Kristuksen taivaaseen astumisen päivä Ylellä Hinduille

Anonyymi-ap

Yle esitti pää-uutislähetyksessään helatorstaina, kuinka hindujen pitää oikea oppisesti pyhittää ruoka -uhrin epäjumala krishnalle. Ettäs tiedätte nyt jatkossa kaikki juntit kristityt. Olisiko tämä vapaa toimittajuus mennyt "ehkä" ihan perseelleen. Pyllistätte suomalaisille. Täällä maan kolkassa helatorstai on Kristillinen juhla ja työläisten vapaapäivä.

44

337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Saattaa olla yllättävää, että suuri osa kristinuskosta on peräisin Intiasta. Itse asiassa vuosisatojen ajan lukuisat historioitsijat ja viisaat ovat huomauttaneet, että hindulaisuudella ei ole ainoastaan ​​hallitseva vaikutus kristinuskoon, vaan monet kristityt rituaalit voisivat suoraan lainata hindujen Intiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattaa olla yllättävää, että suuri osa kristinuskosta on peräisin Intiasta. Itse asiassa vuosisatojen ajan lukuisat historioitsijat ja viisaat ovat huomauttaneet, että hindulaisuudella ei ole ainoastaan ​​hallitseva vaikutus kristinuskoon, vaan monet kristityt rituaalit voisivat suoraan lainata hindujen Intiasta.

        Kristuksen ja kristittyjen pyhien vertaaminen hindujen opetuksiin

        Ranskalainen historioitsija Alain Danielou oli huomannut jo vuonna 1950, että "suuri määrä tapahtumia, jotka ympäröivät Kristuksen syntymää - kuten se liittyy evankeliumiin - kummallisesti muistutti meitä Buddhan ja Krishnan legendoista." Danielou lainaa esimerkkeinä kristittyjen kirkon rakennetta, joka muistuttaa buddhalaisen Chaityan; tiettyjen varhaisten kristittyjen lahkojen tiukka asketismi, joka muistuttaa Jainin ja buddhalaisten pyhien askeettisuutta; pyhän veden käyttö, joka on intialainen käytäntö, ja sanan "Amen", joka tulee hindujen (sanskrit) " OM: sta ".

        Toinen historioitsija, belgialainen Konraad Elst, huomauttaa myös, että "monet varhaiset kristilliset pyhät, kuten Roopan Hippolytus, saivat intiimiä tietoa brahmanismista". Elst jopa lainaa kuuluisaa Saint Augustinea, joka kirjoitti: "Me emme koskaan lakkaa katsomasta Intiaan, jossa monia asioita ehdotetaan ihailuksi."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristuksen ja kristittyjen pyhien vertaaminen hindujen opetuksiin

        Ranskalainen historioitsija Alain Danielou oli huomannut jo vuonna 1950, että "suuri määrä tapahtumia, jotka ympäröivät Kristuksen syntymää - kuten se liittyy evankeliumiin - kummallisesti muistutti meitä Buddhan ja Krishnan legendoista." Danielou lainaa esimerkkeinä kristittyjen kirkon rakennetta, joka muistuttaa buddhalaisen Chaityan; tiettyjen varhaisten kristittyjen lahkojen tiukka asketismi, joka muistuttaa Jainin ja buddhalaisten pyhien askeettisuutta; pyhän veden käyttö, joka on intialainen käytäntö, ja sanan "Amen", joka tulee hindujen (sanskrit) " OM: sta ".

        Toinen historioitsija, belgialainen Konraad Elst, huomauttaa myös, että "monet varhaiset kristilliset pyhät, kuten Roopan Hippolytus, saivat intiimiä tietoa brahmanismista". Elst jopa lainaa kuuluisaa Saint Augustinea, joka kirjoitti: "Me emme koskaan lakkaa katsomasta Intiaan, jossa monia asioita ehdotetaan ihailuksi."

        Valitettavasti amerikkalainen intianttinen David Frawley sanoi "toisen vuosisadan jälkeen kristilliset johtajat päättivät irtautua hindulaisista vaikutuksista ja osoittaa, että kristinusko alkoi vain Kristuksen syntymällä". Siksi monet myöhemmät pyhät alkoivat brändättää brasminit "heretiksi" ja Saint Gregory asetti tulevaisuuden suuntauksen julkisesti tuhoamalla hindujen "pakanalliset" epäjumalat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti amerikkalainen intianttinen David Frawley sanoi "toisen vuosisadan jälkeen kristilliset johtajat päättivät irtautua hindulaisista vaikutuksista ja osoittaa, että kristinusko alkoi vain Kristuksen syntymällä". Siksi monet myöhemmät pyhät alkoivat brändättää brasminit "heretiksi" ja Saint Gregory asetti tulevaisuuden suuntauksen julkisesti tuhoamalla hindujen "pakanalliset" epäjumalat.

        Hindulaisuuden ja kristinuskon välillä on monia muita yhtäläisyyksiä, mukaan lukien suitsukkeen käyttö, pyhä leipä (prasadam), erilaisten kirkkojen alttarit (jotka muistuttavat monien jumalien jumaluuksia hindujen temppeleissä), rukoilevat rukousta rukousta (Vedic japamala) , kristillisen kolminaisuuden (antiikin Vedic kolminaisuus Brahma, Vishnu ja Shiva kuin luoja, ylläpitäjä ja hävittäjä vastaavasti samoin kuin Herra Krishna kuin Korkein Herra, kaiken perversoiva Brahman kuin pyhä haamu, ja Paramatma kuin laajennus tai Herran poika), kristilliset kulkueet ja ristin merkki (anganyasa) ja niin monet muut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hindulaisuuden ja kristinuskon välillä on monia muita yhtäläisyyksiä, mukaan lukien suitsukkeen käyttö, pyhä leipä (prasadam), erilaisten kirkkojen alttarit (jotka muistuttavat monien jumalien jumaluuksia hindujen temppeleissä), rukoilevat rukousta rukousta (Vedic japamala) , kristillisen kolminaisuuden (antiikin Vedic kolminaisuus Brahma, Vishnu ja Shiva kuin luoja, ylläpitäjä ja hävittäjä vastaavasti samoin kuin Herra Krishna kuin Korkein Herra, kaiken perversoiva Brahman kuin pyhä haamu, ja Paramatma kuin laajennus tai Herran poika), kristilliset kulkueet ja ristin merkki (anganyasa) ja niin monet muut.

        Hindu vaikutus antiikin Kreikkaan

        Ei ole myöskään epäilystäkään siitä, että kreikkalaiset antoivat voimakkaasti "Induksesta". Danielou toteaa, että Dionyson kreikkalainen kultti, joka myöhemmin tuli Bacchusin roomalaisten kanssa, on shaivismin haara: "Kreikkalaiset puhuivat Intiasta Dionysoksen pyhimmäksi alueeksi ja jopa Aleksanteri Suuren historioitsijat tunnistivat Intian Shivan Dionysuksella ja mainitsivat Puranan päivämäärät ja legendat. " Ranskan filosofi ja Le Monden toimittaja Jean-Paul Droit kirjoitti hiljattain kirjassaan The Inget of Forgetfulness, että "kreikkalaiset rakastivat niin paljon intialaista filosofiaa, että Demetrios Galianos oli jopa kääntänyt Bhagavad-gitan."

        Monet länsimaalaiset ja kristilliset historioitsijat ovat yrittäneet kumota tämän Intian vaikutuksen kristittyihin ja antiikin Kreikkaan sanomalla, että se on länsi kautta arialaisen hyökkäyksen ja myöhemmin Intian suurlähetystön, joka vaikutti Intian tähtitieteeseen, matematiikkaan, arkkitehtuuriin, filosofiaan eikä päinvastoin. Mutta uusia arkeologisia ja kielellisiä löytöjä on osoittanut, ettei koskaan ollut ayaani-hyökkäystä ja että Saraswati-kulttuurin muinaisesta vedis-sivilisaatiosta on jatkuvuus.


      • Anonyymi

        Siksi meidän on oltava tietoisia ja kiinnitettävä huomiota läheisiin yhteyksiin kristinuskon ja hindulaisuuden välillä (antiikin Vedic-kulttuuri), jotka sitovat heidät pyhään veljeyttään. Varmasti tunnustettu kristillinen ja länsimaalainen tutkija voi ymmärtää, kuinka maailman ihmiskunnan peruskulttuuri on vedokas asianmukaisen tutkimuksen avulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi meidän on oltava tietoisia ja kiinnitettävä huomiota läheisiin yhteyksiin kristinuskon ja hindulaisuuden välillä (antiikin Vedic-kulttuuri), jotka sitovat heidät pyhään veljeyttään. Varmasti tunnustettu kristillinen ja länsimaalainen tutkija voi ymmärtää, kuinka maailman ihmiskunnan peruskulttuuri on vedokas asianmukaisen tutkimuksen avulla.

        https://www.youtube.com/watch?v=SyLzt_3Vyds&t=4s
        Miksi kristinusko poisti ja kielsi jälleensyntymisen Raamatusta?


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.facebook.com/Gaia/videos/why-was-reincarnation-removed-from-the-bible/1807452312618785/
        Why Was Reincarnation Removed From The Bible?

        Bhavishya Purana- miten Jeesus vieraili Varanasissa ja muissa hindulaisuuden ja buddhalaisuuden pyhissä paikoissa. Herra Notowitzin vuonna 1886 Ladakhissa Intiassa sijaitsevasta Chemisin luostarista löytämä Ishan (Issa) elämän käsikirjoitus ja Srinagarista (Kashmir) Rosa Balista, Yuz Asafin (Isha tai Issa) haudasta, löytyneet hepreankieliset kaiverrukset vahvistavat nämä tosiasiat. Bhavishya Purana sisältää ennustuksen siitä, miten Jeesus tapaisi keisari Shalivahanan.
        Kuvaus näistä tapahtumista sisältyy Bhavishya Puranan erään jakson jakeisiin 17-32. …
        ... Eräänä päivänä hän matkusti Himalajalle ja saapui hunnien eli ladakilaisten maahan. Siellä hän tapasi vaaleaihoisen, valkoisiin pukeutuneen nuoren miehen, joka näytti pyhimykseltä. Mahtava kuningas kysyi häneltä, kuka hän oli. Nuorukainen vastasi, että häntä kutsutaan Jumalan pojaksi, että hän on syntynyt neitsyestä, että hän on epäuskoisten opettaja ja että hän on vakavasti mukana totuuden etsinnässä.
        Kuningas kysyi häneltä, mikä hänen uskontonsa oli. Nuori mies vastasi, että hän oli tullut maasta, jossa ei ollut totuutta, vaan ainoastaan rajaton paha. Hän oli esiintynyt Messiaana ...
        Messias selitti kuninkaalle, että hänen uskontonsa oli puhdistaa ihmisen mieli ja keho, minkä jälkeen ihminen voisi Naigaman (pyhien kirjoitusten) ohjaamana rukoilla Kaikkivaltiasta. Elämällä totuudessa ja oikeudenmukaisuudessa, harjoittamalla meditaatiota ja uppoutumalla henkiseen ykseyteen ihminen palaa takaisin Isaan, Korkeimpaan Persoonaan.
        ... Nuori mies sanoi sitten kuninkaalle: "Nimeni on Isa Masih (Jeesus Messias)." Hän sanoi: "Minun nimeni on Isa Masih (Jeesus Messias)."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bhavishya Purana- miten Jeesus vieraili Varanasissa ja muissa hindulaisuuden ja buddhalaisuuden pyhissä paikoissa. Herra Notowitzin vuonna 1886 Ladakhissa Intiassa sijaitsevasta Chemisin luostarista löytämä Ishan (Issa) elämän käsikirjoitus ja Srinagarista (Kashmir) Rosa Balista, Yuz Asafin (Isha tai Issa) haudasta, löytyneet hepreankieliset kaiverrukset vahvistavat nämä tosiasiat. Bhavishya Purana sisältää ennustuksen siitä, miten Jeesus tapaisi keisari Shalivahanan.
        Kuvaus näistä tapahtumista sisältyy Bhavishya Puranan erään jakson jakeisiin 17-32. …
        ... Eräänä päivänä hän matkusti Himalajalle ja saapui hunnien eli ladakilaisten maahan. Siellä hän tapasi vaaleaihoisen, valkoisiin pukeutuneen nuoren miehen, joka näytti pyhimykseltä. Mahtava kuningas kysyi häneltä, kuka hän oli. Nuorukainen vastasi, että häntä kutsutaan Jumalan pojaksi, että hän on syntynyt neitsyestä, että hän on epäuskoisten opettaja ja että hän on vakavasti mukana totuuden etsinnässä.
        Kuningas kysyi häneltä, mikä hänen uskontonsa oli. Nuori mies vastasi, että hän oli tullut maasta, jossa ei ollut totuutta, vaan ainoastaan rajaton paha. Hän oli esiintynyt Messiaana ...
        Messias selitti kuninkaalle, että hänen uskontonsa oli puhdistaa ihmisen mieli ja keho, minkä jälkeen ihminen voisi Naigaman (pyhien kirjoitusten) ohjaamana rukoilla Kaikkivaltiasta. Elämällä totuudessa ja oikeudenmukaisuudessa, harjoittamalla meditaatiota ja uppoutumalla henkiseen ykseyteen ihminen palaa takaisin Isaan, Korkeimpaan Persoonaan.
        ... Nuori mies sanoi sitten kuninkaalle: "Nimeni on Isa Masih (Jeesus Messias)." Hän sanoi: "Minun nimeni on Isa Masih (Jeesus Messias)."

        Kaiken tämän lisäksi Bhavishya Purana sisältää sanontoja, jotka liittyvät Aatamin, Nooan... jne. kaltaisiin persoonallisuuksiin - aina kuningatar Victavatin eli kuningatar Victorian aikaan asti. Siinä kuvataan jopa sitä, miten britit rakentaisivat tehtaita Kalkuttaan.

        Esimerkki tällaisesta profetiasta on kuvaus Muhammedin ilmestymisestä.
        Profetia Muhammedista
        Esimerkki Muhammedin profetiasta havainnollistaa yhtä muinaisen kirjallisuuden ainutlaatuista ominaisuutta, nimittäin sitä, että siinä kuvataan, kuten näemme, profeettoja ja pyhimyksiä, jotka ilmestyvät paitsi Intiassa myös Intian ulkopuolella ja jopa muilla planeetoilla. Vedalainen kirjallisuus ei rajoitu omaan perinteeseensä, kuten useimmat uskonnolliset tekstit: siinä mainitaan myös merkittäviä persoonallisuuksia, jotka noudattivat vedalaisesta kulttuurista erillisiä perinteitä. Tämä todistaa Vedan sisältämien historiallisten ja profeetallisten kuvausten yleismaailmallisuuden.
        Niinpä Bhavishya Puranassa (Parva 3, Khand 3, Adhya 3, tekstit 5-6) sanotaan:
        Muhammed-niminen lukutaidoton opettaja ilmestyy ja antaa uskontoa viidenteen luokkaan kuuluville seuraajilleen.
        Tässä ei kerrota mitään Mohammedin elämästä, mutta hänet nimetään ja hänen toimintansa tarkoitus mainitaan. Mohammed, joka syntyi vuosien 570 ja 580 välillä jKr. välisenä aikana, kääntyi tosiaan vakavasti uskonnon puoleen vasta neljänkymmenen vuoden iässä. Hän saarnasi Mekassa noin kymmenen vuotta, ja vaikka hänen saarnansa jäivät siellä lähes huomaamatta, hän onnistui muodostamaan ympärilleen pienen lahkon, jonka jäsenet kuuluivat alempiin luokkiin. Myöhemmin hän muutti seuraajineen Yasribiin (Medinaan), ja tätä tapahtumaa pidetään islamin historian alkuna. Tällä tavoin veda-tekstit ennustivat Muhammedin ilmestymistä.

        Salomo Kashmirissa

        Olemme löytäneet vedalaisesta kirjallisuudesta profetioita Jeesuksesta ja kuvauksia hänen matkoistaan Intiaan, ja löydämme myös muita todisteita tästä. Harva on tietoinen siitä, että on olemassa todisteita siitä, että Salomo ja Mooses elivät Intiassa, ja jälkimmäinen on myös haudattu Intiaan.
        Kashmirin pääkaupunki on Srinagar, jossa on 650 000 asukasta. Dal-järven rannalla kulkevan bulevardin yläpuolella kohoaa Shankara Charya -kukkula. Se on melko korkea kukkula, jonka huipulta avautuu upea näkymä Dal-järvelle. Täällä on hindutemppeli, mutta se seisoo vanhemman temppelin paikalla, jonka rakennutti vuonna 200 eaa. keisari Ashokan poika. Epävirallinen nimi Takht-e-Suleiman, Salomonin valtaistuin, joka on johdettu sen huipulla sijaitsevan pienen temppelin nimestä, on kuitenkin lujasti juurtunut kukkulalle. Tämän temppelin raunioilla olevan kirjoituksen mukaan kuningas Gopadatta (tai Gopananda) pystytti uuden temppelin vuonna 78 jKr. Legendan mukaan Salomo vieraili Kashmirissa. Paikalliset muslimit kutsuvat Kashmir Bagh Suleimaniksi, mikä tarkoittaa Salomonin puutarhaa. Tämä on varsin linjassa yhden teorian kanssa, jonka mukaan Kashmir on luvattu maa tai isien maa, jonne kymmenen "Israelin kadonnutta heimoa" tuli vaeltamaan Pohjois-Intiaan ja jossa he löysivät rauhan ja levon. Tämä tapahtui sen jälkeen, kun assyrialaiset olivat ajaneet heidät pois Egyptistä ja marssineet itään, missä he joutuivat unholaan.

        Mooses Kashmirissa
        Kashmirissa ei käynyt vain Salomo. On kiistattomia todisteita siitä, että myös Mooses vieraili Kashmirissa. Lisäksi Kashmiria pidetään Mooseksen hautapaikkana. Noin 2700 vuotta sitten on pystytetty hautakivi lähellä Mowin tasankoa, jota aikoinaan kutsuttiin Moabiksi, Pishnagin yläpuolella, jota ennen kutsuttiin Pisgahiksi. Tämä kivi on asetettu Nevo-vuorelle viidentoista kilometrin päähän Bandipurista, jota aiemmin kutsuttiin Behat-Pooriksi tai Beth-Feoriksi. Tätä paikkaa pidetään Mooseksen hautapaikkana.
        Ja logiikka on tämä: Mooseksen kirjassa (34.4-6) sanotaan, että. Mooses kuoli Mooabin maassa ja hänet haudattiin Bet-Peorin lähelle.
        Ja Herra sanoi hänelle: "Katso, se maa, jonka minä vannoin Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille ja sanoin: 'Sinun jälkeläisillesi minä annan sen', minä annoin sinun nähdä sen silmilläsi, mutta sinä et saa mennä sinne.
        Ja Mooses, Herran palvelija, kuoli siellä, Mooabin maassa
        Samassa luvussa sanotaan, että Nebon huippu Abarimin vuoristossa, Pisga-vuori ja Hesbon ovat lähellä toisiaan. Raamatun Mooabin maata kutsutaan nykyään Mowin tasangoksi. Raamatun Pisgaa kutsutaan nyt Pishnagiksi. Beth Feorista tuli myöhemmin Behat-pur Jhelum-joen varrella, jota farsiksi kutsutaan Behatiksi. Nyt Behat-Pur on nimeltään Bandipur, ja Raamatussa (5. Mooseksen kirja 4.46) Heshboniksi kutsuttu kylä on nykyään nimeltään Hashba tai Hashbal. Tämä alue sijaitsee noin 80 kilometriä Srinagarista pohjoiseen.

        Matkattuamme 18 kilometriä pohjoiseen saavumme Hashbalin kylään. Lähistöllä on kaksi Raamatussa mainittua kaupunkia. Bandipuria vastapäätä sijaitsevan Pishnagin kylän yläpuolella kohoaa Nevo-vuori, joka on osa Abarimin vuoristoaluetta. Nevo-vuorelta avautuu upea näkymä Kashmirin paratiisimaahan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaiken tämän lisäksi Bhavishya Purana sisältää sanontoja, jotka liittyvät Aatamin, Nooan... jne. kaltaisiin persoonallisuuksiin - aina kuningatar Victavatin eli kuningatar Victorian aikaan asti. Siinä kuvataan jopa sitä, miten britit rakentaisivat tehtaita Kalkuttaan.

        Esimerkki tällaisesta profetiasta on kuvaus Muhammedin ilmestymisestä.
        Profetia Muhammedista
        Esimerkki Muhammedin profetiasta havainnollistaa yhtä muinaisen kirjallisuuden ainutlaatuista ominaisuutta, nimittäin sitä, että siinä kuvataan, kuten näemme, profeettoja ja pyhimyksiä, jotka ilmestyvät paitsi Intiassa myös Intian ulkopuolella ja jopa muilla planeetoilla. Vedalainen kirjallisuus ei rajoitu omaan perinteeseensä, kuten useimmat uskonnolliset tekstit: siinä mainitaan myös merkittäviä persoonallisuuksia, jotka noudattivat vedalaisesta kulttuurista erillisiä perinteitä. Tämä todistaa Vedan sisältämien historiallisten ja profeetallisten kuvausten yleismaailmallisuuden.
        Niinpä Bhavishya Puranassa (Parva 3, Khand 3, Adhya 3, tekstit 5-6) sanotaan:
        Muhammed-niminen lukutaidoton opettaja ilmestyy ja antaa uskontoa viidenteen luokkaan kuuluville seuraajilleen.
        Tässä ei kerrota mitään Mohammedin elämästä, mutta hänet nimetään ja hänen toimintansa tarkoitus mainitaan. Mohammed, joka syntyi vuosien 570 ja 580 välillä jKr. välisenä aikana, kääntyi tosiaan vakavasti uskonnon puoleen vasta neljänkymmenen vuoden iässä. Hän saarnasi Mekassa noin kymmenen vuotta, ja vaikka hänen saarnansa jäivät siellä lähes huomaamatta, hän onnistui muodostamaan ympärilleen pienen lahkon, jonka jäsenet kuuluivat alempiin luokkiin. Myöhemmin hän muutti seuraajineen Yasribiin (Medinaan), ja tätä tapahtumaa pidetään islamin historian alkuna. Tällä tavoin veda-tekstit ennustivat Muhammedin ilmestymistä.

        Salomo Kashmirissa

        Olemme löytäneet vedalaisesta kirjallisuudesta profetioita Jeesuksesta ja kuvauksia hänen matkoistaan Intiaan, ja löydämme myös muita todisteita tästä. Harva on tietoinen siitä, että on olemassa todisteita siitä, että Salomo ja Mooses elivät Intiassa, ja jälkimmäinen on myös haudattu Intiaan.
        Kashmirin pääkaupunki on Srinagar, jossa on 650 000 asukasta. Dal-järven rannalla kulkevan bulevardin yläpuolella kohoaa Shankara Charya -kukkula. Se on melko korkea kukkula, jonka huipulta avautuu upea näkymä Dal-järvelle. Täällä on hindutemppeli, mutta se seisoo vanhemman temppelin paikalla, jonka rakennutti vuonna 200 eaa. keisari Ashokan poika. Epävirallinen nimi Takht-e-Suleiman, Salomonin valtaistuin, joka on johdettu sen huipulla sijaitsevan pienen temppelin nimestä, on kuitenkin lujasti juurtunut kukkulalle. Tämän temppelin raunioilla olevan kirjoituksen mukaan kuningas Gopadatta (tai Gopananda) pystytti uuden temppelin vuonna 78 jKr. Legendan mukaan Salomo vieraili Kashmirissa. Paikalliset muslimit kutsuvat Kashmir Bagh Suleimaniksi, mikä tarkoittaa Salomonin puutarhaa. Tämä on varsin linjassa yhden teorian kanssa, jonka mukaan Kashmir on luvattu maa tai isien maa, jonne kymmenen "Israelin kadonnutta heimoa" tuli vaeltamaan Pohjois-Intiaan ja jossa he löysivät rauhan ja levon. Tämä tapahtui sen jälkeen, kun assyrialaiset olivat ajaneet heidät pois Egyptistä ja marssineet itään, missä he joutuivat unholaan.

        Mooses Kashmirissa
        Kashmirissa ei käynyt vain Salomo. On kiistattomia todisteita siitä, että myös Mooses vieraili Kashmirissa. Lisäksi Kashmiria pidetään Mooseksen hautapaikkana. Noin 2700 vuotta sitten on pystytetty hautakivi lähellä Mowin tasankoa, jota aikoinaan kutsuttiin Moabiksi, Pishnagin yläpuolella, jota ennen kutsuttiin Pisgahiksi. Tämä kivi on asetettu Nevo-vuorelle viidentoista kilometrin päähän Bandipurista, jota aiemmin kutsuttiin Behat-Pooriksi tai Beth-Feoriksi. Tätä paikkaa pidetään Mooseksen hautapaikkana.
        Ja logiikka on tämä: Mooseksen kirjassa (34.4-6) sanotaan, että. Mooses kuoli Mooabin maassa ja hänet haudattiin Bet-Peorin lähelle.
        Ja Herra sanoi hänelle: "Katso, se maa, jonka minä vannoin Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille ja sanoin: 'Sinun jälkeläisillesi minä annan sen', minä annoin sinun nähdä sen silmilläsi, mutta sinä et saa mennä sinne.
        Ja Mooses, Herran palvelija, kuoli siellä, Mooabin maassa
        Samassa luvussa sanotaan, että Nebon huippu Abarimin vuoristossa, Pisga-vuori ja Hesbon ovat lähellä toisiaan. Raamatun Mooabin maata kutsutaan nykyään Mowin tasangoksi. Raamatun Pisgaa kutsutaan nyt Pishnagiksi. Beth Feorista tuli myöhemmin Behat-pur Jhelum-joen varrella, jota farsiksi kutsutaan Behatiksi. Nyt Behat-Pur on nimeltään Bandipur, ja Raamatussa (5. Mooseksen kirja 4.46) Heshboniksi kutsuttu kylä on nykyään nimeltään Hashba tai Hashbal. Tämä alue sijaitsee noin 80 kilometriä Srinagarista pohjoiseen.

        Matkattuamme 18 kilometriä pohjoiseen saavumme Hashbalin kylään. Lähistöllä on kaksi Raamatussa mainittua kaupunkia. Bandipuria vastapäätä sijaitsevan Pishnagin kylän yläpuolella kohoaa Nevo-vuori, joka on osa Abarimin vuoristoaluetta. Nevo-vuorelta avautuu upea näkymä Kashmirin paratiisimaahan.

        Jeesus Kashmirissa
        Ensimmäinen todiste Jeesuksen läsnäolosta Kashmirissa on Salomon valtaistuimen kynnykseen Srinagarissa kaiverrettu kaiverrus. Kaiverruksen merkitys selitetään yksityiskohtaisesti vuonna 1413 ilmestyneessä Kašmirin historiankirjassa Tariqh-e-Kashmir, jonka on kirjoittanut sulttaani Zainul Aabidinin aikana elänyt historioitsija Mullah Nadiri. Historioitsija kertoo, että Kashmiria hallinnut Gopananda eli Gopadatta tilasi persialaiselta arkkitehdiltä Salomon temppelin kunnostuksen. Näin tehdessään kiviseiniin kaiverrettiin neljä persialaista kirjoitusta, joissa luki:
        "Nämä pylväät pystytti Bhishti Zagar 54-vuotiaana. Nämä pylväät rakensi Khwaja Rukuh, Marjanin poika. Yuz Asaf, 54-vuotias, lausui ennustuksensa. Hän on Jeesus, Israelin lasten profeetta."
        Gopadattan, jatkaa mullah Nadiri, valtakaudella Yuz Asaf tuli Pyhältä maalta Kashmirin laaksoon ja saarnasi kansalle kutsuen itseään profeetaksi. Gopadatta hallitsi 60 vuotta ja kaksi kuukautta kuolemaansa saakka. Arvioiden mukaan Jeesus tuli Kashmiriin 16 vuotta ristiinnaulitsemisensa jälkeen ja eli siellä 80-vuotiaaksi. Jopa Koraani (4.157) sanoo, että Jeesus ei kuollut ristillä:
        He sanoivat (kerskaillen): "Me olemme tappaneet Kristuksen Jeesuksen, Marian pojan, Allahin lähettilään." He sanoivat: "Me olemme tappaneet Kristuksen Jeesuksen, Marian pojan, Allahin lähettilään. Mutta he eivät tappaneet häntä eivätkä ristiinnaulinneet häntä, vaan kaikki tehtiin niin, että se näytti heistä siltä, ja ne, jotka sen ymmärsivät, olivat suuressa epäilyksessä, koska heillä ei ollut tarkkaa tietoa, vaan vain arvauksia, ja he olivat varmoja siitä, että he eivät olleet tappaneet häntä.
        Tutkijat väittävät, että toisessa Koraanin jakeessa (23.50) todetaan, että Jeesus ei kuollut ristillä vaan nousi ylös ja asettui rauhallisille rinteille, joita viileät purot kastelevat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus Kashmirissa
        Ensimmäinen todiste Jeesuksen läsnäolosta Kashmirissa on Salomon valtaistuimen kynnykseen Srinagarissa kaiverrettu kaiverrus. Kaiverruksen merkitys selitetään yksityiskohtaisesti vuonna 1413 ilmestyneessä Kašmirin historiankirjassa Tariqh-e-Kashmir, jonka on kirjoittanut sulttaani Zainul Aabidinin aikana elänyt historioitsija Mullah Nadiri. Historioitsija kertoo, että Kashmiria hallinnut Gopananda eli Gopadatta tilasi persialaiselta arkkitehdiltä Salomon temppelin kunnostuksen. Näin tehdessään kiviseiniin kaiverrettiin neljä persialaista kirjoitusta, joissa luki:
        "Nämä pylväät pystytti Bhishti Zagar 54-vuotiaana. Nämä pylväät rakensi Khwaja Rukuh, Marjanin poika. Yuz Asaf, 54-vuotias, lausui ennustuksensa. Hän on Jeesus, Israelin lasten profeetta."
        Gopadattan, jatkaa mullah Nadiri, valtakaudella Yuz Asaf tuli Pyhältä maalta Kashmirin laaksoon ja saarnasi kansalle kutsuen itseään profeetaksi. Gopadatta hallitsi 60 vuotta ja kaksi kuukautta kuolemaansa saakka. Arvioiden mukaan Jeesus tuli Kashmiriin 16 vuotta ristiinnaulitsemisensa jälkeen ja eli siellä 80-vuotiaaksi. Jopa Koraani (4.157) sanoo, että Jeesus ei kuollut ristillä:
        He sanoivat (kerskaillen): "Me olemme tappaneet Kristuksen Jeesuksen, Marian pojan, Allahin lähettilään." He sanoivat: "Me olemme tappaneet Kristuksen Jeesuksen, Marian pojan, Allahin lähettilään. Mutta he eivät tappaneet häntä eivätkä ristiinnaulinneet häntä, vaan kaikki tehtiin niin, että se näytti heistä siltä, ja ne, jotka sen ymmärsivät, olivat suuressa epäilyksessä, koska heillä ei ollut tarkkaa tietoa, vaan vain arvauksia, ja he olivat varmoja siitä, että he eivät olleet tappaneet häntä.
        Tutkijat väittävät, että toisessa Koraanin jakeessa (23.50) todetaan, että Jeesus ei kuollut ristillä vaan nousi ylös ja asettui rauhallisille rinteille, joita viileät purot kastelevat.

