Luterilaisuus Suomessa - pelkkä oppi ei pelasta

Anonyymi-ap

Minkäänlainen mielipide ja oppi pelastumisesta ei pelasta ihmissielua. Tarvitaan rehellinen Jeesuksen vastaan ottaminen ja sitä kautta uskoon tuleminen. Joh. 3:3. ”Kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman ja oikeuden tulla Jumalan lapsiksi.” Joh. 1:12.

JEESUS ON ELÄVÄ HENKILÖ, kuningasten Kuningas ja herrojen Herra! Hän ei ole uskonnollinen ideologia tai pelkkä oppi!
”Häntä haavoitettiin meidän rikkomustemme tähden, runneltiin meidän pahojen tekojemme tähden. Rangaistus oli Hänen päällään, että meillä olisi rauha, ja Hänen haavojensa kautta meidät on parannettu.” Jes. 53:5.

Uskontojen avulla et voi löytää pelastusta ja saavuttaa Jumalan mielisuosiota. Jumala on suunnitellut kokonaan toisenlaisen tien. “Jeesus sanoi: ”Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan tule Isän luo muuten kuin minun kauttani.” Joh.14:6.
Ihmiskeksintöiset uskomukset johtavat ihmiset harhaan ja kadotukseen. Sellaisia ovat esim. hindulaisuus, katolilaisuus, ortodoksiuskonto, luterilaisuus, islam, mormonit ja Jehovan todistajat, yms.
Vain Jeesuksen veri puhdistaa synnistä! Näin Raamattu opettaa: ”Sanoma rististä on hullutusta niille, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.” 1 Kor. 1:18. Mutta sanoma rististä pelastaa ihmisen vasta silloin, kun ristin pelastustyö otetaan vastaan. ”Jumalan työtovereina me kehotamme teitä ottamaan vastaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi.” 2 Kor. 6:1.

Jeesus Kristus, Jumalan Poika, syntyi ihmiseksi kaksituhatta vuotta sitten. Hän kuoli sijaisuhrina ristillä, jotta sinä voit vapautua synnin siteistä ja uskonnon kahleista. Jeesus ansaitsi meille pääsyn Jumalan yhteyteen. ”Minä olen ovi. Kuka ikinä tulee sisälle minun kauttani, hän pelastuu.” Joh. 10:9. Jumala etsii sinua, eksynyttä tuhlaajalastaan. Ja kun sinäkin etsit Häntä ja tahdot kääntyä Hänen puoleensa, saat tulla Jumalan lapseksi! Hän odottaa voidakseen olla sinulle armollinen: ”Tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra. Vaikka teidän syntinne ovat verenpunaiset, ne tulevat lumivalkeiksi. Vaikka ne ovat purppuranväriset, ne tulevat villanvalkoisiksi.” Jes. 1:18. Jumalalla on hyvä tahto sinua kohtaan!
Jeesus ei kehottanut seuraajiaan perustamaan kirkkoa tai muitakaan uskontoja! Uskonnon ja elävän uskon ero onkin siinä, että ihminen on uskontojen perustaja ja ylläpitäjä; elävän uskon perustaja ja ylläpitäjä on Jumalan Pyhä Henki!
Paholainenkin hyväksyy erilaiset uskonnot. Se jopa käyttää niitä tarkoitusperiensä toteuttamiseen: pitämään ihmiset erossa Jeesuksesta. Uskonto, ja esim. lapsikaste, onkin asetettu ihmisten sydämissä sille paikalle, joka kuuluu Jeesukselle! Uskonnot ovat KORVIKE ELÄVÄLLE USKOLLE.

Aidossa uskoon tulemisessa ihmisen sisin henki (persoonallisuuden keskus) herää ja sinne tulee uusi Elämä Pyhän Hengen myötä: ”Jeesus sanoi: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa. ”Nikodemos kysyi: ”Kuinka ihminen voi vanhana syntyä? Ei kai hän voi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä uudestaan?” Jeesus vastasi: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha, ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.” Joh. 3:3-6. Uskoon tuleminen on siirtymistä todellisuuteen, Jumalan ELÄMÄN yhteyteen. Vanhan ihmisen sisälle on syntynyt uusi luomus! Sellainen ihminen on tullut uskoon, saanut syntinsä anteeksi, tehnyt parannuksen, pelastunut eli uudestisyntynyt Pyhästä Hengestä. Tämä on kokonaan eri asia kuin jonkin uskonnon valitseminen.
”Siis jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso uusi on sijaan tullut.” 2 Kor. 5:17.
“Kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat Hänen nimeensä.” Joh.1:12.

Voit nyt katsoa sydämesi silmin Golgatan ristillä kärsivään ruoskittuun ja ristiinnaulittuun Jeesukseen. Saat pyytää Häneltä syntisi anteeksi. Hän on kärsinyt sinulle kuuluvan rangaistuksen. Hän tahtoo armahtaa sinut. Ota siis vastaan Jeesus ja Hänen pelastustekonsa ja anna elämäsi Hänelle! Sano Jumalalle ääneen tosi tarkoituksella näin: Jumala, anna anteeksi syntini Jeesuksen sovintoveren kautta.

Ihmiskunta jakaantuu kahteen eri ryhmään:
1.) Uskossa olevat, jotka ovat menossa Taivaaseen
2.) uskosta osattomat eli synnin tilassa olevat, jotka menevät kadotukseen. Uskontojen jäsenyys ei muuta tätä tosiasiaa! Sinun pitää tulla uskoon, jos aiot päästä Taivaaseen.
Vain uskossa olevat ihmiset ovat Jumalan seurakunta! Uskosta osattomat eivät kuulu Jumalan seurakuntaan, vaikka kuuluvatkin uskontojen jäsenkortistoihin.

