Torstain YleistietoVisa - Ny on kyä meleko heleppo

Tuosta:
https://www.is.fi/viihde/art-2000009470988.html

Juu, helppo on, mutta yksi sittenkin ryssiä, jota muut saavat loistaa täysien pisteiden kanssa 😂

Hyvä tulos, sinulta löytyy tietoa laidasta laitaan!

Vastasit oikein 11/12 kysymykseen

54

105

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10/12 ei ollu kyllä vaikeimmasta päästä mutta silti mokasin tiut ja sydämenläpät.😄.

• Loistava tulos!

Joutu niissä pysähtymään hetkeksi että mitä hittoa 😁

• randombypasser kirjoitti:

Loistava tulos!

Joutu niissä pysähtymään hetkeksi että mitä hittoa 😁

Olin kyllä vielä aika varma että vastaan oikein mutta eeeihän se niin sitten ollutkaan.😁.

• Mikkojuhan kirjoitti:

Olin kyllä vielä aika varma että vastaan oikein mutta eeeihän se niin sitten ollutkaan.😁.

Tuota samaa tuli koulussakin koitettua opettajalle kokeiden palautuksessa selitettyä, mutta eihän sekään sitten niin ollut 😂

Tuota samaa tuli koulussakin koitettua opettajalle kokeiden palautuksessa selitettyä, mutta eihän sekään sitten niin ollut 😂

Mä en paljon vaivautunut selittään jos yleensä olin paikalla kokeita tekemässä.😄.

• Mikkojuhan kirjoitti:

Mä en paljon vaivautunut selittään jos yleensä olin paikalla kokeita tekemässä.😄.

Mä olin vielä sen verran kiltti, että sutaisin jotain ulkomuistista kokeisiin 😁
        Yksi kaverini meni pari kertaa yläasteella vääriin kokeiden palautuksiin kun ei se enää itekään muistanut mitkä oli joskus sattunut tekemään 😂

Mä olin vielä sen verran kiltti, että sutaisin jotain ulkomuistista kokeisiin 😁
        Yksi kaverini meni pari kertaa yläasteella vääriin kokeiden palautuksiin kun ei se enää itekään muistanut mitkä oli joskus sattunut tekemään 😂

Loppupeleissä mä tein kaikki kokeet klinikalla erityisopen kanssa kuten moni muukin kaveri. Saatiin aina pitää kirjat mukana kokeita tehdessä kun ei ne muuten olis saanu meitä lukeen niitä juttuja kirjoista ollenkaan.😄. Vaikka vakavasti ottaen olishan se kannattanut oikeasti panostaa jos vaan olis ollu sen verran järkee päässä.🙂.

• Mikkojuhan kirjoitti:

Loppupeleissä mä tein kaikki kokeet klinikalla erityisopen kanssa kuten moni muukin kaveri. Saatiin aina pitää kirjat mukana kokeita tehdessä kun ei ne muuten olis saanu meitä lukeen niitä juttuja kirjoista ollenkaan.😄. Vaikka vakavasti ottaen olishan se kannattanut oikeasti panostaa jos vaan olis ollu sen verran järkee päässä.🙂.

No juu, toki kannattaisi, mutta mutta... Ja ihan hyvin sille kaverille kävi, kun lopulta aikuistui. On nyttemmin yhden ison kaupungin tietohallinnossa melko korkealla 😁

No juu, toki kannattaisi, mutta mutta... Ja ihan hyvin sille kaverille kävi, kun lopulta aikuistui. On nyttemmin yhden ison kaupungin tietohallinnossa melko korkealla 😁

Joo eihän se mikään kaikkea ratkaiseva juttu ole suuntaan tai toiseen todellakaan mutta ei olis pakko tehdä asioita itselleen hankalemmiksi ihan ehdointahdoin kun osais olla fiksumpi mutta harvempi vielä siinä iässä on ihan järkevimmillään.😄.

