Valtiot tukevat aina elintärkeitä teollisuustoimiaan

HS: "EU:n kilpailupolitiikka kaipaa parempaa suojausta, kun kiinalaisyritykset valloittavat maailmaa valtion tuella"
~ https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000006336921.html -

__
EU on jo aloittanut omien valmistajien kilpailukyvyn kohentamisen - valtioiden tukiaisilla

Meneillään on ratkaiseva vääntö US-väitteitä vastaan, joissa syytetään EU' n ja tämän jäsenmaiden tukiaisista Airbus-lentokonevalmistukselle.

Tuo ilmaliikenteellinen liiketoimialue on valtavan suuri - arvellaan, että kasvuhokemallinen maailma haluaa seuraavien 20 vuoden aikana 15 000 uutta liikennesuihkukonetta, tosin Kiina ottaa tuosta määrästä valtaosan - ehkä jopa omalle valmistajalle - valtiotuettuna?

EU sai ankarat nuhteet Yhdysvalloista, joka taas turvaa ja tukee samalla tavalla - valtio-operoituna -

.. omaa Boeing-valmistajaa. Boeing on suuri ilmailuteollisuuden yhtymä - ollen myös valtava sotakoneiden valmistaja, esimerkiksi huippukallis Boeing F-35, jota kaavaillaan 10 miljardilla |1 (+ elinkaarikustannukset) - Suomellekin.

|1 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2016/11/miljardeja-taysin-vaariin.html -
|1 ~ https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/viranomainen-f-35n-varaosia-on-hukattu-ainakin-85-miljoonan-dollarin-edesta-summalla-rakentaisi-jo-kokonaisen-koneyksilon/80a1d320-face-4222-b29d-defc0f0eb39c -


Nykyään Kiina ostaa vielä siviilisuihkukoneet Boeingilta ja Airbus' silta.

Voimme arvata miten käy, jos Kiina lopettaa "jossain ajan vaiheessa" nuo koneostot. Liukuhihnalta on tulossa kiinalaisten ensimmäinen oma kone C-919 |2, joka on erinomaisen kilpailukykyinen, jo senkin takia, että Kiinan valmistuskustannukset - mm. palkkoina kaikkinensa - ovat eri tasolla kuin lännessä. Kiinassa keskipalkka on "vain" 800 euroa kuussa! Tosin lentokonetehtailla palkat ovat paljon korkeammat - jopa 1000-1500 euroa/kk!

|2 ~ https://www.hs.fi/talous/art-2000009616194.html -
"Kiinalais­valmisteinen matkustaja­kone teki ensimmäisen kaupallisen ­lentonsa
Vaikka C919 -kone on valmistettu Kiinassa, monet sen osista ovat peräisin ulkomailta." |*

|* Samalla tavalla Suomessa rakennetut loistoristeilijät pitävät sisällään valtavan määrän alihankitettuja osia ja osakokonaisuuksia, ja niistä tulee paljon juuri Kiinasta!

__
Eli, jos syytämme Kiinaa epäreilusta kilpailusta, olisi vähintäänkin tutkittava myös oma pesä, ennen kuin enemmälti syyttelee kevyin todistein noilla kilpailunvääristämisväitteillä.

Voisimme myös tarkastella matkustajalaivatilauksia, joissa siinäkin Ranska on kunnostautunut tukemaan omiaan |3. Me suomalaiset koimme sen, kun Turku oli korealaisten omistuksessa. Ranska veti välistä ja tuki valtiona suoraan maassaan olevaa samojen korealaisten omistamaa telakkaa, koska Ranskan valtio on siinä omistajana. Risteilytilaus meni Ranskaan - ei tullut Turkuun.

|3 ~ https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/pia-kauma/129445-pitaako-valtion-tukea-kannattamattomia-bisneksia/ - ote kansanedustaja (kok.) Pia Kauma' n kirjoituksesta:
" .. Suurristeilijöiden rakentaminen on raskaasti valtioiden tukemaa liiketoimintaa, joka on hyvin vaikea saada kannattavaksi. Ranskassa presidentti Sarkozy teki vuonna 2008 päätöksen, jonka mukaan valtion omistusosuutta telakkayhtiössä kasvatettiin merkittävästi. .. "

Nyt tilanne on jo toinen, kun Turun telakka meni saksalaisille.

__
EKSTRA
Entä venäläisten omistama Helsingin telakka?!
~ https://yle.fi/a/74-20024255 -
"Kanadalaisyhtiö aikoo ostaa Helsingin telakan, jonka omistavat venäläiset – elinkeinoministeri: telakka on ollut pitkään ongelma
Venäjän vastaiset pakotteet ovat hankaloittaneet telakan tilannetta. Helsingin Hietalahdessa toimivalle telakalle on etsitty uutta omistajaa jo pidempään."

