Markkinavoimat ovat ajamassa vaarallisia muutoksia autolla ajamiseen. Pelkän
ykkösvaihteen sijasta autoilijoille halutaan mahdollistaa kakkos- ja joissakin
tapauksissa jopa kolmosvaihteen käyttö liikenteessä. Ymmärtävätkö päättäjät
mitä tästä seuraa? Perille pääsee toki nopeammin, mutta muutoksen myötä nopeudet kasvavat vaarallisen suuriksi. Tavalliset autoilijat eivät hallitse ajoneuvojaan näissä suurissa nopeuksissa. Mikäli tällainen muutos hyväksytään, liittomme asiantuntijoiden mukaan liikenteen sujuvuus tulee romahtamaan onnettoḿuuksien määrän kasvaessa merkittävästi. Ja sanoohan sen jo maalaisjärkikin: mikäli yksikään ajoneuvo ei liikkuisi, yhtään liikenneonnettomuutta ei myöskään tapahtuisi.
USA on hyvä esimerkki siitä mitä tapahtuu mikäli mahdollistamme muiden kuin vain
ykkösvaihteen käyttämisen. USA:n suurkaupungeissa on valtavat ruuhkat ja siellä
tapahtuu onnettomuuksia eniten maailmassa. Kakkos- ja kolmosvaihteiden käyttämisen sijaan autoihin pitäisi pikemminkin asentaa alennusvaihde. Se jos mikä olisi suuri askel parempaa liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta kohti.
Ykkösvaihteen merkitystä ei missään tapauksessa saa vähentää. Perinteisesti autot
ovat aina lähteneet liikkeelle ykkösvaihteella ja tätä tulee kunnioittaa jatkossakin,
kun yhteisistä säännöistä neuvotellaan. Käyttäkäämme siis jatkossakin vain ykkösvaihdetta. Se on osoittanut vahvuutensa ja toimintavarmuutensa vuosikymmenten aikana ja näin on oltava jatkossakin.
Riku Aalto, Suomen Autoilijoiden Keskusliitto
Suomen Autolijoiden Keskusliiton vappupuhe
Anonyymi-ap
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2362810
- 591422
- 951396
- 801078
Kuinka vanha olet?
Ite olen 35-vuotias. Kiinnostaa että onko se paljon vai vähän palstalaiseksi? Nyt ikiä pöytään :)176964- 60908
Kyynel vierähtää silmäkulmaan
Ku mietin kaikkea mitä meillä oli, vaikkei se paljoo ollut oli se enemmän ku mitä olen ikinä kokenut. Ehkä se ei ikinä r40840- 78830
Miten abortin tekemisestä kieltäytyminen on "ihmisvihaa"?
Kertokaapa minulle tyhmälle, miten se on "ihmisvihaa", jos joku terveydenhuollon ammattilainen ei halua vakaumuksensa ja302778Epävakaan persoonallisuuden kera "ihana" olla
Se on mulla ainakin niin, että päivästä toiseen mieliala heittelee mitä ilosimmasta mitä matalimpaan. Ja se vaihtelu tap239720