Kuka on nörtti?

Minäkö?

Haluaisin kuulla teidän naisten mielipiteitä siitä, miten määrittelette ja koette ns. nörtit. Koin hieman erikoisen kanssakäymisen vast'ikään ja sen pohjalta oma käsitykseni on pahasti järkkynyt. Olen tähän saakka elänyt siinä uskossa, että nörtteys on hyvin harmaa alue, eikä nykyaikana ole mitenkään erikoista jos tavallinenkin mies kuluttaa aikaansa tietokoneiden parissa.

Toimin itse yritysjohdossa, ja alaiseni ovat pääasiassa nörttejä. Tulen heidän kanssaan hyvin toimeen ja siksi vietän myös mielelläni aikaa heidän kanssa. Pidän itse älyllisestä keskusteluseurasta, enkä jaksa viittä minuuttia pidempään smalltalkata, ellei ole pakko. Tätä seuraa nörtit nimenomaan tarjoavat.

Kävin pitkällisen keskustelun parin hieman alle nelikymppisen naisen kanssa. Kyseiset naiset kokivat minut erittäin vastenmielisenä, koska olin heidän mielestään nörtti. Kysyin mistä moinen käsitys johtui ja vastaus oli se, minkä vuoksi tätä viestiä kirjoitan. He sanoivat ettei minua voisi päällepäin luulla nörtiksi, ja olin heidän mielestään ihan komeakin. Kun kysyin miksi he sitten pitävät minua nörttinä, oli vastaus, erittäin halveksuvalla äänensävyllä "Koska oot noitten kans", osoittaen nörtti-alaisiani.

Onko totta, että nuoremmatkin naiset näkevät maailman noin mustavalkoisena ja kokevat kaikki IT-ammateissa toimivat ilettävinä nörtteinä? Vai johtuiko se vain siitä, että kyseiset naiset olivat duunariluokan edustajia, jotka viettivät lapsuutensa aikana jolloin tietokoneita ei ollut?

Esittäisin myös jatkokysymyksen, minkä esitin myös kyseisille naisille. Onko sillä mitään merkitystä, että nörtti tienaa hyvin, ajaa hienolla autolla, käyttää muotivaatteita, omaa paljon valtaa, jne? Heidän mielestään se oli vain peittelyä, eikä muuttanut nörttiä miksikään. Eli nostavatko teidän mielestänne nuo avut nörtin haluttavuutta, vai ovatko ne vain säälittäviä yrityksiä olla 'tosimies'?

20

2847

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laurah

kuulostaa teinipuheelta jaotella ihmisiä tolleen...jos tapaan jonkun, joka vaikuttaa kiinnostavalta,ei ole mitään väliä,että millä alalla on töissä.eikö se persoonallisuus ym. ratkaise?=)
      kuka nyt sitten on loppujen lopuks tosimies?kai jokainen voi ostaa millasia juttuja tahansa ilman,että tarvitsee kategoroida ihmistä joksikin...
      ei kannata välittää tollasesta paskapuheesta.ei munkaan mielestä ole väliä,että milla alalla on töissä. jos vaan viihtyy siinä itse ja kahden ihmisen kemiat kohtaa niin luulisi,ettei muilla asioilla ole väliä.aika pinnallista, jos jättäisi jonkun sen takia, että toinen työskentelee esim. it-alalla, jos vaikka ennen asian julkituloa olisi ollut ihan myyty =)

• akak

Raha on miehen seksikkäin ominaisuus, se vetää naisia puoleensa kuin paska kärpäsiä. Jos tienaat hyvin ja sinulla on auto ja talo on aika sama mitä puhut tai mitä työtä teet, naiset alkavat kiinnostumaan sinusta. Tosin niiden joukossa on paljon persaukisia onnenonkijoita joita ei missään nimessä kannata päästää kotiinsa vittuilemaan mutta voihan niitä aina panna. Siinä ne ovat yleensä aika hyviä, ovat harjoitelleet.

• Kira

Myös tässä kannattaa välttää yleistyksiä. Kaikkia naisia ei rahalla osteta! Sitä saa mitä tilaa. Jos käytät rahakkuuttasi vikittelykeinona, aivan varmasti vedät puoleesi tietyn tyypin naisia, joille se raha ON tärkein kriteeri. Tavallisen naisen mielestä (kuten varmaan kaikkien ihmisten mielestä) ihan kivaa on, jos rahaa on, mutta se ei ole tärkein ominaisuus miehessä. Useimmille naisille riittää, että mies osaa pitää omasta rahaliikenteestään huolen eli laskut maksetaan ja ruokaan ja vuokraan riittää rahaa. Samoin tietysti nainen pitää huolen omista menoistaan ja jos yhteen mennään, jokainen pari tekee omat suunnitelmansa talouden pitoon. Rahanahneita ihmisiä ja muiden siivellä eläjiä löytyy runsaasti, niin naisten kuin miestenkin joukosta.

• Kira

En pidä enää nörtti-sanaa haukkumasanana vaan minulle se tarkoittaa vain sitä, että ihminen on paljon tekemisissä tietokoneitten kanssa päivittäin joko harrastuksen tai työn kautta. Itse olisin mielissäni, jos mies on kohtuu'nörtti'.

Ennen ehkä sanalla tarkoitettiin poikia, joilla elämässä ei ole mitään muuta kiinnostusta ja sisältöä kuin tietsikat, tälläinen nörttiys on jo sitten häiritsevää, ehkä maiset tarkoittivat tätä? Kaikille tietokoneiden käyttö ei ole vielä niin yleistynyttä toimintaa, heidän keskuudessaan varmaan on erilaiset painotukset. Ihmiset, jotka osaavat juuri ja juuri kirjoitettaa jonkun tekstin tietokoneella, kokevat varmasti heitä paremmin tietokoneita käsittelevät ihmiset nörtteinä ja ehkä omaa osaamattomuuttaan häivyttääkseen leimaavat sitten muut nörteiksi. Usein nämä ihailevat muiden taitoa ja käyttävät sanaa jopa kehuna, koska eivät ymmärrä sen loukkaavan.

Eli ei kannata pelätä, että kaikki naiset ajattelisvat samoin kuin tapaamasi naiset.

• Kira

.. ja anteeksi kamalat kirjoitusvirheet - kiireeee!

• Minäkö?

En oikeastaan sitä pelännytkään, että kaikki naiset noin ajattelisivat - eihän minulla muuten olisi koskaan flaksi käynyt. Lähinnä mietin sitä, kuinka yleistä tuollainen ajattelu on? Kuinka usein nörtin kanssa seurusteleva nainen joutuu välttelemään kertomasta miehensä ammattia?

Asian kysyminen täällä on tietenkin peruslähtökohdiltaan täysin väärin. Eihän nettiin kirjoittele kuin sellainen ihminen joka on sujut tietokoneiden kanssa. Ehkä kysymykseni kohdentuukin enemmän teidän ystävättäriinne, jotka eivät tunne tietokoneita omikseen. Minkälaista keskustelua miesten ammatit teidän kahvipöydissänne herättävät, kun kyseessä on vaikkapa ohjelmoija?

• Nortti

MInä luulen että sinä olet nörtti, :) ei millään pahalla, mutta vain nörtit antavat naisten vedättää tuolla tavalla.

Siis kuka oikeasti puhuu tuollaisia, niin ku sanoit heidän sanoneen.

Muuten nörtin määritelmästä: minun käsittääkseni nörtti, siis juuri sillä tavallaan halveksuvalla painotuksella sanottuna, on ihminen , joka käyttää asioita ja esineitä ihmissuhteiden korvikkeena.

Eli sellainen joka lakkaa ymmärtämästä esim huumoria ja normaaleja asioita istuttuaan koneen tai jonku starwars-nukke-kokoelman kanssa viikkoja.

tai joku, jolla on lähtöjään jo sosiaalista puutostautia, ja kompensoi sitä sitten nörtteilemällä.

On olemasa myös näsäviisas -nörttejä, jotka tapaavat leveillä nippelitiedolla, ja kokoavat kavereikseen toisia samanlaisia.

Nippelitieto on sellaista tietoa, millä yleensä ei tee hevon vittuakaan missään muualla kuin siellä, missä on toisia nippelitietäjiä.

Naisia ärsyttää sellaiset, koska nämä nippelinörtit yleensä ovat tosi rasittavia, arvuutellessaan jopa baarissa naisilta iskurepliikkinään, esim. että

" Arvaappa kuka on voittanu smacdownin kymmenen kertaa peräkkäin, ja arvaa onko tää kompakysymys vai ei,"

tai "kumpi on syntyny ensin pikku hobitti vai iso-hobitti, ja montako asukasta on Ankka-Linnassa?"

