Stellantis on Vety-autojen ja EV:n yhteiselon puolesta

Anonyymi-ap

Stellantis jatkaa EV:n sekä Vety-Autojen kehitystä ja arvioi niiden yhteiselon puolesta.

Stellantis on investoimassa mittavasti Michelinin ja Faurecian yhteisomisteiseen vetyfirma Symbioon, plaaninaan jatkaa vety-autojen tuottamista EU:n sekä USA:n markkinoille. Nythän Stellantiksella on jo sen ensimmäiset vety-pakut sarjatutannossa.

EV-puolella sen mukana tarvitaan edullisempia ja kevyempiä autoja, akkuteknologian paremmaksi kehitystä, pienempiä ja kevyempiä akkuja, joka johtaa lyhyempään ragneen ja tiuhempaan yleisen latausinfran tarpeeseen (laskemaan latausahdistusta).

"Stellantis Thinks EV Batteries & Hydrogen Fuel Cells Can Coexist" - 2023

"That’s a good question. If all goes according to plan, sometime this year Stellantis will announce the closing of a deal with Faurecia (of Group FORVIA) and Michelin to acquire a “substantial stake” in their joint venture Symbio, which Stellantis describes as “a leader in zero-emission hydrogen mobility.”

“Symbio’s technical roadmap perfectly matches with Stellantis’ hydrogen roll-out plans in Europe and in the U.S.,” Tavares explaine"

- https://cleantechnica.com/2023/01/12/stellantis-thinks-ev-batteries-hydrogen-fuel-cells-can-coexist/

ps. Synteettisten suhteen Stellantiksen CEO Carlos Tavares arvioi niiden olevan yksi toinen kehityksen suunta jota tullaan kehittään, mutta joka ei tule muuttamaan autoteollisuuden muutosta EV:n suuntaan.

Katsellaan ja tarkkaillaan mitä muita kaikuja ja arvioita synteettisten suhteen tulee.

Joka tapauksessa petroliteollisuudella on pidemmällä aikajanalla edessään jo alkanut muutosprosessi ja voisi olettaa niiden kiinnostuvan lisää synteettisten kehittämisestä ja tuotannosta muutosprosessinsa osana.

Total Energy: "Transforming ourselves to reinvent energy"

(biofuels and biogas, clean hydrogen, and synthetic fuels combining hydrogen and carbon)

- https://totalenergies.com/company/transforming

ps. Olisi melko iso "liikku" jos USA ottaisi synteettiset EU:n tapaan hyväksyttyjen listalle.

Valitettavasti synteettiset on haastavaa laittaa massatuotantoon (ainakaan maltillisella aikajanalla), mutta kiinnostava seurata mitä tuosta EU-ratkaisusta seuraa.

8

658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vw kutistuu

    • Anonyymi

      Vaihtoehtoisten, kuten vedyn riittävän infran rakenaminen maantieliikenteessä niin raskaalle liikeneteelle kuin yksityisautoillekin on kirjattuna EU:n lakiin, josta mustaa valkoisessa ohessa.

      Nuo Stellantiksen, Michelinin ja Faurecian & Co konkreettiset hankket ovat osa tuota vaihtoehtoisten EU-kokonaisuutta.

      28 March 2023

      "European Green Deal: ambitious new law agreed to deploy sufficient alternative fuels infrastructure"

      "Infrastructure for road transport, shipping, and aviation"

      3)" Hydrogen refuelling infrastructure that can serve both cars and lorries must be deployed from 2030 onwards in all urban nodes and every 200 km along the TEN-T core network, ensuring a sufficiently dense network to allow hydrogen vehicles to travel across the EU."

      6) "Operators of electric recharging and hydrogen refueling stations must ensure full price transparency, offer a common ad hoc payment method such as debit or credit card, and make relevant data, such as that on location, available through electronic means, thereby ensuring the customer is fully informed."

      - https://alternative-fuels-observatory.ec.europa.eu/general-information/news/european-green-deal-ambitious-new-law-agreed-deploy-sufficient-alternative

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Niin, ja mitä merkitystä tuolla sivuraiteille venkaavalla kommentilla on vetymobiliteetin EU:ssa edistymisen suheen, josta ylempänä.

        Tuosta voi tiivistetysti opiskella ja arvioida Stellantiksen kurssikehitykseenkin vaikuttaneita elementtejä, covidia sivuuttamatta:

        - https://en.wikipedia.org/wiki/Stellantis

        #

        Sitten itse asiaan.


        "EU Agrees Hydrogen Refuelling Infrastructure" by Suzanna Hayek | Mar 30, 2023

        "

        "The European Parliament and Commission have reached a landmark agreement to deploy hydrogen refuelling stations across the European Union’s main transport corridors and hubs."

        "The aim of the agreement is to enable the transition to zero-emission transport and contribute to the EU’s target of reducing net greenhouse gas emissions by at least 55% by 2030."

        Koko artikkeli:

        - https://www.hydrogen-worldexpo.com/industry_news/eu-agrees-hydrogen-refuelling-infrastructure/


    • Anonyymi

      EU:n vetypolitiikka on suuri kokonaisuus, teollisuudesta mobiliteetin eri muotoihin.

      Tuossa on kyse vasta lähtökohdasta / perusraamista, joka sitten kasvaa ja laajenee progressiivisesti.

      "The regulation states that hydrogen refuelling infrastructure suitable for cars and lorries must be available from 2030 onwards in all urban nodes and every 200km along the TEN-T core network to provide a sufficient service allowing hydrogen vehicles to travel across the EU."

      - https://www.hydrogen-worldexpo.com/industry_news/eu-agrees-hydrogen-refuelling-infrastructure/

    • Anonyymi

      vety on oikea

    • Anonyymi

      Stellantis on nyt ottanut seuraavan merkittävän askeleen vetymobiliteetin kasvattamiseen, joskin ainakin alkuun itse valmistaa vain vetypakuja. Tiedä sitten josko joskus myöhemmin pidemmällä aikajanalla ulottaa vedyn myös henkilöautoihin, vai pitäytyykö pakuissa.

      May 16, 2023 "Stellantis to take 33.3% stake in Faurecia and Michelin fuel cell joint venture Symbio "

      - https://www.h2-view.com/story/stellantis-to-take-33-3-stake-in-faurecia-and-michelin-fuel-cell-joint-venture-symbio/

      May 16, 2023 "Stellantis to Acquire Equal Stake with Faurecia and Michelin in Symbio, a Leader in Zero-emission Hydrogen Mobility"

      - https://www.stellantis.com/en/news/press-releases/2023/may/stellantis-to-acquire-equal-stake-with-faurecia-and-michelin-in-symbio-a-leader-in-zero-emission-hydrogen-mobility

    • Anonyymi

      Stellantis varautuu myös synteettisten polttoaineiden laajemman jakelun mahdollisuuteen, joilla saisi jo hyvin lyhyellä aikajanalla suuria positiivisiä muutokisa jo olemassa olevien polttarien päästöihin, joita on valtaosa autokannasta.

      EU-poliitikkojen tulisi viisastu ja sisäistää miten jo olemassa olevia vaihtoehtoja tukemalla ( mm. Nesteen 'uusiutuva bio-diesel' ymv. ) joilla saisi suuria muutoksi aikaan jo lyhyellä aikajanalla sen sijaan, että odottaisi sormet ristissä hypöteettisiä EV-tavoitteita vuoteen 2050 tai vielä hyvin paljon pidemmälle.

      "Stellantis Finalizing eFuel Testing on 28 Engine Families to Support Decarbonization of ICE Fleet on the Road"

      "While committed to 100% battery electric passenger car sales in Europe by 2030, Stellantis is testing the usability of eFuels on European vehicles produced since 2014 (Euro 6) to reinforce carbon emission reductions"

      "28 engine families are being tested to make them eFuels friendly, which can provide an up to 90% reduction in CO2 emissions"

      "Solution could be applied on up to 28 million Stellantis vehicles with the potential to reduce up to 400 million tons of CO2 in Europe from 2025 to 2050"

      - https://www.media.stellantis.com/em-en/corporate-communications/press/stellantis-finalizing-efuel-testing-on-28-engine-families-to-support-decarbonization-of-ice-fleet-on-the-road

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      507
      8730
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      136
      6010
    3. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

      Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      347
      5067
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      60
      4684
    5. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      81
      4265
    6. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      166
      4003
    7. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      178
      3862
    8. Sinun ja kaivatun nimikirjaimet

      Mitkä ne on ? Meillä H❤️M 👩‍❤️‍👩
      Ikävä
      91
      1808
    9. Onko sinulla ja kaivatulla

      joku yhteinen tärkeä paikka?
      Ikävä
      103
      1364
    10. sä oot ehkä

      maailman omituisin tyyppi
      Ikävä
      47
      929
    Aihe