Mitä tehdä, kun ystäväni alkaa olla suorastaan häiriöksi?
Tilanne on sellainen, että tämä ystäväni (ei sukua) lähettää tekstiviestejä ja sähköposteja päivässä noin 15-20 kpl. Jos en vastaa niihin, tulee viesti: "Olen kadottanut ystäväni." tms.
Olen perheellinen, minulla on kaksi pientä lasta, kaksi isoa lasta ja puoliso. Minulla on veljiä, joilla on ongelmia, mutta joita haluaisin auttaa. Joudun siis jakamaan aikaani myös näille veljilleni, mutta teen sen ihan mielelläni. Auttaisin tätä ystäväänikin mielelläni, mutta en viitsisi, enkä edes raaski taloudellisesti ajateltuna joka ikiseen viestiin vastata. Ilman laseja en näe lukea, joten jos viesti tulee ja lasit eivät ole päässä, niin saan pyyhkeitä kun en vastaa.
Tämä alkaa olla helvettiä.
Ystäväni laittaa viestejä, ettei tullut käymään, vaikka oli sovittu, kun meillä oli autoja pihassa. En voi sanoa muille ihmisille, että nyt ei voi tulla, koska odotan jotain toista kylään.
Tai hän ei tule, koska on pää kipeä. Sitten tulee viesti, että eipä ihme, kun en ole syönyt koko viikolla. (Kun en ole vastaillut jokaiseen "läpäläpä -viestiin")
Olen ymmärtänyt, että tekstiviestit maksavat, samoin nettiyhteys. Miten hänellä on varaa.
En myöskään mielelläni lue riettaita viestejä, mutta niitä tulee, vaikka hän tietää, etten niistä pidä.
AUTTAKAA
Ahdistava ystävyys
12
1851
Vastaukset
- näin tekisin
Kyllähän tilanteesi on aika paha.
Ystävyyshän ei ensinnäkään saisi olla rasite, mitä sinun tilanteessasi kyllä on.
Jos ei nätti keskustelu auta niin sitten ei taida olla paljoakaan vaihtoehtoja.
Joko teette selkeät säännöt, joita kumpikaan ei riko esim . 1 soitto / päivä
2 tekstaria / päivä
EI VASTAAMISPAKKOA!
Jos ei auta ja tunnet olosi nimenomaan pahaksi jatkuvasta yhteydenotosta, niin ei muuta kun PELI POIKKI!
Tuohan on jo häirintää.... - Miksi sietää?
Oletko suoraan sanonut tälle ystävälle nämä asiat, jotka olet tänne kirjoittanut? Olisi syytä. Tietysti sinun täytyy elää elämääsi ja jakaa aikaasi muillekin ihmisille ja itsellesikin, varmaan tarvitset ihan omaakin aikaa? Kysypä tältä ihmiseltä, eikö hänellä ole muitakin ystäviä ja jos ei ole, niin rohkaise häntä hakeutumaan muiden ihmisten seuraan. (kukaan ei varmaan jaksa tuollaista ripustautumista)! Jos häirintä vaan jatkuu, on ehkä syytä hankkia salainen numero ja sitä ei kannata tälle häirikölle antaa. Älä anna tuon ihmisen hallita elämääsi, ota hallintavalta itsellesi! Hyvää jatkoa!
- AUTTAKAA
Tämä on vähän paha paikka. Ystäväni on kultainen, ystävällinen ja auttavainen --- eikä ihan tavallisen näköinen. Ystävien löytäminen ei ole välttämättä helppoa. Mutta olisin aivan hirveän iloinen ns. normaalista ystävyydestä. Nähtäis vaikka kerran parissa viikossa, pari puhelua viikossa ja tekstari jos on jotain tärkeää ilmoitettavaa. Vaikka jokin kellonaika. Näin minä käyttäisin puhelintani, ja käytänkin.
Miehelleni voin laittaa kesken päivän viestin: Olet rakas, tai lapsilleni, niille isoille...- piiuliisa
spr-ystäväpalvelun piiriin tai seurakunnan hommiin, siellä on varmaan tarvetta "ammattiystävälle" jolla on aikaa. Marttoihin voisit kans yrittää houkutella, tai 4h-vetäjäksi jos asutte maalla. Tuntuu olevan tekemisen puute tällä frendillä.
- Nimetön
ne lapset samasta avioliitosta?
- ???
tähän ongelmaan?
On tai ei. Eihän tässä kirjoittajalla lasten kanssa ole ongelmia, eikä puolison...
- lempattu
Olin itse ystävälleni se "häirikkö", kuulemani mukaan. Soitellut en käytännössä koskaan, tekstarin laitoin kerran viikossa tai kahdessa. Tapasimme muutaman kerran vuodessa. Sain kuulla olevani ahdistava niskaan hengittäjä, vaikka ystäväni toiset kaverit olivat hänen kanssaan paljon enemmän tekemisissä.