• Mikkojuhan kirjoitti:

Joo eihän se mikään kaikkea ratkaiseva juttu ole suuntaan tai toiseen todellakaan mutta ei olis pakko tehdä asioita itselleen hankalemmiksi ihan ehdointahdoin kun osais olla fiksumpi mutta harvempi vielä siinä iässä on ihan järkevimmillään.😄.

Juuri näin, kyllä sen järjen päähän ehtii hankkia myöhemminkin 😁

• En pistänyt paremmaksi kuin sää Rande =D Tulos: 11/12.

• Loistava tulos!

No ensi kerralla sitten 😉

• Oli helppo. Yhdet hämähäkin jalat jäivät uupumaan. Sekin meni vahingossa väärään osioon.

"Hyvä tulos, sinulta löytyy tietoa laidasta laitaan!

Vastasit oikein 11 kysymykseen"

• Loistava tulos!

Eli sinulle siis kuuluisi täydet pisteet? Ja sitä paitsi hämähäkki pärjää loistavasti myös kuusilla ketaroilla, niin viis niistä kahdesta, eikö? Teidän Ylhäisyytenne 😉

Loistava tulos!

Eli sinulle siis kuuluisi täydet pisteet? Ja sitä paitsi hämähäkki pärjää loistavasti myös kuusilla ketaroilla, niin viis niistä kahdesta, eikö? Teidän Ylhäisyytenne 😉

No ei kai sentään, kun itse sössin sen vastauksen. Oma moka. Tyhmyydestä sakotetaan! 😊

• tosi.typy kirjoitti:

No ei kai sentään, kun itse sössin sen vastauksen. Oma moka. Tyhmyydestä sakotetaan! 😊

Kaikkia paitsi aatelisia 😂

Kaikkia paitsi aatelisia 😂

Aatelisista puheenollen (aasinsilta), katsoin hyvän leffan, tai minun mielestäni se oli hyvä. Marie Antoinette (2006). Olin nähnyt sen aikaisemmin, joskus vuosia sitten. Uusintakerta sai siihen enemmän syvyyttä. Se ei tietenkään noudata suoraan historiallista kerrontaa, mutta silti se oli hyvin toteutettu.

Oletko nähnyt sen?

Loistava tulos!

Joo, ensi kerralla parannan tulosta.

• tosi.typy kirjoitti:

Aatelisista puheenollen (aasinsilta), katsoin hyvän leffan, tai minun mielestäni se oli hyvä. Marie Antoinette (2006). Olin nähnyt sen aikaisemmin, joskus vuosia sitten. Uusintakerta sai siihen enemmän syvyyttä. Se ei tietenkään noudata suoraan historiallista kerrontaa, mutta silti se oli hyvin toteutettu.

Oletko nähnyt sen?

Luullakseni en ole, veikkaan että muistaisin, kun historia on sydäntä lähellä. Eli muistilistalle siis, kiitos 👍😁

Luullakseni en ole, veikkaan että muistaisin, kun historia on sydäntä lähellä. Eli muistilistalle siis, kiitos 👍😁

Ole hyvä. Tuossa on traileri, jos sinua kiinnostaa katsoa. Mielestäni se on visuaalisesti kaunis leffa. 😊

https://youtu.be/yBWyKRoh98U

• tosi.typy kirjoitti:

Ole hyvä. Tuossa on traileri, jos sinua kiinnostaa katsoa. Mielestäni se on visuaalisesti kaunis leffa. 😊

https://youtu.be/yBWyKRoh98U

Kiitos! Laitan linkin talteen huomiseksi 😊

• Perkele. 11/12 En visan jälkeenkään muista montako pylvästä parlamenttitalossa on. Sen sijaan tiedän kenen patsaat siinä vieressä ovat. Ukko-Pekan ja Ståhlbergin. Mannerheimin patsas on jossakin loitommalla. Mannerheim on kentauri, jolla on neljä jalkaa joten se ei sovi arvokkaalle paikalle.