LÄHETYSKÄSKY
”Hän sanoi heille: ”Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja saa kasteen, pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.” Markus 16:15-16.

Kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen on seuraava askel uskoontulon jälkeen.

54

627

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiitos vuodatuksestasi, sillä oli paljon oikeata sisältöä. Hienoa, että puheesi perustui Raamatun Sanalle eikä ollut itse keksittyä teologiasta pohdintaa. Toivon mukaan tekstisi herätti monia uskomaan Jeesuksen sovistustyöhön ja häneen Vapahtajana.

      Itse päätin lähteä seuraamaan Jeesusta ja opiskelemaan tänä kesänä UT läpi ja erityisesti siellä Jeesuksen sanat. Kirjaan Raamatustani lukemani ja ääniraamatusta kuuntelemani tietokonemuistiinpanoihin, jonka olen otsikoinut "Jeesus johdata", sillä ilman Jeesuksen todellista seuraamista kesän opintoni ovat turhat.

      • Anonyymi

        Ei ollut, auto ei liiku metriäkään, jos siinä ei ole edes renkaita.


      • Anonyymi

        Jos et edes tiedä mitä Jeesus opettaa, niin miten poimit sieltä sen 20 prosenttia, joka on ainoastaan Jeesuksen opetusta?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut, auto ei liiku metriäkään, jos siinä ei ole edes renkaita.

        Anonyymi: "Ei ollut, auto ei liiku metriäkään, jos siinä ei ole edes renkaita."

        Tarkoitatko aloitusta vai minun vastaustani siihen? Minusta hänen autonsa liikkuu ja siinä on renkaat, vaikka Jeesuksen verestä puhuminen herättää ajatuksen, että onko hän kenties lestadiolainen tai joku muu ei-standardi-luterilainen.


      • Anonyymi

        Jesuksen teurastamisella uhrilampaana jumalanpilkkasyytteellä murhaajansa opilla, ei ole mitään tekemistä Jeesuksen opetuksen kanssa, kun hän lupasi opettaa seuraajansa tekemään ihmeitä, ja te pelastutte helvettiin ja tekemään pahaa perkaamalla Jeesuksen opettaman taivasten valtakunnan pois ja vaihdatte sen Jeesuksen sanoman Saatanan synnin valtakuntaan.

        Löytyy Jih.8, Matt.13:33, 1.Kor.5:7 ja Room.7 sekä 1.Kor.3:13


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos et edes tiedä mitä Jeesus opettaa, niin miten poimit sieltä sen 20 prosenttia, joka on ainoastaan Jeesuksen opetusta?

        Anonyymi: "Jos et edes tiedä mitä Jeesus opettaa, niin miten poimit sieltä sen 20 prosenttia, joka on ainoastaan Jeesuksen opetusta?"

        Kävin jo vuosia sitten läpi UT:n ja merkkasin laitaan aina, kun Jeesuksella oli Raamatussa repliikki. Nyt kirjotan kesäkuun alussa "Jeesuksen repliikit" tietokoneelle ja pyydän Pyhä Henkeltä innoitusta avaamaan nämä lauseet minulle. Sen jälkeen kirjoitan toisesta raamatunkäännöksestä samat. Tietysti joku teologi voi sanoa, että kaikki se mitä Jeesuksen suuhun on laitettu - ei ole Jeesuksen opetusta - mutta minä olen sen verran yksinkertainen, että otan todesta nämä repliikit. Vaikeuksia tietysti tuottaa sairauksien parantaminen pahoja henkiä karkoittamalla, mutta nöyrästi yritän oppia Jeesuksen sanat eli opetuksen. Seuraavana kesänä samalta pohjalta taidan yrittää oppia Paavalin ja Lutherin tekstejä, mutta nyt painopiste on Jeesuksen opetusten seuraamisessa.


      • Anonyymi
        Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Anonyymi: "Ei ollut, auto ei liiku metriäkään, jos siinä ei ole edes renkaita."

        Tarkoitatko aloitusta vai minun vastaustani siihen? Minusta hänen autonsa liikkuu ja siinä on renkaat, vaikka Jeesuksen verestä puhuminen herättää ajatuksen, että onko hän kenties lestadiolainen tai joku muu ei-standardi-luterilainen.

        Sinunkin syntisi on sovitettu verellä, jonka Jeesus vuodatti ristillä. Jos et usko siihen, tai jos et ota tuota sovitusta vastaan oman syntisyytesi kohdalle, olet matkalla helvettiin. Sinulla on väärä näkökulma, jos arvioit oppeja sen mukaan, miten luterilaisia ne ovat. Tulisi arvioida luterilaisia oppeja sen mukaan, miten raamatunmukaisia ne ovat!


      • Anonyymi
        Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

        Anonyymi: "Jos et edes tiedä mitä Jeesus opettaa, niin miten poimit sieltä sen 20 prosenttia, joka on ainoastaan Jeesuksen opetusta?"

        Kävin jo vuosia sitten läpi UT:n ja merkkasin laitaan aina, kun Jeesuksella oli Raamatussa repliikki. Nyt kirjotan kesäkuun alussa "Jeesuksen repliikit" tietokoneelle ja pyydän Pyhä Henkeltä innoitusta avaamaan nämä lauseet minulle. Sen jälkeen kirjoitan toisesta raamatunkäännöksestä samat. Tietysti joku teologi voi sanoa, että kaikki se mitä Jeesuksen suuhun on laitettu - ei ole Jeesuksen opetusta - mutta minä olen sen verran yksinkertainen, että otan todesta nämä repliikit. Vaikeuksia tietysti tuottaa sairauksien parantaminen pahoja henkiä karkoittamalla, mutta nöyrästi yritän oppia Jeesuksen sanat eli opetuksen. Seuraavana kesänä samalta pohjalta taidan yrittää oppia Paavalin ja Lutherin tekstejä, mutta nyt painopiste on Jeesuksen opetusten seuraamisessa.

        Etkö ole ymmärtänyt, että Jeesus saarnasi Jumalan valtakunnan evankeliumia? Kun juutalaiset eivät hyväksyneet häntä kuninkaakseen, Jeesuksen tuhatvuotinen valtakunta ei alkanutkaan vielä silloin, vaan väliin tuli kahden tuhannen vuoden jakso, armon aika ja pelastuminen pelkästään uskosta, kristinuskon aika.

        Jeesus paljasti armon ajan pelastussuunnitelmansa Paavalille, jolta apostolit ja alkuseurakunta omaksui sen. He ymmärsivät, että Paavali sai sen Jeesukselta. Valitettavasti jo silloin esiintyi harhaoppejakin.

        Jos et ymmärrä tätä, et osaa jakaa Raamattua oikein. Kaikki Raamatussa on tarkoitettu kaikkien luettavaksi, mutta kaikki ei ole kirjoitettu meistä.


    • Anonyymi

      Kristinuskossa ei ole sielua ollenkaan - siinä.odotetasn fyysistä ylösnousemusta koko maailman viimmeisenä päivänä, kun kaikki fyysinen palaa. Joten voit käydä reoimässä koko kirjoituksen sinne toalettisi pönttöön ja vetää/painaa nupista, koska koko alkuoletus on väärä.

      • Anonyymi

        Jeesus käski julistaa taivasten valtakunnan tulemista maan päälle eikä Saatanan ja synnin valtakunnan. Siinä on sellainen helvetin mentävä ero.

        Löytyy Paavali 1.Kor.3:13, ja Jeesus Ilm.2:7 ja 2:17


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus käski julistaa taivasten valtakunnan tulemista maan päälle eikä Saatanan ja synnin valtakunnan. Siinä on sellainen helvetin mentävä ero.

        Löytyy Paavali 1.Kor.3:13, ja Jeesus Ilm.2:7 ja 2:17

        Lisäystä. Eikä nyt auta Raamatun Jumalan sanan totuuden edessä vaikka kuinka koittaisitte väkivallalla hakata paratiisin porttia, se teidän juna meni jo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus käski julistaa taivasten valtakunnan tulemista maan päälle eikä Saatanan ja synnin valtakunnan. Siinä on sellainen helvetin mentävä ero.

        Löytyy Paavali 1.Kor.3:13, ja Jeesus Ilm.2:7 ja 2:17

        Jeesus julisti taivasten valtakuntaa, jossa hän hallitsee kuninkaana. Kun juutalaiset eivät ottaneet häntä vastaan Messiaanaan, taivasten valtakunta siirtyi kahdellatuhannella vuodella. Sen sijaan tuli Jumalan valtakunta. Se ei ole fyysinen, näkyvä valtakunta, vaan se asuu meissä uskovissa. Taivaan valtakunta alkaa, kun Jeesus tulee meidän kanssamme (jotka hän pian ylöstempaa taivaaseen häihin) takaisin ahdistuksen ajan lopussa Harmagedonissa. Jeesus asettuu hallitsemaan Jerusalemiin tuhanneksi vuodeksi.


    • Anonyymi

      Sana 'seurakunta' on korvattu 'kirkko'-sanalla alla olevassa Raamatun jakeessa uusissa käännöksissä.

      "Hän sanoi heille: "Kenenkä te sanotte minun olevan?" Simon Pietari vastasi ja sanoi: "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika". Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa. Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita." Matteus 16:15-18

      Näissä Raamatun käännöksissä on vielä sana 'seurakunta' (Matteus 16:18):

      - ensimmäinen Uuden Testamentin suomenkielinen käännös, Mikael Agricolan Uusi Testamentti 'Se Wsi Testamenti' vuodelta 1548.

      - Suomen ensimmäinen koko Raamattu, Biblia: Se on: Coco Pyhä Ramattu Suomexi 1642.

      - Biblia 1776

      - 1938-käännös

      - Raamattu Kansalle-käännös

      Näissä käännöksissä on sana 'seurakunta' muutettu sanaksi 'kirkko':

      - 1992 - käännös

      - 2020 - käännös

      Ne molemmat ovat uusia kirkollisia käännöksiä.


      Kreikankielinen alkuperäissana on
      ἐκκλησίαν (ekklēsian).

      Se tulee kahdesta sanasta ἐκ (ek) ja καλέω (kaleó).

      (ek) tarkoittaa: ulos, ulos joukosta, mistä, viittaa sisäpuolelta ulospäin.

      (kaleó) tarkoittaa: kutsua, nimetä.

      Seurakunta eli ekklesian
      tarkoittaa siis kaikkia Jumalan lapsia, Kristuksen ruumista.

      Kirkko tarkoittaa arkikielessämme yhteiskunnassa toimivaa kirkkolaitosta ja kirkkorakennusta. Se tulee vanhasta saksankielisestä sanasta 'Kirche' joka tulee kreikankielisestä sanasta κυριακός (kuriakos).

      kuriakos = Herran, Herralle erityinen.

      Yhteiskunnassamme toimii monta erilaista kirkkoa ja uskonsuuntaa.

      Helluntaiset
      luterilaiset
      katoliset
      baptistit yms...