Otin lemppaamisen tosi raskaasti, mutta omapa oli vikani, että pidin yksipuolisesti yhteyttä. Sinun tilanteesi on aivan erilainen ja häiriköinti ihan eri luokkaa, mutta jos olet tälle ystävällesi tärkeä ihminen, en suosittelisi jyrkkiä toimenpiteitä (numeron vaihto). Tämän sanon omista kipeistä kokemuksista. Joku täällä ehdotti yhteisiä "pelisääntöjä" yhteydenpidon suhteen, ja se olisi varmaan hyvä idea. Ja ystävällinen maininta asiasta, että ystäväsi ymmärtää häiritsevänsä elämääsi. Jos hän suuttuu asiasta, se ei ole sinun syysi. Vasta äärimmäisenä keinona pitäisin täydellistä välien katkaisua. Tsemppiä sinulle!- AUTTAKAA
katkaista välejä. Tämä ystäväni on hauska ihminen ja lapseni pitävät hänestä kovasti. Puolisoni ei ota juuri kantaa, paitsi tähän yli-innokuuteen.
Minäkin pidän hänestä ja hänen perheestään. Olen aina yrittänyt auttaa, kun hänellä on ollut jokin vaikea paikka, tekninen tai henkinen.
Jos Sinä ystäväni luet tätä: Sinä olet minulle rakas. Se ei ole muuttunut, olen vain hiukan uupunut, kun on tätä vauhdikasta eloa muuten. Ja niinkuin tiedät, meillä käy paljon vieraita. Sinä sovit aina joukkoon, mutta anna minulle joskus aikaa ikävöidä Sinua. En tarkoita, että nyt et sitten soita kuukauteen, vaan pari päivää. Että ehdin kaivata Sinua, koska Sinä olet rakas ystäväni. AUTTAKAA kirjoitti:
katkaista välejä. Tämä ystäväni on hauska ihminen ja lapseni pitävät hänestä kovasti. Puolisoni ei ota juuri kantaa, paitsi tähän yli-innokuuteen.
Minäkin pidän hänestä ja hänen perheestään. Olen aina yrittänyt auttaa, kun hänellä on ollut jokin vaikea paikka, tekninen tai henkinen.
Jos Sinä ystäväni luet tätä: Sinä olet minulle rakas. Se ei ole muuttunut, olen vain hiukan uupunut, kun on tätä vauhdikasta eloa muuten. Ja niinkuin tiedät, meillä käy paljon vieraita. Sinä sovit aina joukkoon, mutta anna minulle joskus aikaa ikävöidä Sinua. En tarkoita, että nyt et sitten soita kuukauteen, vaan pari päivää. Että ehdin kaivata Sinua, koska Sinä olet rakas ystäväni.Sama, minkä niin kauniisti kirjoitit.
Jos hän oikeasti haluaa olla ystäväsi, hän ottaa myös sinun toiveesi huomioon.
Minusta jokapäiväinen yhteydenpito hyvänkään ystävän kanssa kuulostaisi melkein kummalliselta, kun on kysymys perheellisistä ihmisistä, joilla molemmilla on oma elämä ja myös muita velvollisuuksia. Missä kulkee ystävällisen yhteydenpidon ja häiriköinnin raja?
Itse tiedän kokemuksesta, että hyvästäkin ystävästä voi tulla entinen, jos on liian kiltti eikä ajoissa huomaa pitää puoliaan. Toivon, ettei teille kävisi niin.
Hyvää jatkoa sinulle!
- Voi että
Tuo sun ystäväsi taitaa olla jollain lailla sairastunut mieleltään. Kehoittaisin että ehdottaisit hänelle jotain terapiaa ettei SINUN tarvisi olla hänelle terapeuttina jatkuvasti, koska tuohan ei ole mistään kotoisin!!! Sä joudut olemaan koko ajan suurennuslasin alla!
- AUTTAKAA
Nyt tämän ystävän pitäisi päästä meille silloinkin kun emme ole kotona????
- miksi...
AUTTAKAA kirjoitti:
Nyt tämän ystävän pitäisi päästä meille silloinkin kun emme ole kotona????
ihmeessä jonkun pitäisi päästä kotiinne kun ette ole paikalla? eri asia jos on jokin hätä tai sovittu juttu mutta että vain yleensä? sano selkeästi että koti on jokaisen oma paikka, ei ole kiva jos tulee väsyneenä kotiin ja haluaa levähtää ja siellä onkin aina jonku ystävä istuskelemassa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1901965
- 1131053
- 1141046
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa20757- 52704
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä32643ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42608Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175557Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45528- 9482