Stellantis on Vety-autojen ja EV:n yhteiselon puolesta

Anonyymi-ap

Stellantis jatkaa EV:n sekä Vety-Autojen kehitystä ja arvioi niiden yhteiselon puolesta.

Stellantis on investoimassa mittavasti Michelinin ja Faurecian yhteisomisteiseen vetyfirma Symbioon, plaaninaan jatkaa vety-autojen tuottamista EU:n sekä USA:n markkinoille. Nythän Stellantiksella on jo sen ensimmäiset vety-pakut sarjatutannossa.

EV-puolella sen mukana tarvitaan edullisempia ja kevyempiä autoja, akkuteknologian paremmaksi kehitystä, pienempiä ja kevyempiä akkuja, joka johtaa lyhyempään ragneen ja tiuhempaan yleisen latausinfran tarpeeseen (laskemaan latausahdistusta).

"Stellantis Thinks EV Batteries & Hydrogen Fuel Cells Can Coexist" - 2023

"That’s a good question. If all goes according to plan, sometime this year Stellantis will announce the closing of a deal with Faurecia (of Group FORVIA) and Michelin to acquire a “substantial stake” in their joint venture Symbio, which Stellantis describes as “a leader in zero-emission hydrogen mobility.”

“Symbio’s technical roadmap perfectly matches with Stellantis’ hydrogen roll-out plans in Europe and in the U.S.,” Tavares explaine"

- https://cleantechnica.com/2023/01/12/stellantis-thinks-ev-batteries-hydrogen-fuel-cells-can-coexist/

ps. Synteettisten suhteen Stellantiksen CEO Carlos Tavares arvioi niiden olevan yksi toinen kehityksen suunta jota tullaan kehittään, mutta joka ei tule muuttamaan autoteollisuuden muutosta EV:n suuntaan.

Katsellaan ja tarkkaillaan mitä muita kaikuja ja arvioita synteettisten suhteen tulee.

Joka tapauksessa petroliteollisuudella on pidemmällä aikajanalla edessään jo alkanut muutosprosessi ja voisi olettaa niiden kiinnostuvan lisää synteettisten kehittämisestä ja tuotannosta muutosprosessinsa osana.

Total Energy: "Transforming ourselves to reinvent energy"

(biofuels and biogas, clean hydrogen, and synthetic fuels combining hydrogen and carbon)

- https://totalenergies.com/company/transforming

ps. Olisi melko iso "liikku" jos USA ottaisi synteettiset EU:n tapaan hyväksyttyjen listalle.

Valitettavasti synteettiset on haastavaa laittaa massatuotantoon (ainakaan maltillisella aikajanalla), mutta kiinnostava seurata mitä tuosta EU-ratkaisusta seuraa.

8

630

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vw kutistuu

    • Anonyymi

      Vaihtoehtoisten, kuten vedyn riittävän infran rakenaminen maantieliikenteessä niin raskaalle liikeneteelle kuin yksityisautoillekin on kirjattuna EU:n lakiin, josta mustaa valkoisessa ohessa.

      Nuo Stellantiksen, Michelinin ja Faurecian & Co konkreettiset hankket ovat osa tuota vaihtoehtoisten EU-kokonaisuutta.

      28 March 2023

      "European Green Deal: ambitious new law agreed to deploy sufficient alternative fuels infrastructure"

      "Infrastructure for road transport, shipping, and aviation"

      3)" Hydrogen refuelling infrastructure that can serve both cars and lorries must be deployed from 2030 onwards in all urban nodes and every 200 km along the TEN-T core network, ensuring a sufficiently dense network to allow hydrogen vehicles to travel across the EU."

      6) "Operators of electric recharging and hydrogen refueling stations must ensure full price transparency, offer a common ad hoc payment method such as debit or credit card, and make relevant data, such as that on location, available through electronic means, thereby ensuring the customer is fully informed."

      - https://alternative-fuels-observatory.ec.europa.eu/general-information/news/european-green-deal-ambitious-new-law-agreed-deploy-sufficient-alternative

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Niin, ja mitä merkitystä tuolla sivuraiteille venkaavalla kommentilla on vetymobiliteetin EU:ssa edistymisen suheen, josta ylempänä.

        Tuosta voi tiivistetysti opiskella ja arvioida Stellantiksen kurssikehitykseenkin vaikuttaneita elementtejä, covidia sivuuttamatta:

        - https://en.wikipedia.org/wiki/Stellantis

        #

        Sitten itse asiaan.


        "EU Agrees Hydrogen Refuelling Infrastructure" by Suzanna Hayek | Mar 30, 2023

        "

        "The European Parliament and Commission have reached a landmark agreement to deploy hydrogen refuelling stations across the European Union’s main transport corridors and hubs."

        "The aim of the agreement is to enable the transition to zero-emission transport and contribute to the EU’s target of reducing net greenhouse gas emissions by at least 55% by 2030."

        Koko artikkeli:

        - https://www.hydrogen-worldexpo.com/industry_news/eu-agrees-hydrogen-refuelling-infrastructure/


    • Anonyymi

      EU:n vetypolitiikka on suuri kokonaisuus, teollisuudesta mobiliteetin eri muotoihin.

      Tuossa on kyse vasta lähtökohdasta / perusraamista, joka sitten kasvaa ja laajenee progressiivisesti.

      "The regulation states that hydrogen refuelling infrastructure suitable for cars and lorries must be available from 2030 onwards in all urban nodes and every 200km along the TEN-T core network to provide a sufficient service allowing hydrogen vehicles to travel across the EU."

      - https://www.hydrogen-worldexpo.com/industry_news/eu-agrees-hydrogen-refuelling-infrastructure/

    • Anonyymi

      vety on oikea

    • Anonyymi

      Stellantis on nyt ottanut seuraavan merkittävän askeleen vetymobiliteetin kasvattamiseen, joskin ainakin alkuun itse valmistaa vain vetypakuja. Tiedä sitten josko joskus myöhemmin pidemmällä aikajanalla ulottaa vedyn myös henkilöautoihin, vai pitäytyykö pakuissa.

      May 16, 2023 "Stellantis to take 33.3% stake in Faurecia and Michelin fuel cell joint venture Symbio "

      - https://www.h2-view.com/story/stellantis-to-take-33-3-stake-in-faurecia-and-michelin-fuel-cell-joint-venture-symbio/

      May 16, 2023 "Stellantis to Acquire Equal Stake with Faurecia and Michelin in Symbio, a Leader in Zero-emission Hydrogen Mobility"

      - https://www.stellantis.com/en/news/press-releases/2023/may/stellantis-to-acquire-equal-stake-with-faurecia-and-michelin-in-symbio-a-leader-in-zero-emission-hydrogen-mobility

    • Anonyymi

      Stellantis varautuu myös synteettisten polttoaineiden laajemman jakelun mahdollisuuteen, joilla saisi jo hyvin lyhyellä aikajanalla suuria positiivisiä muutokisa jo olemassa olevien polttarien päästöihin, joita on valtaosa autokannasta.

      EU-poliitikkojen tulisi viisastu ja sisäistää miten jo olemassa olevia vaihtoehtoja tukemalla ( mm. Nesteen 'uusiutuva bio-diesel' ymv. ) joilla saisi suuria muutoksi aikaan jo lyhyellä aikajanalla sen sijaan, että odottaisi sormet ristissä hypöteettisiä EV-tavoitteita vuoteen 2050 tai vielä hyvin paljon pidemmälle.

      "Stellantis Finalizing eFuel Testing on 28 Engine Families to Support Decarbonization of ICE Fleet on the Road"

      "While committed to 100% battery electric passenger car sales in Europe by 2030, Stellantis is testing the usability of eFuels on European vehicles produced since 2014 (Euro 6) to reinforce carbon emission reductions"

      "28 engine families are being tested to make them eFuels friendly, which can provide an up to 90% reduction in CO2 emissions"

      "Solution could be applied on up to 28 million Stellantis vehicles with the potential to reduce up to 400 million tons of CO2 in Europe from 2025 to 2050"

      - https://www.media.stellantis.com/em-en/corporate-communications/press/stellantis-finalizing-efuel-testing-on-28-engine-families-to-support-decarbonization-of-ice-fleet-on-the-road

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaipaatko sinä

      Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      208
      2595
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

      Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      47
      1765
    3. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

      On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      146
      1367
    4. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

      Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      335
      1273
    5. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      344
      1237
    6. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

      Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      24
      1141
    7. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

      Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      57
      1103
    8. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

      Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      13
      972
    9. olisit voinut mies edes

      Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      55
      966
    10. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

      Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      21
      873
    Aihe