      Tarvitaan Pyhän Hengen uudistus. "pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta" Titus 3:5. Sitten on tärkeää myös erota kirkosta.

      Riiivaajahenget, jotka kirkoissa ja kirkkorakennuksissa toimivat, yrittävät ajaa Jumalan lapset takaisin synnin tielle. Katolisessa kirkossa toimii vielä voimakas antikristuksen henki, joka tekee siitä erikoisen vaarallisen.

      Luterilainen kirkko on viimeiseksi alkanut hyväksymään homo-, lesbo, ja trans-synnit joten kaikki voivat nähdä kuka siellä taustalla vaikuttaa.

      Joku ehkä sanoo, että luetaanhan siellä Raamattua. Ei siellä lueta Raamattua rehellisesti vaan jätetään pois tärkeitä kohtia. Ei siellä syntien katumista ja parannuksen tekoa saarnata.

      "Sillä minä pelkään, että tullessani ehkä en tapaa teitä semmoisina, kuin tahdon, ja että te tapaatte minut semmoisena, kuin te ette tahdo. Minä pelkään, että teidän keskuudessanne ehkä on riitaa, kateutta, vihaa, juonia, panetteluja, juoruja, pöyhkeilyä, epäjärjestyksiä; ja että, kun tulen, Jumalani on taas nöyryyttävä minua teidän tykönänne, ja että joudun suremaan monen tähden, jotka ennen ovat synnissä eläneet eivätkä ole katuneet sitä saastaisuutta ja haureutta ja irstautta, jota ovat harjoittaneet." 2 Kor. 12:20-21

      "mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte." Luukas 13:3

      On tärkeää olla muiden kristittyjen kanssa yhteydessä, ja siten hakeutua sellaiseen kokouspaikkaan missä pitäydytään Raamattuun. Kirkko ei ole hyvä paikka Jumalan lapsille. Loppujen lopuksi siihen tarvitaan Jumalan apu ja voima, että kirkkojen vaikutuspiiristä pääsee pois.

      • Anonyymi

        Näin asia on kokonaan.


      • Anonyymi

        Pietari tarkoittaa pientä kiveä. Jeesus puhui itsestään kalliona, jolle rakensi seurakuntansa.

        Lopunajan uskovien seurakuntia löytää netistä. Kuunnelkaa Charles Lawsonia, Geoffrey Grideria, Robert Breakeria. He ovat raamatunmukaisia baptisteja.


    • Anonyymi

      Aloituksen teksti on kokonaan Raamatusta nousevien ajatusten perustalla. Jeesus Kristus, Jumalan Karitsa, otti pois syntimme. Hänen verensä kautta saadaan syntien anteeksiantamus ottamalla vastaan Hänen armonsa. 2 Kor. 6:1,2. Mitään muuta mahdollisuutta pelastumiseen ei ole.

      Ja Matt. 16:18. ei ole sanaa "kirkko". Kreikan alkutekstissä siinä on sana "ekkleesia", joka merkitsee:
      ekk = ulos
      leesia = kutsutut.
      Sanan tarkoitus aukenee asian käytäntöön laittamisesta, josta kerrotaan Apt. 2:38-42.:
      Tehkää parannus, kääntykää, antakaa pelastaa itsenne tästä kierosta sukupolvesta, ottakaa kaste Jeesuksen nimeen, alkakaa elää yhteydessä näin toimineiden kanssa, apostolien opetusten mukaan. Heidän (Apt. 2:42) opetuksensa ovat Uudessa testamentissa.

      "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, NE kastettiin.. " Apt. 2:41.

      Jeesus johdattakoon jokaista sisälle siihen uskoon, jonka Jeesus perusti.

      .

      • Anonyymi

        Mutta aloittaja on oikeassa: Pelkkä oppi ei pelasta.
        Eikä seurakuntaan kuuluminen pelasta, olipa tuo seurakunta luterilainen, helluntailainen, baptistinen tai mikä muu tahansa.
        Eikä seremoniat pelasta, olivatpa ne kuinka hienoja tai uskonnollisia tahansa.

        Vain henkilökohtainen usko pelastaa: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut; samoin kuin sinun perhekuntasi."


    • Anonyymi

      Ihmisten pitäisi kokea se hyöty mikä kirkosta poistumiseen/eroamiseen liittyy. Täälläkin kirkkoa puolustellaan vaikka ne henkilöt ei ole tietenkään hyötyneet kirkosta mitenkään.

      Jeesus haluaa vapauttaa ihmisen synnin orjuudesta, ei lisätä taakkaa.

      "Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon." Matteus 11:28

    • Anonyymi

      aloittajalle:

      kiitos vaan neuvosta, olen kuitenkin jo kasteessa saanut ottaa Jumalan armon Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa.

      "yksi Herra, yksi usko, yksi kaste" Ef: 4: 5

      • Anonyymi

        Noin lutterin ja kirkkoisien aivopesu toimii, hyvin on humpuuki tarttunut.


    • Anonyymi

      Valheiden lukeminen ja kuuleminen voi olla haitallista:

      "Oi Timoteus, talleta se, mikä sinulle on uskottu, ja vältä tiedon nimellä kulkevan valhetiedon epäpyhiä ja tyhjiä puheita ja vastaväitteitä, johon tunnustautuen muutamat ovat uskosta hairahtuneet. Armo olkoon teidän kanssanne!" 1 Timoteus 6:20-21

      "Sinun sanasi on kokonansa totuus, ja kaikki sinun vanhurskautesi oikeudet pysyvät iankaikkisesti." Psalmit 119:160.

      "Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani." Joh. 14:6

      Rukoileminen alati ja Raamatun lukeminen auttaa puhdistautumaan valheista. Hyvä käännös on esim. Raamattu Kansalle-käännös. (1992 ja uudemmat kirkon käännökset ei ole hyviä. )

      "Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".
      He vastasivat hänelle: "Me olemme Aabrahamin jälkeläisiä emmekä ole koskaan olleet kenenkään orjia. Kuinka sinä sitten sanot: 'Te tulette vapaiksi'?"
      Jeesus vastasi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja. Mutta orja ei pysy talossa iäti; Poika pysyy iäti. Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi." Joh. 8:31-36

      "Joka rakastaa veljeänsä, se pysyy valkeudessa, ja hänessä ei ole pahennusta." 1. Joh. 2:10

    • Anonyymi

      >>>>"otetaan vastaan"<<<<

      Jeesus otetaan vastaan , - KASTEESSA, ei mihinkään "ilmaan hosuen",
      "ettette ilmaan hosuen" 1 Kor: 9:

      kaste annetaan: "Isän ja POJAN ja Pyhän Hengen NIMEEN" Matt: 28: 19

      "kukin teistä KASTEEN Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne
      anteeksisaamiseksi, SILLOIN te saatte Pyhän Hengen lahjan" Apt: 2:

      • Anonyymi

        Onko vauvan pakko ottaa kaste vastaan? Ellei hän halua?

        Tuossahan sanotaan: "Kukin teistä!!!

        Ei Kaikki teidän vauvanne!!! Järkeäkin on lupa käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko vauvan pakko ottaa kaste vastaan? Ellei hän halua?

        Tuossahan sanotaan: "Kukin teistä!!!

        Ei Kaikki teidän vauvanne!!! Järkeäkin on lupa käyttää.

        Riippuu siitä, että haluaako vauva Luherin sanoin Perkeleen kimppuunsa koko elämänsä ajaksi (Luther, Vähä katekismus, liitteet)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko vauvan pakko ottaa kaste vastaan? Ellei hän halua?

        Tuossahan sanotaan: "Kukin teistä!!!

        Ei Kaikki teidän vauvanne!!! Järkeäkin on lupa käyttää.

        Tännekin tuo uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa on tullut vauvoieen

        Lapset mainitaan seuravassa jakeessa, joten järkeä on lupa käyttää!


    • Anonyymi

      Raamattu opettaa, että kristillinen upotuskaste vedessä kuuluu kaikille uskoon tulleille, samoin kuin Pyhän Hengen kastekin!

      Raamattu sanoo: ”Pietari vastasi: ”Kääntykää, ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksi saamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan” Apt.teot 2:38
      … ”Jotka Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.” Apt. teot 2:41.

      Jos uskot Jeesukseen kokosydämisesti niin voit sinäkin tulla Raamatulliselle kasteelle Jeesuksen Kristuksen nimeen.

      ”Silloin Filippos sanoi hänelle: ”Jos sinä uskot koko sydämestäsi, se tapahtukoon.” Hoviherra vastasi: ”Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika.” Apt. teot 8:37

      JEESUKSEN NIMI

      Jeesus tuli Isänsä Nimessä. ”Minä olen ilmoittanut sinun Nimesi ihmisille…” Joh.17:6. Minkä Nimen Jeesus ilmoitti? = ”Pyhä Isä, varjele heidät Nimessäsi, jonka olet minulle antanut…” Joh.17:11,12. ”Minä olen tehnyt Sinun Nimesi heille tunnetuksi…” Joh.17:26. ”Minä olen tullut Isäni Nimessä…” Joh.5:43.
      Isän, pojan ja Pyhän Hengen nimi on siis Jeesus. Hän on ”Immanuel, Jumala meidän kanssamme!” Matt. 1:23. ”Kumartukoot Hänen eteensä kaikki Jumalan enkelit.” Hebr. 1:6. Koko luomakunta polvistukoon Kuninkaamme eteen. Näin mekin teemme, jotka olemme kruunanneet Hänet oman elämämme Herraksi. Jeesuksen ensimmäiset opetuslapsetkin ”kumartaen rukoilivat Häntä.” Matt. 28:9. Hän on koko taivaankaikkeuden Kuningas.

      ”Kaikki, mitä teette sanalla tai työllä, KAIKKI tehkää Herran Jeesuksen Nimessä kiittäen Isää Jumalaa Hänen kauttansa.” Kolos.3:17. Efes. 1:3.
      ”Ei ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta Nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman.” Apt.4:12. Jeesus on siis ainoa Pelastaja. Joh. 14:6. Hän kärsi ja kuoli sovittaakseen meidän syntimme omalla verellään. Ilm. 1:5,6.
      Taivaan Kuningas Jeesus on Voideltu, Kristus, Pelastaja, Immanuel jota Hänen nimensäkin merkitsee: Jeesus = Iesous (kreikaksi) = Yeshua (arameaksi) = YEHO’shua (hepreaksi) = ”JHWH Pelastaa”. Jeesuksen nimeen sisältyy Jumalan nimi JHWH. Hänen pyhä voitelunsa saakoon täyttää elämämme.
      On tärkeää ymmärtää Isän Jumalan ja Jeesuksen nimen yhteen kuuluvuus! Isä on Jeesuksessa ja Jeesus Isässä. Joh. 14:9,10,20. Ja Hän on Henkilö; ei ideologinen opinkappale.

      Raamatussa ei ole opetusta tai esimerkkiä, että jonkun kasteessa olisi lausuttu ko. titteleitä, ”Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen”. Niitä sanoja ei myöskään käytetty rukoiltaessa. Teemme kaiken Jeesuksen Kristuksen nimessä, Hänen läsnäolossaan.
      Pyhä Henki avatkoon meille kaiken hyvän.

