Stellantis on Vety-autojen ja EV:n yhteiselon puolesta

Anonyymi-ap

Stellantis jatkaa EV:n sekä Vety-Autojen kehitystä ja arvioi niiden yhteiselon puolesta.

Stellantis on investoimassa mittavasti Michelinin ja Faurecian yhteisomisteiseen vetyfirma Symbioon, plaaninaan jatkaa vety-autojen tuottamista EU:n sekä USA:n markkinoille. Nythän Stellantiksella on jo sen ensimmäiset vety-pakut sarjatutannossa.

EV-puolella sen mukana tarvitaan edullisempia ja kevyempiä autoja, akkuteknologian paremmaksi kehitystä, pienempiä ja kevyempiä akkuja, joka johtaa lyhyempään ragneen ja tiuhempaan yleisen latausinfran tarpeeseen (laskemaan latausahdistusta).

"Stellantis Thinks EV Batteries & Hydrogen Fuel Cells Can Coexist" - 2023

"That’s a good question. If all goes according to plan, sometime this year Stellantis will announce the closing of a deal with Faurecia (of Group FORVIA) and Michelin to acquire a “substantial stake” in their joint venture Symbio, which Stellantis describes as “a leader in zero-emission hydrogen mobility.”

“Symbio’s technical roadmap perfectly matches with Stellantis’ hydrogen roll-out plans in Europe and in the U.S.,” Tavares explaine"

- https://cleantechnica.com/2023/01/12/stellantis-thinks-ev-batteries-hydrogen-fuel-cells-can-coexist/

ps. Synteettisten suhteen Stellantiksen CEO Carlos Tavares arvioi niiden olevan yksi toinen kehityksen suunta jota tullaan kehittään, mutta joka ei tule muuttamaan autoteollisuuden muutosta EV:n suuntaan.

Katsellaan ja tarkkaillaan mitä muita kaikuja ja arvioita synteettisten suhteen tulee.

Joka tapauksessa petroliteollisuudella on pidemmällä aikajanalla edessään jo alkanut muutosprosessi ja voisi olettaa niiden kiinnostuvan lisää synteettisten kehittämisestä ja tuotannosta muutosprosessinsa osana.

Total Energy: "Transforming ourselves to reinvent energy"

(biofuels and biogas, clean hydrogen, and synthetic fuels combining hydrogen and carbon)

- https://totalenergies.com/company/transforming

ps. Olisi melko iso "liikku" jos USA ottaisi synteettiset EU:n tapaan hyväksyttyjen listalle.

Valitettavasti synteettiset on haastavaa laittaa massatuotantoon (ainakaan maltillisella aikajanalla), mutta kiinnostava seurata mitä tuosta EU-ratkaisusta seuraa.

8

651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vw kutistuu

    • Anonyymi

      Vaihtoehtoisten, kuten vedyn riittävän infran rakenaminen maantieliikenteessä niin raskaalle liikeneteelle kuin yksityisautoillekin on kirjattuna EU:n lakiin, josta mustaa valkoisessa ohessa.

      Nuo Stellantiksen, Michelinin ja Faurecian & Co konkreettiset hankket ovat osa tuota vaihtoehtoisten EU-kokonaisuutta.

      28 March 2023

      "European Green Deal: ambitious new law agreed to deploy sufficient alternative fuels infrastructure"

      "Infrastructure for road transport, shipping, and aviation"

      3)" Hydrogen refuelling infrastructure that can serve both cars and lorries must be deployed from 2030 onwards in all urban nodes and every 200 km along the TEN-T core network, ensuring a sufficiently dense network to allow hydrogen vehicles to travel across the EU."

      6) "Operators of electric recharging and hydrogen refueling stations must ensure full price transparency, offer a common ad hoc payment method such as debit or credit card, and make relevant data, such as that on location, available through electronic means, thereby ensuring the customer is fully informed."

      - https://alternative-fuels-observatory.ec.europa.eu/general-information/news/european-green-deal-ambitious-new-law-agreed-deploy-sufficient-alternative

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Niin, ja mitä merkitystä tuolla sivuraiteille venkaavalla kommentilla on vetymobiliteetin EU:ssa edistymisen suheen, josta ylempänä.

        Tuosta voi tiivistetysti opiskella ja arvioida Stellantiksen kurssikehitykseenkin vaikuttaneita elementtejä, covidia sivuuttamatta:

        - https://en.wikipedia.org/wiki/Stellantis

        #

        Sitten itse asiaan.


        "EU Agrees Hydrogen Refuelling Infrastructure" by Suzanna Hayek | Mar 30, 2023

        "

        "The European Parliament and Commission have reached a landmark agreement to deploy hydrogen refuelling stations across the European Union’s main transport corridors and hubs."

        "The aim of the agreement is to enable the transition to zero-emission transport and contribute to the EU’s target of reducing net greenhouse gas emissions by at least 55% by 2030."

        Koko artikkeli:

        - https://www.hydrogen-worldexpo.com/industry_news/eu-agrees-hydrogen-refuelling-infrastructure/


    • Anonyymi

      EU:n vetypolitiikka on suuri kokonaisuus, teollisuudesta mobiliteetin eri muotoihin.

      Tuossa on kyse vasta lähtökohdasta / perusraamista, joka sitten kasvaa ja laajenee progressiivisesti.

      "The regulation states that hydrogen refuelling infrastructure suitable for cars and lorries must be available from 2030 onwards in all urban nodes and every 200km along the TEN-T core network to provide a sufficient service allowing hydrogen vehicles to travel across the EU."

      - https://www.hydrogen-worldexpo.com/industry_news/eu-agrees-hydrogen-refuelling-infrastructure/

    • Anonyymi

      vety on oikea

    • Anonyymi

      Stellantis on nyt ottanut seuraavan merkittävän askeleen vetymobiliteetin kasvattamiseen, joskin ainakin alkuun itse valmistaa vain vetypakuja. Tiedä sitten josko joskus myöhemmin pidemmällä aikajanalla ulottaa vedyn myös henkilöautoihin, vai pitäytyykö pakuissa.

      May 16, 2023 "Stellantis to take 33.3% stake in Faurecia and Michelin fuel cell joint venture Symbio "

      - https://www.h2-view.com/story/stellantis-to-take-33-3-stake-in-faurecia-and-michelin-fuel-cell-joint-venture-symbio/

      May 16, 2023 "Stellantis to Acquire Equal Stake with Faurecia and Michelin in Symbio, a Leader in Zero-emission Hydrogen Mobility"

      - https://www.stellantis.com/en/news/press-releases/2023/may/stellantis-to-acquire-equal-stake-with-faurecia-and-michelin-in-symbio-a-leader-in-zero-emission-hydrogen-mobility

    • Anonyymi

      Stellantis varautuu myös synteettisten polttoaineiden laajemman jakelun mahdollisuuteen, joilla saisi jo hyvin lyhyellä aikajanalla suuria positiivisiä muutokisa jo olemassa olevien polttarien päästöihin, joita on valtaosa autokannasta.

      EU-poliitikkojen tulisi viisastu ja sisäistää miten jo olemassa olevia vaihtoehtoja tukemalla ( mm. Nesteen 'uusiutuva bio-diesel' ymv. ) joilla saisi suuria muutoksi aikaan jo lyhyellä aikajanalla sen sijaan, että odottaisi sormet ristissä hypöteettisiä EV-tavoitteita vuoteen 2050 tai vielä hyvin paljon pidemmälle.

      "Stellantis Finalizing eFuel Testing on 28 Engine Families to Support Decarbonization of ICE Fleet on the Road"

      "While committed to 100% battery electric passenger car sales in Europe by 2030, Stellantis is testing the usability of eFuels on European vehicles produced since 2014 (Euro 6) to reinforce carbon emission reductions"

      "28 engine families are being tested to make them eFuels friendly, which can provide an up to 90% reduction in CO2 emissions"

      "Solution could be applied on up to 28 million Stellantis vehicles with the potential to reduce up to 400 million tons of CO2 in Europe from 2025 to 2050"

      - https://www.media.stellantis.com/em-en/corporate-communications/press/stellantis-finalizing-efuel-testing-on-28-engine-families-to-support-decarbonization-of-ice-fleet-on-the-road

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

      Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      71
      2742
    2. Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta

      "I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from
      Maailman menoa
      75
      2308
    3. Riikka se runnoo työttömyyttä lisää

      Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276
      Maailman menoa
      75
      2158
    4. Riikka Purra on ihana, jämpti

      Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä
      Maailman menoa
      2
      2055
    5. Mies, näen sinua hetken

      ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen
      Ikävä
      5
      1434
    6. Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki

      Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue
      10
      1419
    7. Mitä ajattelet

      Siitä henkilöstä jota kaipaat? Sana vapaa!
      Ikävä
      78
      1142
    8. Mitä eniten haluat

      Kaivatustasi.
      Ikävä
      69
      1027
    9. Taas alkoi soidinmenot.

      Ja historia toistaa itseään. Myönnän, että on varmasti semmoinen, mikä sinulle sopii. Innokas ja päällekäyvä eikä tuppis
      Ikävä
      8
      1010
    10. No miten meni?

      Onko voittaja olo? Tunnetko onnistumisen riemua? Vastasiko lopputulos odotuksia? Kauaksi ajettu 😘
      Ikävä
      114
      975
    Aihe