Mulla taitaa olla pari kärhöä kuollut, viime talvenaikana. Ei ainakaan minkäänlaista eloa,

Anonyymi-ap

näytä niiden kasvustossa olevan. Mä en oikein nyt ymmärrä miten näin on päässyt
käymään. Kärhöt yleensä ovat hyvin kestäviä, helppohoitoisia runsaasti kukkivia köynnöskasveja.
Mulla on ollut 5 kpl kärhöjä, joista kolme on elossa ja kaksi ilmeisesti kuollut talven aikana, mystillisesti. Iso kukkainen sininen Jackmanii, saunan seinustalta,
kärhöistä ehkä kestävin mun mielestäni ja nyt ei pienintäkään elonmerkkiä!

Jos tuo tosiaan on nääkähtänyt; mä ostan Kiinan keltakärhön tilalle, ja jalokärhö 'Ville de Lyon' puuvajan seinustalle.
Pitää soittaa Plantagenille löytyykö heiltä nuo haluamani kärhöt ja minkä hintaisina?
Mansikat ovat elossa, mutt ainuttakaan kukan alkua mä en ole nähnyt! Jos tuolta satoa tulee, sen saa poimia ilmeisesti joulukuussa, pakastemarjoina sitten ?!!

Kasvihuoneessa kaikki näyttää kasvavan, kaalintaimetkin liian nopeasti; koska ne olis pitänyt istuttaa jo avomaalle. Mä olen pelännyt yöpakkasia ja lykännyt avomaalle kaalin istuttamista vielä, ilmeinen virhe. Yöpakkasia ei ole tullut, vaikka niillä peloteltiin. (varotettiin) Muutama sokeriherneen sirkkalehti on työntynyt maasta, eli ilmeisesti fasaanit eivät ihan kaikkia ole löytäneet, etsinnöistään huolimatta.
Hernemaalla ne olivat käyneet kuoputtamassa maata, kun mä en ollut kotona.
Faija niistä mulle kertoi, oli muutaman kerran käynyt niitä hätistämässä pois hernemaaltani. Hakiko ne herneitä vai kastematoja... mistä noista tietää! En mä niitä kesällä ruoki, hakekoot ruokansa muualta, kun maa on kerta sula. Talvisin saavat kauraa ja auringonkukan siemeniä, pahimpaan nälkäänsä.
trollikka

21

378

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voiskohan sille olla tekemistä asian kanssa että ei oo ollu kunnollista koko talven kestävää lumipeitettä maassa suojana vaan se on jatkuvasti vaihdellut sulamalla ja satamalla niin ovat päässeet jäätymään tai muuten ottaneet itseensä.🤔🙂.

• Anonyymi

Saattaa pitää paikkaansakin, mutt ei ne ennen ole ottaneet nokkiinsa ja jo pari talvea ovat tuossa asustelleet. Faijan mökillä on Jackmanii 5 kpl, ollut jo viimeiset 10 vuotta, eikä niillä ainakaan ole mitään vaikeutta ollut talven kanssa. Kyllä meillä tänä talvena, yllätys yllätys oli jopa lunta. Edellis talvi, ei ollutkaan luminen ja siitäkin se selvisi.

Noin 30 € saan kaksi uutta kärhöä, ja niitä on monen sorttisia. Tervetuloa vaan valitseman; sanoi kukkakaupan myyjä, kun soitin ja tiedustelin asiaa!
        Jos huomenna kävisin ostamassa uudet taimet; ehtisivät kukkimaankin vielä tänä kesänä.
        trollikka

• Anonyymi kirjoitti:

Saattaa pitää paikkaansakin, mutt ei ne ennen ole ottaneet nokkiinsa ja jo pari talvea ovat tuossa asustelleet. Faijan mökillä on Jackmanii 5 kpl, ollut jo viimeiset 10 vuotta, eikä niillä ainakaan ole mitään vaikeutta ollut talven kanssa. Kyllä meillä tänä talvena, yllätys yllätys oli jopa lunta. Edellis talvi, ei ollutkaan luminen ja siitäkin se selvisi.

Noin 30 € saan kaksi uutta kärhöä, ja niitä on monen sorttisia. Tervetuloa vaan valitseman; sanoi kukkakaupan myyjä, kun soitin ja tiedustelin asiaa!
        Jos huomenna kävisin ostamassa uudet taimet; ehtisivät kukkimaankin vielä tänä kesänä.
        trollikka

Jep. Kai se on vähän tuuristakin joskus kiinni miten talvehtiminen just sinä vuonna juuri siinä paikassa onnistuu. Ote oon kuullu että nykyään kun talvet on tälläsiä että välillä tulee paljonkin lunta kerralla mikä sitten ulaa pois ja taas pakastuu ja nää kelit vaihtelee niin monen kasvin talvehtiminen epäonnistuu just kun ei oo suojaavaa lumi kerrosta ja sitten kun välillä isot lumimäärät sulaa ja tulee paljon vettä ja kosteutta ja se ulottuu maan sisäänkin ja se sitten pakkasten tullessa taas jäätyy niin se tuhoo monen kasvin juuret. En sitten tiedä kun en mikään viherpeukalo todellakaan oo mutta näin oon kuullut asiaa joskus selitettävän.🙂.

No ei muuta kun valkkaamaan sopivat sitten niin pääsette niistäkin kukkimisista vielä nauttimaan tänä kesänä toivottavasti.👍😊.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

trollikka

Ne on kyllä upeimpia köynnöksiä joita tiedän. Melko arvokkaita taimina, mutta vein joitakin äidille lahjoiksi.

• Olet kohdannut samat viholliset kuin kaikki neoliittisen vallankumouksen jälkeen. Kuivuus ja halla vaanivat, väärät kasvit kasvavat, oikeat kasvit eivät kasva riittävästi ja sitten kun kasvavat, niin väärä eläin syö ne.

• Anonyymi

Ehkä, mutt huomenna mulla on uudet taimet ja loppukesästä viimeistään ne kukkiin.
        Niin tarkoittanet noita fasaaneita, ilmeisesti niin kauan ruokittu tässä pihassa talvisin, ett ovat päättäneet pysyä vielä kesätkin pihapiirissäni. Tässä kohden kyllä erehtyivät. Mä ruokin niitä talvisin, kun on lunta maassa ja pakkasta; niiden on vaikea löytää kaupungissa tarpeeksi ruokaa, paitsi ihmisten pihoilta.

En varmaan ole ainoa joka niitä ruokkii, mutt luultavasti kaikki eivät ruoki säännöllisesti kuten mä! Tämä on pelkkä päätelmä; Joskus olivat päivän tai kaksikin poissa mun pihapiiristä. Kunnes palasivat ja Kukko krääkäsi vaativasti kauravatia pihalle, olivat tulleet ruokaileen.

Oikeesti taisivat elää suurimmaksi osaksi mun ruokintani varassa, tai se vaan oli niille helpoin tapa hankkia safkat. Keväällä kukko katosi... ja nykyään kanat, käyvät keskenään syömässä... tai ainakin yrittävät löytää ruokaansa tästä pihasta! Syksyllä voin jälleen ruokkia niitä, mutt kesän saavat tulla toimeen ihan omin voimin... Ei mun piha mikään Hotelli Hiltton ole!
        trollikka

• Anonyymi kirjoitti:

Ehkä, mutt huomenna mulla on uudet taimet ja loppukesästä viimeistään ne kukkiin.
        Niin tarkoittanet noita fasaaneita, ilmeisesti niin kauan ruokittu tässä pihassa talvisin, ett ovat päättäneet pysyä vielä kesätkin pihapiirissäni. Tässä kohden kyllä erehtyivät. Mä ruokin niitä talvisin, kun on lunta maassa ja pakkasta; niiden on vaikea löytää kaupungissa tarpeeksi ruokaa, paitsi ihmisten pihoilta.

En varmaan ole ainoa joka niitä ruokkii, mutt luultavasti kaikki eivät ruoki säännöllisesti kuten mä! Tämä on pelkkä päätelmä; Joskus olivat päivän tai kaksikin poissa mun pihapiiristä. Kunnes palasivat ja Kukko krääkäsi vaativasti kauravatia pihalle, olivat tulleet ruokaileen.

Oikeesti taisivat elää suurimmaksi osaksi mun ruokintani varassa, tai se vaan oli niille helpoin tapa hankkia safkat. Keväällä kukko katosi... ja nykyään kanat, käyvät keskenään syömässä... tai ainakin yrittävät löytää ruokaansa tästä pihasta! Syksyllä voin jälleen ruokkia niitä, mutt kesän saavat tulla toimeen ihan omin voimin... Ei mun piha mikään Hotelli Hiltton ole!
        trollikka

Olisko kettu saanut fasaaniaterian?

