Kysymykseni liittyy nyt avoliiton raha asioihin, ja toivon että joku osaisi antaa fakta vastauksen tähän.
Emme siis ole naimisissa, emmekä omistaa kotiamme yhdessä vaan talo on mieheni joka myös hoitaa lainan.
Minulla on tili, minun nimissäni ja minun nettipankissani josta hoidamme yhteiset juoksevat kulut kuten sähköt, lämmitysöljyt sekä muut laskut. Laitamme kummatkin sinne 200€/kk jolla sitten hoidamme laskut. Tämän lisäksi minä yleensä hoidan kauppareissut, jolloin mieheni taas maksaa minulle sitten puolet loppusummasta. Nämä rahat tulee ihan omalle käyttötililleni, mutta silti minun nimissä olevalle tilille. Nyt tilasimme myös matkan, joka taas maksettiin minun tililtäni ja Mieheni sitten maksoi osuutensa minulle.
Eli kysymykseni on nyt se, että lasketaanko nuo rahat jotka mieheni laittaa minun tilille yhteistä talouttamme varten, lahjaveron alaiseksi tuloksi? Olemme nyt melkein 3,5 vuotta asuneet yhdessä ja toimineet näin eikä vielä ole mistään mitään ilmoitusta tullut että pitäisi lahjaveroja maksella. Mutta nyt aloin jostain syystä asiaa miettimään ja nyt pelko perseessä että koska jostain tulee jotkut hirveät verovaatimukset näiltä vuosilta. Kolmen vuoden aikanahan saisi 5000€ verottomana lahjoittaa ja tuo summa ylittyy reippaasti jo pelkästään tuon 200€ laskutilin panon vuoksi, puhumattakaan sitten vielä tosiaan kauppareissuista sun muista ylimääräistä menoista ja hankinnoista.
Pitääkö tulevaisuudessa siis alkaa hoitamaan yhteiset menot tarkemmin ja hankalammin kuin nyt? Tai onko avoliitossa mahdollisuutta avata yhteistä tiliä?
Lahjaveroa yhteisestä taloudesta?
3
414
Vastaukset
- Anonyymi
Ei verottaja seuraa ihmisten tilejä jos laittaa noin pieniä summia kumppanin tilille. Tuskin tulee mitään seurauksia sillä olemme tehneet vaimoni kanssa jo 15 vuotta samoin että toisen tilille laittaa sitten rahaa jos toinen maksaa vaikka matkan. Jos alkaa kymppitonneja siirtelee toisen tilille niin pankki voi alkaa kysellä. Isäni kuitenkin antanut minulle vuosien ajan ennakkoperintöö käteisenä. Eka antoikin 60 000 euroa ja olen säilyttänyt rahoja kotona. Sitten summat olleet pienempiä En tosiaan aio viedä rahoja pankkiin.
Huoli pois. Eihän nuo ole mitään lahjoja vaan rahaa yhteisen talouden hoitamiseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006374
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303813törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283190Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701726- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46969Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11956Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42869