        Kirjaimellinen käännös on



        Eräänä päivänä Shalivahana, Shakojen kuningas, oli matkalla Himalajalla. Siellä, keskellä Khunan maata, mahtava kuningas näki kauniin miehen laskeutuvan alas vuorilta.

        Hänellä oli yllään valkoiset vaatteet. "Kuka sinä olet ja mistä olet tullut?" Hän kysyi. - kuningas kysyi.

        Matkustaja vastasi: "Tiedä, että olen Jumalan poika, joka on syntynyt neitsyestä. Olen ilmoittanut barbaareille totuuden opin."

        Sitten kuningas kysyi: "Mikä on sinun oppisi?"
        Mies vastasi: "Estääkseni uskonnon katoamisen olen tullut Messiaana jumalattomien syntiseen maahan. ...
        ...

        Tietämättömät jumalattomat saivat valaistumisen ja uskonnon, kun minusta tuli Messias. Kuunnelkaa opetusta, jonka olen tuonut heille, jotka ovat kietoutuneet harhakuvitelmiin:

        Puhdistamalla vähitellen mielen ja ruumiin, löytämällä turvapaikan kirjoituksista ja veisaten Jumalan nimeä, ihmisistä tulee vanhurskaita.

        Pohdiskelun, pyhien kirjoitusten totuuksista keskustelemisen, meditaation ja mielen hillitsemisen kautta he löytävät tien Jumalan luo, joka on kuin aurinko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjaimellinen käännös on



        Eräänä päivänä Shalivahana, Shakojen kuningas, oli matkalla Himalajalla. Siellä, keskellä Khunan maata, mahtava kuningas näki kauniin miehen laskeutuvan alas vuorilta.

        Hänellä oli yllään valkoiset vaatteet. "Kuka sinä olet ja mistä olet tullut?" Hän kysyi. - kuningas kysyi.

        Matkustaja vastasi: "Tiedä, että olen Jumalan poika, joka on syntynyt neitsyestä. Olen ilmoittanut barbaareille totuuden opin."

        Sitten kuningas kysyi: "Mikä on sinun oppisi?"
        Mies vastasi: "Estääkseni uskonnon katoamisen olen tullut Messiaana jumalattomien syntiseen maahan. ...
        ...

        Tietämättömät jumalattomat saivat valaistumisen ja uskonnon, kun minusta tuli Messias. Kuunnelkaa opetusta, jonka olen tuonut heille, jotka ovat kietoutuneet harhakuvitelmiin:

        Puhdistamalla vähitellen mielen ja ruumiin, löytämällä turvapaikan kirjoituksista ja veisaten Jumalan nimeä, ihmisistä tulee vanhurskaita.

        Pohdiskelun, pyhien kirjoitusten totuuksista keskustelemisen, meditaation ja mielen hillitsemisen kautta he löytävät tien Jumalan luo, joka on kuin aurinko.

        Kuten aurinko haihduttaa vettä, niin Absoluuttinen Totuus vapauttaa ihmiset kiinnittymisestä ajallisiin asioihin.
        Pahuus kukistetaan, ja Herran ikuisesti puhdas, kaikkihyvä kuva ilmestyy.

        Oi kuningas! Silloin minut tunnetaan kaikkialla Jeesuksena, Messiaana.



        Kuultuaan nämä sanat kuningas pyysi jumalattomien kunnioittamaa viisausopettajaa menemään hänen armottomaan maahansa.


        Holger Kerstenin kommentit1

        "Uskottomien opettaja" viittaa itseensä nimellä Isha-Masih. Sanskritin sana "Isha"
        tarkoittaa "Herraa" ja "Jumalaa". "Masiha" vastaa sanaa "Messias". Valkoisiin kaapuihin pukeutunut mies kutsuu edelleen itseään Isha-putraksi, "Jumalan pojaksi", ja sanoo syntyneensä neitsyenä (sanskritiksi "kumari"). Koska intialaisessa kirjallisuudessa ei ole vastaavia legendoja ennen tätä, kuvatun henkilön on oltava Jeesus. "Ishamasi2" on noussut kaiken pahan ja moraalittomuuden perusilmaisuksi: tätä nimeä ei löydy kirjallisuudesta missään. Sana "Naigama" on ilmeisesti joidenkin kirjoitusten nimi, mutta missään muualla siihen ei viitata. Jotkut tulkitsijat uskovat, että sillä viitataan Vedoihin.
        Prof. Hassnainin mukaan kuningas Shalivahana hallitsi Kushan-kaudella vuosina 49-50 jKr. Toiset kommentaattorit ajoittavat Shakan tai Shalivahanan aikakauden alun vuoteen 78 jKr.

        Intian ainoat "lumiset vuoret" ovat Himalajan vuoret. Tutkijat eivät vieläkään pysty määrittelemään "Hunin maan" tarkkaa sijaintia, mutta sen on oltava läntisen Himalajan alue, jossain Punjabin juurella sijaitsevien kukkuloiden ja Intian rajalla Länsi-Tiibetissä sijaitsevan Kailash-vuoren välissä; tähän laajaan alueeseen kuuluu myös Ladakh.


      • Anonyymi

        Ville Mäkipelto: Tutkimus tuo nöyryyttä raamatuntulkintaan
        12.03.2018 08:32 - Saila Keskiaho | Uutiset
        Ristiriitaisuuksien kirjasta tuli myös Ville Mäkipellon väitöstutkimusaihe.

        – Minua kiinnostavat laajat erot Vanhan testamentin käsikirjoituksissa. Valitsin Joosuan kirjan lopun tutkimusaiheekseni, koska siinä eroja on paljon, Mäkipelto kertoo. Hän väitteli Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa helmikuun alussa.

        Se, mitä nyky-Raamatusta luetaan Joosuan kirjana, on lukuisten historian kerrosten synnyttämää.

        – Mitään Vanhan testamentin teksteistä ei ole kirjoitettu yhdeltä istumalta. Niiden taustalla on monia lähteitä, ja tekstejä on muokattu useita sukupolvia, Ville Mäkipelto sanoo.
        Joosuan puhe on vaihtunut Jumalan puheeksi

        Mäkipelto tutkiikin tekstien toimitushistoriaa, sitä, miten tekstit ovat aikojen saatossa muovautuneet. Joosuan kirjan kirjureista, jotka ovat kopioineet ja muokanneet käsikirjoituksia, tiedetään henkilöinä hyvin vähän.

        – Kirjurit kuuluivat yhteiskunnan eliittiin, sillä luku- ja kirjoitustaito ei ollut yleistä.
        Tavallisena työpäivänä Mäkipellolla on edessään erilaisia käsikirjoituksia: masoreettinen teksti, johon meidän tuntemamme Raamattukin pohjautuu, Vanhan testamentin kreikankielinen käännös eli Septuaginta ja Qumranin yhteisön säilyttämät tekstit. Käsikirjoituksia vertailemalla esiin alkaa nousta selkeitä eroja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ville Mäkipelto: Tutkimus tuo nöyryyttä raamatuntulkintaan
        12.03.2018 08:32 - Saila Keskiaho | Uutiset
        Ristiriitaisuuksien kirjasta tuli myös Ville Mäkipellon väitöstutkimusaihe.

        – Minua kiinnostavat laajat erot Vanhan testamentin käsikirjoituksissa. Valitsin Joosuan kirjan lopun tutkimusaiheekseni, koska siinä eroja on paljon, Mäkipelto kertoo. Hän väitteli Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa helmikuun alussa.

        Se, mitä nyky-Raamatusta luetaan Joosuan kirjana, on lukuisten historian kerrosten synnyttämää.

        – Mitään Vanhan testamentin teksteistä ei ole kirjoitettu yhdeltä istumalta. Niiden taustalla on monia lähteitä, ja tekstejä on muokattu useita sukupolvia, Ville Mäkipelto sanoo.
        Joosuan puhe on vaihtunut Jumalan puheeksi

        Mäkipelto tutkiikin tekstien toimitushistoriaa, sitä, miten tekstit ovat aikojen saatossa muovautuneet. Joosuan kirjan kirjureista, jotka ovat kopioineet ja muokanneet käsikirjoituksia, tiedetään henkilöinä hyvin vähän.

        – Kirjurit kuuluivat yhteiskunnan eliittiin, sillä luku- ja kirjoitustaito ei ollut yleistä.
        Tavallisena työpäivänä Mäkipellolla on edessään erilaisia käsikirjoituksia: masoreettinen teksti, johon meidän tuntemamme Raamattukin pohjautuu, Vanhan testamentin kreikankielinen käännös eli Septuaginta ja Qumranin yhteisön säilyttämät tekstit. Käsikirjoituksia vertailemalla esiin alkaa nousta selkeitä eroja.

        Psykologi ja teologi Ville Mäkipellon ja väitöskirjatutkija Paavo Huotarin Sensuroitu johdattaa lukijan viihdyttävästi ja helposti lähestyttävällä tavalla Raamatun käsikirjoituksiin ja niiden tutkimukseen. Kirja purkaa illuusion tekstin muuttumattomuudesta ja tarjoaa tilalle tietoa käsikirjoitusten rikkaasta historiasta.


        Jatkuvasti on puhuttu siitä, että Raamattua on muutettu. Samoin on aikoinaan tehty dokumentti, jonka mukaan islam ja buddhalaisuus eivät myös ole sitä, mitä ne alun perin olivat. Onko kaikista maailman alkuperäisistä teksteistä ylipäätään mitään jäljellä vai onko niitä kaikkia muutettu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Psykologi ja teologi Ville Mäkipellon ja väitöskirjatutkija Paavo Huotarin Sensuroitu johdattaa lukijan viihdyttävästi ja helposti lähestyttävällä tavalla Raamatun käsikirjoituksiin ja niiden tutkimukseen. Kirja purkaa illuusion tekstin muuttumattomuudesta ja tarjoaa tilalle tietoa käsikirjoitusten rikkaasta historiasta.