__
PS.
Entä Kiina sitten - osti Volvon henkilöautot, ja nyt Volvolla menee paremmin kuin koskaan - rahaa on ja ruotsalaiset insinöörit saavat toteuttaa mielihalujaan tulevaisuuden autosta - ja syntyihin sieltä kiinalais-ruotsalainen Polestar.

Tuo Volvon myynti Kiinalle sai syntysanansa Suomessa - Kulosaaren Suurlähetystö kaupalliselta osastolta - kauppaan piti alkuperäisen suunnitelman mukaan liittyä vielä Saab, mutta amerikkalainen GM kielsi sen myynnin - tuolloin vuosia - vuosia sitten! Hyvä niin - sitä ei enää edes tarvittaisi - kiinalainen BYD korvaa sen täysin.

__
115204

67

419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      BUAHHAHAHHAhAHAHAAAHAAAAAAAA !!!

      Trolli hehkuttaa vuosikymmenen myöhässä olevaa kiinalaista Comac -matkustajakonetta, joka ei pysyisi ilmassa ilman länsitekniikkaa.

      Mistähän kiinalaiset meinaavat saada moottoreita Comaciin? USAstako... BUAHAHHAHAHAAAA

      • Anonyymi

        Ei mistään. USA ei myy Kiinaan GE:n moottoreita eikä Englanti Rolls Roycen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mistään. USA ei myy Kiinaan GE:n moottoreita eikä Englanti Rolls Roycen.

        Hyvin tuo näytti lentävän omilla suihkumoottoreilla :-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin tuo näytti lentävän omilla suihkumoottoreilla :-)

        Siinä on GE:n LEAP -1C -moottorit, joita USa suostui myymään muutamia kappaleita.
        Avioniikka on myös länsimaista. Siksi se lentää.

        Kiinalaisten yritykset kehittää oma moottori ovat epäonnistuneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä on GE:n LEAP -1C -moottorit, joita USa suostui myymään muutamia kappaleita.
        Avioniikka on myös länsimaista. Siksi se lentää.

        Kiinalaisten yritykset kehittää oma moottori ovat epäonnistuneet.

        Tämä kommentoija ei ole ajan tasalla. Väitteet ovat vääriä, totuus on aivan erilainen.

        Tuossa lentäneessä koneessa on venäläisperäiset Kiinassa jatkokehitetyt suihkumoottorit. Avioniikka on kiinalaista, tosin jotkin mikropiirit ovat tuotettu ulkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä kommentoija ei ole ajan tasalla. Väitteet ovat vääriä, totuus on aivan erilainen.

        Tuossa lentäneessä koneessa on venäläisperäiset Kiinassa jatkokehitetyt suihkumoottorit. Avioniikka on kiinalaista, tosin jotkin mikropiirit ovat tuotettu ulkoa.

        Älähän valehtele. Ei sellaista moottoria ole.

        Se "venäläisperäinen Kiinassa jatkokehitetty moottori" on ACAE /AECC CJ-1000A, jonka piti olla Comac 919:n moottori.
        TNyt AECC aikoo sertifioida CJ-1000:nsa vuonna 2027 ja ottaa sen käyttöön vuonna 2030, kahdeksan vuotta alkuperäisestä aikataulusta jäljessä.

        https://aviationweek.com/air-transport/aircraft-propulsion/china-moving-ahead-widebody-engine


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä kommentoija ei ole ajan tasalla. Väitteet ovat vääriä, totuus on aivan erilainen.

        Tuossa lentäneessä koneessa on venäläisperäiset Kiinassa jatkokehitetyt suihkumoottorit. Avioniikka on kiinalaista, tosin jotkin mikropiirit ovat tuotettu ulkoa.

        Tässä totuus asiasta - ilman länsitekniikka kiinalainen Comac C919 ei pysy ilmassa:

        "It is true that there is a long list of foreign suppliers for the C919, which involves Honeywell's electricity system and landing gear, GE's flight recorder, CFM Leap's engine, Parker Aerospace's flight control system and fuel system, Rockwell Collins' weather radar and simulate system, and Michelin's tire."

        https://www.airframer.com/aircraft_detail.html?model=C919


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä totuus asiasta - ilman länsitekniikka kiinalainen Comac C919 ei pysy ilmassa:

        "It is true that there is a long list of foreign suppliers for the C919, which involves Honeywell's electricity system and landing gear, GE's flight recorder, CFM Leap's engine, Parker Aerospace's flight control system and fuel system, Rockwell Collins' weather radar and simulate system, and Michelin's tire."

        https://www.airframer.com/aircraft_detail.html?model=C919

        https://en.wikipedia.org/wiki/ACAE_CJ-1000A

        Kiinalaisten oma suihkumoottori.

