Voiko vanhempi estää 16v ja 21v seurustelusuhteen vasten heidän tahtoa?

Anonyymi-ap

Joo mä oon siis 16 vuotias ja mun poikaystävä on 21 vuotias. Meil on terve ja hyvä suhde mut mun äiti sano että haluu erottaa meidät. Se haluu tehä nii ,koska ajattelee että meidän suhde on jotenkin toksinen vaan, koska se on kysellyt poikaystäväni eksien vanhemmilta. Mun äiti on itekkin sanonu, että tällä hetkellä ei oo mitään hälyttävää ja molemmat käyttäytyy ihan normaalisti mutta hän silti vaan usko mun poikaystävän eksien vanhempii ennemmin kun meitä. Poikaystävälläni oli molempien exien kanssa riitaisat suhteet eikä vaan ollut match made in heaven. Tiedän kyllä mikä on huono ja toxinen parisuhde, mutta tää ei oo todellakaan sitä eikä edes vaikuta siltä. Joten mä kysyn, että voiko vanhempi estää 16 vuotiaan ja 21 vuotiaan seurustelun? Onko se laissa sallittua? 16 on suojaikäraja joten lain mukaan meillä on oikeus olla yhdessä.

5

267

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terveen suhteen lopettaminen väkisin ei ole koskaan hyvä idea. Voi olla että välit menevät vanhempiin kokonaan ja aletaan kapinoimaan vastaan.

    • Juridisesti ja teknisesti ottaen voi, mutta välttämättä se ei ole fiksua.

    • Anonyymi

      Näitä ätmin 16v teinityttöfantasioita taas ei kannata kovin tosissaan ottaa paitsi ilmoitella nettivinkillä poliisille

      • Anonyymi

        Ja purustelut ovat mitkä? Tyttö on 16 jote saa päättää ite oma kumppaninsa. 5 vuotta ei oo mikää suuri ikäero. Ja erottamisen syy ei tietääkseni liittynyt ikään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja purustelut ovat mitkä? Tyttö on 16 jote saa päättää ite oma kumppaninsa. 5 vuotta ei oo mikää suuri ikäero. Ja erottamisen syy ei tietääkseni liittynyt ikään.

        Ikäeron suuruudella ei ole mitään merkitystä kun tyttö on jo täyttänyt 16v.

        Vanhemmat eivät voi lakiteknisesti asettaa esteitä 16v täyttäneen seurustelulle. Eivät voi edes vaatia että tyttö asuu vanhempien luona, mikäli tytön elämä on tolallaan. He voivat säätää rahavirtoja (viikkoraha, vaatteet, jne.).

        Alla oleva rikoslain kohta kannattaa lukea huolella, korvaus tarkoittaa etenkin rahaa (automaatilta nostettuja seteleitä voidaan seurata) mutta saattaa tarkoittaa mitä vain mitä rahalla voi ostaa:

        Rikoslaki
        20 luku Seksuaalirikoksista
        9 § Korvauksen tarjoaminen nuoreen kohdistuvasta seksuaalisesta teosta

        Joka lupaamalla tai antamalla korvauksen saa kahdeksaatoista vuotta nuoremman henkilön ryhtymään sukupuoliyhteyteen tai muuhun seksuaaliseen tekoon, on tuomittava korvauksen tarjoamisesta nuoreen kohdistuvasta seksuaalisesta teosta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

        Korvauksen tarjoamisesta nuoreen kohdistuvasta seksuaalisesta teosta tuomitaan myös se, joka on osapuolena kahdeksaatoista vuotta nuoremman henkilön kanssa sukupuoliyhteydessä tai muussa seksuaalisessa teossa, joista toinen on luvannut tai antanut korvauksen.

        Yritys on rangaistava.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe