otin lopputilin ja soitin te-toimistoon ja varmistin että kyllähän se on niin että jos 46 päivän jälkeen työn päättymisestä laitan työnhaun voimaan niin karenssia ei tule vaan se on kulunut pois niin kertoi että kyllä se näin on mutta kehoitti voimakkaasti laittamaan heti työnhaun voimaan että työttömyyskassa ei välttämättä hyväksy että kuluttaa karenssia pois olemalla pois työnhausta sen 45 päivää. No soitin työttömyyskassaan että jos 46 päivän päästä työn päättymisestä laitan työnhaun voimaan niin lähteekö siitä ansiosidonnainen juoksemaan niin kertoi että kyllä ja ettei työttömyyskassalle ole väliä ja ensimmäiseen hakemukseen merkitsee sen 45 päivän ajanjaksolle vaikka että oma loma ja kunhan 6 kuukauden aikana on vähintään 1.5 kuukautta joko työnhakijana tai töissä ja ettei työssäoloehdon aikana ole yli 6 kuukautta poissa työmarkkinoilta niin kaikki on ok. Siis te-toimisto yritti johtaa harhaan että kun ne ei voi laittaa karenssia sen 45 päivän jälkeen niin voimakkaasti kehoittaen yritti että laitan heti työnhaun voimaan että mukamas työttömyyskassa vaatii olemaan koko ajan työmarkkinoiden käytettävissä vaikka näin ei ole. Eikö te-toimiston henkilön pitäisi kuitenkin kertoa kaikki oleellinen niin ettei työtöntä yritetä harhauttaa?
Te-toimisto yritti johtaa harhaan
48
1353
Vastaukset
- Anonyymi
Juu. Voipi olla totta, mutta otit varmaan huomioon, että lomarahat ja vikat palkat otetaan huomioon tulevassa päivärahassa? Tähän menee yleensä 1,5 kk. Ennenkuin tulee yhtään mitään rahaa. Eli saatoit nyt pahentaa asioita, koska nyt vasta kun työkkäri tekee lausunnon, tätä aikaa aletaan laskea.
- Anonyymi
Mitä horiset, ei lopputili lomarahoineen pitää maksaa heti seuraavana palkanmaksupäivänä, mitä meinaat 1,5kk odotuksella? Mulla tuli eka anssit (YTK) tilille 3,5vkoa eka lähetyksestä, eli 1,5vkoa käsittelyaika
- Anonyymi
Lisäksi laissa lukee, että ensimmäisenä päivänä tulee imoittautua te-toimistoon.
- Anonyymi
Höpöti höö, laitapa linkki lakikohtaan :)
- Anonyymi
Laki ei määrää ilmoittautumisesta mitään. TE-toimiston kanssa asioiminen on vapaaehtoista. Sinne ei tarvitse ilmoittautua koskaan. Sinne ilmoittaudutaan, jotta voi hakea työttömyyskorvausta, silloin kun huvittaa.
- Anonyymi
Juurikin näin! Säännön näkee jopa ilman laseja!
- Anonyymi
Lisäksi karenssi on 3 kk ei 46 pv.
- Anonyymi
2.5.2022 tapahtuneiden uudistusten jälkeen max. karenssi on ollut 45 pvä, ei enää 90 pvä. Käy vaikka työkkärin sivuilta lukemassa asiasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
2.5.2022 tapahtuneiden uudistusten jälkeen max. karenssi on ollut 45 pvä, ei enää 90 pvä. Käy vaikka työkkärin sivuilta lukemassa asiasta.
Irtisanoutuminen työstä on eriasia kuin työttömän työstä kieltäytyminen! Käy katsomassa vaikka TE-sivustoilta!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Irtisanoutuminen työstä on eriasia kuin työttömän työstä kieltäytyminen! Käy katsomassa vaikka TE-sivustoilta!
Omakohtainen kokemus maaliskuulta 2023: loparit työstä
--> karenssi 45 pvä.
