Tuosta:
https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000009658365.html
Loistava tulos!
Tuloksesi: 9 / 10
Kokenut kartturi
Sinähän olet varsinainen maantieteilijä! Suomen kartta on selvästi tullut tutuksi joko koulunpenkillä tai ihan oikeassa elämässä.
https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000009658365.html
Loistava tulos!
Tuloksesi: 9 / 10
Kokenut kartturi
Sinähän olet varsinainen maantieteilijä! Suomen kartta on selvästi tullut tutuksi joko koulunpenkillä tai ihan oikeassa elämässä.
Vastaukset 49
Vanhimmat
Saatiin sama tulos. Olet taitava tässä maakuntavisassa.
Itsellä meni pari arvauksella. Toinen osui oikein, toinen huti. 😊
"Tuloksesi: 9 / 10
Kokenut kartturi
Sinähän olet varsinainen maantieteilijä! Suomen kartta on selvästi tullut tutuksi joko koulunpenkillä tai ihan oikeassa elämässä."
Loistava tulos!
Sattui sopivat maakunnat, eihän siinä muuta.
Tämä oli helpohko. 👍 Kaksi valistunutta arvaustakin meni maaliin 😄
Tuloksesi: 10 / 10
Kokenut kartturi
Mahtava tulos!
Saitte paikan, olette loistava, apparin paikalle sitten vaan, hopi hopi 🤣
Eikun minä ajan. Se on ainoa keino välttää matkapahoinvointia 🙂
En mä niin huono kuski ole 🤣
Ei siitä olekaan kyse, mutta jos oikein maakuntamatkailua mielitään harrastaa, on varauduttava ajeluun myös alemman asteen tieverkolla, mikä saattaa olla aika rapautunutta paikka paikoin..
Enkä minä tarvitse kuin ajelun metsän siimeksessä aurinkoisena päivänä, niin se silmiin vilkkuva valo aiheuttaa jo pahoinvointia, vaikka olisi aurinkolasitkin.
Juu, ymmärsin kyllä, mutta oli niin osuva kommentti että oli pakko vastata sillä ilmeisimmällä 😂
Eli selväksi tuli, että minä ajan 👍😄
Mahdotonta. Mutta saat sulkea silmäsi ja pitää kiinni kauhukahvasta, sopisiko? 😂
Juuei. Ellet halua kauhukahvaan vähän paksumpaa tavaraa kuin sylkeä.
Minulla on testinkin mukaan parempi tuntuma näihin kehäkolmosen ulkopuolisiin alueisiin, joten minä ajan. 😄
Mahdotonta. Minä ajan. Se ei ole neuvoteltavissa. joten nuole sitä kahvaa 😂
Minä en neuvottele. Minä ajan.
Niinhän minä sanoin, se ei ole neuvoteltavissa. Minä ajan. 😂
Niinhän minäkin sanoin. Minä en neuvottele.
Muuten..., minulla on kavereina muutamia kivoja sinkkunaisia. Voisin ottaa heidät mukaan takapenkille. 🤔 Sinun on helpompi pitää heille repsikan paikalta seuraa. 😉
Uhkailu, lahjonta, kiristys. Menossa vaihe 2. Mutta ei, ei riitä. Pitäisi olla enemmän jotta luopuisin avaimista. Eli minä ajan 😂
Ne avaimet eivät ole koskaan olleetkaan sinulla 😄 Minä ajan. - Sinulla on vajaatoimintainen vaihdekäsi. Olisi jopa vastuutonta päästää sinut rattiin, kun ystävättäreni ovat takapenkillä. Toinen on hoitaja. Hän voisi vaikka tutkia kättäsi takapenkillä, jos se on kovin pipi. 😉
Äkkiäkös minä sinulta(kin) otan. Koska minä ajan. Voit tietty istua sylissä, mutta ahdastahan siinä vähän tulee kyllä.
Mitään vastuutonta ole, ajan muutenkin vasurilla, oikea käsi hoitelee vaihteita. Ja apparia 😂
Hoitaja joka tutkii vain kättäni on melko varmasti hyödytöntä painolastia 😂
Siis otan NE AVAIMET
HAH! Tuskin otat 😉
Minä en ole istunut sylissä kuin joskus lapsena, ehkä, en muista.. 😂 Joo, yksi kuva on, missä olen isän sylissä. Se ei ole mun juttu.
Mutta toki voin ottaa sut sylkköseen, jos siinä on mukavempaa istua, kun MINÄ ajan. 😉
En, jos seisot varpaillasi. Tosin voin aina kaataa sinut... 😂
Mikä teitä pidempiä leidejä vaivaa kun olette autoilun suhteen ehdottomia, nainen ajaa ja se siitä? Ei käy, minä ajan, vaikka olisin pään verran lyhyempi 🤣
En tiedä mikä "meitä" vaivaa, mutta minua vaivaa matkapahoinvointi.
Vaikka olisit puoli metriä pidempi, niin minä ajan ja sillä siisti ☝️
Sinä voit keskustella vilkkaasti repsikkana ja pitää minut hereillä 😄
Eli kun ajat, keskittyminen ajamiseen estää matkapahoinvoinnin heräämistä? Voin samaistua, en tosin enää aikuisiällä, mutta laveasti teini-iässä, sanotaan noin 10-18v en voinut matkustaa onnikalla koska laatta lensi vikkelästi jos oli vähänkään enemmään mutkia ja/tai käännöksiä. Olettaaksnei liittyi hormonitoimintaan silloin.
Minä puoli metriä pidempi? Tuulihan veisi minut ennen kuin sinä ehdit kampittamaan 🤣
Kyllä, vain itse ajaminen helpottaa sitä ongelmaa.
Varmaan siinä on se tien katseella seuraaminen ja ajotuntuma, mikä viestittää aivoille tilanteen olevan ok, vaikka olisi mutkainen ja kuoppainen tie. 🤔
Joskus taisin kertoakin siitä kauhumatkasta, kun kävimme alaikäisten lasteni kanssa Norjassa omalla autolla. Se on ollut ainoa kerta (toistaiseksi), kun minua alkoi huimata, vaikka ajoin itse siinä Ruotsin ja Norjan rajalla, kun laskeuduttiin vuorta alas. - Moottorijarrutuksella kolmeakymppiä keskellä tietä ajaen siitäkin selvittiin. Onneksi ketään ei tullut vastaan 😅
Kyllä, uskoisin että kyse on juuri siitä että silmien saamat havainnot täsmäävät käsien, jalkojen ja ahterin signaalien kanssa 1:1.
Kyllä vain, muistan tuon matkakertomuksesi. Vetäisi kyllä ittenikin vakavaksi sellaisessa ympäristössä ajellessa. Joskus lomareissuilla tullut bussin ikkunasta katseltua rotkonpohjaa parin sadana metrin päässä alhaalla ja ihmeteltyä että miten kuski voi vetää näillä teillä satasta kun tietä ei ole kuin puoli metirä ennen tyhjyyttä... Ilmeisen hyvin siis ajettu kun olen tässä niistä kertomassa 🤣
Hyvä. Kuulostaa ihan siltä, että yön yli nukkuminen auttoi ja olemme nyt yhtä mieltä siitä, että minä ajan. 😉
Ja kyllä, ihan samanlaisia matkakokemuksia minullakin on bussista... En koskaan pidä ikkunan vieressä istumisesta. 😅
Johtuu tosin myös tästä mstkapahoinvointitaipumuksestani. 🤢
Perustellusta hyvästä syystä voin luopua avaimista. Tokaisut "minä ajan", "ajan aina" jne. eivät ole hyviä syitä saatikka perusteltuja. Niille minä nauran kun otan avaimet 🤣
Itellä tuo bussi-ongelma loppui jossain siinä täysikäisyyden saavuttamisen tietämillä. Tosin en ole kovin mutkaisia reittejä sittemmin kyllä kurvaillutkaan, tiedä jos ne vielä saisivat nuoruuden tunnelmat nousemaan kurkkuun 😂
Hienoa, että kompromissi löytyy 👍
Sitä minäkin vähän odottelin, että ongelma iän myötä helpottaisi. Ehkä se vähän onkin, koska laivalla en enää ihan aina ole tarvinnut matkapahoinvointilääkettä, ellei ole tosi kova tuulenkäynti. 🤔
Sitten se on vain kovaa maakuntamatkailua kesällä edessä!🚘👍😄
Laivalla/veneillä en ole yhtä helvetillistä myrskyä lukuun ottamatta kokoenut pahoinvointia. Ja silloinkin sitä viinaa oli tullut otettua enemmän kuin parit drinksut 😂
Emmää kerkiä, mulla on näitä palstamiittejä niin riivatusti työn alla, menee ihan omalla autolla moottoriteitä matkusteluksi ja tietenkin räävittömällä ylinopeudella 😯🤣
No, sittenhän se on väittelemättäkin selvää, että minä ajan 🤣
Ehkä tuo on muuten ollut myös minulle avuksi, että käy laivan ravintolassa nauttimassa pari juomaa jo ennen kuin laiva lähtee satamasta 👍
Miten niin se on väittelemättäkin selvää? Minä olen nopeampi ajoreitillä mikä taasen on kaikki minuutteja pois sinun pahoinvoinnistasi, enhän minä muuten ajaisi kovaa 😂
Mutta minä olen hyvä kuljettaja.