        Ollut jo valmiina vuodesta 2022. Tämä näkyy tuossa 'airframer' linkin alta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä totuus asiasta - ilman länsitekniikka kiinalainen Comac C919 ei pysy ilmassa:

        "It is true that there is a long list of foreign suppliers for the C919, which involves Honeywell's electricity system and landing gear, GE's flight recorder, CFM Leap's engine, Parker Aerospace's flight control system and fuel system, Rockwell Collins' weather radar and simulate system, and Michelin's tire."

        https://www.airframer.com/aircraft_detail.html?model=C919

        "Alkuperäinen ACAE CJ-1000AX -moottori, joka lanseerattiin kahdella LEAP-XIC-turbiinimoottorilla, on kehitteillä ja tarjotaan vaihtoehtona vuodesta 2021 alkaen."

        -Google-käännös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://en.wikipedia.org/wiki/ACAE_CJ-1000A

        Kiinalaisten oma suihkumoottori.

        Ollut jo valmiina vuodesta 2022. Tämä näkyy tuossa 'airframer' linkin alta.

        Et osaa englantia - tuossa artikkelisssa selvästi kerrotaan, että moottori otetaan käyttään 2030 (silloin se on jo vanhanaikainen).

        " AECC intended to certify its CJ-1000 in 2027 and introduce it in 2030, eight years behind the original schedule."

        Myöskään tämän maaliskuussa julkaistun artikkelin mukaan CJ1000 moottori on kaikkea muuta kuin valmis: "In March 2023, reports emerged that the flight test campaign for the CJ-1000A engine had started on a Y-20 test aircraft."

        https://theaircurrent.com/engine-development/aecc-c919-cj1000a-tik-tok/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin tuo näytti lentävän omilla suihkumoottoreilla :-)

        Jo protolennolla oli kiinalaistetut suihkumoottorit, mutta vaativat sitten lisätutkimusta ja tuotekehitystä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mistään. USA ei myy Kiinaan GE:n moottoreita eikä Englanti Rolls Roycen.

        Kiina ei niitä enää tarvitsekaan, tekevät jo omia. Ehkä yhdessä venäläisten kanssa?


    • Anonyymi

      Entä Mosse mallia 1956. Se on edelleenkin kehittyneintä venäläistä tekniikkaa.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No miten sen nyt ottaa. Neukut varastivat Opelin tehtaiden valmistuslinjat.
        Piikkinokkamosse vm 1956 on todellisuudessa Opel Kadett 1939.

        http://www.autowiki.fi/index.php/Moskvich_400-sarja

        USA pölli taas V-2: en ja sen myötä Werner von Braunin, joka lenätti jenkit kuuhun.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Vai innolla, no ehkä maahantuoja ja myyntiverkosto?
        En taida kuitenkaan uskoa ja luottaa vielä tässä vaiheessa laatuun ja osaamiseen, vaikka olisivat halvempia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai innolla, no ehkä maahantuoja ja myyntiverkosto?
        En taida kuitenkaan uskoa ja luottaa vielä tässä vaiheessa laatuun ja osaamiseen, vaikka olisivat halvempia.

        Helsingissä on ollut käytössä BYDin sähköbusseja. Niiden kanssa on ollut pahoja ongelmia. Kukaan ei varmasti yllättynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsingissä on ollut käytössä BYDin sähköbusseja. Niiden kanssa on ollut pahoja ongelmia. Kukaan ei varmasti yllättynyt.

        Olin sellaisen kyydissä talvella. BYDillä ei selvinnyt koko linjaa läpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin sellaisen kyydissä talvella. BYDillä ei selvinnyt koko linjaa läpi.

        Ajan noilla busseilla. Ei mitään ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsingissä on ollut käytössä BYDin sähköbusseja. Niiden kanssa on ollut pahoja ongelmia. Kukaan ei varmasti yllättynyt.

        Jokin linkki kertomaan kommenttisi totuuden? Löytyisikö, vai keksitkö itse?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai innolla, no ehkä maahantuoja ja myyntiverkosto?
        En taida kuitenkaan uskoa ja luottaa vielä tässä vaiheessa laatuun ja osaamiseen, vaikka olisivat halvempia.

        Aika näyttää! Aikanaan japanilaisilta meni 20 vuotta kunnes hovikelpoisuus onnistui, samoin korealaisille kävi noin, mutta nyt KIA ja Hundai ovat kelpo vehkeitä.

        Kiinalla on maailman suurin tuotekehityspotentiaali, jo pelkästään ylempiä insinöörejä valmistuu yli 340 000 joka vuosi, ollen enemmän kuin USA:ssa, Venäjällä ja EU:ssa yhteensä!


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokin linkki kertomaan kommenttisi totuuden? Löytyisikö, vai keksitkö itse?

        Älä huoli - olet edelleen suurin valhetelija palstalla.