Työstä irtisanoutuminen tai irtisanominen:
Jos irtisanoudut työstäsi ilman pätevää syytä, sinut asetetaan karenssiin työsuhteen kestosta riippuen 30 tai 45 päiväksi työsuhteen päättymisestä alkaen. Jos työ olisi kestänyt enintään viisi päivää, karenssi kestää 30 päivää. Jos työ olisi kestänyt yli viisi päivää, karenssi kestää 45 päivää.
Suora lainaus tuossa työkkärin sivuilta.
Usko jo, että 90 pvän karenssia ei enää ole olemassa. Se poistui 2.5.2022. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Irtisanoutuminen työstä on eriasia kuin työttömän työstä kieltäytyminen! Käy katsomassa vaikka TE-sivustoilta!
Työstä kieltäytymisen aiheuttamasta karenssista määrää laki näin:
4 § (30.12.2021/1380)
Työstä kieltäytyminen
Työnhakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 45 päivän ajalta 30 päivän kuluttua työstä kieltäytymisestä lukien, jos hän työttömänä ollessaan ilman pätevää syytä kieltäytyy työnantajan hänelle yksilöidysti tarjoamasta työstä tai hakemastaan työstä, johon hänet on valittu.
Jos työ olisi kestänyt enintään kaksi viikkoa, oikeutta työttömyysetuuteen ei kuitenkaan ole 30 päivän ajalta. Jos henkilö on omalla menettelyllään aiheuttanut sen, ettei työsuhdetta ole syntynyt, hänen katsotaan kieltäytyneen työstä.
Pätevänä syynä kieltäytyä työstä pidetään 5–8 §:ssä tarkoitettua tai näihin rinnastettavaa syytä. Jos työnhakija kieltäytyy hakemastaan työstä, edellyttää pätevän syyn olemassaolo lisäksi, ettei työnhakija tiennyt 5–8 §:ssä tarkoitetuista tai niihin rinnastettavista seikoista työtä hakiessaan.
Ellei muuhun arvioon ole aihetta, työnhakijan katsotaan kieltäytyneen työstä sinä päivänä, jona työvoimaviranomainen tai elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten kehittämis- ja hallintokeskus saa tiedon työnhakijan 1 tai 2 momentissa tarkoitetusta menettelystä taikka työnhakija menettelee 1 tai 2 momentissa tarkoitetulla tavalla. Valtioneuvoston asetuksella säädetään tarkemmin ajankohdasta, jona työnhakijan katsotaan kieltäytyneen työstä. (23.3.2023/385)
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290#O1L2aP4
Asetuksella on tarkennettu ajankohtaa. Asetus menee näin:
Työstä kieltäytymisen ajankohta
Ellei muuhun arvioon ole aihetta, työnhakijan katsotaan kieltäytyneen työstä työttömyysturvalain 2 a luvun 4 §:ssä tarkoitetulla tavalla:
1) sinä päivänä, jona hän ilmoittaa työ- ja elinkeinotoimistolle tai työ- ja elinkeinohallinnon asiakaspalvelukeskukselle, ettei halua ottaa vastaan tarjottua työtä;
2) sinä päivänä, jona työnantaja ilmoittaa työ- ja elinkeinotoimistolle tai työ- ja elinkeinohallinnon asiakaspalvelukeskukselle, ettei henkilö ota vastaan tarjottua työtä tai on menetellyt siten, että hän on menettänyt mahdollisuutensa tulla valituksi tarjottuun työhön;
3) sitä edellisenä päivänä, jona hänen olisi pitänyt aloittaa työ;
4) työ- tai virkasuhteen viimeisenä päivänä, jos hän kieltäytyy jatkamasta työ- tai virkasuhdetta.
Työstä kieltäytymisen katsotaan tapahtuneen sen 1 momentin kohdan mukaisesti, jossa tarkoitettu menettely on ajankohdaltaan aikaisin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työstä kieltäytymisen aiheuttamasta karenssista määrää laki näin:
4 § (30.12.2021/1380)
Työstä kieltäytyminen
Työnhakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 45 päivän ajalta 30 päivän kuluttua työstä kieltäytymisestä lukien, jos hän työttömänä ollessaan ilman pätevää syytä kieltäytyy työnantajan hänelle yksilöidysti tarjoamasta työstä tai hakemastaan työstä, johon hänet on valittu.