      • Anonyymi

        Entä Luojajumalan omat sanat, että ihminen tuli luotuna ensin Jumalan omaksi kuvaksi sen jälkeen vielä tiedolla jumalien kaltaiseksi.

        Löytyy 1.Moos.3:22

        Se kaataa kokonpiitkän kirjoituksesi, joka perustuu tarinaan petollisesta Luojajumalasta,j joka kähmi Saatanan kanssa.paratiisissa mihin kristinusko perustuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä Luojajumalan omat sanat, että ihminen tuli luotuna ensin Jumalan omaksi kuvaksi sen jälkeen vielä tiedolla jumalien kaltaiseksi.

        Löytyy 1.Moos.3:22

        Se kaataa kokonpiitkän kirjoituksesi, joka perustuu tarinaan petollisesta Luojajumalasta,j joka kähmi Saatanan kanssa.paratiisissa mihin kristinusko perustuu.

        Ja perustuu lukemattomat juutalaisen kirjoitukset, joita käytät, ja joka itse loi tämän kristinuskon valetarinan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja perustuu lukemattomat juutalaisen kirjoitukset, joita käytät, ja joka itse loi tämän kristinuskon valetarinan.

        Jos perustaksi laitetaan korttitaloon peruskortti väärin, koko korttitalo romahtaa. Se on kuin hiekalle rakentaisi, ja kun myrsky puhkeaa, se on pois pyyhkäisty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos perustaksi laitetaan korttitaloon peruskortti väärin, koko korttitalo romahtaa. Se on kuin hiekalle rakentaisi, ja kun myrsky puhkeaa, se on pois pyyhkäisty.

        Ja vaikka pinoaisit kuinka paljon palikoita päälle, paino korkeintaa sorruttaa rakennelman, eikä ainakaan paranna sitä.


      • Anonyymi

        Eivätkä, perhana vieköön, ne Jeesuksen opetuslapset olleet edes kymmeniä vuosia Jeesuksen kuoleman jälkeen kuulleet edes, että mitään Pyhää henkeä on olemassakaan.

        Löytyy Apt.19


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivätkä, perhana vieköön, ne Jeesuksen opetuslapset olleet edes kymmeniä vuosia Jeesuksen kuoleman jälkeen kuulleet edes, että mitään Pyhää henkeä on olemassakaan.

        Löytyy Apt.19

        Sanokaapa minulle, että mitä tekemistä teillä on Raamatun ja Jumalan sanan kanssa, kun te ette edes tiedä mitä siellä lukee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanokaapa minulle, että mitä tekemistä teillä on Raamatun ja Jumalan sanan kanssa, kun te ette edes tiedä mitä siellä lukee?

        Teidän Raamatun jutut on kuin joku katugalluppi, missä jokainen saa mielensä mukaan arvailla Raamatun sisältöä.


    • Anonyymi

      "tullen enkeleitä niin paljoa korkeammaksi, kuin hänen perimänsä nimi on jalompi kuin heidän." Hepr. 1:4

      Voi myös miettiä Hengen avulla keneltä Jeesus peri nimensä.

      Upotus kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen on oikea tulkinta. "Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen." Ap. teot 19:5

      • Anonyymi

        Ja Matteus 7, Jeesuksen sanat - se joka tehdään hänen nimeen , on laittomuuden tekemistä. Ja väärä profeetta on 'raatelevainen susi', joka on VT:stä Benjamin, 'syö saalista aamulla, ja jakaa saaliin illalla', ja teidän oppi ja sen siteeraukset ovat Benjaminin heimon juutalaiselta, jotka varastivat Jeesuksen opettaman Israelin Jumalan nimiin laitetun yemppelin ja tappoivat Raamatun mukaan Israelin heimon.?! Ei hyvin mee teilläkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja Matteus 7, Jeesuksen sanat - se joka tehdään hänen nimeen , on laittomuuden tekemistä. Ja väärä profeetta on 'raatelevainen susi', joka on VT:stä Benjamin, 'syö saalista aamulla, ja jakaa saaliin illalla', ja teidän oppi ja sen siteeraukset ovat Benjaminin heimon juutalaiselta, jotka varastivat Jeesuksen opettaman Israelin Jumalan nimiin laitetun yemppelin ja tappoivat Raamatun mukaan Israelin heimon.?! Ei hyvin mee teilläkään.

        Ja sitten vielä se heidän Jumala on tulivuori, jota palvotte uhraamalla Jeesus Israelin Jumalana tulivuorelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sitten vielä se heidän Jumala on tulivuori, jota palvotte uhraamalla Jeesus Israelin Jumalana tulivuorelle.

        Voi vitsi. En muuta sano.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi vitsi. En muuta sano.

        Tästä saadaan kyllä tosi hilpeät Raamattukäräjät!


    • Anonyymi

      Aloittajalle

      Oppi ei pelasta, mutta näin ei ole kukaan väittänytkään paisi valehtelijat. Jeesus pelastaa. Oppia kuitenkin tarvitaan. Se on erittäin tärkeää muutenhan me emme edes tunne Jeesusta emmekä tiedä mitä hän on sanonut ja opettanut. Me voimme ilman oikeaa tietoa ja oppia ottaa vastaan itsensä Perkeleen Jeesuksen nimessä. Tuollaisen sanamagian avulla ihmisiä huijataa todella rankasti.