        Tässä on linkkejä - ähdetään siitä, että nuo bussit ovat BYDejä: https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/nobina-tuo-kymmenia-uudentyyppisia-sahkobusseja-helsinkiin-18-metriset-nivelbussit-ladataan-paatepysakeilla/339af24f-6884-4086-8b98-8bb0382b4a14

        Ongelmat:





        https://www.lansivayla.fi/paikalliset/5654317

        https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4467078


    • Anonyymi

      Moniko länsimaan lentoyhtiö alkaa mainostamaan hankkivansa kiinalaisen lentolaivueen ja siirtyvänsä tuohon luotettavaan kalustoon 100%:ti?

      • Anonyymi

        Ei yksikään. Eihän kiinalaiset pysty myymään konetta, koska nykyisessä poliittisessa tilanteessa Kiinalle ei myydä Comacin vaatimaa länsitekniikkaa.

        Eipä taida kiinalaisetkaan konetta käyttää samaisesta syystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei yksikään. Eihän kiinalaiset pysty myymään konetta, koska nykyisessä poliittisessa tilanteessa Kiinalle ei myydä Comacin vaatimaa länsitekniikkaa.

        Eipä taida kiinalaisetkaan konetta käyttää samaisesta syystä.

        Taitaa tilanne olvan toisin päin, mutta Kiina ei harjoita pakotteita eikä takavarikkoja, kuten EU ja USA. Kiina on IMF-tilastojen mukaan maailman suurin talous, todellisuudessa ppp-mitattuna (ostovoimapariteetti).


      • Anonyymi

        BRICS-valtiot, jotka tulevat valitettavasti (päästöjen osalta) ostamaan eniten suihkumatkustajakoneita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa tilanne olvan toisin päin, mutta Kiina ei harjoita pakotteita eikä takavarikkoja, kuten EU ja USA. Kiina on IMF-tilastojen mukaan maailman suurin talous, todellisuudessa ppp-mitattuna (ostovoimapariteetti).

        USA on suurin talous - tosena on EU.


    • Anonyymi

      Hyvin kiinalainen kone. Tulee vähentämään Kiinan ostoja muualta. Kiina on maailman suurin suihkukoneiden ostaja, siviilipuolella.

      • Anonyymi

        Mitäpä kiinalaiset tekevät koneella, johon ei saa moottoreita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäpä kiinalaiset tekevät koneella, johon ei saa moottoreita?

        Tekivät omat moottorit, kuten nyt sähköautotkin, ollen jo maailman suurin niiden ja hybridien valmistaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekivät omat moottorit, kuten nyt sähköautotkin, ollen jo maailman suurin niiden ja hybridien valmistaja.

        Tiedätkö, ettei sähköauton moottoreita voi käyttää lentokoneissa?

        Kiinalaiset eivät ole kyenneet tekemään Comac -koneeseensa kiinalaisia moottoreita yrityksistään huolimatta.

        Kuten ketjussa asiantuntijat sinulle ovat kertoneet, niin kiinalaiset voisivat saada moottorinsa valmiiksi vuonna 2030. Silloin se on vanhanaikainen.


    • Anonyymi

      Ilkka tuntuu tietävän mistä puhuu? Yhteyksiä Kiinaan? Millaisia?

      • Anonyymi

        Vankat yhteydet Kiinan maakunta- ja valtiohallintoon. Olin mukana yhdellä Ilkan liikematkalla. Käsittelimme elektronisten laitteiden purku- ja materiaalitalteenoton kierrätystä ja raaka-aineiden talteenottoa jaottelua (eWaste-projekti, yhdessä sveitsiläisten ja saksalaisten kanssa)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vankat yhteydet Kiinan maakunta- ja valtiohallintoon. Olin mukana yhdellä Ilkan liikematkalla. Käsittelimme elektronisten laitteiden purku- ja materiaalitalteenoton kierrätystä ja raaka-aineiden talteenottoa jaottelua (eWaste-projekti, yhdessä sveitsiläisten ja saksalaisten kanssa)

        😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅

        "Vankat yhteydet Kiinan maakunta- ja valtiohallintoon."

        😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅

        Osaavatko kiinalaiset suomea? Ilkan väitetään olevan kielitaidoton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vankat yhteydet Kiinan maakunta- ja valtiohallintoon. Olin mukana yhdellä Ilkan liikematkalla. Käsittelimme elektronisten laitteiden purku- ja materiaalitalteenoton kierrätystä ja raaka-aineiden talteenottoa jaottelua (eWaste-projekti, yhdessä sveitsiläisten ja saksalaisten kanssa)

        😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅

        "Vankat yhteydet Kiinan maakunta- ja valtiohallintoon. Olin mukana yhdellä Ilkan liikematkalla. "

        😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅

        Ja "yhdellä matkalla" vakuutuit moisesta? Taidat olla myös kielitaidoton


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vankat yhteydet Kiinan maakunta- ja valtiohallintoon. Olin mukana yhdellä Ilkan liikematkalla. Käsittelimme elektronisten laitteiden purku- ja materiaalitalteenoton kierrätystä ja raaka-aineiden talteenottoa jaottelua (eWaste-projekti, yhdessä sveitsiläisten ja saksalaisten kanssa)

        😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅

        " Käsittelimme elektronisten laitteiden purku- ja materiaalitalteenoton kierrätystä ja raaka-aineiden talteenottoa jaottelua (eWaste-projekti, yhdessä sveitsiläisten ja saksalaisten kanssa)"

        😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅

        Sveitsiläiset ja saksalaisetkin siis osasivat suomea.


      • Anonyymi

        😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅

        "Ilkka tuntuu tietävän mistä puhuu? Yhteyksiä Kiinaan? Millaisia?"

        😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅

        Vain yksi voi vakuuttua trollin öyhötyksestä noinkin voimakkaasti. Kukahan se voisi olla? Olisiko se runsaasti omakehujaan viljelevä ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅

        "Ilkka tuntuu tietävän mistä puhuu? Yhteyksiä Kiinaan? Millaisia?"

        😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅

        Vain yksi voi vakuuttua trollin öyhötyksestä noinkin voimakkaasti. Kukahan se voisi olla? Olisiko se runsaasti omakehujaan viljelevä ...

        Ilkka teki liikematkoja ymäristöasioissa Kiinaan yhdessä emeritus professori Eero Paloheimon kanssa.

        Olin yhdeää mukana. Tiedän en luule.


    • Anonyymi

      HS: YHDESSÄ asiassa Kuula sanoo kiinalaisten jo onnistuneen.
      ”Aika hyvin ovat kiinalaiset pystyneet kopioimaan [länsikoneita], ainakin sen kuvan perusteella mitä lennosta on julkaistu.”
      C919:ssä voi nähdä samoja piirteitä kuin Boeing 737 Maxissa tai Airbus 321:ssä.

      https://www.hs.fi/talous/art-2000009619256.html

      Totta, kiinalaiskoneessa on ohjaajat edessä, etuikkunoiden takana ja rungon sivuilla ovat siivet ja perässä pyrstö, ovat kylläkin aika samannäköisiä kuin muissakin lentävissä koneissa! 😉

      • Anonyymi

        Kyllä - ja kone on länsitekniikkaa pullollaan. Eivät taida lähinaapureitaan sodalla uhkailevat kiinalaiskommunistit saada länsitekniikkaa koneisiinsa. Hehän voisivat niitä hyödyntää tulevissa hyökkäyssodissaan.


    • Anonyymi

      US-valtio tukee voimalla omaa lentokoneteollisuutta! Samoin EU ---- Lopulta kaikki tulevat enemmän tai vähemmän - julkisemmin tai salaisemmin omaa työtä tarjoavaa teollisuutta.

      • Anonyymi

        Mistä muka tiedät? Medialinkkiä sinulta on turha pyytää, koska et osaa englantia.


    • Anonyymi

      Trump loi nykyajan protektionismin.

      • Anonyymi

        Kun noin väität et edes tiedä mitä se tarkoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun noin väität et edes tiedä mitä se tarkoittaa.

        Tässä sinulle neuvoksi protektionismista

        US presidentti Donald Trump nostattelee tulleja [1 tuottaakseen työpaikkoja, joita lupasi - ”Make America Great Again”. Teräs ja alumiini ovat korkeajalosteiden raaka-aineita, ja näiden hinnan noustessa amerikkalaisten oma tuotekehitys/ jatkojalostus – autot yms. nousevat hinnoiltaan – siis menettävät hintakilpailukykyään. Miten Trump kääntää reviiripuolustuksensa uusiksi työpaikoiksi?

        [1 ~ https://www.hs.fi/talous/art-2000005601448.html -


        Tulli on aina ollut suoja – siis oman reviirin puolustamista

        Yhteiskunnat ovat osanneet myös neuvotella keskenään ja tarkasti omia etuja valvoen ollaan saavutettu vapaakauppaa ja sille kattojärjestö – WTO, jonne EU-komissaari Jyrki Katainen suunnittelee valituksia [2 – väärin asetetuista US-rankaisutulleista – juuri EU' lle. Ei puuttunut kuin se, että Katainen olisi vihjaissut, että kaiken ”pahan ilman lintu” on kaukana idässä – Kiinassa, polkumyynteineen.

        [2 ... Kataisen lausunto on hätiköity ja täyttä tietoa vailla oleva, jopa kohtalokas - kyse on laajemmasta protektionismin aallosta, johon EU' kin on aiemmin syyllistynyt. Kiina, kummittelee lopulta maailman suurimpana vientimaana taustalla ~ https://yle.fi/uutiset/3-10112076 -



        EKSTRA – vuodelta 2013
        ” … Vapaakaupan vastakohta on protektionismi 3], jolla suojataan oman valtion ja yhteiskunnan omia tuotantojärjestelmiä ja kansalaisten työtä. Täydellisimmillään protektionismi edellyttää omavaraisuutta vähintään kaikista välttämättömyystavaroista, -hyödykkeistä ja käyttöenergiasta. Protektionismi on tyypillistä reviiripuolustusta 4].