Jos työ olisi kestänyt enintään kaksi viikkoa, oikeutta työttömyysetuuteen ei kuitenkaan ole 30 päivän ajalta. Jos henkilö on omalla menettelyllään aiheuttanut sen, ettei työsuhdetta ole syntynyt, hänen katsotaan kieltäytyneen työstä.
Pätevänä syynä kieltäytyä työstä pidetään 5–8 §:ssä tarkoitettua tai näihin rinnastettavaa syytä. Jos työnhakija kieltäytyy hakemastaan työstä, edellyttää pätevän syyn olemassaolo lisäksi, ettei työnhakija tiennyt 5–8 §:ssä tarkoitetuista tai niihin rinnastettavista seikoista työtä hakiessaan.
Ellei muuhun arvioon ole aihetta, työnhakijan katsotaan kieltäytyneen työstä sinä päivänä, jona työvoimaviranomainen tai elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten kehittämis- ja hallintokeskus saa tiedon työnhakijan 1 tai 2 momentissa tarkoitetusta menettelystä taikka työnhakija menettelee 1 tai 2 momentissa tarkoitetulla tavalla. Valtioneuvoston asetuksella säädetään tarkemmin ajankohdasta, jona työnhakijan katsotaan kieltäytyneen työstä. (23.3.2023/385)
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290#O1L2aP4
Asetuksella on tarkennettu ajankohtaa. Asetus menee näin:
Työstä kieltäytymisen ajankohta
Ellei muuhun arvioon ole aihetta, työnhakijan katsotaan kieltäytyneen työstä työttömyysturvalain 2 a luvun 4 §:ssä tarkoitetulla tavalla:
1) sinä päivänä, jona hän ilmoittaa työ- ja elinkeinotoimistolle tai työ- ja elinkeinohallinnon asiakaspalvelukeskukselle, ettei halua ottaa vastaan tarjottua työtä;
2) sinä päivänä, jona työnantaja ilmoittaa työ- ja elinkeinotoimistolle tai työ- ja elinkeinohallinnon asiakaspalvelukeskukselle, ettei henkilö ota vastaan tarjottua työtä tai on menetellyt siten, että hän on menettänyt mahdollisuutensa tulla valituksi tarjottuun työhön;
3) sitä edellisenä päivänä, jona hänen olisi pitänyt aloittaa työ;
4) työ- tai virkasuhteen viimeisenä päivänä, jos hän kieltäytyy jatkamasta työ- tai virkasuhdetta.
Työstä kieltäytymisen katsotaan tapahtuneen sen 1 momentin kohdan mukaisesti, jossa tarkoitettu menettely on ajankohdaltaan aikaisin.Tässä vähän sama homma, jos ei ota työtä vastaan ja pukkaa karenssi niin samahan se on sinä päivänä merkitä itsenäs pois työmarkkinoilta ettei TE-Toimisto kiusaa jollain paskakurseilla esimerkiksi. Kun karenssi ohi niin merkkaa itsensä takaisin työnhakijaksi.
Tosin tuossa sinuun kypsynyt TE-virkailija voi tahallaan antaa velvoittavia paskahommeleita ja kursseja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä vähän sama homma, jos ei ota työtä vastaan ja pukkaa karenssi niin samahan se on sinä päivänä merkitä itsenäs pois työmarkkinoilta ettei TE-Toimisto kiusaa jollain paskakurseilla esimerkiksi. Kun karenssi ohi niin merkkaa itsensä takaisin työnhakijaksi.
Tosin tuossa sinuun kypsynyt TE-virkailija voi tahallaan antaa velvoittavia paskahommeleita ja kurssejaTE virkapelle ei voi huvikseen tehdä mitään. Toimintaa määrää ja ohjaa lait.
- Anonyymi
Itse tein noi, tosin olin poissa työmarkkinoilta 4 kk irtisanoutumisen jälkeen. Ei tullut varsinaista karenssia koska se lasketaan irtisanomista seraavasta päivästä lähtien ja ehti tietenkin kulua 4kk aikana. Mitään muutakaan ongelmaa ei tullut, anssi lähti juoksemaan heti kun ilmoittaudun tykkäriin...poislukien tietenkin 5pv omavastuu.