Mulla on vaan se pytonin kokoinen rantakäärme. Minä en koske sen ruokaan eikä se minun ruokiinii. Jos kirsikoita tulee, niin luultavasti joku lintu käy ne viemässä. Mutta varokoot vihaista rantakäärmettä! Käärmeet on taitavia kiipeämään puihin.

• Anonyymi
        scrg kirjoitti:

Olisko kettu saanut fasaaniaterian?

Mulla on vaan se pytonin kokoinen rantakäärme. Minä en koske sen ruokaan eikä se minun ruokiinii. Jos kirsikoita tulee, niin luultavasti joku lintu käy ne viemässä. Mutta varokoot vihaista rantakäärmettä! Käärmeet on taitavia kiipeämään puihin.

Saattanut niinkin käydä, se kukko oli vähän suuruudenhullu; kuvitteli itsestään enemmän mihin todellisuudessa pystyi. Hyökkäsi mun koiraanikin kohden, siivet leveenä!
        Mä kiljuin; "POJUU EI ÄLÄ", koira jätti nitistämättä sen kukon, mitä nyt yks perssulka osittain katkes... eli oli osaksi poikittain. Kyllä se ihan muuten kunnossa oli, kun Poju totteli, eikä nitistänyt sitä. Oiskohan viikon tai vähän toistakin se näkyi pihalla, kun koira oli sisällä.

Meidän ulko-ovi kun avautui; nousi kukko vaikka siivilleen, päästääkseen mahdollisimman pian pois pihapiiristä, aidan toiselle puolen. Sieltä se sitten komenteli niitä kanojaan; seuraamaan esimerkkiä, ja jättämään pihapiirini.
        Olisko tuo idiootti kukko, mennyt haastamaan ketun ja päässyt hengestään. En tiedä, niillä kanoilla on kuulemma uus pienempi kukko toisinaan nähty seurassaan... ei kyllä enää viimeisen viikon aikana sitäkään. Voihan ne fasaanit olla joutuneet villikissankin ruuaksi.
        trollikka

• Anonyymi

Joo.
      Tämä on aivan perseestä tämä puutarhanhoito.
      Porkkanat kärsii kuivuudesta ja mansikkamaa työvoiman puutteesta. Jos vähän tilliä edes saisi kesän kaloille.

Siirryn kesälomilla järkevämpiin harrastuksiin ja alan tappamaan kasveja!

-keinovaginamies-

• Anonyymi

Mä pidän peukkuja sun tillisadollesi, jos on kuiva kesä niin muista kastaa tillimaa aina silloin tällöin... niin satoakin saat. Mulla tilliä kasvaa ihan villinäkin, siementänyt itse itsensä,
        maa-artisokan kasvuu kaveriksikin. Olkoot, ei siitä vahinkoa tule, mutt on mulla ihan nyt keväälläkin kylvetty tillirivistö, porkkana rivien väliin.
        trollikka

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mä pidän peukkuja sun tillisadollesi, jos on kuiva kesä niin muista kastaa tillimaa aina silloin tällöin... niin satoakin saat. Mulla tilliä kasvaa ihan villinäkin, siementänyt itse itsensä,
        maa-artisokan kasvuu kaveriksikin. Olkoot, ei siitä vahinkoa tule, mutt on mulla ihan nyt keväälläkin kylvetty tillirivistö, porkkana rivien väliin.
        trollikka

Itsesiemennös on hieno taito.
        Ajattelin luottaa ikiaikaisiin onnistujiin, perunaan ja nauriiseen. Jyrsin niitä ensi talvena.

Tsemppiä sullekin kärhöprojektiin.

-keinovaginamies-

• Anonyymi kirjoitti:

Itsesiemennös on hieno taito.
        Ajattelin luottaa ikiaikaisiin onnistujiin, perunaan ja nauriiseen. Jyrsin niitä ensi talvena.

Tsemppiä sullekin kärhöprojektiin.

-keinovaginamies-

Olen ajoittanut perunanviljelyn kotiseudullani alkaneen vasta joskus 1800-luvun alkuvuosina.

• scrg kirjoitti:

Olen ajoittanut perunanviljelyn kotiseudullani alkaneen vasta joskus 1800-luvun alkuvuosina.

Sitten tarina ihmeelisesti kertoo, että ekat perunat aina suunnilleen omatoimisesti on käyty satamapaikasta saamassa/vaihtamassa perulaiselta merimieheltä. Vaikka enemmän epäilen mitä tekoa perulaisella merimiehellä on ollut Suomenlahden satamassa kun vietäväksi ei ole ollut kuin lautaa, lankkua ja ehkä suolasilakkaa.

• scrg kirjoitti:

Sitten tarina ihmeelisesti kertoo, että ekat perunat aina suunnilleen omatoimisesti on käyty satamapaikasta saamassa/vaihtamassa perulaiselta merimieheltä. Vaikka enemmän epäilen mitä tekoa perulaisella merimiehellä on ollut Suomenlahden satamassa kun vietäväksi ei ole ollut kuin lautaa, lankkua ja ehkä suolasilakkaa.

Mutta nauris on viljelykasvien mummo. Niinkin erilaiset viljelyskasvit kuin lanttu ja rapsi ovat molemmat nauriin ja kaalin risteytyksiä.

• Anonyymi

hauska tyuökin tytöillä sitten jos tehtävänä parantaa toisia ihmisiä ja onnistuu.

• Olen kokeillut idättää kaupungin kärhöpuskista nappaamiani siemeniä, mutta niiden itävyys näyttää olevan olematonta. Kannattaisi varmaan pistää ne talveksi jääkaappiin kylmäkäsittelyyn, mutta en ole vielä kokeillut sitä.

• Anonyymi

Mikä ihme on Kärhö??? Mutta kasvien kestävyydestä.
      Kyllä Rönsylilja on maailman sitkein kasvi.

Kisulitkin tykkäsivät syödä sitä, vaikka on myrkylllinen.

>simiti<

• Anonyymi

Sellastahan se vähän noiden kanssa on ja talvet ku eivät ole veljiä keskenään. aika monta vuotta pitää kasvin samalla paikalla kasvaa, että voi jatella sen jo kaiken kokeneen ja kaiken kestävän. Sehän ei välttämättä ole yksin se talvi vaan voi olla jokin yhdistelmäkin, josta kasvi on ottanut nokkiinsa. On ollut liian märkää tai liian kuivaa ja sitten tullut talvi tmv. Se on aina ikävää, kun kyse on hintavammista kasveista.

• Anonyymi

jos kaatuu jollain laitteella kuin polkupyörällä ja kypäräkin päässä, silti loukkaantuu huhhuh

• Anonyymi

Nyt ratsu tais karata laukalle; pikkasen tuli törsäiltyä kukkakaupassa tai oikeastaan kasvimyymälässä. Loppulasku; tuli pitkälti yli 200€, ei kylläkään pelkistä kukkasista.
      Tuli kirsikkapuun tainta ym. alunperin suunnittelematonta ostosta, mutt kuitenkin tarpeellisia, joita oli tarkoitus ostaa ensivuonna.

Nyt kevät -> kesä, ei kuitenkaan ole niin pitkällä, istutus näissä sääolotiloissa on nyt suotuisaa, vielä ei ole helteitä. Joten taimet saavat juurtua hiljakseen, ilman polttavia helteitä.
      Kärhöt on istutettu, sekä kirsikkapuut, vielä pitäisi urakoida kukkaset ulkoruukkuun.
      Safka on valmisteilla, klo 17 jälkeen syödään, ne joilla on nälkä. Mimmille olen ostanut kahvilassa hieman syötävää ja neiti nukahti autoon, matkalla kotiin.
      Nukkui turvaistuimessa ne päiväunensa vielä kotipihassakin, kun mä purin ostoksia autosta ulos.

Päästin Pojun herättämään neidin, joka oli yhtä hymyä, sen verran pitkät torkut otti, ett saavat unet tällä hetkellä riittää. Illalla voi mennä aikaisemmin nukkumaan jos siltä alkaa näyttää... ett alkaa työpäivä Mimmillä olevan täynnä.
      Mikään pakko ei ole kelloa katsoa; töihin lähtöaikaa, kun ei ole määrätty kotioloissa.
      trollikka

• Anonyymi

Nä ostin tänään reilun viidenkympin edestä perennoja. Lisäksi vein mukanani reilun toisen mokoman ilmaistaimia, kun oli kertynyt bonuksia. Että satasella taas raahasin kotiin monenmoista istuteltavaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      139
      5514
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      25
      3496
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      114
      2740
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      47
      2428
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      263
      1831
    6. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      49
      1770
    7. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1587
    8. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1586
    9. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1520
    10. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      20
      1516
    Aihe