        Jatkuvasti on puhuttu siitä, että Raamattua on muutettu. Samoin on aikoinaan tehty dokumentti, jonka mukaan islam ja buddhalaisuus eivät myös ole sitä, mitä ne alun perin olivat. Onko kaikista maailman alkuperäisistä teksteistä ylipäätään mitään jäljellä vai onko niitä kaikkia muutettu?

        Varhaiskeskiajalla opit pre-eksistenssistä ja reinkarnaatiosta olivat olemassa vain Jeesuksen salaisina opetuksina. Vuonna 553 jKr. nämä tiedot julistettiin Konstantinopolin toisessa konsiilissa harhaopiksi. Rooman kirkko päätti tuhota kaikki opetukset, joissa niistä puhuttiin. Katolinen oppi ja pappien rikkauksien lähde olisivat voineet olla vaarassa, jos ihmiset olisivat uskoneet palaavansa elämään monta kertaa. Vanhaa tietoa kohtasi sama kohtalo kuin monia muinaisia, esikristillisten kirjailijoiden kirjoittamia kirjoja. Piispat pelkäsivät tietoa, joka voisi todistaa, että kirkkoinstituutio ei ollutkaan ainoa vaihtoehto tuoda ihmisille "iankaikkista elämää".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varhaiskeskiajalla opit pre-eksistenssistä ja reinkarnaatiosta olivat olemassa vain Jeesuksen salaisina opetuksina. Vuonna 553 jKr. nämä tiedot julistettiin Konstantinopolin toisessa konsiilissa harhaopiksi. Rooman kirkko päätti tuhota kaikki opetukset, joissa niistä puhuttiin. Katolinen oppi ja pappien rikkauksien lähde olisivat voineet olla vaarassa, jos ihmiset olisivat uskoneet palaavansa elämään monta kertaa. Vanhaa tietoa kohtasi sama kohtalo kuin monia muinaisia, esikristillisten kirjailijoiden kirjoittamia kirjoja. Piispat pelkäsivät tietoa, joka voisi todistaa, että kirkkoinstituutio ei ollutkaan ainoa vaihtoehto tuoda ihmisille "iankaikkista elämää".

        Vuonna 1945 tutkijat löysivät joitakin varhaisia juutalaiskristillisiä kirjoituksia. Kaksi vuotta myöhemmin maailma kuuli Kuolleenmeren kääröistä, jotka muuttivat Raamatun historiaa. Varhaiset kristityt ja juutalaiset noudattivat Jeesuksen opetuksia - mukaan lukien käsitys ylösnousemuksesta. Tästä löytyy useita esimerkkejä muinaisista lähteistä.

        Vanhimmissa teksteissä on kaksi käsitystä ylösnousemuksesta: henkinen ja ruumiillinen. Pyhän Hengen kautta tapahtuvaa henkistä uudestisyntymistä kutsutaan myös uudestisyntymiseksi. Ihmisen ruumiillista ylösnousemusta voitaisiin kutsua myös jälleensyntymiseksi. Varhaisortodoksisen kirkon ensimmäisen merkittävän isän, Origeneen (185 - 254 jKr.) mukaan sielu on olemassa ennen syntymää. Hän esitti, että pre-eksistenssi löytyi heprealaisista kirjoituksista ja Jeesuksen opetuksista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuonna 1945 tutkijat löysivät joitakin varhaisia juutalaiskristillisiä kirjoituksia. Kaksi vuotta myöhemmin maailma kuuli Kuolleenmeren kääröistä, jotka muuttivat Raamatun historiaa. Varhaiset kristityt ja juutalaiset noudattivat Jeesuksen opetuksia - mukaan lukien käsitys ylösnousemuksesta. Tästä löytyy useita esimerkkejä muinaisista lähteistä.

        Vanhimmissa teksteissä on kaksi käsitystä ylösnousemuksesta: henkinen ja ruumiillinen. Pyhän Hengen kautta tapahtuvaa henkistä uudestisyntymistä kutsutaan myös uudestisyntymiseksi. Ihmisen ruumiillista ylösnousemusta voitaisiin kutsua myös jälleensyntymiseksi. Varhaisortodoksisen kirkon ensimmäisen merkittävän isän, Origeneen (185 - 254 jKr.) mukaan sielu on olemassa ennen syntymää. Hän esitti, että pre-eksistenssi löytyi heprealaisista kirjoituksista ja Jeesuksen opetuksista.

        Lisäksi Aleksandrialaisen Klemens Aleksandrialaisen - apostoli Pietarin opetuslapsen - kirjoitukset viittaavat siihen, että hänen mestarinsa sai Jeesukselta muutamia salaisia opetuksia. Yksi niistä liittyi fyysisen ja henkisen uudestisyntymisen käsitteeseen. Salaiset opetukset vahvistavat joitakin Raamatun kirjoituksia. Eräs katkelma viittaa siihen, että Jeesus tiesi jälleensyntymisestä ja menneistä elämistä. ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi Aleksandrialaisen Klemens Aleksandrialaisen - apostoli Pietarin opetuslapsen - kirjoitukset viittaavat siihen, että hänen mestarinsa sai Jeesukselta muutamia salaisia opetuksia. Yksi niistä liittyi fyysisen ja henkisen uudestisyntymisen käsitteeseen. Salaiset opetukset vahvistavat joitakin Raamatun kirjoituksia. Eräs katkelma viittaa siihen, että Jeesus tiesi jälleensyntymisestä ja menneistä elämistä. ...

        Näin Raamattua on muutettu – huippuyksikön tiiminjohtajan artikkeli Tiede-lehdessä
        8.4.2015 Rick Bonnie

        Uusimmassa Tiede-lehdessä (4/2015) julkaistiin huippuyksikömme kolmostiimin johtajan, Juha Pakkalan kirjoitus ”Raamatun sana on niin kuin luetaan”. Kirjoituksessaan Pakkala käy läpi Vanhan ja Uuden testamentin tekstihistoriassa tapahtuneita muutoksia säilyneen käsikirjoitusevidenssin valossa.

        ”Historiasta ei löydy aikaa, jolloin olisi ollut olemassa vain yksi, kaikille sama Raamattu. Kriittinen raamatuntutkimus osoittaa, että koko kirja on syntynyt pitkän muunteluprosessin tuloksena.”

        Kirjoituksessa esitellään useampia esimerkkejä tilanteista, joissa varhaisessa käsikirjoitusmateriaalissa on säilynyt samasta tekstistä useita eriäviä versioita. Näiden vertailu osoittaa, että teksteihin on tehty lisäyksiä ja niistä on poistettu osioita. Esimerkiksi Markuksen evankeliumin loppuun on myöhemmin lisätty tekstiä, jossa kerrotaan ylösnousseen ilmestyksistä. Vanhassa testamentissa tekstien muokkaushistoria on ollut vielä Uutta testamenttia laajempaa. Pakkala mainitsee esimerkiksi naisen itsenäisen aseman heikentämisen 1. Samuelin kirjassa tai viittauksen poistamisen Jahve-jumalaan auringonjumalana.

        ”Keskeisin syy muokata tekstejä olivat yhteiskunnassa tai teologiassa tapahtuneet muutokset. Etenkin poistoja on selvästi tehty opillisin perustein.”

        Muutoksia on tapahtunut Raamatun historian eri vaiheissa eri tavoin. Varhaisemmassa vaiheessa tarve kopioida tekstejä usein käsin on tarjonnut useita mahdollisuuksia muokata tekstejä. Kun aktiivinen korjaustyö on päättynyt ja tekstit ovat vakiintuneet, muutoksia on edelleen tapahtunut käännösten tasolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin Raamattua on muutettu – huippuyksikön tiiminjohtajan artikkeli Tiede-lehdessä
        8.4.2015 Rick Bonnie

        Uusimmassa Tiede-lehdessä (4/2015) julkaistiin huippuyksikömme kolmostiimin johtajan, Juha Pakkalan kirjoitus ”Raamatun sana on niin kuin luetaan”. Kirjoituksessaan Pakkala käy läpi Vanhan ja Uuden testamentin tekstihistoriassa tapahtuneita muutoksia säilyneen käsikirjoitusevidenssin valossa.

        ”Historiasta ei löydy aikaa, jolloin olisi ollut olemassa vain yksi, kaikille sama Raamattu. Kriittinen raamatuntutkimus osoittaa, että koko kirja on syntynyt pitkän muunteluprosessin tuloksena.”

        Kirjoituksessa esitellään useampia esimerkkejä tilanteista, joissa varhaisessa käsikirjoitusmateriaalissa on säilynyt samasta tekstistä useita eriäviä versioita. Näiden vertailu osoittaa, että teksteihin on tehty lisäyksiä ja niistä on poistettu osioita. Esimerkiksi Markuksen evankeliumin loppuun on myöhemmin lisätty tekstiä, jossa kerrotaan ylösnousseen ilmestyksistä. Vanhassa testamentissa tekstien muokkaushistoria on ollut vielä Uutta testamenttia laajempaa. Pakkala mainitsee esimerkiksi naisen itsenäisen aseman heikentämisen 1. Samuelin kirjassa tai viittauksen poistamisen Jahve-jumalaan auringonjumalana.

        ”Keskeisin syy muokata tekstejä olivat yhteiskunnassa tai teologiassa tapahtuneet muutokset. Etenkin poistoja on selvästi tehty opillisin perustein.”

        Muutoksia on tapahtunut Raamatun historian eri vaiheissa eri tavoin. Varhaisemmassa vaiheessa tarve kopioida tekstejä usein käsin on tarjonnut useita mahdollisuuksia muokata tekstejä. Kun aktiivinen korjaustyö on päättynyt ja tekstit ovat vakiintuneet, muutoksia on edelleen tapahtunut käännösten tasolla.