Tietohan on valtaa, ja nörtit ovat myös käytökseltään orientoituneita muistuttamaan omasta tiedollisesta ylemmyydestään, ja baarissahan monet
      muut ovat jättäneet ihan tarkoituksella ne aivot narikkaan.

Mutta: kaikille on paikkansa, kyllä nörteille käyttöä on, ei ehkä perus-aistilliselle naiselle kylläkään.

• Minäkö?

Puhut paljon asiaa. Olet varmasti oikeassa, että minussa on nörttiä, enkai muuten viihtyisi heidän seurassaan. Toisaalta ihmettelen miksi kyseiset naiset olisivat vedättäneet minua. Tunnemme toisemme entuudestaan, enkä keksi mitä he olisivat toiminnallaan voineet saavuttaa.

Nuo piirteet mihin viittaat nörteissä ovat kieltämättä ärsyttäviä, mutta samoinhan ääripiirteet kaikissa ihmisryhmissä ovat. Ei kukaan jaksa kuunnella bodaria joka jaksaa jauhaa treeniohjelmastaan, amista jolla ei ole muuta mielessä kuin auto ja pillu, naistennaurattajaa joka vain rehvastelee kokemuksillaan, jne.

• nörtti

En opiskele IT-alaa, mutta vietän aikaa luvattoman paljon netissä. Muutakin nörtteilyä harrastan, luen opiskelukirjojen lisäksi muutakin kirjallisuutta, katselen telkkaria ja joskus yritän väsätä jotain teknistä.

Kuulun ainakin ryhmiin:

*) "jolla on lähtöjään jo sosiaalista puutostautia, ja kompensoi sitä sitten nörtteilemällä."
        -Joo, kompensoin nörtteilyllä sekä nauttimalla alkoholia ja huumeita nörtihtävien kaverien kanssa. Naisia harvemmin näkyy kaveriporukassa...

*) "Eli sellainen joka lakkaa ymmärtämästä esim huumoria ja normaaleja asioita istuttuaan koneen tai jonku starwars-nukke-kokoelman kanssa viikkoja."
        -En sentään viikkoja, mutta parikin päivää riittää mökkiytymiseen ainakin minun kohdallani. Mökkiytymisen iskiessä ainoa lääke on ihmisten kanssa sosialisoiminen ja liikunta.

Nippelitietonörtti en sentään enää ole muuta kuin sisäisesti; ulkoisesti en, koska olen oppinut, että nippelitiedolla brassailu on ärsyttävää muista.

En ole oikeastaan tajunnut, kuinka nörtti tosiaankin olen. Ehkä siksi en ole, kun en kuitenkaa pidä itseäni tietokoneihmisenä...
        Onkohan nörtillä tulevaisuutta?

• Nortti
        Minäkö? kirjoitti:

Puhut paljon asiaa. Olet varmasti oikeassa, että minussa on nörttiä, enkai muuten viihtyisi heidän seurassaan. Toisaalta ihmettelen miksi kyseiset naiset olisivat vedättäneet minua. Tunnemme toisemme entuudestaan, enkä keksi mitä he olisivat toiminnallaan voineet saavuttaa.

Nuo piirteet mihin viittaat nörteissä ovat kieltämättä ärsyttäviä, mutta samoinhan ääripiirteet kaikissa ihmisryhmissä ovat. Ei kukaan jaksa kuunnella bodaria joka jaksaa jauhaa treeniohjelmastaan, amista jolla ei ole muuta mielessä kuin auto ja pillu, naistennaurattajaa joka vain rehvastelee kokemuksillaan, jne.

Niin joo, vedätystä veikkasin sen takia, että näppärät naiset monesti baarissa ollessaan intoutuvat latelemaan huvikseen kaikenlaisia kärjistyksiä, ja varsinkin jos saavat olla "neuvonantajina" tai "esimerkkitapauksina" ymmällään olevalle jätkälle.

Ihmettelin alkuperäiskirjeen perusteella, että miksi kuuntelit moista, kun tuntui olevan aika ilkeääkin tekstiä jopa Nörteille sanottuna..

eli "pitävät sinua vastenmielisenä, koska olet Noitten kanssa."

Mutta kerran tunnet ne ennestään, niin sehän selittääki jo paljon.

Ja siihen aiempaan, ku kysyit jotain sinnepäin, että miten kanssasisaret reagoi jos on tietokonehommista puhe, niin minä olen huomannut, että hiljaiseksi menevät...

Eli monelle sellaiselle työlle, joka on ihan eri alalla, ja ei ole tyttönä siunaantunut luontaista intohimoa teknisten ongelmien selvittämiseen,

niin vaikka osaisikin keskustelupalstoja käyttää, niin jo yksinkertaisetkin sanat voi sen sortin aiheeseen liittyen on yksinkertaisesti täyttä hepreaa.

Niille ei tarvi ku sanoa, että "oikea hiiri" tai "prossuteho ja näytönohjain", niin he kiirehtii jo huomauttamaan, että he ei ymmärrä semmoisista hommista mitään, (koska eivät "omaksi onnekseen" ole nörttejä...)

Jollakinhan se pitää puolustautua, kun yhtäkkiä oman maan kansalaiset puhuu aivan muuta kieltä, joka heidät tuntuu yhdistävän toisiinsa.

• Nortti
        nörtti kirjoitti:

En opiskele IT-alaa, mutta vietän aikaa luvattoman paljon netissä. Muutakin nörtteilyä harrastan, luen opiskelukirjojen lisäksi muutakin kirjallisuutta, katselen telkkaria ja joskus yritän väsätä jotain teknistä.

Kuulun ainakin ryhmiin:

*) "jolla on lähtöjään jo sosiaalista puutostautia, ja kompensoi sitä sitten nörtteilemällä."
        -Joo, kompensoin nörtteilyllä sekä nauttimalla alkoholia ja huumeita nörtihtävien kaverien kanssa. Naisia harvemmin näkyy kaveriporukassa...

*) "Eli sellainen joka lakkaa ymmärtämästä esim huumoria ja normaaleja asioita istuttuaan koneen tai jonku starwars-nukke-kokoelman kanssa viikkoja."
        -En sentään viikkoja, mutta parikin päivää riittää mökkiytymiseen ainakin minun kohdallani. Mökkiytymisen iskiessä ainoa lääke on ihmisten kanssa sosialisoiminen ja liikunta.

Nippelitietonörtti en sentään enää ole muuta kuin sisäisesti; ulkoisesti en, koska olen oppinut, että nippelitiedolla brassailu on ärsyttävää muista.

En ole oikeastaan tajunnut, kuinka nörtti tosiaankin olen. Ehkä siksi en ole, kun en kuitenkaa pidä itseäni tietokoneihmisenä...
        Onkohan nörtillä tulevaisuutta?

Eli Jaloviina-kahvi odottaa hörpsimistä tuossa pöydällä, toisessa koneessa on eräskin rakentelu kesken, ja toisessa koneessa laulaa keskustelupalstat ja muut netin intressantit saitit..ja ulkona kaunis ilma..

Eikä ole mulla mitään yleismaailmallista puheenaihetta mielessä bilehile-siskoilleni nyt kun on pari päivää tullu vietettyä mökissä nörtteilemässä..:)

Vai pitäsköhän kertoa niille, että olipa kiva juttu keskustelupalstalla sunnuntaina, ja kylläpä vitutti lauantaina,

ku piti tyhjentää taas kovalevytilaa ja polttaa miljoona DVD:tä
        ja sitte tietenki sen jälkeen se ja se vitun ohjelma rupes kaatuilemaan, ja mitenkähän se ja se tiedosto ei kelvannukkaan sinne ja tänne, ja vitun macintoshi-ihmiset, ku niille pitää taas olla kaikki niin hankalasti.

• Nörtti

Totuushan on se, että IT-ala on ainoa ala, missä Suomi pärjää kansavälisessä vertailussa. Tottakai tällaisia henkilöitä vieroksutaan, se on ihan tyypillinen tämän kansan toimintaperiaate. Samasta syystä Kimi Räikköstäkin yritetään lehdistön ja muiden toimesta polkea jatkuvasti alas. Samasta syystä Raimo Summaselle annettiin potkut, kun se pelas liian hyvin World Cupissa.(Suomen kaikkien aikojen paras sijoitus).

• Nörtti2

Raimo Summanen ei tainnut itse kuitenkaan pelata 2004 World Cupissa

Mutta asiaan: totta puhut. Ärsyttävää tämä kateellisuus. Sanotaan, että Suomessa ei saa olla rikas tai menestyvä. Tai ainakin sitä pitää piilotella.

Lisäksi Suomi on niin homogeeninen kansa, että erilaisuuden sieto on erittäin alhaista. Tänne pitäisi hankkia kunnolla siirtolaistyövoimaa, jota pian tarvitsemmekin, niin ehkä suomalaisten maailmankuva hieman avartuisi.

• ohikulkija..

...blondibimbot voivat ajatella noin. Kiitä onneasi, että heillä on ennakkoasenteita. Mietipä, jos ei olisi ja tajuaisit naisen järjenjuoksun vähyyden vasta siinä vaiheessa, kun olisi liian myöhäistä.

Yhtä älykkään lajittelun ihmisistä voisi tehdä sukkien pääasiallisen värin perusteella.

• Nainen 23,5v

Tuollaisia pinnallisia ihmisiä on maailma täynnä! Onhan ihan naurettavaa jakaa ihmisiä "nörtteihin" ja cooleihin...
      Itse en tosiaan ole nörtti, mutta todennäköisesti viihtyisin paremmin nörttikavereidesi seurassa kuin tuollaisten pinnallisten akkojen (anteeks).
      Joten toivoa on! :o)

• Lime

Mun mielestä nörtti on positiivinen attribuutti, en ole ikinä jaksanut hengata ei-nörttimiesten kanssa. Nörtit ovat kilttejä, huomaavaisia ja puheliaita, sivistyneitä ja mukavia, helposti innostuvia ja keskittymiskykyisiä eikä heillä ole mitään tarvetta machoiluun, kun tietävät olevansa hyviä omalla alallaan.

Sääli että niin monet naiset eivät ymmärrä hyvän päälle.

• Lauren

...nörtti? Olen nainen ja IT-alalla.
      Minusta tuo on kyllä typerää yleistystä.
      Ei ihmistä voi arvostella sen mukaan millaisia kavereita hänellä on...

• Sansait

Paskanmarjat! Ei sun ystävät vaikuta asiaan yhtään. Trust me, jos olet nörtti niin se huomataan jo kaukaa.

• xc.xc.cx

Jees, mä olen kans sit nörtti. Töissä IT-alalla hyvin arvostetussa yrityksessä hyvin vaativissa teknisissä asiantuntijatehtävissä. Vapaa-aikakin menee jossakin määrin koneella joko pelaten tai töitä tehden.

Mut mut...eipä tuo ole millään tasolla naisia haitannut. Urheilen myös paljon, ja harvalla ikäiselläni on samanlainen kroppa. Pidän muodikkaita vaatteita ja olen muutoinkin tyylikäs ja puhdas. Ulkonäköä on siunaantunut sen verran, että hyvin harvoin baarista tarvii yksin lähteä, ja vielä harvemmin aamulla naisen luota kotiin siten, ettei tyttö välttämättä haluaisi nähdä vielä. Käyttäydyn fiksusti( paitsi baarissa) jne jne jne...

Mä voin olla nörtti, ylpee siitä, mut ei sillä ole mitään tekemistä naisten saamisen suhteen. Jokainen nainen on joko perso rahalle, ulkonäölle, älykkyydelle tai hyville käytöstavoille. Mulla nyt vaan sattuu oleen noi kaikki...rahaa kaikkein vähiten, mut hengissä säilyy..

• koska...

a) hyvä keskustelukumppani
      b) luotettava
      c) ei jauha paskaa
      d) ei yritä miellyttää ketään, vaan omistaa ystäviä, joista oikeasti pitää
      e) on uskottava
      f) älykäs
      g) tienaa hyvin, koska on älykäs = pystyy takaamaan riittävän hyvän elintason
      h) suoraselkäinen
      i) huomaavainen, jos ei kärsi liian pahasta professorisyndroomasta... ehkä kuitenkin vähän huolimaton
      j)keksittekö lisää perusteluja?

Niin se vaan on että nörtit on parhaita, toivottavasti löydän joskus oman.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2441
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      62
      2374
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2270
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1532
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      32
      1510
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1422
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1220
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1176
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    Aihe