Myös sudenkorennon siipien määrä tuotti vähän vaikeuksia. Englanniksi sanotaan dragon fly joten pitää vaan laskea lohikäärmeen siivet tai sitten jalat.

• Loistava tulos!

En sitä minäkään muuten ikinä muistaisi, mutta noilla vaihtoehdoilla se oli helpohko, koska maakuntien määrä silloin aikanaan. Jos vaihtoehdot oli olleet 12 ja 14, niin olisin joutunut arvailemaan.

Loistava tulos!

En sitä minäkään muuten ikinä muistaisi, mutta noilla vaihtoehdoilla se oli helpohko, koska maakuntien määrä silloin aikanaan. Jos vaihtoehdot oli olleet 12 ja 14, niin olisin joutunut arvailemaan.

Onko joku tuollainen yhteys? Kun eihän meillä edes ole mitään kovin vakiintuneita maakuntia.

• scrg kirjoitti:

Onko joku tuollainen yhteys? Kun eihän meillä edes ole mitään kovin vakiintuneita maakuntia.

No sille ei kai ole mitään virallista selitystä missään, joissain historiankirjoituksista ovat historioitsijat spekuloineet sillä, että se viittaisi joihin itsenäistymisen ajan kansallisromanttisiin "maakuntiin". Sille teorialle ymmärtääkseni löytyisikin vastine, mutta ei mitään kirjallista vahvistusta asialle missään virallisessa aikalaislähteessä.

No sille ei kai ole mitään virallista selitystä missään, joissain historiankirjoituksista ovat historioitsijat spekuloineet sillä, että se viittaisi joihin itsenäistymisen ajan kansallisromanttisiin "maakuntiin". Sille teorialle ymmärtääkseni löytyisikin vastine, mutta ei mitään kirjallista vahvistusta asialle missään virallisessa aikalaislähteessä.

Ok. Mutta mitä ne maakunnat olisivat? Historiasta löytyy helposti ensin kolme heimoa: (Varsinais-)Suomi, Häme ja Karjala. Sitten voidaan laajentaa uudisasutusalueet Pohjanmaa, Uusimaa ja Savo. Kun rajoja piirretään noin pohjoisesta saadaan ehkä omakseen Lappi. "Suomesta" voidaan lohkaistu Satakunta. Hämeestä Pirkanmaa. Pohjanmaan ja Savon väliin voidaan kehittää Kainuu. Idässä on ollut lääneinä Käkisalmen lääniä, Mikkelin lääniä ja Kymenkartanon lääniä mutta ennen viime sotia Karjala on mielestäni maakuntana rajoittunut Savoon ja Uuteenmaahan. Pohjanmaata voidaan pilkkoa Perä-Pohjolaan tai vain eteläiseen ja pohjoiseen tai ruotsinkieliseen ja suomenkieliseen. Ahvenanmaan voi tulkita Suomen maakunnaksi vaikka oikein mikään muu kuin valtion raja ei tee siitä Suomea.

• scrg kirjoitti:

Ok. Mutta mitä ne maakunnat olisivat? Historiasta löytyy helposti ensin kolme heimoa: (Varsinais-)Suomi, Häme ja Karjala. Sitten voidaan laajentaa uudisasutusalueet Pohjanmaa, Uusimaa ja Savo. Kun rajoja piirretään noin pohjoisesta saadaan ehkä omakseen Lappi. "Suomesta" voidaan lohkaistu Satakunta. Hämeestä Pirkanmaa. Pohjanmaan ja Savon väliin voidaan kehittää Kainuu. Idässä on ollut lääneinä Käkisalmen lääniä, Mikkelin lääniä ja Kymenkartanon lääniä mutta ennen viime sotia Karjala on mielestäni maakuntana rajoittunut Savoon ja Uuteenmaahan. Pohjanmaata voidaan pilkkoa Perä-Pohjolaan tai vain eteläiseen ja pohjoiseen tai ruotsinkieliseen ja suomenkieliseen. Ahvenanmaan voi tulkita Suomen maakunnaksi vaikka oikein mikään muu kuin valtion raja ei tee siitä Suomea.

No sepä se, en osaa yhtään arvata. Nykyisistä maakunnista voisi olla osviittaa, jos oikea vastaus olisi ollut 18, mutta ei nyt.

No sepä se, en osaa yhtään arvata. Nykyisistä maakunnista voisi olla osviittaa, jos oikea vastaus olisi ollut 18, mutta ei nyt.

Soteveteraanien muistoksi eduskuntataloon pitää saada lisää pylväitä kuvaamaan kaikkia hyvinvointialueita. Eikö "Vantaa ja Kerava" muka ole ansainnut omaa pylvästä?

• scrg kirjoitti:

Soteveteraanien muistoksi eduskuntataloon pitää saada lisää pylväitä kuvaamaan kaikkia hyvinvointialueita. Eikö "Vantaa ja Kerava" muka ole ansainnut omaa pylvästä?

Ja minulle yksi, Suvelan Sulttaanikunnan merkiksi!!!

• En halunnut edes ajatella kuinka monta jalkaa hämähäkillä on.. Enkä tiedä vieläkään.
      Eikä tarvitse kertoakaan 😄

Hyvä tulos, sinulta löytyy tietoa laidasta laitaan!
      Vastasit oikein 11 kysymykseen

• Loistava tulos!

Kaksi niitä on, niin kuin ihmisilläkin 🤣

Loistava tulos!

Kaksi niitä on, niin kuin ihmisilläkin 🤣

Piip piip piip 🙉

• Xena-183 kirjoitti:

Piip piip piip 🙉

Siis kaksi -> 🕷️ 😂

Siis kaksi -> 🕷️ 😂

Rande.. Sinäkin Brutukseni..
        Tuollaisia ei saa laittaa edes kummittelemaan mun viestiketjuihini!✋️
        Vie se heti pois tai tapa se🙈

• Xena-183 kirjoitti:

Rande.. Sinäkin Brutukseni..
        Tuollaisia ei saa laittaa edes kummittelemaan mun viestiketjuihini!✋️
        Vie se heti pois tai tapa se🙈

Täällä! 🙋‍♂️😁

Äääh, se paljon enemmän tavalliselta kirvalta ja siksi laitan tähän kertun joka yön aikana napostelee kirvat suuhunsa 🐞

Täällä! 🙋‍♂️😁

Äääh, se paljon enemmän tavalliselta kirvalta ja siksi laitan tähän kertun joka yön aikana napostelee kirvat suuhunsa 🐞

Kiitos paljon 🤗

Good night, sleep tight, don't let the bugs bite 😄

• Xena-183 kirjoitti:

Kiitos paljon 🤗

Good night, sleep tight, don't let the bugs bite 😄

Nope, we do bite the bugs 😁

• Hämähäkillä on yhtä monta jalkaa kuin ABBA-yhtyeen jäsenillä yhteensä. Tästä saadaan myös helppo muistisääntö että eduskuntatalossa on yhtä monta pylvästä kuin Suomen leijonalla, Venäjän kaksipäiselöä kotkalla ja Ruotsin ABBAlla on yhteensä jalkoja. Otavassa taas on tähtiä yhtä monta kuin edellisillä on yhteensä päitä. Mutta korvia taas on yhtä monta kuin eduskuntatalon pylväitä. Voiko tämä kaikki olla sattumaa? Ei voi. Jokin salaliitto tässä on taustalla.

• scrg kirjoitti:

Hämähäkillä on yhtä monta jalkaa kuin ABBA-yhtyeen jäsenillä yhteensä. Tästä saadaan myös helppo muistisääntö että eduskuntatalossa on yhtä monta pylvästä kuin Suomen leijonalla, Venäjän kaksipäiselöä kotkalla ja Ruotsin ABBAlla on yhteensä jalkoja. Otavassa taas on tähtiä yhtä monta kuin edellisillä on yhteensä päitä. Mutta korvia taas on yhtä monta kuin eduskuntatalon pylväitä. Voiko tämä kaikki olla sattumaa? Ei voi. Jokin salaliitto tässä on taustalla.