Hyvä kuljettaja ei joudu tilanteisiin, joista taitava selviää..
En sanonutkaan ettetkö olisi. Siinä vain on eronsa onko hyvä kuljettaja millä ajonopeudella. Tiedän itsekin olevani käsittämättömän loistava kuljettaja nopeudella 0km/h ja niin edelleen.
Tuo voi pitää paikkansa. Ajan yleensä alle 10% yli nopeusrajoituksen.
Ajonopeuden korrelaatio kuskin ajosuoritteen tasoon normaalissa tilanteessa on noin 100%. Esimerkiksi matelu ruuhkassa ei ole ns. normaali tilanne ja 0km/h vauhdissa ani harva on onnintunut mm. kolaroimaan. Kun vauhti kasvaa, todellinen ajotaito nousee esiin ja virheiden määrä koko otannassa kasvaa, muistaakseni noin suunnilleen eksponentiaalisesti, verrattavissa täysin alkoholin vaikutuksiin kun otanta tosiaan on laaja ja hujan hajan eri ryhmien, ikien jne. kesken.
Itse ajelen miten sattuu, tilanne- ja fiilissidonnaista, tosin taajamissa/kaupungeissa ajan hissukseen kun siellä on paljon pellillä suojaamatonta ihoa vaarassa, ei passaa yhtään häröillä. Omat kotikulmatkin on täynnä jalankulkijaa, huomattavan paljon tarkkaamattomia muksuja, pitää olla tarkkana ja rauhallisena. Siinäkin suhteessa hyvä asuinpaikka, on opettanut ajamisesta paljon.
Tottakai tilannenopeus on aina tärkeää huomioida. Meidän kaupunginosassa "kaikki" ovat oikealta tulijoita ja asukkaissa suurimmat ikäluokat ovat 8 vuotiaat pojat ja 10 vuotiaat tytöt. - Sitten työmatkakin etenee jo hyvin, kun pääsen moottoritielle. 👍
Se oli joskus Jenkeissä todettu, olisiko ollut 50-luvulla jossain isossa tutkimuksessa, että kiistatta paras ajonopeus on 0 mailia tunnissa. Kuulostaa typerältä, mutta pitää kyllä harvinaisen hyvin paikkansa 😂
10 (liian helppo).
Mahtava tulos!
Niin se vähän oli.
9/10 ei kovin paha. Ne oli vaikeimpia ne muodon mukaan arvioitavat.🙂.
Loistava tulos!
Ei ollut paha ei. Ja nuo muodollisesti arvioitavat sattui omalta kannalta sopivasti tutuille maakunnille 😁
8 pistettä, meni paremmin kuin oletin koska maantiedossa olen enemmän perillä ulkomaiden kuin kotimaan jutuista.
Loistava tulos!
Se käsitys on tosiaan jäänyt, että reissaaminen on antanut sinulle loistavat tiedot maailman maista.
Olipa helppo paitsi viimeinen kysymys kun pallura oli melkein samanvärinen kuin maakunta. :D
Kokenut kartturi
T. koulunpenkillä kun oon stadilainen
Mahtava tulos!
No helppohan se oli, mutta oli siinä ne pari mahdollisuutta vältellä täysiä pisteitä 😂
Kokenut kartturi
Näinpä
- Sheena
Mahtava tulos!
10/10
N31
Mahtava tulos!