        ”Suurin osa muutoksista on tehty Raamatun alkutaipaleella. Aktiivisen korjaustyön päättyminen ei kuitenkaan tarkoita, ettei Raamattu olisi myöhemminkin muuttunut. Raamattua on käännetty antiikin ajoista, ja jokainen käännös on muuttanut tekstiä, kun kääntäjät ovat tavoitelleet asiayhteyksiin sopivia ilmaisuja.”
        https://blogs.helsinki.fi/sacredtexts/2015/04/08/nain-raamattua-on-muutettu-huippuyksikon-tiiminjohtajan-artikkeli-tiede-lehdessa/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Suurin osa muutoksista on tehty Raamatun alkutaipaleella. Aktiivisen korjaustyön päättyminen ei kuitenkaan tarkoita, ettei Raamattu olisi myöhemminkin muuttunut. Raamattua on käännetty antiikin ajoista, ja jokainen käännös on muuttanut tekstiä, kun kääntäjät ovat tavoitelleet asiayhteyksiin sopivia ilmaisuja.”
        https://blogs.helsinki.fi/sacredtexts/2015/04/08/nain-raamattua-on-muutettu-huippuyksikon-tiiminjohtajan-artikkeli-tiede-lehdessa/

        Sensuroitu — Raamatun muutosten vaiettu historia
        Mäkipelto, Ville; Huotari, Paavo

        Sensuroitu — Raamatun muutosten vaiettu historia
        Mäkipelto, Ville; Huotari, Paavo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sensuroitu — Raamatun muutosten vaiettu historia
        Mäkipelto, Ville; Huotari, Paavo

        Sensuroitu — Raamatun muutosten vaiettu historia
        Mäkipelto, Ville; Huotari, Paavo

        Ristiriitaisuuksien kirjasta tuli myös Ville Mäkipellon väitöstutkimusaihe.
        – Minua kiinnostavat laajat erot Vanhan testamentin käsikirjoituksissa. Valitsin Joosuan kirjan lopun tutkimusaiheekseni, koska siinä eroja on paljon, Mäkipelto kertoo. Hän väitteli Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa helmikuun alussa.
        Se, mitä nyky-Raamatusta luetaan Joosuan kirjana, on lukuisten historian kerrosten synnyttämää.
        – Mitään Vanhan testamentin teksteistä ei ole kirjoitettu yhdeltä istumalta. Niiden taustalla on monia lähteitä, ja tekstejä on muokattu useita sukupolvia, Ville Mäkipelto sanoo.
        Joosuan puhe on vaihtunut Jumalan puheeksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ristiriitaisuuksien kirjasta tuli myös Ville Mäkipellon väitöstutkimusaihe.
        – Minua kiinnostavat laajat erot Vanhan testamentin käsikirjoituksissa. Valitsin Joosuan kirjan lopun tutkimusaiheekseni, koska siinä eroja on paljon, Mäkipelto kertoo. Hän väitteli Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa helmikuun alussa.
        Se, mitä nyky-Raamatusta luetaan Joosuan kirjana, on lukuisten historian kerrosten synnyttämää.
        – Mitään Vanhan testamentin teksteistä ei ole kirjoitettu yhdeltä istumalta. Niiden taustalla on monia lähteitä, ja tekstejä on muokattu useita sukupolvia, Ville Mäkipelto sanoo.
        Joosuan puhe on vaihtunut Jumalan puheeksi

        https://www.youtube.com/watch?v=CoNZ7JJdfOQ
        Rajatieto TV: kirjahaastattelu: Nasaretin miehen salaisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.youtube.com/watch?v=CoNZ7JJdfOQ
        Rajatieto TV: kirjahaastattelu: Nasaretin miehen salaisuus.

        Alkoiko kristinusko auringonjumalan palvonnasta?

        Kristinuskon "Kristus" saattoi olla vain yksi taivaanjumala. Erilaisten pakanallisten/mysteeristen kulttijumalien ja kristinuskon välillä on useita yhtäläisyyksiä. Nämä ovat joitakin niistä.

        Useimpien auringonjumalien syntymäpäivä on joulukuun 25. päivä. Se on talvipäivänseisauksen päivämäärä ja päivä, jonka kirkko on hyväksynyt Jeesuksen Kristuksen syntymäpäiväksi. Joulukuun 25. päivä on annettu, vaikka Raamatun mukaan paimenet olivat pelloillaan, kun Jeesus syntyi, eli Jeesuksen on täytynyt syntyä keväällä (Luuk. 2:8).

        Talvipäivänseisauksen aikaan aurinko "kuolee" kolmeksi päiväksi alkaen noin 22. joulukuuta, jolloin se pysäyttää etelään liikkumisensa; se syntyy (herää henkiin) 25. joulukuuta, jolloin se alkaa liikkua pohjoiseen.

        Auringon nähtiin kulkevan eläinradan 12 merkin kautta. On mahdollista, että Jeesuksen 12 opetuslasta symboloivat eläinradan merkkejä. Auringonjumalilla oli usein opetuslapsia tai palvelijoita (joskaan ei aina 12:ta).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkoiko kristinusko auringonjumalan palvonnasta?

        Kristinuskon "Kristus" saattoi olla vain yksi taivaanjumala. Erilaisten pakanallisten/mysteeristen kulttijumalien ja kristinuskon välillä on useita yhtäläisyyksiä. Nämä ovat joitakin niistä.

        Useimpien auringonjumalien syntymäpäivä on joulukuun 25. päivä. Se on talvipäivänseisauksen päivämäärä ja päivä, jonka kirkko on hyväksynyt Jeesuksen Kristuksen syntymäpäiväksi. Joulukuun 25. päivä on annettu, vaikka Raamatun mukaan paimenet olivat pelloillaan, kun Jeesus syntyi, eli Jeesuksen on täytynyt syntyä keväällä (Luuk. 2:8).

        Talvipäivänseisauksen aikaan aurinko "kuolee" kolmeksi päiväksi alkaen noin 22. joulukuuta, jolloin se pysäyttää etelään liikkumisensa; se syntyy (herää henkiin) 25. joulukuuta, jolloin se alkaa liikkua pohjoiseen.

        Auringon nähtiin kulkevan eläinradan 12 merkin kautta. On mahdollista, että Jeesuksen 12 opetuslasta symboloivat eläinradan merkkejä. Auringonjumalilla oli usein opetuslapsia tai palvelijoita (joskaan ei aina 12:ta).

        Pakanallisilla jumalilla oli maagisia syntymiä, ja jotkut syntyivät neitsyelle. Jumalat hedelmöittivät usein nuoria ihmisneitoja.

        Pakanallisilla jumalilla oli usein nimityksiä, kuten "maailman valo", "tie", "hyvä paimen" jne. Näitä nimiä on käytetty Jeesuksesta Kristuksesta.

        Pakanalliset jumalat viettivät joskus "viimeisen ehtoollisen" seuraajiensa kanssa ennen kuolemaansa.

        Pakanalliset jumalat herätettiin usein henkiin kuoleman jälkeen.

        Kaste oli yleinen rituaali mysteerikulttien seuraajien keskuudessa. Johannes Kastaja saattoi jäljitellä tätä rituaalia ja tuoda sen juutalaisuuteen.

        Perinne nauttia leipää ja viiniä jumalan symbolisena (tai todellisena) verenä ja lihana oli osa mysteeriuskontoja. Tämä vastaa Jeesuksen sanoja: "Joka syö minun lihaani ja juo minun vertani, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä" (Joh. 6:54).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakanallisilla jumalilla oli maagisia syntymiä, ja jotkut syntyivät neitsyelle. Jumalat hedelmöittivät usein nuoria ihmisneitoja.

        Pakanallisilla jumalilla oli usein nimityksiä, kuten "maailman valo", "tie", "hyvä paimen" jne. Näitä nimiä on käytetty Jeesuksesta Kristuksesta.

        Pakanalliset jumalat viettivät joskus "viimeisen ehtoollisen" seuraajiensa kanssa ennen kuolemaansa.

        Pakanalliset jumalat herätettiin usein henkiin kuoleman jälkeen.

        Kaste oli yleinen rituaali mysteerikulttien seuraajien keskuudessa. Johannes Kastaja saattoi jäljitellä tätä rituaalia ja tuoda sen juutalaisuuteen.

        Perinne nauttia leipää ja viiniä jumalan symbolisena (tai todellisena) verenä ja lihana oli osa mysteeriuskontoja. Tämä vastaa Jeesuksen sanoja: "Joka syö minun lihaani ja juo minun vertani, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä" (Joh. 6:54).

        Kielilläpuhuminen eli glossolalia


        Tutkimukset ovat osoittaneet, että glossolalia on opittu käyttäytymistapa. Tutkimuksien perusteella glossolalian oppii helposti noudattamalla yksinkertaisia ohjeita. Tutkimuksissa havaittiin, että testihenkilöt voivat "puhua kielillä" myös ilman hurmoshenkistä käyttäytymistä. Eräässä kuusikymmentä henkilöä käsittävässä kokeessa kaksikymmentä prosenttia henkilöistä pystyi matkimaan hyvin kielilläpuhumista kuunneltuaan yhden minuutin mittaisen esimerkkinäytteen. Pienen harjoittelun jälkeen 70 % kykeni samaan.

        Glossolaliaa esiintyy kaikissa maailman kolkissa. Se on hyvin yleistä pakanauskonnoissa ympäri maailman. Niihin kuuluvat Sudanin shamaanit, shango-kultti Länsi-Afrikan rannikolla, zor-kultti Etiopiassa, voodoo-kultti Haitissa sekä Etelä-Amerikan ja Australian alkuperäiskansojen uskonnot. Pyhien miesten harjoittama mystinen siansaksan mongertaminen tai mutiseminen on muinainen tapa.


      • Anonyymi

        Glossolalia-ilmiötä ei voida pitää nimenomaan kristillisenä ilmiönä. Kyseessä on ilmeisesti uusi tekijä, jota ei voida kiistää. Onko glossolalia kaikkia uskontoja yhdistävä yhteinen kokemus? Onko kristinuskoa ja ei-kristinuskoa yhdistävä tekijä? Jos se on Pyhän Hengen lahja, miksi Hän ilmaisee itsensä tällä tavoin näissä uskonnoissa? Monet ihmiset kysyvät näitä kysymyksiä tänään. Voimmeko niiden perusteella tehdä tieteellistä ja kielitieteellistä eroa kristinuskon ja ei-kristinuskon glossolalian ilmiön välillä? Jos on, mikä se tarkalleen ottaen on? Ja jos ei, miten voidaan ymmärtää samanlaista ilmiötä kristittyjen ja pakanoiden keskuudessa? Ja lopuksi erityisen huolestuttava mutta väistämätön kysymys: onko glossolalia todella Pyhän Hengen lahja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Glossolalia-ilmiötä ei voida pitää nimenomaan kristillisenä ilmiönä. Kyseessä on ilmeisesti uusi tekijä, jota ei voida kiistää. Onko glossolalia kaikkia uskontoja yhdistävä yhteinen kokemus? Onko kristinuskoa ja ei-kristinuskoa yhdistävä tekijä? Jos se on Pyhän Hengen lahja, miksi Hän ilmaisee itsensä tällä tavoin näissä uskonnoissa? Monet ihmiset kysyvät näitä kysymyksiä tänään. Voimmeko niiden perusteella tehdä tieteellistä ja kielitieteellistä eroa kristinuskon ja ei-kristinuskon glossolalian ilmiön välillä? Jos on, mikä se tarkalleen ottaen on? Ja jos ei, miten voidaan ymmärtää samanlaista ilmiötä kristittyjen ja pakanoiden keskuudessa? Ja lopuksi erityisen huolestuttava mutta väistämätön kysymys: onko glossolalia todella Pyhän Hengen lahja?

        Siirtyminen pakanuudesta kristinuskoon tapahtui hyvin vähitellen ja epätasaisesti myöhäisantiikin ja varhaisen Bysantin maailmassa. Kolmannella vuosisadalla eaa. alkanut hellenistinen ekspansio oli tuonut kreikkalaista kulttuuria kauas Kreikan rajojen ulkopuolelle, mutta samalla se oli avannut tietä idästä tuleville uusille mystisille kulteille. Bysantti oli näiden kaikkien perillinen. Jonkinlaisen käsityksen kansanuskonnon sekasorrosta pian Konstantinopolin perustamisen jälkeen vuonna 324 jKr. voi saada tuon ajan anonyymeistä taikaloitsuista, joista monet ovat säilyneet papyruksilla. [1] Älymystön keskuudessa tapahtui tietoisempi pakanallisten ja kristillisten uskomusten ja oppien sulautuminen, joka alkoi Aleksandrialaisesta Klemensistä ja Origeneksesta ja huipentui myöhäisiin gnostilaisiin ja neoplatonilaisiin kirjoittajiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siirtyminen pakanuudesta kristinuskoon tapahtui hyvin vähitellen ja epätasaisesti myöhäisantiikin ja varhaisen Bysantin maailmassa. Kolmannella vuosisadalla eaa. alkanut hellenistinen ekspansio oli tuonut kreikkalaista kulttuuria kauas Kreikan rajojen ulkopuolelle, mutta samalla se oli avannut tietä idästä tuleville uusille mystisille kulteille. Bysantti oli näiden kaikkien perillinen. Jonkinlaisen käsityksen kansanuskonnon sekasorrosta pian Konstantinopolin perustamisen jälkeen vuonna 324 jKr. voi saada tuon ajan anonyymeistä taikaloitsuista, joista monet ovat säilyneet papyruksilla. [1] Älymystön keskuudessa tapahtui tietoisempi pakanallisten ja kristillisten uskomusten ja oppien sulautuminen, joka alkoi Aleksandrialaisesta Klemensistä ja Origeneksesta ja huipentui myöhäisiin gnostilaisiin ja neoplatonilaisiin kirjoittajiin.

        Bysantin valtakunnan kahden ensimmäisen vuosisadan ajan virallinen politiikka pakanuutta kohtaan oli varovaista ja suvaitsevaa. Jopa sen jälkeen, kun Justinianus sulki Ateenan akatemian vuonna 529, sen filosofit saivat jäädä valtakunnan alueelle ryhtymättä kristityiksi. Tänä aikana kristinusko omaksui monia pakanallisia elementtejä, ja lukuisia muinaisia kulttipaikkoja muutettiin kristillisiksi pyhäköiksi, joilla oli samanlainen yhteys. [2] Prosessi ei kuitenkaan ollut sen enempää välitön kuin tyhjentäväkään. Neljännen ja viidennen vuosisadan vaihteessa Kreikan kaupungeissa ja kylissä noudatettu uskonto, tavat, kieli ja lait näyttävät muuttuneen vain vähän antiikin ajoista, kun taas maaseudulla pakanallisen rituaalin säilymisestä mainitaan eri lähteissä seitsemännestä kahdestatoista vuosisadasta kahdenteentoista vuosisadalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bysantin valtakunnan kahden ensimmäisen vuosisadan ajan virallinen politiikka pakanuutta kohtaan oli varovaista ja suvaitsevaa. Jopa sen jälkeen, kun Justinianus sulki Ateenan akatemian vuonna 529, sen filosofit saivat jäädä valtakunnan alueelle ryhtymättä kristityiksi. Tänä aikana kristinusko omaksui monia pakanallisia elementtejä, ja lukuisia muinaisia kulttipaikkoja muutettiin kristillisiksi pyhäköiksi, joilla oli samanlainen yhteys. [2] Prosessi ei kuitenkaan ollut sen enempää välitön kuin tyhjentäväkään. Neljännen ja viidennen vuosisadan vaihteessa Kreikan kaupungeissa ja kylissä noudatettu uskonto, tavat, kieli ja lait näyttävät muuttuneen vain vähän antiikin ajoista, kun taas maaseudulla pakanallisen rituaalin säilymisestä mainitaan eri lähteissä seitsemännestä kahdestatoista vuosisadasta kahdenteentoista vuosisadalle.

        Kristinuskon pakanallinen alkuperä.
        Joulu

        Muinaisessa Ranskassa ja Britanniassa druidit järjestivät talvipäivänseisauksen aikaan 12-päiväisen juhlan. He uskoivat, että se oli vuotuisen taistelun huipentuma kuolemaa edustavan jääjättiläisen ja elämää edustavan auringonjumalan välillä. He rakensivat suuria nuotioita kannustaakseen ja auttaakseen mestariaan, aurinkoa. Druidit ja muut pakanalliset johtajat tiesivät, kuten mekin nykyään, että päivät pitenevät aina, kun kalenteri etenee talven kautta kohti kevättä, riippumatta heidän vuodenaikarituaaleistaan - mutta silti he pitivät niistä kiinni (L. W. Cowie ja John Selwyn Gummer, The Christian Calendar, 1974, s. 22). Valitettavasti niin tekee suuri osa kristinuskosta nykyäänkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristinuskon pakanallinen alkuperä.
        Joulu

        Muinaisessa Ranskassa ja Britanniassa druidit järjestivät talvipäivänseisauksen aikaan 12-päiväisen juhlan. He uskoivat, että se oli vuotuisen taistelun huipentuma kuolemaa edustavan jääjättiläisen ja elämää edustavan auringonjumalan välillä. He rakensivat suuria nuotioita kannustaakseen ja auttaakseen mestariaan, aurinkoa. Druidit ja muut pakanalliset johtajat tiesivät, kuten mekin nykyään, että päivät pitenevät aina, kun kalenteri etenee talven kautta kohti kevättä, riippumatta heidän vuodenaikarituaaleistaan - mutta silti he pitivät niistä kiinni (L. W. Cowie ja John Selwyn Gummer, The Christian Calendar, 1974, s. 22). Valitettavasti niin tekee suuri osa kristinuskosta nykyäänkin.

        Se, mitä nykyään pidetään Kristuksen syntymän juhlana, alkoi pakanallisena keskitalven juhlana. Yksi tämän juhlan epäraamatullinen perinne on vihreyden käyttö. Vihreillä kasveilla koristelu joulukuun lopusta tammikuun alkuun oli yksi tapa, jolla druidit "kunnioittivat ja kannustivat" auringonjumalaa talvipäivänseisauksen aikaan. Perheet kaatoivat yleensä ikivihreän puun ja toivat sen kotiinsa, jossa se koristeltiin ja asetettiin näkyvälle paikalle. Keskiajalla tämä pakanallinen rituaali säilyi, ja lopulta sitä muokattiin ja sille annettiin kristillinen leima, kun roomalaiskatoliset lähetyssaarnaajat pyrkivät saamaan ihmiset palvomaan Jumalan poikaa eikä auringonjumalaa. Aikanaan saksalaiset siirtolaiset toivat ikivihreiden puiden koristelun Amerikkaan, jossa se on kukoistanut. Kuten olet ehkä jo arvannutkin, myös kuuluisan joululaulun "Joulun kaksitoista päivää" ovat peräisin pakanallisesta juhlasta.
        Pääsiäinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se, mitä nykyään pidetään Kristuksen syntymän juhlana, alkoi pakanallisena keskitalven juhlana. Yksi tämän juhlan epäraamatullinen perinne on vihreyden käyttö. Vihreillä kasveilla koristelu joulukuun lopusta tammikuun alkuun oli yksi tapa, jolla druidit "kunnioittivat ja kannustivat" auringonjumalaa talvipäivänseisauksen aikaan. Perheet kaatoivat yleensä ikivihreän puun ja toivat sen kotiinsa, jossa se koristeltiin ja asetettiin näkyvälle paikalle. Keskiajalla tämä pakanallinen rituaali säilyi, ja lopulta sitä muokattiin ja sille annettiin kristillinen leima, kun roomalaiskatoliset lähetyssaarnaajat pyrkivät saamaan ihmiset palvomaan Jumalan poikaa eikä auringonjumalaa. Aikanaan saksalaiset siirtolaiset toivat ikivihreiden puiden koristelun Amerikkaan, jossa se on kukoistanut. Kuten olet ehkä jo arvannutkin, myös kuuluisan joululaulun "Joulun kaksitoista päivää" ovat peräisin pakanallisesta juhlasta.
        Pääsiäinen

        Jopa pääsiäinen, jonka monet olettavat perustetun Jeesuksen ylösnousemuksen juhlistamiseksi, on täynnä yhteyksiä pakanuuteen. Nimi "pääsiäinen" juontaa juurensa muinaisen kaldealaisen jumalatar Astarten nimestä, joka tunnettiin nimellä "taivaan kuningatar". Hänen babylonialainen nimensä oli "Ishtar". Koska useimmat kielet ääntävät "I" sanana ee, ei ole vaikea ymmärtää, miten eesh-tar ja sen kielelliset muunnokset voisivat lopulta muuttua pääsiäiseksi (ks. Vine's Complete Expository Dictionary of Old and New Testament Words, 1985, New Testament Section, s. 192, "Easter").


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jopa pääsiäinen, jonka monet olettavat perustetun Jeesuksen ylösnousemuksen juhlistamiseksi, on täynnä yhteyksiä pakanuuteen. Nimi "pääsiäinen" juontaa juurensa muinaisen kaldealaisen jumalatar Astarten nimestä, joka tunnettiin nimellä "taivaan kuningatar". Hänen babylonialainen nimensä oli "Ishtar". Koska useimmat kielet ääntävät "I" sanana ee, ei ole vaikea ymmärtää, miten eesh-tar ja sen kielelliset muunnokset voisivat lopulta muuttua pääsiäiseksi (ks. Vine's Complete Expository Dictionary of Old and New Testament Words, 1985, New Testament Section, s. 192, "Easter").

        Rakkauden ja hedelmällisyyden jumalattarena Ishtarin symboleina olivat - arvasittehan - munat ja kanit! Kanit voivat synnyttää useita pentueita vuodessa, joten ne olivat muinaisille ihmisille tuttuja erittäin hedelmällisiä eläimiä. Ishtaria palvottiin vuotuisen kevätjuhlan aikana, jotta hänen hedelmällisyyden siunaustaan voitiin pyytää tuohon vuodenaikaan istutettaville viljelykasveille. Munien koristelu palvontakeinona vaikuttaa harmittomalta, kunnes otetaan huomioon, että ihmiset harjoittivat myös rituaalisia seksiakteja, usein temppeliprostituoitujen kanssa, jumalattaren kunniaksi (Nelson's New Illustrated Bible Dictionary, s. 509, "Gods, Pagan"). Tämä ei kuulosta kovin kristilliseltä, mutta silti useimmat kristityt yhdistävät edelleen munat ja puput siihen, mitä he pitävät vuoden juhlallisimpana juhlapäivänä.
        Perinteiset kristilliset opit


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rakkauden ja hedelmällisyyden jumalattarena Ishtarin symboleina olivat - arvasittehan - munat ja kanit! Kanit voivat synnyttää useita pentueita vuodessa, joten ne olivat muinaisille ihmisille tuttuja erittäin hedelmällisiä eläimiä. Ishtaria palvottiin vuotuisen kevätjuhlan aikana, jotta hänen hedelmällisyyden siunaustaan voitiin pyytää tuohon vuodenaikaan istutettaville viljelykasveille. Munien koristelu palvontakeinona vaikuttaa harmittomalta, kunnes otetaan huomioon, että ihmiset harjoittivat myös rituaalisia seksiakteja, usein temppeliprostituoitujen kanssa, jumalattaren kunniaksi (Nelson's New Illustrated Bible Dictionary, s. 509, "Gods, Pagan"). Tämä ei kuulosta kovin kristilliseltä, mutta silti useimmat kristityt yhdistävät edelleen munat ja puput siihen, mitä he pitävät vuoden juhlallisimpana juhlapäivänä.
        Perinteiset kristilliset opit

        Perinteiset kristilliset opit

        Valitettavasti jotkin perustavanlaatuisimmista asioista, joihin useimmat kristityiksi tunnustautuvat uskovat, ovat peräisin pikemminkin muinaisesta pakanuudesta kuin Raamatusta. Ajatus siitä, että ihmisillä on kuolematon sielu, opetettiin ensimmäisen kerran muinaisessa Egyptissä ja Babyloniassa. Myös kreikkalaiset opettivat, että sielu erottuisi kuoleman hetkellä fyysisestä ruumiista (Jewish Encyclopedia, 1941, Vol. 6, s. 564, 566, "Immortality of the Soul"). Tämä ajatus sulautui kristinuskoon kreikkalaisesta filosofiasta. Se ei tullut innoitetusta Raamatusta.

        Muinaiset egyptiläiset kehittivät käsitteen taivaaseen pääsemisestä. Heidän mytologiassaan jumala Osiris tapettiin, mutta herätettiin sitten henkiin, minkä jälkeen hän siirtyi kaukaiseen taivaalliseen valtakuntaan. Egyptiläiset päättelivät, että jos hän pystyi tähän, niin myös ihmiset voisivat seurata häntä (Lewis Browne, This Believing World, s. 83-84). Tämä taivaallinen palkinto oli keskeinen opetus useissa muinaisissa mysteeriuskonnoissa - mutta ei heprealaisten tai varhaiskristittyjen uskonnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perinteiset kristilliset opit

        Valitettavasti jotkin perustavanlaatuisimmista asioista, joihin useimmat kristityiksi tunnustautuvat uskovat, ovat peräisin pikemminkin muinaisesta pakanuudesta kuin Raamatusta. Ajatus siitä, että ihmisillä on kuolematon sielu, opetettiin ensimmäisen kerran muinaisessa Egyptissä ja Babyloniassa. Myös kreikkalaiset opettivat, että sielu erottuisi kuoleman hetkellä fyysisestä ruumiista (Jewish Encyclopedia, 1941, Vol. 6, s. 564, 566, "Immortality of the Soul"). Tämä ajatus sulautui kristinuskoon kreikkalaisesta filosofiasta. Se ei tullut innoitetusta Raamatusta.

        Muinaiset egyptiläiset kehittivät käsitteen taivaaseen pääsemisestä. Heidän mytologiassaan jumala Osiris tapettiin, mutta herätettiin sitten henkiin, minkä jälkeen hän siirtyi kaukaiseen taivaalliseen valtakuntaan. Egyptiläiset päättelivät, että jos hän pystyi tähän, niin myös ihmiset voisivat seurata häntä (Lewis Browne, This Believing World, s. 83-84). Tämä taivaallinen palkinto oli keskeinen opetus useissa muinaisissa mysteeriuskonnoissa - mutta ei heprealaisten tai varhaiskristittyjen uskonnossa.

        Jopa jotkin Jeesusta koskevat kristilliset opetukset ovat peräisin pikemminkin pakanuudesta kuin Raamatusta. Babylonian mytologiassa Ishtarista väitettiin, että hänellä oli poika nimeltä Tammuz. Hän kuoli joka vuosi, mutta syntyi uudelleen keväällä. Sekä äidin että lapsen babylonialainen kunnioitus vaikutti kristinuskon myöhempiin versioihin, joissa Jeesuksen äitiä Mariaa jumaloitiin yhtä paljon kuin Jeesusta itseään (Sir James Frazer, The Golden Bough, 1993, s. 326). Tämä on ristiriidassa Raamatun kanssa, joka kunnioittaa Mariaa mutta ei tavallista ihmistä - ainoastaan Kristusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jopa jotkin Jeesusta koskevat kristilliset opetukset ovat peräisin pikemminkin pakanuudesta kuin Raamatusta. Babylonian mytologiassa Ishtarista väitettiin, että hänellä oli poika nimeltä Tammuz. Hän kuoli joka vuosi, mutta syntyi uudelleen keväällä. Sekä äidin että lapsen babylonialainen kunnioitus vaikutti kristinuskon myöhempiin versioihin, joissa Jeesuksen äitiä Mariaa jumaloitiin yhtä paljon kuin Jeesusta itseään (Sir James Frazer, The Golden Bough, 1993, s. 326). Tämä on ristiriidassa Raamatun kanssa, joka kunnioittaa Mariaa mutta ei tavallista ihmistä - ainoastaan Kristusta.

        Kristillinen kirkko oli pitkään kieltänyt antiikin kulttuurin, koska se piti kreikkalaisten filosofiaa uhkana maailmankuvalleen. Piilottamalla kreikkalaisten tekstit luostareihin kirkko ei kuitenkaan voinut pitää niitä salassa munkeilta, jotka kopioivat ja säilyttivät käsikirjoituksia. Näin antiikin ajatus vaikutti kristilliseen maailmankuvaan, sillä jokainen maailmankatsomus tarvitsee vankan perustan.

        Muinaisen Egyptin papit olivat suurimman tiedon ja vallan kantajia, mutta tämä tieto hajosi yhä enemmän sirpaleiksi, kun maapallo koki katastrofin toisensa jälkeen ja kun korruptio ja poliittiset juonittelut saastuttivat papiston instituution. Tämä tieto on vähitellen hajonnut ja rappeutunut nykyään lukuisiksi uskonnollisiksi perinteiksi ekumeenisine neuvostoineen ja maallisine etuineen. Uskonnollisten liikkeiden johtajat muuttavat vähitellen opetuksia, kunnes alkuperäistä perinnettä ei enää tunnista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.youtube.com/watch?v=CoNZ7JJdfOQ
        Rajatieto TV: kirjahaastattelu: Nasaretin miehen salaisuus.

        Monet länsimaalaiset ja kristilliset historioitsijat ovat yrittäneet kumota tämän Intian vaikutuksen kristittyihin ja antiikin Kreikkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet länsimaalaiset ja kristilliset historioitsijat ovat yrittäneet kumota tämän Intian vaikutuksen kristittyihin ja antiikin Kreikkaan.

        Kristillinen kirkko oli pitkään kieltänyt antiikin kulttuurin, koska se piti kreikkalaisten filosofiaa uhkana maailmankuvalleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristillinen kirkko oli pitkään kieltänyt antiikin kulttuurin, koska se piti kreikkalaisten filosofiaa uhkana maailmankuvalleen.

        Niin, todella.


    • Anonyymi

      Olisippa suomen jääkiekkojoukkue tajunnut tuon niin kultaa olisi tullut varmasti,nyt saatiin nöyryytystä koko mtv3 edestä ja mainokset päälle.

      • Anonyymi

        "Vain niinkin suuret mielet kuin muinaiset hindulaiset tietäjät ovat voineet keksiä tämän suurenmoisen käsitteen... Meidän kristilliset käsityksemme henkisestä elämästä ovat peräisin muinaisista, juutalaisista, ja juutalaiset assyrialaisista, ja assyrialaiset intialaisista, ja kaikki menevät taaksepäin: mitä uudempi, sitä alempi, mitä vanhempi, sitä korkeampi." - A. Tolstoi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vain niinkin suuret mielet kuin muinaiset hindulaiset tietäjät ovat voineet keksiä tämän suurenmoisen käsitteen... Meidän kristilliset käsityksemme henkisestä elämästä ovat peräisin muinaisista, juutalaisista, ja juutalaiset assyrialaisista, ja assyrialaiset intialaisista, ja kaikki menevät taaksepäin: mitä uudempi, sitä alempi, mitä vanhempi, sitä korkeampi." - A. Tolstoi

        Jaa.


      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      336
      3794
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1689
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      1458
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1308
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1292
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      57
      1264
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1221
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe