Lainan siirto puolisolle?

mitä pankki?

Olemme eroamassa ja tarkoitus olisi jäädä lasten kanssa asumaan vanhaan asuntoomme. Miten on lainan siirto toiselle puolisolle...tarkoitan pankin kannalta: voiko lainan vain siirtää toisen nimiin vai tutkaileeko pankki nyt vielä pystynkö minä yksin lainan maksuun? (Isohko laina jota vasta maksettu pari vuotta....)

12

2587

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osto ja myynti

Sinun pitää arvioiduttaa asunto ja maksaa puolisollesi hänen osuutensa asunnosta jolloin saat kuitattua lainan itsellesi, tällöin et ole saanut asuntoa lahjoituksena kokonaan itsellesi. Pankki laskee sitten pystytkö maksamaan lainan yksinäsi. Exäsi kanssa voit sitten sopia kohtuu summan asunnosta jota verottaja ei noteraa. Helpoin konsti olisi myydä asunto ja puolittaa rahat, mutta asuahan jossain pitää.

• ei lahja

Kiitos vastauksesta!

..Asunnon siirto tulisi minulle "kertakorvaus-elatuksena". Siis tavallisen lasten elatusavun sijaan. Eli lahjasta ei olisi kyse silloin. Taidan lähteä pankin juttusille, ajattelin vaan jos saan jotain "etukäteisinfoa" täältä...

• Jocu_

Miehesi voi vaikka jättää osuutensa sinulle ilmaiseksi, kunhan ositussopimukseesa ei sanota että se on lahja.

Tätä konstia on käytetty, kun on ollut pelko siitä, että puolison omaisuus menee esim. pakkolunastukseen. Erotaan, ja osituksessa siirretään kaikki toisen nimiin turvaan. Ei mitään lahjaveroseuraamuksia.

• nallekarhu
        Jocu_ kirjoitti:

Miehesi voi vaikka jättää osuutensa sinulle ilmaiseksi, kunhan ositussopimukseesa ei sanota että se on lahja.

Tätä konstia on käytetty, kun on ollut pelko siitä, että puolison omaisuus menee esim. pakkolunastukseen. Erotaan, ja osituksessa siirretään kaikki toisen nimiin turvaan. Ei mitään lahjaveroseuraamuksia.

Hei,tiedätkös sitten vastausta semmoseen kun kaksi eronnutta menee kimppaan (me taulapäät on oltu jo kerran keskenään naimisissa ja ositettu omaisuus), toinen myy osakkeensa,muutetaan siis yhteiseen kotiin. Minä olisin se oman osakkeeni myyjä,voidaanko mun rahoilla maksaa toisen pankkilaina (iso)pois vai katsotaanko se lahjaksi? Tai tiedätkö vinkkiä miten ois järkevää toimia.
        Mulla ei sinänsä olisi tarvetta saada itselleni merkintää että omistan kiinteistöstä tietyn osan,mutta olisko mahd.eron (ei taas!!)/kuoleman varalta mahdollisuus laatia joku sopimuspaperi.

Olen tietoa tästä asiasta yrittänyt kysyä ja etsiä ja lahjasta tuntuisi olevan kyse. Onko nää verotukseen erikoistuneen juristin heiniä?

• Jocu_
        nallekarhu kirjoitti:

Hei,tiedätkös sitten vastausta semmoseen kun kaksi eronnutta menee kimppaan (me taulapäät on oltu jo kerran keskenään naimisissa ja ositettu omaisuus), toinen myy osakkeensa,muutetaan siis yhteiseen kotiin. Minä olisin se oman osakkeeni myyjä,voidaanko mun rahoilla maksaa toisen pankkilaina (iso)pois vai katsotaanko se lahjaksi? Tai tiedätkö vinkkiä miten ois järkevää toimia.
        Mulla ei sinänsä olisi tarvetta saada itselleni merkintää että omistan kiinteistöstä tietyn osan,mutta olisko mahd.eron (ei taas!!)/kuoleman varalta mahdollisuus laatia joku sopimuspaperi.

Olen tietoa tästä asiasta yrittänyt kysyä ja etsiä ja lahjasta tuntuisi olevan kyse. Onko nää verotukseen erikoistuneen juristin heiniä?

Kertomani ohari on mahdollinen vain eron osituksessa. Siinäkin verottaja on tarkkana. Ei häväksy verottamatta lyhyttä avioliittoa rahakikkailun takia.

Lahjat aviopuolisoiden kesken ovat lahjaveron alaisia. Samoin toietysti "vieraitten" kesken.

• Jocu_
        Jocu_ kirjoitti:

Kertomani ohari on mahdollinen vain eron osituksessa. Siinäkin verottaja on tarkkana. Ei häväksy verottamatta lyhyttä avioliittoa rahakikkailun takia.

Lahjat aviopuolisoiden kesken ovat lahjaveron alaisia. Samoin toietysti "vieraitten" kesken.

Harva juristikaan on näihin osituskikkoihin perehtynyt. Minulle tuli taannoin tarve selvittää koko juttu perusteellisesti.

Avioehtohan teillä pelaa ero- tai kuolintapauksissa, jos ette muuta sovi. Erilaisia keskinäisiä testamentteja voitte myös tehdä. Netistä löytyy hyviä malleja.

• lisbeth
        ei lahja kirjoitti:

Kiitos vastauksesta!

..Asunnon siirto tulisi minulle "kertakorvaus-elatuksena". Siis tavallisen lasten elatusavun sijaan. Eli lahjasta ei olisi kyse silloin. Taidan lähteä pankin juttusille, ajattelin vaan jos saan jotain "etukäteisinfoa" täältä...

Lastenvalvoja puuttuu heti jos käsiinsä saa. Mihinkään viralliseen paperiin ette tuota saane.
        Tuttava yritti mutta "jäi kiinni" -eli sitä ei hyväksytty. Voinette tietysti väsätä asiasta sopimuksen kahdestaan ruutupaperille jos olette sen verran hyvätuloisia että ei tarvii kuntaan mennä.
        Ongelmaksi tulevaisuudessa muodostuu varsinkin puolisosi asema. Sinä voit väittää vuosien päästä että et ole saanut elareita ja sehän näkyy tilitiedoistasi. Puolisosi voi joutua maksamaan sitten..
        Voittehan pitää lainan edelleen yhteisenä (jos onnistuu?) ja siirtää sitä hiljalleen lasten nimiin? Tuosta en ole varma miten käytännössä toimii.
        Kannattaa ehdottomasti uhrata muutama satanen nyt lakimiehelle kun kärsiä tuhottomasti mokan seurauksena joskus myöhemmin.
        Muutenkin kun kaikki selvittää kunnolla lain mukaan niin teidänkin on keskenänne helpompi olla eikä tule jälkikäteen mitään turhia kähnäyksiä.

• Jaana
        lisbeth kirjoitti:

Lastenvalvoja puuttuu heti jos käsiinsä saa. Mihinkään viralliseen paperiin ette tuota saane.
        Tuttava yritti mutta "jäi kiinni" -eli sitä ei hyväksytty. Voinette tietysti väsätä asiasta sopimuksen kahdestaan ruutupaperille jos olette sen verran hyvätuloisia että ei tarvii kuntaan mennä.
        Ongelmaksi tulevaisuudessa muodostuu varsinkin puolisosi asema. Sinä voit väittää vuosien päästä että et ole saanut elareita ja sehän näkyy tilitiedoistasi. Puolisosi voi joutua maksamaan sitten..
        Voittehan pitää lainan edelleen yhteisenä (jos onnistuu?) ja siirtää sitä hiljalleen lasten nimiin? Tuosta en ole varma miten käytännössä toimii.
        Kannattaa ehdottomasti uhrata muutama satanen nyt lakimiehelle kun kärsiä tuhottomasti mokan seurauksena joskus myöhemmin.
        Muutenkin kun kaikki selvittää kunnolla lain mukaan niin teidänkin on keskenänne helpompi olla eikä tule jälkikäteen mitään turhia kähnäyksiä.

Kunnon sopimus ja vahvistus oikeudessa/lastenvalvojalla. Arvioidaan elarin suuruus ja kuinka paljon tulisi maksettavaa siihen asti että lapsi on 18. Sen jälkeen arvioidaan tasingon suuruus ja katsotaan sitten meneekö tasan vai pitääkö jommankumman vielä maksaa jotain.

Ongelmia tulee jos lähihuoltajuus jossain vaiheessa vaihtuu.

• Jocu_ kirjoitti:

... hyvä olisi ositussopimuksessa manita "pesän ulkopuolisia varoja ei olla käytetty".

osituksessa mitä ei olla tehty "veronkiertoon" ei mene lahja- tai varainsiirtoveroa.

• Selvittää pitää
        nallekarhu kirjoitti:

No teidän kannattaa selvittää asiat perin pohjin.
        Onko esim. tiedossanne, että eron myötä on tullut myös tavallaan avioehto voimaan välillänne noin jatkoa ajatelleen.

Pankki muuten aina päättää lainojen siirrosta yksin jonkin nimiin tai muuttamalla osallisia, joten aivan ensiksi aina pankkiin selvittämään, onko edes mahdollista.

Tuohon lapsien elatusmaksujen kytkemiseen asiaan varmasti antaa juuri lastenvalvoja toisin sanonen sosiaalitoimisto sanansa. joten sekin on selvitettävä.

Kas ihminen ei koskaan tiedä, mitä edestä löytyy, vaikka tänään kaikki on hyvin, miten on huomisen laita.
        Mistä sitten lasten elatus.

• tietämätön

Meneekö lahjaveroa, jos mieheni maksaa avioerossa osan osuudestani omistamallan asunnolla, jonka on hankkinut avioerohakemusen jälkeen?

• tsemppiä sinulle

Sinulle "tietämätön", oletko varmasti ihan kartalla miehesi toimista?
        1. Ostanut asunnon avierohakemuksen jälkeen? Osan maksaa ko. asunnolla? Onko teillä kenties avioehtoa?

2. Ole tarkkana nyt, toi kuulostaa miehesi puolelta aikaslailla "jobbari" meiningiltä. Anteeksi vaan. Onko miehesi kenties juristi, kun noin puljailee? Jos aviehto niin, ei mitään häikkää, jos ei ehtoa, niin perehdy asiantuntijan kanssa asiaan.

3. Pidä lapsenne ja rahanne mahdollisimman kaukana toisistaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17113
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4874
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      300
      2748
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      148
      2052
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1607
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      17
      1547
    7. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      398
      1534
    8. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      25
      1474
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1313
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1263
    Aihe