Lahjaveroa yhteisestä taloudesta?

Anonyymi-ap

Kysymykseni liittyy nyt avoliiton raha asioihin, ja toivon että joku osaisi antaa fakta vastauksen tähän.
Emme siis ole naimisissa, emmekä omistaa kotiamme yhdessä vaan talo on mieheni joka myös hoitaa lainan.
Minulla on tili, minun nimissäni ja minun nettipankissani josta hoidamme yhteiset juoksevat kulut kuten sähköt, lämmitysöljyt sekä muut laskut. Laitamme kummatkin sinne 200€/kk jolla sitten hoidamme laskut. Tämän lisäksi minä yleensä hoidan kauppareissut, jolloin mieheni taas maksaa minulle sitten puolet loppusummasta. Nämä rahat tulee ihan omalle käyttötililleni, mutta silti minun nimissä olevalle tilille. Nyt tilasimme myös matkan, joka taas maksettiin minun tililtäni ja Mieheni sitten maksoi osuutensa minulle.

Eli kysymykseni on nyt se, että lasketaanko nuo rahat jotka mieheni laittaa minun tilille yhteistä talouttamme varten, lahjaveron alaiseksi tuloksi? Olemme nyt melkein 3,5 vuotta asuneet yhdessä ja toimineet näin eikä vielä ole mistään mitään ilmoitusta tullut että pitäisi lahjaveroja maksella. Mutta nyt aloin jostain syystä asiaa miettimään ja nyt pelko perseessä että koska jostain tulee jotkut hirveät verovaatimukset näiltä vuosilta. Kolmen vuoden aikanahan saisi 5000€ verottomana lahjoittaa ja tuo summa ylittyy reippaasti jo pelkästään tuon 200€ laskutilin panon vuoksi, puhumattakaan sitten vielä tosiaan kauppareissuista sun muista ylimääräistä menoista ja hankinnoista.

Pitääkö tulevaisuudessa siis alkaa hoitamaan yhteiset menot tarkemmin ja hankalammin kuin nyt? Tai onko avoliitossa mahdollisuutta avata yhteistä tiliä?

3

489

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei verottaja seuraa ihmisten tilejä jos laittaa noin pieniä summia kumppanin tilille. Tuskin tulee mitään seurauksia sillä olemme tehneet vaimoni kanssa jo 15 vuotta samoin että toisen tilille laittaa sitten rahaa jos toinen maksaa vaikka matkan. Jos alkaa kymppitonneja siirtelee toisen tilille niin pankki voi alkaa kysellä. Isäni kuitenkin antanut minulle vuosien ajan ennakkoperintöö käteisenä. Eka antoikin 60 000 euroa ja olen säilyttänyt rahoja kotona. Sitten summat olleet pienempiä En tosiaan aio viedä rahoja pankkiin.

• Huoli pois. Eihän nuo ole mitään lahjoja vaan rahaa yhteisen talouden hoitamiseksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      167
      2602
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      148
      2387
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      102
      1082
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      901
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      65
      849
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      274
      727
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      727
    8. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      209
      714
    9. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      710
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      668
    Aihe