      Siksi Jeesus käski nimenomaan OPETTAA ja sitä varten meillä on mm rippikoulut.
      Lahkouskon edustajat eivät näytä itsekään tietävän mitä ovat suggestiivisissa hurmoskokouksissaan vastaanottaneet Jeesuksen nimessä. Teot eivät ole aina suinkaan olleet hyviä ja ne todistavat aivan muusta. Jeesus juuri varoitti näistä jotka tulevat hänen nimessään sanomalla "älkää uskoko heitä"

      • Anonyymi

        Rippikoulussako oikea oppi opetetaan? Suurin osa ihmisistä ei tiedä Raamatusta sen enempää rippikoulun käymisen jälkeen kuin ennenkään sitä.

        Siitä olen samaa mieltä että oikeaa oppia tarvitaan vaikkei se yksistään pelasta:

        "Niin seisokaa siis, veljet, lujina ja pitäkää kiinni niistä opetuksista, joita olette oppineet joko meidän puheestamme tai kirjeestämme." 2. Tess. 2:15

        Luterilaisesta kirkosta ei oikeaa oppia löydy, eikä ole aikaisemminkaan löytynyt. Muutenhan koko kirkkoa ei olisi ollenkaan...kirkossa myös hyväksytään homo, lesbous- synnit yms. Parannuksen teosta ja syntien katumisesta ei puhuta.

        "Sillä minä pelkään, että tullessani ehkä en tapaa teitä semmoisina, kuin tahdon, ja että te tapaatte minut semmoisena, kuin te ette tahdo. Minä pelkään, että teidän keskuudessanne ehkä on riitaa, kateutta, vihaa, juonia, panetteluja, juoruja, pöyhkeilyä, epäjärjestyksiä; ja että, kun tulen, Jumalani on taas nöyryyttävä minua teidän tykönänne, ja että joudun suremaan monen tähden, jotka ennen ovat synnissä eläneet eivätkä ole katuneet sitä saastaisuutta ja haureutta ja irstautta, jota ovat harjoittaneet." 2. Kor. 12:20-21


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rippikoulussako oikea oppi opetetaan? Suurin osa ihmisistä ei tiedä Raamatusta sen enempää rippikoulun käymisen jälkeen kuin ennenkään sitä.

        Siitä olen samaa mieltä että oikeaa oppia tarvitaan vaikkei se yksistään pelasta:

        "Niin seisokaa siis, veljet, lujina ja pitäkää kiinni niistä opetuksista, joita olette oppineet joko meidän puheestamme tai kirjeestämme." 2. Tess. 2:15

        Luterilaisesta kirkosta ei oikeaa oppia löydy, eikä ole aikaisemminkaan löytynyt. Muutenhan koko kirkkoa ei olisi ollenkaan...kirkossa myös hyväksytään homo, lesbous- synnit yms. Parannuksen teosta ja syntien katumisesta ei puhuta.

        "Sillä minä pelkään, että tullessani ehkä en tapaa teitä semmoisina, kuin tahdon, ja että te tapaatte minut semmoisena, kuin te ette tahdo. Minä pelkään, että teidän keskuudessanne ehkä on riitaa, kateutta, vihaa, juonia, panetteluja, juoruja, pöyhkeilyä, epäjärjestyksiä; ja että, kun tulen, Jumalani on taas nöyryyttävä minua teidän tykönänne, ja että joudun suremaan monen tähden, jotka ennen ovat synnissä eläneet eivätkä ole katuneet sitä saastaisuutta ja haureutta ja irstautta, jota ovat harjoittaneet." 2. Kor. 12:20-21

        Siellä se lukee Roomalaiskirjeen 7. luvussa, kahdessa viimmeisessä jakeessa, että pelastutaan tekemään vaikka sitä pahaa mitä vihataan. Ei siihen rippikoulua tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rippikoulussako oikea oppi opetetaan? Suurin osa ihmisistä ei tiedä Raamatusta sen enempää rippikoulun käymisen jälkeen kuin ennenkään sitä.

        Siitä olen samaa mieltä että oikeaa oppia tarvitaan vaikkei se yksistään pelasta:

        "Niin seisokaa siis, veljet, lujina ja pitäkää kiinni niistä opetuksista, joita olette oppineet joko meidän puheestamme tai kirjeestämme." 2. Tess. 2:15

        Luterilaisesta kirkosta ei oikeaa oppia löydy, eikä ole aikaisemminkaan löytynyt. Muutenhan koko kirkkoa ei olisi ollenkaan...kirkossa myös hyväksytään homo, lesbous- synnit yms. Parannuksen teosta ja syntien katumisesta ei puhuta.

        "Sillä minä pelkään, että tullessani ehkä en tapaa teitä semmoisina, kuin tahdon, ja että te tapaatte minut semmoisena, kuin te ette tahdo. Minä pelkään, että teidän keskuudessanne ehkä on riitaa, kateutta, vihaa, juonia, panetteluja, juoruja, pöyhkeilyä, epäjärjestyksiä; ja että, kun tulen, Jumalani on taas nöyryyttävä minua teidän tykönänne, ja että joudun suremaan monen tähden, jotka ennen ovat synnissä eläneet eivätkä ole katuneet sitä saastaisuutta ja haureutta ja irstautta, jota ovat harjoittaneet." 2. Kor. 12:20-21

        Kyllä puhutaan, älä valehtele !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rippikoulussako oikea oppi opetetaan? Suurin osa ihmisistä ei tiedä Raamatusta sen enempää rippikoulun käymisen jälkeen kuin ennenkään sitä.

        Siitä olen samaa mieltä että oikeaa oppia tarvitaan vaikkei se yksistään pelasta:

        "Niin seisokaa siis, veljet, lujina ja pitäkää kiinni niistä opetuksista, joita olette oppineet joko meidän puheestamme tai kirjeestämme." 2. Tess. 2:15

        Luterilaisesta kirkosta ei oikeaa oppia löydy, eikä ole aikaisemminkaan löytynyt. Muutenhan koko kirkkoa ei olisi ollenkaan...kirkossa myös hyväksytään homo, lesbous- synnit yms. Parannuksen teosta ja syntien katumisesta ei puhuta.

        "Sillä minä pelkään, että tullessani ehkä en tapaa teitä semmoisina, kuin tahdon, ja että te tapaatte minut semmoisena, kuin te ette tahdo. Minä pelkään, että teidän keskuudessanne ehkä on riitaa, kateutta, vihaa, juonia, panetteluja, juoruja, pöyhkeilyä, epäjärjestyksiä; ja että, kun tulen, Jumalani on taas nöyryyttävä minua teidän tykönänne, ja että joudun suremaan monen tähden, jotka ennen ovat synnissä eläneet eivätkä ole katuneet sitä saastaisuutta ja haureutta ja irstautta, jota ovat harjoittaneet." 2. Kor. 12:20-21

        Sinulla on jälleen vain homot mielessäsi. Kaipaisit asiantuntevaa sielunhoitoa päästäksesi pakkomielteestäsi. Elä ja anna toistenkin elää. Saat pitää "oikean oppisi". Nyt olet väärällä palstalla!!!


    • Anonyymi

      Ei sinua mikään uhkaa. Saat elää ja olla oma itsesi. Voit kokeilla uusia asioita ja tehdä sitä mikä tuntuu hyvältä. Ystävällisyys ja huomaavaisuus tuottaa sen lähetyskäskysi paljon paremmin Raamatun lauseet. Ihan sama minkä uskontokunnan tai elämänfilosfian porukkaan kuulut tai olet kuulumatta.

      • Anonyymi

        Peukutus.


      • Anonyymi

        Tässä olisi jopa aineksia siihen, ettei uskovaisen oppi vain toistaisi samoja asioita aina, vaan jokaisen päivän oppi olisi aina uusi.


    • ”Uskontojen avulla et voi löytää pelastusta ja saavuttaa Jumalan mielisuosiota.”

      Ensin väität ettei mitään kristinuskoa eli uskontoa ei kannata seurata.

      Sitten alat puhumaan uskonnosta, jossa sinulla on omat tarkat oppisi, kuten ”Aidossa uskoon tulemisessa…” ja ”Sinun pitää tulla uskoon, jos aiot päästä Taivaaseen.” selkeästi sen ilmaiset. Eli uskontosi on kristinusko ja sen eräs suuntaus, jossa pitää tulla uskoon tietyllä tavalla eli oppien mukaan.

      ”Uskontojen jäsenyys ei muuta tätä tosiasiaa!

      Uskonto ei ole jäsenyys! Se on jokaisen oma maailmankatsomus, jonka jokainen muodostaa itse. Sitten jokainen voi päättää, mihin uskonyhteisöön haluaa liittyä vai liittyykö mihinkään. Jos kokee, ettei tarvitse mitään seurakuntaa eikä sen jäsenyyttä, sekin on mahdollista.

      • Anonyymi

        Totta: " ”Sinun pitää tulla uskoon, jos aiot päästä Taivaaseen.” selkeästi sen ilmaiset. Eli uskontosi on kristinusko ja sen eräs suuntaus, jossa pitää tulla uskoon tietyllä tavalla eli oppien mukaan."

        Näinhän se oli alkuseurakunnassakin ja Raamatun opetuksen mukaan:
        "Tehkää siis parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen..."


      • Anonyymi kirjoitti:

        Totta: " ”Sinun pitää tulla uskoon, jos aiot päästä Taivaaseen.” selkeästi sen ilmaiset. Eli uskontosi on kristinusko ja sen eräs suuntaus, jossa pitää tulla uskoon tietyllä tavalla eli oppien mukaan."

        Näinhän se oli alkuseurakunnassakin ja Raamatun opetuksen mukaan:
        "Tehkää siis parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen..."

        Jahas. Aluksi ei ollut mitään kristinuskoa. Kun siitä tuli oma uskontonsa, moni juutalainen kääntyi ensin siihen ja sitten alkoivat muutkin kiinnostua.


    • Anonyymi

      Kirjoitettu USKOVILLE:

      "Ettekö tiedä, etteivät vääryydentekijät peri Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät haureelliset eivätkä epäjumalanpalvelijat, eivät avionrikkojat, irstailijat eivätkä homoseksuaalisuuden harjoittajat, eivät varkaat eivätkä ahneet, eivät juomarit, pilkkaajat eivätkä riistäjät peri Jumalan valtakuntaa. Tuollaisia jotkut teistäkin olivat, mutta te olette antaneet pestä itsenne, te olette pyhitettyjä ja vanhurskautettuja Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja Jumalamme Hengessä. " 1 Korint. 6:9-11 RK

      • Anonyymi

        Kyllä trans-synnit kuuluu tuohon luetteloon myös. Olisi outoa että homous vain olisi syntiä muttei trans-touhut. Siihen aikaan ei ilmeisesti semmoisesta oltu kuultukaan...


    • Anonyymi

      Aloittaja vihjailee selvästi, että pitäisi pelastuakseen vaihtaa luterlilaisuus johonkin lahkoon.

    • "Minkäänlainen mielipide ja oppi pelastumisesta ei pelasta ihmissielua. "

      Sitten aloittaja lataa oppeja, joita tulisi noudattaa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2823
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2390
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1972
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1816
    6. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      160
      1804
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe