Kolonoskopia

Anonyymi-ap

Hei. Voisiko joku kertoa kokemuksiaan kolonoskopiasta. Olen menossa siihen ekaa kertaa. Minulle luvattiin jotain esilääkitystä. Onko joku saanut esilääkitystä,kuinka kauan menee ennenkuin se vaikuttaa? Ei anneta suoneen vaan joku pilleri. Tyhjennys tapahtuu movireptilla. Tarvitseeko siellä vielä täytellä lappuja tms...? Menen työterveyslääkärin lähetteellä. Kiitos jos viitsitte vastailla.

12

309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En saanut mitän esilääkitystä. Ehkä on tyrkytetty, mutta ajattelen aina, olin sitten hammaslääkärissä tai muussa että tuskin tämä kipu synnystyskipuja vastaa ja nekin on kestetty hyvin.
      Ei kivulias toimenpide ollenkaan, vähän epämukava kun ilmaa pumpataan. Hoitaja on koko ajan vieressä ja ohjailee kääntyilemään sitä mukaa kun letku menee sisuksiin. Yrittää vain hengittää että pysyisi rentona vaikka tietty kaikki toimenpiteen hermostuttaa, ainakin minua. Minusta kesti vähemmän aikaa kuin mitä ohjeessa oli.
      Yhden virheen tein. Ohjeissa sanottiin että älä syö mitään kiinteää ja minä tollo söin ohutta ruisvelliä, vesivelliä kuten meillä sanotaan. Tarkistin aikaisemmasta ohjeesta, siinä luki. Syö vain kirkasta liha- tai kasvislientä. Pitikin antaa palautetta että ohjeesta saa väärän käsityksen, kai se ruisvelli on kiinteää kun vertaa lihaliemeen. Ei kuitenkaan lääkäri mitään sanonut. Edellisellä kerralla sanoi, hyvin tyhjentynyt suoli. Siitä päättelin että mahtoiko nyt olla näkemisen haittana ruistöhnää jäänyt.
      Jos olisi tuntunut hirveän pelottavalta, olisin varmaan sen esilääkityksen ottanut. Siinä saattaa olla esteenä ettei sen jälkeen saa ajaa autolla, itse olin julkisilla.
      Zemppiä!

      • Anonyymi

        Ei tarvinnut täytellä mitään lappuja. Yleensä rauhoittavan lääkkeen vaikutusaika on n. 0,5 - 1,0 tuntia.


      • Anonyymi

        Mä en oo synnyttäny. Mä pyysin esilääkitystä,kun olen hermona muuten viikkotolkulla. Sitähän varten ne pillerit on,että niitä annetaan tällasille hermoilijoille. Hammaslääkärissä olen joskus ollut kunnon kidutuksessa,no se oli sitä ysäriä,kun monet hammaslääkärit olivat mitä olivat. Mulla on kuski tuolle kolonoskopia reissulle.


    • Anonyymi

      Kunhan yrittää olla rentona eikä jännittele niin hyvin menee , ollut siinä tutkimuksessa kaksi kertaa ensimmäinen yli 10 vuotta sitten ja toinen kerta viime talvena, kummallakin kerralla meni ihan hyvin.
      Ne selittää koko ajan mitä tekevät

    • Anonyymi

      Kuukausi sitten olin ja ilman mitään rauhoittavia. Ei kipuja kunhan ottaa rennosti. Vähän epämukava kun suoleen pumpataan ilmaa jota saattaa tutkimuksen aikana suhahtaa myös ulos. Kannattaa käydä, minulta löytyi yksi verestävä polyyppi ja pari muuta jotka poistettiin. Osoittautuivat hyvälaatisiksi kuitenkin.

    • Anonyymi

      Kaksi kertaa ollu. Ekalla kerralla sanoin että jännittää, sain pikku pillerin. Hoitaja puhu koko ajan , varmaan jotta en nukkuisi. Ei mitään ongelmia.

      Toisella kertaa menin, ei ongelmia, hieman on painetta , mutta lääkäri päästää ilman pois, eikä koskaan mitään kipua. Ja se tunne ei ole rasittavaa, kuten esim. Hammassärky. Olin 66 ja 76v.

      Vaimo oli myös, hänellä jotain kipuja, kun mentiin viimeisiä mutkia. Sanoi syyksi kun on leikattu monta kertaa ja saanut kaksoset ym. Eli arvet ja sellaiset kiristi. Oli 66v.

      Tavalliselle ei siis mitään jännitrettävää . On vain nyt kallis, kun maksaa 2 sairaalapäivää.
      Ennen menin suoraan vastaanotolle ja oli pieni polimaksu.

    • Anonyymi

      Kävin toimenpiteessä pari viikkoa sitten Laukaan terveyskeskuksessa. Kolonoskopiaan eli peräsuolen tähystykseen piti aloittaa valmistautuminen viikkoa aikaisemmin. Piti välttää viikon ajan syömästä ruokia/hedelmiä, joissa on siemeniä, kun ne voi tukkia sen tähystimen. Noin 3-4 viikkoa ennen toimenpidettä tuli juoda vatsan/suolen sisältöä pehmentävää apteekista saatavaa MOVICOL tuotetta. Ei ole pahan makuista. Sitten edeltävänä päivänä ennen toimenpidettä sai syödä kevyen aamiaisen ja päivän aikana tarvittaessa sai syödä apteekin valmiita ravintojuomia. Olivat hyvän makuisia.

      Sitten klo 17-19 välillä piti juoda suolen tyhjennysaine PLENVU 1. annos puolen tunnin aikana. Se on veteen sekoitettava 0,5 litran liuos. Samalla klo 17-19 piti yrittää juoda 1-2 litraa kirkkaita juomia (ei Kiteen kirkasta), mm. teetä/kahvia, mehua, limpparia, vettä, kirkasta lientä yms. Sama homma PLENVU 2. annokselle klo 20-22 välillä. Siinä oli kaksi eri jauhepussia sekoitettava 0,5 litraan vettä. Tietysti lisäksi sitä kirkasta nestettä 1-2 litraa. Tämä suolen tyhjennys oli mulle melkoinen koettelemus. PLENVU juotava oli kuvottavan makuista ja 1-2 litran kirkkaan nesteen juominen samalla oli varsinainen ponnistus. Tein itselle paperille ajastetun taulukon, mitä juon aina 5-10 min välein. Aina 1 dl:n annoksia kerralla.

      Tuon juomaurakan jälkeen alkoikin suoli sitten tyhjentyä ja vauhdilla. Eli WC-pöntölle istumaan joksikin aikaa. WC käyntejä olikin sitten aika tiuhaan aina seuraavaan aamuun klo 03:00 saakka. Sitten ajo terveyskeskukseen toimenpiteeseen klo 11:30.

      Paikalla odotti lääkäri ja kaksi hoitajaa. Reikähousut (reikä 'pakoputken' kohdalla) jalkaan ja laverille vasemmalle kyljelle. Oma paita/pusero jäi päälle ja sukat jalassa. Sitten vain tähystintä kohti 'pakosarjaa'. Näytöltä sai katsella edistymistä, jos niin halusi. Aluksi seurasin sitä, mutta sitten alkoi unettamaan, kun olin valvonut lähes koko edellisen yön. Ei se tähystinletkun ujuttaminen suolessa juurikaan antanut kiputuntemuksia. Hieman paineen tunnetta oli. Kaasuakin suoleen laitettiin, mutta ei se tuntunut mulla mitenkään. Meni 20-30 minsaa ja homma oli ohi. Ohjeistettiin tulemaan 3-vuoden kuluttua uudelleen samaan operaatioon. Saas nähdä menenkö? Se suolen tyhjennysoperaatio oli varsin vastenmielinen, joten ei kyllä mielellään tekisi sitä uudestaan.

      • Anonyymi

        KORJAUS EDELLISEEN eli ... Noin 3-4 päivää (ei viikkoa) ennen toimenpidettä tuli juoda vatsan/suolen sisältöä pehmentävää apteekista saatavaa MOVICOL tuotetta.


    • Anonyymi

      Itse toimenpide on kivuton. Ei tarvitse puudutteita tai rauhoittavia. Kaasun lisääminenkään suoleen ei tunnu juuri miltään. Toimenpiteen jälkeen saa sitten omassa rauhassa paukutella kaasuja ulos. Sitä riittää ehkä seuravallekin päivälle. :)

      Tyhjennysoperaatio on aika vastenmielinen, Siis ikävämpi kuin itse tähystimen sujuttelu sisuksiin.

      • Anonyymi

        Aivan samanlaiset kokemukset.


    • Anonyymi

      Minullekin tehty monta kertaa, ei ole koskaan sattunut.
      Kerran tuntui hieman kipua siitä syystä, kun hoitaja painoi vatsaa, että sai jotain suolen kohtaa oiottua.
      Tiedän kyllä, että on myös ihmisiä, joilla voi tuntua kipua toimenpiteen aikana.
      Ja joo, tyhjennysvaihe on kaikkien ärsyttävin, saa ravata vessassa koko ajan, ja " tavaraa " riittää, tosin aika nestemäisessä muodossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      158
      27485
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      202
      17472
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      345
      9176
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6338
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      19
      4103
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      193
      3751
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      21
      1644
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1457
    9. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      49
      1205
    10. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      50
      1134
    Aihe