- Anonyymi
Kannattaa muistaa, että TE-toimiston henkilökunta on työttömien palvelijoita. Näin laki määrää:
Hallinnon oikeusperiaatteet
Viranomaisen on kohdeltava hallinnossa asioivia tasapuolisesti sekä käytettävä toimivaltaansa yksinomaan lain mukaan hyväksyttäviin tarkoituksiin. Viranomaisen toimien on oltava puolueettomia ja oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden. Niiden on suojattava oikeusjärjestyksen perusteella oikeutettuja odotuksia.
7 § (9.5.2014/368)
Palveluperiaate ja palvelun asianmukaisuus
Asiointi ja asian käsittely viranomaisessa on pyrittävä järjestämään siten, että hallinnossa asioiva saa asianmukaisesti hallinnon palveluita ja viranomainen voi suorittaa tehtävänsä tuloksellisesti.
Viranomaisen velvollisuudesta tiedottaa toiminnastaan ja palveluistaan sekä yksilöiden ja yhteisöjen oikeuksista ja velvollisuuksista toimialaansa liittyvissä asioissa säädetään viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 20 §:n 2 momentissa.
8 §
Neuvonta
Viranomaisen on toimivaltansa rajoissa annettava asiakkailleen tarpeen mukaan hallintoasian hoitamiseen liittyvää neuvontaa sekä vastattava asiointia koskeviin kysymyksiin ja tiedusteluihin. Neuvonta on maksutonta.
Jos asia ei kuulu viranomaisen toimivaltaan, sen on pyrittävä opastamaan asiakas toimivaltaiseen viranomaiseen.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434#O1L2P8- Anonyymi
Silti TE toimistojen työntekijät aiheuttavat suurta harmia työttömälle hänen joutuessaan työttömäksi.
On omituista miten siihen organisaatioon palkataan yhä vääränlaisia ihmisiä joiden tarkoitus on hankaloittaa ihmisten elämään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silti TE toimistojen työntekijät aiheuttavat suurta harmia työttömälle hänen joutuessaan työttömäksi.
On omituista miten siihen organisaatioon palkataan yhä vääränlaisia ihmisiä joiden tarkoitus on hankaloittaa ihmisten elämään.Kaikkea ne työttömät keksiikin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silti TE toimistojen työntekijät aiheuttavat suurta harmia työttömälle hänen joutuessaan työttömäksi.
On omituista miten siihen organisaatioon palkataan yhä vääränlaisia ihmisiä joiden tarkoitus on hankaloittaa ihmisten elämään.TE toimistojen työntekijöiden on noudatettava tarkoin lakia. Mikäli näin ei ole tapahtunut, niin kyseessä on menettely- tai virkavirhe, usein menettelyvirhe työntekijän osaamattomuuden ja jopa mielenterveysongelmien vuoksi.
Menettelyvirheellä tarkoitetaan päätöksen tekoa edeltävässä ja siihen liittyvässä asian käsittelyssä tapahtunutta virhettä. Menettelyvirhe aiheutuu yleensä siitä, että viranomainen ei noudata hallintoasian käsittelyä varten säädettyjä menettelysäännöksiä, päätöksenteossa vaadittavaa muotoa tai yleensä toimintatapaa koskevia vaatimuksia. Tavallisia menettelyvirheitä viranomaisen toiminnassa ovat esimerkiksi kuulemisperiaatteen noudattamatta jättäminen eli asianosaisen kuulemisen puutteellisuus tai laiminlyöminen asiaa ratkaistaessa, viranomaisen esteellisyys, päätöksen sisällön tai perustelujen puutteellisuus tai muu menettelyn osalta laiminlyöty seikka. Mikä tahansa menettelyvirhe mahdollistaa päätöksen poistamisen ja asian uudelleen ratkaisemisen.
Jokaisesta päätöksestä on annettava tiedot, mihin siitä voi valittaa.
Lisäksi kannattaa aina tehdä kantelu TE henkilöstä, joka on laiminlyönyt tehtävänsä. Tekemiseen saat neuvoa oikeusasiamiehen kanslian virkamiehiltä, ja se on ilmaista.
https://www.oikeusasiamies.fi/kantelu-oikeusasiamiehelle - Anonyymi
Virheellisestä toiminnasta pitää aina tehdä kantelu ja mainita virheen tekijän nimi, jotta ongelmallinen aines saadaan pois työtehtävistään tai ainakin estetään jatkuva laiton toiminta.
Tiedustele kantelun käsittelijää siltä viranomaiselta, jonka toimintaa kantelusi koskee. Viranomaisella on velvollisuus ilmoittaa, mihin kantelu tulee osoittaa. Joissakin tapauksissa kantelun käsittelee saman viranomaisen ylempi porras tai valvontaelin.
Voit osoittaa kantelusi myös suoraan jommallekummalle Suomen ylimmistä laillisuusvalvojista: valtioneuvoston oikeuskanslerille tai eduskunnan oikeusasiamiehelle.
https://oikeuskansleri.fi/haluatko-tehda-kantelun
Hae aina muutosta saamaasi päätökseen, noudattamalla annettuja muutoksenhakuohjeita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silti TE toimistojen työntekijät aiheuttavat suurta harmia työttömälle hänen joutuessaan työttömäksi.
On omituista miten siihen organisaatioon palkataan yhä vääränlaisia ihmisiä joiden tarkoitus on hankaloittaa ihmisten elämään.En usko noita teidän valituksia että aina on virkailijassa vika pitäiskö teidän mennä peilin ja miettiä oiskohan minussa vikaa mulla ei ole kertaakaan ollut ongelmia
- Anonyymi
TE-ihminenkin voi erehtyä. Sen sijaan ihmettelen ihmistä joka ottaa loparit ja syyttää TE-toimistoa kaikesta. Mikä hinku sinne TE-toimiston kirjoille on mennä jos koko TE-systeemi ja sen ihmiset inhottaa. Ryhditöntä ja alentuvaa.
- Anonyymi
Niin te-ihminen voikin erehtyä. Mutta kun se te-ihminen erehtyy niin sitten on työtön kusessa sen erehdyksen takia. Ja kun sitä erehdystä sitten korjataan niin siihen voi mennä jopa vuosi...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin te-ihminen voikin erehtyä. Mutta kun se te-ihminen erehtyy niin sitten on työtön kusessa sen erehdyksen takia. Ja kun sitä erehdystä sitten korjataan niin siihen voi mennä jopa vuosi...
TE henkilö ei saa erehtyä. Hänellä on lakiin perustuva vaatimus toimia oikein. Työttömällä ei ole. TE henkilöllä on lakiin perustuva vaatimus neuvoa ja auttaa työtöntä työttömän haluamalla tavalla.
Hallintolaki on hallinnon toimintaa sääntelevä yleislaki, jolla edistetään ja toteutetaan hyvää hallintoa sekä oikeusturvaa hallintoasioissa. Lakia sovelletaan kattavasti kunnallisissa viranomaisissa, kuten TE toimistoissa.
Palveluperiaate ja palvelun asianmukaisuus (7 §)
Lain 7 §:ssä säädetään hallinnon palvelun asianmukaisuudesta sekä asioinnin järjestämistä koskevista yleisistä lähtökohdista, joita ovat mm. asiakasnäkökulman korostaminen.
Neuvonta (8 §)
Pykälässä säädetään viranomaisen neuvonta- ja opastamisvelvollisuudesta viranomaisen toimivaltaan kuuluvissa asioissa. Neuvontavelvollisuuden on jo nyt katsottu edellyttävän neuvontaa myös muissa kuin asian käsittelyyn välittömästi liittyvissä kysymyksissä. Asiointia koskeviin tiedusteluihin on vastattava myös muissa kuin hallintoasioissa. Tämän mukaisesti neuvontavelvollisuutta on säännöksessä jossain määrin laajennettu.
Hallintoasiassa neuvontavelvollisuus on lähinnä asian käsittelyyn liittyvää menettelyneuvontaa. Viranomaisen tulee antaa asiakkailleen neuvoja esimerkiksi siitä, miten asia pannaan vireille ja mitä asiakirjoja tulee esittää asian vireille panemiseksi. Neuvontaan kuuluu myös tietojen antaminen viraston käytännöstä, kuten käsittelytavasta ja -vaiheista. Neuvonta on maksutonta viranomaistoimintaa.
Hyvän kielenkäytön vaatimus (9 §)
Viranomaisen on käytettävä asiallista, selkeää ja ymmärrettävää kieltä. Kielenkäytön laadulla ja tavalla ilmaista asioita katsotaan olevan merkitystä perustuslain 21 §:n hyvän hallinnon takeiden toteutumisen kannalta. Varsinkin oikeuskanslerin ja eduskunnan oikeusasiamiehen laillisuusvalvonnassa on kiinnitetty huomiota selkeän ja asianmukaisen kielenkäytön vaatimuksiin osana hyvää hallintoa. Lain perustelujen mukaan säännöksen vaatimukset täyttyvät, kun hallinnon asiakkaan voidaan olettaa yksiselitteisesti ymmärtävän asian sisällön ja saavan asian laatuun nähden riittävästi tietoa. Vaatimus hyvästä kielen käytöstä koskee sekä kirjallista että suullista ilmaisutapaa.
Selvittämisvelvollisuus (31 §)
Pykälässä säädetään viranomaisen selvittämisvelvollisuuden sisällöstä sekä selvitysvastuun jakautumisesta viranomaisen ja asianosaisen välillä. Selvittämisellä tarkoitetaan sellaisten tosiseikkojen arvioimista ja selvitysten hankkimista, johon viranomainen voi toimivaltansa rajoissa ryhtyä.
Päävastuu asian selvittämisestä ja menettelyyn kuuluvista ratkaisuista on viranomaisella. Kysymys on ns. virallisperiaatteesta. Viranomaisen velvollisuus on huolehtia asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä. Riittävällä selvittämisellä tarkoitetaan sitä, että viranomainen hankkii sellaiset tiedot ja selvitykset, joilla se arvioi olevan merkitystä asian ratkaisemiselle.
Kannattaa yksiselitteisesti pitää mielessä, että TE henkilön työ on palvella työtöntä.
- Anonyymi
Siis karenssiaika aloitetaan laskemaan siitä kun irtisanoutunut on ilmoittautunut työnhakijaksi TE-toimistoon. Vaatimuksena on välittömästi irtisanouduttua jolloin laskenta aloitetaan.
Kaikki todistukset asiasta on tietysti toimitettava työnhakuun, sekä mahdolliseen työttömyyskassaan. Te- toimisto antaa kassalle hyväksynnän tai hylkäyksen maksuille.
TE-toimistolta otetaan viikossa yhteyttä irtisanottuun tai irtisanoutuneeseen.
Laskelmat esitetään milloin irtisanomisajan palkkaus loppuu sekä mahdollinen karenssi.
Itse ei voi määrittää karenssiaikaa milloin se alkaa/ päättyy! Työstä kertyneitä lomia ei myöskään lasketa karenssiajaksi!
Karenssiaikana/ irtisanomisaikana ei ole pakollista hakea työtä.
Soittamalla ei tärkeitä työttömyysasioita hoidella vaan on mentävä virkailijan kanssa face to face ja kirjallinen tosite mukana kun tilasta poistutaan.- Anonyymi
"Siis karenssiaika aloitetaan laskemaan siitä kun irtisanoutunut on ilmoittautunut työnhakijaksi TE-toimistoon"
Ei vaan karenssi alkaa kulua työsuhteen päättymistä seuraavana päivänä. Eli voi halutessa viettää aikaa irtisanouduttua tuon 30-45 päivää ja mennä työkkäriin vasta sitten ilmoittautumaan. Lisäksi työnhakijan ei tarvitse toimitella mitään ihme todistuksia minnekään.