        Kiina on rikastunut nimenomaan viennillä ja vientitavaroidensa ylivoimaisen alhaisilla hinnoilla, koska työvoima kaikkinensa on ollut paljon halvempaa kuin esimerkiksi meillä Suomessa. Kiinalainen T-paita tuottaa valtiollemme enemmän arvonlisäveroa kuin mitä saa sen valmistanut tehdas kokonaishintana!


        Kiinassa on niin halpa, tai oikeastaan oli halpa työvoima –

        palkat ne nousevat sielläkin ja vieläpä paljon kiihkeämmin kuin meillä. Palkkakehitys siis tasaantuu ja onkin jo alkanut halvempien toverimaiden etsintä – Bangladesh, Laos, Kamputsea jne --- läntiset tehtaatkin siirtyvät kustannuksien aleneman ja markkinoiden imuvoimaisuuden myötä paikasta toiseen ja voitothan tilitetään muodikkaasti veroparatiiseihin … ”

        ...

        Kiina on maailman suurin talous ja suurin vientimaa

        Kiinassa ovat myös maailman suurimmat sisämarkkinat, laajin työvoima – ahkerina tovereina, joiden palkka on kymmenessä vuodessa kolminkertaistunut [5 – ollen keskimäärin edelleen vain 398 euroa kuukaudessa per henkilö – kaupungeissa, ja maalla 147 euroa, vastaavasti.

        [5 ~ https://www.bofit.fi/fi/seuranta/tilastot/kiina-tilastot/ -

        Kiina ei ole enää halvin tuotantomaa esimerkiksi massavaatteille. Tuotanto on siirtynyt Vietnamiin, Bangladeshiin [6, Intiaan ja kohta Afrikkaan, kunhan saadaan työmentaliteettiasiat kuntoon, jotta voidaan arvata T-paita tehtaasta tulevat T-paitoja -hirtehisesti ilmaistuna.

        Kiina ostaa Afrikan omakseen – ei kolonialismina, vaan kaupankäynnillä ja tuoden jotain hyvääkin alkuperä-afrikkalaisille, eikä vieden vasemman puolen käsiä. Kiina on maailman suurin raaka-aineiden imuri, koska se on myös maailman suurin tuotantokone.


        EKSTRA vuodelta 2005
        ” … Euroopan Unioni harjoittaa torjuntaa suojellakseen omiensa työmahdollisuuksia
        [2005] Fanfaarit soivat muutama vuosi sitten Kiinassa, kun WTO jäsenyys astui voimaan. Nyt EU on huolissaan kuluttajiemme vapaasti päätöksestä ostaa edullisia vaatteita Kiinasta.

        Yhtälö on mielenkiintoinen; veronmaksajamme säästävät rahaa muuhun kulutukseensa ja suorittavat samalla ostovoimansiirtoa kiinalaisille. Osa siirtämästämme rahasta palautuu osinkoina takaisin omistamiemme yhtiöiden kautta tai sitten jää Kiinaan länsimaisina investointeina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä sinulle neuvoksi protektionismista

        US presidentti Donald Trump nostattelee tulleja [1 tuottaakseen työpaikkoja, joita lupasi - ”Make America Great Again”. Teräs ja alumiini ovat korkeajalosteiden raaka-aineita, ja näiden hinnan noustessa amerikkalaisten oma tuotekehitys/ jatkojalostus – autot yms. nousevat hinnoiltaan – siis menettävät hintakilpailukykyään. Miten Trump kääntää reviiripuolustuksensa uusiksi työpaikoiksi?

        [1 ~ https://www.hs.fi/talous/art-2000005601448.html -


        Tulli on aina ollut suoja – siis oman reviirin puolustamista

        Yhteiskunnat ovat osanneet myös neuvotella keskenään ja tarkasti omia etuja valvoen ollaan saavutettu vapaakauppaa ja sille kattojärjestö – WTO, jonne EU-komissaari Jyrki Katainen suunnittelee valituksia [2 – väärin asetetuista US-rankaisutulleista – juuri EU' lle. Ei puuttunut kuin se, että Katainen olisi vihjaissut, että kaiken ”pahan ilman lintu” on kaukana idässä – Kiinassa, polkumyynteineen.

