Lainaus Hesarin artikkelista (linkki lopussa), mutta aika pysäyttävä kuvaus oman tilanteensa tulkinnasta, joka on varsin helposti tunnistettavissa yleisemminkin.
Palstan naisvihaajat saavat tästä iloisesti lisää polttoainetta juttuihinsa, mutta pysähtykää nyt edes hetkeksi miettimään tuota ja miettikää jos teillä olisi samanlainen tuntemus omasta kropastanne, elämästänne...
Olemisen lainalaisuudet muuttuivat, kun Febosin puberteetti alkoi 10–11-vuotiaana. Valistuneen feministiäidin kotiin tuomat oppaat kertoivat vain kehon muutoksista, eivät siitä, kuinka koko ympäristön suhtautuminen tyttöön muuttuu.
Febosin keho kehittyi naiselliseksi jo ennen teini-ikää. Se, mikä näytti onnistumiselta ulkonäkönormien täyttämisessä, tuntui hänestä rangaistukselta.
Pojat ja miehet alkoivat suhtautua hänen kehoonsa seksualisoituna omistusesineenä, jota saattoi kommentoida, hinkata ja kouria ilman lupaa. Naapurinpoika syljeskeli hänen päälleen. Osa tytöistä huoritteli ja soitteli häirintäpuheluita.
Pikkuhiljaa Febos sisäisti ajatuksen, että hänen kehonsa ei ole hänen. Väliä ei ollut sillä, mitä keho tunsi tai mihin se pystyi, vaan sillä, miltä se muista näytti ja tuntui. Maailma tuntui pakkosyöttävän ajatusta, että naisen voimaa on voimasta ja omasta tahdosta luopuminen.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009527247.html
Mitä on olla tyttö?
60
264
Vastaukset
- Anonyymi
Tuossa täytyy ottaa huomioon myös kulttuuri, jossa hän on kasvanut. Itse en Suomessa naiseksi kasvaneena ole juurikaan koskaan kokenut tuollaisia tuntemuksia. En tosin väitä, etteikö Suomessakin osa olisi.
Sekin, kyllä, mutta voisin miltei vannoa, että jokseenkin jokainen mun sukupolveni leideistä voisivat samaistua tuohon kuvaukseen oman naiseksi kasvunsa osalta. Tai ainakin minä näin tuota tapahtuvan eri tavoin, niin jos sen näkee ulkopuoleltakin...
- Anonyymi
randombypasser kirjoitti:
Sekin, kyllä, mutta voisin miltei vannoa, että jokseenkin jokainen mun sukupolveni leideistä voisivat samaistua tuohon kuvaukseen oman naiseksi kasvunsa osalta. Tai ainakin minä näin tuota tapahtuvan eri tavoin, niin jos sen näkee ulkopuoleltakin...
Mun isosiskoni on samaa vuosimalli sun kanssasi, eikä hänelläkään mun tietääkseni ihan tuollaisia kokemuksia ole.
Anonyymi kirjoitti:
Mun isosiskoni on samaa vuosimalli sun kanssasi, eikä hänelläkään mun tietääkseni ihan tuollaisia kokemuksia ole.
Onko sitten kyse alueellisesta kulttuurista? Tai voihan se myös olla, että jos on terve ja vahva itsetunto ollut jo nuoresta pitäen, niin ei tuommoista varmaan koekaan, sitä vaan viittaa kintaalla kun eivät muiden mielipiteet, katseet vaikuta pätkääkään.
- Anonyymi
Onko sitten kyse alueellisesta kulttuurista? Tai voihan se myös olla, että jos on terve ja vahva itsetunto ollut jo nuoresta pitäen, niin ei tuommoista varmaan koekaan, sitä vaan viittaa kintaalla kun eivät muiden mielipiteet, katseet vaikuta pätkääkään.
Voi myös paljon riippua perheestä ja kasvatuksesta ja hyvinkin paljon ehkä juuri siitä. Me ollaan molemmat sellasen isänn kasvattamia, joka opetti tyttärensä tekemään ja osaamaan ja sanomaan ja paskat nakkaamaan muiden sanomisista. Sanoisin, että nimeomaan isällä on se suurin merkitys tuossa.
Anonyymi kirjoitti:
Voi myös paljon riippua perheestä ja kasvatuksesta ja hyvinkin paljon ehkä juuri siitä. Me ollaan molemmat sellasen isänn kasvattamia, joka opetti tyttärensä tekemään ja osaamaan ja sanomaan ja paskat nakkaamaan muiden sanomisista. Sanoisin, että nimeomaan isällä on se suurin merkitys tuossa.
No se on varmaan sitten ainakin sitä, terve ja vahva itsetunto. Mikä on äärettömän loistavaa! Ja saattanet olla laajemminkin oikeassa sen suhteen. että juuri isällä olisi tuossa asiayhteydessä suuri merkitys nuoren kasvaessa kohti aikuista.
- Anonyymi
Tosin on mulla sellaisiakin ystäviä, joille isänsä on etunenässä "opettamassa" miten pitää pistää kukkamekko päälle, jotta miehet tykkäävät. Nuo ystäväni kyllkin ovat sitten paljon kapinallisempia tapauksia kuin minä, eivätkä taatusti ikinä suostu sitä "kukkamekkoa" päällen laittamaan. Mä sentään saatan laittaakin.
Anonyymi kirjoitti:
Tosin on mulla sellaisiakin ystäviä, joille isänsä on etunenässä "opettamassa" miten pitää pistää kukkamekko päälle, jotta miehet tykkäävät. Nuo ystäväni kyllkin ovat sitten paljon kapinallisempia tapauksia kuin minä, eivätkä taatusti ikinä suostu sitä "kukkamekkoa" päällen laittamaan. Mä sentään saatan laittaakin.