"Jos irtisanoudut työstäsi ilman pätevää syytä, sinut asetetaan karenssiin työsuhteen kestosta riippuen 30 tai 45 päiväksi työsuhteen päättymisestä alkaen"
https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/tyottomyysturva/karenssi - Anonyymi
Työttömyysturvalaki määrää miten toimitaan.
1 § (30.12.2021/1380)
Työstä eroaminen ja erottaminen
Työnhakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 45 päivän ajalta työsuhteen päättymisen jälkeen, jos hän on ilman pätevää syytä eronnut työstään, tai jos hän on itse moitittavana pidettävällä menettelyllään aiheuttanut työsuhteen päättymisen. Jos työ olisi kestänyt enintään viisi päivää, oikeutta työttömyysetuuteen ei kuitenkaan ole 30 päivän ajalta työsuhteen päättymisen jälkeen.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290#O1L2aP1
- Anonyymi
Irtisanoutumisen välitön ilmoittautuminen on TE-toimiston vaatimus.
Vain harvoissa tilanteissa kuten pitkän lomautuksen (200 pv) jälkeen irtisanouduttua on mahdollinen karenssivapaa aika ja maksetaan irtisanomisen palkka lomineen ilman työvelvoitetta kotiin.
Tässä tilanteessa maksetut lomakorvaukset sisältyy irtisanomisen aikaan joka yleensä max. 6kk. työntekijöillä. Asia kuitenkin käsitellään ja annetaan tuomio maksavalle työttömyyskassalle erikseen ja tapauskohtaisesti.
Omatoimen 6kk ilmoitautumisen laistamine voi tullakkin yllätyskallis juttu. joten mikä syy asian venkoilussa, koska irtisanomisen aikana(6kk) ei ole työnhakuvelvoitetta?- Anonyymi
Nyt ei ollut kyse lomautuksesta, ihan eri juttu ja säännöt tuo mitä tarinoit
- Anonyymi
TE-toimisto ei voi esittää mitään erilaisia vaatimuksia. Lait määräävät miten he toimivat.
- Anonyymi
Ihan ihme aloitus. En ole koskaan kuullut vastaavasta. Kuka haluaa elää omaan piikkiin 45 päivää. Muutenkin aina on teroitettu, että ekana päivänä ilmoittaudutaan. Mutta ei kyllä koskaan ole tullut otettua lopareita.
- Anonyymi
Omaan piikkiin? No miksi ei jos on säästöjä, mulla oli ja on säästöjä, elin omilla rahoillani liki puoli vuotta ennen kuin ilmoittauduin työkkäriin, toki olisin voinut ilmoittautua hetikin ja karenssin jälkeen olisin voinut olla veronmaksajien rahoilla.....
- Anonyymi
Joku syyhän siinä on miksi pitää olla viranomaisten tavoittamattomissa. Matka?
- Anonyymi
Öööh...vai että viranomaisten, työvoimaviranomaistenko ? Ei ole heillä mitään oikeutta tietää missä joku ihminen on menossa jos ei ole työvoimviranomaisten kirjoilla eli työtön työnhakija.
Hallllloooo !! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Öööh...vai että viranomaisten, työvoimaviranomaistenko ? Ei ole heillä mitään oikeutta tietää missä joku ihminen on menossa jos ei ole työvoimviranomaisten kirjoilla eli työtön työnhakija.
Hallllloooo !!Kyllä nämä vainoaa oli työtön tai töissä. Seuraavat kännykkää, tietokonetta. asentekevat seurantaohjelmia, murtautuvat, kulkevat perässä kauppaan, ravintolaan jne. kts esim. dokkari Snowdenista.
- Anonyymi
"Ihme todistuksia"...Kyllä pitää toimittaa vaikka mitä todistuksia. Kyllä sinullekin vielä valkenee totuus.
- Anonyymi
Ei tarvitse, palaa tähän päivään
- Anonyymi
Köyhien kitinää koko aloituksen kommentit täynnä, pakkohan se on heti mennä työkkäriin jos ei ole rahaa, toki miksi siinä tapauksessa edes joku irtisanoutuisi :D
- Anonyymi
Jos siinä työpaikassa on nii-in pahasti jotain vialla esim. palkka ei tule tilille ollenkaan, siellä raiskataan, murhataan, vainotaan, tehdään maanpetoksia tms.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos siinä työpaikassa on nii-in pahasti jotain vialla esim. palkka ei tule tilille ollenkaan, siellä raiskataan, murhataan, vainotaan, tehdään maanpetoksia tms.
Alkaa olla jo noissa ihan hyväksyttävä syy irtisanoutumiselle.
- Anonyymi
Kyllä sinäkin vielä köyhyyden opit tuntemaan.
- Anonyymi
Työkkäris ne ei tiedä mitään mistään.
- Anonyymi
Kyllä tietää enemmän kuin sinä te itse teette kaiken niin helvetin vaikeeksi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tietää enemmän kuin sinä te itse teette kaiken niin helvetin vaikeeksi
Se onkin mielenkiintoista kun muut tietää elämästäsi enemmän kuin sinä itse.
- Anonyymi
Itsekään en ymmärrä että miksi joku pitäisi työnhakua voimassa jos on karenssi päällä. Siis olisi velvollisuuksien alaisena eikä kuitenkaan saisi siitä vastineeksi edes työttömyyskorvausta... ellei todella usko että ilmaiseksi työkkäristä jotain hyötyä saa... korvaukseton määräaika=oma loma
- Anonyymi
TE-toimistolta saa apua, neuvontaa ja ohjeita moniin työllistymiseen liittyviin asioihin . Yllättävän monella työhakemuksen teko on täyttä hebreaa. "joo mä osaan" sanoo moni. Totuus kuitenkin on aivan toinen. TE-toimiston monipuolista tarjontaa esimerkinomaisesti : Ammatinvalinnan ohjausta, kurssitarjontaa, uuden ammatin suunnittelua, opintoneuvontaa, työtarjouksia, ohjausta sosiaalihuollon palveluihin. etc. etc. etc.
Jos on ollut työtön pitempään niin sehän tarkoittaa että on syvenevä ongelma.
a) omat työnhakutaidot ovat tasoa nolla. Eli aina tulee hylsy. b) oma ammatillinen osaaminen on heikkoa ja rapautunutta. Tarvitaan reipasta tason nostoa että työnantajat kiinnostuvat
c) terveydelliset fyysiset vaivat ja itsetunto- ongelmat. Näitä on nykyänsä monella. d) ikä yli 55 vuotta eli ikäsyrjintä , e ) jätevesimittaukset kertovat järkyttävää tarinaa Suomen huuumetilanteesta. Oikotie työttömyyteen.
https://mieli.fi/yhteiskunta/mielenterveys-suomessa/tilastotietoa-mielenterveydesta/
- Anonyymi
"Jos olet lomautettu tai jäät työttömäksi ja haet työttömyysetuutta, niin sinun on ilmoittauduttava työnhakijaksi TE-toimistoon viimeistään ensimmäisenä lomautus- tai työttömyyspäivänä." -TE-toimisto info " jos joudut työttömäksi"-
Mitäpä tuohon on lisättävää, selkeä info ja vaatimus! Asiasta varmasti infotaan myös työpaikoilla!
Mielestäni ilmoittautumisesta alkaa mahdollinen karenssi ja lopputilin laskelmat ja sen kesto. Omat laskelmat on omia keksintöjä joilla ei lainvoimaa.- Anonyymi
"Mielestäni ilmoittautumisesta alkaa mahdollinen karenssi ja lopputilin laskelmat ja sen kesto"
Ei todellakaan ala, karenssi alkaa ensimäisestä päivästä jolloin et ole enää työssä eli käytännössä irtisanomisajan jälkeen ensimmäinen päivä, ihan sama oletko kirjoilla työkkärissä vai et. Tästä on ihan omakohtainen kokemus vajaan vuoden takaa, irtisanouduin heinäkuussa, iritisanomisaika loppui 1kk päästä eli elokuussa, ilmoittauduin työkkäriin seuraavan vuoden tammikuun alusta = ei karenssia koska se kului jo elokuusta lähtien. ANsiosidonnainen lähti rullaamaan heti
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073215GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531092Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351032- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24851