        [2 ... Kataisen lausunto on hätiköity ja täyttä tietoa vailla oleva, jopa kohtalokas - kyse on laajemmasta protektionismin aallosta, johon EU' kin on aiemmin syyllistynyt. Kiina, kummittelee lopulta maailman suurimpana vientimaana taustalla ~ https://yle.fi/uutiset/3-10112076 -



        EKSTRA – vuodelta 2013
        ” … Vapaakaupan vastakohta on protektionismi 3], jolla suojataan oman valtion ja yhteiskunnan omia tuotantojärjestelmiä ja kansalaisten työtä. Täydellisimmillään protektionismi edellyttää omavaraisuutta vähintään kaikista välttämättömyystavaroista, -hyödykkeistä ja käyttöenergiasta. Protektionismi on tyypillistä reviiripuolustusta 4].

        Kiina on rikastunut nimenomaan viennillä ja vientitavaroidensa ylivoimaisen alhaisilla hinnoilla, koska työvoima kaikkinensa on ollut paljon halvempaa kuin esimerkiksi meillä Suomessa. Kiinalainen T-paita tuottaa valtiollemme enemmän arvonlisäveroa kuin mitä saa sen valmistanut tehdas kokonaishintana!


        Kiinassa on niin halpa, tai oikeastaan oli halpa työvoima –

        palkat ne nousevat sielläkin ja vieläpä paljon kiihkeämmin kuin meillä. Palkkakehitys siis tasaantuu ja onkin jo alkanut halvempien toverimaiden etsintä – Bangladesh, Laos, Kamputsea jne --- läntiset tehtaatkin siirtyvät kustannuksien aleneman ja markkinoiden imuvoimaisuuden myötä paikasta toiseen ja voitothan tilitetään muodikkaasti veroparatiiseihin … ”

        ...

        Kiina on maailman suurin talous ja suurin vientimaa

        Kiinassa ovat myös maailman suurimmat sisämarkkinat, laajin työvoima – ahkerina tovereina, joiden palkka on kymmenessä vuodessa kolminkertaistunut [5 – ollen keskimäärin edelleen vain 398 euroa kuukaudessa per henkilö – kaupungeissa, ja maalla 147 euroa, vastaavasti.

        [5 ~ https://www.bofit.fi/fi/seuranta/tilastot/kiina-tilastot/ -

        Kiina ei ole enää halvin tuotantomaa esimerkiksi massavaatteille. Tuotanto on siirtynyt Vietnamiin, Bangladeshiin [6, Intiaan ja kohta Afrikkaan, kunhan saadaan työmentaliteettiasiat kuntoon, jotta voidaan arvata T-paita tehtaasta tulevat T-paitoja -hirtehisesti ilmaistuna.

        Kiina ostaa Afrikan omakseen – ei kolonialismina, vaan kaupankäynnillä ja tuoden jotain hyvääkin alkuperä-afrikkalaisille, eikä vieden vasemman puolen käsiä. Kiina on maailman suurin raaka-aineiden imuri, koska se on myös maailman suurin tuotantokone.


        EKSTRA vuodelta 2005
        ” … Euroopan Unioni harjoittaa torjuntaa suojellakseen omiensa työmahdollisuuksia
        [2005] Fanfaarit soivat muutama vuosi sitten Kiinassa, kun WTO jäsenyys astui voimaan. Nyt EU on huolissaan kuluttajiemme vapaasti päätöksestä ostaa edullisia vaatteita Kiinasta.

        Yhtälö on mielenkiintoinen; veronmaksajamme säästävät rahaa muuhun kulutukseensa ja suorittavat samalla ostovoimansiirtoa kiinalaisille. Osa siirtämästämme rahasta palautuu osinkoina takaisin omistamiemme yhtiöiden kautta tai sitten jää Kiinaan länsimaisina investointeina.

        Missä tuossa verbaalioksennuksessa todistetaan väitteesi: "Trump loi nykyajan protektionismin."

        Voin vastata: ei missään, mikä todistaa, ettet ymmärrä asiaa.


    • Anonyymi

      Kiinalaisyritysten tuotteista tiedämme kaksi asiaa: ne ovat halpoja ja heikkolaatuisia. Tämän ovat helsinkiläiset todenneet ihan konkreettisesti, kun Nobina osti kiinalaisia sähköbusseja, jotka eivät toimi.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ! Kiinalainen sähköpyörä poltti koko talon. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005851606.html

        Oli laite missä tahansa suunniteltu ja/tai valmistettu, niin nykyinen akkutekniikka syttyy palamaan, kun "ehdot" täyttyvät. Teslatkin räjähtelevät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli laite missä tahansa suunniteltu ja/tai valmistettu, niin nykyinen akkutekniikka syttyy palamaan, kun "ehdot" täyttyvät. Teslatkin räjähtelevät.

        Älytön vertaus!!!! Ostat heikkolaatuisen kinuskisähkölaitteen, koska "Teslatkin räjähtelevät".


    • Anonyymi

      Kiinalaisen autoon vielä uskaltaisin istua kyytiin, mutta lentokoneeseen en varmasti.

    • Anonyymi

      Protektionismi on täysi välttämättömyys USA: lle!

      • Anonyymi

        Osaatko perustella väitettäsi vai onko se tyhjän huutelua?


    • Anonyymi

      Ei kannata takertua yhteen lentokoneeseen vaan koettaa ymmärtää mitä merkitsee Kiinan suuruus, niin taloutena kuin tuotekehitysvoimana.

      Ranskaan syntyi suuri akkutehdas, mutta kokoonpanokoneet ovat Kiinasta!

      • Anonyymi

        😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅

        ".Ei kannata takertua yhteen lentokoneeseen vaan koettaa ymmärtää mitä merkitsee Kiinan suuruus, niin taloutena kuin tuotekehitysvoimana.!"

        😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅

        Ensin pitää ymmärtää, että Kiina on kahtia jakautunut maa: mantereella julmaa sortohallintoa ylläpitää kommunistidiktatuuri. Sieltä toimitetaan heikkolaatuisia kopiotuotteita halvalla ympäri maailmaa. Suomeenkin tuli huonoja BYD busseja.

        Sen sijaan demokraattinen ja ihmisoikeudet tunnustava Taiwan on kuuluisa innovaatioistaan. Se on yksi syy, miksi sotaisat kiinalaiskommunistit kiimaavat Taiwania.


      • Anonyymi

        😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅

        "Ranskaan syntyi suuri akkutehdas, mutta kokoonpanokoneet ovat Kiinasta!"

        😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅

        ÄLÄ VALEHTELE!

        Italialaiset toimittivat ACC:lle tuotantolaitteet: https://www.comau.com/en/2022/10/10/comau-selected-to-build-battery-module-production-lines-for-acc/

        Tämän tietäisit jos lukisit muutakin kuin Pravdaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅

        "Ranskaan syntyi suuri akkutehdas, mutta kokoonpanokoneet ovat Kiinasta!"

        😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅 😂 🤣 😄 😁 😆 😅

        ÄLÄ VALEHTELE!

        Italialaiset toimittivat ACC:lle tuotantolaitteet: https://www.comau.com/en/2022/10/10/comau-selected-to-build-battery-module-production-lines-for-acc/

        Tämän tietäisit jos lukisit muutakin kuin Pravdaa.

        https://www.euronews.com/next/2023/05/30/france-to-open-first-electric-car-battery-factory-in-bid-to-catch-up-with-china

        Osaatko english?


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Protektionismi on monelle maalle elinehto!

      • Anonyymi

        Pohjois-Korealle.


    • TruthStillHurts

      Ilkka: olisiko se hyvä, jos Suomessakin hallinnon arvostelijat pidätettäisiin Kiinan tapaan? Vastaa nyt suoraan.

    • Anonyymi

      Kohta me pääsemme näistä ongelmista, koska EU:n byrokraatit tulevat päättämään kaikista asioista, kun kansalaisvaltioita ei ole enää olemassa:
      https://www.bitchute.com/video/ccKet5jMXAQe/
      Ohita enimmäiset 1 min 50 sek. Kohdassa 8:50 on asiaa, mitä Irlannissa tapahtui ja miten kansanäänestys muutettiin vastakkaiseksi. Hyvä pointti on myös arkikielen ja lakikielen täysin eri sisältö, kun määritellään, mitä on papereihin kirjoitettu ja miten niitä tulkitaan.

    • Anonyymi

      Tukeeko Suomen valtio Turun Meyerin telakkaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Au Pairit Maltalla - Keskustelua !!

      Keskustelua uudesta kaudesta. Täällä kaikki jaksot katsottu kun verot pakko maksaa.. Myyn ulkopuolelle jättäminen oli su
      Tv-sarjat
      269
      3229
    2. Suomalaisia valmistautuneena pakenemaan

      https://yle.fi/a/74-20084635 “Auto on aina tankattuna ja pari laukkua valmiiksi pakattuna, jos tulee äkkilähtö.”
      Maailman menoa
      401
      2018
    3. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      70
      1905
    4. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      88
      1641
    5. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      115
      1395
    6. Ei kiinnosta idän humpuuki

      Onko kukaan ihminen koskaan hyötynyt idän opeista pätkääkään? Ei ole, uskallan väittää!
      291
      1117
    7. Ikävöin sinua nainen

      Vaikka lopetin yhteydenpidon kokonaan. Ehkä joskus ymmärrät, et se oli ainoa järkevä vaihtoehto. Ei rakkaus lopu siihe
      Ikävä
      45
      1057
    8. Ristinryövärin kastamattomuus?

      KASTAMATON RISTINRYÖVÄRI Ristinryövärin pelastumista ilman kastetta on joskus käytetty perusteena sille, ettei kasteell
      Luterilaisuus
      277
      988
    9. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      105
      931
    10. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      31
      906
    Aihe