Niin, meitä on monenlaisia, mutta se on rikkaus, niin hyvässä kuin pahassakin. Ja varmaan liki aina tiettyyn muottiin opastaminen aiheuttaa vastareaktion, kapinaa, ennemmin tai myöhemmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen me uskomme kyllä että kukkamekot on ätmikäisen mieleen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen me uskomme kyllä että kukkamekot on ätmikäisen mieleen
Voi olla. Tosin ei kai ätminkäisillä pitäisi edes olla jälkikasvua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi olla. Tosin ei kai ätminkäisillä pitäisi edes olla jälkikasvua.
Tarkoitti varmaan että pukeutuu ihan itse siihen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitti varmaan että pukeutuu ihan itse siihen
Minä taas halusin huomauttaa, että ko. kommentoija oli ystäväni isä, ei mikään random ätminkäinen.
Hihii. Patriarkaatti mainittu.
- Anonyymi
"kun tämä huomasi käyttäytyneensä miehen seurassa taas kerran omien arvojensa vastaisesti, omia tarpeitaan vähätellen ja miestä miellyttääkseen."
Oon syyllistynyt tähän itsekin miljoonat kerrat. Jopa niin usein, että olen ollut itselleni vihainenkin. Mutten ole miellyttänyt vain miehiä, vaan myös naisia.
Ihmissuhteeni onkin usein olleet hyviä niin kauan, kunnes oon tullut kuorestani ja lopettanut miellyttämisen.
Voin samaistua tuohon, kun keho naisistuu, monet miespuoliset ei enää kohtele ihmisenä, tasavertaisena vaan naisena ja halujensa objektina ja siksi olen joskus myös inhonnut kyseisenlaisia miehiä. Inhoan yhä. Voin myöntää.
Cool❄️- Anonyymi
Nyt jokainen arvosteleva ja habitustani ällöävä mies saa mut hymyilemään. Muutama kusipää vähemmän objektoimassa munallaan.
Cool❄️ - Anonyymi
Osa aikuistuu joskus ja irtoaa siitä muotista, joka on ulkoa annettu.
Entä kun ei ole ikinä siihen muottiin itse kuulunutkaan ja joutuu kuitenkin sen muotin orjien pölhöydet kestämään?
Cool❄️ - Anonyymi
"Voin samaistua tuohon, kun keho naisistuu, monet miespuoliset ei enää kohtele ihmisenä, tasavertaisena vaan naisena ja halujensa objektina ja siksi olen joskus myös inhonnut kyseisenlaisia miehiä. Inhoan yhä. Voin myöntää."
Tuokin on jännä juttu, koska minä taas en ole koskaan juuri tuollaista tunnetta, vaikka tuon ajatuksen tavallaan tunnistan. Mä muistan meinaan jo teininä kokeneeni tuon pikemmin voimavaraksi itselleni, vaikka noin yleensä mä olen aivan liian kiltti käyttäkseni tuota vipuvoimana. Noin yleisellä tasolla mä koin sen miesten käytöksen jo teininä naurettavaksi, en mitenkään ahdistavaksi tai minua rajoittavaksi. Mutta siis kyllä mä myönnän täysin avoimesti pukeutuneeni moniin tilanteisiin esimerkiksi työelämässä täysin strategisesti ajatellen ja "käyttäen hyväkseni" sitä, jos tiedän jonkin asian johonkin tiettyyn mieshenkilöön tehoavan. Mä en ole koskaan kokenut, etteikö minua olisi kohdeltu tasaveroisena, ehkä koska en mä ole koskaan asettunut sinne alemmas, vaan kohtaan jokaisen miespuolisen automaattisesti tasan samalta tasolta. Anonyymi kirjoitti:
Entä kun ei ole ikinä siihen muottiin itse kuulunutkaan ja joutuu kuitenkin sen muotin orjien pölhöydet kestämään?
Cool❄️Se on ulkoa annettua, ei sinun tarvitse siihen itse kuuluakaan, koska sinut "kuulutetaan" siihen. Ja omaksut sen mallin käytökseesi. Siitä siinä on kyse, ei omasta valinnasta ennen kuin huomaa ettei halua tätä ja valitseekin toisin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Voin samaistua tuohon, kun keho naisistuu, monet miespuoliset ei enää kohtele ihmisenä, tasavertaisena vaan naisena ja halujensa objektina ja siksi olen joskus myös inhonnut kyseisenlaisia miehiä. Inhoan yhä. Voin myöntää."
Tuokin on jännä juttu, koska minä taas en ole koskaan juuri tuollaista tunnetta, vaikka tuon ajatuksen tavallaan tunnistan. Mä muistan meinaan jo teininä kokeneeni tuon pikemmin voimavaraksi itselleni, vaikka noin yleensä mä olen aivan liian kiltti käyttäkseni tuota vipuvoimana. Noin yleisellä tasolla mä koin sen miesten käytöksen jo teininä naurettavaksi, en mitenkään ahdistavaksi tai minua rajoittavaksi. Mutta siis kyllä mä myönnän täysin avoimesti pukeutuneeni moniin tilanteisiin esimerkiksi työelämässä täysin strategisesti ajatellen ja "käyttäen hyväkseni" sitä, jos tiedän jonkin asian johonkin tiettyyn mieshenkilöön tehoavan. Mä en ole koskaan kokenut, etteikö minua olisi kohdeltu tasaveroisena, ehkä koska en mä ole koskaan asettunut sinne alemmas, vaan kohtaan jokaisen miespuolisen automaattisesti tasan samalta tasolta.Sä ootkin varmaan cis? Vaikuttaa varmasti asiaan. Mä kun oon ollut aina sellainen lähes sukupuoleton olento psyykeltäni, niin mulle nuo kokemukset on totaalisia ja kivuliaita.
Mä en halua vartaloni olevan millään tavoin seksiobjekti, enkä sitä ikinä myöskään ole käyttänyt niin.
Cool❄️ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sä ootkin varmaan cis? Vaikuttaa varmasti asiaan. Mä kun oon ollut aina sellainen lähes sukupuoleton olento psyykeltäni, niin mulle nuo kokemukset on totaalisia ja kivuliaita.
Mä en halua vartaloni olevan millään tavoin seksiobjekti, enkä sitä ikinä myöskään ole käyttänyt niin.
Cool❄️Muistan joskus jo lapsena ajatelleeni, että miksi mut istutettiin kehoon jota kohdellaan huonommin ja erilailla, kun poikia.
En oo koskaan ymmärtänyt sellaista enkä ymmärrä.
Cool❄️ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sä ootkin varmaan cis? Vaikuttaa varmasti asiaan. Mä kun oon ollut aina sellainen lähes sukupuoleton olento psyykeltäni, niin mulle nuo kokemukset on totaalisia ja kivuliaita.
Cool❄️Vaan kun tuo ei ole se pointti, kuten erinomaisen hyvin uskoisin sun tietävän. Eivät kaikki Cis-naiset ajattele ja koe kuten minä. Moni kokeee sen juuri kuten sinä. Eikä minun kokemukseni eroa lainkaan oli vastapuoli heteromies tai lesbonainen. Kysymyksessä on huomattavasti enemmän itsevarmuus ja tietynlainen persoona. Eikä tässä nyt moitittu sinun kokemusmaailmaasi vaan enemmän pyöriteltiin sitä miten eritavoin eri ihmiset täyin samanlaiset tilanteet kokevat. Että kun minä en tosiaan edes silloin teininä, suostunut asettumaan milliäkään alemmalle tasolle, kuin vaikka joku kolmekymppinen ukko, joka yritti vokotella. Se ei vaan sovi minun pirtaani.
- Anonyymi
Se on ulkoa annettua, ei sinun tarvitse siihen itse kuuluakaan, koska sinut "kuulutetaan" siihen. Ja omaksut sen mallin käytökseesi. Siitä siinä on kyse, ei omasta valinnasta ennen kuin huomaa ettei halua tätä ja valitseekin toisin.
En mä halua kuulua mihinkään mihinkä en kuulu. Siitä ehkä vierauden tunnekin tulee. Niin paljon kaikkea mihin en istu enkä mukaudu.
Cool❄️ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Cool❄️En minäkään ole koskaan käyttänyt vartaloani "seksiobjektina". Tuossa on todella vissi ero, miten sinä ajattelet ja miten minä ajattelen. Minä ajattelen sen niin, että se on sen toisen osapuolen tymyyden osoitus jos hänen valintoihinsa kykenee vaikuttamaan paidalla. Se on minulle täysi sama asia, kuin joidenkin talonostoon voi vaikuttaa lykkäämällä taloon pullantuoksua tai markettiostoihin tietyllä musiikkivalinnalla ... naurettavaa, mutta ei se minun ongelmani ole, vaan sen toisen osapuolen.
Anonyymi kirjoitti:
En mä halua kuulua mihinkään mihinkä en kuulu. Siitä ehkä vierauden tunnekin tulee. Niin paljon kaikkea mihin en istu enkä mukaudu.
Cool❄️No se juuri on se herääminen siihen, että on jotain mikä ei ole omaa, ei ole minä. Ja sitten siitä irtautuu, ryhtyy itsekseen, ja näkee sen kaiken uudella tavalla ulkopuolelta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Cool❄️Koulussa ja kasvatuksessa se tytöt näin ja pojat noin on onneksi jäämässä nykykasvatuksessa vähemmälle. 👍
Voi olla persoonansa, eikä sukupuoli.
Cool❄️ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistan joskus jo lapsena ajatelleeni, että miksi mut istutettiin kehoon jota kohdellaan huonommin ja erilailla, kun poikia.
En oo koskaan ymmärtänyt sellaista enkä ymmärrä.
Cool❄️Toisaalta mä itse varmaan siksi ajattelen naissukupuolesta kuten ajattelen, kohtelen ja kohtelisin niin hyvin ja nätisti kumppanina, kun olisin toivonut itseäni kohdeltavan. Naisena.
Voi kuulostaa tyhmältä, mutta siinä on älyä.
Cool❄️ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisaalta mä itse varmaan siksi ajattelen naissukupuolesta kuten ajattelen, kohtelen ja kohtelisin niin hyvin ja nätisti kumppanina, kun olisin toivonut itseäni kohdeltavan. Naisena.
Voi kuulostaa tyhmältä, mutta siinä on älyä.
Cool❄️Jotenkin jännästi tulin naiseksi, jossa on molemmat sukupuolet psyykkisesti läsnä. Ja siksi oon vähän outokin. Tämmönen kokemus tähän perään. 😁
Siks mun maailmani voi näyttää erilaiselta, kun heidän jotka ovat vain joko miehiä tai naisia.
Cool❄️ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotenkin jännästi tulin naiseksi, jossa on molemmat sukupuolet psyykkisesti läsnä. Ja siksi oon vähän outokin. Tämmönen kokemus tähän perään. 😁
Siks mun maailmani voi näyttää erilaiselta, kun heidän jotka ovat vain joko miehiä tai naisia.
Cool❄️Täytyy tähän todeta, että en mä koe sun maailmaasi sen erilaisemmaksi. Ihmiset ovat erilaisia ja eivät sinun kokemuksesi minun korvaani niin kauhean erilaisilta moniin muihin kuulemiini verraten tunnu. Omaani verraten kyllä, mutta siihen verraten moni muukin on erilainen, kun niitä erilaisia kokemuksia on niin monenlaisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täytyy tähän todeta, että en mä koe sun maailmaasi sen erilaisemmaksi. Ihmiset ovat erilaisia ja eivät sinun kokemuksesi minun korvaani niin kauhean erilaisilta moniin muihin kuulemiini verraten tunnu. Omaani verraten kyllä, mutta siihen verraten moni muukin on erilainen, kun niitä erilaisia kokemuksia on niin monenlaisia.
Et ehkä sinä, mutta moni ei ymmärrä mun kokemusperiäni, eikä voikkaan täysin olematta minä tai kaltaiseni. Eihän mun arki muista poikkea. Kokemusperät usein kyllä.
Cool❄️ - Anonyymi
No se juuri on se herääminen siihen, että on jotain mikä ei ole omaa, ei ole minä. Ja sitten siitä irtautuu, ryhtyy itsekseen, ja näkee sen kaiken uudella tavalla ulkopuolelta.
Heräsin siihen jo 4-vuotiaana. 😄
Mutta apinoin vuosikymmenet naisia ollakseni, nainen.
Cool❄️ Anonyymi kirjoitti:
Cool❄️Huomenta 😁
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Cool❄️Silti en ole koskaan tykännyt roolista nainen. Siinä on kauheasti rajoitteita ja ehtoja. Siksi se on mahdottoman vaikeaakin. Poikana olis ollu helpompaa moni juttu.
Jännää miten keho muka määrittää mitä olla ja olla olematta. Ihan pimee tää maailma siinä suhteessa.
Cool❄️😄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt jokainen arvosteleva ja habitustani ällöävä mies saa mut hymyilemään. Muutama kusipää vähemmän objektoimassa munallaan.
Cool❄️Mä lisään vielä, kun musta tuntuu ettet lainkaan tajunnut mistä puhuin, vaan oti jonain omien tuntemustesi dissaamisena. Periaatetasolla me tunnetaan täysin samalla tavalla, mutta se tunnekokemus on eri. Sä olet kokem´nut inhoa siinä kohtaa, jossa minä olen tuntenut voimakasta huvittuneisuutta. Käytännössä meille molemmille ne objektisoivat yksilöt (kyllä niitä meinaan naisistakin löytyy, tämä on nähty) ovat täysin kaikkien valintakriteerien ja mahdollisuuksien alapuolella, mutta tunne miksi niin on, on eri. Sinulle he ovat etovia ja minulle he ovat tragikoomisia, eikä meistä kumpikaan voisi moista miestä ikinä kunnioittaa kumppanina (et luultavasti sinäkään, vaikka olisitkin cis).
Sen sijaan siinä kohtaa, kun toinen ihminen kohtelee ihmisenä, sitä on "paljas", avoimempi ja havoittuvaisempi siinä miten sen toisen ihmisen kohtaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et ehkä sinä, mutta moni ei ymmärrä mun kokemusperiäni, eikä voikkaan täysin olematta minä tai kaltaiseni. Eihän mun arki muista poikkea. Kokemusperät usein kyllä.
Cool❄️Eihän oikeastaan kukaan voi koskaan toisen kokemuksia jne. ymmärtää. Moni kuvittelee ymmärtävänsä, mutta jokainen lähtee aina niistä omista lähtökohdistaan, eikä se ole koskaan sama kokemus. Joskus se on lähtökohtaisesti lähemmäs samanlainen ja kuitenkin se kokemus on eri, niin sitä toisen kokemusta on vaikeampi ymmärtää, vaikka sen kuvittelee ymmärtävänsä. Tuohan käy hyvin ilmi vaikka jos puhutaan kuukautisista tai jostain muusta vastaavasta, jotka lähes jokainen naispuolinen kokee. Se kokemus voi erota toisistaan kuin yö ja päivä, mutta silti toinen voi kuvitella voivansa sanoa ymmärtävänsä. "Kaikkiin nyt vähän sattuu, mutta ei pikku kuukautiskipu ole syy poissaololle" ... noin esimerkiksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän oikeastaan kukaan voi koskaan toisen kokemuksia jne. ymmärtää. Moni kuvittelee ymmärtävänsä, mutta jokainen lähtee aina niistä omista lähtökohdistaan, eikä se ole koskaan sama kokemus. Joskus se on lähtökohtaisesti lähemmäs samanlainen ja kuitenkin se kokemus on eri, niin sitä toisen kokemusta on vaikeampi ymmärtää, vaikka sen kuvittelee ymmärtävänsä. Tuohan käy hyvin ilmi vaikka jos puhutaan kuukautisista tai jostain muusta vastaavasta, jotka lähes jokainen naispuolinen kokee. Se kokemus voi erota toisistaan kuin yö ja päivä, mutta silti toinen voi kuvitella voivansa sanoa ymmärtävänsä. "Kaikkiin nyt vähän sattuu, mutta ei pikku kuukautiskipu ole syy poissaololle" ... noin esimerkiksi.
Sitten on ne kaltaiset, jotka yleensä parhaiten käsittää jos kuka. Vaikkei se kokemus täysin samanlainen oliskaan.
Cool❄️ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaan kun tuo ei ole se pointti, kuten erinomaisen hyvin uskoisin sun tietävän. Eivät kaikki Cis-naiset ajattele ja koe kuten minä. Moni kokeee sen juuri kuten sinä. Eikä minun kokemukseni eroa lainkaan oli vastapuoli heteromies tai lesbonainen. Kysymyksessä on huomattavasti enemmän itsevarmuus ja tietynlainen persoona. Eikä tässä nyt moitittu sinun kokemusmaailmaasi vaan enemmän pyöriteltiin sitä miten eritavoin eri ihmiset täyin samanlaiset tilanteet kokevat. Että kun minä en tosiaan edes silloin teininä, suostunut asettumaan milliäkään alemmalle tasolle, kuin vaikka joku kolmekymppinen ukko, joka yritti vokotella. Se ei vaan sovi minun pirtaani.
En ole puhunut sanaakaan moittimisesta. 🤷🏼♂️
Ette te vaan tajua, jotka ootte aina olleet sinut tyttöinä ja poikina, vaikka miten paljon asiaa vatkaatte. Ei tätä tarttisi edes näin vaikeasti selittää, jos sen oikeesti älyis mistä mä puhun.
Cool❄️
- Anonyymi
Asia jota vanhempien pitää opettaa poikalapsilleen on se että toisten koskemattomuutta ja itsemääräämisoikeutta kunnioitetaan, sama tietenkin tyttölapsille mutta stereotyyppinen ajattelu on tässä kohtaa validi ja käytännön osoittamana tärkeämpi opettaa pojille. Eikä niin että tyttöjen pitää alkaa häpeämään tai olemaan varuillaan sen takia mitä luoja heille suonut, ei käy ei.
Setämiehille tästä on turha saarnata, ovat omien vanhempiensa summa ja usein avun ulkopuolella jos asenne on perseestä, onneksi katoava luonnonvara kuitenkin - Anonyymi
Kaikkea sitä tapahtuu ja on vääryyttä. Pahinta mitä itselle on sattunut oli sekin oma vika ja törmäsin puuhun.
Tosin kyllä pelastajat, sekä yhteiskunta otti samantien kopin ja vei sairaalaan. Siellä sitten olin 10kk, joka maksoi minulle alle 800€ ja työpaikallakin odoteltiin ihan kiltisti.
Yhteiskunnalle lasku oli jokusen sataatuhatta.
>simiti<Älä nyt anna periksi. Persut olivat istuttaneet tyhmyyttään ja ilkeyttään puun sinun reitillesi.
- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Älä nyt anna periksi. Persut olivat istuttaneet tyhmyyttään ja ilkeyttään puun sinun reitillesi.
Niinhän se täytyykin olla. 🤣 miten se SMP tajusikin jo 60 vuotta sitten istuttaa puun juuri siihen?
Tosin siinä asui varpunen. Joten PS on luontohippien puolue.
>simiti<
- Anonyymi
Jumala on tämänkin asian, luomistyötä tehdessään, tyrinyt kaivan amalla tavalla.
- Anonyymi
Nyt on puhelin romuna. Piti olla: ...tyrinyt aivan kamalalla tavalla.
"aika pysäyttävä kuvaus" kuvastaa koko hs lehteä. Voisi kai sanoa että nykyisen tasa-arvo ja monimuotoisuus ajattelun terävintä kärkeä.
Ensin tajuttiin ongelma
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009431896.html
Ensimmäisenä tasa-arvo ja monimuotoisuus saavutettiin nyt liitteen toimituksessa.
https://www.hs.fi/nyt/art-2000009160099.html
"miehen seurassa taas kerran omien arvojensa vastaisesti, omia tarpeitaan vähätellen ja miestä miellyttääkseen"
Saahan tuosta tietysti sukupuolikysymyksen jos haluaa mutta ainakin oma ajatusmailma lähtee siitä että arvot ovat vastakkaiset eivät ihmiset. Jos ensimmäisenä tulee mieleen negatiiviset tunteet voi olla tuolta "minä itse" kuplasta vaikea hakea kompromissia.
Jos tuosta lainatusta osiosta jättää sukupuolen pois ja pistää tilalle puolueita niin voi miettiä kuinka vaikeaa elämä olisi ilman kykyä joustaa.
Mitä fyysisiin ja henkisin muutokseen tytöillä tulee niin jos kysyisin omilta lapsilta niin saisin kaksi eri vastausta.
Vaikka hesari ei antanut tässä miehille palstatilaa niin omasta kokemuksesta on todettava että tuollainen varhain aloitettu fyysinen muutos olisi ollut urheilun kannalta hyvinkin tervetullut. Samoin varmaan myös itetunnon kannalta. En ehkä olisi jäänyt kotiin lukemaan viidakon korkkareita vaan mennyt diskoon näiden muiden fyysisesti kehittyneempien kanssa. Nyt itsellä Afrikan korpsit valmistautuivat ratkaiseviin taisteluihin samalla kun muualla pidemmät pojat painautuivat tyttöjä vasten vimeisillä hitailla.- Anonyymi
Olen nelikymppinen nainen ja nuo kokemukset kuulostavat kyllä aika äärimmäisiltä. En tarkoita tätä vähättelevästi, mutta esim huorittelua tai syljeskelyä en ole koskaan saanut osakseni eikä tietääkseni ystävänikään. Kommentointia ja kourimista kyllä, mutta nekin yleensä känniääliöiden taholta ja olen jättänyt ne täysin omaan arvoonsa. En tosin enää aio tehdä niin, vaan jos joku ylittää rajat, niin teen saman tien ilmoituksen. Nuorempana sitä helpommin antoi vain olla ja ajatteli että kaikenlaisia ääliöitä sitä onkin, mutta miksi niitä ääliöitä kenenkään tarvitsisi sietää? Heti vaan stoppi tuollaiselle touhulle, jos sellaista kohtaa. Ja ei, aina se ei ole näin yksinkertaista, mutta kenenkään ei pidä alista huonoon kohteluun. Jokaisella meistä on oikeus puolustaa itseään epäasiallista käytöstä kohdatessaan.
Asustelin aikoinaan hetken Yhdysvalloissa ja siellä ulkonäköön ja kehoon liittyvä kommentointi oli paljon yleisempää kuin täällä. Miehet viheltelivät autoista, pikaruokaketjun kassa alkoi iskemään, bensaa tankatessa tultiin "auttamaan", kadulla kävellessä sai kuulla "looking good.. thats some good ass for a white girl" jne. Täydellisen erilainen kulttuuri kuin täällä. Aivan sama, ohitin nuo ja jatkoin päivääni. Tärkeämpääkin tekemistä, kuin antaa huomiota dorkille.
On niin surullista, miten paljon naisen kehoa on esineellistetty ja väheksytty. Jokaisella meistä on oikeus kehorauhaan. Miten se voikin olla niin syvällä yhteiskunnan rakenteissa ja tavoissa, että naista saa kohdella miestä arvottomampana. Tosimiehet/naiset eivät tuollaiseen toki sorru, ainoastaan säälittävät miehen- ja naisenkuvatukset.- Anonyymi
Pariutumisvietti aiheuttaa sen että yksinäiset urokset huomioivat (huomion arvoisia) yksinäisiä naaraita, joiden pariutumisvietti aiheuttaa sen että he kokevat miehiltä saamansa huomion arvokkaana ja miellyttävä, ja muitakin kokemuksia kokevat. Ihan pelkkä miehen ihaileva katse usein saa 'suhteellisen kosteusprosentin' nousemaan, ihan kiusalliseen arvoon.
Ei koske mummeli-ikäisiä naaraita, he kokevat kaiken seksiin liittyvän iljettävänä ja saastaisena. Kuten käy ilmi tänne kirjoittavien mummeleiden viesteistäkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pariutumisvietti aiheuttaa sen että yksinäiset urokset huomioivat (huomion arvoisia) yksinäisiä naaraita, joiden pariutumisvietti aiheuttaa sen että he kokevat miehiltä saamansa huomion arvokkaana ja miellyttävä, ja muitakin kokemuksia kokevat. Ihan pelkkä miehen ihaileva katse usein saa 'suhteellisen kosteusprosentin' nousemaan, ihan kiusalliseen arvoon.
Ei koske mummeli-ikäisiä naaraita, he kokevat kaiken seksiin liittyvän iljettävänä ja saastaisena. Kuten käy ilmi tänne kirjoittavien mummeleiden viesteistäkin.Huomaa, että et ole, etkä ole koskaan ollut nuori nainen.
- Anonyymi
Sitä se maailman pornoistuminen tekee. Kun naiset esiintyvät Playboyn kannessa ja sisälehdillä, sen saman haluavat muka tehdä miljoonat muutkin.
Ja toki kaikki tämä vaikuttaa miehiin siten, että jos ja kun ne miljoonat muut naiset hakevat seksuaalista huomiota miehiltä ja nauttivat objektina olosta, niin toki sitä sama logiikkaa sovelletaan naapurin tyttölapsiin, koska ovat naissukukupuolen edustajia?
Eli ne miljoonat muut naiset jotka saavat kiksejä itsensä paljastelusta ja heihin kohdistuneesta seksuaalisista haluista, niin muutkin luokitellaan siihen samaan kategoriaan kuuluviksi, nauttivat tissien puristelusta , hameen helmojen nostamisista ja pikupöksyjen näkymisestä, siitä että osoitetaan seksuaalista kiinnostusta täysin estoitta ja avoimesti
Aikuisviihde huomaamatta on muokannut miessukupuolen asenteita koko naissukupuolta kohtaan ja hämärtänyt käsitystä siitä mikä on sopivaa, mikä sallittua, toivottua ja ei- touvottua käyttäytymistä.
Seksissähön kaikki on sallittua, joten kai se tissien puristelukin ja seksiobjeltiksi asettaminenkin? Hameen alta kuvaminen, wc- tiloihin kameroiden asettaminen, deepfake- kuvat ja videot, kostoporno, seksuaalinen ahdistelu jne.?Eihän tällä suoraan ole pornoistumisen kanssa mitään tekemistä, ellet takoita maailman pornoistuimista jo vuosituhansia sitten.
- Anonyymi
Eihän tällä suoraan ole pornoistumisen kanssa mitään tekemistä, ellet takoita maailman pornoistuimista jo vuosituhansia sitten.
Sinun mielestäsi aikuisviihteellä ei ole mitään vaikutusta naisten seksuaali- identiteettiin, ulkonäkö- tai suorituspaineisiin, siihen miten miellytetään seksikumpania? Entä onko sillä ollut vaikutusta miehiin?
Anonyymi kirjoitti:
Sinun mielestäsi aikuisviihteellä ei ole mitään vaikutusta naisten seksuaali- identiteettiin, ulkonäkö- tai suorituspaineisiin, siihen miten miellytetään seksikumpania? Entä onko sillä ollut vaikutusta miehiin?
Sanoinko niin? Luepa uudelleen kommenttini. Ja sitten lue se Hesarin juttu. Sitten ehkä ymmärrät, mihin kommentillani viittasin ja miksi pornoistumisella ei ole suoraan mitään tekemistä tuon "ilmiön" kanssa.
- Anonyymi
Sanoinko niin? Luepa uudelleen kommenttini. Ja sitten lue se Hesarin juttu. Sitten ehkä ymmärrät, mihin kommentillani viittasin ja miksi pornoistumisella ei ole suoraan mitään tekemistä tuon "ilmiön" kanssa.
Artikeli oli laajahko ja siinä kerrottiin miten kirjailija jo varhain totesi ja koki miten pojat suhtautuivat hänen kehoonsa seksualisoituna omistusesineenä jota saattoi hinkata, ja kouria ..kyllä.
Muistan itse 10 vuotiaan miten samassa taloyhtiössä asuva poika nosti hameenhelmojani ja halusi nähdä alushousuni samalla pitäen nenästään kiinni ja sylkäisi halveksien yhden lauseen : vittu
Muistan miten nolostuin ja tunsin suunnatonta häpeää ja nöyryytyksen tunnetta. Ikään kuin minussa olisi ollut jotain todella pahaa ja vastenmielistä, inhottavaa..
Tämä kokemus pureutui aika syvälle alitajuntaani ja muokkasin käsitystä itsestäni tyttönä, minussa on jotain todella jotain pahaa ja vastenmielistä..olen inhottava ja vastenmielinen..
Tekevätkö tytöt samoin pojille , repivät housut alas, pitelevät nenäänsä ja huutavat inhoa huokuvalla äänellä : kulli..?
Eivät tee ja mistä se johtuu?
Mistä pojat ovat nämä asenteet ja käytöstavat oppineet, kuka ne on heille opettanut ja antanut siihen mallin?
Isätkö vai miehet ylipäätään? Kysymys kuuluu MIKSI?
Kirjailiahan kertoo myös kuinka joutui sysäämään syrjään oma turvallisuus, onnellisuutensa, vapautensa, natintonsa, jos ne olivat ristiriidassa muiden, erityisesti poikien ja miesten tarpeiden kanssa. Samalla heidät ( tytöt) vieraannutetaan omasta voimastaan.
Selittämättä on jäänyt mitä omalla voimalla tarkoitetaan. Onko se naisen seksuaalisuus vai mikä?
Febonin mukaan viha ja pelko naisen seksuaalisuutta kohtaan ja voimaa ( ? ) kohtaan on muurattu kukttuurin perustaan. Peko naisen seksuaalisuutta kohtaan? Mitä pelättävää naisen seksuaalisuudessa on, verrattuna muutoin seksuaalisuuden voimaan? Samaa pelkoa pitäisi myös naisten tunteazmisten seksuaalisuutta kohtaan, koska miehillä on oma seksuaalisuuteensa liitetty voima, ei naisen seksuaalisuus voi edustaa koko ihmiskunnan yleistä seksuaalisuutta?
Kysymys: kuinka suuri merkitys on kristinuskolla siihen, miten nainen ja naisen seksuaalisuus koetaan - syntiinlankeemuksen syyllinen hän oli Eeva joten syyllisyydentunto javiha, halveksunta voi juontaa myös sieltä? . Nykyään ei kait enää, mutta vielä 20 vuotta sitten, kyllä.
Sitten jatkuu:
Ja omaehtoinen seksuaalisuus (= mitä…mitä on omaehtoinen seksuaalisuus , se jää epäselväksin mitä se on, onko se itsemääräämisoikeutta omaan kehoon ja miesten miellyttämisen päättymistä vai/ ja täydellistä seksuaalista vapautta ilmaista omia seksuaalisia tarpeita riippumatta siitä millaiseksi miehet naisen leimaavat, vai mitä se on?
Ja lopulta tämä:
koituu naisten tuhoksi ? Sekö että on omaehtoisesti suuntautunut seksuaalisuutensa osalta vai mikä? Mitä on omaehtoinen seksuaalisuus?
Onko tissiflashmob vai onko se Dominana esiintyminen vai seksityöntekijänä esiintymistä ja sitä eteinusko normiparisuhteisiin vasan on polyamorisissa suhteissa tai harrastaa yhden yön juttuja vai mitä se on? Onko perineinen romanttinen höttöunelmilla ja vaaleanpunaisilla hattaroilla kyllästetty parisuhde epänormaalia ja miehen tarpeisiin alistumista? Eikö se enää edusta naisen omaa seksuaalisuutta ?
Onko naisten seksuaalisuus yleimaailmallista, kaikkia naisia koskevaa, vai yksilön omiin tarpeisiin ja toiveisiin, haluihin perustuvaa, ja liittyvää? ? Vai onko kaikki mitä me olemme tottuneet näkemään vain miesten tahdon alle alistumisen tuottamaa harhaa? Onko kaikki tarpeemme vain miesten aivopesun tuottamia kuvitelmiaoikeasta elämästä?
Tai edustaako aikuisviihde naisten omaehtoista, itsenäistä patriarkaalista vapautunutta seksuaalisuutta,? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Artikeli oli laajahko ja siinä kerrottiin miten kirjailija jo varhain totesi ja koki miten pojat suhtautuivat hänen kehoonsa seksualisoituna omistusesineenä jota saattoi hinkata, ja kouria ..kyllä.
Muistan itse 10 vuotiaan miten samassa taloyhtiössä asuva poika nosti hameenhelmojani ja halusi nähdä alushousuni samalla pitäen nenästään kiinni ja sylkäisi halveksien yhden lauseen : vittu
Muistan miten nolostuin ja tunsin suunnatonta häpeää ja nöyryytyksen tunnetta. Ikään kuin minussa olisi ollut jotain todella pahaa ja vastenmielistä, inhottavaa..
Tämä kokemus pureutui aika syvälle alitajuntaani ja muokkasin käsitystä itsestäni tyttönä, minussa on jotain todella jotain pahaa ja vastenmielistä..olen inhottava ja vastenmielinen..
Tekevätkö tytöt samoin pojille , repivät housut alas, pitelevät nenäänsä ja huutavat inhoa huokuvalla äänellä : kulli..?
Eivät tee ja mistä se johtuu?
Mistä pojat ovat nämä asenteet ja käytöstavat oppineet, kuka ne on heille opettanut ja antanut siihen mallin?