Näin täytyy olla, koska muuten tässä sopassa on liikaa sattumia 🤔

• Anonyymi

¨mikä on äätryyomän tasmallinen kokonisluku arvo

• Yksi väärin, mutta se harmittaakin erityisen paljon koska se tuli juuri Ranska-kyssäristä ja Ranska on yksi lempimaitani.

• Keksitkö sinä Ranskalle uusia naapurimaita? Jerseyn saari ei ainakaan ole kovin kaukana Ranskan mantereesta. Kysymyksessä taisi kuitenkin olla virhe. Ranskan naapureita kun ovat
        - Espanja
        - Andorra
        - Monaco
        - Italia
        - Sveitsi
        - Saksa
        - Luxemburg
        - Belgia
        Vai eikö joku noista kahdeksasta muka rajoitu Ranskaan?

• Loistava tulos!

Sama vika rahikaisella, hiivatin Ranska 😂

• scrg kirjoitti:

Keksitkö sinä Ranskalle uusia naapurimaita? Jerseyn saari ei ainakaan ole kovin kaukana Ranskan mantereesta. Kysymyksessä taisi kuitenkin olla virhe. Ranskan naapureita kun ovat
        - Espanja
        - Andorra
        - Monaco
        - Italia
        - Sveitsi
        - Saksa
        - Luxemburg
        - Belgia
        Vai eikö joku noista kahdeksasta muka rajoitu Ranskaan?

Luulen, että tuohon visaan on laskettu mukaan vielä Ranskan Guyana jonka maarajanaapureita ovat Surinam ja Brasilia. Eihän siinä visassa oltu mainittu että manner-Ranska olisi kyseessä, millä yleensä ilmeisesti viitataan Euroopan Ranskaan ja Ranskan merentakaisilla alueilla taas niihin kaikkiin muihin...

Luulen, että tuohon visaan on laskettu mukaan vielä Ranskan Guyana jonka maarajanaapureita ovat Surinam ja Brasilia. Eihän siinä visassa oltu mainittu että manner-Ranska olisi kyseessä, millä yleensä ilmeisesti viitataan Euroopan Ranskaan ja Ranskan merentakaisilla alueilla taas niihin kaikkiin muihin...

Ei kun päin vastoin, tuossa visassahan se pienempi vaihtoehto (7) oli olevinaan oikein, itse vastasin 10. Ja jos tarkkoja ollaan, Karibialla on myös Ranskan ja Alankomaiden välinen raja Saint Martinin saarella, joka on puoliksi kummankin maan alaisuudessa.

• Kirjautumatonpalstalutka kirjoitti:

Ei kun päin vastoin, tuossa visassahan se pienempi vaihtoehto (7) oli olevinaan oikein, itse vastasin 10. Ja jos tarkkoja ollaan, Karibialla on myös Ranskan ja Alankomaiden välinen raja Saint Martinin saarella, joka on puoliksi kummankin maan alaisuudessa.

Itse vastasin 8 ja vihkoon meni.
        Mutta Karibialla ei ole maarajaa, on meriraja. Samoin on Ranskan ja Iso-Britannian välillä, Ja Tyynellävaltamerellä saattaa olla useampikin meriraja. Mutta jos nuo kaksi edellistä huomioidaan, niin luke on silloin 12. Oliko siinä edes sellaista vaihtoehtoa?

Itse vastasin 8 ja vihkoon meni.
        Mutta Karibialla ei ole maarajaa, on meriraja. Samoin on Ranskan ja Iso-Britannian välillä, Ja Tyynellävaltamerellä saattaa olla useampikin meriraja. Mutta jos nuo kaksi edellistä huomioidaan, niin luke on silloin 12. Oliko siinä edes sellaista vaihtoehtoa?

Saint Martinin saarella kulkee se raja, joten se on vähän eri asia kuin pelkkä meriraja (pelkkä meriraja olisi vaikkapa "Kuuban ja Haitin" välinen raja). Sen sijaan se vastaisi esim. Haitin ja Dominikaanisen tasavallan välistä rajaa.

Tässä kartta maiden välisestä rajasta saarella:
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Saint-Martin#/media/Tiedosto:Saint_martin_map.PNG

Avasin linkin visan nyt uudelleen tsekatakseni, muistinko nuo numerovaihtoehdot tuossa kysymyksessä väärin. Vaihtoehdot olivatkin siis 8 ja 10, ja itse vastasin 10 joka oli ainakin ekalla kerralla väärin (vastasin kokeeksi nyt uudelleen 10, ja se oli mulle edelleenkin väärin).

Saint Martinin saarella kulkee se raja, joten se on vähän eri asia kuin pelkkä meriraja (pelkkä meriraja olisi vaikkapa "Kuuban ja Haitin" välinen raja). Sen sijaan se vastaisi esim. Haitin ja Dominikaanisen tasavallan välistä rajaa.

Avasin linkin visan nyt uudelleen tsekatakseni, muistinko nuo numerovaihtoehdot tuossa kysymyksessä väärin. Vaihtoehdot olivatkin siis 8 ja 10, ja itse vastasin 10 joka oli ainakin ekalla kerralla väärin (vastasin kokeeksi nyt uudelleen 10, ja se oli mulle edelleenkin väärin).

Kappas. Ok. Hmmm, mielestäni minä vastasin 8, mutta voihan se olla että muistan väärin.

Kappas. Ok. Hmmm, mielestäni minä vastasin 8, mutta voihan se olla että muistan väärin.

Musta alkaa tuntua, että tuon visan laatija lukee sinkkupalstaa... Nimittäin aikaisemmin vaihtoehdot olivat kyllä mielestäni 7 ja 10, kuten scrg myös tuossa vihjasi (sanoen, että niitä pitäisi olla 8 ja että kysymyksen laatija olisi unohtanut yhden niistä). Ja siihen viitaten tuolla lukee nyt: "31.3. kello 9.11: Ranskan rajanaapureihin liittyvän kysymyksen vastausvaihtoehtoja korjattu."

Ja nyt sitten sen lisäksi tuolla on nyt sen kysymyksen itsensä kohdalla suluissa lisäys: "(jos Ranskan Guyanan naapureita ei lasketa mukaan?)"

Musta alkaa tuntua, että tuon visan laatija lukee sinkkupalstaa... Nimittäin aikaisemmin vaihtoehdot olivat kyllä mielestäni 7 ja 10, kuten scrg myös tuossa vihjasi (sanoen, että niitä pitäisi olla 8 ja että kysymyksen laatija olisi unohtanut yhden niistä). Ja siihen viitaten tuolla lukee nyt: "31.3. kello 9.11: Ranskan rajanaapureihin liittyvän kysymyksen vastausvaihtoehtoja korjattu."

Ja nyt sitten sen lisäksi tuolla on nyt sen kysymyksen itsensä kohdalla suluissa lisäys: "(jos Ranskan Guyanan naapureita ei lasketa mukaan?)"

🤣🤣🤣 No on sen noilla tiedoilla sitten pakko todellakin seurata tätä palstaa

Vaihtoehdot olivat 7 ja 10

Ovat näköjään korjanneet. Ehkä joku on antanut palautetta.

Väärä tieto on korjattu myös aihetta käsittelevään wikipedia-artikkeliin eilen
        https://fi.wikipedia.org/w/index.php?title=Ranskan_maantiede&action=history

• Anonyymi

Vastasit oikein 10 kysymykseen.
      trollikka

• Loistava tulos!

Ja mimmistä taas juttuja kun ehdit, niitä on aina kiva lukea, kiitos sinulle niistä 😊

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3382
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3202
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      2738
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      44
      2553
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1505
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1330
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82