Milloin joutuu työkokeiluun / kuntouttavaan toimintaan?

Anonyymi-ap

Kauanko pitää olla työttömänä että napsahtaa kuntouttavaa toimintaa tai työkokeilua?

26

566

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei taida olla aikakysymys vaan kyse on siitä missä kunnossa työtön on.
      Työkokeilulla selvitellään onko sopiva kyseiseen työhön tai työhön ylipäätään.
      Kuntouttava on nimensä mukaisesti kuntouttavaa. Eihän tervettä täysijärkistä tarvitse kuntouttaa.

    • Anonyymi

      Kuntouttava työtoiminta ei ole työllistämistä, vaan se on sosiaalipalvelua. Se on tarkoitettu vain niille, jotka eivät kykene palkkatyöhön tai muihin työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin. Työkykyistä ei saa velvoittaa osallistumaan kuntouttavaan työtoimintaan. Jos teille tarjotaan kuntouttavaa työtoimintaa, niin kysykää kuka, milloin ja millä perusteella on määritellyt teidät palkkatyöhön tai muihin työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin kykenemättömäksi. Jos tällaista määrittelyä ei löydy, niin vaatikaa pääsyä terveysviranomaisten tutkittavaksi.

      • Anonyymi

        Mun mielstä ainakin meillä on kuntouttavassa täysin työkykyisiä.
        On toki sellaisia hiljaisia tyyppejä jotka ei juuri puhu.. Myönnän itse olevani tälläinen. Alkoholi ja tupakka maistuu tyyppejä. Reilusti ylipainoisia maha miehiä. Sitten on niitäkin jotka ovat mielstäni ihan väärässä paikassa. Ehkä heillä van korkea ikä estää palkkatyöhön pääsyn kun eläke on jo ovella, mutta omasta mielstäni ovat vielä täysin työkykyisiä ja on niitäkin jotka on ollut 20v palkkatyössä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun mielstä ainakin meillä on kuntouttavassa täysin työkykyisiä.
        On toki sellaisia hiljaisia tyyppejä jotka ei juuri puhu.. Myönnän itse olevani tälläinen. Alkoholi ja tupakka maistuu tyyppejä. Reilusti ylipainoisia maha miehiä. Sitten on niitäkin jotka ovat mielstäni ihan väärässä paikassa. Ehkä heillä van korkea ikä estää palkkatyöhön pääsyn kun eläke on jo ovella, mutta omasta mielstäni ovat vielä täysin työkykyisiä ja on niitäkin jotka on ollut 20v palkkatyössä!

        Kyllähän ne elämänhallintaongelmat mielellään liitetään kuntouttavaan te-toimiston mielestä. Kuitenki usein ne on työttömyydestä, köyhyydestä johtuvia ja ihminen saattaisi päästä jaloilleen kunnon palkkatyöllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun mielstä ainakin meillä on kuntouttavassa täysin työkykyisiä.
        On toki sellaisia hiljaisia tyyppejä jotka ei juuri puhu.. Myönnän itse olevani tälläinen. Alkoholi ja tupakka maistuu tyyppejä. Reilusti ylipainoisia maha miehiä. Sitten on niitäkin jotka ovat mielstäni ihan väärässä paikassa. Ehkä heillä van korkea ikä estää palkkatyöhön pääsyn kun eläke on jo ovella, mutta omasta mielstäni ovat vielä täysin työkykyisiä ja on niitäkin jotka on ollut 20v palkkatyössä!

        "Mun mielstä ainakin meillä on kuntouttavassa täysin työkykyisiä."

        Voi hyvinkin olla ja onkin...koska moni ei sitä tiedä että jos TE-toimisto ohjaa kuntouttavaan niin sinnehän ei ole mikään pakko mennä ellei ole aihetta, esim. päihdeongelma jne. Eli noi on varmaan ihan vapaasta tahdostaan kuntouttavassa...koska luulevat että se on pakollista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun mielstä ainakin meillä on kuntouttavassa täysin työkykyisiä.
        On toki sellaisia hiljaisia tyyppejä jotka ei juuri puhu.. Myönnän itse olevani tälläinen. Alkoholi ja tupakka maistuu tyyppejä. Reilusti ylipainoisia maha miehiä. Sitten on niitäkin jotka ovat mielstäni ihan väärässä paikassa. Ehkä heillä van korkea ikä estää palkkatyöhön pääsyn kun eläke on jo ovella, mutta omasta mielstäni ovat vielä täysin työkykyisiä ja on niitäkin jotka on ollut 20v palkkatyössä!

        Sinun mielipidettä ei kysytä eikä se missään vaaka kupissa paina kun arvioidaan jonkun työkykyä tai työelämään soveltuvuutta. Keskity vaan ihan omaan ulkomuotoosi ja mielenterveyteesi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun mielipidettä ei kysytä eikä se missään vaaka kupissa paina kun arvioidaan jonkun työkykyä tai työelämään soveltuvuutta. Keskity vaan ihan omaan ulkomuotoosi ja mielenterveyteesi

        Kannattaako tänne tulla purkaan omia angsteja tai muutakaan? Ei kyllä kysytty sultakaan mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaako tänne tulla purkaan omia angsteja tai muutakaan? Ei kyllä kysytty sultakaan mitään.

        Kysy sitä ihan itseltäs vaan, asennevammanen vetelys. Mikset mene töihin kun et kuntouttavassa viihdy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysy sitä ihan itseltäs vaan, asennevammanen vetelys. Mikset mene töihin kun et kuntouttavassa viihdy

        Mikset mene töihin kun et kuntouttavassa viihdy
        Kun ei kukaan yrittäjtä ota töihin niin silloin en voi mennä töihin paitsi joku kuntouttava tai työkokeilu tai joku ihan lyhyt aikainen työ jonka jälkeen työsopimusta ei jatketa.


    • Anonyymi

      Työkokeiluun voi hakea milloin vain kun löytää sellaisen työn mitä voisi kokeilla! Työkokeiluun ei laiteta, se on itse mietittävä mitä haluaisi tehdä!

      Laita paperille muutama työ mitä voisit tehdä työksesi.
      Mikäli työ vastaa kokemusta ja koulutustasoa eli on edellytykset tehdä sitä niin voit ottaa yhteyttä kyseisen alan firmaan ja esittää kiinnostusta työharjoitteluun/kokeiluun.
      Jos firmasta tule myöntävä vastaus ole yhteydessä TE toimiston omaan asiantuntijaan ennenkuin aloitat kokeilujakson ja saat sen kulukorvauksen verottomana 9€/pv työttömyyskorvauksen päälle.

      Työkokeilu siis silloin kun kyseisestä työstä ei ole mitään kokomusta, eikä työtä opi "tunnissa". Tunnissa opittavat työt on palkallista työtä eikä tarvitse harjoittelua tai mitään kokemusta.
      Monet tehtaat ottavat kokemattomia töihin linjaston eri työvaiheisiin jossa pääsee helposti alkuun ja voi edetä vaativampiin tehtäviin kokemuksen lisääntyessä.

      Kuntouttava toiminta iskee ehkä heti 10v päästä...

      • Anonyymi

        Miski jotain hyllyttämistä tarvii harjoitella tai kokeilla? Senhän osaa muutenkin kuka vaan.

        Vastaan itse tähän kysymykeen. Siksi koska yrittäjän ei tarvitse maksaa tästä palkka ja se saa täysin ilmaista työvoimaa..


    • Anonyymi

      Ei koskaan, jos ei halua. Se on vapaaehtoista.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Henkilön on itse todettava tarve siihen. Tässä ote laista:

        "Jos työvoimaviranomainen, hyvinvointialue ja HENKILÖ yhdessä arvioivat, että henkilö ei työ- ja toimintakykynsä asettamien rajoitusten vuoksi voi osallistua julkisiin työvoimapalveluihin tai työhön, aktivointisuunnitelmaan tulee sisältyä kuntouttava työtoiminta tai erityislakien mukaisesti sellaisia sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalveluja, jotka parantavat henkilön työ- ja toimintakykyä."

        Koko laki löytyy täältä:
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010189#L1


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Henkilön on itse todettava tarve siihen. Tässä ote laista:

        "Jos työvoimaviranomainen, hyvinvointialue ja HENKILÖ yhdessä arvioivat, että henkilö ei työ- ja toimintakykynsä asettamien rajoitusten vuoksi voi osallistua julkisiin työvoimapalveluihin tai työhön, aktivointisuunnitelmaan tulee sisältyä kuntouttava työtoiminta tai erityislakien mukaisesti sellaisia sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalveluja, jotka parantavat henkilön työ- ja toimintakykyä."

        Koko laki löytyy täältä:
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010189#L1

        Kuvitteletko, että työtön tajuaa viestisi. Palstan sisällöstä päätellen työtön on tyhmä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvitteletko, että työtön tajuaa viestisi. Palstan sisällöstä päätellen työtön on tyhmä.

        Työtön on erittäin fiksu. Siksi hän onkin työtön. Ensinnökin ei kannata alistua määräiltäväksi ja hyväksiköytettäväksi tuosta noin vaan. Sehän on varsin typerää. Jokuhan voi käskyttää vaikka tekemään maanpetoksen tai muita rikoksia. Raiskata vaikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työtön on erittäin fiksu. Siksi hän onkin työtön. Ensinnökin ei kannata alistua määräiltäväksi ja hyväksiköytettäväksi tuosta noin vaan. Sehän on varsin typerää. Jokuhan voi käskyttää vaikka tekemään maanpetoksen tai muita rikoksia. Raiskata vaikka.

        Jos tottelet sokeasti ketä vaan milloin vaam kyseenalaistamatta käskyttäjän takaa-ajatuksia voit vaikka joutua itse vankilaan tai joutua raiskattavaksi, murhatuksi, kidnapatuksi tai vaikka menettää rahasi.


    • Anonyymi

      Saikkua voi aina hakea ja useimmiten hyvin helposti esim.

      - selkäkipu, teeskentelet selkäsi olevan kipeä
      - rannekipu esim. kassatyö, teeskentele kipua sama esim. jalka, et pysty juoksemaan/liikkumaan vaaditussa tahdissa
      - flunssa, väitä allergiaoireita flunssaksi
      - allergia, kerro, että et voi tehdä kyseistä työtä, koska ammattiallergia esim. allerginen kukille, eläimille, pölylle, siivousaineille, siitepölyille, jauhoille, teollisuuden kemikaaleille, kosmetiikan kemikaaleille, homeelle
      - oksutauti, aina voi teeskennellä tai sanoa suoraan, että krapula

      • Anonyymi

        Työt:

        - kirjanpitäjä, tee paljon kirjoitus/pilkku/yhdyssanavirheitä, luku 0,001 lasku muuttuu helposti asiakkaalle 100 000 euron laskuksi
        - henklökohtainen avustaja, henkilökemiat ei kohtaa, heittäydy hankalaksi, vttuile ja haastaa riitaa
        - koulut, kirjastot yms. sano, että on vähän krapula en kykene tulemaan töihin/siemaile taskumatista kesken oppitunnin, haise viinalle


      • Anonyymi

        Suunnattomasti sapettaa tämän tyyppiset ohjeet. Ite olen aistivammainen ja en pysty kaikkea työtä tekemään tai hakemaan. Usein aatellu lueskellessa noita avoimia työpaikkoja, voisinpa hakea tai tehdä ko. työtä. Olisi taivas avoinna, jos vois vaan olla miettimättä omaa tilannetta ja hakea. Miksi te keksitte tekosyitä, jos työkykyä riittää eikä ole rajoitteita? Ennemmin olisin töissä kuin kituuttaisin osa-aikatyöstä kertyneellä pienellä päivärahalla. En olisi köyhä työtön, vaan jotain muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suunnattomasti sapettaa tämän tyyppiset ohjeet. Ite olen aistivammainen ja en pysty kaikkea työtä tekemään tai hakemaan. Usein aatellu lueskellessa noita avoimia työpaikkoja, voisinpa hakea tai tehdä ko. työtä. Olisi taivas avoinna, jos vois vaan olla miettimättä omaa tilannetta ja hakea. Miksi te keksitte tekosyitä, jos työkykyä riittää eikä ole rajoitteita? Ennemmin olisin töissä kuin kituuttaisin osa-aikatyöstä kertyneellä pienellä päivärahalla. En olisi köyhä työtön, vaan jotain muuta.

        Eikös vammaisetkin voi joutua rikoksen uhriksi joten ei vammaistenkaan kannata totella ja alistua sokeasti kenen vaan käskytyksyksille ja pakottamisille.


    • Anonyymi

      Kuntouttavaan työtoimintaan ei voi määrätä, ellei ole kuntoutuksen tarvetta eli sairaus. Tällöinkin sen pitää johtaa työllistymiseen.

      • Anonyymi

        Kuntouttava työtoiminta on nimenomaam sosiaalipuolen juttu ei niinkään työhön johtava reitti. Työvoimapoliittiset keinot sen sijaan ovat lisäkoulutukset, rekrykoulutukset, ammatinvalintaohjaus. työnhakua auttavat CV harjoitukset, videoinnit, 4 hakemusta kuukaudessa, Haastattelut jne.


    • Anonyymi

      Sinne joutuu, jos ei osaa pitää puoliaan.

    • Anonyymi

      Kuntouttavaan ja työkokeiluun voi joutua oikeastaan kuka tahansa työtön, lukuunottamatta niitä jotka on ansiosidonnaisella. Ansiosidonnainen suojaa noilta. Mutta se ei suojaa työnhakukursseilta ym.

    • Anonyymi

      Kyllä se aikalailla sitten kun ansiosidonnainen päätyy aletaan ehdottamaan kuntouttavaa työtoimintaa ja kelle tahansa. Myös esimerkiksi niille jotka ovat olleet 20v palkkatyössä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      424
      4655
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1660
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      91
      1401
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1309
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      17
      1204
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1141
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1055
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      950
    9. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      829
    10. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      54
      827
    Aihe