Isätkö vai miehet ylipäätään? Kysymys kuuluu MIKSI?
Kirjailiahan kertoo myös kuinka joutui sysäämään syrjään oma turvallisuus, onnellisuutensa, vapautensa, natintonsa, jos ne olivat ristiriidassa muiden, erityisesti poikien ja miesten tarpeiden kanssa. Samalla heidät ( tytöt) vieraannutetaan omasta voimastaan.
Selittämättä on jäänyt mitä omalla voimalla tarkoitetaan. Onko se naisen seksuaalisuus vai mikä?
Febonin mukaan viha ja pelko naisen seksuaalisuutta kohtaan ja voimaa ( ? ) kohtaan on muurattu kukttuurin perustaan. Peko naisen seksuaalisuutta kohtaan? Mitä pelättävää naisen seksuaalisuudessa on, verrattuna muutoin seksuaalisuuden voimaan? Samaa pelkoa pitäisi myös naisten tunteazmisten seksuaalisuutta kohtaan, koska miehillä on oma seksuaalisuuteensa liitetty voima, ei naisen seksuaalisuus voi edustaa koko ihmiskunnan yleistä seksuaalisuutta?
Kysymys: kuinka suuri merkitys on kristinuskolla siihen, miten nainen ja naisen seksuaalisuus koetaan - syntiinlankeemuksen syyllinen hän oli Eeva joten syyllisyydentunto javiha, halveksunta voi juontaa myös sieltä? . Nykyään ei kait enää, mutta vielä 20 vuotta sitten, kyllä.
Sitten jatkuu:
Ja omaehtoinen seksuaalisuus (= mitä…mitä on omaehtoinen seksuaalisuus , se jää epäselväksin mitä se on, onko se itsemääräämisoikeutta omaan kehoon ja miesten miellyttämisen päättymistä vai/ ja täydellistä seksuaalista vapautta ilmaista omia seksuaalisia tarpeita riippumatta siitä millaiseksi miehet naisen leimaavat, vai mitä se on?
Ja lopulta tämä:
koituu naisten tuhoksi ? Sekö että on omaehtoisesti suuntautunut seksuaalisuutensa osalta vai mikä? Mitä on omaehtoinen seksuaalisuus?
Onko tissiflashmob vai onko se Dominana esiintyminen vai seksityöntekijänä esiintymistä ja sitä eteinusko normiparisuhteisiin vasan on polyamorisissa suhteissa tai harrastaa yhden yön juttuja vai mitä se on? Onko perineinen romanttinen höttöunelmilla ja vaaleanpunaisilla hattaroilla kyllästetty parisuhde epänormaalia ja miehen tarpeisiin alistumista? Eikö se enää edusta naisen omaa seksuaalisuutta ?
Onko naisten seksuaalisuus yleimaailmallista, kaikkia naisia koskevaa, vai yksilön omiin tarpeisiin ja toiveisiin, haluihin perustuvaa, ja liittyvää? ? Vai onko kaikki mitä me olemme tottuneet näkemään vain miesten tahdon alle alistumisen tuottamaa harhaa? Onko kaikki tarpeemme vain miesten aivopesun tuottamia kuvitelmiaoikeasta elämästä?
Tai edustaako aikuisviihde naisten omaehtoista, itsenäistä patriarkaalista vapautunutta seksuaalisuutta,?Paaaljon kirjoitusvirheitä..huhuh..😬🙄😲😖
Vai sitä ettei usko normiparisuhteisiin vaan on polyamorissa suhteissa jne…..
- Anonyymi
Vain naiset ja tytöt osaa vastata miltä se tuntuu tytöstä kun maailman miehet alistuu hänelle ja miltä tuntuu olla kuningatar
- Anonyymi
Maailman miehet alistuu ..kiihoittuvat siis seksuaalisesti?
Seksuaalinen kiihoittuvus, halu koetaan siis alistumisena?
Alistut korkeintaan omille tarpeillesi ja sille seksuaalivietille, et yhdellekkän naiselle. Aivan samoin kuin nainen ei alistu tai antaudu yhdellekään miehelle vaan omille tarpeilleen ja vieteilleen. Tarpeelleen saada kokea seksuaalista mielihyvää. Siinä kaikki. - Anonyymi
Tuollainen ajattelutapa ruokii narsismia ja syöksee exhibionistisista taipumuksista addikttoituvia vain syvempään kuiluun. Sitoo itseensä. Lopulta syöksykierro jatkuu pohjalle asti, huumeet ja muut sekoilut tulevat vastaan väistämättä.
Ehkä sellaisissa maissa, joissa on vielä lapsiavioliittoja, tyttöjen ympärileikkausta ja tyttöjen koulutustaso ei ole ihan niin hyvä tyttönä ja naisena oleminen ei ole ihan niin helppoa kuin esim. täällä Euroopassa. Itse en kauheasti ajattele asiaa. Tiedän kyllä syntyneeni naiseksi eikä mulla olen sen kanssa vaikeuksia, mutta enimmän osan ajasta olen vain minä, se mikä olen persoonana.
- Anonyymi
Juuri noin. Suurimman osan ajasta en ole mitenkään aktiivisesti tietoinen sukupuolestani, en nyt, enkä missään vaiheessa elämääni ole ollut. Just tolleen, että tiedän kyllä syntyneeni naiseksi, mutta yleensä olen ihan vain minä, en nainen.
- Anonyymi
Naiset haluaa antaa kehonsa jännämiesten käytettäväksi. Kiltit ja kunnolliset miehet ei saa koskea naisen vartaloon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1539089Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492749Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja312537- 572511
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971895- 971837
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231773Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä471308Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091207- 271156