Sähköauton paikka ei ole autotallissa

Anonyymi-ap

Sähköauton paikka ei ole autotallissa

Sähköautot ovat herkkiä syttymään jopa silloin, kun ei niitä käytetä tai sitten niitä ladataan. Taloyhtiöissä missä on autotalleja on sähköautojen säilytys kielletty autotallissa. Käytännössä ne ovat palopommeja. Ja ovat liki mahdottomia sammuttaa. Syystä, että litium on alkalimetalli (1a-ryhmän alkuaine) ja sellaisena erinomaisen reaktiivinen - se muodostaa veden kanssa litiumhydroksidia ja vetyä - ja reaktio on eksoterminen. Toisin sanoen palamisreaktio ruokkii itse itseään ja siinä on vetyräjähdyksen vaara.

Älkää naurako. Litiumakkujen käyttö purjeveneissä on kielletty monissa marinoissa juuri tämän takia - jos akku tilassa tapahtuu oikosulku, ainoa tapa sammuttaa vene on upottaa se.

Isompi ongelma on se että akku palojen sammuttaminen on melkoisen työlästä. Käytännössä paras tapa olisi upottaa akku altaaseen kunnes se on jäähtynyt tarpeeksi, ettei se syty uudelleen. Ahdas ja muita autoja, eli palavaa materiaalia, ympärillään sijaitseva tila on huono juuri senkin takia. Vieri-viereen tiiviisti pakattu automäärä on omiaan hankaloittamaan pääsyä. Lisäksi vielä talleihin mahtuu huonosti isompi sammutuskalusto. Akuissa on valtava energiamäärä jonka hallitsematon purkautuminen aiheuttaa todella ison ja kuuman polton, joten leviämisen vaara on melko iso. Voi verrata akun energiamäärä täyden polttoainesäiliön energiaan.

Sähköautoja on vielä vähän ja ne ovat uudehkoja joten palojakin ollut vain muutama. Sähköauton palossa haaste on suljettu akku johon pääsy on hankalaa. Palossa akku pitäisi saada jäähtymään jotta se ei laajenisi viereisiin akkukennoihin ja tukahtuisi mutta akku on koteloitu ja suojattu ympäriinsä. Maailmalta on kuvia palaneista Tesloista joista jäljelle jäänyt vain runko ja vanteet - taitaa se pelti olla alumiinia joka palaa kun on tarpeeksi kuuma palo. Sähköauto sinänsä ei ole sen herkempi tulipalolle kuin ICE, ehkä jopa päinvastoin koska palavia nesteitä ei kulje putkissa. Mutta autojen (akkujen) ikääntyessä nähdään varmaan näitä sähköauto palojakin enemmän. Litiumakusto on paloherkkä, koska sekä lataaminen että purkaminen on vahvasti eksoterminen reaktio. Tästä syystä kännykän akuissa on hyvä jäähdytys, ja reaktioita toistuvasti rajoittavia komponentteja.

Näin Tesla palaa. https://www.facebook.com/catalina.lazarescu/videos/172290908641526

33

2747

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jaa mutta kun jotkut sähköautovalmistajat vaativat sähköauton pitämistä talvipakkasilla lämpimässä tallissa.

      • Anonyymi

        🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑

        🍒 ­N­­y­m­­­f­­­o­­­m­­­a­a­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#17854555V

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Sähköautoa ei saa säilyttää tallissa ja ulkonakin pitää turvavälin olla 50 metriä lähimpään rakennukseen.

      • Anonyymi

        Väärin tuo tieto. Turvavälin pitää olla lähimpään polttomoottoriautoon ja rakennukseen vähintään 150 metriä, toiseen sähkö- tai hybridiautoon 100 metriä, näin on luotettavat lähteet sanoneet täällä Suomi24:ssä.


    • Anonyymi

      Uusimman päivityksen jälkeen turvaraja ulkona on 40 metriä rakennuksista ja 15 metriä polttomoottori autoista. Nämä ovat vain suosituksia, joten sähköauton voi pysäköidä aivan normaalisti vaikka polttomoottori auton viereen.

    • Anonyymi

      Tavallisen polttomoottori auton voi pysäköidä vaikka kämppään sisälle pinnasängyn viereen, mutta sähköautoissa on se turvallisuus riski olemassa.

      • Anonyymi

        Polttomoottoriautoja palaa enemmän kuin sähköautoja.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Höpö höpö ja lehti jatkaa, ...

    • Anonyymi

      Tämän tutkimuksen perusteella vain sähköautoja kannattaisi pitää autotallissa, polttikset ja hybridit ovat vaarallisia, syttyvät usein tuleen.

      YHDYSVALLOISSA tapahtuneita autopaloja koskevan tutkimuksen teki vakuutussuosittelijasivusto Autoinsurance EZ. Se analysoi Yhdysvaltain kansallisen liikenneturvallisuuslautakunnan (NTSB) ja liikennetilastoja kokoavan Bureau of Transportation Statisticsin (BTS) tiedot ja havaitsi, että sataatuhatta ajoneuvoa kohden hybridiajoneuvoille sattuu keskimäärin 3 474 tulipaloa. Vastaavan otoksen perusteella 1 530 polttomoottoriautoa syttyy syystä tai toisesta tuleen. Sähköautojen paloja rekisteröidään samassa otannassa ainoastaan 25 kappaletta.

      Lue lisää: GM kutsuu 73 000 sähköautoa tarkistuksiin paloriskin takia – ”Pysäköikää ulkotiloihin”

      – Näiden tietojen perusteella sähköajoneuvot eivät syty läheskään niin paljon kuin uutiset väittävät, selittää Autoinsurance EZ:n Rachel Bodine.

      – Hybridiautot näyttävät olevan altteimpia tulipaloille, seuraavaksi polttomoottoriajoneuvot.

      Autoinsurance EZ:n tutkijoiden mukaan sekä hybridi- että täyssähköajoneuvojen palovaaraan liittyneet takaisinkutsut koskivat kaikki akkuongelmia. Tutkijat päättelivät, että tulipalot johtuvat enimmäkseen akkuongelmista eikä sähköjohdotusongelmista.

    • Anonyymi

      Ei ole montaakaan vuotta kun Kiinassa meinattiin pistää kaikki Bemarin dieselit käyttökieltoon paloherkkyden vuoksi. Niitä paloi Suomessakin kymmeniä.

      Vastaavaa ei ole suunniteltu sähköautoille.

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.apu.fi/artikkelit/sahkoautovalmistajan-pahin-painajainen-toteutui-akut-syttyvat-tuleen-takaisinkutsun-korjauskustannukset-750-miljoonaa ........

        Jotkut voi olla asiasta vielläkin eri mieltä. Sähköautot ei pala koskaan. Heh heh


    • Anonyymi

      Kohta polttiksia ei oteta makustajalaivoihin ollenkaan. Lentäkää Ruotsiin tai kiertäkää Haaparannan kautta.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ei myöskään vetyautoja ainakaan kerrostalojen alle autohalliin, omassa tallissa pitäkööt jos haluavat.

      • Anonyymi

        Mutta palavaa nestettäkö on hyvä säilyttää kerrostalojen halleissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta palavaa nestettäkö on hyvä säilyttää kerrostalojen halleissa?

        Huomattavasti vaarattomampaa kuin räjähtävä kaasu.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Litium-akut ovat todella vaarallisia, tätäkin autoa jouduttu pitämään vedessä erikoiskontissa monta vrk ettei syttyisi uudelleen.
      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009595204.html

      Pitäisi olla vähintäänkin sammutusjärjestelmä vakiona autossa ettei aiheuta isompaa tuhoa sytyttämällä muita autoja ja rakennuksia.

      • Anonyymi

        Montakohan puhelinta tai läppäriä on palanut viime vuonna ja kuinka suuri osa käytössä olevista paloi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Montakohan puhelinta tai läppäriä on palanut viime vuonna ja kuinka suuri osa käytössä olevista paloi?

        Aika paljon, aiheuttaneet myös rakennuspaloja Suomessa ja maailmalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika paljon, aiheuttaneet myös rakennuspaloja Suomessa ja maailmalla.

        Jotain tilastoa kehiin laitteiden määrään suhteutettuna...?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotain tilastoa kehiin laitteiden määrään suhteutettuna...?

        Katsokaapa telkkarista dokkarisarjaa Bergenin palokunnasta. "Mielenkiintoista" videota sähköpotkulautojen myynti- ja varastotiloista (jopa kerrostaloissa) kun niiden akkujen lataus ei ole mennyt ihan putkeen.


    • Anonyymi

      Totuus ja tilastollinen fakta kertoo, että polttomoottoriauto palaa 20 kertaa useammin kuin sähköauto. Ele ennakkoluulot ja tietämättömyys on valloillaan kun ihminen pelkää muutosta.

      • Anonyymi

        Johtuisiko siitä, että polttomoottoriautoja on myös suhteessa enemmän?-sivusta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johtuisiko siitä, että polttomoottoriautoja on myös suhteessa enemmän?-sivusta

        Suomessa polttomoottoriautoja palaa yli 2000 vuodessa. Täyssähköautojen palojen välissä menee vuosia, eli keskimäärin niitä palaa alle 0,3 vuodessa.

        Eli polttomoottoriautoja palaa 6000 kertaa useammin.

        Kun otetaan suhteelliset määrät huomioon, polttikset palavat sellaiset 100 kertaa useammin.


    • Anonyymi

      Ei johdu koska nuo luvut ovat suhteellisia.

    • Anonyymi

      Aloittaja on oikeassa. Litium akut palaa hyvin usein. Meillä jokaisellakin on omakohtaista kokemusta sekä kännykän että läppärin palamisesta.

      Tämä on syy miksi käytettyjä kännyköitä ja läppäreitä ei juuri ole myynnissä. Ne on kaikki palaneet aivan kuin sähköautot.

    • Anonyymi

      99% kaikista asuntopaloista johtuu palamaan räjähtäneestä kännykästä. Siksi onkin hyvä jättää kännykkä ulos vähintään 10 metrin päähän ulko-ovesta kun tulet kotiin.
      Tietokoneita ei myöskään ole suunniteltu sisällä käytettäväksi. Siksi niitä ei enää työpaikoilla käytetäkään kun huomattiin että ne syttyvät herkästi itsekseen palamaan.

    • Anonyymi

      Suomessa ei ole ainakaan yhtään paikkaa, jossa litiumakut olisi kielletty veneissä. Tuskin maailmassakaan.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2771
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1539
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      987
    5. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      984
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    8. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      81
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      888
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe