoitti:

Kiitos kiitos, vaikka ei tämä nyt varsinaisesti sympatian keräämiseksi tehty aloitus ollut. Pointti oli todeta, että monille (en todellakaan ole ainut) menopaussi on kauan odotettu ja toivottu helpotus, vaikka tuo yksi (tai useampi) jaksaa yrittää siitä mörköä maalailla.

Jep. En mä sitä niin nähnytkään halusin vasn osoittaa myötätuntoni kun sua sattuu.🙂.

• Anonyymi

Niin, sittenhän neljänneskuukauden ongelmat vaihtuvat koko kuukauden ongelmiin.

Hikoiluttaa, kuumottaa, ei nukuta, ärsyttää ja kenkuttaa, keskittymiskyky kärsii, pimppi ja muutkin limakalvot kuivaa, ei haluta ja lopulta menee miehelläkin hermot...

Tai sitten se toinen vaihtoehto. Otat kehittyneen lääketieteen avuksesi. Ei ole naisenkaan elämä sitten enää pelkistä ongelmista toisiin siirtymistä.

• Anonyymi

Ei ole kenelläkään suvussani ollut tuollaisia oireita, vaikka ovat nuo varmasti osalle nuokin todellisuutta.

• Anonyymi

Lämpö olisi ihsn tervetullutta, mulla on aina kylmä. Mä olen aina (kuulemma jo vauvana) ollut huono nukkumaan, että tervetuloa vaan yrittämään lisätä univaikeuksiani. Ei mun elämässäni juurikaan ole tällä hetkelläkään mahdollisuutta kunnolla keskittyä asioihin. Tulee sitä rasvattua iho kauttaaltaan joka päivä, että samalla vaivalla sitä levittää jonkun salvan alapäähänkin. Tähän asti miehillä onkin mennyt hermot liialliseen haluuni, että vaihtelua se olisi tuokin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lämpö olisi ihsn tervetullutta, mulla on aina kylmä. Mä olen aina (kuulemma jo vauvana) ollut huono nukkumaan, että tervetuloa vaan yrittämään lisätä univaikeuksiani. Ei mun elämässäni juurikaan ole tällä hetkelläkään mahdollisuutta kunnolla keskittyä asioihin. Tulee sitä rasvattua iho kauttaaltaan joka päivä, että samalla vaivalla sitä levittää jonkun salvan alapäähänkin. Tähän asti miehillä onkin mennyt hermot liialliseen haluuni, että vaihtelua se olisi tuokin.

Älä älä kirjoittele tuollaisia, kun ei meistä kukaan tulevaisuudestaan tiedä. Suvun oireet ei ole sama kuin mitä kenelläkin itsellään mahdollisesti on / tulee olemaan.

Ettet vaan sitten 45:n jälkeen joutuisi toteamaan, että mitähän se kokeneempi setä palstalla kirjoitteli.

Otat sitten ainakin hormonikorvauslääkityksen heti, kun ensimmäiset oireet iskee. Muuten joudut sinäkin vielä toteamaan, että miehesi hankki nuoremman rakastajattaren :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä älä kirjoittele tuollaisia, kun ei meistä kukaan tulevaisuudestaan tiedä. Suvun oireet ei ole sama kuin mitä kenelläkin itsellään mahdollisesti on / tulee olemaan.

Ettet vaan sitten 45:n jälkeen joutuisi toteamaan, että mitähän se kokeneempi setä palstalla kirjoitteli.

Otat sitten ainakin hormonikorvauslääkityksen heti, kun ensimmäiset oireet iskee. Muuten joudut sinäkin vielä toteamaan, että miehesi hankki nuoremman rakastajattaren :)

Tietenkin kirjoittelen. Nämä jutut ovat todella pitkälti geeneistä kiinni, että kyllä se oma lähisuku kertoo hyvin pitkälle siitä omastakin tulevasta. Kokeneepi setä voi puhua ihan vaan omasta eturauhasestaa. Naisten asioista hän ei selvästikään tiedä mitään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tietenkin kirjoittelen. Nämä jutut ovat todella pitkälti geeneistä kiinni, että kyllä se oma lähisuku kertoo hyvin pitkälle siitä omastakin tulevasta. Kokeneepi setä voi puhua ihan vaan omasta eturauhasestaa. Naisten asioista hän ei selvästikään tiedä mitään.

Jaa jaa.
        Minulla on kotona vaihdevuosi-ikäinen nainen, joka kieltäytyi hormonikorvauslääkkeistä, sekä nuorempi rakastajatar hieman kauempana.

Että jotain tiedän. Me myös puhumme avoimesti näistä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jaa jaa.
        Minulla on kotona vaihdevuosi-ikäinen nainen, joka kieltäytyi hormonikorvauslääkkeistä, sekä nuorempi rakastajatar hieman kauempana.

Että jotain tiedän. Me myös puhumme avoimesti näistä.

Eli et tiedä yhtään mitään. 😂

• Eipähän siinä sitten auta muu kuin kestää. Näinhän se menee monissa kivuliaissa vaivoissa ja sairauksissa. Leuka pystyyn ja parempia aikoja kohti.

• Anonyymi

Jep, eipä siihen muu auta, kun vain kestää. Tämä on kuitenkin vaiva, jonka luonto "parantaa" ihan itse, onneksi. Pointti olikin lähinnä se, että menopaussi ei ole mikään hirvitys ja pelotus monille.

• Anonyymi kirjoitti:

Jep, eipä siihen muu auta, kun vain kestää. Tämä on kuitenkin vaiva, jonka luonto "parantaa" ihan itse, onneksi. Pointti olikin lähinnä se, että menopaussi ei ole mikään hirvitys ja pelotus monille.

Mä ymmärsin pointin juu. Ei se mullekkaan mikään hirvitys ole ollut, päinvastoin helpotus.

• G-LoveR kirjoitti:

Mä ymmärsin pointin juu. Ei se mullekkaan mikään hirvitys ole ollut, päinvastoin helpotus.

Itelläni on silti yhä munasarjakipuja, siellä on kystistä tapahtumaa. Välillä joku rakkula kasvaa 4 cm halkaisijaltaan ja tuottaa kipua kovastikin. Muttei kuukautisia ole ollu vuosiin hormonien ansiosta, eikä enää muutenkaan.

Oli muutenkin aina epäsäännölliset ja kuukausiakin pois jo teininä.

Mutta seksihaluttomuus on ehkä ainoa negaatio ja limakalvojen kuivuminen. Limakalvoja voi hoitaa, seksihalujakin varmaan voi, jos mulle vaan muuten voi turvallisesti hormooneja määrätä. Aika rajallisesti on sallittuja tarjolla.

• Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

Toi lääkkeellinen hormonitoiminnan lopettaminen, josta tossa yllä puhuin, on asia, josta on ihan oikeasti tullut lääkäreiden kanssa puhuttuakin. EI tosin pelkästään näihin vaivoihini liittyen, vaan mulla on suvussa useampikin hormoonireaktiivinen syöpätapaus. Lähin tuollainen oli siskollani, jolla tuollainen lääkitys aloitettiin alle nelikymppisenä. Vaan siis joo, ei noita ns. ilman pätevää syytä määrätä.

• G-LoveR kirjoitti:

Itelläni on silti yhä munasarjakipuja, siellä on kystistä tapahtumaa. Välillä joku rakkula kasvaa 4 cm halkaisijaltaan ja tuottaa kipua kovastikin. Muttei kuukautisia ole ollu vuosiin hormonien ansiosta, eikä enää muutenkaan.

Oli muutenkin aina epäsäännölliset ja kuukausiakin pois jo teininä.

Mutta seksihaluttomuus on ehkä ainoa negaatio ja limakalvojen kuivuminen. Limakalvoja voi hoitaa, seksihalujakin varmaan voi, jos mulle vaan muuten voi turvallisesti hormooneja määrätä. Aika rajallisesti on sallittuja tarjolla.

Taino mulle itelleni seksihaluja ei tartte ollakkaan, mutta kumppanille voi olla kurjaa mummoutuminen. Sitäkin kun joutuu vähän miettii...

Sinkkuna taas en piittais yhtään haluttomuudesta, se on vaan hyvä asia jos ei tule seksi mieleen. Onpahan parempaakin miettimistä ja tekemistä.

• Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

Taino mulle itelleni seksihaluja ei tartte ollakkaan, mutta kumppanille voi olla kurjaa mummoutuminen. Sitäkin kun joutuu vähän miettii...

Sinkkuna taas en piittais yhtään haluttomuudesta, se on vaan hyvä asia jos ei tule seksi mieleen. Onpahan parempaakin miettimistä ja tekemistä.

Nuo seksihaluthan ovat muutenkin niin kauhean ykilöllinen juttu. Osalla naisista halut loppuvat tuossa kohtaa ja osalla taas eivät. Tunnen pari sellaitakin naista, joilla ovat kuulemma halut vain lisääntyneet ihan ilman mitään hormoonikorvauksia. Ja seksuaalinen haluhan on muutenkin naisilla tosi paljon psyykkisen puolen juttu. Ilmeisesti miehillä vähemmän, vaikka varmasti psyyke miehilläkin vaikuttaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Nuo seksihaluthan ovat muutenkin niin kauhean ykilöllinen juttu. Osalla naisista halut loppuvat tuossa kohtaa ja osalla taas eivät. Tunnen pari sellaitakin naista, joilla ovat kuulemma halut vain lisääntyneet ihan ilman mitään hormoonikorvauksia. Ja seksuaalinen haluhan on muutenkin naisilla tosi paljon psyykkisen puolen juttu. Ilmeisesti miehillä vähemmän, vaikka varmasti psyyke miehilläkin vaikuttaa.

Mulla on ollu vissiin sitten aina vikaa päässä, kun en ole mitenkään järin seksiorientoitunut ollut nuorenakaan. Voi toki johtua kumppanien sukupuolestakin miksi tuo on ollut ei niin mielenkiintoinen osa-alue mulle.

• Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

Mulla on ollu vissiin sitten aina vikaa päässä, kun en ole mitenkään järin seksiorientoitunut ollut nuorenakaan. Voi toki johtua kumppanien sukupuolestakin miksi tuo on ollut ei niin mielenkiintoinen osa-alue mulle.

Miksi yksilöllinen ominaisuus olisi vika? Vikahan on muutoinkin kiva vain, jos se koetaan viaksi. Jos et itse koe asiaa viaksi, eikä miehesikään koe sitä (ainakaan suureksi) viaksi, niin kaikkihan on ok.

• Anonyymi kirjoitti:

Miksi yksilöllinen ominaisuus olisi vika? Vikahan on muutoinkin kiva vain, jos se koetaan viaksi. Jos et itse koe asiaa viaksi, eikä miehesikään koe sitä (ainakaan suureksi) viaksi, niin kaikkihan on ok.

No sarkasmiahan tuo olikin. Minulle se ei tietenkään ole vika, vaan normaalia minua. Miehestäkään tuskin, eipä tuo näytä kärsivän tai asiasta valita.

• Anonyymi

Miesten andropaussi nostaa päätään eli käytännössä laskee alkaen nelikymppisistä-viiskymppisistä viimeistään.
      Tulos: jörrikkä, puhumaton, itsepäinen, klassinen " vanha vihainen mies".
      Ottaa se koville, koska ei enää ota koville.
      Puhuttaispa tästä asiasta enemmän.

• Anonyymi

Mitä puhumista tuossa muka on? Se ei siitä miksikään puhumalla muutu. Antakaa meidän olla vanhoja vihaisia miehiä 🤬

• Anonyymi

Näinpä.ja tyrkytetään hormoonikorvaushoitoja että tämä helvetti jatkuisi ikuisesti. Ei kiitos. 😄💩

• Anonyymi

Eiköhän se siitä hellitä.. ainakin kun 60 lähestyy 🙄

- Sheena

• Anonyymi

elikkä tarjoitit kai:

osta hama. sqaa nainen

moni hurrikaani

ei se4 peli

alllos nainen

v'lov'taomem iåseero--

• Anonyymi

Tosi kurjaa, kun menkat haittaa noin!

Mulla oli nuorena aivan hirvittävät kivut. Synnytyskivut eivät olleet menkkakipuja pahempia, kestivätkin vähemmän aikaa.

E-pillerit auttoivat kipuihin, särkylääkkeistä ei ollut koskaan mitään apua. Luojan kiitos, että hormonaalinen hoito sopi minulle!

Kierukkaa muhun ei laiteta. Ikinä. Mun kohtuuni ei tunneta mitään ylimääräistä.

Kun menkat eivät enää vammauttaneet täysin muutamaksi päiväksi kerrallaan, aloin pitää niistä. Ennen/alussa saan järjestelypuuskan. Siivoan ja touhuan. Menkat on mun ikioma aikaani, jolloin huolehdin vain itsestäni. Rauhoittumisen aikaa. Lupa vetäytyä itseeni.

Vanhemmiten kun olen pillerit jättänyt pois, kipuja on ollut taas. Mutta nyt särkylääkkeet auttavat.

Jossain vaiheessa menkat loppuu kokonaan. Mulle se on harmi, ainakin etukäteen ajatellen. Ehkä siitä alkaa mulla uusi aikakausi. Kehittelen sitten varmaan saman tapaisen itseni hoitamisen ajan johonkin väliin.

Eniten kyllä huolestuttaa mahdolliset vaihdevuosioireet. Muutamia vuosia sitten töissä oli pari 50+ ikäistä lohikäärmettä ja meno oli suoraan helvetistä. Jos siltä säästyisi 🙏

xLiner

• Anonyymi

Ovathan jotkut kuulemma kiukkuisia silloinkin kun hormoonitoiminta toimii. On sellaisia naisia, jotka ovat kiukkuisia ennen menkkoja ja menkkojen aikana ja menkkojen jälkeen. Tai siis ainakin se kiukku kuulemma aina liittyy jotenkin menkkoihin. Itselläni niihin ei liity mitään mielialanvaihtelua enää varsinaisesti hyväksy huonon käytöksen oikeuttamista millään tekosyyllä, oli sitten menkat tai vaihdevuodet.

• Anonyymi

Lohikäärmemäinen käytös kertoo vahvasta epätasapainosta, ei muusta. Joillain miehilläkin on tätä vaivaa.

"Mikä auttaa mielialan vaihteluihin?
        Torju stressiä joogaamalla, liikkumalla tai jopa keskustelemalla hyvän ystävän tai puolison kanssa. Vietä aikaa yksin. Älä tupakoi, syö terveellisesti ja pysy aktiivisena. Nämä keinot ovat välttämättömiä, jos haluat pitää mielialasi tasaisena."

Itse painottaisin tuota "Vietä aikaa yksin". Siihen voi sisällyttää itsestään huolehtimista.

• Mulla oli myös helvetilliset kuukautiset pitkään, mutta sitten tajusin ottaa hormonikierukan joskus nelikymppisenä ja kuukautiset ja kaikki niihin liittyvä harmi loppui siihen.
      Hormonikierukka on vaikuttanut myös siihen, ettei mulle tullut juuri mitään vaihdevuosioireita. Jotain pientä yöhikoilua oli ja kävin gynellä ja verikokeissa tarkistuttamassa, että joko olisi vaihdevuodet alkaneet, kun kuukautisten loppumisesta sitä ei voinut tietää (kun niitä ei ollut ollut yli kymmeneen vuoteen). Olivat kuulemma alkaneet ja sain sellaista geeliä yöhikoiluun ja kehotuksen pitää hormonikierukkaa edelleen. Siihen loppui kaikki hormonaaliset vaivat, hikoilut ym. Eli olen nyt samassa "tilassa" kuin silloin 40 vuotiaana:) Hormonit ei kiusaa fyysisesti eikä psyykkisesti vaan saan niistä irti vain kaiken mukavan ja mukavuus senkun lisääntyy iän myötä, olen huomaavinani :)

• Anonyymi

Kuinka moni "ätmi" on syntynyt siitä, että on kokenut lapsena seksuaalista hyväksikäyttöä.

Hyväksikäyttäjä on usein jo uhrin lapsuudessa voinut lähteä myrkyttämään uhrin ympäristöä varmistaa, että uhri aikuisuuteen mennessä on kaikkien vihaama.

Uhri jää näin siis myös ilman parisuhdetta ja myös pitkälle iäelle ilman parisuhdekokemuksia. Uhrin ympäristön myrkyttyminen on alkanut viimeistään varhaisessa murrosiässä. Tälläkin palstalla on puheenvuoroja joissa kerrotaan miten ATM miehen parisuhdekokemattomuus juontaa juurensa jo yläaste ajalta ja siihen liittyy myös ympäristön negatiivinen suhtautuminen.

Tämä suhtatuminen juontaa juurensa usein pervon hyväksikäyttäjän aiheuttamasta mustamaalauksesta. ja usein uhri on jo ennestään hakattu eri menetelmi ujoksi jo nuorella iällä jolloin tuollaisesta montusta ylösnousu on vaikeaa...Aikuisellakin iällä uhri on syyllistetty ja mikäli hän tulee asiasta ulos häntä saatetaan kohdella samalla tavalla kuin tällaisista teoista epäiltyjä.

Epäillään vuosia onko hyväksikäyttö aiheuttanut hänessä tällaisia taipumuksia ja UHRI saa ehkä kärsiä enemmän kuin pervo, joka tähän tekoon syyllistyi. Pervo sen sijaan on voinut vuosikymmeien aikana saada jonkun hyvä ja pysyvän aseman jossain yhteisössä kentis hyvä työelämän aseman josta pystyy ohjailemaan ja kiristämään muita...

• Anonyymi

Itse kärsin menopaussin oireista tiedän kyllä tunteen kun alkaa nuoremmalla iällä itsekin olen 39 vuotias ja nämä menopaussi on ihan kamala minulla ei enää tule kuukautisia minulta loppui olin silloin 35 vuotias nuori nainen ja etsin minulla alkoi meno paussi kylmän ja kuuman väreillä ja ja sitten alkoi myös kuumat aallot olin ihan väsynyt ja e mä ole saanut hormoni lääkitystä kun on ABC resistanssi eli verenhyytymis tauti vaikka olen jo 39 vuotias nuori nainen ja lisään tähän vielä senkin että minulla on kaiken lisäksi kilpirauhasen vajaa toiminta hikoilen niin paljon että täytyy vaihtaa joka kerta paitaa tai yö paitaa tuohon kilpirauhasen vajaa toimintaan syön thyroxinääkettä mutta kun mä hikoilen yön aikana niin otan yö paidan pois päältä annan sinulle vinkin käytä kasvisestorgeeniä se varmaankin helpottaa oloa kummasti tai kelta rauhanen estorgeeniä ne ovat turvallinen tapa ehkäistä vaihdevuosien tulemista t nimetön

• Anonyymi

Haluan sanoa sinulle nainen että Menopaussin ja vaihdevuosien oireet voivat tulla nuoremmalla iällä itse olen 39 vuotias nuori nainen ja kärsin menopaussin oireista kaksi asiaa jotka vaikuttavat elämään minulla alkoi menopaussi nuoremmalla iällä olin silloin 35vuotias ja nyt voin antaa neuvoja miten saatte hormoni hoidon avuksi kaiken tarvittavan avun minulla alkoi menopaussi ja vaihdevuodet. Liian aikaisin ja hikoilua on riittänyt liian pitkään joskus ärsyynyn ja joskus olen allapäin mutta sen jälkeen pitää elää jos joku kärsii meno paussista tai vaihdevuosista minun neuvoni ovat että menkää abteekkiin ja kysymään ammattilaiselta apua tähän avuksi voin sanoa että hormoni lääkitystä saa joko reseptillä tai ilman nämä kaksi asiaa ovat elin tärkeintä keltarauhaslääkitystä en suosisi raskaana oleville naisille t nimetön

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3037
    2. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3021
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2387
    4. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1873
    5. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      83
      1808
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1729
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1586
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      79
      1317
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1270
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79